organiseeren van een feest School- en Kerknieuws Gewestelijk Nieuws. Ingezetenen van BRESKENS, die belang stellen in het ter gelegenheid van den 5<Dsten jaardag van HM. de Koningin, worden uitgenoodigd tot ten bijeen komst in de Openbare School op MAANDAG 21 JULI a.s., des avonds om half acht. BRESKENS. Voor de betrekking van onder wijzeres aan de Openbare School I alhier, hebben zich 26 sollicitanten aangemeld. o OOSTBURG. Tot leeraar aan eene Nijverheid- school te Rotterdam (Auto- en Motor techniek) is benoemd de heer H. P van de Sande, leeraar Ambachtsschool alhier. Groede. Beroepen tot predikant bij de Ev. Luth Gem. te Purperend, ds H. L. C. Ouwerkerk. alhier. PREDIKBEURTEN. Ned. Herv. Kerk. Zondag 20 Juli 1930. Biervliet v 9 30 ds Vrijlandt Breskens v 9 30 u ds Keers Bediening H. Avondmaal n 1.30 Zondagschool n 5.30 dhr Krahé. Cadzand v 10 u ds Visser Groede v 9.30 dhr Krahé van Meenen. Nieuwvliet v 11 u dhr Krahé. Oostburg v 10 u ds Faber Schoondijke n 2 u Oeen dienst Waterldk. v9 30 ds Huizinea IJzendijke v 10 u ds Castelein. Ev. Luth. Gem. Groede. vm. 9.30 ds Ouwerkerk. zeggen dat de boot in Zeeland zal worden gebouwd maar hij hoopt dal eene concurreerende inschrijving van Vlissingen zal binnenkomen. Verder zei- de een lid van hei college dat de exploitatie van de motorveerboot niet afzonderlijk wordt gehouden, dat het schip thans zeer goed bekend staat, gezien het verlangen o.r. Je ooot weer spoedig in dienst te zien. als zij tij delijk is opgelegd om nagezien te worden; dat er hoop is, dat men be neden het bedrag zal blijven, gezi'en het groote gebrek aan werk op vele werkendat de afmetingen van de nieuwe boot zijn vastgesteld in over leg met 's Rijks waterstaat, die toege zegd heeft, de noodig te blijken ver beteringen aan den havenmond te Bres kens te zullen aanbrengen. Een ander lid van het college zeide nog dat de exploitatiekosten wel hoog zijn, maar dat dit nu eenmaal het gevolg is van de grootte van het schip, mj geeft toe. dat bij de eerste motorveerboot klein materiaal reeds vernieuwd is. maar zegt, dat geen belangrijke ver betering van vitale deelen -neert plaats gehad. Alleen voor de nieuwe dek- kleppen moest men zich een oelang- rijk offer getroosten. Wat betreft de ramingen stonden Ued. Staten bij het eerste plan voor een geheel ander type schip. Thans zal aan een 8-tal werven prijsopgaaf worden gevraagd. Ue groote kosten van het schip zitten in het casco en de machines. Niet kan worden toegezegd dat de nieuwe boot Waizoorden—Hansweert gelijktijdig zal worden aanbesteed met die voor Vlis singen—Breskens. Een Statenlid bleef vasthouden aan een biiiijker verdeeling van de ruimte voor tweede "en eerste klasse. in hun schriftelijk antwoord leggen üed. Staten een schrijven over van den directeur, die bericht, dat hij zic'n geheel kan vereenig'en inei het ont werp van de nieuwe motorveerboot voor den dienst Vlissingen—Breskens, zooals die thans aan de Maten is voor gelegd. Verder deelen zij mede, dat zij nog eens bij den minister hebben aangedrongen op een spoedige beslis sing inzake de verbreeding van den havenmond te Breskens, voor dat die beslissing is gevallen zal niet worden overgegaan tot aanbesteding en bouw van de nieuwe boot. Het is aanvanke lijk liet voornemen bestek en teeke- ningen aan een aantal scheepsbouwers toe te zenden met verzoek te willen inschrijven. Uit voor de beide booten en dan eerst te beslissen welke boot het eerst zal worden afgebouwd. Ue di recteur, daarnaar gevraagd, acntte het maken van een kleine kajuit voor zie ken en ouden van dagen beneden, niet mogelijk. Ue heer Overhoff kan voor het voor stel stemmen. Hij vindt het niet aange naam dat geen exploitatie-rekening van de veerboot is overgelegd