JKECK^SOHOOL
Looze streken van Snoekie en
ci jt Bolleboks*
BRESKENS.
Mej S Brand alhier is Donderdag
avond definitief benoemd tot Hoofd
der Fröbelschool alhier.
Ned. Herv. Kerk.
Zondag 26 Juni 1932.
Biervliet v 9,30 u ds Vrijlandt
Breskens v 9 30 ds W. H. Keider Jr.
n 1,30 Zondagsschool.
n 5,30 Geen dienst
Cadzand v 9 30 u ds Visser
Groede v 9.30 u ds van Kooten
Hoofdplaat n 2 udsW. H KelderJr
Nieuwvliet vil u ds van Kooten
Oostburg v 10 u ds Faber
Schoondijke v 10,—u ds Snijdelaar
Waterldk. v 9,30 u ds Huizinga
IJzendijke v 9,30 u ds Castelein
Ev. Luth. Gem. Groedé.
v 9,30 u Mej. Da Dufour.
handelen, eer op dit verzoek wordt
beslist.
Dhr. Notebaart: Daar ben ik het
geheel mee eens. Ik zou ook graag
de werkverschaffing wat naar voren
geschoven zien. Verder ben ik het
niet eens met het voorstel van dhr.
Carels; het geld kan beter gebruikt
worden voor de werkverschaffing!
Dhr. Carels moet opmerken dat
dhr. Notebaart hem blijkbaar niet
begrepen heeft.
Het voorstel van B. en W. om
afwijzend te beschikken wordt hierna
zonder hoofdelijke stemming aange
nomen.
Vervolgens deelen B. en W. mel
de, dat de jaarwedde van den sec
retaris met ingang van 1 Juli a.s.
met een periodieke verhooging ver
meerderd moet worden.
Begrooting '31
B. en W. stellen voor, hierin ver
schillende wijzigingen aan te bren
gen, in hoofdzaak in verband met
eerder genomen raadsbesluiten.
Zonder hoofdei, st. goedgekeurd.
Hondenbelasting.
Het kohier 1932 wordt vastgesteld
vereenkomstig het voorstel van B
n W. voor 13 honden le klasse
a 44 honden 2e klasse op een be-
rag van f 196.
Overeenkomst.
De Bank voor Nederlandsche Ge
meenten wenscht het crediet van
f 10.000 tot f 7000 te beperken en
te bepalen, dat dit alleen voor ge
wone uitgaven gebruikt zal mogen
worden.
Het college meldt hierbij:
De voorwaarden, waarop overi
gens de overeenkomst tot stand zou
komen, zijn gelijk aan die waartoe
in de raadsvergadering van 5 Juni
1931 besloten is en welk contract
bij het afsluiten der nieuwe overeen
komst vervalt.
Aldus wordt goedgevonden.
Politieverordening.
Naar aanleiding van eenige op
merkingen door Ged. Staten stellen
B. en W. voor hierin eenige on
dergeschikte wijzigingen te brengen,
wat zonder hoofdei, st. wordt goed
gekeurd.
Winkelsluiting.
De winkeliersvereeniging Ons Be
lang alhier verzoekt den raad het
sluitingsuur gedurende den zomer
tijd op 9 uur te brengen.
Tevens wordt aan B. en W. ge
vraagd, den Raad voor te stellen,
voor de 21 vrije dagen volgens art.
9 der wet aan te wijzen, de week
vóór Paschen en Pinksteren en de
dagen tusschen Kerstdag en Nieuw
jaar.
B. en W. stellen voor, met de wij
ziging der verordening te wachten
tot wat meer ondervinding is opge
daan, maar ter tegemoetkoming al
vast het sluitingsuur op 27 t/m 31
December 1932 op 23 uur te stellen.
Alzoo wordt zonder hoofdei, stem
ming besloten.
Onderwijs.
Het bestuur der Chr. H.B. S. te
Alphen aan den Rijn verzoekt uit
billijkheidsoverwegingen een bijdra
ge voor een leerlinge uit Breskens,
die deze school bezoekt.
B. en W. stellen voor, afwijzend
te beschikken, zooals reeds eerder
geschiedde (28 Augustus 1931) al
ware het slechts qmdat voor de R.
H.B.S. te Oostburg niet bijgedra
gen behoeft te worden.
Zonder hoofdei, st. aldus besloten
C. Th. de Bruijcker vraagt voor
één kind dat de R.K. school te
Groede bezoekt, een bijdfage vol
gens art. 13 der L.O.-wet 1920.
