Breskensche Courant NIEMEUER'S GEEF HE IT GESCHENK FRIESCHE HEERENBAAI W iT. NlCOtAAS Illat vliegtuigen presteeren! Hetgetieiin dar Visschershut Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. EEN LUXE DOOS FEÜ ILL ETON 40ste Jaargang Zaterdag 29 November 1930 Nummer 3585 ABONNEMENT: per kwarléal f 1,25; buiten Breskens 1,40. Buitenland 6,50 per jaar. Zondagsblad per kwar taal f 0,65; en buiten Breskens 0,725Bui tenland f 3,50 per jaar. Verschijnt: - iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND Advertentiën worden aangenomen tot uiterlijk 1 uur nam. Uitgave: J. C. LE BLEU, Dorpsstraat 35, BRESKENS Tel. 21 Postrekening 70179 ADVERTENTIÈN van I 5 regels f 0,75; iedere regel meer 15 ent. Ingez. mededeelingen 30 cent per regel. Handelsadvertentiên bij regelabonnemenl groote korting. Tarief op aan vraag verkrijgbaar. GR A TlS verzekering voor de s~\ gulden bij levens- j gld bij dood gld bij ver- em s-\ gld bij oer- j gld bij ver- gld bij ver- gld bij verlies abonnes tegen ongelukken, en 1 lil lange ongeschikt- 11 II I door J lies van een j(''es iJU" cen 41van cen 7 J van cen I van Viel voor de volgende bedragen: hcid tot werken een ongeluk hand oj voet oog duim wijsvinger anderen vinger De risico van bovenstaande verzekering is herverzekerd bij de Ongevallcn-Verzekcring-Maalschappij „Fatum" te s-Gravenhage. zien van zelfregistreerende barometers, die op een strook papier aanteekenen, op welke hoogte men zich bevond gedurende de verschillende tijdstippen. De geheele vlucht wordt er dus a.h.w. op vastgesteld. Toch kan men niet blindelings op hoogtemeter en zelf- registreerende barometer vertouwen, want deze instrumenten registreeren de veranderingen in 'hoogte altijd iets later dan ze hebben plaats gehad en boven dien js de luchtdruk n;et overal even hoog: uit de meteorologische berichten is het een ieder wel opgevallen, dat sommige plaatsen een luchtdruk ver- toonen, die iets meer dan het normale bedraagt, andere een luchtdruk, die iets lager is. De instrumenten zijn dan ook slechts op 50 M. nauwkeurig. Dit is bij normaal zicht meer dan voldoende, bij mist kan het echter noodlottig worden. 1 Een tweede gevolg van deze ver schillen in luchtd|ruk is, dat op een plaats met hoogen luchtdruk het vlieg tuig hooger kan stijgen dan normaal, omdat het dan eerst op groofere hoogte die ijlheid der lucht ontmoet waar bij het nog juist kan zweven. Op een plaats met lagen lucht-druk kan om dezelfde reden het vliegtuig niet de normale hoogte bereiken. Daarom is een hoogterecord ook slechts van be trekkelijke waardie, wanneer de lucht druk erbij is vermeld. Elke prestatie wordt dan ook om- MerVPIIC en overspatmen, l'v' VCUO onrustkj. én slape loos. Men gebruike hiertegen de zenuwstillende en zenrfwsterkende Mijnhardt's Zenuwtabletten. Glazen buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten gerekend voor een „standaardatmos feer," waarbij de luchtdruk op het zee oppervlak 750 m.M. kwik bedraagt en de temperatuur 15 gr. C. Wanneer dus het „plafond van een vliegtuig 9000 M. is, dan wil dat zeggen, dat het in de standaardatmosfeer nog juist ge dragen kan worden Dor de lucht dichtheid, d;e men idaarifi vindt op 9000 M. hoogte. Door deze standaard atmosfeer is hetiook mogelijk, de presta ties der verschillende vliegtuigen met elkaar te vergelijken en de records .vast te stellen. Alle vliegrecords moeten worden er kend docir de „Federation Aéronauti- que Internationale," die nauwkeurige regels heeft vastgesteld voor de wijze van controle. Ook bezitters van particu liere vliegtuigen kunnen bij de federatie inlichtingen inwinnen omtrent de presta ties der verschillende modellen. In de toekomst zal de kennis daarvan van veel meer belaqg zijn dan op het oo- genblik de kennis der verschillende soorten auto's. OVERAL VERKRIJGBAAR Dit nummer bestaat uit twee bladen. EERSTE BLAD. Dagelijks worden er nieuwe sensa- tioneele prestatie'® van het een of an dere vliegtuig gepubljceerd - berich ten, waarvan wij de omvang en draag wijdte