en van de nieuwe in de vaart te orengen booi. Hij is er niet zeker van dat de thans varende boot niet bovenmatig., duur in de vaart is, vertrouwen ïieett spreker, nog niet in de boot. Het was een kleine moeite geweest een exploitatie rekening over te leggen. In de thans in de vaart zijnde boot is de ruimte voor de tweede klasse te klein. Hij hoopt dat (in de nieuwe boot de tweede klasse wat grooter zal zijn. Met één klasse zou kunnen worden volstaan, in allen gevalle zou hij wijziging willen brengen in de ver houding der klassen. Ue heer Uoeleman verwonder er zich over, dat voor de Westerschelde zulke groote sommen worden uitgege ven en voor de Oosterschelde zoo wei nig. Ue voorzitter zeide dat deze dienst niet aan de orde was. Ue heer Erasmus kon zich met het voorstel van Oed. Staten ten volle ver- eenigen. Hij zou gaarne zien dat de trappen naar buiten oeter zullen worden afgesloten. Deze zijn voor vrouwen en kinderen gevaarlijk. Uok hoopt hij dat de boot zal worden ingericht voor het vervoer van spoor- en goederenwagens. Tevens 'drong hij aan op liet aan brengen van een brievenbus op de boot. Ue heer Van der Wart zou een apar- tement willen maken voor ouden van dagen en zieken. Uoor verschillende leden werden nog enkele kleine opmerkingen gemaakt, welke in het afdeelings-verslag zijn te rug te vinden. Ue heer Van Rompu zeide dat geen exploitatie-rekening kan worden over gelegd, omdat deze onzuiver zou zijn. Ue kwestie van de kajuiten is er een van opvatting. Al de schepen zijn in gericht voor twee klassen en de Kosten maken geen verschil. Hij gaf in over weging dezen loestanü ie oesteudigen. Ook de ïndeeling van het schip Kan bezwaarlijk gewijzigd worden. Deze in deeling is goed en ligt geneel opge sloten in het advies van uen directeur. Er worden op UruxKe dagen veel meer eerste klasse verkocht dan tweeue klas se. Als de tweede Klasse grooter was dan de eerste zou het diKwijls voor komen dai personen met eersie klasse in de tweeue klasse zouden moeten plaats nemen. Aan den heer Erasmus antwoordde hij, idat bij de nieuwe veerboot de con- suuctie der trappen aanmerkelijk zal verbeterd worden. Het dek zal zoo zwaar gemaakt wor den, dai er desnoods spoorwagens op geplaatst kunnen worden. ue directeur weet geen (oplossing voor een compartiment voor ouden van dagen en gebreKkigen. i oezegging kan spreker niet geven. Hei zal oesproken worden mei net bureau Cornelissen. Over de veroeteriug van de haven te Breskens kan nij nog geen mede- deeling doen, omdat de minister nog geen beslissing heeft genomen. Er is geen enkel bezwaar de Maatscli. ,,de Schelde" te laten inschrijven voor deze boot. Als het eenigszins kan, zal de boot in onze provincie woroen ge bouwd. Ue heer Overhoff zeide dat de in- deeling op de boot niet deugt. Ue tweede klasse is te klein, hoewel het aantal tweede klasse passagiers groo ter is dan der eerste klasse. De heer Van Rompu wees er op dat in den normalen tijd het vervoer in de eerste klasse veel grooter is dan in de tweede klasse. Op liet nieuwe schip komt meer ruimte, omdat het schip 12 meter langer wordt. Als net plan gewijzigd kan worden is daartegen geen bezwaar. Wat het vervoer van spoorwagens betreft, moet rekening gehouden wor den met de stabiliteit van' het schip eu met de hoogte van het opperdek. Er zijn technische bezwaren en daarom moeten wij voorzichtig zijjil. Als aan de verschillende wenscnen kan worden tegemoet gekomen zal dit 'niet worden nagelaten. Ue wenscnen zullen aaii het ingenieursbureau ter kennis worden ge bracht. Het voorstel werd daarna (zonder stemming aangenomen. iVlotorveerbóot hansweer1—Waizoorden Het voorstel inzake een crediet van f315.l)ÜU voor een nieuwe boot, nl. een motorveerboot voor