nar
■aft»
KBÖKntSCÏÏCSX
Raadsvergadering
te Breskens,
Koning Kikkerdik en zijn Zoontje
P2I:i a
aaMr-
TirtlTfÜl c
e ^weekmenu
KON VLAAMSCHE
SCHOUWBURG, GENT.
Zaterdag 7 eri Zondag 8 Mei in
dag- en avondvertooningen nog slechts
3 heropvoeringen van het groot
spektakelstuk:
Het teeken des kruises.
RADIO—CENTRALE
BRESKENS.
Programma's 3e station:
Zaterdag.
11.20 North Regional.
12.05 Daventry.
4.35 Leuven.
7.20 Königswüsterhausen.
Zondag.
10.50 Königswüsterhausen.
11.20 A
12.20 Parijs.
7.05 Straktsburg.
Maandag.
11.20 Kalundborg.
4.20 Mühlacker.
5.50 Daventry.
Dinsdag.
11.20 Daventry.
1.20 Midland Regional.
3.50 Daventry.
4.20 Langenberg.
5.50 Daventry.
Ned. Herv. Kerk.
Zondag 8 Mei 1932.
Biervliet v 9,30 u ds Vrijlandt
Breskens v 9 30 ds W. H. Kelder Jr.
n 1,30 u Zondagsschool,
n 5,30 ds W. H Kelder Jr
n 7.15 Werkmansbond.
Cadzand ,v 9 30 u ds Visser
Groede v 9.30 u ds van Kooten
ofdplaat n 2.30 u ds Snijdelaar
uwvliet n 2— u ds van Kooten
stburg v 10 u ds Faber
ïoondijke v 9,30 u ds Snijdelaar
terldk. v 9,30 u ds Huizinga
ndijke v 9,30 u ds Castelein
Ev. Luth. Gein. Groede.
v 9,30 u ds Rust. van Utrecht.
steun van ons, maar die moet gehol
pen worden door de armbesturen
en die doeg dat hier ook.
Mevr. Van den Broecke: Ik zou
toch 15 cent .per kind of per gezins
lid willen geven boven het bedrag
van f 0,65 per dag voor den kost
winner.
Dhr. Catsman: Er zijn hier toch
instellingen, die kapitalen hebben
om te steunen wanneer het armen
zorg is niet voortkomende uit werk
loosheid. Die instellingen voldoen
daar ook aan. Wanneer echter de
kostwinner (de. vader) niet wegge
vallen is, dan hebben de hier be
staande instellingen ook niet de ver
plichting te ondersteunen.
De Voorzitter: Artikel 6 is dus af.
Dhr. Hollebrand: Neen, 'tis nog
maar pas besproken.
De Voorzitter: Goed, dan breng ik
het in stemming.
Het wordt aangenomen met de
stemmen van Rijckaert en Holle-
brand tegen. De inhoud is deze:
aGehuwde kostwinner f 1,- per
werkdag benevens f 0,15 per werk
dag per gezinslid boven 2 personen.
b. Voor ongehuwde kostwinners
f 0,65 per werkdag.
c. Voor kostgangers f 0,50 per
werkdag.
Dhr. Rijckaert: In art. 8 wordt
gesproken van de 48-urige werk
week. Hoe is dat?
De Voorzitter: Wij hebben de
rijksregeling gevolgd.
Dhr. Hollebrand: In art. 16 wordt
onder lid h. bepaald, dat steun zal
worden geweigerd of zal worden in
gehouden aan werkloozen, die een
vergunnings- of verlofsociëteit be
zoeken en aldaar gebruik maken
van alcoholische of zwak alcoholi
sche dranken.
Wie zal dat controleeren?
De Voorzitter: Het orgaan belast
met de uitvoering van deze veror
dening.
Dhr. Hollebrand:
Aardenburg Ltyas eens beroemd I
Aardenburg was ook al eens berucht!
Aardenburg gaat zich nu belachelijk
maken.
De Voorzitter: In vele andere ge
meenten is een dergelijke bepaling
opgenomen.
Dhr. Hollebrand: Dus als nu een
ondersteunde een potje bier drinkt,
wordt hij uitgesloten van steun? Ik
stel voor letter h. geheel te laten
vervallen.
Mevr. Van den Broecke: Moreel
en financieel ben ik er voor; maar
de 'menschen mogen toch wel in
die lokalen komen?
De Voorzitter: Zeker wel. En zij
mogen er koffie, thee. limonade enz.
nuttigen.
Steunt iemand dat voorstel van
den heer Hollebrand?
Dhr. Rijckaert: Ja.
De Voorzitter: Nog iemand? Nie
mand?
Dan kan het niet behandeld wor
den. Iemand nog iets in 't midden
te brengen over de volgende artikels?
Niemand?
Verlangt iemand hoofdelijke stem
ming? Niemand?
