Breskensche Courant
NIEMEUER'S
GEEF HE
IT GESCHENK
FRIESCHE HEERENBAAI
W
iT. NlCOtAAS
Illat vliegtuigen presteeren!
Hetgetieiin dar Visschershut
Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
EEN LUXE DOOS
FEÜ ILL ETON
40ste Jaargang
Zaterdag 29 November 1930
Nummer 3585
ABONNEMENT:
per kwarléal f 1,25;
buiten Breskens 1,40.
Buitenland 6,50 per
jaar.
Zondagsblad per kwar
taal f 0,65; en buiten
Breskens 0,725Bui
tenland f 3,50 per jaar.
Verschijnt:
- iederen DINSDAG- en VRIJDAGAVOND
Advertentiën worden aangenomen tot uiterlijk 1 uur nam.
Uitgave:
J. C. LE BLEU, Dorpsstraat 35, BRESKENS
Tel. 21 Postrekening 70179
ADVERTENTIÈN
van I 5 regels f 0,75;
iedere regel meer 15 ent.
Ingez. mededeelingen 30
cent per regel.
Handelsadvertentiên bij
regelabonnemenl groote
korting. Tarief op aan
vraag verkrijgbaar.
GR A TlS verzekering voor de s~\ gulden bij levens- j gld bij dood gld bij ver- em s-\ gld bij oer- j gld bij ver- gld bij ver- gld bij verlies
abonnes tegen ongelukken, en 1 lil lange ongeschikt- 11 II I door J lies van een j(''es iJU" cen 41van cen 7 J van cen I van
Viel voor de volgende bedragen: hcid tot werken een ongeluk hand oj voet oog duim wijsvinger anderen vinger
De risico van bovenstaande verzekering is herverzekerd bij de Ongevallcn-Verzekcring-Maalschappij „Fatum" te s-Gravenhage.
zien van zelfregistreerende barometers,
die op een strook papier aanteekenen,
op welke hoogte men zich bevond
gedurende de verschillende tijdstippen.
De geheele vlucht wordt er dus a.h.w.
op vastgesteld. Toch kan men niet
blindelings op hoogtemeter en zelf-
registreerende barometer vertouwen,
want deze instrumenten registreeren de
veranderingen in 'hoogte altijd iets later
dan ze hebben plaats gehad en boven
dien js de luchtdruk n;et overal even
hoog: uit de meteorologische berichten
is het een ieder wel opgevallen, dat
sommige plaatsen een luchtdruk ver-
toonen, die iets meer dan het normale
bedraagt, andere een luchtdruk, die iets
lager is. De instrumenten zijn dan ook
slechts op 50 M. nauwkeurig. Dit is
bij normaal zicht meer dan voldoende,
bij mist kan het echter noodlottig
worden. 1
Een tweede gevolg van deze ver
schillen in luchtd|ruk is, dat op een
plaats met hoogen luchtdruk het vlieg
tuig hooger kan stijgen dan normaal,
omdat het dan eerst op groofere hoogte
die ijlheid der lucht ontmoet waar
bij het nog juist kan zweven. Op een
plaats met lagen lucht-druk kan om
dezelfde reden het vliegtuig niet de
normale hoogte bereiken. Daarom is
een hoogterecord ook slechts van be
trekkelijke waardie, wanneer de lucht
druk erbij is vermeld.
Elke prestatie wordt dan ook om-
MerVPIIC en overspatmen,
l'v' VCUO onrustkj. én slape
loos. Men gebruike hiertegen de
zenuwstillende en zenrfwsterkende
Mijnhardt's Zenuwtabletten.