de lijn Hans- weert—Waizoorden hau in Ue aldee- iingen algemeene instemming en over het algemeen was men voor de groot ste motorveerboot, zooals trouwens ook het plan van Ued. btaien is, Een lid van dat college doelde mede. dat ge tracht zal worden de booten door een maatschappij te laten bouwen en dan deze boot net eerst at te doen bouwen, in den bestaanuen toestand zal voor- loopig worden voorzien door het in de vaart brengen van de ,,i_u£tor et Emor- go," zoolang deze niet ergens anders noodig is. Rails op deze boot werden wel door een lid ter sprake gebracht, maar een ander lid en ook een van üed. Staten achtiïrt dit daar zeker niet noodig, o.a. omdat de tramrails in Zeeuwsch-Vlaanderen niett aansluiten bij de spoorrails in Zuid-Bevelaud wat de breedte betreft. De aanlegplaatsen moe ten grondig verbeterd worden en daar mede wordt bij den bouw van de boot rekening gehouden. Ue heer Vienings brengt dank aan Ued. Staten voor dit voorstel, omdat Zeeuwsch-Vlaanderen een boot krijgt die aan de eischen voldoet. De neer Koster brengt eveneens dank aan Ued. Staten. Hij zou gaarne zien dat een grootere boot in de vaart zal worden gebracht voor den dienst Hansweert—W alzoorden. Ue heer Van Rompu zegt dat de boot 13 Augustus gebruikt zal worden voor net vervoer van de Koningin. Daarna wordt de boot zoo spoedig mogelijk gereed gemaakt voor den dienst Hansweert—Waizoorden. Het voorstel werd daarna aangeno men. j Rekening Stoombootdiensten. Naar aanleiding van opmerkingen in de atdeelingen, werd van je zijde van üed. Staten geantwoord, dat vervan ging van de tram HansweertVlake door autobussen toch een verlies zou doen blijven bestaan. Bovendien is het met de geschikte tijd voor wijzigingen- gezien de plannen voor de verplaatsing van het station Vlake. Ue uitoreiding der remise heelt de kosten van onder houd alleen voor dit jaar zoo hoog gemaakt. Ue bus naar het station Neu zen is het eenige vervoermiddel, waarop de provincie geen verlies lijdt. Ue Rijksponton werd óp korten ttermijn weggenomen, het heoben van een re serveponton ligt op den weg van het rijk; terwijl een reserve-wachtlokaal te duur zou zijn. gezien het zelden weg nemen van ue ponton, r oegezegd werd dat wat nog onvolledig eu duister is zal worden opgeneloerd en aangevuld' terwijl een nieuwe boot voor Zierikzee in het vooruitzicht werd gesteld, als de Vlissingsclte ponton naar Zierikzee zal zijn overgebracht. in hun schriftelijk antwoord, wij zen üed. Staten er op. dat in het ver volg ook voor het goederenvervoer af zonderlijk voor de tram zai worden betaald, tot nu toe kwam het geheele bedrag op de booten. Een overzicht van den stand van het reservefonds en van de ontvangsten en uitgaven over 1929, zal als altijd bij de negrooting van liet volgend jaar worden overge legd. Ue bijdrage van het rijk, die sommigen te laag vonden, wordt be rekend op de wijze als is aangegeven in de ministrieele beschikking van 1929r Ue heer Overhofr drong aan op op heffing van de tram HansweertVlake. De heer Ue Pauw vroeg verlaging van hel tarief voor den autobusdienst te Terneuzen van en naar liet station en de booten. BRESKENS. Donderdag zijn per Prov. Boot van hier naar Vlissingen vervoerd 1780 passagiers en 39 auto's. Bruintje de beer die deze week in de straten zijn kunstjes vertoonde, werd 's avonds door zijn geleider op geborgen in de bergplaats van het logement van G. Tegen den morgen begon hij het zeker toch wat eenzaam en vervelend te vinden. Hij keek dus rond om te zien of hij er uit kon. Dit gelukte hem en zoo liep hij rustig in de 2e Zandstraat te flaneeren en snuivend van de morgenlucht te ge nieten. De vroege wandelaars keken aardig verrast op. Men verschanste zich achter deur en blinden, tot