Land- en Tuisten.
SJKH&SCHOOI
Gewestelijk Nieuws.
De Gebroeders Knoopensohaar
Rechtszaken,
Sport.
Ingezonden.
SUMAJO-BIOSCOOP BRESKENS.
Alleen Zor dagavond, zie advertentie
0
KONINKLIJKE VLAAMSCHE
STADSSCHOUWBURG GENT.
Zaterdag 6 en Zondag 7 Januari
avond- en dagvertooning:
't Viooltje van Mont Martre,
nieuwe operette met muziek van
Kalman.
0
FRANSCHE SCHOUWBURG.
Zondag 6 Jan nam. 2,
La Traviata,
Opera van Vtrdi.
Vooraf: Le Violoneux,
Opera-comique in 1 acte van Offen
bach.
Ned. Herv. Kerk.
Leger des Heilt Breskens.
Zaterdagmiddag In 't lokaal 3e Zandstr.
Groote Kindersamenkomst, van jongens
en meisjes om 4 uur, geleid door
Kandidaat N. Bos en H. Zürhaar.
Zondag 7 Januari 1934.
Biervliet
9,30 Ds Vrijlandt,
Breskens
9,30 Ds W. H. Kelder Jr.
Bediening H. Avondmaal.
1.30 Zondagsschool.
5,30 Ds W. H. Kelder,
Pred. te Rotterdam-Charlois, Jeugd
dienst, met medewerking van het
zangkoor „Breskens".
7.15 Werkmansbond.
Cadzand
9,30 DSjVisser.
Hoofdplaat
2.Ds Vrijlandt, Bev. Kerkeraads-
leden.
Nieuwvliet
5,30 Ds van Kooten.
Oostburg
9,30 Ds Faber.
Retranchement.
9,30 Ds W. van der Ven.
Schoondijke
10.— Ds Snijdelaar.
Bevestiging Kerkeraadsleden.
Waterlandkerkje
9.30 Ds van Yperen.
IJzendijke
9,30 Ds Castelein.
Groede
9,30 Ds van Kooten.
Bevestiging Kerkeraadsleden.
0
Ev. Luth. Gemeente.
9,30 Da L. C. Dufour.
man, J. v. d. Meulen, N. Went en
anderen.
Startplaatsen en controles zijn over
geheel Europa verspreid, vanaf John
O'Groats het noordelijkste punt van
Schotland, Gibraltar in Spanje, Va
lencia in Portugal, Umea in den
Poolcirkel en Athene den uitefsten
Zuidhoek van den Balkan. En alle
hoofdplaatsen die daartusschen lig
gen zijn controleposten waar de verre
reizigers zich moeten melden en van
waar ook nieuwelingen kunnen star
ten, die eerst ondervinding van zulk
een winterrit willen opdoen alvorens
zich een volgend jaar als strijder
voor de prijzen in den kamp te wer
pen. Want uit den aard der zaak
zijn de prijzen slechts weggelegd
voor hen die de grootste moeilijk
heden overwinnen, waaronder de
verste afstand een voorname plaats
jnneemt. Een belangrijke, maar toch
niet de allerbelangrijkste factor voor
prijstoekenning vormt de afstand.
Zoo geeft Athene 3786 K.M. dui
zend punten, terwijl Umea, dat
slechts 2 en Tallin dat slechts 6
K.M. dichter bij Monte Carlo ligt
910 dus 90 punten minder geeft,
hetzelfde als Stavanger. dat op
3700 K.M. van Monte Carlo ligt.
Behalve met den afstand is dan ook
wel terdege rekening gehouden met
de speciale moeilijkheden van ieder
traject en deze zijn voor de reizigers
vanuit Athene zoo zwaar, dat het
tot dusverre nog geen enkelen deel
nemer gelukt is om op tijd door
den Balkan te komen.
