Breskensche Courant
25
10
200
Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
EERSTE BLAD
Veilig Verkeer.
Binnenland
Heintje Snip zoekt avontuur.
Gewestelijk Nieuws
42ste laarcratig
Woensdag 7 Oecember 1932
Nummer 3788
ABONNEMENT:
per kwartaal 1,25
buiten Breskens 1,40.
Buitenland 6,50 per
jaar.
Zondagsblad per kwar
taal f 0,65; en builen
Breskens 0,72$Bui
tenland 3,50 per jaar.
Verschijnt
- iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND -
Advertentiën worden aangenomen tot uiterlijk 1 uur nam.
Uitgave:
J. C. LE BLEU, Dorpsstraat 35, BRESKENS
Tel. 21 Postrekening 70179
ADVERTENTIËN:
van 1 5 regels f 0,75;
iedere regel meer 15 ent.
Ingez. mededeelingen 30
cent per regel.
Handelsadüerlentiën bij
regelabonnemenl groole
kortingTarief op aan
vraag verkrijgbaar.
GRATIS verzekering voor de
abonnfs tegen ongelukken, en
oei voor de volgende bedragen:
gulden bij levens- -t gld bij dood vm gld bij ver- gld bij ver- j gld bij ver-
lange ongeschikt- lijt) door S lies van een J 5 üan cen J~f f J ^cs van ecn
heid tot werken een ongeluk hand of voet oog duim
De risico van bovenstaande verzekering is herverzekerd bij de Ongcvallcn-Verzekering-Maalschappij „Fatum" te s-Gravenhage.
gld bij ver
lies van een
wijsvinger
gld bij verlies
van eiken
anderen vinger
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
In den laatsten tijd wordt van vele
zijden krachtig geageerd om te ge
raken tot een veiliger verkeer. Dat
is zeker een lofwaardig streven, want
het aantal verkeersongevallen blijft
nog immer toenemen, niettegen
staande alle verbeterde verkeersre
gelen, verbeterde wegen, geperfec
tioneerde mechanisme in de auto
industrie enz. Allerlei technische ver
beteringen zijn aan te brengen, maar
wat zich niet door voorschriften en
bepalingen laat veranderen, dat is
het verantwoordelijksgevoel van de
weggebruikers. Daaraan is een be
langrijk tekort. Het komt minder
tot uiting in weerstrevingsgezind
heid, dan wel in onnadenkendheid.
De gemiddelde weggebruiker is te
sloom, te zorgeloos, dan dat hij zou
beseffen, aan welke gevaren hij zich
zelf en zijn medemenschen bloot
stelt. Dat geldt voor automobilisten
en motorrijders, voor fietsers en wan
delaars. Zooals „men" een auto be
stuurt, fietst of wandelt dwars
tegen velerlei regel en voorschrift
in zoo blijft „men" het doen
en aldus riskeert „men" ook niets,
want „men" doet het al jaren zoo
en „men" heeft nooit een ongeluk
gehad. Dat laatste vooral acht
„men" afdoende. Totdat het on
geluk er is. Dan staat „men" ont
zet, verklaart spijt te hebben als
haren op z'n hoofd, maar het is te
laat. Eigenwijs is „men" en zorge
loos.
De overheid beseft, dat ze met
verkeersvoorschriften en -regelingen
alléén niet alles kan bereiken en
daarom wordt van alles geprakke
zeerd om het leed te voorkomen
of te verzachten, dat door verkeers
ongelukken wordt veroorzaakt. Veel
aandrang is en wordt b.v. uitgeoe
fend om te komen tot een wettelijke
verzekeringsverplichting voor auto
en motorsbestuurders. De Minister
van Justitie verwacht er, blijkens zijn
mededeeling in de Tweede Kamer
niet veel heil van. Wij ook niet
Als de menschen hun huis en boel
verzekeren tegen brand, dan is dat
een daad van verstandig en zakelijk
beleid, maar niemand zal kunnen
beweren, dat er minder branden zul
len woeden bij verzekerden dan bij
niet-verzekerden. Integendeel, veel
lieden, die moraliter niet hoog ge
noeg staan om ook respect voor de
materieele belangen van anderen te
hebben, zullen al 'gauw denken „laat
branden, wat branden wil," als het
vuur hun boeltje heeft aangetast
juist als ze niet verzekerd zijn, zul
len ze pogen te redden, wat er nog
te redden valt. Een mensch met
verantwoordelijkheidsgevoel zal als
auto- of motorbestuurder het wel
zijn van anderen ontzien, of hij ver
zekerd is of niet, maar mist hij de
genoemde eigenschap, dan ?al hij
verzekerd zijnde, nog met te grooter
branie over den weg racen, in het
sterke bewustzijn, dat hem toch niets
gebeuren kanl Het eenige voor
deel van verplichte verzekering is
dat eventueele slachtoffers ten min
ste hun materieelen schade krijgen
vergoed, maar bij het moderne ver
keer staan hoogere waarden op het
spel.