de geleiders gewaarschuwd waren, die Bruintje maar weer aan den ketting legden. Te Retranchement ging het minder goed. Bruintje die in kunsten maken schijnbaar niet veel zin had, pakte op een gegeven moment eeD zijner mees ters vast en gooide hem op den grond. Gelukkig liet het dier, na flink wat stokslagen te hebben gekregen, spoe dig zijn prooi los. De geleiders, Duit- schers kregen alleen wat schrammen. Bezoek aart Purfina. Eenige leden van den Tern. Tractor- bond maakten een reisje naar „Pur- Bna", waarvan zij ons het volgende verslag zonden Door de Nederlandsche Pecroleum- Maatschappl) „Purfina", Waarvan de zetel te Rotterdam gevestigd is, werd ons, leden van den Tetneuzenschen Tractorbond, vrije reis verleend om de fabrieken van bovengenoemde Maatschappij „Purfina" te Ercsvelde Rieme te bezichtigen. Niettegenstaande die fabrieken hier dichtbij gelegen zijn, ls .Purfina" aan de meesten van ons niet verder be aweatrg kend dan van naam en door de vele tanks, die op den linkeroever van het kanaal geplaatst zijn. Misschien was het om die reden, dat velen onzer leden den oproep van onzen geachten voorzitter met niet meer geestdrift hadden beantwoord, waardoor diegenen die niet aan het bezoek hebben deelgenomen, zeer veel hebben gemist. Van velen heb ik reeds vernomen, dat ze een volgend maal beter op hun post zouden zijn, wanneer de gelegen heid zich nog eens moest voordoen. Op Vrijdag 11 dezer dan werd door een gezelschap van ruim 30 leden een bezoek aan genoemde fabrieken ge bracht. Opgewacht door een afgevaardigde van het hoofdkantoor Brussel-Rotter dam en het bestuur der fabriek werd onmiddellijk aangevangen met het bezichtigen der kolossaleinrichting.de grootste van Europa. Vooraf werd ons medegedeeld, dat de bebouwde opper vlakte met inbegrip der in aanbouw zijnde fabrieken bijna 31 H. A. bereikt heeft en dat de verschillende tanks een gezamelijken inhoud hebben van meer dan 100 millioen Liter. Een afgevaardigde deed al het mo gelijke om ons, oningewijden de ver schillende bewerkingen van de ruwe olie uit te leggen en te laten volgen. Achtereenvolgens zagen we de groote massa ketels, waar de ruwe olie door zwavelzuur van schadelijke bestand- deelen (teer en zuren) ontstaan wordt, vervolgens de ultra modern ingerichte en groote raffineerderij, die ieders be wondering afdwong en waar we door verschillende bewerking de transfor matie konden volgen van de rood bruine ruwe olie die dan van vuil zwarte, de bruine kleur aannam om dan weer te veranderen in olie van witte en vervolgens gele kleuren zoo ontstaat de technische smeer-olie. Dan, door verdere doordrijving der bewerking verandert deze in medische olie, die zoo zuiver was en er werke lijk zoo begeerlijk uitzag, dat velen er een .proefje" van namen. De groote koel- of vriesinrichting, de inrichtingen voor het reinigen en behandelen der verschillende soorten ijzeren en houten vaten, waarvoor alle mogelijke mechanische apparaten aan wezig waren, dwongen onze bewon dering af. Bizonder werd onze aandacht ge boeid in de gebouwen waar de ver schillende smeer-oliën voor auto's en tractors vervaardigd worden, alsook de verschillende soorten vetten. Daarna bezochten we het gebouw der reusachtige stoomketels en de machinekamers waar de electrische drijfkracht geleverd wordt voor deze uitgebreide installatie's, om daarna terecht te komen in de laboratoria. Daar hebben we ons bij vernieu wing kunnen overtuigen, dat de meest moderne technische apparaten gebruikt worden om het beste te kunnen leve ren, wat op 't gebied van smeerolie op de markt gebracht kan worden. In het laboratorium werd voor ons een proef genomen met een stroom van 10.000 volt. Een monsterflesch werd gevuld met smeerolie (voor