organiseeren van een feest
School- en Kerknieuws
Gewestelijk Nieuws.
Ingezetenen van BRESKENS, die belang
stellen in het
ter gelegenheid van den 5<Dsten jaardag van HM.
de Koningin, worden uitgenoodigd tot ten bijeen
komst in de Openbare School op MAANDAG
21 JULI a.s., des avonds om half acht.
BRESKENS.
Voor de betrekking van onder
wijzeres aan de Openbare School I
alhier, hebben zich 26 sollicitanten
aangemeld.
o
OOSTBURG.
Tot leeraar aan eene Nijverheid-
school te Rotterdam (Auto- en Motor
techniek) is benoemd de heer H. P
van de Sande, leeraar Ambachtsschool
alhier.
Groede. Beroepen tot predikant
bij de Ev. Luth Gem. te Purperend,
ds H. L. C. Ouwerkerk. alhier.
PREDIKBEURTEN.
Ned. Herv. Kerk.
Zondag 20 Juli 1930.
Biervliet v 9 30 ds Vrijlandt
Breskens v 9 30 u ds Keers
Bediening H. Avondmaal
n 1.30 Zondagschool
n 5.30 dhr Krahé.
Cadzand v 10 u ds Visser
Groede v 9.30 dhr Krahé
van Meenen.
Nieuwvliet v 11 u dhr Krahé.
Oostburg v 10 u ds Faber
Schoondijke n 2 u Oeen dienst
Waterldk. v9 30 ds Huizinea
IJzendijke v 10 u ds Castelein.
Ev. Luth. Gem. Groede.
vm. 9.30 ds Ouwerkerk.
zeggen dat de boot in Zeeland zal
worden gebouwd maar hij hoopt dal
eene concurreerende inschrijving van
Vlissingen zal binnenkomen. Verder zei-
de een lid van hei college dat de
exploitatie van de motorveerboot niet
afzonderlijk wordt gehouden, dat het
schip thans zeer goed bekend staat,
gezien het verlangen o.r. Je ooot weer
spoedig in dienst te zien. als zij tij
delijk is opgelegd om nagezien te
worden; dat er hoop is, dat men be
neden het bedrag zal blijven, gezi'en
het groote gebrek aan werk op vele
werkendat de afmetingen van de
nieuwe boot zijn vastgesteld in over
leg met 's Rijks waterstaat, die toege
zegd heeft, de noodig te blijken ver
beteringen aan den havenmond te Bres
kens te zullen aanbrengen. Een ander
lid van het college zeide nog dat de
exploitatiekosten wel hoog zijn, maar
dat dit nu eenmaal het gevolg is van
de grootte van het schip, mj geeft
toe. dat bij de eerste motorveerboot
klein materiaal reeds vernieuwd is.
maar zegt, dat geen belangrijke ver
betering van vitale deelen -neert plaats
gehad. Alleen voor de nieuwe dek-
kleppen moest men zich een oelang-
rijk offer getroosten. Wat betreft de
ramingen stonden Ued. Staten bij het
eerste plan voor een geheel ander type
schip. Thans zal aan een 8-tal werven
prijsopgaaf worden gevraagd.
Ue groote kosten van het schip zitten
in het casco en de machines. Niet kan
worden toegezegd dat de nieuwe boot
Waizoorden—Hansweert gelijktijdig zal
worden aanbesteed met die voor Vlis
singen—Breskens. Een Statenlid bleef
vasthouden aan een biiiijker verdeeling
van de ruimte voor tweede "en eerste
klasse.
in hun schriftelijk antwoord leggen
üed. Staten een schrijven over van
den directeur, die bericht, dat hij zic'n
geheel kan vereenig'en inei het ont
werp van de nieuwe motorveerboot
voor den dienst Vlissingen—Breskens,
zooals die thans aan de Maten is voor
gelegd. Verder deelen zij mede, dat
zij nog eens bij den minister hebben
aangedrongen op een spoedige beslis
sing inzake de verbreeding van den
havenmond te Breskens, voor dat die
beslissing is gevallen zal niet worden
overgegaan tot aanbesteding en bouw
van de nieuwe boot. Het is aanvanke
lijk liet voornemen bestek en teeke-
ningen aan een aantal scheepsbouwers
toe te zenden met verzoek te willen
inschrijven. Uit voor de beide booten
en dan eerst te beslissen welke boot
het eerst zal worden afgebouwd. Ue di
recteur, daarnaar gevraagd, acntte het
maken van een kleine kajuit voor zie
ken en ouden van dagen beneden, niet
mogelijk.