Een andere methode om de ver
keersveiligheid te verhoogen, is het
„opvoeden" van weggebruikers. Die
methode kan inderdaad nuttig ef
fect ressorteeren, maar eerst op den
langen duur, omdat vele menschen
in hun eigenwijsheid erg hardleersch
zijn, en mitsde opvoeders ook
inderdaad opvoedkundige kwaliteiten
bezitten. Er zijn tegenwoordig vrij
willige verkeers-brigades, welke zich
aan het genoemde nuttige werk wij
den. De ijver der vrijwilligers is
groot, hun tactiek echter blijkt niet
altijd overwogen. Een journalist, ver
bonden aan een groot dagblad, is
onlangs met zoo'n verkeersbrigadier
op inspectie geweest en ook een
rijksveldwachter was van de partij,
teneinde, zoo-noodig, wijze lessen
strafrechtelijk kracht te kunnen bij
zetten.
Het drietal toog op den laten
avond in een gesloten auto op weg.
Uit de beschrijving van den tocht
in de krant vernamen we, dat een
najaarsstorm loeide en de regen bij
stroomen omlaag viel; het was, wat
men noemt: hondenweer. Daar
kwam een fietser aan. De man voer
de op zijn rijwiel een behoorlijk stra
lend licht Met gebogen lijf zat hij
op zijn stalen ros en moeizaam wieg
de het zware lichaam van links naar
rechts om zich tegen den wind en
den kletterden regen in te kunnen
voortbewegen. De auto der ver
keersregelaars stopte en den fietser
werd beduid, dat hij moest afstap
pen. De opvoedkundige verkeers
brigadier liep eens om 's mans fiets
heen en bleef eindelijk aan den ach
terkant daarvan staan. „Weet je
wel zoo vroeg hij toen met veel
ernst en gezag'in zijn stein aan den
fietser dat je roode reflector geen
volkomen verticalen stand heeft
maar minstens 15 graden te schuin
is bevestigd?" De fietser wist het
niet. Vermoedelijk wist hij ook niet
wat verticaal was of wat hier met
graden was bedoeld. Alleen dat het
stormde, wist hij, en dat er plassen
water uit den hemel vielen, alsmede
dat hij misschien thuis had kunnen
zijn, als de verkeersopvoedkundigen
hem niet hadden opgehouden. Deze
laatsten kropen tenslotte weer in hun
gesloten auto, maar telkens opnieuw
hielden ze dien avond nog fietsers
aan om dezen te onderrichten, of
hun reflectors al dan niet zuiver ver
ticaal waren bevestigd. Zóó kweekt
men geen voorzichtige fietsers, doch
forceert men slechts overtredingen
tegen het vloekverbod.
Van goede verkeersregelingen en
van een bekwame verkeerspolitie ver
wachten we iets, maar tenslotte zal
men menschen met een tekort aan
verantwoordelijkheidsgevoel slechts
tot het betrachten van de noodige
voorzichtigheid kunnen brengen door
ze met straf te bedreigen en deze
eventueel ook onverbiddelijk toe te
passen. In dat verband is een juist
woord geuit door een onzer hoogste
rechterlijke autoriteiten. Bij Stap
horst had een automobilist twee
meisjes die op het wandelpad lie
pen, meegesleurd met zijn wagen
één der meisjes zal aan één zijde
van het lichaam altijd verlamd blij
ven. De automobilist zag, wat hij
gedaan had, maar vluchtte in pijl
snelle vaart. Toch is hij later op
gespoord. De rechtbank veroordeel
de hem tot twee jaar gevangenis
straf, maar het Hof verminderde in
hooger beroep de straf tot één maand
hechtenis. Evengoed probeerde de
veroordeelde zijn geluk nog eens bij
den Hoogen Raad. De Procureur
Generaal nam Maandag j.L in de
ze zaak conclusie. Hij uitte zijn spijt
dat de wet hem niet toeliet om nog
verandering te brengen in de straf
maat. Hij stelde er prijs op, in het
openbaar te verklaren, dat hij de
opgelegde straf voor dit geval veel
te laag achtte. Voorts zei de Pro
cureur Generaal van meening te zijn
dat de rechterlijke macht in het al
gemeen dergelijke misdrijven te licht
straft. Zich tot de vertegenwoordi
gers der pers wendende, uitte Mr
Tak de hoop, dat men zijn meening
naar buiten zou uitdragen.
Daaraan meenen we nu te heb
ben voldaan.
Een Sinterklaas-verrassing: hon
derden winkeliers op den bon!
