Breskenssche Courant
TWEEDE BLAD
Het geheim der Visschershut.
Zaterdag 23 Augustus 1930. No. 3557.
Binnenland.
FEUILLETON
Uit het Jaarverslag van de
Kamer van Koophandel,
van de
van
POLEN.
Moordaanslag in Litauen.
Uit Kowno wordt gemeld, dat een
aanslag is gepleegd op kolonel Roestei-
ka, den chet van geheime politie van
Litauen.
Roesteika werd in een hotel door
twee mannen overvallen en door een
revolverschot in het hoofd gewond,
terwijl een der daders hem nog een.
dolksteek toebracht. Daar geen officieel
bericht over het gebeurde is uitgege
ven, is nog niet bekend, hoe zijn toe
stand is doch men neemt aan, dat 'nij
levensgevaarlijk gewond is.
De daders namen de vlucht. d«ch
werden gegrepen. Later werd nog een
persoon gearresteerd, die van mede
plichtigheid wordt verdacht. De twee
eerste gearresteerde zijn een student
en een man van ongeveer 40 jaar. Men
neemt aan. dat het aanhangers van
Woldemaras zijn.
o
RUSLAND.
Het Russische graan.
Uit Moskou wordt gemeld, dat in
een officieele verklaring wordt meege
deeld dat de boeren, ondanks alle po
gingen der autoriteiten, blijven weige
ren hun graan af te geven. Voor de
ambtenaren die betast zijn met de in
zameling van het graan, is een program
van werkzaamheid opgesteld, dat in
de le helft van Augustus slecnts voor
23 pCt. kon worden uitgevoerd.
W eldadigheidspostzegels.
Bij de nieuwe postzegels, welke in
December a.s. ten bate van bet ver
waarloosde kind zullen worden uit
gegeven, wordt een serie toegevoegd,
uitgevoerd in koperdruk. Dit fraaie
zegel zal hooger in prijs zijn dan de
overige postzegels, maar ongetwijfeld
om de bijzondere kunstwaarde, vooral
onder verzamelaars, we! zeer gewild
zijn. De ontwerpen brengen op zeer
te loven wijze de bescherming van het
kind in een mooie voorstelling tot
uiting.
Mobilisatie-Invaliden.
Wegens het gedurig binnenkomen
van klaagschriften, afkomstig van ern
stig lijdende gewezen-mobilisatie-milil
tairen èn nabestaanden, uit alle oorden
des lands, is door de Nederlandsche
Mobilisatie-Invaliden en Nabestaanden-
Kring (Bureau: Goedestraat G. 14) te
Utrecht, besloten, opnieuw zich te wen
den in een adres aan de Tweede Kamer,
o.m. wijzende op de onhoudbare ge
zinstoestanden der werkelijk mobili
satie-invaliden. w.o. die, sinds 1915 door
algeheele invaliditeit niet meer kunnen
arbeiden, noch loontrekkend zijn.
Mond- en klauwzeer.
In de Haarlemmermeer werd gedu
rende de laatste vier maanden op ruim
„Denk je Lien, dat je die plichten
zoudt kunnen vervullen, die ik je op
gesomd heb. denk je dat je je aan de
zijde van mijn zoon zoudt kunnen be
wegen in de hoogste en voornaamste
kringen van Den Haag en Amsterdam
en met waardigheid zulk een plaats
zoudt kunnen innemen zonder een be
schaming te zijn voor je echtgenoot?
Ik geloof dat het nooit gaan zou".
Terwijl de jonkvrouw sprak, waren
al de gelukkige gedachten, die het
meisje voordien had gehad, als een
schoone droom vervlogen. Zij was ge
heel onder den indruk van de woorden
van des jonkers moeder en het stojld
voor haar geest vast. dat zij nimmer
Zijn vrouw kon worden tenzij zij zijll
toekomst wilde bederven. Bovendien
had zij duidelijk uit alles Wat de jonk
vrouw gezégd had. de pijnlijke weten-
Schap gekregen, dat men haar in 't
geheel niet als schoondochter begeerde,
ondanks alle vriendelijkheid. Men Wilde
haar niet en dit alleen wee genoeg om
honderd boerderijen de besmettelijke
veeziekte mond- en klauwzeer gecon
stateerd.
Van deze gevallen deden er zich
ongeveer veertig in Vijfhuizen en bijna
dertig in Nieuw-Vennep en Abbenes
voor. terwijl verder verschijnselen van
deze ziekte werden waargenomen in
boerderijen bij Halfweg, in Rijk, in
Hoofddorp en bij Aalsmeer.
