Breskenssche Courant TWEEDE BLAD Het geheim der Visschershut. Zaterdag 23 Augustus 1930. No. 3557. Binnenland. FEUILLETON Uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel, van de van POLEN. Moordaanslag in Litauen. Uit Kowno wordt gemeld, dat een aanslag is gepleegd op kolonel Roestei- ka, den chet van geheime politie van Litauen. Roesteika werd in een hotel door twee mannen overvallen en door een revolverschot in het hoofd gewond, terwijl een der daders hem nog een. dolksteek toebracht. Daar geen officieel bericht over het gebeurde is uitgege ven, is nog niet bekend, hoe zijn toe stand is doch men neemt aan, dat 'nij levensgevaarlijk gewond is. De daders namen de vlucht. d«ch werden gegrepen. Later werd nog een persoon gearresteerd, die van mede plichtigheid wordt verdacht. De twee eerste gearresteerde zijn een student en een man van ongeveer 40 jaar. Men neemt aan. dat het aanhangers van Woldemaras zijn. o RUSLAND. Het Russische graan. Uit Moskou wordt gemeld, dat in een officieele verklaring wordt meege deeld dat de boeren, ondanks alle po gingen der autoriteiten, blijven weige ren hun graan af te geven. Voor de ambtenaren die betast zijn met de in zameling van het graan, is een program van werkzaamheid opgesteld, dat in de le helft van Augustus slecnts voor 23 pCt. kon worden uitgevoerd. W eldadigheidspostzegels. Bij de nieuwe postzegels, welke in December a.s. ten bate van bet ver waarloosde kind zullen worden uit gegeven, wordt een serie toegevoegd, uitgevoerd in koperdruk. Dit fraaie zegel zal hooger in prijs zijn dan de overige postzegels, maar ongetwijfeld om de bijzondere kunstwaarde, vooral onder verzamelaars, we! zeer gewild zijn. De ontwerpen brengen op zeer te loven wijze de bescherming van het kind in een mooie voorstelling tot uiting. Mobilisatie-Invaliden. Wegens het gedurig binnenkomen van klaagschriften, afkomstig van ern stig lijdende gewezen-mobilisatie-milil tairen èn nabestaanden, uit alle oorden des lands, is door de Nederlandsche Mobilisatie-Invaliden en Nabestaanden- Kring (Bureau: Goedestraat G. 14) te Utrecht, besloten, opnieuw zich te wen den in een adres aan de Tweede Kamer, o.m. wijzende op de onhoudbare ge zinstoestanden der werkelijk mobili satie-invaliden. w.o. die, sinds 1915 door algeheele invaliditeit niet meer kunnen arbeiden, noch loontrekkend zijn. Mond- en klauwzeer. In de Haarlemmermeer werd gedu rende de laatste vier maanden op ruim „Denk je Lien, dat je die plichten zoudt kunnen vervullen, die ik je op gesomd heb. denk je dat je je aan de zijde van mijn zoon zoudt kunnen be wegen in de hoogste en voornaamste kringen van Den Haag en Amsterdam en met waardigheid zulk een plaats zoudt kunnen innemen zonder een be schaming te zijn voor je echtgenoot? Ik geloof dat het nooit gaan zou". Terwijl de jonkvrouw sprak, waren al de gelukkige gedachten, die het meisje voordien had gehad, als een schoone droom vervlogen. Zij was ge heel onder den indruk van de woorden van des jonkers moeder en het stojld voor haar geest vast. dat zij nimmer Zijn vrouw kon worden tenzij zij zijll toekomst wilde bederven. Bovendien had zij duidelijk uit alles Wat de jonk vrouw gezégd had. de pijnlijke weten- Schap gekregen, dat men haar in 't geheel niet als schoondochter begeerde, ondanks alle vriendelijkheid. Men Wilde haar niet en dit alleen wee genoeg om honderd boerderijen de besmettelijke veeziekte mond- en klauwzeer gecon stateerd. Van deze gevallen deden er zich ongeveer veertig in Vijfhuizen en bijna dertig in Nieuw-Vennep en Abbenes voor. terwijl verder verschijnselen van deze ziekte werden waargenomen in boerderijen bij Halfweg, in Rijk, in Hoofddorp en bij Aalsmeer. Zêlden was in den Noondhoek van den Haarlemmermeerpolder het aantal gevallen van deze ziekte zoo groot als nu. Men zal moeten zoeken naar vee. dat nog niet