JKECK^SOHOOL Looze streken van Snoekie en ci jt Bolleboks* BRESKENS. Mej S Brand alhier is Donderdag avond definitief benoemd tot Hoofd der Fröbelschool alhier. Ned. Herv. Kerk. Zondag 26 Juni 1932. Biervliet v 9,30 u ds Vrijlandt Breskens v 9 30 ds W. H. Keider Jr. n 1,30 Zondagsschool. n 5,30 Geen dienst Cadzand v 9 30 u ds Visser Groede v 9.30 u ds van Kooten Hoofdplaat n 2 udsW. H KelderJr Nieuwvliet vil u ds van Kooten Oostburg v 10 u ds Faber Schoondijke v 10,—u ds Snijdelaar Waterldk. v 9,30 u ds Huizinga IJzendijke v 9,30 u ds Castelein Ev. Luth. Gem. Groedé. v 9,30 u Mej. Da Dufour. handelen, eer op dit verzoek wordt beslist. Dhr. Notebaart: Daar ben ik het geheel mee eens. Ik zou ook graag de werkverschaffing wat naar voren geschoven zien. Verder ben ik het niet eens met het voorstel van dhr. Carels; het geld kan beter gebruikt worden voor de werkverschaffing! Dhr. Carels moet opmerken dat dhr. Notebaart hem blijkbaar niet begrepen heeft. Het voorstel van B. en W. om afwijzend te beschikken wordt hierna zonder hoofdelijke stemming aange nomen. Vervolgens deelen B. en W. mel de, dat de jaarwedde van den sec retaris met ingang van 1 Juli a.s. met een periodieke verhooging ver meerderd moet worden. Begrooting '31 B. en W. stellen voor, hierin ver schillende wijzigingen aan te bren gen, in hoofdzaak in verband met eerder genomen raadsbesluiten. Zonder hoofdei, st. goedgekeurd. Hondenbelasting. Het kohier 1932 wordt vastgesteld vereenkomstig het voorstel van B n W. voor 13 honden le klasse a 44 honden 2e klasse op een be- rag van f 196. Overeenkomst. De Bank voor Nederlandsche Ge meenten wenscht het crediet van f 10.000 tot f 7000 te beperken en te bepalen, dat dit alleen voor ge wone uitgaven gebruikt zal mogen worden. Het college meldt hierbij: De voorwaarden, waarop overi gens de overeenkomst tot stand zou komen, zijn gelijk aan die waartoe in de raadsvergadering van 5 Juni 1931 besloten is en welk contract bij het afsluiten der nieuwe overeen komst vervalt. Aldus wordt goedgevonden. Politieverordening. Naar aanleiding van eenige op merkingen door Ged. Staten stellen B. en W. voor hierin eenige on dergeschikte wijzigingen te brengen, wat zonder hoofdei, st. wordt goed gekeurd. Winkelsluiting. De winkeliersvereeniging Ons Be lang alhier verzoekt den raad het sluitingsuur gedurende den zomer tijd op 9 uur te brengen. Tevens wordt aan B. en W. ge vraagd, den Raad voor te stellen, voor de 21 vrije dagen volgens art. 9 der wet aan te wijzen, de week vóór Paschen en Pinksteren en de dagen tusschen Kerstdag en Nieuw jaar. B. en W. stellen voor, met de wij ziging der verordening te wachten tot wat meer ondervinding is opge daan, maar ter tegemoetkoming al vast het sluitingsuur op 27 t/m 31 December 1932 op 23 uur te stellen. Alzoo wordt zonder hoofdei, stem ming besloten. Onderwijs. Het bestuur der Chr. H.B. S. te Alphen aan den Rijn verzoekt uit billijkheidsoverwegingen een bijdra ge voor een leerlinge uit Breskens, die deze school bezoekt. B. en W. stellen voor, afwijzend te beschikken, zooals reeds eerder geschiedde (28 Augustus 1931) al ware het slechts qmdat voor de R. H.B.S. te Oostburg niet bijgedra gen behoeft te worden. Zonder hoofdei, st. aldus besloten C. Th. de Bruijcker vraagt voor één kind dat de R.K. school te Groede bezoekt, een bijdfage vol gens art. 13 der L.O.