De keuze van de startplaats is
een ,,gok". De inschrijvingen sloteir
26 December wat weten de inschrij
vers dan van weersomstandigheden,
die een maand later, 20 Januari in
de verschillende deelen van Europa
zullen heerschen. Het kan wezen,
dat het Noorden door sneeuw vol
komen is geblokkeerd, maar het kan
ook zijn, zooals de laatste maal, dat
alle deelnemers uit het Zuiden in
den Balkan bleven steken in de
sneeuwhoopen, die op sommige plaat
sen tot boven de wagens uitstaken,
terwijl de winnaars, die uit Tallin
aan de Russische grens kwamen,
langs een vrije route naar Monte
Carlo snelden.
Uit toeristisch oogpunt is de Ral-
lye Monte Carlo van een niet te
onderschatten belang, omdat zij er
toe bijdraagt het gebruik van de
auto zelfs onder de meest ongunstige
omstandigheden mogelijk te maken
Welke ondervindingen hebben de
deelnemers niet gebracht aan de fa
brikanten van sneeuwkettingen, die
het mogelijk maken om zonder slip
gevaar over spiegelgladde wegen te
rijden. Hoevele ingenieuse vindingen
van deelnemers voor electrische ruit
verwarming of verwarming van den
wagen zijn al niet door de industrie
overgenomen, voordeelen, die mis
schien in ons klimaat r an niet over-
heerschend belang zijn, maar die in
minder gezegende streken de auto
verlost hebben uit haar wintersiole-
Iment. Begrijpelijk is dan ook de
geestdrift waarmede ieder jaar de
deelnemers aan den Rallye Monte
Carlo juist in het hooge Noorden,
in Noorwegen en in Zweden, in Lap
land en den Poolcirkel door de be
volking ontvangen worden. Deze rei
zigers naar het Zuiden brengen daar
in die koude streken bovendien voor
een oogenblik de suggestie van de
warme Azuren kust. Met een lichte
heimwee vergezelt hen de bevol
king in gedachte op hun langen reis
naar de zon. Zwaar is de rit voor
de deelnemers, maar onmogelijk veel
wordt van de wagens gevergd. De
reizigers kunnen zich beschermen
met warme kleeding, sneeuwlaarzen,
schapenvellen en bontmutsen en bo
vendien wisselden zij elkander aan
het stuur af, daar in iederen wagen
twee of drie of vier bestuurders zit
ten. Maar de wagens krijgen nimmer
rust, die moeten rijden dag en nacht
over de meest onbegaanbare wegen,
over den ijzel en sneeuw in het
Noorden of over de wegen van den
Balkan -die vergietteilen van die
pe kuilen in rotsachtigen bodem zijn.
Veel extra voorzorgen kunnen voor
de wagens niet genomen worden,
omdat het reglement standaard mo
dellen voorschrijft. En de voorzor
gen, die genomen worden belasten
-die beklagenswaardige wagens nog
des te meer. Welk extra gewicht tor
sen zij niet aan sneeuwschoppen en
Ihouweelen, bestemd om ze uit te
graven uit de sneeuw of los te hak
ken uit diepe greppels, aan takels
waarmede zij met paarden uit een
sloot getrokken moeten worden als
zij door gladheid van den weg zijn
geraakt, ondanks de sneeuwkettin
gen, waarvan ook een aanzienlijk
aantal in den wagen meegevoerd
moet worden om de gebroken ket
tingen om de wielen te vervangen.
Verder groote reserve tanks voor
benzine en olie, die noodzakelijke
brandstoffen, die in Europa's on
herbergzame streken, zoo moeilijk en
gedurende de lange nachten in het
geheel niet te krijgen zijn. Beladen
met al die honderden kilogrammen
extra gewicht moeten deze standaard
wagens voortsnellen over de afgrij
selijkste wegen onder de meest ab
normale omstandigheden, dag en
nacht door, zonder rust, zonder on
derhoud, zonder gelegenheid tot re
paratie met een gemiddelde van 40
K.M. per uur, dat onder de normale
omstandigheden der mooie wegen in
onze beschaafde streken reeds niet
gering te noemen is. En als zij dan
eindelijk komen op die mooie wegen
van ons werkelijk Europa, dan krij
gen zij nog geen rust, maar worden
zij opgejaagd door een gemiddelde
van 50 K.M. per uur, dat het regle
ment voor de laatste 1000 K.M.
eischt.
