Land- en Tuisten. SJKH&SCHOOI Gewestelijk Nieuws. De Gebroeders Knoopensohaar Rechtszaken, Sport. Ingezonden. SUMAJO-BIOSCOOP BRESKENS. Alleen Zor dagavond, zie advertentie 0 KONINKLIJKE VLAAMSCHE STADSSCHOUWBURG GENT. Zaterdag 6 en Zondag 7 Januari avond- en dagvertooning: 't Viooltje van Mont Martre, nieuwe operette met muziek van Kalman. 0 FRANSCHE SCHOUWBURG. Zondag 6 Jan nam. 2, La Traviata, Opera van Vtrdi. Vooraf: Le Violoneux, Opera-comique in 1 acte van Offen bach. Ned. Herv. Kerk. Leger des Heilt Breskens. Zaterdagmiddag In 't lokaal 3e Zandstr. Groote Kindersamenkomst, van jongens en meisjes om 4 uur, geleid door Kandidaat N. Bos en H. Zürhaar. Zondag 7 Januari 1934. Biervliet 9,30 Ds Vrijlandt, Breskens 9,30 Ds W. H. Kelder Jr. Bediening H. Avondmaal. 1.30 Zondagsschool. 5,30 Ds W. H. Kelder, Pred. te Rotterdam-Charlois, Jeugd dienst, met medewerking van het zangkoor „Breskens". 7.15 Werkmansbond. Cadzand 9,30 DSjVisser. Hoofdplaat 2.Ds Vrijlandt, Bev. Kerkeraads- leden. Nieuwvliet 5,30 Ds van Kooten. Oostburg 9,30 Ds Faber. Retranchement. 9,30 Ds W. van der Ven. Schoondijke 10.— Ds Snijdelaar. Bevestiging Kerkeraadsleden. Waterlandkerkje 9.30 Ds van Yperen. IJzendijke 9,30 Ds Castelein. Groede 9,30 Ds van Kooten. Bevestiging Kerkeraadsleden. 0 Ev. Luth. Gemeente. 9,30 Da L. C. Dufour. man, J. v. d. Meulen, N. Went en anderen. Startplaatsen en controles zijn over geheel Europa verspreid, vanaf John O'Groats het noordelijkste punt van Schotland, Gibraltar in Spanje, Va lencia in Portugal, Umea in den Poolcirkel en Athene den uitefsten Zuidhoek van den Balkan. En alle hoofdplaatsen die daartusschen lig gen zijn controleposten waar de verre reizigers zich moeten melden en van waar ook nieuwelingen kunnen star ten, die eerst ondervinding van zulk een winterrit willen opdoen alvorens zich een volgend jaar als strijder voor de prijzen in den kamp te wer pen. Want uit den aard der zaak zijn de prijzen slechts weggelegd voor hen die de grootste moeilijk heden overwinnen, waaronder de verste afstand een voorname plaats jnneemt. Een belangrijke, maar toch niet de allerbelangrijkste factor voor prijstoekenning vormt de afstand. Zoo geeft Athene 3786 K.M. dui zend punten, terwijl Umea, dat slechts 2 en Tallin dat slechts 6 K.M. dichter bij Monte Carlo ligt 910 dus 90 punten minder geeft, hetzelfde als Stavanger. dat op 3700 K.M. van Monte Carlo ligt. Behalve met den afstand is dan ook wel terdege rekening gehouden met de speciale moeilijkheden van ieder traject en deze zijn voor de reizigers vanuit Athene zoo zwaar, dat het tot dusverre nog geen enkelen deel nemer gelukt is om op tijd door den Balkan te komen. De keuze van de startplaats is een ,,gok". De inschrijvingen sloteir 26 December wat weten de inschrij vers dan van weersomstandigheden, die een maand later, 20 Januari in de verschillende deelen van Europa zullen heerschen. Het kan wezen, dat het Noorden door sneeuw vol komen is geblokkeerd, maar het kan ook zijn, zooals de laatste maal, dat alle deelnemers uit het Zuiden in den Balkan bleven steken in de sneeuwhoopen, die op sommige plaat sen tot boven de wagens uitstaken, terwijl de winnaars, die uit Tallin aan de Russische grens kwamen, langs een vrije route naar Monte Carlo snelden. Uit toeristisch oogpunt is de Ral- lye Monte Carlo van een niet te onderschatten belang, omdat zij er toe bijdraagt het gebruik van de auto zelfs onder de meest ongunstige omstandigheden mogelijk te maken Welke ondervindingen hebben de deelnemers niet gebracht aan de fa brikanten van sneeuwkettingen, die het mogelijk maken om zonder slip gevaar over spiegelgladde wegen te rijden. Hoevele ingenieuse vindingen van deelnemers voor electrische ruit verwarming of verwarming van den wagen zijn al niet door de industrie overgenomen, voordeelen, die mis schien in ons klimaat r an niet over- heerschend belang zijn, maar die in minder gezegende streken de auto verlost hebben uit haar wintersiole- Iment. Begrijpelijk is dan ook de geestdrift waarmede