aangetast is. Het is een groote ramp en het valt niet bij benadering te zeggen, hoeveel sc'na de sommige veehouders er van onder vinden. Het scheelt soms meer dan de helft in de melkgift. daarbii komt nog dat de koeien in vele gevallen met kracht voeder op de been moeten gehouden worden. Ook onder de varkens komt deze ziekte al veelvuldig voor. Bij den land bouwer M.. aan den Spieringweg, al daar. stierven niet minder dan veertien zeugen aan deze ziekte. Aanvaring van de spoorbrug te Velsen. Dinsdagavond ongeveer zeven uur is de groote spoorbrug over het Noord zeekanaal te Velsen door het uit Am sterdam komende Grieksche s.s. „Ama zone" zoodanig aangevaren dat de brug niet meer te bewegen is. Het gevolg i!s, dat de vaart voor de groote sche pen geheel gestremd en net trein verkeer tusschen de beide kanaaloevers verbroken is. Het ,Hbld." is naar het terrein ge gaan. waar een groote menigte aan beide kanten van het kanaal het geval stond aan te zien. Bij de verlichting aan den wal en op de brug was van den weg af al te zien. dat de brug scheef vast zat aan den Zuidelijken bever. Er was dus geen sprake van doorrijden van de treinen, omdat de sporen niét aansloten. T oen de verslaggever op de brug kwam, bleek pas, hoe ernstig de aan varing is geweest. Het Noordelijke hoofd ligt ongeveer 2D c.M. van den oever af. 'Daar is de aanvaring ge schied en daar zijn de rails met een deel van het noutwerk weggerukt. De sporen zijn opgebogen. Aan den Zuide lijken kant ligt de brug evenwel op den wal, als zij aan den anderen kant is afgestooten. Van een verder sluiten is dus vooreerst geen sprake. Hoe de aanvaring gebeuren kon. is eigenlijk een raadsel. De schepen moe ten 500 M. uit de brug blijven als deze gesloten is en zoodra van de brug het sein tot opvaren wordt gegeven, kunnen de schepen doorstoomen. In dit geval kwam de Amazone", ge sleept door twee sleepbooten met vrij groote snelheid aanvaren. De brug wend opengedraaid, maar zij was nog geen kwartslag open, toen de Amazone" het Noorderhoofd van de brug raakte. Het schip duwde de brug weer terug het eergevoelige meisje met een trotsch gebaar te doen terugtreden. Zij vroeg immers geen offers, men had 'net haar aangeboden. Maar nu wilde zij het niet meer. Op deze eergevoelens had mevrouw Grafhorst met den slimmen tact der vrouw gespeculeerd en zij 'had doel getroffen. Met een gelaat, waarop een bijna wanhopige vastberadenneid lag, wendde Lien zich tot de jonkvrouw en beantwoordde haar vraag of het gaan zou. „Neen," zeide zij t,ik gevoel dat het niet kan. Ik zou een blok aan net been zijn voor hem en meer last dan hulp. Ik dank u dat u net inij gezegd hebt, ik zou het anders niet geweten hebben". Mevrouw Grafhorst's 'hart klopte van vreugde over deze weigering van het meisje, waardoor zij den toestand gered meende, doch in deze vreugde mengde zich een gevoel van wroeging. De op rechte wensen om haar zoon te be waren voor een naar de wereld gespro ken slecht huwelijk, dat op een te leurstelling zou uitloopen. had haar gedreven om Zulk een voorstelling van zaken te geven, doch zij was zidh bewust, dat zij overdreven had om meer indruk op het eenvoudige mets- in den sluitstandmaar de „Amazone" had zooveel snelneid. vd-lt zij, nog voor dat de brug weer geheel gesloten was, het overpunt naderde en daardoor met de voorsteven tusschen brug en oever bekneld werd. Het gevolg was, dat de brug naar den anderen oever werd teruggedrongen. De draaischijf van de brug raakte uit haar steunpunten met het gevolg, dat de 1400 ton zware brug, als zij niet aan den oever was vastgeraakt, zou zijn gekanteld en in het kanaal zou zijn tereent gekomen De aanvaring is dus wel zeer krachtig geweest. Er werden kort na het ongeval maat regelen getroffen om de treinpassagiers te vervoeren. Er liepen regelmatig auto bussen, die de reizigers van