de dynamo's), die tijdens de proef niet de minste damp vertoonde. Wij kunnen spontaan bekennen, dat niet een van ons zich zoo'n kolossale inrichting had voorgesteld en dat een zoo groote verscheidenheid van pro ducten uit ruwe olie kan vervaardigd worden. Voor we deze inrichtingen verlieten werd ons door het bestuur een diner aangeboden, waarbij het Bestuurslid van het Hoofdkantoor te Brussel een toespraak hield die wees op de moderne fabricage der smeeroliën, op de zucht om steeds beter en tneer te produ- ceeren die de wensch uitsprak dat de banden tusschen producent en ge bruiker door betere bekendmaking nauwer zouden worden aangesloten om zoo beider belangen beter behar tigd te zien. De voorzitter bracht hulde in naam van al de leden van den Tractorbond aan de ontwerpers dezer grootsche inrichtingen, dankte het bestuur voor het gulle en hartelijke onthaal, dat ons ten deel gevallen was, en verzekerde, al het mogelijke te zullen aanwenden om inrichting en producten van „Pur fina", bij de aangeslotenen en daar buiten bekend te maken. Een harte lijk en langdurig applaus viel beide geachte sprekers ten deel. Daarna keerden allen hoogst vol daan weer huiswaarts. GROEDE In de op 15 dezer gehouden ver gadering van ingezetenen, werd beslo ten de jaardag van H. M. de Koningin alhier zoo mogelijk Maandag 1 Sept. a.s. feestelijk te herdenken. Des namiddags zullen door de kin deren der diverse scholen spelletjes uitgevoerd worden en ligt het in de bedoeling van het comité, hiervoor eenige prijsjes beschikbaar te stellen en de kleinen te crakteeren. Alle kosten aan dit feest verbonden zullen bestreden worden uit het batig slot van het jongstleden gehouden feest. De muziek- en zangvereenigingen zullen verzocht worden hun mede werking te willen verleenen tot het houden van concerten, terwijl na af loop hiervan een lampionoptocht ge houden zal worden. SLUIS. Dezer dagen sloeg een paard van den landbouwer D. op hol. Het beest rende door de diverse straten de rich ting Zuidzande uit, in welke plaats het eindelijk kon worden gegrepen. Persoonlijke ongelukken kwamen nier voor. In een Donderdagavond gehouden vergadering, die werd geleid door den Burgemeester, werd een comité benoemd tot het inrichten van een feest bij gelegenheid van den 50sten jaardag van H. M. de Koningin. Gekozen werden de heeren W. Hoegen, F. Blaeke, F. Hiller, H. van Mazijk, M. Sanders, P. de Hullu en J. du Fossé. Aan den Burgemeester werd het Eere-voorzitterschap opgedragen. OOSTBURG. Met de „Staatscourant" no. 136 zijn verzonden afdrukken van de akten betreffende de naamlooze vennoot schap Boekhandel en Drukkerij, voor heen A. J. Bronswijk te Oostburg. ZUIDZANDE. Men schrijft aan de M. Crt.: Kort geleden was aan den Gemeente raad alhier een verzoek gericht om uit de gemeentekas een bedrag van f50 beschikbaar te stellen om op 27 Juni j.l. een schoolfeestje te organi seeren. De raad besloot, naar aan leiding van dat verzoek, daarvoor in plaats van de gevraagde f50 een be drag van f75 beschikbaar te stellen, echter onder voorwaarde dat voor noemd feestje niet op 27 Juni, doch op 1 September, bij gelegenheid der viering van den verjaardag derKoningin, zou gegeven worden Het schoolpersoneel weigerde echter beslist op dien datum aan een school feestje mede te werken. Het gevolg daarvan Is, dat thans van particuliere zijde getracht wordt om de schoolkinderen op 1 Septem ber een genoegelijken dag te bezor gen. De gemeentenaren zijn reeds pëf advertentie voor dat doel tegen a.s. Zaterdagavond tot eene bijeenkomst opgeroepen. Tot candidaat gezaghebber ia Nederlandsch-Oost-Indiê is benoemd de heer J. A. P. Manhave, alhier. J

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1930 | | pagina 2