Een wagen, die Monte Carlo uit
een der uithoeken van Europa be
reikt onder dergelijke omstandighe
den heeft daarmede zijn brevet van
absolute vertrouwbaarheid verdiend.
En dat telken jare nog zoovele wa
gens de Azuren kust bereiken is
een triomf voor de Autoindustrie.
Dit gevoel van zekerheid en ver
trouwen in de moderne'auto. dat de
Rallye Monte Carlo ieder jaar bij
den aanvang van het nieuwe seizoen
het publiek schenkt is zeker niet
de geringste verdienste van dezen
grootsch opgezetten rit.
Vorstschade bij aardappelen.
Het blijkt, dat de voor eenige
weken plotseling ingevallen vorst tot
in verschillende kuilen aardappelen
is doorgedrongen. De verschijnselen,
die geheel bevroren aardappelen ver-
toonen, zijn gemakkelijk waar te ne
men en bij de verbouwers voldoende
bekend. Minder bekend zijn echter
die, welke optreden bij aardappelen,
die niet geheel bevroren zijn en dus
niet papperig en zacht worden. Der
gelijke aardappelen zien er van bui
ten geheel normaal uit. Bij aan
snijden of afschillen ziet men echter,
dat het vleesch op de snijvlakte ge
heel of gedeeltelijk niet normaal meer
is. De kleur is min of meer grauw;
ook ziet men, dat het weefsel ge
makkelijk het water loslaat.
Dergelijke aardappelen zijn, hoe
wel voor directe consumptie wellicht
nog bruikbaar, niet geschikt voor
export of voor bewaring voor lan-
geren tijd. Daar het niet mogelijk
is deze aardappelen uit de partijen
uit te zoeken, kan geen andere raad
gegeven worden dan niet alleen de
bevroren knollen als ondeugdelijk te
verwijderen, maar ook de aardap
pelen, -die in de omgeving van deze
liggen, in ruime mate weg te nemen
en -deze voor veevoeder te bestem
men.
Ten einde moeilijkheden bij ver
dere bewaring en vooral ook ais- de
aardappelen voor export bestemd
worden, te voorkomen, wordt door
den Plantenziektenkundigen Dienst
aan alle aardappelverbouwers, die
hun kuilen straks moeten nazien en
van ongeschikte knollen moeten zui
veren, ten sterkste aangeraden dezen
raad nauwkeurig op te volgen.
BRESKENS.
Ongelukken-
De gladheid van de wegen heeft
ook in onze gemeente ongelukken
tengevolge gehad. Behalve een paar
autobotsingen, kwam de heer V. te
vallen en liep een schouderfractuur
op, terwijl de echtgenoote van de H.
-een been brak en de echtgenoote
van -de K. een armbreuk bekwam.
Aanrijding.
Hedenmorgen had alhier een aan
rijding plaats. De autobus, komende
uit de richting Schoondijke, passeer
de vóór Kijkuit de uit dezelfde rich
ting rijdende tram, welker stoom
geheel neersloeg, zoodat de chauf
feur het uitzicht werd ontnomen en
met de paardep, gespannen voor de
wagen van de" B., welke naar Schoon
dijke reed, in botsing kwam. Deze
bekwamen geen ernstige verwondin
gen. De bus kwam tegen de langs
den weg staande boomen terecht en
werd beschadigd. De passagiers ver
volgden hun weg te voet, terwijl
de politie van het gebeurde op de
hoogte werd gesteld.
Indien een middel kon worden
gevonden, om het uitlaten van neer
slaande stoom te vermijden, zou dit
het verkeer zeker ten goede komen.
Tabaks-belasting.
De Rijksontvanger herinnert be
langhebbenden aan de betaling, vóór
20 Januari a.s., van het tabaksver
gunningsrecht.
De vervolging, die na dien da
tum wordt ingesteld, brengt hooge
kosten mee.
Optreden Aug- de Laat.