De wet op de winkelsluiting is
ongetwijfeld van jgroot nut voor de
winkeliers, die tenslotte toch óók
recht hebben op een menschwaardig
bestaan en als andere menschen
gaarne nog wat tijd over houden
om zich bezig te houden met hun
gezin en met de opvoeding hunner
kinderen in het bijzonder. Zij zou
den dan ook zeker dankbaar wezen
voor de wettelijke bescherming, als
het een goede tijd was, maar
De neringdoenden voeren thans
een harden, soms hopeloos lijken
den strijd om het bestaan. Vol ver
langen zien ze uit naar de enkele
dagen, waarop wat extra's te ver
dienen zal zijn, maar ook tegen zulke
extra-Verdiensten beschermt de Win
kelsluitingswet zei Onbedoeld na
tuurlijk, doch niet minder absoluut.
Zoo op den j.l. Zondag, den dag
voor Sinterklaas. Vooral de con
sumptie-zaken hebben toen door
winstderving groote schade geleden.
We nemen het hier geenszins tegen
de wet op, want elke goede sociale
maatregel brengt noodzakelijkerwijs
ook zekere belemmeringen met zich,
welke bepaalde tijdelijke voordeelen
doen ontgaan. Zeer vele winkeliers
hebben bovendien principieele be
zwaren tegen Zondags-verkoop.
Maar tenslotte zijn er toch ook, die
graag elk oogenblik van den dag
zouden willen uitbuiten om in een
kwaden tijd het hoofd boten water
te kunnen houden. Voor dezulken
was het moeilijk te dragen, dat ze
den dag vóór Sinterklaas hun win
kels gesloten mochten houden. Hier
en daar hebben zij dan ook een min
of meer georganiseerd verzet tegen
de wet gepleegd. Speciaal in Rot
terdam waren talrijke zaken open
en er is daar druk verkocht. Het
zelfde deed zich in verscheidene an
dere gemeenten voor. De politie
kneep hier en daar wel eens een
oogje dicht, maar in Rotterdam wer
den een paar honderd winkeliers
„op den bon geslingerd," zooals men
dat noemt. In Eindhoven en Gouda
maakte de politie zelfs meermalen
op den dag proces-verbaal tegen
dezelfde winkeliers op.
Weer een treinbotsing bij
Den Bosch; thans een doode.
Het is nog maar zeven weken
geleden, dat nabij Den Bosch twee
goederentreinen op elkaar liepen,
waarbij groote materieele schade
werd aangericht. Op Zondagmorgen
te half vijf liepen te Vught, nabij
Den Bosch, wederom dezelfde trei
nen op elkaar. Nu werd een vijftal
wagens vernield; erger was, dat
thans ook een remmer werd ge
dood. Een der machinisten was door
drie onveilig staande signalen gere
den. De Spoorwegdirectie mag wel
eens goed onderzoeken, of er bij
zondere invloeden kunnen zijn, welke
storend op de gedachten concern
tratie van het verantwoordelijk trein
personeel werken. Tenslotte gaat vei
ligheid vóór en boven alles I
Een droeve verkeersstatistiek.
Met de verkeersveiligheid in het
algemeen wordt het er niet beter
op. De redactie van de Arbeiders
pers „stelde een droef statistiekje
samen over de verkeersongelukken'
in ons land voorgekomen in de
maand November j.l. Welnu, zij had
niet minder dan 51 dooden geteld
en circa 200 gewonden! Verkeers-
33. De nacht was nu gevallen en 34. Hij was nog maar juist in slaap
Heintje Snip zocht een plaatsje uit, gevallen, toen een sleepboot het
waar hij zich te slapen kon leggen, schip van den wal haalde en de
Twee trossen kabeltouw koos hij rivier opbracht,
zich als bed.
lessen schijnen wel heel moeilijk te
leeren zijn.
De A.T.O. voert ons over den
afsluitdijk.
De A.T.O.een dochter-onderne
ming van de Spoorwegen, heeft con
cessie gekregen voor het vervoer
van passagiers in autobussen over
den afsluitdijk. Voorloopig voor 5
jaar, omdat Ged. Staten van N.
Holland, die de concessie verleen
den, van oordeel zijn, dat de Spoor
wegdirectie in dien tijd kan en moet
hebben voorzien in den aanleg van
een spoorlijn over den dijk. Het
autobusverkeer zal over enkele we
ken beginnen en zich uitstrekken
over een afstand van 116 K.M., van
Alkmaar tot Leeuwarden, vice versa.
Er komen drie retour-diensten per
dag en er zal worden gereden met
wagens, waarin plaats zal zijn voor
31 passagiers. Men rekent ook op
een druk verkeer van touristen.
Een voetbaltriomph.