Dan is het reglement z.h.st. aan
genomen.
De kosten.
De Voorzitter: Dan komt de voor
ziening in de kosten der steunrege
ling. Precies zijn die niet op te ge
ven. IMen schat ze op f 1000 per
maand. Er moet dus naar inkomen
gezocht worden en dat kan niet an
ders dan door belastingverhooging.
De belastingen, die daarvoor in
aanmerking komen zijn:
le. de Gemeentefondsbelasting;
2e. de Personeele belasting en
3e. de Vermogensbelasting.
Voor 1932 zijn de inkomsten uit
deze belasting geraamd op f7000.-;
f 6600 en f 1800.
Voor 1932 kunnen wij geen op
centen meer heffen op de perso
neele belasting, maar op de andere
wel.
B. en W. stellen voor genoemde be
lastingen als volgt te verhoogen:
de Gemeentefondsbelasting met
15 opcenten;
de Personeele balasting met 20
opcenten
de Vermogensbelasting met 20 op
centen.
Voor 1932 krijgen wij dan meer
aan inkomsten f 2730,-. Daarmede
zijn wij er nog niet. Er moet nog
meer komen.
Wij zullen de legesgelden moeten
verhoogen en bijvoorbeeld een ver
makelijkheidsbelasting invoeren. Kan
de Raad goedvinden dat B. en W.
daarvoor een regeling gereed ma
ken.
Dhr. Hollebrand: Als wij die re
geling maar vroeg ter inzage krij
gen?
De Voorzitter: Vindt fle Raad
goed de straks genoemdee opcenten
op de drie belastingen met de aan
geduide procenten te verhoogen?
Kan de Raad in principe mede
gaan met verhooging der legesgel
den en een vermakelijkheidsbelas
ting?
Mevr. Van den Broecke: Deze kan
toch zooveel niet opbrengen?
De Voorzitter: Er zal toch iets op
gevonden moeten worden, om meer
geld te verkrijgen. In de groote
steden, wordt die belasting alge
meen toegepast.
Mevr. Van den Broecke: Ik zal mij
daar nu nog niet over uitspreken.
Dhr. Catsman: Mevr. van den
Broecke zal toch moeten toestem
men, dat er nieuwe belastingen zul
len moeten komen.
Mevr. Van den Broecke: Zeer ze
ker. Maar ik kan dat nu nog niet
overzien en dus neem ik geen beslis
sing. Ik heb wel gedacht aan de
straks genoemde verhoogingen op
de belasting maar niet aan nieuwe
heffingen.
Dhr. Catsman: Mij dunkt de ver
makelijkheidsbelasting komt in de
eerste plaats in aanmerking.
Dhr. Wijffels: Door de verhooging
der opcenten worden alle ingezete
nen getroffen. De vermakelijkheids
belasting treft het uitgaand publiek.
Daar is veel voor.
De Voorzitter: Wij zullen stem
men.
Met 4 stemmen voor, 2 tegen en
1 blanco wordt het voorstel aange
nomen.
De Voorzitter: Ik geloof, dat nu
de geheele agenda afgewerkt is en
dus kom ik tot de
Rondvraag.
Dhr. Rijckaert: Mijnheer de Yoor-
zitter, hebben wij nu straks een
vrije steunregeling gemaakt, of wordt
er subsidie voor aangevraagd?
De Voorzitter: U hebt een vrije
steunregeling helpen vaststellen.
Dhr. Wijffels: De tegels langs den
weg in de Bogaerdstraat, wat moet
daarmee gebeuren?
De Voorzitter: Ik weet het niet.
Misschien kunnen wij er eens naar
informeeren.
Dhr. De Backere: De sloot bij
den wagenmaker Galle is noodig
gedolven.
Dhr. Blondeel: Dat is besteld.
Dhr. De Backere: En die achter
IJsebaert?
Dhr. Blondeel: Is ook besteld!
Dhr. Hollebrand: Mijnheer de
Voorzitter, ik zou wel gaarne inlich
tingen hebben omtrent de tewerk
gestelde werkloozen in de afgeloo-
pen periode. Soms waren er 40 of
50 procent der georganiseerden aan
't werk en het volle aantal der niet-
georganiseerden. Hoe kwam dat?
De Voorzitter: U noemt daar 40
of 50 procent, vermoedelijk zijn die
getallen onjuist en dan is het ver
der gemakkelijk kritiek uit te oefe
nen. B. en W. meenen, dat zij het
goed gedaan hebben.
Dhr. Hollebrand: Misschien was
er te weinig werk. U hebt in een
vorige vergadering gesproken van
het afvoeren van een weide als werk-
object.
De Voorzitter: Deze weide zal
geen werkobject worden; omdat zij
er niet voor geschikt is.
Dhr. Hollebrand: Daar weet de
Raad niets van.