Glazen buisje 75 ct. Bij Apoth. en
Drogisten
gerekend voor een „standaardatmos
feer," waarbij de luchtdruk op het zee
oppervlak 750 m.M. kwik bedraagt en
de temperatuur 15 gr. C. Wanneer
dus het „plafond van een vliegtuig 9000
M. is, dan wil dat zeggen, dat het
in de standaardatmosfeer nog juist ge
dragen kan worden Dor de lucht
dichtheid, d;e men idaarifi vindt op
9000 M. hoogte. Door deze standaard
atmosfeer is hetiook mogelijk, de presta
ties der verschillende vliegtuigen met
elkaar te vergelijken en de records
.vast te stellen.
Alle vliegrecords moeten worden er
kend docir de „Federation Aéronauti-
que Internationale," die nauwkeurige
regels heeft vastgesteld voor de wijze
van controle. Ook bezitters van particu
liere vliegtuigen kunnen bij de federatie
inlichtingen inwinnen omtrent de presta
ties der verschillende modellen. In de
toekomst zal de kennis daarvan van
veel meer belaqg zijn dan op het oo-
genblik de kennis der verschillende
soorten auto's.
OVERAL VERKRIJGBAAR
Dit nummer bestaat uit twee
bladen.
EERSTE BLAD.
Dagelijks worden er nieuwe sensa-
tioneele prestatie'® van het een of an
dere vliegtuig gepubljceerd - berich
ten, waarvan wij de omvang en draag
wijdte dikwijls zelf niet beseffen. Hoe
meet men echter de snelheid, het stijg-
vermogen en de nuttige last van een
vliegtuig
Het interessantste voor leeken is al
tijd de snelheid. Deze is echter niet
altijd even groot,; om te beginnen is zij
bij verschillende hoogten voor het
zelfde vliegtuig steeds verschillend. Ver
der moet men onderscheid maken tus-
schen de maximale snelheid en de
kruissnelheidwanneer men van een
motor gedurende eenigszins langen tijd
de maximale snelheid e|scht is déze
spoedig onbruikbaar. Bovendien wordt
de snelheid van het vliegtuig beinVloed
door het gewicht van de meegevoerde
last.
Ook het 'stijgvermogen vermindert
door dit gewicht. Het z.g. „plafond"
van een vliegtuig, 'd.j. de grootste
I hoogte, die het kan bereiken, wordt
altijd genoteerd in verband met de mee
gevoerde last. Voor elk gewicht is er
Vs een bepaalde hoogte, waartoe een
vliegtuig zjch kan opheffen, en even-
eens een bepaalde afstand, waarover
het vliegtuig het kan vervoeren. En
dat gaat niet volgens vaste regels,
j Wauneer men weet, dat een vliegtuig
I 2000 K.O. kan opheffen tot een hoogte
van 1500 Meter, dan volgt daaruit
niet, dat het 500 K.G. kan opheffen
tot 6000 Meter. lEn wanneer het 2000
K.G. kan vervoeren over een afstand
van 100 K.M., kan het daarom nog
niet 200 K.G. vervoeren over een af
stand van 1000 K.M. Bovendien moet
het vliegtuig niet 'alleen de nuttjge
last, doch ook zijn eigen gewicht op
heffen en men moe' dus altijd rekenen
met een totaalgewicht, waarin de be
manning, de brandstof en de olie .is
inbegrepen. Het itotale gewicht is voor
elk vliegtuig vastgesteld op een zeker
maximum, dat men niet zonder gevaar
mag overschrijden. Neemt 'men een
1 groote re last mee, dan kan men min-
„Als ik het wel heb was tiw eigen
naam Portmans, is het niet
„Ja, Wendelina Frederika Port
mans, was mijn naam voordat ik huw
de met uw broeder". En terwijl de
veinzende vrouw zich hoog oprichtte,
als wilde zij al haar gevoel van waar
digheid ten toon- spreiden, ging Zij
voort: „Wij waren van een goede al
gemeen geachte familie, waarde zwager,
en de hoon die mij trof van uw vaders
zijde, heeft mij toentertijd zeer diep
gegriefd".
Bij het woord „waarde zwager" beet
de jonkheer zich op de lippen. Het
trof hem als een beet v.n een adder.