dikwijls zelf niet beseffen. Hoe meet men echter de snelheid, het stijg- vermogen en de nuttige last van een vliegtuig Het interessantste voor leeken is al tijd de snelheid. Deze is echter niet altijd even groot,; om te beginnen is zij bij verschillende hoogten voor het zelfde vliegtuig steeds verschillend. Ver der moet men onderscheid maken tus- schen de maximale snelheid en de kruissnelheidwanneer men van een motor gedurende eenigszins langen tijd de maximale snelheid e|scht is déze spoedig onbruikbaar. Bovendien wordt de snelheid van het vliegtuig beinVloed door het gewicht van de meegevoerde last. Ook het 'stijgvermogen vermindert door dit gewicht. Het z.g. „plafond" van een vliegtuig, 'd.j. de grootste I hoogte, die het kan bereiken, wordt altijd genoteerd in verband met de mee gevoerde last. Voor elk gewicht is er Vs een bepaalde hoogte, waartoe een vliegtuig zjch kan opheffen, en even- eens een bepaalde afstand, waarover het vliegtuig het kan vervoeren. En dat gaat niet volgens vaste regels, j Wauneer men weet, dat een vliegtuig I 2000 K.O. kan opheffen tot een hoogte van 1500 Meter, dan volgt daaruit niet, dat het 500 K.G. kan opheffen tot 6000 Meter. lEn wanneer het 2000 K.G. kan vervoeren over een afstand van 100 K.M., kan het daarom nog niet 200 K.G. vervoeren over een af stand van 1000 K.M. Bovendien moet het vliegtuig niet 'alleen de nuttjge last, doch ook zijn eigen gewicht op heffen en men moe' dus altijd rekenen met een totaalgewicht, waarin de be manning, de brandstof en de olie .is inbegrepen. Het itotale gewicht is voor elk vliegtuig vastgesteld op een zeker maximum, dat men niet zonder gevaar mag overschrijden. Neemt 'men een 1 groote re last mee, dan kan men min- „Als ik het wel heb was tiw eigen naam Portmans, is het niet „Ja, Wendelina Frederika Port mans, was mijn naam voordat ik huw de met uw broeder". En terwijl de veinzende vrouw zich hoog oprichtte, als wilde zij al haar gevoel van waar digheid ten toon- spreiden, ging Zij voort: „Wij waren van een goede al gemeen geachte familie, waarde zwager, en de hoon die mij trof van uw vaders zijde, heeft mij toentertijd zeer diep gegriefd". Bij het woord „waarde zwager" beet de jonkheer zich op de lippen. Het trof hem als een beet v.n een adder. Met kwalijk verborgen wrevel en zich dwingende tot hoffelijkheid, zeide hij: „Vergeef me, indien ik veelvra* gend ben. Gij begrijpt dat ik zeer begeerig ben alle bijzonderheden om trent mijn broeder te vernemen. Wai deed hij in Indië Ik weet dat hij over geen ruime middelen beschikte en daar wij niet wisten waar hij was, konden we hem niet helpen". „We hadden ook geen hulp noo- der brandstof meenemen en dus geen lange trajecten afleggen. De maximum-afstand is echter ook niet zoo gemakkelijk te bepalen, als de leek wel meent. Men bepaalt hem op een zeker aantal K.M.'s, doch dan moet moet het absoluut windstil zijn. De richtiqg en de kracht van de wi|nid veranderen echter den afstand en daar mee ook den duur van de reis. Wan neer men weet dat de afstand van Parijs tot New-York 5210 K.M. be draagt, volgt daaruit nog" niet. dat men dien afstand met een snelheid van 150 K.M. per (uur ook zal afleggen irt 5211) 150 35 uur. In verband met de heerschende winden moet men deze afstand rekenen op 6640 KM'. De op den Atlantischen Oceaan bijna constant waaiende Westenwind ver traagt dus de beweging van het vlieg tuig, doch versnelt deze bij een tocht van West naar Oost. Eén ding 'kan men echter met zeker heid van tevoren 'berekenen; het aantal uren, dat het vliegtuig met een be paalde snelheid kan blijven doorvlie gen op een bepaalde hoeveelheid brandstof. Deze berekening is niet zoo eenvoudig als voor de automobiljst, die weet hoeveel K.M. per L. benzine zijn wagen aflegt; er komt nog heel wat meer bij, vooral op lange trajec ten. Het verbruik der motoren hangt n.l. af van de hoogte, waarop men vliegt. En nu kan men wel van tevoren zich voornemen, op een bepaalde hoog te te blijven, doch men kan door slecht weer gedwongen