ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN
De stille getuige.
Eerste Blad
De Derde
Verkeersconferentie.
FEUILLETON
Bij dit nummer behoort een bijvoegsel.
BRESKENSSCHE COURANT
VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Abonnementsprijs p. 3 maanden i 1.25 trance p. post f 1,40
Advertentieprijs van 1 5 regels 75 eent
Elke regel meer 13 cent. Ingez. Meded. SO et p. regel.
Drukker uitgever J. C. LE BLEU
voorheen E. BOOM—BLIEK
breskens p«#9ro
Abonnements-Advertentles zeer billijk tarief.
Advertenties worden aangenomen tot u 11 e r 1 Ij k
Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur
?7e Jaargng
Zaterdag 15 Maart 1930
Nummer 3513
GRATIS verzekering gulden bij levens- raa gld. bij dood a» gld. bij verlies ia gld. bij ver- i a gld. bij ver- se gld. by ver
voor de abonné's legen Unil lange ongeschikt- 1 [jy door 7h vaneen hf] Hes van een 4Q lies van een /ft Hes van een
ongelukken voor: held tot werken. een ongeluk. »w hand of voet. oog. duim. wijsvinger.
De risico van bovenstaande verzekering is bij de herzerrekirdOngevallen-Verzekering-Maatschappij Fatum" te 's-Gravenhage.
ji gld. bQ verlies
111 van eiken
anderen vinger.
Maandagmiddag vereenigden zich op
uiinoodiging van Qed Staten een aantal
personen van onderscheidene verkeers
instellingen in Zeeland en daarbij be
langhebbende colleges en personen in
een der zalen van het Provinciaal ge
bouw te Mjddelburg ter bespreking
van Veteersaangelegenheden in Zee
land.
De voorzitter, de heer jhr. mr. j.
W. Quarles van Ufford, Commissaris
der Koningin, opende de conferentie
met een woord van welkom tot de
aanwezigen, wier aantal niet zoo groot
was als beide vorige jaren, en speciaal
tot den vertegenwoordiger vande
Spoorwegmaatschappij Ter Neuzen
Gent, dje toönt een open oog te heb
ben voor de belangen van het reizend
publiek. Hij geeft daardoor een goed
voorbeeld aan de Nederlandsche Spoor
wegmaatschappij. Verder tot den in
specteur en den adjunct-inspecteur der
P.T.T., welke tak van dienst ook een
groot belang bij het verkeer heeft
tot de afgevaardigden van de Kamers
van Koophandel, waarbij spr. dank
brengt aan de Kamer te Ter Neuzen
voor de waardevolle adviezen van haar
ontvangen; tot den vertegenwoordiger
van de Stoomvaartmaatschappij Zee
land," die toont een echter Vaderland-
sche, maar ook een Zeeuwsche lijn te
"'zijn. Waar het reeds de derde verkeers
conferentie is, meent spr. het doel be
kend te mogen achten, het klachtenbu
reau'is weer geopend.
Spr. zegt. dat in verband met het
spoedig moeten vertrekken van den ver
tegenwoordiger van Gent—Ter Neuzen
deze maatschappij het eerst zal worden
besproken, ten tweede de bootdienste11,
resp. die op de Wester-Schelde en die
op de Ooster-Schelde; ten derde de
veerdiensten; ten vierde de spoor- en
tramwegen; ten vijfde de wegen in
het algemeen; ten zesde de autobps
diensten en ten zevende alle andere
verkèersbelangen.
Spr. deelde ten slotte mede, dat een
telegram was ingekomen van den ver
tegenwoordiger van de maatschappij
Mechelen—Ter Neuzen, dat hij door
een misverstand de'Boot te Ter Neu
zen heeft gemist en dus niet ter con
ferentie kon komen.
Hierna werd het eerste punt ter
sprake gebracht en kon de vertegen
woordiger van GentTer Neuzen op
een paar korte vragen antwoordc-n, dat
binnenkort het deel op Belgisch grond
gebied door de Belgische spoorwegen
wordt overgenomen. Wat er met het
deel der lijn op Nederlandsch gebied
zal gebeuren, is nog niet te zeggen,
wellicht neemt MechelenTer Neuzen
het over. De datum van overname
is waarschijnlijk voor het Belgisdh deel
1 Mei. maar officieel is niets bekend
Spr. kan dus alleen toezeggen even-
tueele wenschen over aansluiting bij
Selzaete te willen overbrengen aan de
Belgische Staatsspoorwegen.