Met kwalijk verborgen wrevel en zich
dwingende tot hoffelijkheid, zeide hij:
„Vergeef me, indien ik veelvra*
gend ben. Gij begrijpt dat ik zeer
begeerig ben alle bijzonderheden om
trent mijn broeder te vernemen. Wai
deed hij in Indië Ik weet dat hij over
geen ruime middelen beschikte en daar
wij niet wisten waar hij was, konden
we hem niet helpen".
„We hadden ook geen hulp noo-
der brandstof meenemen en dus geen
lange trajecten afleggen.
De maximum-afstand is echter ook
niet zoo gemakkelijk te bepalen, als
de leek wel meent. Men bepaalt hem
op een zeker aantal K.M.'s, doch dan
moet moet het absoluut windstil zijn.
De richtiqg en de kracht van de wi|nid
veranderen echter den afstand en daar
mee ook den duur van de reis. Wan
neer men weet dat de afstand van
Parijs tot New-York 5210 K.M. be
draagt, volgt daaruit nog" niet. dat men
dien afstand met een snelheid van 150
K.M. per (uur ook zal afleggen irt
5211) 150 35 uur. In verband
met de heerschende winden moet men
deze afstand rekenen op 6640 KM'.
De op den Atlantischen Oceaan bijna
constant waaiende Westenwind ver
traagt dus de beweging van het vlieg
tuig, doch versnelt deze bij een tocht
van West naar Oost.
Eén ding 'kan men echter met zeker
heid van tevoren 'berekenen; het aantal
uren, dat het vliegtuig met een be
paalde snelheid kan blijven doorvlie
gen op een bepaalde hoeveelheid
brandstof. Deze berekening is niet zoo
eenvoudig als voor de automobiljst, die
weet hoeveel K.M. per L. benzine
zijn wagen aflegt; er komt nog heel
wat meer bij, vooral op lange trajec
ten. Het verbruik der motoren hangt
n.l. af van de hoogte, waarop men
vliegt. En nu kan men wel van tevoren
zich voornemen, op een bepaalde hoog
te te blijven, doch men kan door
slecht weer gedwongen worden, op
een andere hoogte te vliegen. Naarmate
er brandstof verbruikt wordt, vermin
dert bovendien het totale gewicht, zoo
dat de berekeningen nogal ingewjkkekl
worden. Bovendien moet altijd een be
paalde hoeveelheid 'reserve-brandstof
worden meegenomen.
Bij het beoordeelen van de prestaties
van een vliegtuig moeten dus verschil
lende factoren worden bepaald, die on
derling weer op elkaar inwerken. Ge
woonlijk bepaalt men tevoren de krui-
serssnetheid en de meest voordeelige
vlieghoogte, waarna men kan uitreke
nen, voor hoeveel uren men ook zoo'n
groote verscheidenheid van Records:
snelheidsrecords voor verschillende af
standen hoogte-records onder de mees!
verschillende omstandigheden. Het in
teressantste zijn die zonder nuttigen
last, waarbij dus zooveel mogelijk
brandstof wordt .ingenomen én mten
absolute hoogte-, snelheids-! duur- en
afstandsrecords kan 'behalen.
Wanneer men zoo de vliegeniers
dig, want wij waren gelukkig en konden
rijkdom missen," was het zelfbewuste
antwoord. „Ofschqon mijn echtgenoot,
een geboren edelman was, achtte, hij
zich niet te hoog om. voor zijn vrouw
en kind met nederigen arbeid hét Brood
te verdienen. Op onze reis maakten wij
kennis met een vermogend heer, die
uitgestrekte suikerplantages bezat, eeni-
ge honderden mijlen van Madras. Wij
sloten vriendschap en vrijwillig bood
deze vreemdeling ons een plaats aan
op zijn bezittingen, Iwaarvan wij dank
baar gebruik maakten en een gelukkig
tehuis vonden".
