Breskensche Courant 25 10 200 Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. EERSTE BLAD Veilig Verkeer. Binnenland Heintje Snip zoekt avontuur. Gewestelijk Nieuws 42ste laarcratig Woensdag 7 Oecember 1932 Nummer 3788 ABONNEMENT: per kwartaal 1,25 buiten Breskens 1,40. Buitenland 6,50 per jaar. Zondagsblad per kwar taal f 0,65; en builen Breskens 0,72$Bui tenland 3,50 per jaar. Verschijnt - iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND - Advertentiën worden aangenomen tot uiterlijk 1 uur nam. Uitgave: J. C. LE BLEU, Dorpsstraat 35, BRESKENS Tel. 21 Postrekening 70179 ADVERTENTIËN: van 1 5 regels f 0,75; iedere regel meer 15 ent. Ingez. mededeelingen 30 cent per regel. Handelsadüerlentiën bij regelabonnemenl groole kortingTarief op aan vraag verkrijgbaar. GRATIS verzekering voor de abonnfs tegen ongelukken, en oei voor de volgende bedragen: gulden bij levens- -t gld bij dood vm gld bij ver- gld bij ver- j gld bij ver- lange ongeschikt- lijt) door S lies van een J 5 üan cen J~f f J ^cs van ecn heid tot werken een ongeluk hand of voet oog duim De risico van bovenstaande verzekering is herverzekerd bij de Ongcvallcn-Verzekering-Maalschappij „Fatum" te s-Gravenhage. gld bij ver lies van een wijsvinger gld bij verlies van eiken anderen vinger Dit nummer bestaat uit 2 bladen In den laatsten tijd wordt van vele zijden krachtig geageerd om te ge raken tot een veiliger verkeer. Dat is zeker een lofwaardig streven, want het aantal verkeersongevallen blijft nog immer toenemen, niettegen staande alle verbeterde verkeersre gelen, verbeterde wegen, geperfec tioneerde mechanisme in de auto industrie enz. Allerlei technische ver beteringen zijn aan te brengen, maar wat zich niet door voorschriften en bepalingen laat veranderen, dat is het verantwoordelijksgevoel van de weggebruikers. Daaraan is een be langrijk tekort. Het komt minder tot uiting in weerstrevingsgezind heid, dan wel in onnadenkendheid. De gemiddelde weggebruiker is te sloom, te zorgeloos, dan dat hij zou beseffen, aan welke gevaren hij zich zelf en zijn medemenschen bloot stelt. Dat geldt voor automobilisten en motorrijders, voor fietsers en wan delaars. Zooals „men" een auto be stuurt, fietst of wandelt dwars tegen velerlei regel en voorschrift in zoo blijft „men" het doen en aldus riskeert „men" ook niets, want „men" doet het al jaren zoo en „men" heeft nooit een ongeluk gehad. Dat laatste vooral acht „men" afdoende. Totdat het on geluk er is. Dan staat „men" ont zet, verklaart spijt te hebben als haren op z'n hoofd, maar het is te laat. Eigenwijs is „men" en zorge loos. De overheid beseft, dat ze met verkeersvoorschriften en -regelingen alléén niet alles kan bereiken en daarom wordt van alles geprakke zeerd om het leed te voorkomen of te verzachten, dat door verkeers ongelukken wordt veroorzaakt. Veel aandrang is en wordt b.v. uitgeoe fend om te komen tot een wettelijke verzekeringsverplichting voor auto en motorsbestuurders. De Minister van Justitie verwacht er, blijkens zijn mededeeling in de Tweede Kamer niet veel heil van. Wij ook niet Als de menschen hun huis en boel verzekeren tegen brand, dan is dat een daad van verstandig en zakelijk beleid, maar niemand zal kunnen beweren, dat er minder branden zul len woeden bij verzekerden dan bij niet-verzekerden. Integendeel, veel lieden, die moraliter niet hoog ge noeg staan om ook respect voor de materieele belangen van anderen te hebben, zullen al 'gauw denken „laat branden, wat branden wil," als het vuur hun boeltje heeft aangetast juist als ze niet verzekerd zijn, zul len ze pogen te redden, wat er nog te redden valt. Een mensch met verantwoordelijkheidsgevoel zal als auto- of motorbestuurder het wel zijn van anderen ontzien, of hij ver zekerd is of niet, maar mist hij de genoemde eigenschap, dan ?al hij verzekerd zijnde, nog met te grooter branie over den weg racen, in het sterke bewustzijn, dat hem toch niets gebeuren kanl