Bij Haaruitval Wetenswaardigheden op admi nistratief eo fiscaal terrein. School- en Kerknieuws Buitenland. Binnenland. Mijnheer Pimpel mans en z'n Fordje. AARDENBURG. De WelEerw. heer Ds A. J. Bar- nouw, pred. bij de Ned. Herv. Gem. alhier heeft toezegging van beroep ontvangen naar Zierikzee. o GROEDE. Ds H. L. G. Ouwerkerk, pred. bij de Ev. Luth. Gem. alhier, heeft het beroep naar Purmerend aangenomen. o OOSTBURG. Bij Kon. besluit is wederom tijdelijk benoemd tot ieeraar aan de R.ri.B.S. alhier de neer E. J. Ch. Lemaire. o SCHOÖNDIJKE. Geslaagd te 's-üravenhage voor net examen rtandenarbeid de dames j. J Risseeuw alhier cn W. C. Zoetnout te Hoofdplaat. Bij het examen voor de Fransc'ne taal L.O. is geslaagd de heer M. Dijk- wel, vroeger te Axel, thans wild. nootd der O.L.S. alhier. van openbare plaatsen, (hotels en ca fe's e.d.) desnoods tegen vergoeding eenet billijke huur, automaten be schikbaar te stellen, waardoor net niet mogelijk is een gesprek aan te vragen alvorens het gewone recht betaald is. 2o. afwijkende kringen vast te stellen waar binnen voor een iager bedrag intercommunaal kan geteletoneerd wor den vanuit plaatsen inet onvolledigen radius, hetgeen naar de Kamer ver meende bij herziening der tarieven aan vankelijk ook in de oedoeling gelegen heeft. Met betrekking tot de eerste vraag is geantwoord, dat ten behoeve van houders van openbare plaatsen de ge legenheid is opengesteld een spreekcel te laten inrichten, van waaruit tegen inwerping van een dubbeltje locale gesprekken kunnen worden aange vraagd. Aan de Kamer was die gelegenhe.d reeds bekend, doch net desoetreffende verzoek werd gedaan omdat lü cent per lokaal gesprek in de kleinere plaatsen te hoog geacuè wordt. Indien tijdens een weekmarkt kort achtereen verschillende gesprekken over kleine afstanden worden gevoerd, loop en de kosten daarvan spoedig op. Omtrent net tweede verzoek is ten antwoord ontvangen dat inderdaad een oogenblik aan een bijzondere regeling voor plaatsen met onvolledigen radius (gelegen aan de landsgrens ot li.ieren) gedacht is, doen dat daarop niet verder is ingegaan, omdat daarvan vror de telefoonadministratie geen anke: voor deel het gevolg is en de kringen waar binnen volgens een bepaald tarief kan gesproken worden zijn vastgesteld in verband met de kosten die voor een telefonische verbinding over een be paalden afstand moeten worden ge maakt. De Kamer is ten opzichte van dit antwoord niet voldaan en nam zich voor, daarop te gelegenertijd terug te komen. Aan het Hoofdbestuur der Poste rijen, Telegrafie en leleronie werd naar aanleiding van het gevraagde oordeel der Kamer omtrent invoering van „briet- telegrammen" te kennen gegeven, dar de Kamer zich niet kan indenken dat deze een veel gebruikt verkeersmid del zullen worden. Daarvoor is het tariefsverschil met de gewone tele grammen te geringen wordt als een bezwaar geacht de onzekerneid in het tijdstip van bestemming. De Kamer geeft aan die „brief-telegrammen" al leen kans, indien het tariet tot minstens de helft van dat der gewone tele grammen wordt teruggebracht en indien ook de gelegenheid wordt openge steld om die evenals en gewone brief tegen een vastrecht van 1U cent als expresse te laten bestellen. Naar aanleiding van de stemmen die af en toe werden gehoord, als zouden de gewijzigde erkeersomstandigheden in Zeeuwsch-Vlaanderen en Zuid-Beve land aanleiding zijn, dat de stoom- bootdienst tusschen Vlissingen en '1 er Neuzen overbodig zijn geworden en kunnen worden opgeneven, werd in de Kamer gewezen op de bezwaren die daarvan het gevolg zouden zijn. Er zou vervallen een rechtstreeksene ver binding tusschen 'net dichtst bevolkte deel