Wij verwijzen onze lezers naar de
advertentie in dit blad, betreffende
het optreden van het Brabantsch
Humoristengezelschap Aug. de Laat,
in het Hotel Valk alhier.
Beetwortelcultuur.
De Kamer van Koophandel en Fa
brieken te Neuzen heeft zich tot den
minister gewend om nadere inlich
tingen omtrent de geruchten, die
loopen over -de instelling eener Re-
geeringscommissie inzake suikerin
dustrie in Nederland en in 'Indië.
Volgens de geruchten zouden te ne
men regeeringsmaatregelen kunnen
leiden tot aanzienlijke beperking dei
Nederlandsche beetwortelcultuur en
-industrie..
Het adres wijst op de groote be-
teekenis der suikerbietencultuur voor
geheel Zeeland, maar speciaal voor
Zeeuwsch-Vlaanderen. Vernietiging
dier cultuur zou beteekenen een al-
geheele eponomische ramp en een
vernietiging van het bestaan voor
het groote leger arbeiders, dat juist
in een tijd dat andere werkzaamhe
den afgeloopen zijn, loonenden ar
beid vindt.
Het adres eindigt met het verzoek
geen maatregelen te nemen die voor
Zeeuwsch-Vlaanderen zulke noodlot
tige gevolgen zouden hebben.
door G. Th. Rotman.
Groote Crisisvergaderiog.
De crisiscommissie uit de Zeeuw-
sche landbouworganisaties deelt ons
mede dat de groote crisisvergade
ring over den suikerbietensteun, wel
ke zou worden gehouden op 9 Ja
nuari 1934 te Goes, is uitgesteld
tot Dinsdag 16 Januari 1934.
Nadere mededeelingen zullen wor
den bekend gemaakt.
OOSTBURG.
P.T.T.-ensemble.
Ook deze gemeente en omgeving
zullen kunnen genieten van een op
voering van het P.T.T.-ensemble, dat
op een nader te bepalen dag in
Januari in het Beursgebouw zal op
treden.
Simultaan-schaakwedstrijd.
Op de Donderdagavond in het
vereenigingslokaal van de Oostburg-
sche Dam- en Schaakclub gespeelde
simultaan-schaakwedstrijd werd door
den heer P. Risseeuw Izn. aan 12
borden gespeeld.
Hiervan werden er niet minder
dan 11 door hem gewonnen, terwijl
er een met remise eindigde.
SLUIS.
B. V. L.
De Bijzondere Vrijwillige Land
storm hield Dinsdag in St. Joseph
een propaganda-avond, waarbij de
heer P. G. Laernoes uit Vlissingen
een toelichting op het werk derver-
eeniging gaf. Afwisseling brachten
verschillende films, waarna tot slot
het brevet van scherpschutter werd
uitgereikt aan de heeren A. Barend-
se (leider), A. J. Bevelander, J. du
Fossé, B. van Gassen, J. Ketele,
A. de Paauw, I. le Roy, P. de Smit,
C. Stokkerman.
CADZAND.
Een Engelsch stoomschip aan
den grond.
Het Engelsche stoomschip ,,Pan-
dion" geraakte Dinsdagmorgen, mis
leid door den mist, even over de
Belgische grond aan den grond,
waarbij naar verluidt een paar sche
pelingen door den schok vrij ernstige
kwetsuren opliepen.
In den loop v^n den dag werd
het schip door sleepbooten vlot ge
bracht.
BURGERLIJKE STAND.
CADZAND.
OVERLIJDEN:
over December 1933.
Maria Toussainc, 47 j echty. v.in
A. A. Brevet,
De loop der bevolking over 1933
is alhier als volgt:
Op 31 Dec. i 1. bestond zij uit 939
personen. 486 m. en 453 vr.
Er werden in 1933 geboren 8 jon
gens en 6 meisjes; vestigingen 21 m.
en 24 vr.
Overleden 3 m. en 4 vr., vertrok
ken 17 m. en 14 vr., bevolking einde
December 1932 918 personen.