De Voorzitter: Het is gebleken,
dat men bij ook maar een weinig
afvoeren dadelijk op steenpuin kwam.
Afvoeren der bovenlaag zou dus ge
lijk staan met het bederven der
weide.
Dhr. Hollebrand: Nog zou ik wil
len vragen waarom de oude brand
weer nog niet ontslagen is. Wanneer
er nu eens brand was en die lieden
kwamen allen op, wat zou er dan ge
beuren
De Voorzitter: Voor zoover mij
bekend is, hebben allen schriftelijk
bericht ontvangen.
Dhr. Hollebrand: Waarom is er
in Aardenburg geen crisiscomité op
gericht?
De Voorzitter: Is in voorbereiding.
Dit is iets, wat tot de bevoegdheid
van den Burgemeester behoort.
Dhr. Hollebrand: Waarom hebt U
deze vergadering, die door 4 leden
aangevraagd was, pas op vandaag
belegd?
De Voorzitter: Ja, U hebt een
vergadering aangevraagd en ik heb
die de vorige week belegd. Dus is
het in orde.
Dhr. Hollebrand: De vergadering
is niet gehouden binnen 14 dagen
nadat zij was aangevraagd.
De Voorzitter: Ik heb de vergade
ring op tijd belegd, maar beleggen
en de vergadering houden beteekent
niet hetzelfde.
Ik heb deze vergadering uitge
schreven, hoewel ik er niet toe ver
plicht was, omdat geen redenen wer
den opgegeven, waarom de verga
dering verlangd werd, maar als jo
viale burgemeester heb ik het toch
gedaan.
Dhr. Hollebrand: Misschien hebt
U gelijk, maar U zult het toch ook
wel prettig vinden om met de raads
leden prettig samen te werken.
De Voorzitter: Ja zeker, maar de
heer Hollebrand weet wellicht niet
wat er aan vast zit om een raads
vergadering voor te bereiden.
Dhr. Hollebrand: Dan zou ik ook
eerder een vergadering beleggen;
dan had U zooveel werk niet tege
lijk.
De Voorzitter: Nog iets mijnheer
Hollebrand?
Dhr. Hollebrand: Dank U.
De Voorzitter: Nog iemand iets?
Niemand? Dan sluit ik de vergade
ring.
Sproeton kometjwfóeg in het
voorjaar, koopdljtïig een pot
alle Drogisten
op Vrijdag 29 April 1932.
0
Crisis-comité.
Dit vraagt een subsidie van 5 cent
per inwoner. B. en W. adviseeren
gunstig en stellen voor f 155,- ter
beschikking te stellen.
Op de vraag van dhr. Lijk, of al
het opgehaalde naar Den Haag moet
worden gezonden, antwoordt de
Voorzitter, dat slechts 10 pCt. moet
worden afgestaan. Breskens heeft er
zelfs voordeel van.
Zonder hoofdei, st. wordt het voor
stel aangenomen.
door G. Th. ROTMAN.
104.
Bom! Daar dreven ze regelrecht
tegen de pooten van een Maraboe,
die in het water wat stond te dutten.
„Hela, kun je niet uitkijken!" zei
de vogel boos. Maar toen riep hij
opeens: „Aha, nu begrijp ik ineens
wie je bent! Kom maar mee!"
105.
Hij trok met zijn snavel den em
mer op den kant, zoodat Pierewiet
en z'n vader er uit konden kruipen.
„Ziezoo," zei hij toen, „vertel nu
eerst maar eens, waar jullie vandaan
komt". Pierewiet vertelde nu alles.
„Ja," eindigde hij, ,,'t is alles de
schuld van den ooievaar; die had
beloofd, terug te zullen komen en
belofte maakt schuld". „Zeg dat nog
eens, Pierewietje," klonk nu opeens
een andere stem. Ze keken op en
daar zal, op een boomtakje, hun
oude vriend de Zwaluw!
BiGSD6ytsu.yKzst:.raeyE3ïZM@saMS8aBaBes*aeD
Beroep Woningwet.
Van I. Nieuwenburg is een be
roepschrift ingekomen tegen het be
sluit van B. en W., waarbij het peil
voor twee woonhuizen aan het Mo
lenwater was vastgesteld.
Dhr. Carels: Dit schrijven van B.
en W. is gedateerd op 26 April.
Wanneer is het verzoek ingekomen?
Voorzitter: 24 Maart.
Dhr. Carels: Waarom hebben wij
er dan zoo laat kennis van gekre
gen. Nu hebben we geen tijd gehad
om een en ander te onderzoeken.
Hoever is deze zaak nu reeds ge
vorderd?
Voorzitter: Misschien had het iets
eerder gekund. Maar er is een gron
dig onderzoek noodig geweest en
de zaak is in B. en W. vaak bespro
ken. Den 26 April kwamen wij eerst
tot een besluit. Daarna is dit u direct
toegezonden.