Daar adressant er aanspraak op
kan maken, wordt overeenkomstig
het voorstel van B. en W. besloten
evenals over 1931 een bijdrage van
f 20 te verleenen.
Badplaats.
De Vereenigin®. voor Vreemde
lingenverkeer verzoekt den raad zoo
spoedig mogelijk een definitief be
sluit te nemen tot overname van
de duinen, tot welvaart en bloei der
gemeente. De vereeniging is over
tuigd dat Bad-Breskens nimmer tot
ontwikkeling kan komen, en het wer
ken der vereeniging nimmer bevre
diging kan geven en geen voldoende
finantieele voordeelen voor de ge
meente kan brengen, zoolang zij niet
de vrije beschikking heeft over
strand en duinen.
B. en W. stellen voor, omdat het
verzoek pas binnen is en omdat een
heropening der onderhandelingen
een nader onderzoek eischt, het ver
zoek om advies aan hen terug te
zenden.
Dhr. De Kruijter: Ik vind dit ver
zoek wel wat voorbarig. Als wij er
aan toegeven, wordt de polder ge
steund.
Voorzitter: Dat ben ik niet met u
eens. Of het verder van V.V.V.
voorbarig is, blijft buiten ons. Wij
hebben hun daad niet te beoordee-
len.
Dhr. Brand: Is het waar dat een
schrijven is binnengekomen dat de
polder geen verdere onderhandelin
gen meer wenscht?
Voorzitter: Ja, maar het is ge
volgd door een bericht dat de pol
der niet op het voorstel van 'de
gemeente ingaat. We kunnen er dus
nog wel op terugkomen. En nu
vraagt V.V.V. om dit zoo spoedig
mogelijk te doen.
Dhr. Carels licht het verzoek toe:
Het is het belang der gemeente dat
de ontwikkeling van Bad-Breskens
bevorderd wordt. En hoe gauwer
dit geschiedt, hoe beter. Daarom
dit verzoek. Overigens, zou het te
bejammeren zijn, indien teveel een
koopmansstandpunt zou worden in
genomen, zooals de opmerking van
dhr. De Kruijter onwillekeurig zou
doen vermoeden.
Verder stellen B. en W. voor, daar
het onverantwoord zou zijii, de bad
plaats zonder reddingsmiddelen te
laten, een crediet van f 100 toe te
staan. Daarbij ligt dan in de be
doeling, dat de badmeester met de
bediening dezer middelen op de
hoogte gesteld zal worden.
Dhr. Notebaart: Daar kan ik niet
mee meegaan. V.V.V. wordt al ge
steund.
Voorzitter: Nu niet meer!
Dhr. Notebaart: Ze hebben toch
drie jaar steun ontvangen.
Voorzitter: De reddingsmiddelen
zijn noodig. Het is onverantwoorde
lijk, dat ze er niet zijn. Ook het me
disch advies is sterk aanbevelend.
Dhr. Notebaart: Ik ben van mee
ning, dat degene die de huur der
badhokjes ontvangt, ook voor de
reddingsmiddelen moet zorgen.
Voorzitter: U mag niet vergeten
dat de V.V.V. aan die badbeweging
ieder jaar een aanmerkelijk bedrag
toelegt. We kunnen daarom niet ver
gen dat ze dit ook nog bekostigt.
Bovendien, als de V.V.V. het niet
dóet, zou de gemeente niet vrij uit
gaan, als er een ongeluk gebeurde.
Dhr. Notebaart: Ik ben niet tegen
het aanschaffen van reddingsmidde
len, maar ze moeten betaald worden
door degene, die de huur opstrijkt.
Dan moet de prijs der hokjes maar
wat verhoogd worden.
Voorzitter: U meent dat zoo niet.
U moet er toch rekening mee hou
den dat de kleine beurs er ook aan
kan.
Dhr. Brand: Vóór te beslissen, zou
ik eerst de werkverschaffing willen
behandelen.
Voorzitter: Daar komen we dade
lijk aan.
Als dhr. Brand opmerkt dat de
Voorzitter zijn reden heeft om dit
eerst af te werken, verzoekt deze
hem niet te insinueeren.
Dat is hier nog nooit geschied.
Voorzitter: Het woord is aan dhr.
Carels. U hebt er immers om ge
vraagd
Dhr. Carels: Dank u! Ik zie er
van af!