Ue heer Overhoff kan voor het voor
stel stemmen. Hij vindt het niet aange
naam dat geen exploitatie-rekening van
de veerboot is overgelegd en van de
nieuwe in de vaart te orengen booi.
Hij is er niet zeker van dat de thans
varende boot niet bovenmatig., duur in
de vaart is, vertrouwen ïieett spreker,
nog niet in de boot. Het was een
kleine moeite geweest een exploitatie
rekening over te leggen.
In de thans in de vaart zijnde boot
is de ruimte voor de tweede klasse te
klein. Hij hoopt dat (in de nieuwe
boot de tweede klasse wat grooter
zal zijn. Met één klasse zou kunnen
worden volstaan, in allen gevalle zou
hij wijziging willen brengen in de ver
houding der klassen.
Ue heer Uoeleman verwonder er
zich over, dat voor de Westerschelde
zulke groote sommen worden uitgege
ven en voor de Oosterschelde zoo wei
nig.
Ue voorzitter zeide dat deze dienst
niet aan de orde was.
Ue heer Erasmus kon zich met het
voorstel van Oed. Staten ten volle ver-
eenigen. Hij zou gaarne zien dat de
trappen naar buiten oeter zullen worden
afgesloten. Deze zijn voor vrouwen en
kinderen gevaarlijk. Uok hoopt hij dat
de boot zal worden ingericht voor het
vervoer van spoor- en goederenwagens.
Tevens 'drong hij aan op liet aan
brengen van een brievenbus op de boot.
Ue heer Van der Wart zou een apar-
tement willen maken voor ouden van
dagen en zieken.
Uoor verschillende leden werden nog
enkele kleine opmerkingen gemaakt,
welke in het afdeelings-verslag zijn te
rug te vinden.
Ue heer Van Rompu zeide dat geen
exploitatie-rekening kan worden over
gelegd, omdat deze onzuiver zou zijn.
Ue kwestie van de kajuiten is er een
van opvatting. Al de schepen zijn in
gericht voor twee klassen en de Kosten
maken geen verschil. Hij gaf in over
weging dezen loestanü ie oesteudigen.
Ook de ïndeeling van het schip Kan
bezwaarlijk gewijzigd worden. Deze in
deeling is goed en ligt geneel opge
sloten in het advies van uen directeur.
Er worden op UruxKe dagen veel meer
eerste klasse verkocht dan tweeue klas
se. Als de tweede Klasse grooter was
dan de eerste zou het diKwijls voor
komen dai personen met eersie klasse
in de tweeue klasse zouden moeten
plaats nemen.
Aan den heer Erasmus antwoordde
hij, idat bij de nieuwe veerboot de con-
suuctie der trappen aanmerkelijk zal
verbeterd worden.
Het dek zal zoo zwaar gemaakt wor
den, dai er desnoods spoorwagens op
geplaatst kunnen worden.
ue directeur weet geen (oplossing
voor een compartiment voor ouden van
dagen en gebreKkigen. i oezegging kan
spreker niet geven. Hei zal oesproken
worden mei net bureau Cornelissen.
Over de veroeteriug van de haven
te Breskens kan nij nog geen mede-
deeling doen, omdat de minister nog
geen beslissing heeft genomen.
Er is geen enkel bezwaar de Maatscli.
,,de Schelde" te laten inschrijven voor
deze boot. Als het eenigszins kan, zal
de boot in onze provincie woroen ge
bouwd.
Ue heer Overhoff zeide dat de in-
deeling op de boot niet deugt. Ue
tweede klasse is te klein, hoewel het
aantal tweede klasse passagiers groo
ter is dan der eerste klasse.
De heer Van Rompu wees er op
dat in den normalen tijd het vervoer
in de eerste klasse veel grooter is dan
in de tweede klasse. Op liet nieuwe
schip komt meer ruimte, omdat het
schip 12 meter langer wordt. Als net
plan gewijzigd kan worden is daartegen
geen bezwaar.
Wat het vervoer van spoorwagens
betreft, moet rekening gehouden wor
den met de stabiliteit van' het schip
eu met de hoogte van het opperdek.
Er zijn technische bezwaren en daarom
moeten wij voorzichtig zijjil. Als aan
de verschillende wenscnen kan worden
tegemoet gekomen zal dit 'niet worden
nagelaten. Ue wenscnen zullen aaii het
ingenieursbureau ter kennis worden ge
bracht.