-wet 1920. Daar adressant er aanspraak op kan maken, wordt overeenkomstig het voorstel van B. en W. besloten evenals over 1931 een bijdrage van f 20 te verleenen. Badplaats. De Vereenigin®. voor Vreemde lingenverkeer verzoekt den raad zoo spoedig mogelijk een definitief be sluit te nemen tot overname van de duinen, tot welvaart en bloei der gemeente. De vereeniging is over tuigd dat Bad-Breskens nimmer tot ontwikkeling kan komen, en het wer ken der vereeniging nimmer bevre diging kan geven en geen voldoende finantieele voordeelen voor de ge meente kan brengen, zoolang zij niet de vrije beschikking heeft over strand en duinen. B. en W. stellen voor, omdat het verzoek pas binnen is en omdat een heropening der onderhandelingen een nader onderzoek eischt, het ver zoek om advies aan hen terug te zenden. Dhr. De Kruijter: Ik vind dit ver zoek wel wat voorbarig. Als wij er aan toegeven, wordt de polder ge steund. Voorzitter: Dat ben ik niet met u eens. Of het verder van V.V.V. voorbarig is, blijft buiten ons. Wij hebben hun daad niet te beoordee- len. Dhr. Brand: Is het waar dat een schrijven is binnengekomen dat de polder geen verdere onderhandelin gen meer wenscht? Voorzitter: Ja, maar het is ge volgd door een bericht dat de pol der niet op het voorstel van 'de gemeente ingaat. We kunnen er dus nog wel op terugkomen. En nu vraagt V.V.V. om dit zoo spoedig mogelijk te doen. Dhr. Carels licht het verzoek toe: Het is het belang der gemeente dat de ontwikkeling van Bad-Breskens bevorderd wordt. En hoe gauwer dit geschiedt, hoe beter. Daarom dit verzoek. Overigens, zou het te bejammeren zijn, indien teveel een koopmansstandpunt zou worden in genomen, zooals de opmerking van dhr. De Kruijter onwillekeurig zou doen vermoeden. Verder stellen B. en W. voor, daar het onverantwoord zou zijii, de bad plaats zonder reddingsmiddelen te laten, een crediet van f 100 toe te staan. Daarbij ligt dan in de be doeling, dat de badmeester met de bediening dezer middelen op de hoogte gesteld zal worden. Dhr. Notebaart: Daar kan ik niet mee meegaan. V.V.V. wordt al ge steund. Voorzitter: Nu niet meer! Dhr. Notebaart: Ze hebben toch drie jaar steun ontvangen. Voorzitter: De reddingsmiddelen zijn noodig. Het is onverantwoorde lijk, dat ze er niet zijn. Ook het me disch advies is sterk aanbevelend. Dhr. Notebaart: Ik ben van mee ning, dat degene die de huur der badhokjes ontvangt, ook voor de reddingsmiddelen moet zorgen. Voorzitter: U mag niet vergeten dat de V.V.V. aan die badbeweging ieder jaar een aanmerkelijk bedrag toelegt. We kunnen daarom niet ver gen dat ze dit ook nog bekostigt. Bovendien, als de V.V.V. het niet dóet, zou de gemeente niet vrij uit gaan, als er een ongeluk gebeurde. Dhr. Notebaart: Ik ben niet tegen het aanschaffen van reddingsmidde len, maar ze moeten betaald worden door degene, die de huur opstrijkt. Dan moet de prijs der hokjes maar wat verhoogd worden. Voorzitter: U meent dat zoo niet. U moet er toch rekening mee hou den dat de kleine beurs er ook aan kan. Dhr. Brand: Vóór te beslissen, zou ik eerst de werkverschaffing willen behandelen. Voorzitter: Daar komen we dade lijk aan. Als dhr. Brand opmerkt dat de Voorzitter zijn reden heeft om dit eerst af te werken, verzoekt deze hem niet te insinueeren. Dat is hier nog nooit geschied. Voorzitter: Het woord is aan dhr. Carels. U hebt er immers om ge vraagd Dhr. Carels: Dank u! Ik zie er van af! Het voorstel van B. en W. wordt Vervolgens aangenomen met de stem men der H.H. Brand, De Kruijter en Notebaart tegen. Drankwet. B. en W. leggen ter vaststelling over, de ontwerp-verordeningen tot heffing en invordering van het ver