De voorzitter bracht dank voor die
toezegging, waarvan gaarne gebruik zal
worden gemaakt.
Hierna kwamen de bootdiensten op
de Westerschelde aan de orde.
De heer N. J. Harte secretaris van
de Kamer van Koophandel voor Z.
Vlaanderen te Ter Neuzen, zeide, dat
hij geen klachten heeft over te bren
gen, bij verschillende gelegenheden
heeft de Kamer adviezen uitgebracht
en spr. hoopt op goede oplossingen
naar aanleiding daarvan. Toch is er
ten opzichte van iets zekere vrees en
dat wel van den dienst Vlissingen—
Ter Neuzen.
De wijze waarop bij verschillende
gelegenheden en onlangs ook door den
minister over dezen dienst gesproken
werd, heeft angst voor het behoud doen
ontstaan. Toen op 29 Mei van het vori
ge jaar gevraagd werd eventueele op
merkingen te maken, kon de Kamer
met bevroeden, dat men in die richting
ging met dien dienst. Men zou dus
hier een verslechtering krijgen. in
plaats van een verbetering, waarnaar
toch algemeen gestreefd wordt. Alles
wordt gedaan om verbeteringen te ver
krijgen voor Walzoorden, Hansweert,
Hoedekenskerke, Vlissingen. en Bres-
kens. en de lijn Ter Neuzen Vlissingen
voldoet ook niet alleen aan een be
hoefte, maar is wel degelijk een alge
meen verkeersbelang, ook na haar
ruim 100-jarig bestaan Het is dan
ook pijnlijk, dat waar Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen niet met verkeersmiddelen
overvoerd is, er te Breskens stemmen
opgaan, die meenen, dat Ter Neuzen-
Vlissingen wel kan worden opgeheven,
terwijl er juist geen lijn is, die beter
yoorzien is dan Vlissingen—Breskens,
terwijl men tracht dit nog steeds te
verbeteren. Spr. meent dan ook, dat
men op hetgeen met de Jijn Vlissingen-
Ter Neuzen gebeurt, goed moet toe
zien en er rekening mede moet hou
den, wat de gevolgen ,van opheffing
zouden zijn. Vooral ook voor het
vrachtvervoer In 1929, werden van
Vlissingen naar Ter Neuzen 18.500 en
omgekeerd 5500 zendingen verzonden.
Vlissingen is juist een rustige plaats
voor laden en lossen. De gelegenheid
Vlissingen Goes Hoeikenskerke
Ter Neuzen brengt meer'overladen met
zich. Sneltrammen tus.schpn Ter Neuzen
en Breskens bestaan niet en zullen
er ook wel niet kunnen komen zonder
groote offers ook van de openbare
lichamen, waardoor de bezuiniging op
de bootdiensten teniet zou worden ge
daan. Het Westelijk deet van Zeeuwsch
Vlaanderen met 27000 inwoners heeft
goede verbindingen, maar alleen het
land van Axel telt 2901)0 inwoners en
heeft er dan toch ook rcc'nt op. terwijl
de oevolking van het jOostelijk deel
nog veel grooter is. Ooit de aansluiting
te Borsselen, in den zak van Zuid-
Beveland, is van groette beteekenis.
Spr. hoopt, dat Ged. Staten deze be
langen niet uit het oog zullen verliezen.
De voorzitter zegt. dat er zeker reke
ning mede zal worden gehouden. De
dienst VlissingenTer Neuzen is her
haaldelijk bij Ged. Staten ter sprake
gekomen, doch de tijd is nog niei
gekomen voor een beslissing en de
dienst blijft dus nu nog bestaan.
De burgemeester van Ter Neuzen,
de heer Huizinga. ondersteunt gaarne
het betoog van den heer Harte en stelt
ook prijs op het behoud van deze
directe lijn met Walcheren, o.a. omdat
te Middelburg het provinciaal bestuur
is gevestigd en ook de rechtbank. De
beslissing berust ten slotte bij het
Provinciaal college, maar toch meent
spr. dat deze lijn niet kan worden ge
mist.