Zêlden was in den Noondhoek van
den Haarlemmermeerpolder het aantal
gevallen van deze ziekte zoo groot
als nu. Men zal moeten zoeken naar
vee. dat nog niet aangetast is. Het
is een groote ramp en het valt niet
bij benadering te zeggen, hoeveel sc'na
de sommige veehouders er van onder
vinden.
Het scheelt soms meer dan de helft
in de melkgift. daarbii komt nog dat
de koeien in vele gevallen met kracht
voeder op de been moeten gehouden
worden.
Ook onder de varkens komt deze
ziekte al veelvuldig voor. Bij den land
bouwer M.. aan den Spieringweg, al
daar. stierven niet minder dan veertien
zeugen aan deze ziekte.
Aanvaring van de spoorbrug te
Velsen.
Dinsdagavond ongeveer zeven uur is
de groote spoorbrug over het Noord
zeekanaal te Velsen door het uit Am
sterdam komende Grieksche s.s. „Ama
zone" zoodanig aangevaren dat de brug
niet meer te bewegen is. Het gevolg
i!s, dat de vaart voor de groote sche
pen geheel gestremd en net trein
verkeer tusschen de beide kanaaloevers
verbroken is.
Het ,Hbld." is naar het terrein ge
gaan. waar een groote menigte aan
beide kanten van het kanaal het geval
stond aan te zien. Bij de verlichting
aan den wal en op de brug was van
den weg af al te zien. dat de brug
scheef vast zat aan den Zuidelijken
bever. Er was dus geen sprake van
doorrijden van de treinen, omdat de
sporen niét aansloten.
T oen de verslaggever op de brug
kwam, bleek pas, hoe ernstig de aan
varing is geweest. Het Noordelijke
hoofd ligt ongeveer 2D c.M. van den
oever af. 'Daar is de aanvaring ge
schied en daar zijn de rails met een
deel van het noutwerk weggerukt. De
sporen zijn opgebogen. Aan den Zuide
lijken kant ligt de brug evenwel op den
wal, als zij aan den anderen kant is
afgestooten. Van een verder sluiten is
dus vooreerst geen sprake.
Hoe de aanvaring gebeuren kon. is
eigenlijk een raadsel. De schepen moe
ten 500 M. uit de brug blijven als deze
gesloten is en zoodra van de brug
het sein tot opvaren wordt gegeven,
kunnen de schepen doorstoomen. In
dit geval kwam de Amazone", ge
sleept door twee sleepbooten met vrij
groote snelheid aanvaren. De brug wend
opengedraaid, maar zij was nog geen
kwartslag open, toen de Amazone"
het Noorderhoofd van de brug raakte.
Het schip duwde de brug weer terug
het eergevoelige meisje met een trotsch
gebaar te doen terugtreden. Zij vroeg
immers geen offers, men had 'net haar
aangeboden. Maar nu wilde zij het
niet meer.
Op deze eergevoelens had mevrouw
Grafhorst met den slimmen tact der
vrouw gespeculeerd en zij 'had doel
getroffen. Met een gelaat, waarop een
bijna wanhopige vastberadenneid lag,
wendde Lien zich tot de jonkvrouw
en beantwoordde haar vraag of het
gaan zou.
„Neen," zeide zij t,ik gevoel dat
het niet kan. Ik zou een blok aan net
been zijn voor hem en meer last dan
hulp. Ik dank u dat u net inij gezegd
hebt, ik zou het anders niet geweten
hebben".
Mevrouw Grafhorst's 'hart klopte van
vreugde over deze weigering van het
meisje, waardoor zij den toestand gered
meende, doch in deze vreugde mengde
zich een gevoel van wroeging. De op
rechte wensen om haar zoon te be
waren voor een naar de wereld gespro
ken slecht huwelijk, dat op een te
leurstelling zou uitloopen. had haar
gedreven om Zulk een voorstelling van
zaken te geven, doch zij was zidh
bewust, dat zij overdreven had om
meer indruk op het eenvoudige mets-
in den sluitstandmaar de „Amazone"
had zooveel snelneid. vd-lt zij, nog voor
dat de brug weer geheel gesloten was,
het overpunt naderde en daardoor
met de voorsteven tusschen brug en
oever bekneld werd. Het gevolg was,
dat de brug naar den anderen oever
werd teruggedrongen. De draaischijf
van de brug raakte uit haar steunpunten
met het gevolg, dat de 1400 ton zware
brug, als zij niet aan den oever was
vastgeraakt, zou zijn gekanteld en in
het kanaal zou zijn tereent gekomen
De aanvaring is dus wel zeer krachtig
geweest.