Het voorstel werd daarna (zonder
stemming aangenomen.
iVlotorveerbóot hansweer1—Waizoorden
Het voorstel inzake een crediet van
f315.l)ÜU voor een nieuwe boot, nl.
een motorveerboot voor de lijn Hans-
weert—Waizoorden hau in Ue aldee-
iingen algemeene instemming en over
het algemeen was men voor de groot
ste motorveerboot, zooals trouwens ook
het plan van Ued. btaien is, Een lid
van dat college doelde mede. dat ge
tracht zal worden de booten door een
maatschappij te laten bouwen en dan
deze boot net eerst at te doen bouwen,
in den bestaanuen toestand zal voor-
loopig worden voorzien door het in de
vaart brengen van de ,,i_u£tor et Emor-
go," zoolang deze niet ergens anders
noodig is. Rails op deze boot werden
wel door een lid ter sprake gebracht,
maar een ander lid en ook een van
üed. Staten achtiïrt dit daar zeker niet
noodig, o.a. omdat de tramrails in
Zeeuwsch-Vlaanderen niett aansluiten bij
de spoorrails in Zuid-Bevelaud wat de
breedte betreft. De aanlegplaatsen moe
ten grondig verbeterd worden en daar
mede wordt bij den bouw van de boot
rekening gehouden.
Ue heer Vienings brengt dank aan
Ued. Staten voor dit voorstel, omdat
Zeeuwsch-Vlaanderen een boot krijgt
die aan de eischen voldoet.
De neer Koster brengt eveneens dank
aan Ued. Staten. Hij zou gaarne zien
dat een grootere boot in de vaart
zal worden gebracht voor den dienst
Hansweert—W alzoorden.
Ue heer Van Rompu zegt dat de
boot 13 Augustus gebruikt zal worden
voor net vervoer van de Koningin.
Daarna wordt de boot zoo spoedig
mogelijk gereed gemaakt voor den
dienst Hansweert—Waizoorden.
Het voorstel werd daarna aangeno
men. j
Rekening Stoombootdiensten.
Naar aanleiding van opmerkingen in
de atdeelingen, werd van je zijde van
üed. Staten geantwoord, dat vervan
ging van de tram HansweertVlake
door autobussen toch een verlies zou
doen blijven bestaan. Bovendien is het
met de geschikte tijd voor wijzigingen-
gezien de plannen voor de verplaatsing
van het station Vlake. Ue uitoreiding
der remise heelt de kosten van onder
houd alleen voor dit jaar zoo hoog
gemaakt. Ue bus naar het station Neu
zen is het eenige vervoermiddel, waarop
de provincie geen verlies lijdt. Ue
Rijksponton werd óp korten ttermijn
weggenomen, het heoben van een re
serveponton ligt op den weg van het
rijk; terwijl een reserve-wachtlokaal te
duur zou zijn. gezien het zelden weg
nemen van ue ponton, r oegezegd werd
dat wat nog onvolledig eu duister is
zal worden opgeneloerd en aangevuld'
terwijl een nieuwe boot voor Zierikzee
in het vooruitzicht werd gesteld, als de
Vlissingsclte ponton naar Zierikzee zal
zijn overgebracht.
in hun schriftelijk antwoord, wij
zen üed. Staten er op. dat in het ver
volg ook voor het goederenvervoer af
zonderlijk voor de tram zai worden
betaald, tot nu toe kwam het geheele
bedrag op de booten. Een overzicht
van den stand van het reservefonds
en van de ontvangsten en uitgaven over
1929, zal als altijd bij de negrooting
van liet volgend jaar worden overge
legd. Ue bijdrage van het rijk, die
sommigen te laag vonden, wordt be
rekend op de wijze als is aangegeven
in de ministrieele beschikking van 1929r
Ue heer Overhofr drong aan op op
heffing van de tram HansweertVlake.
De heer Ue Pauw vroeg verlaging
van hel tarief voor den autobusdienst
te Terneuzen van en naar liet station
en de booten.
BRESKENS.
Donderdag zijn per Prov. Boot van
hier naar Vlissingen vervoerd 1780
passagiers en 39 auto's.
Bruintje de beer die deze week
in de straten zijn kunstjes vertoonde,
werd 's avonds door zijn geleider op
geborgen in de bergplaats van het
logement van G. Tegen den morgen
begon hij het zeker toch wat eenzaam
en vervelend te vinden. Hij keek dus
rond om te zien of hij er uit kon.