ieder jaar de deelnemers aan den Rallye Monte Carlo juist in het hooge Noorden, in Noorwegen en in Zweden, in Lap land en den Poolcirkel door de be volking ontvangen worden. Deze rei zigers naar het Zuiden brengen daar in die koude streken bovendien voor een oogenblik de suggestie van de warme Azuren kust. Met een lichte heimwee vergezelt hen de bevol king in gedachte op hun langen reis naar de zon. Zwaar is de rit voor de deelnemers, maar onmogelijk veel wordt van de wagens gevergd. De reizigers kunnen zich beschermen met warme kleeding, sneeuwlaarzen, schapenvellen en bontmutsen en bo vendien wisselden zij elkander aan het stuur af, daar in iederen wagen twee of drie of vier bestuurders zit ten. Maar de wagens krijgen nimmer rust, die moeten rijden dag en nacht over de meest onbegaanbare wegen, over den ijzel en sneeuw in het Noorden of over de wegen van den Balkan -die vergietteilen van die pe kuilen in rotsachtigen bodem zijn. Veel extra voorzorgen kunnen voor de wagens niet genomen worden, omdat het reglement standaard mo dellen voorschrijft. En de voorzor gen, die genomen worden belasten -die beklagenswaardige wagens nog des te meer. Welk extra gewicht tor sen zij niet aan sneeuwschoppen en Ihouweelen, bestemd om ze uit te graven uit de sneeuw of los te hak ken uit diepe greppels, aan takels waarmede zij met paarden uit een sloot getrokken moeten worden als zij door gladheid van den weg zijn geraakt, ondanks de sneeuwkettin gen, waarvan ook een aanzienlijk aantal in den wagen meegevoerd moet worden om de gebroken ket tingen om de wielen te vervangen. Verder groote reserve tanks voor benzine en olie, die noodzakelijke brandstoffen, die in Europa's on herbergzame streken, zoo moeilijk en gedurende de lange nachten in het geheel niet te krijgen zijn. Beladen met al die honderden kilogrammen extra gewicht moeten deze standaard wagens voortsnellen over de afgrij selijkste wegen onder de meest ab normale omstandigheden, dag en nacht door, zonder rust, zonder on derhoud, zonder gelegenheid tot re paratie met een gemiddelde van 40 K.M. per uur, dat onder de normale omstandigheden der mooie wegen in onze beschaafde streken reeds niet gering te noemen is. En als zij dan eindelijk komen op die mooie wegen van ons werkelijk Europa, dan krij gen zij nog geen rust, maar worden zij opgejaagd door een gemiddelde van 50 K.M. per uur, dat het regle ment voor de laatste 1000 K.M. eischt. Een wagen, die Monte Carlo uit een der uithoeken van Europa be reikt onder dergelijke omstandighe den heeft daarmede zijn brevet van absolute vertrouwbaarheid verdiend. En dat telken jare nog zoovele wa gens de Azuren kust bereiken is een triomf voor de Autoindustrie. Dit gevoel van zekerheid en ver trouwen in de moderne'auto. dat de Rallye Monte Carlo ieder jaar bij den aanvang van het nieuwe seizoen het publiek schenkt is zeker niet de geringste verdienste van dezen grootsch opgezetten rit. Vorstschade bij aardappelen. Het blijkt, dat de voor eenige weken plotseling ingevallen vorst tot in verschillende kuilen aardappelen is doorgedrongen. De verschijnselen, die geheel bevroren aardappelen ver- toonen, zijn gemakkelijk waar te ne men en bij de verbouwers voldoende bekend. Minder bekend zijn echter die, welke optreden bij aardappelen, die niet geheel bevroren zijn en dus niet papperig en zacht worden. Der gelijke aardappelen zien er van bui ten geheel normaal uit. Bij aan snijden of afschillen ziet men echter, dat het vleesch op de snijvlakte ge heel of gedeeltelijk niet normaal meer is. De kleur is min of meer grauw; ook ziet men, dat het weefsel ge makkelijk het water loslaat. Dergelijke aardappelen zijn, hoe wel voor directe consumptie wellicht nog bruikbaar, niet geschikt voor export of voor bewaring voor lan- geren tijd. Daar het niet mogelijk is deze aardappelen uit de partijen uit te zoeken, kan geen andere raad gegeven worden dan niet alleen de bevroren knollen als ondeugdelijk te verwijderen, maar ook de aardap pelen, -die in de omgeving van deze