het sta tion Beverwijk naar het station Velsen en omgeving brachten. Voor de scheepvaart is de stagnatie ernstiger. Toen de verslaggever te ruim tien uur het terrein verliet, lagen er acht groote sCnepen op uitvaart te wachten en drie aan de buitenzijde van de brug. Uit een nader onderzoek is komen vast te staan dat de brug uit haar rails geloopen is, waardoor zij niet meer draaien kan. Aan de zijde van Amster dam bedraagt de verschuiving onge veer 15 c.M. Men heeft t'nans .vij zels van groote capaciteit in den pijler van de brug geplaatst om daarmee het gevaarte weer op zijn plaats te brengen. Ook aan de zijde van Velsen zijn vijzels geplaatst. Daar de brug 1400 ton weegt, schieten de werkzaam heden slechts langzaam op. doch er be staat kans dat de brug spoedig weer op haar plaats zal liggen. Men zal dan de spil vastzetten en trachten de brug weer te doen draaien. Het scheepvaartverkeer zal dan zijn hersteld, waarna de brug aan een nader onderzoek zal worden onderworpen en zoo noodig zal worden hersteld, alvorens net spoorwegverkeer over de brug zal worden hervat. In de Kamer werd gepleit vóór het denkbeeld, gerezen in de Opbouw Com missie uit den kring Oostburg der Zeeuwsche Land bouw maatschappij, om aan Gedeputeerde Staten van Zeeland te verzoeken er bij den reeds bespro ken wordenden bouw eener tweede groote veerboot, ook rekening mede. te houden dat deze wordt ingericht voor het overzetten van spoorwaggons, die dan eventueel te Breskens op een em placement waren te plaatsen om ze daar te lossen of te laden. Dit wordt voor den handel in Westelijk ZeeuwsCn- Vlaanderen en vooral voor het vervoe ren van zacht fruit e.d.. dat weinig ver werken kan verdragen, van groote be- teekenis geacht. Bij die gelegenheid deed zich ook een waarschuwende stein 'nooren. Thans gaat passagiers- en goederenvervoer ge paard. Er komt echter meer en meer een streven om het goederenvervoer naar voren te schuiven. Dit is onlangs geschied door verlaging van het vracht tarief voor goederen en ook nu kwam het weer sterk naar voren. Indien hel vervoer van goederen echter bijzonder zou toenemen, zou men daarvoor echter afzonderlijke booten moeten inleggen, aangezien anders liet passagiersver- keer in het gedrang komt daar deze zoo vlug mogelijk wenschen te reizen je te maken en dat kwelde haar eenigs- zins. Zij schoof dichter bij Lien en beide handen van het visscherskind in de hare nemend en naar met moederlijken blik aanziend, zeide zij„Ach, kind, wij konden geen liever vrouwtje voor onzen zoon wenschen dan jij bent, en voorzoover we je kennen zou je heel goed voor hem zijn. Maar ik zeg 'het nog eens, Lien, dat zou niet genoeg zijn. Ik wil je heelemaal niet krenken, maar je zult wel begrijpen, dat je op voeding je niet geschikt maakt om de echtgenoote te zijn van een man met een hooge positie. Je hebt weliswaar vele dingen om je voor een dame te doen doorgaan maar wat je in opvoeding ten achter bent kun je nooit meer inhalen. Je zoudt telkens verstrikt raken in het ingewikkelde net van etiquette en, con venties en je zoudt een voorwerp van belaching zijn en je doodongelukkig gevoelen". Als Lien nog niet beslist had, datt waren de laatste toevoegingen voldoen de om den doorslag te geven. Elk woord drong diep in het hart en wond de haar fijngevoelig gemoed. De stoel waarop zij zat, werd haar tot 'een folterwerktuig en zij bad willen weg en het lossen en laden van goederen dikwerf veel tijd vraagt. Van deze besprekingen werd een. re sumé gezonden aan Gedeputeerde Sta ten van Zeeland. In eene conferentie met Zijne Ex cellentie den Minister van Waterstaat bij zijn bezoek aan Zeeuwsch-Vlaande- ren, werden de volgende punten onder de aandacht gebraént lo. Bij vernieuwing werd gewezen op de ongunstige positie der haven van Ter Neuzen, in verband met de nog niet herstelde speciale tarieven op de Belgische spoorwegen en ook in verband met de toepassing van het tarief der loodsgelden, en verzocht iede re gelegenheid te willen te baat nemen die er toe leiden kan die ongunstige positie voor de haven weg te nemen. 