Dit gelukte hem en zoo liep hij rustig
in de 2e Zandstraat te flaneeren en
snuivend van de morgenlucht te ge
nieten. De vroege wandelaars keken
aardig verrast op. Men verschanste
zich achter deur en blinden, tot de
geleiders gewaarschuwd waren, die
Bruintje maar weer aan den ketting
legden.
Te Retranchement ging het minder
goed. Bruintje die in kunsten maken
schijnbaar niet veel zin had, pakte op
een gegeven moment eeD zijner mees
ters vast en gooide hem op den grond.
Gelukkig liet het dier, na flink wat
stokslagen te hebben gekregen, spoe
dig zijn prooi los. De geleiders, Duit-
schers kregen alleen wat schrammen.
Bezoek aart Purfina.
Eenige leden van den Tern. Tractor-
bond maakten een reisje naar „Pur-
Bna", waarvan zij ons het volgende
verslag zonden
Door de Nederlandsche Pecroleum-
Maatschappl) „Purfina", Waarvan de
zetel te Rotterdam gevestigd is, werd
ons, leden van den Tetneuzenschen
Tractorbond, vrije reis verleend om
de fabrieken van bovengenoemde
Maatschappij „Purfina" te Ercsvelde
Rieme te bezichtigen.
Niettegenstaande die fabrieken hier
dichtbij gelegen zijn, ls .Purfina" aan
de meesten van ons niet verder be
aweatrg
kend dan van naam en door de
vele tanks, die op den linkeroever van
het kanaal geplaatst zijn.
Misschien was het om die reden,
dat velen onzer leden den oproep van
onzen geachten voorzitter met niet
meer geestdrift hadden beantwoord,
waardoor diegenen die niet aan het
bezoek hebben deelgenomen, zeer veel
hebben gemist.
Van velen heb ik reeds vernomen,
dat ze een volgend maal beter op hun
post zouden zijn, wanneer de gelegen
heid zich nog eens moest voordoen.
Op Vrijdag 11 dezer dan werd door
een gezelschap van ruim 30 leden een
bezoek aan genoemde fabrieken ge
bracht.
Opgewacht door een afgevaardigde
van het hoofdkantoor Brussel-Rotter
dam en het bestuur der fabriek werd
onmiddellijk aangevangen met het
bezichtigen der kolossaleinrichting.de
grootste van Europa. Vooraf werd ons
medegedeeld, dat de bebouwde opper
vlakte met inbegrip der in aanbouw
zijnde fabrieken bijna 31 H. A. bereikt
heeft en dat de verschillende tanks
een gezamelijken inhoud hebben van
meer dan 100 millioen Liter.
Een afgevaardigde deed al het mo
gelijke om ons, oningewijden de ver
schillende bewerkingen van de ruwe
olie uit te leggen en te laten volgen.
Achtereenvolgens zagen we de groote
massa ketels, waar de ruwe olie door
zwavelzuur van schadelijke bestand-
deelen (teer en zuren) ontstaan wordt,
vervolgens de ultra modern ingerichte
en groote raffineerderij, die ieders be
wondering afdwong en waar we door
verschillende bewerking de transfor
matie konden volgen van de rood
bruine ruwe olie die dan van vuil
zwarte, de bruine kleur aannam om
dan weer te veranderen in olie van
witte en vervolgens gele kleuren
zoo ontstaat de technische smeer-olie.
Dan, door verdere doordrijving der
bewerking verandert deze in medische
olie, die zoo zuiver was en er werke
lijk zoo begeerlijk uitzag, dat velen er
een .proefje" van namen.
De groote koel- of vriesinrichting,
de inrichtingen voor het reinigen en
behandelen der verschillende soorten
ijzeren en houten vaten, waarvoor alle
mogelijke mechanische apparaten aan
wezig waren, dwongen onze bewon
dering af.
Bizonder werd onze aandacht ge
boeid in de gebouwen waar de ver
schillende smeer-oliën voor auto's en
tractors vervaardigd worden, alsook de
verschillende soorten vetten.
Daarna bezochten we het gebouw
der reusachtige stoomketels en de
machinekamers waar de electrische
drijfkracht geleverd wordt voor deze
uitgebreide installatie's, om daarna
terecht te komen in de laboratoria.
Daar hebben we ons bij vernieu
wing kunnen overtuigen, dat de meest
moderne technische apparaten gebruikt
worden om het beste te kunnen leve
ren, wat op 't gebied van smeerolie
op de markt gebracht kan worden.
