Bij Haaruitval
Wetenswaardigheden op admi
nistratief eo fiscaal terrein.
School- en Kerknieuws
Buitenland.
Binnenland.
Mijnheer Pimpel mans en z'n Fordje.
AARDENBURG.
De WelEerw. heer Ds A. J. Bar-
nouw, pred. bij de Ned. Herv. Gem.
alhier heeft toezegging van beroep
ontvangen naar Zierikzee.
o
GROEDE.
Ds H. L. G. Ouwerkerk, pred. bij
de Ev. Luth. Gem. alhier, heeft het
beroep naar Purmerend aangenomen.
o
OOSTBURG.
Bij Kon. besluit is wederom tijdelijk
benoemd tot ieeraar aan de R.ri.B.S.
alhier de neer E. J. Ch. Lemaire.
o
SCHOÖNDIJKE.
Geslaagd te 's-üravenhage voor net
examen rtandenarbeid de dames j. J
Risseeuw alhier cn W. C. Zoetnout te
Hoofdplaat.
Bij het examen voor de Fransc'ne
taal L.O. is geslaagd de heer M. Dijk-
wel, vroeger te Axel, thans wild. nootd
der O.L.S. alhier.
van openbare plaatsen, (hotels en ca
fe's e.d.) desnoods tegen vergoeding
eenet billijke huur, automaten be
schikbaar te stellen, waardoor net niet
mogelijk is een gesprek aan te vragen
alvorens het gewone recht betaald is.
2o. afwijkende kringen vast te stellen
waar binnen voor een iager bedrag
intercommunaal kan geteletoneerd wor
den vanuit plaatsen inet onvolledigen
radius, hetgeen naar de Kamer ver
meende bij herziening der tarieven aan
vankelijk ook in de oedoeling gelegen
heeft.
Met betrekking tot de eerste vraag
is geantwoord, dat ten behoeve van
houders van openbare plaatsen de ge
legenheid is opengesteld een spreekcel
te laten inrichten, van waaruit tegen
inwerping van een dubbeltje locale
gesprekken kunnen worden aange
vraagd.
Aan de Kamer was die gelegenhe.d
reeds bekend, doch net desoetreffende
verzoek werd gedaan omdat lü cent
per lokaal gesprek in de kleinere
plaatsen te hoog geacuè wordt. Indien
tijdens een weekmarkt kort achtereen
verschillende gesprekken over kleine
afstanden worden gevoerd, loop en
de kosten daarvan spoedig op.
Omtrent net tweede verzoek is ten
antwoord ontvangen dat inderdaad een
oogenblik aan een bijzondere regeling
voor plaatsen met onvolledigen radius
(gelegen aan de landsgrens ot li.ieren)
gedacht is, doen dat daarop niet verder
is ingegaan, omdat daarvan vror de
telefoonadministratie geen anke: voor
deel het gevolg is en de kringen waar
binnen volgens een bepaald tarief kan
gesproken worden zijn vastgesteld in
verband met de kosten die voor een
telefonische verbinding over een be
paalden afstand moeten worden ge
maakt.
De Kamer is ten opzichte van dit
antwoord niet voldaan en nam zich
voor, daarop te gelegenertijd terug te
komen.
Aan het Hoofdbestuur der Poste
rijen, Telegrafie en leleronie werd naar
aanleiding van het gevraagde oordeel
der Kamer omtrent invoering van „briet-
telegrammen" te kennen gegeven, dar
de Kamer zich niet kan indenken dat
deze een veel gebruikt verkeersmid
del zullen worden. Daarvoor is het
tariefsverschil met de gewone tele
grammen te geringen wordt als een
bezwaar geacht de onzekerneid in het
tijdstip van bestemming. De Kamer
geeft aan die „brief-telegrammen" al
leen kans, indien het tariet tot minstens
de helft van dat der gewone tele
grammen wordt teruggebracht en indien
ook de gelegenheid wordt openge
steld om die evenals en gewone
brief tegen een vastrecht van 1U
cent als expresse te laten bestellen.