worden, op een andere hoogte te vliegen. Naarmate er brandstof verbruikt wordt, vermin dert bovendien het totale gewicht, zoo dat de berekeningen nogal ingewjkkekl worden. Bovendien moet altijd een be paalde hoeveelheid 'reserve-brandstof worden meegenomen. Bij het beoordeelen van de prestaties van een vliegtuig moeten dus verschil lende factoren worden bepaald, die on derling weer op elkaar inwerken. Ge woonlijk bepaalt men tevoren de krui- serssnetheid en de meest voordeelige vlieghoogte, waarna men kan uitreke nen, voor hoeveel uren men ook zoo'n groote verscheidenheid van Records: snelheidsrecords voor verschillende af standen hoogte-records onder de mees! verschillende omstandigheden. Het in teressantste zijn die zonder nuttigen last, waarbij dus zooveel mogelijk brandstof wordt .ingenomen én mten absolute hoogte-, snelheids-! duur- en afstandsrecords kan 'behalen. Wanneer men zoo de vliegeniers dig, want wij waren gelukkig en konden rijkdom missen," was het zelfbewuste antwoord. „Ofschqon mijn echtgenoot, een geboren edelman was, achtte, hij zich niet te hoog om. voor zijn vrouw en kind met nederigen arbeid hét Brood te verdienen. Op onze reis maakten wij kennis met een vermogend heer, die uitgestrekte suikerplantages bezat, eeni- ge honderden mijlen van Madras. Wij sloten vriendschap en vrijwillig bood deze vreemdeling ons een plaats aan op zijn bezittingen, Iwaarvan wij dank baar gebruik maakten en een gelukkig tehuis vonden". „In "welke positie was mijn broe der daar?" vroeg de jonkheer met een stem, [die zweemde naar den toon van een rechter, 'die een beklaagdd ondervraagt, zoodat de jonker, die zulks niet verwacht had, zijn vader verbaasd aankeek. „Hij was opzichter over al de koelies. Het was een zware taak voor hem, doch nooit berouwde het hem, want hij had dit harde lot gekozen uii liefde voor mij en het was niet hard meer, want wij waren gelukkig met elkander, zeer gelukkig. O, hoe edel en goed was hij". Er kwam een trek vatl groote droef heid op het gelaat van de pseudo- jonkvtouw van Grafhorst en haaf oo- gen dwaalden peinzend af, als staarden meer vrijheid laat, zal de industrie zich' ook meer gaan toeleggen op het lontwikkelen van bepaalde capaciteiten -in hun toestellen. Het is voor de vlie geniers zelf ook aangenamer, zich op één ding te kunnen concentreeren en niet steeds een compromis te moeten zoeken om aan twee voorwaarden tege lijk te kunnen voldoen. Daardoor zou den ook veel meer resultaten worden bereikt dan op de tegenwoordige ma nier. Zoo zijn de winnaars van de Schneider-cup de zuivere voorbeelden van op snelheid ingerichte vliegtui gen geworden ,en heeft men diepgaan de studies gemaakt Over de middelen om den luchtweer-Stand zooveel mo gelijk te verminderen. Deze resultaten zijn nu algemeen in de praktijk toege past, ook bij verkeersvliegtuigen. Ten slotte enkele records Het snelheidsrecord staat op naam van den Engelschman Ornebar met 575 K.M. per .uur, 'het hoogterecord op naam van den Duitscher Willy Neu- hofen, met 12.739 M., het duur re cord op naam van de Amerikanen Dale Jacks en Forest O'Brine, met 420' uur 17 minutes; de grootste afstand is afgelegid door de Franschen Coste en Bellonte en bedraagt 7.905 K.M. Deze records geven weer, wat de tegen woordige stand dervliegwetenschap bereikt heeft. O*"" Het is interessant te weten, hoe deze prestaties vastgesteld worden. De snelheidsmeters zijn taiet alle een der geconstrueerd. De nauwkeurigste zijn die, welke voorzién zijn van een buis van Pftot, d.j. een gewone buis, die aan één kant met de opening in de luchtstroom staat. De kracht van deze luchtstroom hangt 'natuurlijk af van de snelheid, waarmee 'het vliegtuig zich voortbeweegt. Door een vernuftig apparaat wordt deze kracht automa tisch omgerekend in snelheid, zoodat men op de wijzerplaat Slechts het aan tal K.M. pet uur behoeft af te lezen- Verder maak't men .gebruik van loggen, die zeef' veel overeenkomst vertoonen met de scheepsloggenin de lucht stroom wordt een klein, zeer licht