2o. Bij vernieuwing werd ter sprake gebracht de steeds toenemende stag natie in het verkeer te land, door het vele en langdurig openstaan der brug gen over het kanaal Gent—Ter Neuzen te Sas van Gent en te Sluiskil. De sterk toenemende scheepvaart op Gent heeft ten gevolge dat de onderbreking van het verkeer te land toeneemt, met alle daaraan verbonden hinder en ne- deeien. De vraag werd gesteld o% waar blijkbaar België, dat ingevolge de overeenkomst betreffende de kanaal- werken hierbij betrokken is, voor net oogenblik weigerachtig is medewerking te verleenen voor electrificatie der brug gen, de Nederlandsche Staat, die toen voor de uitvoering van de werken en de ter zake gebleven leemte verant woordelijk is, geen aanleiding heeft die electrificatie zelfstandig uit te voeren. 3o. De aandacht van den Minister werd gevestigd op de berichten om trent de overneming van het Belgische gedeelte van den spoorweg Gent-Ter- Neuzen door de Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen, en nem verzocht de aandaCnt gevestigd te hou den op de verdere afwikkeling dezer zaak met betrekking tot het Nedet- landsch gedeelte en de daarbij betrok ken belangen van Zeeuwsch-Vlaanderen. 4o. Hulde werd gebracht aan de inrichting van de aanlegplaatsen voor den veerdienst tusschen Vlissingen en Breskens, alsook voor de medewerking verleend voor het in de vaart brengen van de groote veerboot „Koningin Wil- helmina". in dat verband werd den Minister verzocht zijn medewerking te willen verleenen voor het bespoedigen van het verbeteren der aanlegplaats te Hoede- kenskerke, door het aanbrengen eener drijvende ponton met brug naar den wal, ter vervanging van het vaste stei ger. (In verband hiermede kan worden meegedeeld dat de Provinciale Staten van Zeeland in de vergadering van 3 December 1929 tot uitvoering van dat werk, waarvan de kosten ten deele door een rijksbijdrage zullen worden gedekt, hebben besloten). Ook werd de aandacht gevestigd op den dienst tusschen Hansweert en Wals oorden en verzocht een onderzoek te willen instellen naar de mogelijkheid om aldaar zij het missdhien op be scheidener sdnaal aanlegplaatsen in te richten naar het systeem van die te Vlissingen en Breskens. teneinde al daar inde toekomst ook een schip van het type .Koningin Wilhelmina" in de vaart te kunnen brengen, hetgeen in verband met het toenemend autover keer een eisch des tijds moet genoemd worden. vluchten naar de zee om daar tegen de bruisende golven haar harteleed uit te schreeuwen. Het leek 'naar toe alsof de menschen, die eens zoo lief voor haar waren geweest, eerst Hanna en nu de jonkvrouw, zich 'nadden vereenigd om haar te pijnigen. Kwam er dan nooit een eind aan Welk een stille tragiek op dit vis- schersdorp, vergeten door de. wereld Hier waren twee moeders, de eene rijk en aanzienlijk, de andere arm en eenvoudig, wier zoons beiden hum hart hadden weggeschonken aam het vis' scherskind. De arme moeder zou heb ben willen sterven als zij maar eerst gezien had dat haar zoon's vurigste wensch vervuld werd en toen dat niet geschiedde verstiet zij het meisje; de andere moeder deed alles wat zij kon om de twee. wier harten voor elkander klopten, te scheiden en zond het meisje heen, beroofd van 'haar hoop en "smarte lijk gewond door de krenking van haar gemoed. Nooit itt haar leven had Lien zulk een ontzettend gevoel van verlatenheid gehad als op dit oogenblik. Het was alsof haar plotseling alles ontzonk en het besef van haar toestand sloeg haar met zulk een verbijstering en verslagen heid, dat zij ternauwernood kon denken 5o. Is voldoening uitgesproken over de subsidie, vtan rijkswege verleend voor tot standkoming van den door de provincie aan te leggen verbindings weg tusschen den rijksweg en ljzendij- ke (Ponte). aangezien eerst na vol tooiing van dit werk een rechtstreek- sche verbinding tusschen de beide dee- len van Zeeuwsch-Vlaanderen zal zijn tot stand gekomen. 