De heer Van Melle uit Goes vraagt,
.of het niet mogelijk is de eerste' boot
Vlissingen-Ter Neuzen wat later te
laten vertrekken, opdat zij, die uit Goes
vroeg te Ter Neuzen willen zijn, met
den locaaltrein te Borsselen aansluiting
kunnen krijgen.
De heer De Jonge, directeur van
den Westerscheldedienst. zegt, dat de
boot juist vervroegd is op verzoek van
Gent—Ter Neuzen en van de .P.T.T.
De heer Groeneijk, inspecteur dei
P.T.T., zegt, dat de vervroeging in
het belang is van een groot deel van
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen 'ten opzichte
der postverbinding.
De heer Van Melle vraagt of dan
schijning. De trek van zwaarmoedigheid
die den romantischen Paul Fischer voor
een oogenblik zijn rust ontnomen had,
veitdween van haar gelaat De vele
vriendinnen van mevrouw Sturm wer
den ook spoedig de hare en bij de hee-
ren had ze ook veel succes. Paul Fi
scher had met zijn bekende verander
lijkheid zijn hart weliswaar reeds weer
aan een nieuwe schoonheid geschonken,
maar daarvoor was dan ook de indruk
dien zij van den beginne af op Frans
Eckhard had gemaakt, van meer be
stendigen aard. Deze was de zoon
van een rijken brouwer in Hamm en
sedert den dood van zijn vader, die
korten tijd na Anna's komst in Bonn
gestorven was, werd hij de bezitter
van de brouwerij, die hij echter aan
een ander verkocht. Hij was al van
jongs af aan van plan geweest, geen
brouwer te worden, maar met zijn
geld een leven, aan de wetenschap ge
wijd, te leiden en toenhij tot de
conclusie was gekomen, dat Anna met
het ideaal overeenkwam, dat hij ziich
van de vrouw gevormd had, was het
zijn hoogste streven, om Anna als zijn
vrouw aan zijn zorgeloos leven te ver
binden. Hij bekende haar zijn liefde,
maar zij wees hem vriendelijk, maar
beslist af. Zij zeide hem ook niet de
minste hoop te kunnen geven en be
droefd ging hij heen, maar misschien
de locaaltrein niet eerder kan rijden.
De heer Groeneijk zegt. dat dit niet
kan. omdat de raad van toezicht op
de Spoorwegen reeds accoord heeft
getroffen met de P.T.T. en .dan komt
er geen verandering meer in. Daarmede
in verband brengt spr. de wenschelijk-
beid naar voren, dat deze conferenties
gehouden worden voor die tusschen ge
noemde lichamen.
De voorzitter meent, dat Ged. Sta
ten daarmede in het vervolg gaarne
rekening zullen houden.
De heer Van Melle: Dus dan maar
wachten tot het volgende jaar.
De heer jhr. Boreel. vertegenwoor
diger van de stoomvaart-maatsch. Zee
land," brengt dank voor het doen varen
van een speciale fruitboot Ter Neu
zen—Vlissingen met producten van de
veiling te Ter Neuzen voor de Zee
land" -booten. Spr. vraagt of ook In
het komend seizoen zulk een boot zal
worden ingelegd.
De voorzitter antwoordt, dat daar
toe reeds besloten is.
De heer Groeneijk vraagt hoe het nu
gaat met de wijziging van den dienst
Vlissingen—Breskens op Zondag.
De voorzitter zegt. dat deze zaak
nog bij den minister is. ook voor den
loopenden winterdienst.
Thans komt de Oosterscheldedienst
aan de orde en wijst de heer M. Laer-
noes, vice-voorzitter der Kamer van
Koophandel te Middelburg, op den
droeven toestand van de aanlegplaats
te Zierikzee. waar hij wel gezien heeft
hoe men martelen moet om auto's
gfclost of geladen te krijgen.
De voorzitter deelt mede. dat de
ponton waarschijnlijk in 1932 zal kun
nen worden gelegd.
Bij de veren vraagt de heer Groe
neijk of de veerdienst rekening zal
kunnen houden met een wijziging, die
in dén locaalspoorwegdienst komt.