liggen, in ruime mate weg te nemen en -deze voor veevoeder te bestem men. Ten einde moeilijkheden bij ver dere bewaring en vooral ook ais- de aardappelen voor export bestemd worden, te voorkomen, wordt door den Plantenziektenkundigen Dienst aan alle aardappelverbouwers, die hun kuilen straks moeten nazien en van ongeschikte knollen moeten zui veren, ten sterkste aangeraden dezen raad nauwkeurig op te volgen. BRESKENS. Ongelukken- De gladheid van de wegen heeft ook in onze gemeente ongelukken tengevolge gehad. Behalve een paar autobotsingen, kwam de heer V. te vallen en liep een schouderfractuur op, terwijl de echtgenoote van de H. -een been brak en de echtgenoote van -de K. een armbreuk bekwam. Aanrijding. Hedenmorgen had alhier een aan rijding plaats. De autobus, komende uit de richting Schoondijke, passeer de vóór Kijkuit de uit dezelfde rich ting rijdende tram, welker stoom geheel neersloeg, zoodat de chauf feur het uitzicht werd ontnomen en met de paardep, gespannen voor de wagen van de" B., welke naar Schoon dijke reed, in botsing kwam. Deze bekwamen geen ernstige verwondin gen. De bus kwam tegen de langs den weg staande boomen terecht en werd beschadigd. De passagiers ver volgden hun weg te voet, terwijl de politie van het gebeurde op de hoogte werd gesteld. Indien een middel kon worden gevonden, om het uitlaten van neer slaande stoom te vermijden, zou dit het verkeer zeker ten goede komen. Tabaks-belasting. De Rijksontvanger herinnert be langhebbenden aan de betaling, vóór 20 Januari a.s., van het tabaksver gunningsrecht. De vervolging, die na dien da tum wordt ingesteld, brengt hooge kosten mee. Optreden Aug- de Laat. Wij verwijzen onze lezers naar de advertentie in dit blad, betreffende het optreden van het Brabantsch Humoristengezelschap Aug. de Laat, in het Hotel Valk alhier. Beetwortelcultuur. De Kamer van Koophandel en Fa brieken te Neuzen heeft zich tot den minister gewend om nadere inlich tingen omtrent de geruchten, die loopen over -de instelling eener Re- geeringscommissie inzake suikerin dustrie in Nederland en in 'Indië. Volgens de geruchten zouden te ne men regeeringsmaatregelen kunnen leiden tot aanzienlijke beperking dei Nederlandsche beetwortelcultuur en -industrie.. Het adres wijst op de groote be- teekenis der suikerbietencultuur voor geheel Zeeland, maar speciaal voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Vernietiging dier cultuur zou beteekenen een al- geheele eponomische ramp en een vernietiging van het bestaan voor het groote leger arbeiders, dat juist in een tijd dat andere werkzaamhe den afgeloopen zijn, loonenden ar beid vindt. Het adres eindigt met het verzoek geen maatregelen te nemen die voor Zeeuwsch-Vlaanderen zulke noodlot tige gevolgen zouden hebben. door G. Th. Rotman. Groote Crisisvergaderiog. De crisiscommissie uit de Zeeuw- sche landbouworganisaties deelt ons mede dat de groote crisisvergade ring over den suikerbietensteun, wel ke zou worden gehouden op 9 Ja nuari 1934 te Goes, is uitgesteld tot Dinsdag 16 Januari 1934. Nadere mededeelingen zullen wor den bekend gemaakt. OOSTBURG. P.T.T.-ensemble. Ook deze gemeente en omgeving zullen kunnen genieten van een op voering van het P.T.T.-ensemble, dat op een nader te bepalen dag in Januari in het Beursgebouw zal op treden. Simultaan-schaakwedstrijd. Op de Donderdagavond in het vereenigingslokaal van de Oostburg- sche Dam- en Schaakclub gespeelde simultaan-schaakwedstrijd werd door den heer P. Risseeuw Izn. aan 12 borden gespeeld. Hiervan werden er niet minder dan 11 door hem gewonnen, terwijl er een met remise eindigde. SLUIS. B. V. L. De Bijzondere Vrijwillige Land storm hield Dinsdag in St. Joseph een propaganda-avond, waarbij de heer P. G. Laernoes uit Vlissingen een toelichting op het werk derver- eeniging gaf. Afwisseling brachten verschillende films, waarna tot slot het brevet van scherpschutter werd uitgereikt aan de heeren A. Barend- se (leider), A. J. Bevelander, J. du Fossé, B. van Gassen, J. Ketele, A. de Paauw, I. le Roy, P. de Smit, C. Stokkerman. CADZAND. Een Engelsch stoomschip aan den grond. Het Engelsche stoomschip ,,Pan- dion" geraakte Dinsdagmorgen, mis leid door den mist, even over de Belgische grond aan den grond, waarbij naar verluidt een paar sche pelingen door den schok vrij ernstige kwetsuren opliepen. In den loop v^n den dag werd het schip door sleepbooten vlot ge bracht. BURGERLIJKE STAND. CADZAND. OVERLIJDEN: over December 1933. Maria Toussainc, 47 j echty. v.in A. A. Brevet, De loop der bevolking over 1933 is alhier als volgt: Op 31 Dec. i 1. bestond zij uit 939 personen. 