van Zeeuwsch-Vlaanderen met Walcheren en als gevolg daarvan tusschen de 3 grootste steden van Zeeland. Walcheren zou daardoor ten ppzichte van dat deel van Zceuwscn- Vlaanderen zeer geisoleerd komen te liggen. In verband met het gemak kelijk Iaden en lossen is die dienst ook van groote beteekeuis in verband met de vele goederen die daarover voor een groot deel van Zeeeuwsch - Vlaanderen worden verzonden. BELGIE. Het Belgische wegennet- Een officieele commissie uit den Belgischen „wegenraad" neeft, naar aan leiding van een langdurig onderzoek, een uitvoerig rapport uitgebracht over de gesteldheid van 'net Belgische we gennet. ook in vergelijking met die van andere landen. De resultaten zijn zeer teleurstellend; op eeenige gunstige uit zonderingen na. zijn de Belgische we gen niet meer bruikbaar, geheel of gedeeltelijk versleten of vernield. Dc oorzaken daarvan België heeft, naar verhouding, net uitgebreidste wegennet van alle landen in Europa. Vóór den oorlog echter beperkte zic'n de activiteit van .Bruggen en Wegen" (het Bel gische departement van waterstaat) tot het noodigste ondefnoud der wegen. Aan een geregelde herziening en ver nieuwing was men nog niet toe. Doch met het opkomend snelvervoer begon de vernieling der wegen schrikbaren de vormen aan te nemen en bij het uitbreken van den oorlog bevond zich het Belgiscne wegennet in een jammer lijke toestand De zware Duitsche oor logstransporten maakten de vernieling algeheel en bij den wapenstilstand wa ren de wegenin België één ruïne. Toch viel aan herstelling en vernieu wing nog niet te denken. Vooreerst was er een leege schatkist en geen materiaal en tenslotte waren er de verwoeste gebieden die eerst van geld en materiaal moesten worden voorzien. Zoo bleven de wegen tot omstreeks 1922 in een toestand van algeheele verwaarloozing. Eenige daaadwerkelijke verbetering echter kwam eerst in 1928 een jaar na de installatie van den Wegenraad. In 1928 vroegen de kosten van wegen aanleg en reparatie slechts een bedrag van 4 millioen francs; in 1929 echter betaalde de Schatkist aan de reconstruc tie der wegen- 200 millioen en in 1930 zal dat bedrag met 100 millioen francs vermeerderd moeten worden. Meestal worden de welken door buitenlanders uitgevoerd; de Belgische wegenbou wers schijnen niet over 'net benoodigde materiaal en de gewenschte moderne machines te bescnikken.' Met de ver nieuwing der wegen wordt tegelijker tijd het systeem der signalisatie ver nieuwd. Het is bekend, dat men in België door de wegwijzers zoo zij al niet geheel ontbreken, toch om trent den weg- niet veel wijzer wordt. Het volgend jaar zal België nieuwe wegwijzers hebben (volgens net Fran- sche nummer-systeem). Inmiddels wordt aan de vernieuwing van het Belgiscne wegennet energiek gewerkt. Wegen die verleden jaar nog onbegaanbaar waren zijn thans geheel gemoderniseerd en op het zwaar- en snelvervoer ingericht. Die in de om geving van Bouillon en Ghimay, even als de andere in de nabijheid der Fransche grens, zijn pradntig en de route van üivet naar Brussel, de schoon ste van het land, kan met de beste ter wereld vergeleken worden. ENGELAND. De prins van Wales ongehoorzaam- De Engelsche kroonprins, van wien men weet, dat hij nerhaalde malen van 't paard is gevallen, schijnt thans aan meer sensatie-belovende val-moge- lijkheden de voorkeur te geven. Hij heeft zich een vliegmachine, ,,Moi te" genaamd, aangeschaft en is reeds verscheidene keeren opgestegen. Daar mede heeft hij echter de wet overtre den. want hij heeft geen brevet. Men fluistert zelfs dat deze tochten met plannen voor Oceaantochten in verband staan. Het Engelsche lucntvaartministe- rie is hierdoor in een