Naar aanleiding van de stemmen die
af en toe werden gehoord, als zouden
de gewijzigde erkeersomstandigheden
in Zeeuwsch-Vlaanderen en Zuid-Beve
land aanleiding zijn, dat de stoom-
bootdienst tusschen Vlissingen en '1 er
Neuzen overbodig zijn geworden en
kunnen worden opgeneven, werd in de
Kamer gewezen op de bezwaren die
daarvan het gevolg zouden zijn. Er
zou vervallen een rechtstreeksene ver
binding tusschen 'net dichtst bevolkte
deel van Zeeuwsch-Vlaanderen met
Walcheren en als gevolg daarvan
tusschen de 3 grootste steden van
Zeeland. Walcheren zou daardoor ten
ppzichte van dat deel van Zceuwscn-
Vlaanderen zeer geisoleerd komen te
liggen. In verband met het gemak
kelijk Iaden en lossen is die dienst
ook van groote beteekeuis in verband
met de vele goederen die daarover
voor een groot deel van Zeeeuwsch -
Vlaanderen worden verzonden.
BELGIE.
Het Belgische wegennet-
Een officieele commissie uit den
Belgischen „wegenraad" neeft, naar aan
leiding van een langdurig onderzoek,
een uitvoerig rapport uitgebracht over
de gesteldheid van 'net Belgische we
gennet. ook in vergelijking met die van
andere landen. De resultaten zijn zeer
teleurstellend; op eeenige gunstige uit
zonderingen na. zijn de Belgische we
gen niet meer bruikbaar, geheel of
gedeeltelijk versleten of vernield. Dc
oorzaken daarvan België heeft, naar
verhouding, net uitgebreidste wegennet
van alle landen in Europa. Vóór den
oorlog echter beperkte zic'n de activiteit
van .Bruggen en Wegen" (het Bel
gische departement van waterstaat)
tot het noodigste ondefnoud der wegen.
Aan een geregelde herziening en ver
nieuwing was men nog niet toe. Doch
met het opkomend snelvervoer begon
de vernieling der wegen schrikbaren
de vormen aan te nemen en bij het
uitbreken van den oorlog bevond zich
het Belgiscne wegennet in een jammer
lijke toestand De zware Duitsche oor
logstransporten maakten de vernieling
algeheel en bij den wapenstilstand wa
ren de wegenin België één ruïne.
Toch viel aan herstelling en vernieu
wing nog niet te denken. Vooreerst
was er een leege schatkist en geen
materiaal en tenslotte waren er de
verwoeste gebieden die eerst van geld
en materiaal moesten worden voorzien.
Zoo bleven de wegen tot omstreeks
1922 in een toestand van algeheele
verwaarloozing. Eenige daaadwerkelijke
verbetering echter kwam eerst in 1928
een jaar na de installatie van den
Wegenraad.
In 1928 vroegen de kosten van wegen
aanleg en reparatie slechts een bedrag
van 4 millioen francs; in 1929 echter
betaalde de Schatkist aan de reconstruc
tie der wegen- 200 millioen en in 1930
zal dat bedrag met 100 millioen francs
vermeerderd moeten worden. Meestal
worden de welken door buitenlanders
uitgevoerd; de Belgische wegenbou
wers schijnen niet over 'net benoodigde
materiaal en de gewenschte moderne
machines te bescnikken.' Met de ver
nieuwing der wegen wordt tegelijker
tijd het systeem der signalisatie ver
nieuwd. Het is bekend, dat men in
België door de wegwijzers zoo zij
al niet geheel ontbreken, toch om
trent den weg- niet veel wijzer wordt.
Het volgend jaar zal België nieuwe
wegwijzers hebben (volgens net Fran-
sche nummer-systeem).
Inmiddels wordt aan de vernieuwing
van het Belgiscne wegennet energiek
gewerkt. Wegen die verleden jaar nog
onbegaanbaar waren zijn thans geheel
gemoderniseerd en op het zwaar- en
snelvervoer ingericht. Die in de om
geving van Bouillon en Ghimay, even
als de andere in de nabijheid der
Fransche grens, zijn pradntig en de
route van üivet naar Brussel, de schoon
ste van het land, kan met de beste
ter wereld vergeleken worden.
ENGELAND.
De prins van Wales ongehoorzaam-
De Engelsche kroonprins, van wien
men weet, dat hij nerhaalde malen
van 't paard is gevallen, schijnt thans
aan meer sensatie-belovende val-moge-
lijkheden de voorkeur te geven.