gunnings- en verlofsrecht, ingevolge de nieuwe drankwet. Ze sluiten bij de wet en de bestaande regelingen aan. Alleen wordt in het vergun ningsrecht een opklimming van f 10 inplaats van f 12.50 voorgesteld. Zonder hoofdei, st. aldus vastge steld. Werkverschaffing. De regeling zooals deze sedert Ja nuari 1931 van kracht is, merken B. en W. op, houdt te weinig reke ning met de individueele omstandig heden der te-werk-gestelden, zooals inkomsten genoten voor de werk loosheid intrad, verdiensten in de rustweek, de gezinssamenstelling en niet in de laatste plaats de gezinsinkomsten. B. en W. stellen daarom voor een nieuwe regeling in te voeren, waar van de tekst te voren aan de leden is toegezonden. Voorzitter: Dit is een kind dat veel barenswee heeft gekost en dat 2 dagen werkens heeft gevraagd. Er zal natuurlijk wel iets op aan te merken zijn, en wij zullen ons stand punt zooveel mogelijk verdedigen, maar overigens wensch ik er nu niet veel over te zeggen. Wie der heeren wil het onderwerp in zijn geheel bespreken? Dhr. Brand: Voorzitter, toen er de vorige raadsvergadering een voorstel was, om de werkverschaffing stop te zetten, heb ik mij daartegen, verzet en de onhoudbare toestand van onze werkloozen geschetst, die dagelijks met de zorgen hebben te kampen, om voor hen en hun gezin* het hoog- noodige te verdienen. Dit heeft ech ter niet kunnen baten en het. voorstel van B. en W. is door den raad aangenomen met de mededeeling dat B. en W., indien dit mocht blijken, met een betere regeling voor den raad zouden verschijnen. B. en W. zijn nu inderdaad met een nieuwe regeling gekomen die aan ons, raadsleden, ter stemming wordt voorgedragen. Mijne heeren en dame, ik hoop dat u deze regeling in verband met de tijdsomstandigheden en met een eerlijk menschelijk gevoel zal bestu deerd hebben, want B. en W. treden met deze regeling op als de slager die zijn beest naar de slachtbank brengt om afgemaakt te worden Ik wil er B. en W. aan herinneren dat de werkloozen menschen zijn, en niet de makke schapen die zich dit laten welgevallen, maar door de ze slagerspoiitiek tot verzet worden geprikkeld,wat dan ook voor ons geen wbndér zou zijn. Want als men zich bewust is van de toestand die er heerscht, kan dit niet uit blijven. Want er is in verschillende gezinnen veel en veel tekort en de toestand wordt nog erger als de raad zich er niet voor spant en B. en W. van hun standpunt af brengt. Want dit drijft de menschen naar het pauperisme en naar on verschilligheid. En, mijne heeren en dame, u zult me toch moeten toegeven, dat het onmogelijk kan, om zooals onze agenda het vermeldt, langs deze weg onze gemeente tot een hooger peil te brengen. Want er zijn verzoeken en voorstellen aan den raad om fi nantieele hulp, die zooals gezegd wordt, het algemeen belang zullen dienen, en voornamelijk voor de ne ringdoenden. Maar is dan het werk- loozenvraagstuk ook geen algemeen belang en voornamelijk voor den winkelier? Natuurlijk in dien zin dat de menschen behoorlijk worden ge holpen, om in het meest noodige te voorzien. Dit is voor mij het eerste en aller grootste belang, want als de ge meente dat over het hoofd ziet, zal er van bloei of welvaart niet veel komen. En mocht er dit in 't ver schiet nog wel zijn, dan zal 't nooit kunnen groeien en het zal wegkwij nen onder den druk van onderling verzet en onverschilligheid. Voorzitter, ik heb de vorige zitting naar voren gebracht dat er een aan slag in zat en dat het de bedoeling was om de loonen naar omlaag te