Er is veel drukte over gemaakt,
terwijl de kwestie enkel is, dat zij
een ander peil willen. B. en W.
meenen echter, vast te moeten hou
den aan het schriftelijk megedeelde
peil.
Dhr. Carels: Is het waar, dat hij
vrijgesproken is?
Vooriztter: De situatie is aldus.
Er is niet gebouwd volgens de voor
schriften. Daarom is een proces ge
volgd. De daarbij behoorende af
schriften zijn echter inplaats van
door den secretaris door den ambte
naar ter secretarie onderteekend. Om
deze reden volgde vrijspraak.
Dhr. Carels: Is het alleen daarom,
dat vrijspraak is gevolgd? Want de
kwestie is niet zoo eenvoudig. Ik
vrees voor de gevolgen, ook finan-
cieele.
Kunnen er van gemeentewege ook
geen fouten zijn gemaakt? Dat is
toch zeker niet uitgesloten. En daar
om zou ik willen aanraden, eerst
ernstig te overdenken, hoe verder
gehandeld moet worden.
Verder wil ik er hier nog even
op wijzen, dat ik trotsch ben op den
naam luidspreker die men mij ge
geven heeft. Het is een eer met
zoo'n bijna volmaakt instrument ver
geleken te worden.
Ook zou ik graag nog verschil
lende dingen willen behandelen,
waarover in het belang der gemeente
noodig eenige opheldering dient te
volgen. Ik zou die punten na de
vergadering wel willen bespreken.
Voorzitter: Het is beter, dat nu
in geheime zitting te doen.
Dhr. Brand: Wat voor belang had
den de betrokkenen er bij, zoo af
wijkend te bouwen?
Voorzitter: Een financieel belang
van ongeveer f 40,- per pand.
Dhr. Brand: Waarom gingen ze
om zoo'n gering bedrag buiten de
verordening?
Voorzitter: Ik weet het niet. Maar
misschien kan straks dhr. Carels
ons daarover inlichten.
Dhr. Notebaart: Ik vind het een
moeilijk besluit. Leest men het ver
zoek, dan heeft het gemeentebestuur
schuid en volgens het schrijven van
B. en W. zit de fout bij de belang
hebbenden.
Na een zeer lange geheime zit
ting wordt besloten de behandeling
van dit pu&t uit te stellen en een
nader onderzoek te doen.
Rondvraag.
Mevr. Tazelaar informeert of de
buitenvesten ook als vuilnisbelt ge
bruikt mogen worden. Er is nil. veel
tuinvuil in gebracht.
De Voorzitter zal onderzoeken.
Als het echter door de eigenaars
is geschied zal er weinig aan te doen
zijn.
Dhr. De Kruijter: Is er nog werk
aanwezig?
Voorzitter: Voorloopig nog wel.
Dhr. Brand: Is er aan de zee
wering nog iets te doen of iets te
bereiken
Voorzitter: Niets.
Verkeerslessen
van den A. N. W B
o
13e Les.
Houd rechts in de bocht!
Wat is de grondregel van het
verkeer?
„Hou rechts".
Aan welken kant van den weg
mag men niet rijden?
„Aan den linker kant".
Wanneer het bij inhalen noodig is,
mag men wel op den linker kant van
den weg rijden, maar niet langer dan
noodzakelijk is.
Vooral in een bocht, die soms
moeilijk te overzien is, moet het
voorgeschreven rechts houden ter
dege in acht genomen worden en in
een bocht is inhalen verboden. De
wet schrijft dit uitdrukkelijk voor:
„Niet inhalen in een bocht". En
zeker moet men rechts houden en
een ander niet inhalen in bochten,
zooals op de teekening zijn afge
beeld en waar een dikke boom en
struikgewas het uitzicht benemen.
De motorrijder rechts kan den jon
gen, die heel onvoorzichtig aan de
linkerzijde van den weg rijdt, niet
tijdig achter het boschje zien aan
komen en een botsing is onvermijde
lijk.
Zoo'n onoverzichtelijke bocht wordt
ook wel een „blinde" bocht genoemd
en daar moet je dus dubbel op
letten en voorzichtig zijn.
Maar ook in andere, gemakkelij
ker bochten en trouwens overal op
den weg, is het bepaald noodzakelijk
steeds rechts te houden. Denk maar
aan den grondregel van het verkeer.
Het is wel eens verleidelijk, bij een
groote bocht naar links op de lin
kerhelft van den weg te gaan rijden,
om de bocht „af te snijden," maar
het is gevaarlijk en mag absoluut
niet. ,t
De fietser op het linker plaatje
rijdt goed rechts, kijk maar naar zijn
spoor in de bocht en de auto, die
hem tegemoet komt, doet het.nok,
zoodat ze elkaar in de bocht veilig
passeeren.