Hij heeft zich een vliegmachine, ,,Moi
te" genaamd, aangeschaft en is reeds
verscheidene keeren opgestegen. Daar
mede heeft hij echter de wet overtre
den. want hij heeft geen brevet. Men
fluistert zelfs dat deze tochten met
plannen voor Oceaantochten in verband
staan. Het Engelsche lucntvaartministe-
rie is hierdoor in een moeilijke posj|tiS
gekomen. Koning George heeft name
lijk zelf bevolen, dat noch aan den
prins van Wales, noch aan, zijn spor
tleven jongeren broer 'nbrevet mag
worden uitgereikt. Dit bevel wordt na
tuurlijk opgevolgd. Voorts is het ludht-
vaartministerie verplicht iedereen te ver
volgen, die zonder brevet te bezitten
opstijgt.
Volgens vertrouwelijke mededeelin-
gen uit de omgeving van den prins,
wist het ministerie ervan, dat de prins
zonder begeleider met zijn roodzwarte
toestel was opgestegen. Men zag dit
evenwel door de" vingers, tot dit door
de een of andere indiscretie uitlekte.
Nu zal de ongehoorzame troonop
volger wat gekortwiekt moeten worden.
Bovendien heeft kort geleden een
vooraanstaande piloot, die de vluchten
van den prins heeft gadegeslagen, ver
klaard. dat de toekomstige Engelsche
koning veel te nerveus was. om een
zeker cn kundig vlieger te worden.
RUSLAND.
De leerplichtplannen in, Rusland.
Krachtens een verordening der Sov-
jetsregeering zal met October a.s. al-
gemeene leerplicht voor geheel Rus
land worden ingevoerd. Oorspronke
lijk bepaalde de Russische onderwijs
wet. dat de leerplicht eerst in 1932
zou worden ingevoerd. In de thans
uitgevaardigde verordening wordt ech
ter bepaald, dat onverwijld alle ver-
eischte maatregelen voor de invoering
van de leerplichtwet moeten worden
getroffen.
In de eerste plaats moeten in de
dorpen schoolgebouwen beschikbaar
worden gesteld. Z,oo noodig moeten
de huizen der koelaki ter beschikking
worden gesteld of in beslag worden
genomen. Ten einde voorts voldoende
onderwijzers tè verkrijgen, dienen aan
de onderwijzers dezelfde bons voor Ie,
vênsmiddelen te worden verstrekt als
aan de arbeiders in de nijverheid. Be
paald wordt, dat in de gebieden, waar
in cultureel opzicht een groote acnter-
sttand heerscht. de invoering van den
algemeenen leerplicht binnen een ter
mijn van één a twee jaren mag ge
schieden. De kinderen op net platteland
zullen vier jaar de school moeten be
zoeken, terwijl voor de steden en de
industriegebieden de leerplicht op zeven
jaar is vastgesteld.
Luchtpostverbinding Europa—
Zuid-Amerika.
De K.L.M. te 's-Gravenhage ver
zoekt o.n de aandacht te vestigen op
den reeds 2t/g jaren bestaanden lucht
postdienst Europa—Zuid-Amerika. ge
ëxploiteerd door de Cie. Générale Aéro-
postale. Bij gebruikmaking van dezen
iuchtdienst wordt een aanmerkelijke
tijdsbesparing verkregen; een brief wel
ke des Vrijdagsavonds Nederland ver
laat, bereikt na 8 dagen de Zuid-Ame-
rikaansche centra, terwijl de afstand
over zee van b.v. Nederland naar
Buenos Aires. 23 dagen is.
Het extra luchtrecht, te voldoen in
gewone postzegels bedraagt f0.8o per
5 Gram. Teneinde het gewient van
brieven zoo gering mogelijk te houden,
heeft de K.L.M. speciaal ludiirpost-
schrijf- en machinepapier beschikbaar
gesteld waarvan monsters op aanvrage
gratis verkrijgbaar zijn.
Nadere inlichtingen aan de plaatse
lijke postkantoren of bij de K.L.M. te
Den Haag.
Een onder-commissaris van po
litie vermooid.
Bij de politie te Batavia was bericht
binnengekomen dat een zekere Sihite,
wonende Petodjo Je,in i,i het bezit
was van een revolver, waaarmede hij
het volk wel eens bedreigde.
Het hoofdbureau van politie zond
den onder-oommissaiis van politie K.
P. V. van Rees met den hoofdagent
Slierendrecht derwaarts om een on
derzoek in te stellen. Inderdaad werd
daarbij een revolver bij Sihite aange
troffen. Bij diens arrestatie vertelde
deze dat de revolver het eigendom was
van Saimin wonende Kramat Poelo.