In het laboratorium werd voor ons
een proef genomen met een stroom
van 10.000 volt. Een monsterflesch
werd gevuld met smeerolie (voor de
dynamo's), die tijdens de proef niet
de minste damp vertoonde.
Wij kunnen spontaan bekennen, dat
niet een van ons zich zoo'n kolossale
inrichting had voorgesteld en dat een
zoo groote verscheidenheid van pro
ducten uit ruwe olie kan vervaardigd
worden.
Voor we deze inrichtingen verlieten
werd ons door het bestuur een diner
aangeboden, waarbij het Bestuurslid
van het Hoofdkantoor te Brussel een
toespraak hield die wees op de moderne
fabricage der smeeroliën, op de zucht
om steeds beter en tneer te produ-
ceeren die de wensch uitsprak dat
de banden tusschen producent en ge
bruiker door betere bekendmaking
nauwer zouden worden aangesloten
om zoo beider belangen beter behar
tigd te zien.
De voorzitter bracht hulde in naam
van al de leden van den Tractorbond
aan de ontwerpers dezer grootsche
inrichtingen, dankte het bestuur voor
het gulle en hartelijke onthaal, dat ons
ten deel gevallen was, en verzekerde,
al het mogelijke te zullen aanwenden
om inrichting en producten van „Pur
fina", bij de aangeslotenen en daar
buiten bekend te maken. Een harte
lijk en langdurig applaus viel beide
geachte sprekers ten deel.
Daarna keerden allen hoogst vol
daan weer huiswaarts.
GROEDE
In de op 15 dezer gehouden ver
gadering van ingezetenen, werd beslo
ten de jaardag van H. M. de Koningin
alhier zoo mogelijk Maandag 1 Sept.
a.s. feestelijk te herdenken.
Des namiddags zullen door de kin
deren der diverse scholen spelletjes
uitgevoerd worden en ligt het in de
bedoeling van het comité, hiervoor
eenige prijsjes beschikbaar te stellen
en de kleinen te crakteeren.
Alle kosten aan dit feest verbonden
zullen bestreden worden uit het batig
slot van het jongstleden gehouden
feest.
De muziek- en zangvereenigingen
zullen verzocht worden hun mede
werking te willen verleenen tot het
houden van concerten, terwijl na af
loop hiervan een lampionoptocht ge
houden zal worden.
SLUIS.
Dezer dagen sloeg een paard van
den landbouwer D. op hol. Het beest
rende door de diverse straten de rich
ting Zuidzande uit, in welke plaats
het eindelijk kon worden gegrepen.
Persoonlijke ongelukken kwamen nier
voor.
In een Donderdagavond gehouden
vergadering, die werd geleid door
den Burgemeester, werd een comité
benoemd tot het inrichten van een
feest bij gelegenheid van den 50sten
jaardag van H. M. de Koningin.
Gekozen werden de heeren W.
Hoegen, F. Blaeke, F. Hiller, H.
van Mazijk, M. Sanders, P. de Hullu
en J. du Fossé.
Aan den Burgemeester werd het
Eere-voorzitterschap opgedragen.
OOSTBURG.
Met de „Staatscourant" no. 136 zijn
verzonden afdrukken van de akten
betreffende de naamlooze vennoot
schap Boekhandel en Drukkerij, voor
heen A. J. Bronswijk te Oostburg.
ZUIDZANDE.
Men schrijft aan de M. Crt.:
Kort geleden was aan den Gemeente
raad alhier een verzoek gericht om
uit de gemeentekas een bedrag van
f50 beschikbaar te stellen om op 27
Juni j.l. een schoolfeestje te organi
seeren. De raad besloot, naar aan
leiding van dat verzoek, daarvoor in
plaats van de gevraagde f50 een be
drag van f75 beschikbaar te stellen,
echter onder voorwaarde dat voor
noemd feestje niet op 27 Juni, doch
op 1 September, bij gelegenheid der
viering van den verjaardag derKoningin,
zou gegeven worden
Het schoolpersoneel weigerde echter
beslist op dien datum aan een school
feestje mede te werken.
Het gevolg daarvan Is, dat thans
van particuliere zijde getracht wordt
om de schoolkinderen op 1 Septem
ber een genoegelijken dag te bezor
gen.
De gemeentenaren zijn reeds pëf
advertentie voor dat doel tegen a.s.
Zaterdagavond tot eene bijeenkomst
opgeroepen.
Tot candidaat gezaghebber ia
Nederlandsch-Oost-Indiê is benoemd
de heer J. A. P. Manhave, alhier.
J