„In "welke positie was mijn broe
der daar?" vroeg de jonkheer met
een stem, [die zweemde naar den toon
van een rechter, 'die een beklaagdd
ondervraagt, zoodat de jonker, die zulks
niet verwacht had, zijn vader verbaasd
aankeek.
„Hij was opzichter over al de
koelies. Het was een zware taak voor
hem, doch nooit berouwde het hem,
want hij had dit harde lot gekozen uii
liefde voor mij en het was niet hard
meer, want wij waren gelukkig met
elkander, zeer gelukkig. O, hoe edel en
goed was hij".
Er kwam een trek vatl groote droef
heid op het gelaat van de pseudo-
jonkvtouw van Grafhorst en haaf oo-
gen dwaalden peinzend af, als staarden
meer vrijheid laat, zal de industrie
zich' ook meer gaan toeleggen op het
lontwikkelen van bepaalde capaciteiten
-in hun toestellen. Het is voor de vlie
geniers zelf ook aangenamer, zich op
één ding te kunnen concentreeren en
niet steeds een compromis te moeten
zoeken om aan twee voorwaarden tege
lijk te kunnen voldoen. Daardoor zou
den ook veel meer resultaten worden
bereikt dan op de tegenwoordige ma
nier. Zoo zijn de winnaars van de
Schneider-cup de zuivere voorbeelden
van op snelheid ingerichte vliegtui
gen geworden ,en heeft men diepgaan
de studies gemaakt Over de middelen
om den luchtweer-Stand zooveel mo
gelijk te verminderen. Deze resultaten
zijn nu algemeen in de praktijk toege
past, ook bij verkeersvliegtuigen. Ten
slotte enkele records
Het snelheidsrecord staat op naam
van den Engelschman Ornebar met 575
K.M. per .uur, 'het hoogterecord op
naam van den Duitscher Willy Neu-
hofen, met 12.739 M., het duur re
cord op naam van de Amerikanen
Dale Jacks en Forest O'Brine, met 420'
uur 17 minutes; de grootste afstand
is afgelegid door de Franschen Coste
en Bellonte en bedraagt 7.905 K.M.
Deze records geven weer, wat de tegen
woordige stand dervliegwetenschap
bereikt heeft.
O*""
Het is interessant te weten, hoe deze
prestaties vastgesteld worden.
De snelheidsmeters zijn taiet alle een
der geconstrueerd. De nauwkeurigste
zijn die, welke voorzién zijn van een
buis van Pftot, d.j. een gewone buis,
die aan één kant met de opening in de
luchtstroom staat. De kracht van deze
luchtstroom hangt 'natuurlijk af van
de snelheid, waarmee 'het vliegtuig
zich voortbeweegt. Door een vernuftig
apparaat wordt deze kracht automa
tisch omgerekend in snelheid, zoodat
men op de wijzerplaat Slechts het aan
tal K.M. pet uur behoeft af te lezen-
Verder maak't men .gebruik van loggen,
die zeef' veel overeenkomst vertoonen
met de scheepsloggenin de lucht
stroom wordt een klein, zeer licht
schroefje geplaatst, waarvan men het
aantal omwentelingen per seconde kan
metenhieruit kan mén eveneens de
kracht van de luchtstroom en daaruit
de snelheid van bet vliegtuig bepalen.
Een hoogtemeter is eigenlijk een ba
rometer; d'e luchtdruk neemt af, naar
mate kan men dus de hoogte afleiden.
Sommige vliegtuigen zijn 'ook voor
zij terug in een veraf en blij_ verleden.
Doch zonder zich hierdoor af te. laten
leiden ging de jonkheer onverstoord
voort met vragen: „Hoe is uw echtge
noot gestorven
„Hij stierf aan een heftigen aan
val van malaria, die hem bjnnen en
kele dagen doodde".