De politie nam Sihite mede naar
Kramat Poelo, waar hij Saimin aan
wees. Hierop volgde een huiszoeking
bij Saimin en terwijl de hoofdagent
Slierendrecht achter bezig was. hoorde
hij een scnot, rende naar de voorga
lerij, alwaar de heer van Rees dood
op den grond lag met een schot door
het 'hart. De hoofdagent zag den moor
denaar naar buiten vluchten. De moor
denaar is nog niet gearresteerd doch de
woonplaats van zijn vrouw is bij de
politie bekend. De moordenaar staat
bekend als een hoogst ongunstig type.
Het slachtoffer bereikte den leeftijd
van 55 jaar, had 32 dienstjaren 'en
stond uitmuntend aangeschreven. Hij
laat een vrouw met acht kinderen adh-
ter. E:en zoon is juist naar Holland
vertrokken om voor veearts te studee-
ren. De heer Van Rees zou zelf 'het
volgend jaar met verlof gegaan zijn.
De verslagenheid bij 'nat politie-corps
is zeer groot. Van de politie-gebouwen
hangen de vlaggen halfstok.
en op plekken waaf net haar erg dun
wordt, de hoofdhuid een weinig inwrij
ven met Purol. Doe dit 1 of 2 maal
per weeki dit maakt haar en haarwor
tels weer sterk en groeikrwhtig.
Op het Grietjesdorpsche feest.
C5
93. Totaal verblind, nam Meneer
Pimpelmans nu een heele poffertjes
kraam op z'n horens.
Het zal je overkomen, dat je rustig
poffertjes staat te bakken en je zit zoo
ineens met hutje en mutje boven op
een auto 1
94, Wat er in deze oogenbhkkm in
het hart van Meneer Pimpelmans om
ging, is met geen pen te beschrijven.
Maar even later lag de auio met z'n
lading in de Grietjesdorpsche vliet en
't is maar gelukkig, dat die niet diep
was. Anders was ons verhaal nu uit.
Over het invullen van het Aan
giftebiljet Inkomstenbelasting.
A. XII)
Het heeft wellicht zijn nut dat wij
even resumeeren hetgeen door ons is
opgemerkt ten aanzien van de afschrij
'vingen.
Afschrijving mag alleen geschieden
op zaken in bedrijf of beroep gebezigd.
Afschrijving moet gescnieden volgens
goed koopmans gebruik.
Dat beteekent een zekere vrijheid
van handelen voor belastingplichtigen.
Welk afschrijvingssysteem men ook
toepast, men behoort er voor te zorgen,
dat het bedrag, netwelk men iedes
jaar afschrijft, de vermindering der ge
bruikswaarde zoo nauwkeurig mogelijk
benadert.
Vaste afschrijvingspercentages kun
nen niet worden gegeven.
De gewoonte bestaat onder normale
omstandigheden op een huis 1 a 2 pC(.
af te schrijven (bij gemengd gebruik
alleen afschrijven op net zaakgedeelte)
op machines en gereedschappen 8, 1G
a 12 pCt. van de boekwaarde.
Voor wij van het onderwerp .af
schrijvingen" afstappen, nog een twee
tal opmerkingen.
1. Hoe nauwkeurig men zijn af
schrijvingen bepaalt de mogelijkheid
bestaat, dat bij verkoop van een ma
chine bijv. deze machine meer opbrengt'
dan de waarde is volgens de balans.
De met den verkoop1 van deze ma
chine gemaakte winst, is bedrijfswinst
en moet voör de Inkomstenbelasting
worden opgegeven.
2. Geen regel zonder uitzonderin
gen.
Wij gaven als regel: Alleen afschrij
ven op zaken die in bedrijf of beroep
worden gebezigd.
Op deze regel bestaat de volgende
uitzondering:
Afgetrokken mag ook worden ,de
afschrijving, die noodig mocht zijn,
wegens het afloopen van een den be
lastingplichtige toekomend reoht. dat
aan een termijn is gebonden".
Rechten, die voor afschrijving in aan
merking komen zijn o.m.: Erfpachts-
recht en octrooirecht.
Wij zijn nog steeds bezig met artikel
10 Wet Inkomstenbelasting.
Ter opfrissching van net geheugen
van de lezers, zij er aan herinnend,
dat dit artikel opsomt wat zoo al van
de opbrengst van een bron van in
komen mag wonden afgetrokken, ter
berekening van de zuivere opbrengst.
Voor den zakenman, dat landbou
wer, veehouder enz. gaat 'net in dit
artikel dus om de vraag, welke uitgaven
hij in zijn tabellarisch Kasboek onder
Onkosten en welke hij onder Privé
moet boeken.