3. Op zekeren dag was onze Pie-
ter uit hengelen gegaan. De zaken
gingen prachtig: hij ving een heele
massa visschen, die hij allemaal in
een oud jam-emmertje wierp, dat
hij achter zich had staan. Telkens
als hij zijn voorraad blinkende bra
sems zag, toog een vergenoegde
glimlach over zijn gezicht
4. „Ziezoo!" grinnikte hij op 't
laatst, „nou kan er nog .net één
vischje bij en dan gaan we ze bak
ken I" Hij deed een reuzenkluit deeg
aan z'n haak en zwaaide z'n hengel
achteruit, bij wijze van aanloop. Ach,
hij bemerkte niet, hoe het haakje
zich daarbij om het hengsel van
het emmertje sloeg
Arondissements-Rechtbank te
te Middelburg.
Zitting van Vrijdag 5 Januari.
De volgende zaken werden behan
deld:
J. F. E., 30 jaar, landbouwer te
Stoppeldijk, werd ten laste gelegd dat
hij in het tijdvak tusschen 18 April
1933 en 4 Sept. 1933 te Stoppeldijk
een circa 6 jaar oude koe en een bont
varken, waarop krachtens verlof van
den President van bovengenoemde
Rechtbank beslag was gelegd door
deurwaarder Hnineman, cn van welke
dieren dc verdachte als bewaarder
optrad, aan dat beslag heeft onttrok
ken, zoodat zij op 4 Sept. 1933 niet
meer aanwezig waren.
Eisch f 25 of 10 d.
A. J. V., 47 jaar, landbouwer te
Westdorpe, was op 21 November jl
door den Kantonrechter te Terneuzen
veroordeeld tot f 40 of 10 d. hechte
nis wegens overtreding van de Gris's-
Varkenswet (oormerken) te Westdorpe,
op 2 Augustus 1933. De verdachte
was tegen dat vonnis in hooger be
roep gekomen.
Eisch f 25 of 10 d.
Voetballen.
Wegens de vorst en sneeuw wer
den alle wedstrijden van Zondag 31
Dec. 1.1. afgelast.
Wedstrijdprogramma voor Zondag
7 Januari a.s.
K.N.V.B.
3e klasse A.
IJzendijke—Terneuzen II.
Oranje—Vlissingen II.
Zeelandia II—Breskens.
Z. V. B., le klasse B.
Oostburg—Biervliet.
Sasput—F. C. Sluis.
2e klasse D.
Breskens lil—Hoofdplaat II.
N. G. D.—IJzendijke II.
Buiten verantwoordelijkheid der redactie.
Geachte heer Redacteur,
Naar aanleiding van het schrijven
van dhr. v. Q. in Uw blad van 30
Dec. j.l., als antwoord op mijn inge
zonden stuk, voorkomende in Uw
blad van 23 Dec. vraag ik U be
leefd eenige plaatsruimte.
In de eerste plaats wil ik dhr.
v. Q. opmerkzaam maken, dat het
ingezonden stuk door mij.is inge
zonden en alleen door mij is ón-
-derteekend, en dat ik dus alle ver
antwoordelijkheid ten opzichte daar
van op mij neem.
Mijn collega, v. Haneghem, ver
klaarde bij on-derteekening afzonder
lijk, het met mijn schrijven volkomen
eens te zijn. Schrijvers in het meer
voud aanspreken is dus foutief. Wel
licht verkeerd gelezen? Als bewijs
daarvoor het volgende. Iemand houdt
in het openbaar een redevoering.
Eén zijner hoorders verklaart het
volkomen met redenaar eens te zijn;
wie is dan verantwoordelijk voor het
gesproken woord? De spreker toch
en niet de hoorder. En zoo is het
ook met iemand die een ingezonden
stuk schrijft; maar ook met iemand
die een verslag schrijft van een ge
houden openbare vergadering.
Wat het verdere van het schrijven
van den heer Van Quekelberghe be
treft, daarin wordt de eene onge
rijmdheid op de andere gestapeld,
b.v. de heer v. Q. vermeet zich
een verslag van een openbare raads
vergadering door hem zelf geschre-