„En drong hij er niet op aan,
dat ge naar uw vaderland terug zoudl
keeren
„Neen, juist niet. Hij ried mij
te blijven waar ik was. Want mijn man
had zoo zeer de vriendschap van zijn
meester gewonnen, dat deze een jaar
geld voor mij en mijn kind vastzette
en dringend verzocht ook na den dood
van mijn echtgenoot bij zijn familie
te blijven inwonen".
„Een buitengewone vriendelijk"
heid, inderdaad," merkte de jonkheer
met een ironisch trekje op zijn gelaat
op. „U schijnt niet van middelen ver
stoken te zijn, te oordeelen -naar het
feit, dat u sinds eenjgen tijd hier eerste
klas logeert," vervolgde hij uitdagend.
„Dat is een persoonlijke kwestie,
die alleen mij zelf raakt," antwoord
de zij trotsch, terwijl plotseling een
giftige blik u;t haar van toorn flik
kerende oogen den jonkheer trof. „Ik
heb tot dusver uw vragen beantwoord,
omdat u de broeder van rhijn echtge
noot isi maar ik wejger op deze wijze
voert te gaan".
„Indien mijn vragen scherp waren,
dan is dat nog slechts een vooifbe-
reidjng op hetgeen u té wachten staat
mevrouw," was het rustige antwoord.
„Het is nog niet zoo erg, denk ik.
als het kruisverhoor, waaraan u onder
worpen zult worden door de justitie".
„De justitie! Waarom justitie?
Mijn zoon en ik zijn niet van plan de
justitie er jn te betrekken en we hopen
dat het ook niet noodig zal zijn. We
zijn volstrekt niet gekomen om u alles
te ontrooven, waarde zwager, en zijn
volgaarne bereid om grootmoedig te
handelen," antwoordde de tooneelspeel-
ster op geheel anderen, ingebonden
toon. Indien slechts de toekomst van
mijn zoon verzekerd is en wij onzen
intrek kunnen nemen op ons rechtmatig
erfgoed het kasteel van „Grafhorst"
dan zijn we tevreden en zijn genegen
de renten met u te deelen. Aha, daar
komt mijn zoon. Ziehier, Victor, je
oom en neef wachten reeds lang hier!"
De binnenkomende was nog een zeer
jonge man, lang en slank gebouwd,
nauwelijks den kinderschoenen ontwas
sen en met een echt jongensachtig ge
laat. Hij had het voorkomen van rij-
kelui's zoon, opzichtig en dandy-achtig
gekleed, en misite geheel en al het
gedistingeerde optreden van zijn moe
der. Zijn gelakt drukte de grootst mo
gelijke brutaliteit u;t en ondanks zijn
jeugd droeg het reeds de lichte kentee-
kenen van een lichtzinnige levenswijze.
Hij liep zonder aarzelen met groote
passen op de twee heeren, die opge
staan waren, toe, en den jonker, die
hem met koelen blik monsterde, de
hand toestekende, riep hij met een
vroolijken lach: „Hoe gaat het neef
dag oom wat een schitterende ont
moeting. Zoo'n dag komt met dikke
letters in mijn dagboek te staan".
Als het ongegeneerde jongmensch ge
Uieend had den jonker te overbluffen,
dan had hij zich deerlijk vergist. Deze
reikte hem een slappe hand en sprak
droogjes: „Het heeft geen zin om el
kander neef te noemen, zoolang dit
nog niet bewezen is".
Zonder in 't minst van zijn stuk te
raken door deze koele begroeting, ant
woordde de gewaande neef, terwijl hij
fatterig plukte aan de enkele haartjes,
die zijn bovenlip bedekten: ,,'tkomt
er heelemaal niet op aan, hoe je mij
noemt. Ik noem je neef en jij noemt
me zooals je wilt. De naam zegt niets,
tenminste, dat kan er naar zijn," voeg
de hij er aan toe met een knipoog1-
je naar zijn moeder, die verstoord
leek over zijn optreden en hem met
een boozen blik wilde bedui-den, dat
hij Zich temperen moest.
(Wordt vervolgd).
60.