Onze voetbal-enthousiasten heb
ben Zondag weer een glorie-dag be
leefd. Het Nederlandsche elftal
sloeg de Duitschers in Dusseldorp
met 20. Vanuit ons land zijn 4
extra-treinen, met Nederlandsche
enthousiastelingen, de grens over ge
trokken om het Dusseldorpsche
festijn bij te wonen. Er waren daar
ook talrijke autobussen verzameld,
het totaal aan Nederlandsche be
langstellenden werd op 10.000 ge
schat. CriAch, neen, laten we
het over wat anders hebben.
Een Sportpaleis.
In Amsterdam gaat een machtig
Sportpaleis worden gebouwd met
vaste wielerbaan en ijsbaan. Vijbtien-
duizend menschen kunnen een plaats
vinden. Ontwerper is de heer J.
Wils, de architect, die ook het sta
dion bouwde. Naast dit serieuseplan
worden ook andere ontwerpen ge
lanceerd, maar die zijn lang niet
alle 18-karaats. Een meneer in Den
Haag geeft al vast lootjes uit ad
f 3.50 voor een in de residentie te
bouwen Sportpaleis! Dat alles is het
effect van den Zesdaagsche in Am
sterdam, waar tienduizenden sport-
maniakken hun dure guldens in de
zakken der twee Duitsche onder
nemers hebben gestort.
N.V. Stoomtram Maatschappij
BreskensMaldeghem.
Woensdagmiddag vergaderde in
hotel de Nieuwe Doelen te Middel
burg aandeelhouders van de Stoom
tram Maatschappij BreskensMal-
deghem en keurden na toelichting
door commissarissen en directie het
verslag, de verlies- en winstrekening
over 1931 goed.
In het verslag deelen commissa
rissen mede, dat blijkt, dat accoun
tants aanvankelijk bezwaren in brach
ten, met name ten aanzien van ver
schillende balansposten, te weten ge
bouwen en terreinen, bouwreke-
ningen, waarborg-kapitalen en ren-
telooze voorschotten. Betreffende de
beide laatste onderwerpen werd aan
de bezwaren tegemoet gekomen, voor
wat de bouwrekeningen en het ver
nieuwingsfonds werden aangehouden
de door het Rijk gecontroleerde en
vastgestelde bedragen. De crisis in
den landbouw werkte zeer ongunstig
op het goederenvervoer dat over
1931 een treurig beeld vertoont.
Dank zij den steun der regeering
in 1931, heeft de directie tot nog
toe aan de moeilijkheden het hoofd
kunnen bieden.
Vervoerd zijn 212.552 passagiers
met f 60717.23 tegen resp. 223667
en f 66351.64 in 1930; gemiddeld
per dag kilometer f 2.678 en f 2.727.
Het goederenvervoer was in 1931
56.150.851 kg. met f 68260.13 op
brengst, tegen 97.917.625 kg. en
f 133.454.79t/2 in 1930 of per dag
kilometer resp. f 3.016 en f 5.900.
De exploitatie-kosten bedroegen
f 173.065.331/2.
De winst- en verliesrekening wijst
aan in debet:: algemeene dienst
f 37163.24V2tractie f 41448.28: mou
vement f 21644.49, bel. f 1650.54V2:
werkplaats f 35253.50; onderhoud
gebouwen enz. f 1073.25; idem lijn
en telefoon f 34832.02V2, rentereke
ning f 44555.62; afschrijving op meu
bilair f 364.06.
De creditzijde wijst aan: saldo
f 2568.89V2personenverv. f61005.01,
abonnementen f 1500.60; goederen-
verv. f68260.13; huishuren f 1012.78;
buitengewone ontvangsten en post
vervoer f 26289.901/2, verjaarde divi
dendbewijzen f 225 en reserve voor
schulddelging f 57.122.69V2-
De balans wijst in debet aan: ge
bouwen en terreinen f 101.578;bouw-
rekening lijn Breskens—Maldeghem
en lijn Oostburg—Cadzand f797.633;
idem lijn Breskens—Groede—Suis
f 2.092.721;rollend materieelf 61.040;
werktuigen werkplaats f 12000; ma
gazijn f 37372; kantoormeubilair
f 2200; waarborg kapitaal „Neder
land" f 5000; idem Zeeland f2336;
idem België f 700; idem Aardenburg
f 487; diverse debiteuren f 2002; kas-
se en kassiers f 3041.
De credietposten zijn: aandeelen
kapitaal f 450.000; reserve voor af
lossing schuldbewijzen f36000; idem
voor schulddelging f 50921; subsi-
dien f 17635; reserve en vernieu
wingsfonds f 211.127; reserve koers
verlies f 3223vernieuwingsfonds vol
gens contract met staat f 219.524;