moeilijke posj|tiS gekomen. Koning George heeft name lijk zelf bevolen, dat noch aan den prins van Wales, noch aan, zijn spor tleven jongeren broer 'nbrevet mag worden uitgereikt. Dit bevel wordt na tuurlijk opgevolgd. Voorts is het ludht- vaartministerie verplicht iedereen te ver volgen, die zonder brevet te bezitten opstijgt. Volgens vertrouwelijke mededeelin- gen uit de omgeving van den prins, wist het ministerie ervan, dat de prins zonder begeleider met zijn roodzwarte toestel was opgestegen. Men zag dit evenwel door de" vingers, tot dit door de een of andere indiscretie uitlekte. Nu zal de ongehoorzame troonop volger wat gekortwiekt moeten worden. Bovendien heeft kort geleden een vooraanstaande piloot, die de vluchten van den prins heeft gadegeslagen, ver klaard. dat de toekomstige Engelsche koning veel te nerveus was. om een zeker cn kundig vlieger te worden. RUSLAND. De leerplichtplannen in, Rusland. Krachtens een verordening der Sov- jetsregeering zal met October a.s. al- gemeene leerplicht voor geheel Rus land worden ingevoerd. Oorspronke lijk bepaalde de Russische onderwijs wet. dat de leerplicht eerst in 1932 zou worden ingevoerd. In de thans uitgevaardigde verordening wordt ech ter bepaald, dat onverwijld alle ver- eischte maatregelen voor de invoering van de leerplichtwet moeten worden getroffen. In de eerste plaats moeten in de dorpen schoolgebouwen beschikbaar worden gesteld. Z,oo noodig moeten de huizen der koelaki ter beschikking worden gesteld of in beslag worden genomen. Ten einde voorts voldoende onderwijzers tè verkrijgen, dienen aan de onderwijzers dezelfde bons voor Ie, vênsmiddelen te worden verstrekt als aan de arbeiders in de nijverheid. Be paald wordt, dat in de gebieden, waar in cultureel opzicht een groote acnter- sttand heerscht. de invoering van den algemeenen leerplicht binnen een ter mijn van één a twee jaren mag ge schieden. De kinderen op net platteland zullen vier jaar de school moeten be zoeken, terwijl voor de steden en de industriegebieden de leerplicht op zeven jaar is vastgesteld. Luchtpostverbinding Europa— Zuid-Amerika. De K.L.M. te 's-Gravenhage ver zoekt o.n de aandacht te vestigen op den reeds 2t/g jaren bestaanden lucht postdienst Europa—Zuid-Amerika. ge ëxploiteerd door de Cie. Générale Aéro- postale. Bij gebruikmaking van dezen iuchtdienst wordt een aanmerkelijke tijdsbesparing verkregen; een brief wel ke des Vrijdagsavonds Nederland ver laat, bereikt na 8 dagen de Zuid-Ame- rikaansche centra, terwijl de afstand over zee van b.v. Nederland naar Buenos Aires. 23 dagen is. Het extra luchtrecht, te voldoen in gewone postzegels bedraagt f0.8o per 5 Gram. Teneinde het gewient van brieven zoo gering mogelijk te houden, heeft de K.L.M. speciaal ludiirpost- schrijf- en machinepapier beschikbaar gesteld waarvan monsters op aanvrage gratis verkrijgbaar zijn. Nadere inlichtingen aan de plaatse lijke postkantoren of bij de K.L.M. te Den Haag. Een onder-commissaris van po litie vermooid. Bij de politie te Batavia was bericht binnengekomen dat een zekere Sihite, wonende Petodjo Je,in i,i het bezit was van een revolver, waaarmede hij het volk wel eens bedreigde. Het hoofdbureau van politie zond den onder-oommissaiis van politie K. P. V. van Rees met den hoofdagent Slierendrecht derwaarts om een on derzoek in te stellen. Inderdaad werd daarbij een revolver bij Sihite aange troffen. Bij diens arrestatie vertelde deze dat de revolver het eigendom was van Saimin wonende Kramat Poelo. De politie nam Sihite mede naar Kramat Poelo, waar hij Saimin aan wees. Hierop volgde een huiszoeking bij Saimin en terwijl de hoofdagent Slierendrecht achter bezig was. hoorde