drijven. Ik heb nu in de nieuwe re geling geconstateerd dat het door mij juist was gezien. Wij keuren dit ten sterkste af, want als de gemeente raad nu ook al moet voorgaan in loonsverlaging, waar zal dan de grens zijn in het particulier bedrijf. En is het niet een groote tegen stelling met het besluit betreffende de traktementen van B. en W. en de ambtenaren onzer gemeente? Wij zijn sterk tegen loonsverlaging, maar dan ook voor en in elke werkkring, want als mocht blijken dat dit spel mocht voortgaan, om de een te ver- 9. De arme veldwachter kon met zijn stramme, in jarenlangen dienst ver weerde beenen de reis niet halen en kwam met een plons midden in de sloot terecht, waar hij nog juist met zijn hoofd bovenuit stak. „Wacht maar, verwenscht boevenpak!" brul de hij, „als ik er uitkom, zal ik je!" Maar onze vrienden hadden volstrekt geen lust, daarop te wachten. Eer de veldwachter op 't droge stond, waren ze al aan den horizon verdwe nen, grinnekend over hun prachtig gelukte list. 10. Maar met dat al waren zet hun kip kwijt, en ze rammelden letterlijk van den honger. Eindelijk hielden ze den pas wat in; de veldwachter zou hen nu toch niet meer inhalen. Zoo kwa men ze na een half uur aan een stil en landelijk dorp. Voor een der winkelramen bleven ze staan; er hin gen sappige, verlokkelijke hammetjes. „Sjongejonge!" zei de lange, zijn lippen aflikkend, „zoo eentje motten we d'r hebben!" „Wie zal dat be talen, zoete lieve Gerritje?" floot Snoekie. „Laat dat maar aan mij over!" zei de lange. lagen en de andere te handhaven, om maar niet te spreken van ver- hoogen, dan zullen wij genoodzaakt zijn om onzerzijds voorstellen te doen. Voorzitter, ik zal nu van het woord afzien, tot de punten worden be handeld. Dhr. Notebaart: Doordat we het voorstel wat laat hebben ontvangen, is er eigenlijk niet genoeg tijd geweest, om het voldoende te be- -studeeren. Toch is het nog gelukt eenige ge gevens uit andere gemeenten te ver krijgen. En dan valt al direct op, dat deze nieuwe regeling er zeer ongunstig bij afsteekt. Ze doet te genover de oude afbreuk aan loon en tijd. Daarom ben ik er sterk tegen. De regeling in 16 gemeenten in Zeeland is als volgt: Aardenburg: Steunregeling inge voerd, f 1,- per dag en 15 cent per gezinslid. Kostwinners 85 cent per dag en kostgangers 55 cent per dag. Brouwershaven: Werkverschaffing 22 ent. per uur, 48 uur per week Alle weken werken, dus niet om de 14 dagen. Burgh: Werkverschaffing 22 ent per uur, 50 uur per week. Alle we ken. Cadzand: Werkverschaffing 22 ent. per uur, 52 uur per week. Alle we ken. Dreischor: Werkverschaffing f 11,- over 46 werkuren per week. 's-Heer Arendskerke: 3 dagen werkverschaffing en 3 dagen steun uit de kassen. Hoek: Steunregeling. Georgani- seerden f 7.40 per week en 75 cent voor ieder gezinslid. Ongeorgani seerden f 6 per week en 40 cent voor ieder gezinslid. Kostgangers f6 per week. Hulst: Werkverschaffing f 1.96per dag. Kruiningen: Werkverschaffing, 28 cent per uur en 2 cent per uur laar- zengeld. Steunregeling. Georgani- seerden f 7 per week en 50 ent. per kind. Ongeorganiseerden f 6 per week en 50 cent per kind. Oosterland: Steunregeling. Geor- ganiseerden f 1.20 per werkdag en 50 cent per kind. Ongeorganiseerden 10 pCt. minder. Oud-Vosmeer: Steunregeling. Ge- organiseerden f 8.40 per week en 30 cent per kind tot een maximum van f 11 per week. Georg. kostgangers f 7 per week en 30 cent per kind> ongeorgan. kostgangers f 6 per week. Oostburg: 3 dagen werkverschaf fing, 25 cent