Het artikel noemt dan als kosten, die
in mindering mogetl worden gebracht:
de kosten tot verwerving, inning en
behoud der opbrengst en de op de
opbrengst rustende lasten.
Als zoodanig worden dan itl de eerste
plaats genoemd bedrijfs- en beroeps
kosten. kosten noodig voor de uit
oefening van een bedrijf cn beroep
of rechtstreeks daartoe betrekking Heb
bende. mqt inbegrip van kosten van
onderhoud, verschuldigde renten en be
lastingen. die op het bedrijf of'beroep
drukken.
Daafnaast Worden dan in de tweede
plaats een aantal kosten genoemd die
afgetrokken mogen worden voorzoover
zij niet reeds als bedrijfs- en beroeps
kosten in aanmerking komen.
En dan noemt de wet: kosten van
verzekering en onderhoud van onroeren
de goederen, uitkeeringen wegens op
stal of ander zakelijk recht kosten
van verhuring of verpaenting van on
roerende goederen, kosten vallende op
de verzilvering van coupons, kosten
van beheer.
Daarna spreekt het artikel over de
afschrijvingen.
Volgens de laatste alinea van het
artikel mogen van tractementen en an
dere belooningen, alsmede van ver
lof- en nonactiviteitstractementen, wach-
gelden en pensioenen de verplichte bij
dragen en pensioenen worden afgetrok
ken.
in een vervolgartikel gaan wij.de
verschillende posten bespreken, die in-
mindering mogen worden gebracht.
Koninklijk bezoek aan
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Vrijdagavond kwam H.M. de Ko
ningin vergezeld van Z. K. H. den Prins
en H.K. H. Prinses Juliana te 10.25
met het salonrijtuig aan net stat,an
Wouw aan waar dat rijtuig op dood
spoor werd geplaatst. Na in het rij
tuig den nacht te hebben doorgebracht,
zetten de vorstelijke personen met hun
gevolg Zaterdagmorgen de reis voort
en kwamen te 8 uur te Vlake aan. Hier
waren ter begroeting aanwezig de Com
missaris der Koningin in Zeeland, jhr.
mr. J. W. Quarles van Ufford, de leden
van Ged, Staten de heeren mr. P. Dielie-
man. mr. R. M. van Dusseldorp, G. van
de Putte. J. A. van Rompti, mr. J. H.
M. Stieger en A. van der Weijde. in
ambtscostuum behalve de 'neer Van de
Putte die de Zeeuwsche kleederdracnt
draagt, met den griffier der Staten,
den heer dr. B. D. H. Teilegen Azn.
De burgemeester van Schore. onder
welke gemeente het station ligt de heer
J. G. van Nieuwenhuijzen. maakte zijn
opwachting bij H.M. de Koningin.
Na het verlaten van den trein en de
begroeiing hegaf het hooge gezelschap
zich aan boord van de stoomboot ,Luc-
tor et Emergo" van den provincialen
stoombootdjenst, die ten zuiden van de
spoorbrug lag gemeerd, en aan boord
waarvan zich bevond de directeur van
den genoemden dienst, de heer G. J.
de Jonge, die den tocht naar Zeeuwscn-
Vlaanderen medemaakte en die ook aan
de Vorstelijke reizigers werd voorge
steld.
Behalve de Koningin, de Prins en de
ses begaven zich aan boord leden van
het gevolg. Ook maakten den geneelen
tocht mede de Commissaris der Ko
ningin, de leden van Ged. Staten en
de griffier.
De „Luctor et Emergo" voer direct
weg en door het kanaal door Zuid-
Beveland naar Hansweert. waar de boot
moest schutten o;n de reis naar t er
Neuzen over de Westerschelde te aan
vaarden.
Te half tien meerde de „Luctor et
Einorgo" in de buitenhaven van Ter
Neuzen en was daar ter begroptiing
aanwezig de burgemeester dier ge
meente- de heer J. Huizinga, terwijl
het plaatselijk muziekgezelschap zich
deed hooren.
Bij de aanlegplaats stonden de over
gezette hofauto's en enkele andere au
to's gereed en namen de Vorsten en de
hun vergezellende dames en heeren
daarin plaats, waarna langs de» kori
sten weg naar Axel wend géreden,
dat te ongeveer 10 uur werd bereikt.
Evenals te Ter Neuzen was daar'l
overgroots deel der bevolking op straal