Het eenige voor deel van verplichte verzekering is dat eventueele slachtoffers ten min ste hun materieelen schade krijgen vergoed, maar bij het moderne ver keer staan hoogere waarden op het spel. Een andere methode om de ver keersveiligheid te verhoogen, is het „opvoeden" van weggebruikers. Die methode kan inderdaad nuttig ef fect ressorteeren, maar eerst op den langen duur, omdat vele menschen in hun eigenwijsheid erg hardleersch zijn, en mitsde opvoeders ook inderdaad opvoedkundige kwaliteiten bezitten. Er zijn tegenwoordig vrij willige verkeers-brigades, welke zich aan het genoemde nuttige werk wij den. De ijver der vrijwilligers is groot, hun tactiek echter blijkt niet altijd overwogen. Een journalist, ver bonden aan een groot dagblad, is onlangs met zoo'n verkeersbrigadier op inspectie geweest en ook een rijksveldwachter was van de partij, teneinde, zoo-noodig, wijze lessen strafrechtelijk kracht te kunnen bij zetten. Het drietal toog op den laten avond in een gesloten auto op weg. Uit de beschrijving van den tocht in de krant vernamen we, dat een najaarsstorm loeide en de regen bij stroomen omlaag viel; het was, wat men noemt: hondenweer. Daar kwam een fietser aan. De man voer de op zijn rijwiel een behoorlijk stra lend licht Met gebogen lijf zat hij op zijn stalen ros en moeizaam wieg de het zware lichaam van links naar rechts om zich tegen den wind en den kletterden regen in te kunnen voortbewegen. De auto der ver keersregelaars stopte en den fietser werd beduid, dat hij moest afstap pen. De opvoedkundige verkeers brigadier liep eens om 's mans fiets heen en bleef eindelijk aan den ach terkant daarvan staan. „Weet je wel zoo vroeg hij toen met veel ernst en gezag'in zijn stein aan den fietser dat je roode reflector geen volkomen verticalen stand heeft maar minstens 15 graden te schuin is bevestigd?" De fietser wist het niet. Vermoedelijk wist hij ook niet wat verticaal was of wat hier met graden was bedoeld. Alleen dat het stormde, wist hij, en dat er plassen water uit den hemel vielen, alsmede dat hij misschien thuis had kunnen zijn, als de verkeersopvoedkundigen hem niet hadden opgehouden. Deze laatsten kropen tenslotte weer in hun gesloten auto, maar telkens opnieuw hielden ze dien avond nog fietsers aan om dezen te onderrichten, of hun reflectors al dan niet zuiver ver ticaal waren bevestigd. Zóó kweekt men geen voorzichtige fietsers, doch forceert men slechts overtredingen tegen het vloekverbod. Van goede verkeersregelingen en van een bekwame verkeerspolitie ver wachten we iets, maar tenslotte zal men menschen met een tekort aan verantwoordelijkheidsgevoel slechts tot het betrachten van de noodige voorzichtigheid kunnen brengen door ze met straf te bedreigen en deze eventueel ook onverbiddelijk toe te passen. In dat verband is een juist woord geuit door een onzer hoogste rechterlijke autoriteiten. Bij Stap horst had een automobilist twee meisjes die op het wandelpad lie pen, meegesleurd met zijn wagen één der meisjes zal aan één zijde van het lichaam altijd verlamd blij ven. De automobilist zag, wat hij gedaan had, maar vluchtte in pijl snelle vaart. Toch is hij later op gespoord. De rechtbank veroordeel de hem tot twee jaar gevangenis straf, maar het Hof verminderde in hooger beroep de straf tot één maand hechtenis. Evengoed probeerde de veroordeelde zijn geluk nog eens bij den Hoogen Raad. De Procureur Generaal nam Maandag j.L in de ze zaak conclusie. Hij uitte zijn spijt dat de wet hem niet toeliet om nog verandering te brengen in de straf maat. Hij stelde er prijs op, in het openbaar te verklaren, dat hij de opgelegde straf voor dit geval veel te laag achtte. Voorts zei de Pro cureur Generaal van meening te zijn dat de rechterlijke macht in het al gemeen dergelijke misdrijven te licht straft. Zich tot de vertegenwoordi gers der pers wendende, uitte Mr Tak de hoop, dat men zijn meening naar buiten zou uitdragen. Daaraan meenen we