per uur en 3 dagen steun. Sas van Gent: Georganiseerden f 10 per week en f 1 per kind, on georgan. f 9 per week en 75 cent per kind. Georgan. kostgangers f 8 per week en ongeorgan. kostgangers f 7 per week. Alles 65 pCt. van normale loon. Commissie ingesteld: B. en W. en van iedere organisatie 1 lid. Huurtoeslag 60 pCt. van wat meer dan f 2.50 aan huur wordt betaald. Brandstoffentoeslag f 1 per week. Als men uit de werkloozen- kassen minder trekt als deze steun regeling wordt het bijgepast. Scherpenisse: Werkverschaffing 24 cent per uur, 48 uur per ''week. Souburg: Georgan. f 12 per week en f 1,30 per kind. Ongeorgan. f 11 per week en f 1,20 per kind. Huur toeslag wat meer wordt betaald als f 2,50 tot een bedrag van f 1.50. Kolentoeslag f 1 per week. Eerste f 3 verdiensten van vrouw of kinde ren wordt geen mindering toegepast. IJzendijke: Werkverschaffing 25 cent per uur, 7 uur per dag, 5 dagen per week. Deze regeling van B. en W. is dus verre de slechtste. Dan zou ik aan B. en W. willen vragen, of zij een steunregeling zullen geven voor de genen die niet bij de werkverschaf fing" kunnen komen.,tt Voorzitter: Ik kan u daarop ant woorden dat B. en W. er nog niet aan denken. Verder zou ik even willen wijzen op de opmerking van dhr. Brand dat de één wordt verlaagd en de ander wordt verhoogd. Dhr. Brand: Dat heb ik niet ge zegd. Ik zei: om niet te spreken van verhoogen. Voorzitter: Dat veronderstelt dus wel verhooging. Ik kan u meedeelen dat de salarissen der ambtenaren ook zijn verlaagd. Weth. Cambier: Ik ga niet ac- coord met de bewering der heeren Brand en Notebaart, dat deze rege ling bij de oude achterkomt. Ze geeft nu b.v. een bijzondere kinder toeslag. Dhr. Brand: 't Is nog wat ook! Weth. Cambier: Dat is dus een tegemoetkoming. Vroeger was het loon f 2,50 per dag. Nu kan door sommigen f 2,80 worden bereikt. Dhr. Brand: Volgens het voor beeld van B. en W. komt het in komen op ruim f 7 per week. Dat is te weinig. We mogen niet ver geten, dat velen op lasten zitten: huur, organisatie, enz. Zoo wordt het eigenlijk maar f 5 per week pet- gezin. Verder staat dat men eerst bij de werkverschaffing komen kan, als men 18 dagen onafgebroken werk loos is. Als dus iemand 17 dagen werkloos is geweest en de 18e dag komt weth. Cambier hem halen voor een dag werk, kan op die manier de werkverschaffing uitgeschakeld worden, Voorzitter: Zoo staat het er niet. Er staat bij: of in de laatste 24 da gen. Als men dus in 24 dagen 18 dagen werkloos is, kan men bij de werkverschaffing komen. Dhr. Notebaart: Ik ben het met dhr. Cambier geheel niet eens, dat deze regeling een verbetering geeft. We zijn nu nog slechts aan de alge- meene beschouwingen. Als straks de punten behandeld worden, zal ik aantoonen dat we achteruit gaan en niet vooruit. Voorzitter: Heeft nog iemand nog iets in het algemeen op te merken? Niemand? Dan zullen we de verschil lende punten nagaan. Eerst komt dan: 1. Toelating nadat men „uitge trokken' (tenzij men niet is verzekerd) en tevens 18 dagen onafgebroken (of in de laatste 24 werkdagen) als werkloos ingeschreven is. Verlangt iemand hierover het woord Dhr. Notebaart: Ja, hier hebben we al één goed punt. Vroeger moest men 12 dagen werkloos zijn, nu 18 dagen. I!j zou willen voorstellen dit op 6 dagen te brengen. 18 dagen is veel te lang en als dan verder gezegd wordt dat het werken bij voorkeur op Maandag aanvangt, kan het nog -wel 23 of 24 dagen worden,

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1932 | | pagina 2