Het voorstel van B. en W. wordt
Vervolgens aangenomen met de stem
men der H.H. Brand, De Kruijter
en Notebaart tegen.
Drankwet.
B. en W. leggen ter vaststelling
over, de ontwerp-verordeningen tot
heffing en invordering van het ver
gunnings- en verlofsrecht, ingevolge
de nieuwe drankwet. Ze sluiten bij
de wet en de bestaande regelingen
aan. Alleen wordt in het vergun
ningsrecht een opklimming van f 10
inplaats van f 12.50 voorgesteld.
Zonder hoofdei, st. aldus vastge
steld.
Werkverschaffing.
De regeling zooals deze sedert Ja
nuari 1931 van kracht is, merken
B. en W. op, houdt te weinig reke
ning met de individueele omstandig
heden der te-werk-gestelden, zooals
inkomsten genoten voor de werk
loosheid intrad, verdiensten in de
rustweek, de gezinssamenstelling en
niet in de laatste plaats de
gezinsinkomsten.
B. en W. stellen daarom voor een
nieuwe regeling in te voeren, waar
van de tekst te voren aan de leden
is toegezonden.
Voorzitter: Dit is een kind dat
veel barenswee heeft gekost en dat
2 dagen werkens heeft gevraagd.
Er zal natuurlijk wel iets op aan te
merken zijn, en wij zullen ons stand
punt zooveel mogelijk verdedigen,
maar overigens wensch ik er nu
niet veel over te zeggen. Wie der
heeren wil het onderwerp in zijn
geheel bespreken?
Dhr. Brand: Voorzitter, toen er de
vorige raadsvergadering een voorstel
was, om de werkverschaffing stop
te zetten, heb ik mij daartegen, verzet
en de onhoudbare toestand van onze
werkloozen geschetst, die dagelijks
met de zorgen hebben te kampen,
om voor hen en hun gezin* het hoog-
noodige te verdienen. Dit heeft ech
ter niet kunnen baten en het. voorstel
van B. en W. is door den raad
aangenomen met de mededeeling dat
B. en W., indien dit mocht blijken,
met een betere regeling voor den
raad zouden verschijnen.
B. en W. zijn nu inderdaad met
een nieuwe regeling gekomen die
aan ons, raadsleden, ter stemming
wordt voorgedragen.
Mijne heeren en dame, ik hoop
dat u deze regeling in verband met
de tijdsomstandigheden en met een
eerlijk menschelijk gevoel zal bestu
deerd hebben, want B. en W. treden
met deze regeling op als de slager
die zijn beest naar de slachtbank
brengt om afgemaakt te worden
Ik wil er B. en W. aan herinneren
dat de werkloozen menschen zijn,
en niet de makke schapen die zich
dit laten welgevallen, maar door de
ze slagerspoiitiek tot verzet worden
geprikkeld,wat dan ook voor ons
geen wbndér zou zijn. Want als
men zich bewust is van de toestand
die er heerscht, kan dit niet uit
blijven. Want er is in verschillende
gezinnen veel en veel tekort en de
toestand wordt nog erger als de
raad zich er niet voor spant en
B. en W. van hun standpunt af
brengt. Want dit drijft de menschen
naar het pauperisme en naar on
verschilligheid.
En, mijne heeren en dame, u zult
me toch moeten toegeven, dat het
onmogelijk kan, om zooals onze
agenda het vermeldt, langs deze weg
onze gemeente tot een hooger peil
te brengen. Want er zijn verzoeken
en voorstellen aan den raad om fi
nantieele hulp, die zooals gezegd
wordt, het algemeen belang zullen
dienen, en voornamelijk voor de ne
ringdoenden. Maar is dan het werk-
loozenvraagstuk ook geen algemeen
belang en voornamelijk voor den
winkelier? Natuurlijk in dien zin dat
de menschen behoorlijk worden ge
holpen, om in het meest noodige
te voorzien.
Dit is voor mij het eerste en aller
grootste belang, want als de ge
meente dat over het hoofd ziet, zal
er van bloei of welvaart niet veel
komen. En mocht er dit in 't ver
schiet nog wel zijn, dan zal 't nooit
kunnen groeien en het zal wegkwij
nen onder den druk van onderling
verzet en onverschilligheid.