De heer De Bruijne. directeur van
den Oosterscheldedienst zegt, dat dit
reeds in overweging is.
Bij de tramdiensten vraagt de heer
jhr. Boreel in verband met excursies
van de Zeeland," of het al bekend
is of de trammen naar de Belgische
badplaatsen weer zoo zullen loopen
als verleden jaar.
De heer De Jonge zegt, dat dis
nog niet bekend is.
Bij de wegen vraagt de heer Windt
van Merkesteijn. of de weg Ter Neu
zen—Axel—Roodesluis niet verbeterd
kan worden. Hij meent te weten dat
België dan een verbreeden weg tot
Moerbeke zal doen aansluiten.
De voorzitter zegt. dat dit afhangt
van de bereidwilligheid van de directe
belanghebbenden om 25 pCt. der kos
ten te dragen, terwijl de heer Harte
opmerkt, dat het geld anders voor ande
re wegen wordt besteed.
De heer Huizinga zegt, onlangs te
Axel als zijn persoonlijke meening naar
voren te hebben gebracht, dat men
steun moet zoeken bij de gemeenten,
die meer het algemeen belang op het
oog zullen hebben dan de polders. Hij
zou willen, dat de polders of uitge
schakeld of facultatief werden gesteld.
De voorzitter twijfelt niet of Ter
Neuzen zal dan het voorbeeld geven.
De heer Huizinga zegt, dit niet te
kunnen toezeggen, maar hij gelooft
het wel als men maar in deze richting
blijft werken.
Bij de autobussen, wijst de heer
Laernoes er op, dat de bus Vlissingen—
Wolphaartsdijksche veer meermalen
overvol zit, onlangs nog op een Zon
dag, toen er voetballers moesten ver
voerd worden. Men kan ook over Goes
gaan, maat dan komt men weer in
een bus, want de locaaltrein komtj
aan het veer als de boot reeds vertrok
ken is.
De voorzitter zegt dat er bij het
college nimmer klachten in dezen geest
zijn ontvangen, maar zegt onderzoek
tóe.
De heer Duvekot uit Goes, klaagt
over minder goede verbinding vanuit
Zierikzee na aankomst der boot met
overig Schouwen, waarvan o.a. han
delsreizigers moeilijkheden ondervin
den.
De voorzitter zegt overweging toe.
De heer W. J. Cremer zegt namens
de R. T. M. dat de tram, die opSchou
wen ligt, rekening moet houden met
aansluitingen op Rotterdam. Voor een
autobusbedrijf op Schouwen, om in de
leemte te voorzien, is de concessie
aan de R.T.M. geweigerd.
De heer Harte bepleit nog eens om
den autobusdienst Breskens—Brug
ge ook voor het lokaalverkeer te be
stemmen, vooral voor bezoek op een
dag heen en weer is dit van groot
belang, o.a. voor plaatsen als Oost
burg en Aardenburg.
De voorzitter zegt, dat de concession-
naris dan moet beginnen wijziging der
concessie te verzoeken.
De heer J. C. Krijger zegt dat
te Goes steeds voldoende bussen ge
reed staan voor de boot.
Uit de vergadering wordt nog op
gemerkt dat de autobushouder Van
Liere des morgens een bus van de
28.
„Als al je verplichtingen, die je als
erfgename in Engeland te wachten
staan, je maar zoo spoedig weer toe
staan, te vertrekken!"
„Onzin! Ik blijf in Londen slechts
Zoolang; als de advokaten en de zaken
lui me noodig hebben; anders zal zich
niemand om mij bekommeren".
„Je vergist je, Grace," zeide Anna,
„je schijnt niet te weten, wat het zeg
gen wil, een rijke erfgename te zijn;
er zullen heeren genoeg komen om je
het hof te maken. Je zult trouwen
•en
„Waarom nietl" riep Grace lachend.
„Het huwelijk is de roeping der vrouw;
maar reken er op, ik trouw niet, voor
dat jij trouwt".
„Dan zul je lang moeten wachten,
Want ik .zal nooit trouwen".
„Hè, wat zeg je dat ernstig, Anna!"
„Omdat ik het ernstig meen, Grace.