nu te heb ben voldaan. Een Sinterklaas-verrassing: hon derden winkeliers op den bon! De wet op de winkelsluiting is ongetwijfeld van jgroot nut voor de winkeliers, die tenslotte toch óók recht hebben op een menschwaardig bestaan en als andere menschen gaarne nog wat tijd over houden om zich bezig te houden met hun gezin en met de opvoeding hunner kinderen in het bijzonder. Zij zou den dan ook zeker dankbaar wezen voor de wettelijke bescherming, als het een goede tijd was, maar De neringdoenden voeren thans een harden, soms hopeloos lijken den strijd om het bestaan. Vol ver langen zien ze uit naar de enkele dagen, waarop wat extra's te ver dienen zal zijn, maar ook tegen zulke extra-Verdiensten beschermt de Win kelsluitingswet zei Onbedoeld na tuurlijk, doch niet minder absoluut. Zoo op den j.l. Zondag, den dag voor Sinterklaas. Vooral de con sumptie-zaken hebben toen door winstderving groote schade geleden. We nemen het hier geenszins tegen de wet op, want elke goede sociale maatregel brengt noodzakelijkerwijs ook zekere belemmeringen met zich, welke bepaalde tijdelijke voordeelen doen ontgaan. Zeer vele winkeliers hebben bovendien principieele be zwaren tegen Zondags-verkoop. Maar tenslotte zijn er toch ook, die graag elk oogenblik van den dag zouden willen uitbuiten om in een kwaden tijd het hoofd boten water te kunnen houden. Voor dezulken was het moeilijk te dragen, dat ze den dag vóór Sinterklaas hun win kels gesloten mochten houden. Hier en daar hebben zij dan ook een min of meer georganiseerd verzet tegen de wet gepleegd. Speciaal in Rot terdam waren talrijke zaken open en er is daar druk verkocht. Het zelfde deed zich in verscheidene an dere gemeenten voor. De politie kneep hier en daar wel eens een oogje dicht, maar in Rotterdam wer den een paar honderd winkeliers „op den bon geslingerd," zooals men dat noemt. In Eindhoven en Gouda maakte de politie zelfs meermalen op den dag proces-verbaal tegen dezelfde winkeliers op. Weer een treinbotsing bij Den Bosch; thans een doode. Het is nog maar zeven weken geleden, dat nabij Den Bosch twee goederentreinen op elkaar liepen, waarbij groote materieele schade werd aangericht. Op Zondagmorgen te half vijf liepen te Vught, nabij Den Bosch, wederom dezelfde trei nen op elkaar. Nu werd een vijftal wagens vernield; erger was, dat thans ook een remmer werd ge dood. Een der machinisten was door drie onveilig staande signalen gere den. De Spoorwegdirectie mag wel eens goed onderzoeken, of er bij zondere invloeden kunnen zijn, welke storend op de gedachten concern tratie van het verantwoordelijk trein personeel werken. Tenslotte gaat vei ligheid vóór en boven alles I Een droeve verkeersstatistiek. Met de verkeersveiligheid in het algemeen wordt het er niet beter op. De redactie van de Arbeiders pers „stelde een droef statistiekje samen over de verkeersongelukken' in ons land voorgekomen in de maand November j.l. Welnu, zij had niet minder dan 51 dooden geteld en circa 200 gewonden! Verkeers- 33. De nacht was nu gevallen en 34. Hij was nog maar juist in slaap Heintje Snip zocht een plaatsje uit, gevallen, toen een sleepboot het waar hij zich te slapen kon leggen, schip van den wal haalde en de Twee trossen kabeltouw koos hij rivier opbracht, zich als bed. lessen schijnen wel heel moeilijk te leeren zijn. De A.T.O. voert ons over den afsluitdijk. De A.T.O.een dochter-onderne ming van de Spoorwegen, heeft con cessie gekregen voor het vervoer van passagiers in autobussen over den afsluitdijk. Voorloopig voor 5 jaar, omdat Ged. Staten van N. Holland, die de concessie verleen den, van oordeel zijn, dat de Spoor wegdirectie in dien tijd kan en moet hebben voorzien in den aanleg van een spoorlijn over den dijk. Het autobusverkeer zal over enkele we ken beginnen en zich uitstrekken over een afstand van 116 K.M., van Alkmaar tot Leeuwarden, vice versa. Er komen drie retour-diensten per dag en er zal worden gereden