Voorzitter, ik heb de vorige zitting
naar voren gebracht dat er een aan
slag in zat en dat het de bedoeling
was om de loonen naar omlaag te
drijven. Ik heb nu in de nieuwe re
geling geconstateerd dat het door mij
juist was gezien. Wij keuren dit ten
sterkste af, want als de gemeente
raad nu ook al moet voorgaan in
loonsverlaging, waar zal dan de
grens zijn in het particulier bedrijf.
En is het niet een groote tegen
stelling met het besluit betreffende
de traktementen van B. en W. en
de ambtenaren onzer gemeente? Wij
zijn sterk tegen loonsverlaging, maar
dan ook voor en in elke werkkring,
want als mocht blijken dat dit spel
mocht voortgaan, om de een te ver-
9.
De arme veldwachter kon met zijn
stramme, in jarenlangen dienst ver
weerde beenen de reis niet halen
en kwam met een plons midden in
de sloot terecht, waar hij nog juist
met zijn hoofd bovenuit stak. „Wacht
maar, verwenscht boevenpak!" brul
de hij, „als ik er uitkom, zal ik je!"
Maar onze vrienden hadden volstrekt
geen lust, daarop te wachten. Eer
de veldwachter op 't droge stond,
waren ze al aan den horizon verdwe
nen, grinnekend over hun prachtig
gelukte list.
10.
Maar met dat al waren zet hun kip
kwijt, en ze rammelden letterlijk van
den honger. Eindelijk hielden ze den
pas wat in; de veldwachter zou hen
nu toch niet meer inhalen. Zoo kwa
men ze na een half uur aan een
stil en landelijk dorp. Voor een der
winkelramen bleven ze staan; er hin
gen sappige, verlokkelijke hammetjes.
„Sjongejonge!" zei de lange, zijn
lippen aflikkend, „zoo eentje motten
we d'r hebben!" „Wie zal dat be
talen, zoete lieve Gerritje?" floot
Snoekie. „Laat dat maar aan mij
over!" zei de lange.
lagen en de andere te handhaven,
om maar niet te spreken van ver-
hoogen, dan zullen wij genoodzaakt
zijn om onzerzijds voorstellen te
doen.
Voorzitter, ik zal nu van het woord
afzien, tot de punten worden be
handeld.
Dhr. Notebaart: Doordat we het
voorstel wat laat hebben ontvangen,
is er eigenlijk niet genoeg tijd
geweest, om het voldoende te be-
-studeeren.
Toch is het nog gelukt eenige ge
gevens uit andere gemeenten te ver
krijgen. En dan valt al direct op,
dat deze nieuwe regeling er zeer
ongunstig bij afsteekt. Ze doet te
genover de oude afbreuk aan loon
en tijd. Daarom ben ik er sterk
tegen.
De regeling in 16 gemeenten in
Zeeland is als volgt:
Aardenburg: Steunregeling inge
voerd, f 1,- per dag en 15 cent per
gezinslid. Kostwinners 85 cent per
dag en kostgangers 55 cent per dag.
Brouwershaven: Werkverschaffing
22 ent. per uur, 48 uur per week
Alle weken werken, dus niet om de
14 dagen.
Burgh: Werkverschaffing 22 ent
per uur, 50 uur per week. Alle we
ken.
Cadzand: Werkverschaffing 22 ent.
per uur, 52 uur per week. Alle we
ken.
Dreischor: Werkverschaffing f 11,-
over 46 werkuren per week.
's-Heer Arendskerke: 3 dagen
werkverschaffing en 3 dagen steun
uit de kassen.
Hoek: Steunregeling. Georgani-
seerden f 7.40 per week en 75 cent
voor ieder gezinslid. Ongeorgani
seerden f 6 per week en 40 cent voor
ieder gezinslid. Kostgangers f6 per
week.
Hulst: Werkverschaffing f 1.96per
dag.
Kruiningen: Werkverschaffing, 28
cent per uur en 2 cent per uur laar-
zengeld. Steunregeling. Georgani-
seerden f 7 per week en 50 ent.
per kind. Ongeorganiseerden f 6 per
week en 50 cent per kind.
Oosterland: Steunregeling. Geor-
ganiseerden f 1.20 per werkdag en 50
cent per kind. Ongeorganiseerden
10 pCt. minder.
Oud-Vosmeer: Steunregeling. Ge-
organiseerden f 8.40 per week en 30
cent per kind tot een maximum van
f 11 per week. Georg. kostgangers
f 7 per week en 30 cent per kind>
ongeorgan. kostgangers f 6 per week.
Oostburg: 3 dagen werkverschaf
fing, 25 cent per uur en 3 dagen
steun.