A propos, ga je pok nog naar Lod-
donford
„Ik denk het niet, want aan die
plaats zijn immers voor .jou zulke vree
selijke herinneringen verbonden, heb
je mij verteld".
Anna ademde verlicht op. Zij had
voorzeker redenen om niet te wenschen
dat haar vriendin in Loddonford kwam,
waar het toeval haar de ongelooflijkste
dingen kon doen hooren.
Zij voelde zich in het nuis van den
professor te Bonn veilig voor alle na-
vorschingen. Zelfs de gedachte aan het
vreeselijke einde van Walter Dambv
kwam langzamerhand minder dikwijls
voor haar geest. Sedert haar ontmoe
ting met Grace in Parijs was er een
nieuw leven voor haar begonnen. Zij
had vergeten willen worden en zij was
overtuigd, dat ze ook was vergeten.
Sedert haar vader en dat onmensch,
dat'zich haar man kon noemen, ingezien
hadden, dat van haar niets meer te
vreezen was, zouden zij ook wel niet
meer aan haar denken. De 'eene, haar
vader, had zich nooit bijzonder om 'haar
'bekommerd en de andere, die geen
geweten scheen te hebben, liet de
leiding van de Bank, die hij volgens
geruchten meesterlijk voerde, zekei
geen tijd om aan zijn vrouw te den
ken. Ja, zij was vergeten, het kon
niet anders; maar zij had nog meei
bereikt, ze had zelf leeren vergeten.
En de kalmte, die zich nu langzamer
hand van haar meester maakte, werkte
ook gunstig op haar uiterlijke ver
nog inniger dan voorheen liefhebbend.
HOOFDSTUK VIII.
Het eerste bezoek, dat Grace Middle
man in Londen ontving, was van haar
advocaten Hillman en Hicks, die haar
niet genoeg lof konden vertellen van
mijnheer Warner, die volgens hun zeg
gen de zaak zoo uitstekend leidde,
dat het vermogen dat zij bezat, in
korten tijd aanmerkelijk vermeerderd
was.
De directeur van de Bank maakte
haar eerst op den derden dag na haar
aankomst in Londen een visite.
„Ik kom misschien wel wat laat,"
zeide hij, terwijl hij zich voorstelde,
„maar ik hoop dat u me zult veront
schuldigen, daar ik zaken in uw belang
had te regelen, die niet uitgesteld kon
den worden".
Juffrouw Middleman had mijnheer
Warner slechts een keer of drie gezien
in een tijd, toen zij door haar ver
driet op veel dingen geen acht had
geslagen. Maar heden maakte hij door
zijn voornaam voorkomen en innemende
manieren meet indruk op haar.
Hij raadde haar aan het hotel, Waar
zij verblijf hield te verlaten en een
■net haar stand overeenkomende woning
te huren.
„Waarvoor?" vroeg Grace iachend,
„voor den korten tijd dien ik hier denk
t« blijven?"
„Oho," zeide mijnheer Warner, „zoo
spoedig kunnen we u niet van hier laten
vertrekken. Het overnemen van een
bezit als het uwe vereischt formali
teiten, die men niet in één week en ook
niet in één maand afhandelt".
Toen mijnheer Warner haar den vol
genden dag weer bezocht, had hij reeds
een woning gevonden, die aan alle
eischen voldeed; tevens had 'hij echter
aan een andere, gewichtiger aange
legenheid gedacht.
„Uw oom, de professor, zal wel niet
zoolang weg kunnen blijven uit Borm,"
zeide hij tot Grace. ,.en wanneer hij
weg is, zult u een dame bij u moeten
hebben, die uw huis vertegenwoordigt,
Ik geloof voor deze verantwoordelijke
betrekking een geschikte dame gevon
den te hebben in de weduwe van een
staatsambtenaar".
Bedoelde dame was een vrouw op
reeds gevorderden leeftijd uit een be
kend, voornaam geslacht. Grace en
haar oom konden niet anders, dan d«
keuze van den directeur goedkeuren
en Madame Crutchly aanvaardde, zoo-
dra de nieuwe woning betrokken werd,
haar betrekking bij de jonge millio
naire. Grace en haar oom konden niet
vermoeden, dat Madame Crutchly een
werktuig was van den sluwen directeur
der Bank,
{Wordt wvpltfl}