Er werden kort na het ongeval maat
regelen getroffen om de treinpassagiers
te vervoeren. Er liepen regelmatig auto
bussen, die de reizigers van het sta
tion Beverwijk naar het station Velsen
en omgeving brachten.
Voor de scheepvaart is de stagnatie
ernstiger. Toen de verslaggever te ruim
tien uur het terrein verliet, lagen er
acht groote sCnepen op uitvaart te
wachten en drie aan de buitenzijde van
de brug.
Uit een nader onderzoek is komen
vast te staan dat de brug uit haar rails
geloopen is, waardoor zij niet meer
draaien kan. Aan de zijde van Amster
dam bedraagt de verschuiving onge
veer 15 c.M. Men heeft t'nans .vij
zels van groote capaciteit in den pijler
van de brug geplaatst om daarmee
het gevaarte weer op zijn plaats te
brengen. Ook aan de zijde van Velsen
zijn vijzels geplaatst. Daar de brug
1400 ton weegt, schieten de werkzaam
heden slechts langzaam op. doch er be
staat kans dat de brug spoedig weer op
haar plaats zal liggen. Men zal dan de
spil vastzetten en trachten de brug weer
te doen draaien. Het scheepvaartverkeer
zal dan zijn hersteld, waarna de brug
aan een nader onderzoek zal worden
onderworpen en zoo noodig zal worden
hersteld, alvorens net spoorwegverkeer
over de brug zal worden hervat.
In de Kamer werd gepleit vóór het
denkbeeld, gerezen in de Opbouw Com
missie uit den kring Oostburg der
Zeeuwsche Land bouw maatschappij, om
aan Gedeputeerde Staten van Zeeland
te verzoeken er bij den reeds bespro
ken wordenden bouw eener tweede
groote veerboot, ook rekening mede. te
houden dat deze wordt ingericht voor
het overzetten van spoorwaggons, die
dan eventueel te Breskens op een em
placement waren te plaatsen om ze
daar te lossen of te laden. Dit wordt
voor den handel in Westelijk ZeeuwsCn-
Vlaanderen en vooral voor het vervoe
ren van zacht fruit e.d.. dat weinig ver
werken kan verdragen, van groote be-
teekenis geacht.
Bij die gelegenheid deed zich ook
een waarschuwende stein 'nooren. Thans
gaat passagiers- en goederenvervoer ge
paard. Er komt echter meer en meer
een streven om het goederenvervoer
naar voren te schuiven. Dit is onlangs
geschied door verlaging van het vracht
tarief voor goederen en ook nu kwam
het weer sterk naar voren. Indien hel
vervoer van goederen echter bijzonder
zou toenemen, zou men daarvoor echter
afzonderlijke booten moeten inleggen,
aangezien anders liet passagiersver-
keer in het gedrang komt daar deze
zoo vlug mogelijk wenschen te reizen
je te maken en dat kwelde haar eenigs-
zins.
Zij schoof dichter bij Lien en beide
handen van het visscherskind in de
hare nemend en naar met moederlijken
blik aanziend, zeide zij„Ach, kind,
wij konden geen liever vrouwtje voor
onzen zoon wenschen dan jij bent, en
voorzoover we je kennen zou je heel
goed voor hem zijn. Maar ik zeg 'het
nog eens, Lien, dat zou niet genoeg
zijn. Ik wil je heelemaal niet krenken,
maar je zult wel begrijpen, dat je op
voeding je niet geschikt maakt om de
echtgenoote te zijn van een man met
een hooge positie.
Je hebt weliswaar vele dingen om
je voor een dame te doen doorgaan
maar wat je in opvoeding ten achter
bent kun je nooit meer inhalen. Je
zoudt telkens verstrikt raken in het
ingewikkelde net van etiquette en, con
venties en je zoudt een voorwerp van
belaching zijn en je doodongelukkig
gevoelen".
Als Lien nog niet beslist had, datt
waren de laatste toevoegingen voldoen
de om den doorslag te geven. Elk
woord drong diep in het hart en wond
de haar fijngevoelig gemoed. De stoel
waarop zij zat, werd haar tot 'een
folterwerktuig en zij bad willen weg
en het lossen en laden van goederen
dikwerf veel tijd vraagt.
Van deze besprekingen werd een. re
sumé gezonden aan Gedeputeerde Sta
ten van Zeeland.