Sas van Gent: Georganiseerden
f 10 per week en f 1 per kind, on
georgan. f 9 per week en 75 cent
per kind. Georgan. kostgangers f 8
per week en ongeorgan. kostgangers
f 7 per week. Alles 65 pCt. van
normale loon. Commissie ingesteld:
B. en W. en van iedere organisatie
1 lid. Huurtoeslag 60 pCt. van wat
meer dan f 2.50 aan huur wordt
betaald. Brandstoffentoeslag f 1 per
week. Als men uit de werkloozen-
kassen minder trekt als deze steun
regeling wordt het bijgepast.
Scherpenisse: Werkverschaffing 24
cent per uur, 48 uur per ''week.
Souburg: Georgan. f 12 per week
en f 1,30 per kind. Ongeorgan. f 11
per week en f 1,20 per kind. Huur
toeslag wat meer wordt betaald als
f 2,50 tot een bedrag van f 1.50.
Kolentoeslag f 1 per week. Eerste
f 3 verdiensten van vrouw of kinde
ren wordt geen mindering toegepast.
IJzendijke: Werkverschaffing 25
cent per uur, 7 uur per dag, 5 dagen
per week.
Deze regeling van B. en W. is dus
verre de slechtste. Dan zou ik aan
B. en W. willen vragen, of zij een
steunregeling zullen geven voor de
genen die niet bij de werkverschaf
fing" kunnen komen.,tt
Voorzitter: Ik kan u daarop ant
woorden dat B. en W. er nog niet
aan denken.
Verder zou ik even willen wijzen
op de opmerking van dhr. Brand
dat de één wordt verlaagd en de
ander wordt verhoogd.
Dhr. Brand: Dat heb ik niet ge
zegd. Ik zei: om niet te spreken van
verhoogen.
Voorzitter: Dat veronderstelt dus
wel verhooging. Ik kan u meedeelen
dat de salarissen der ambtenaren
ook zijn verlaagd.
Weth. Cambier: Ik ga niet ac-
coord met de bewering der heeren
Brand en Notebaart, dat deze rege
ling bij de oude achterkomt. Ze
geeft nu b.v. een bijzondere kinder
toeslag.
Dhr. Brand: 't Is nog wat ook!
Weth. Cambier: Dat is dus een
tegemoetkoming. Vroeger was het
loon f 2,50 per dag. Nu kan door
sommigen f 2,80 worden bereikt.
Dhr. Brand: Volgens het voor
beeld van B. en W. komt het in
komen op ruim f 7 per week. Dat
is te weinig. We mogen niet ver
geten, dat velen op lasten zitten:
huur, organisatie, enz. Zoo wordt
het eigenlijk maar f 5 per week pet-
gezin.
Verder staat dat men eerst bij de
werkverschaffing komen kan, als
men 18 dagen onafgebroken werk
loos is. Als dus iemand 17 dagen
werkloos is geweest en de 18e dag
komt weth. Cambier hem halen voor
een dag werk, kan op die manier
de werkverschaffing uitgeschakeld
worden,
Voorzitter: Zoo staat het er niet.
Er staat bij: of in de laatste 24 da
gen. Als men dus in 24 dagen 18
dagen werkloos is, kan men bij de
werkverschaffing komen.
Dhr. Notebaart: Ik ben het met
dhr. Cambier geheel niet eens, dat
deze regeling een verbetering geeft.
We zijn nu nog slechts aan de alge-
meene beschouwingen. Als straks de
punten behandeld worden, zal ik
aantoonen dat we achteruit gaan en
niet vooruit.
Voorzitter: Heeft nog iemand nog
iets in het algemeen op te merken?
Niemand? Dan zullen we de verschil
lende punten nagaan. Eerst komt
dan:
1. Toelating nadat men „uitge
trokken' (tenzij men niet is verzekerd)
en tevens 18 dagen onafgebroken
(of in de laatste 24 werkdagen) als
werkloos ingeschreven is.
Verlangt iemand hierover het
woord
Dhr. Notebaart: Ja, hier hebben
we al één goed punt. Vroeger moest
men 12 dagen werkloos zijn, nu 18
dagen. I!j zou willen voorstellen dit
op 6 dagen te brengen. 18 dagen
is veel te lang en als dan verder
gezegd wordt dat het werken bij
voorkeur op Maandag aanvangt, kan
het nog -wel 23 of 24 dagen worden,