6a. Is den Minister gevraagd of het hem niet mogelijk is zijn invloed aan te wenden om te komen tot ver laging der tramtarieven in dit gewest, voornamelijk van die geldend voor het vervoer van beetwortelen aangezien de daarvoor op de spoorwegen geldende tarieven met gemiddeld 100 pCt. over treffen. Het gevolg hiervan is dat de producten die wegens de ligging hunner landerijen er op aangewezen zijn hunne suikerbieten op de laadplaatsen van de tram aan te voeren gemiddeld f 1,- per 1000 K.G. minder voor hun suiker bieten ontvangen. Doch deze verhou ding zal ten slotte ook nadeeiig kunnen warden voor de tramweg-maatschap pijen zelf, door het in gebruiknemen van andere vervoermiddelen, waarvan weer het gevolg zou zijn duurder onder houd der wegen. De vraag werd ge steld, of het niet mogelijk zou zijn de risico der vrachtverlaging tijdelijk te dekken door een bijslag aangezien de verwachting mag worden gekoesterd, dat door toenemend vervoer ten slotte een equivalent zal worden gevonden voor verlaging van het tarief. 7o. Ten slotte werden onder de aandacht van Zijne Excellentie ge bracht de verlangens die door net ge meentebestuur van Gent en de bij die belangrijke haven betrokken belang hebbenden bestaan ten opziónte van het bouwen eener nieuwe groote sluis te Ter Neuzen, en verruiming van het kanaal. Lettende op de sterke toene ming van de scheepvaart op Gent moe ten die verlangens ongetwijfeld ge wettigd worden beschouwd en is be-, grijpelijk de aandrang die van die zijde op de Belgische Regeering uitgaaf, om los van andere kwesties hier over met Nederland onderhandelingen aan te knoopen, teneinde tot uitvoering van dat werk te geraken. Er werd te kennen gegeven dat. indien van die zijde zoodanig verzoek zou komen, naar de meening der Kamer alle aanleiding bestaat daarop in te gaan. doch tevens den wensch uitgesproken dat, indien zulks feit zou worden, bij de te voeren onderhandelingen nauwlettend rekening zal worden gehouden met de ttlerbij betrokken Nederlandsche belangen en wenschen die bij die gelegenheid tot oplossing zouden behooren te worden gebracht. Hoogwatergetij Breskens. DAGEN Zaterdag 23 Aug 1,02 1.26 Zondag 24 1.52 2.16 Maandag 25 2.42 3.06 Dinsdag 26 3,26 3.50 Nieuwe Maan, Zondag 24 Aug. om 4,56 Licht op «oor Rijwielen enz. (waaronder zijn begrepen wagens, karren, enz.) Zaterdag 23 Aug nam. 8.39 Zondag 24 8.37 Maandag 25 8.35 Dinsdag 26 8.34 en vergat de jonkvrouw te antwoorden. Doch dat duurde slecnts een oogen blik. Haar geestkracht ontwaakte met heftigheid in haar en er bruiste een gevoel van opstand in haar op. Hoe wreed waren de menschen en hoe hard. De een wilde haar dwingen tot iets dat haar ongelukkig zou maken en de ander betwistte haar het hoogste geluk en vernederde haar. Neen, dat wilde zij niet langer dragen. Zij had een gevoel alsof zij een verworpeling was, maar haar trots zeide haar, dat zij het geen uur langer wilde zijn. Zij zou uitgaan in de wereld en zichzelf een weg door het leven banen, niet langer afhankelijk van anderen. Haar besluit was genomen. Zij stond op met een uiterlijk kalm gelaat, doch waarvan de trekken heftige gemoedsbe weging verrieden. Zij was nu weer de fiere visschersdochter, wier natuurlijke aristocratie altijd zoo zeer de jonk- vtouW met bevreemding en groote be langstelling vervuld had en wier oog opslag thans vreemde gewaarwordingen in de adellijke dame wekte. Haar woor den waren weinige- maar duidelijk toen zij zeide: JKontt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1930 | | pagina 5