hij een scnot, rende naar de voorga lerij, alwaar de heer van Rees dood op den grond lag met een schot door het 'hart. De hoofdagent zag den moor denaar naar buiten vluchten. De moor denaar is nog niet gearresteerd doch de woonplaats van zijn vrouw is bij de politie bekend. De moordenaar staat bekend als een hoogst ongunstig type. Het slachtoffer bereikte den leeftijd van 55 jaar, had 32 dienstjaren 'en stond uitmuntend aangeschreven. Hij laat een vrouw met acht kinderen adh- ter. E:en zoon is juist naar Holland vertrokken om voor veearts te studee- ren. De heer Van Rees zou zelf 'het volgend jaar met verlof gegaan zijn. De verslagenheid bij 'nat politie-corps is zeer groot. Van de politie-gebouwen hangen de vlaggen halfstok. en op plekken waaf net haar erg dun wordt, de hoofdhuid een weinig inwrij ven met Purol. Doe dit 1 of 2 maal per weeki dit maakt haar en haarwor tels weer sterk en groeikrwhtig. Op het Grietjesdorpsche feest. C5 93. Totaal verblind, nam Meneer Pimpelmans nu een heele poffertjes kraam op z'n horens. Het zal je overkomen, dat je rustig poffertjes staat te bakken en je zit zoo ineens met hutje en mutje boven op een auto 1 94, Wat er in deze oogenbhkkm in het hart van Meneer Pimpelmans om ging, is met geen pen te beschrijven. Maar even later lag de auio met z'n lading in de Grietjesdorpsche vliet en 't is maar gelukkig, dat die niet diep was. Anders was ons verhaal nu uit. Over het invullen van het Aan giftebiljet Inkomstenbelasting. A. XII) Het heeft wellicht zijn nut dat wij even resumeeren hetgeen door ons is opgemerkt ten aanzien van de afschrij 'vingen. Afschrijving mag alleen geschieden op zaken in bedrijf of beroep gebezigd. Afschrijving moet gescnieden volgens goed koopmans gebruik. Dat beteekent een zekere vrijheid van handelen voor belastingplichtigen. Welk afschrijvingssysteem men ook toepast, men behoort er voor te zorgen, dat het bedrag, netwelk men iedes jaar afschrijft, de vermindering der ge bruikswaarde zoo nauwkeurig mogelijk benadert. Vaste afschrijvingspercentages kun nen niet worden gegeven. De gewoonte bestaat onder normale omstandigheden op een huis 1 a 2 pC(. af te schrijven (bij gemengd gebruik alleen afschrijven op net zaakgedeelte) op machines en gereedschappen 8, 1G a 12 pCt. van de boekwaarde. Voor wij van het onderwerp .af schrijvingen" afstappen, nog een twee tal opmerkingen. 1. Hoe nauwkeurig men zijn af schrijvingen bepaalt de mogelijkheid bestaat, dat bij verkoop van een ma chine bijv. deze machine meer opbrengt' dan de waarde is volgens de balans. De met den verkoop1 van deze ma chine gemaakte winst, is bedrijfswinst en moet voör de Inkomstenbelasting worden opgegeven. 2. Geen regel zonder uitzonderin gen. Wij gaven als regel: Alleen afschrij ven op zaken die in bedrijf of beroep worden gebezigd. Op deze regel bestaat de volgende uitzondering: Afgetrokken mag ook worden ,de afschrijving, die noodig mocht zijn, wegens het afloopen van een den be lastingplichtige toekomend reoht. dat aan een termijn is gebonden". Rechten, die voor afschrijving in aan merking komen zijn o.m.: Erfpachts- recht en octrooirecht. Wij zijn nog steeds bezig met artikel 10 Wet Inkomstenbelasting. Ter opfrissching van net geheugen van de lezers, zij er aan herinnend, dat dit artikel opsomt wat zoo al van de opbrengst van een bron van in komen mag wonden afgetrokken, ter berekening van de zuivere opbrengst. Voor den zakenman, dat landbou wer, veehouder enz. gaat 'net in dit artikel dus om de vraag, welke uitgaven hij in zijn tabellarisch Kasboek onder Onkosten en welke hij onder Privé moet boeken. Het artikel noemt dan als kosten, die in mindering mogetl