schroefje geplaatst, waarvan men het aantal omwentelingen per seconde kan metenhieruit kan mén eveneens de kracht van de luchtstroom en daaruit de snelheid van bet vliegtuig bepalen. Een hoogtemeter is eigenlijk een ba rometer; d'e luchtdruk neemt af, naar mate kan men dus de hoogte afleiden. Sommige vliegtuigen zijn 'ook voor zij terug in een veraf en blij_ verleden. Doch zonder zich hierdoor af te. laten leiden ging de jonkheer onverstoord voort met vragen: „Hoe is uw echtge noot gestorven „Hij stierf aan een heftigen aan val van malaria, die hem bjnnen en kele dagen doodde". „En drong hij er niet op aan, dat ge naar uw vaderland terug zoudl keeren „Neen, juist niet. Hij ried mij te blijven waar ik was. Want mijn man had zoo zeer de vriendschap van zijn meester gewonnen, dat deze een jaar geld voor mij en mijn kind vastzette en dringend verzocht ook na den dood van mijn echtgenoot bij zijn familie te blijven inwonen". „Een buitengewone vriendelijk" heid, inderdaad," merkte de jonkheer met een ironisch trekje op zijn gelaat op. „U schijnt niet van middelen ver stoken te zijn, te oordeelen -naar het feit, dat u sinds eenjgen tijd hier eerste klas logeert," vervolgde hij uitdagend. „Dat is een persoonlijke kwestie, die alleen mij zelf raakt," antwoord de zij trotsch, terwijl plotseling een giftige blik u;t haar van toorn flik kerende oogen den jonkheer trof. „Ik heb tot dusver uw vragen beantwoord, omdat u de broeder van rhijn echtge noot isi maar ik wejger op deze wijze voert te gaan". „Indien mijn vragen scherp waren, dan is dat nog slechts een vooifbe- reidjng op hetgeen u té wachten staat mevrouw," was het rustige antwoord. „Het is nog niet zoo erg, denk ik. als het kruisverhoor, waaraan u onder worpen zult worden door de justitie". „De justitie! Waarom justitie? Mijn zoon en ik zijn niet van plan de justitie er jn te betrekken en we hopen dat het ook niet noodig zal zijn. We zijn volstrekt niet gekomen om u alles te ontrooven, waarde zwager, en zijn volgaarne bereid om grootmoedig te handelen," antwoordde de tooneelspeel- ster op geheel anderen, ingebonden toon. Indien slechts de toekomst van mijn zoon verzekerd is en wij onzen intrek kunnen nemen op ons rechtmatig erfgoed het kasteel van „Grafhorst" dan zijn we tevreden en zijn genegen de renten met u te deelen. Aha, daar komt mijn zoon. Ziehier, Victor, je oom en neef wachten reeds lang hier!" De binnenkomende was nog een zeer jonge man, lang en slank gebouwd, nauwelijks den kinderschoenen ontwas sen en met een echt jongensachtig ge laat. Hij had het voorkomen van rij- kelui's zoon, opzichtig en dandy-achtig gekleed, en misite geheel en al het gedistingeerde optreden van zijn moe der. Zijn gelakt drukte de grootst mo gelijke brutaliteit u;t en ondanks zijn jeugd droeg het reeds de lichte kentee- kenen van een lichtzinnige levenswijze. Hij liep zonder aarzelen met groote passen op de twee heeren, die opge staan waren, toe, en den jonker, die hem met koelen blik monsterde, de hand toestekende, riep hij met een vroolijken lach: „Hoe gaat het neef dag oom wat een schitterende ont moeting. Zoo'n dag komt met dikke letters in mijn dagboek te staan". Als het ongegeneerde jongmensch ge Uieend had den jonker te overbluffen, dan had hij zich deerlijk vergist. Deze reikte hem een slappe hand en sprak droogjes: „Het heeft geen zin om el kander neef te noemen, zoolang dit nog niet bewezen is". Zonder in 't minst van zijn stuk te raken door deze koele begroeting, ant woordde de gewaande neef, terwijl hij fatterig plukte aan de enkele haartjes, die zijn bovenlip bedekten: ,,'tkomt er heelemaal niet op aan, hoe je mij noemt. Ik noem je neef en jij noemt me zooals je wilt. De naam zegt niets, tenminste, dat kan er naar zijn," voeg de hij er aan toe met een knipoog1- je naar zijn moeder, die verstoord leek over zijn optreden en hem met een boozen blik wilde bedui-den, dat hij Zich temperen moest. (Wordt vervolgd). 60.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1930 | | pagina 1