met wagens, waarin plaats zal zijn voor 31 passagiers. Men rekent ook op een druk verkeer van touristen. Een voetbaltriomph. Onze voetbal-enthousiasten heb ben Zondag weer een glorie-dag be leefd. Het Nederlandsche elftal sloeg de Duitschers in Dusseldorp met 20. Vanuit ons land zijn 4 extra-treinen, met Nederlandsche enthousiastelingen, de grens over ge trokken om het Dusseldorpsche festijn bij te wonen. Er waren daar ook talrijke autobussen verzameld, het totaal aan Nederlandsche be langstellenden werd op 10.000 ge schat. CriAch, neen, laten we het over wat anders hebben. Een Sportpaleis. In Amsterdam gaat een machtig Sportpaleis worden gebouwd met vaste wielerbaan en ijsbaan. Vijbtien- duizend menschen kunnen een plaats vinden. Ontwerper is de heer J. Wils, de architect, die ook het sta dion bouwde. Naast dit serieuseplan worden ook andere ontwerpen ge lanceerd, maar die zijn lang niet alle 18-karaats. Een meneer in Den Haag geeft al vast lootjes uit ad f 3.50 voor een in de residentie te bouwen Sportpaleis! Dat alles is het effect van den Zesdaagsche in Am sterdam, waar tienduizenden sport- maniakken hun dure guldens in de zakken der twee Duitsche onder nemers hebben gestort. N.V. Stoomtram Maatschappij BreskensMaldeghem. Woensdagmiddag vergaderde in hotel de Nieuwe Doelen te Middel burg aandeelhouders van de Stoom tram Maatschappij BreskensMal- deghem en keurden na toelichting door commissarissen en directie het verslag, de verlies- en winstrekening over 1931 goed. In het verslag deelen commissa rissen mede, dat blijkt, dat accoun tants aanvankelijk bezwaren in brach ten, met name ten aanzien van ver schillende balansposten, te weten ge bouwen en terreinen, bouwreke- ningen, waarborg-kapitalen en ren- telooze voorschotten. Betreffende de beide laatste onderwerpen werd aan de bezwaren tegemoet gekomen, voor wat de bouwrekeningen en het ver nieuwingsfonds werden aangehouden de door het Rijk gecontroleerde en vastgestelde bedragen. De crisis in den landbouw werkte zeer ongunstig op het goederenvervoer dat over 1931 een treurig beeld vertoont. Dank zij den steun der regeering in 1931, heeft de directie tot nog toe aan de moeilijkheden het hoofd kunnen bieden. Vervoerd zijn 212.552 passagiers met f 60717.23 tegen resp. 223667 en f 66351.64 in 1930; gemiddeld per dag kilometer f 2.678 en f 2.727. Het goederenvervoer was in 1931 56.150.851 kg. met f 68260.13 op brengst, tegen 97.917.625 kg. en f 133.454.79t/2 in 1930 of per dag kilometer resp. f 3.016 en f 5.900. De exploitatie-kosten bedroegen f 173.065.331/2. De winst- en verliesrekening wijst aan in debet:: algemeene dienst f 37163.24V2tractie f 41448.28: mou vement f 21644.49, bel. f 1650.54V2: werkplaats f 35253.50; onderhoud gebouwen enz. f 1073.25; idem lijn en telefoon f 34832.02V2, rentereke ning f 44555.62; afschrijving op meu bilair f 364.06. De creditzijde wijst aan: saldo f 2568.89V2personenverv. f61005.01, abonnementen f 1500.60; goederen- verv. f68260.13; huishuren f 1012.78; buitengewone ontvangsten en post vervoer f 26289.901/2, verjaarde divi dendbewijzen f 225 en reserve voor schulddelging f 57.122.69V2- De balans wijst in debet aan: ge bouwen en terreinen f 101.578;bouw- rekening lijn Breskens—Maldeghem en lijn Oostburg—Cadzand f797.633; idem lijn Breskens—Groede—Suis f 2.092.721;rollend materieelf 61.040; werktuigen werkplaats f 12000; ma gazijn f 37372; kantoormeubilair f 2200; waarborg kapitaal „Neder land" f 5000; idem Zeeland f2336; idem België f 700; idem Aardenburg f 487; diverse debiteuren f 2002; kas- se en kassiers f 3041. De credietposten zijn: aandeelen kapitaal f 450.000; reserve voor af lossing schuldbewijzen f36000; idem voor schulddelging f 50921; subsi- dien f 17635; reserve en vernieu wingsfonds f 211.127; reserve koers verlies f 3223vernieuwingsfonds vol gens contract met staat f 219.524;

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1932 | | pagina 1