In eene conferentie met Zijne Ex
cellentie den Minister van Waterstaat
bij zijn bezoek aan Zeeuwsch-Vlaande-
ren, werden de volgende punten onder
de aandacht gebraént
lo. Bij vernieuwing werd gewezen
op de ongunstige positie der haven
van Ter Neuzen, in verband met de
nog niet herstelde speciale tarieven
op de Belgische spoorwegen en ook in
verband met de toepassing van het
tarief der loodsgelden, en verzocht iede
re gelegenheid te willen te baat nemen
die er toe leiden kan die ongunstige
positie voor de haven weg te nemen.
2o. Bij vernieuwing werd ter sprake
gebracht de steeds toenemende stag
natie in het verkeer te land, door het
vele en langdurig openstaan der brug
gen over het kanaal Gent—Ter Neuzen
te Sas van Gent en te Sluiskil. De
sterk toenemende scheepvaart op Gent
heeft ten gevolge dat de onderbreking
van het verkeer te land toeneemt, met
alle daaraan verbonden hinder en ne-
deeien. De vraag werd gesteld o%
waar blijkbaar België, dat ingevolge
de overeenkomst betreffende de kanaal-
werken hierbij betrokken is, voor net
oogenblik weigerachtig is medewerking
te verleenen voor electrificatie der brug
gen, de Nederlandsche Staat, die toen
voor de uitvoering van de werken en
de ter zake gebleven leemte verant
woordelijk is, geen aanleiding heeft die
electrificatie zelfstandig uit te voeren.
3o. De aandacht van den Minister
werd gevestigd op de berichten om
trent de overneming van het Belgische
gedeelte van den spoorweg Gent-Ter-
Neuzen door de Nationale Maatschappij
van Belgische Spoorwegen, en nem
verzocht de aandaCnt gevestigd te hou
den op de verdere afwikkeling dezer
zaak met betrekking tot het Nedet-
landsch gedeelte en de daarbij betrok
ken belangen van Zeeuwsch-Vlaanderen.
4o. Hulde werd gebracht aan de
inrichting van de aanlegplaatsen voor
den veerdienst tusschen Vlissingen en
Breskens, alsook voor de medewerking
verleend voor het in de vaart brengen
van de groote veerboot „Koningin Wil-
helmina".
in dat verband werd den Minister
verzocht zijn medewerking te willen
verleenen voor het bespoedigen van het
verbeteren der aanlegplaats te Hoede-
kenskerke, door het aanbrengen eener
drijvende ponton met brug naar den
wal, ter vervanging van het vaste stei
ger. (In verband hiermede kan worden
meegedeeld dat de Provinciale Staten
van Zeeland in de vergadering van 3
December 1929 tot uitvoering van dat
werk, waarvan de kosten ten deele
door een rijksbijdrage zullen worden
gedekt, hebben besloten).
Ook werd de aandacht gevestigd op
den dienst tusschen Hansweert en Wals
oorden en verzocht een onderzoek te
willen instellen naar de mogelijkheid
om aldaar zij het missdhien op be
scheidener sdnaal aanlegplaatsen in
te richten naar het systeem van die
te Vlissingen en Breskens. teneinde al
daar inde toekomst ook een schip van
het type .Koningin Wilhelmina" in de
vaart te kunnen brengen, hetgeen in
verband met het toenemend autover
keer een eisch des tijds moet genoemd
worden.
vluchten naar de zee om daar tegen de
bruisende golven haar harteleed uit te
schreeuwen. Het leek 'naar toe alsof
de menschen, die eens zoo lief voor
haar waren geweest, eerst Hanna en nu
de jonkvrouw, zich 'nadden vereenigd
om haar te pijnigen. Kwam er dan
nooit een eind aan
Welk een stille tragiek op dit vis-
schersdorp, vergeten door de. wereld
Hier waren twee moeders, de eene
rijk en aanzienlijk, de andere arm en
eenvoudig, wier zoons beiden hum hart
hadden weggeschonken aam het vis'
scherskind. De arme moeder zou heb
ben willen sterven als zij maar eerst
gezien had dat haar zoon's vurigste
wensch vervuld werd en toen dat niet
geschiedde verstiet zij het meisje; de
andere moeder deed alles wat zij kon
om de twee. wier harten voor elkander
klopten, te scheiden en zond het meisje
heen, beroofd van 'haar hoop en "smarte
lijk gewond door de krenking van haar
gemoed.
Nooit itt haar leven had Lien zulk
een ontzettend gevoel van verlatenheid
gehad als op dit oogenblik. Het was
alsof haar plotseling alles ontzonk en
het besef van haar toestand sloeg haar
met zulk een verbijstering en verslagen
heid, dat zij ternauwernood kon denken
5o. Is voldoening uitgesproken over
de subsidie, vtan rijkswege verleend
voor tot standkoming van den door
de provincie aan te leggen verbindings
weg tusschen den rijksweg en ljzendij-
ke (Ponte). aangezien eerst na vol
tooiing van dit werk een rechtstreek-
sche verbinding tusschen de beide dee-
len van Zeeuwsch-Vlaanderen zal zijn
tot stand gekomen.