486 m. en 453 vr. Er werden in 1933 geboren 8 jon gens en 6 meisjes; vestigingen 21 m. en 24 vr. Overleden 3 m. en 4 vr., vertrok ken 17 m. en 14 vr., bevolking einde December 1932 918 personen. 3. Op zekeren dag was onze Pie- ter uit hengelen gegaan. De zaken gingen prachtig: hij ving een heele massa visschen, die hij allemaal in een oud jam-emmertje wierp, dat hij achter zich had staan. Telkens als hij zijn voorraad blinkende bra sems zag, toog een vergenoegde glimlach over zijn gezicht 4. „Ziezoo!" grinnikte hij op 't laatst, „nou kan er nog .net één vischje bij en dan gaan we ze bak ken I" Hij deed een reuzenkluit deeg aan z'n haak en zwaaide z'n hengel achteruit, bij wijze van aanloop. Ach, hij bemerkte niet, hoe het haakje zich daarbij om het hengsel van het emmertje sloeg Arondissements-Rechtbank te te Middelburg. Zitting van Vrijdag 5 Januari. De volgende zaken werden behan deld: J. F. E., 30 jaar, landbouwer te Stoppeldijk, werd ten laste gelegd dat hij in het tijdvak tusschen 18 April 1933 en 4 Sept. 1933 te Stoppeldijk een circa 6 jaar oude koe en een bont varken, waarop krachtens verlof van den President van bovengenoemde Rechtbank beslag was gelegd door deurwaarder Hnineman, cn van welke dieren dc verdachte als bewaarder optrad, aan dat beslag heeft onttrok ken, zoodat zij op 4 Sept. 1933 niet meer aanwezig waren. Eisch f 25 of 10 d. A. J. V., 47 jaar, landbouwer te Westdorpe, was op 21 November jl door den Kantonrechter te Terneuzen veroordeeld tot f 40 of 10 d. hechte nis wegens overtreding van de Gris's- Varkenswet (oormerken) te Westdorpe, op 2 Augustus 1933. De verdachte was tegen dat vonnis in hooger be roep gekomen. Eisch f 25 of 10 d. Voetballen. Wegens de vorst en sneeuw wer den alle wedstrijden van Zondag 31 Dec. 1.1. afgelast. Wedstrijdprogramma voor Zondag 7 Januari a.s. K.N.V.B. 3e klasse A. IJzendijke—Terneuzen II. Oranje—Vlissingen II. Zeelandia II—Breskens. Z. V. B., le klasse B. Oostburg—Biervliet. Sasput—F. C. Sluis. 2e klasse D. Breskens lil—Hoofdplaat II. N. G. D.—IJzendijke II. Buiten verantwoordelijkheid der redactie. Geachte heer Redacteur, Naar aanleiding van het schrijven van dhr. v. Q. in Uw blad van 30 Dec. j.l., als antwoord op mijn inge zonden stuk, voorkomende in Uw blad van 23 Dec. vraag ik U be leefd eenige plaatsruimte. In de eerste plaats wil ik dhr. v. Q. opmerkzaam maken, dat het ingezonden stuk door mij.is inge zonden en alleen door mij is ón- -derteekend, en dat ik dus alle ver antwoordelijkheid ten opzichte daar van op mij neem. Mijn collega, v. Haneghem, ver klaarde bij on-derteekening afzonder lijk, het met mijn schrijven volkomen eens te zijn. Schrijvers in het meer voud aanspreken is dus foutief. Wel licht verkeerd gelezen? Als bewijs daarvoor het volgende. Iemand houdt in het openbaar een redevoering. Eén zijner hoorders verklaart het volkomen met redenaar eens te zijn; wie is dan verantwoordelijk voor het gesproken woord? De spreker toch en niet de hoorder. En zoo is het ook met iemand die een ingezonden stuk schrijft; maar ook met iemand die een verslag schrijft van een ge houden openbare vergadering. Wat het verdere van het schrijven van den heer Van Quekelberghe be treft, daarin wordt de eene onge rijmdheid op de andere gestapeld, b.v. de heer v. Q. vermeet zich een verslag van een openbare raads vergadering door hem zelf geschre-

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1934 | | pagina 2