worden gebracht: de kosten tot verwerving, inning en behoud der opbrengst en de op de opbrengst rustende lasten. Als zoodanig worden dan itl de eerste plaats genoemd bedrijfs- en beroeps kosten. kosten noodig voor de uit oefening van een bedrijf cn beroep of rechtstreeks daartoe betrekking Heb bende. mqt inbegrip van kosten van onderhoud, verschuldigde renten en be lastingen. die op het bedrijf of'beroep drukken. Daafnaast Worden dan in de tweede plaats een aantal kosten genoemd die afgetrokken mogen worden voorzoover zij niet reeds als bedrijfs- en beroeps kosten in aanmerking komen. En dan noemt de wet: kosten van verzekering en onderhoud van onroeren de goederen, uitkeeringen wegens op stal of ander zakelijk recht kosten van verhuring of verpaenting van on roerende goederen, kosten vallende op de verzilvering van coupons, kosten van beheer. Daarna spreekt het artikel over de afschrijvingen. Volgens de laatste alinea van het artikel mogen van tractementen en an dere belooningen, alsmede van ver lof- en nonactiviteitstractementen, wach- gelden en pensioenen de verplichte bij dragen en pensioenen worden afgetrok ken. in een vervolgartikel gaan wij.de verschillende posten bespreken, die in- mindering mogen worden gebracht. Koninklijk bezoek aan Zeeuwsch-Vlaanderen. Vrijdagavond kwam H.M. de Ko ningin vergezeld van Z. K. H. den Prins en H.K. H. Prinses Juliana te 10.25 met het salonrijtuig aan net stat,an Wouw aan waar dat rijtuig op dood spoor werd geplaatst. Na in het rij tuig den nacht te hebben doorgebracht, zetten de vorstelijke personen met hun gevolg Zaterdagmorgen de reis voort en kwamen te 8 uur te Vlake aan. Hier waren ter begroeting aanwezig de Com missaris der Koningin in Zeeland, jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, de leden van Ged, Staten de heeren mr. P. Dielie- man. mr. R. M. van Dusseldorp, G. van de Putte. J. A. van Rompti, mr. J. H. M. Stieger en A. van der Weijde. in ambtscostuum behalve de 'neer Van de Putte die de Zeeuwsche kleederdracnt draagt, met den griffier der Staten, den heer dr. B. D. H. Teilegen Azn. De burgemeester van Schore. onder welke gemeente het station ligt de heer J. G. van Nieuwenhuijzen. maakte zijn opwachting bij H.M. de Koningin. Na het verlaten van den trein en de begroeiing hegaf het hooge gezelschap zich aan boord van de stoomboot ,Luc- tor et Emergo" van den provincialen stoombootdjenst, die ten zuiden van de spoorbrug lag gemeerd, en aan boord waarvan zich bevond de directeur van den genoemden dienst, de heer G. J. de Jonge, die den tocht naar Zeeuwscn- Vlaanderen medemaakte en die ook aan de Vorstelijke reizigers werd voorge steld. Behalve de Koningin, de Prins en de ses begaven zich aan boord leden van het gevolg. Ook maakten den geneelen tocht mede de Commissaris der Ko ningin, de leden van Ged. Staten en de griffier. De „Luctor et Emergo" voer direct weg en door het kanaal door Zuid- Beveland naar Hansweert. waar de boot moest schutten o;n de reis naar t er Neuzen over de Westerschelde te aan vaarden. Te half tien meerde de „Luctor et Einorgo" in de buitenhaven van Ter Neuzen en was daar ter begroptiing aanwezig de burgemeester dier ge meente- de heer J. Huizinga, terwijl het plaatselijk muziekgezelschap zich deed hooren. Bij de aanlegplaats stonden de over gezette hofauto's en enkele andere au to's gereed en namen de Vorsten en de hun vergezellende dames en heeren daarin plaats, waarna langs de» kori sten weg naar Axel wend géreden, dat te ongeveer 10 uur werd bereikt. Evenals te Ter Neuzen was daar'l overgroots deel der bevolking op straal

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1930 | | pagina 2