6a. Is den Minister gevraagd of
het hem niet mogelijk is zijn invloed
aan te wenden om te komen tot ver
laging der tramtarieven in dit gewest,
voornamelijk van die geldend voor het
vervoer van beetwortelen aangezien de
daarvoor op de spoorwegen geldende
tarieven met gemiddeld 100 pCt. over
treffen. Het gevolg hiervan is dat de
producten die wegens de ligging hunner
landerijen er op aangewezen zijn hunne
suikerbieten op de laadplaatsen van
de tram aan te voeren gemiddeld f 1,-
per 1000 K.G. minder voor hun suiker
bieten ontvangen. Doch deze verhou
ding zal ten slotte ook nadeeiig kunnen
warden voor de tramweg-maatschap
pijen zelf, door het in gebruiknemen
van andere vervoermiddelen, waarvan
weer het gevolg zou zijn duurder onder
houd der wegen. De vraag werd ge
steld, of het niet mogelijk zou zijn
de risico der vrachtverlaging tijdelijk
te dekken door een bijslag aangezien
de verwachting mag worden gekoesterd,
dat door toenemend vervoer ten slotte
een equivalent zal worden gevonden
voor verlaging van het tarief.
7o. Ten slotte werden onder de
aandacht van Zijne Excellentie ge
bracht de verlangens die door net ge
meentebestuur van Gent en de bij die
belangrijke haven betrokken belang
hebbenden bestaan ten opziónte van
het bouwen eener nieuwe groote sluis
te Ter Neuzen, en verruiming van het
kanaal. Lettende op de sterke toene
ming van de scheepvaart op Gent moe
ten die verlangens ongetwijfeld ge
wettigd worden beschouwd en is be-,
grijpelijk de aandrang die van die zijde
op de Belgische Regeering uitgaaf,
om los van andere kwesties hier
over met Nederland onderhandelingen
aan te knoopen, teneinde tot uitvoering
van dat werk te geraken. Er werd te
kennen gegeven dat. indien van die
zijde zoodanig verzoek zou komen, naar
de meening der Kamer alle aanleiding
bestaat daarop in te gaan. doch tevens
den wensch uitgesproken dat, indien
zulks feit zou worden, bij de te voeren
onderhandelingen nauwlettend rekening
zal worden gehouden met de ttlerbij
betrokken Nederlandsche belangen en
wenschen die bij die gelegenheid tot
oplossing zouden behooren te worden
gebracht.
Hoogwatergetij Breskens.
DAGEN
Zaterdag 23 Aug 1,02 1.26
Zondag 24 1.52 2.16
Maandag 25 2.42 3.06
Dinsdag 26 3,26 3.50
Nieuwe Maan, Zondag 24 Aug. om
4,56
Licht op
«oor Rijwielen enz.
(waaronder zijn begrepen
wagens, karren, enz.)
Zaterdag 23 Aug nam. 8.39
Zondag 24 8.37
Maandag 25 8.35
Dinsdag 26 8.34
en vergat de jonkvrouw te antwoorden.
Doch dat duurde slecnts een oogen
blik. Haar geestkracht ontwaakte met
heftigheid in haar en er bruiste een
gevoel van opstand in haar op. Hoe
wreed waren de menschen en hoe hard.
De een wilde haar dwingen tot iets
dat haar ongelukkig zou maken en de
ander betwistte haar het hoogste geluk
en vernederde haar. Neen, dat wilde
zij niet langer dragen. Zij had een
gevoel alsof zij een verworpeling was,
maar haar trots zeide haar, dat zij
het geen uur langer wilde zijn. Zij zou
uitgaan in de wereld en zichzelf een
weg door het leven banen, niet langer
afhankelijk van anderen.
Haar besluit was genomen. Zij stond
op met een uiterlijk kalm gelaat, doch
waarvan de trekken heftige gemoedsbe
weging verrieden. Zij was nu weer de
fiere visschersdochter, wier natuurlijke
aristocratie altijd zoo zeer de jonk-
vtouW met bevreemding en groote be
langstelling vervuld had en wier oog
opslag thans vreemde gewaarwordingen
in de adellijke dame wekte. Haar woor
den waren weinige- maar duidelijk toen
zij zeide:
JKontt vervolgd.)