ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN De stille getuige. Eerste Blad De Derde Verkeersconferentie. FEUILLETON Bij dit nummer behoort een bijvoegsel. BRESKENSSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN Abonnementsprijs p. 3 maanden i 1.25 trance p. post f 1,40 Advertentieprijs van 1 5 regels 75 eent Elke regel meer 13 cent. Ingez. Meded. SO et p. regel. Drukker uitgever J. C. LE BLEU voorheen E. BOOM—BLIEK breskens p«#9ro Abonnements-Advertentles zeer billijk tarief. Advertenties worden aangenomen tot u 11 e r 1 Ij k Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur ?7e Jaargng Zaterdag 15 Maart 1930 Nummer 3513 GRATIS verzekering gulden bij levens- raa gld. bij dood a» gld. bij verlies ia gld. bij ver- i a gld. bij ver- se gld. by ver voor de abonné's legen Unil lange ongeschikt- 1 [jy door 7h vaneen hf] Hes van een 4Q lies van een /ft Hes van een ongelukken voor: held tot werken. een ongeluk. »w hand of voet. oog. duim. wijsvinger. De risico van bovenstaande verzekering is bij de herzerrekirdOngevallen-Verzekering-Maatschappij Fatum" te 's-Gravenhage. ji gld. bQ verlies 111 van eiken anderen vinger. Maandagmiddag vereenigden zich op uiinoodiging van Qed Staten een aantal personen van onderscheidene verkeers instellingen in Zeeland en daarbij be langhebbende colleges en personen in een der zalen van het Provinciaal ge bouw te Mjddelburg ter bespreking van Veteersaangelegenheden in Zee land. De voorzitter, de heer jhr. mr. j. W. Quarles van Ufford, Commissaris der Koningin, opende de conferentie met een woord van welkom tot de aanwezigen, wier aantal niet zoo groot was als beide vorige jaren, en speciaal tot den vertegenwoordiger vande Spoorwegmaatschappij Ter Neuzen Gent, dje toönt een open oog te heb ben voor de belangen van het reizend publiek. Hij geeft daardoor een goed voorbeeld aan de Nederlandsche Spoor wegmaatschappij. Verder tot den in specteur en den adjunct-inspecteur der P.T.T., welke tak van dienst ook een groot belang bij het verkeer heeft tot de afgevaardigden van de Kamers van Koophandel, waarbij spr. dank brengt aan de Kamer te Ter Neuzen voor de waardevolle adviezen van haar ontvangen; tot den vertegenwoordiger van de Stoomvaartmaatschappij Zee land," die toont een echter Vaderland- sche, maar ook een Zeeuwsche lijn te "'zijn. Waar het reeds de derde verkeers conferentie is, meent spr. het doel be kend te mogen achten, het klachtenbu reau'is weer geopend. Spr. zegt. dat in verband met het spoedig moeten vertrekken van den ver tegenwoordiger van Gent—Ter Neuzen deze maatschappij het eerst zal worden besproken, ten tweede de bootdienste11, resp. die op de Wester-Schelde en die op de Ooster-Schelde; ten derde de veerdiensten; ten vierde de spoor- en tramwegen; ten vijfde de wegen in het algemeen; ten zesde de autobps diensten en ten zevende alle andere verkèersbelangen. Spr. deelde ten slotte mede, dat een telegram was ingekomen van den ver tegenwoordiger van de maatschappij Mechelen—Ter Neuzen, dat hij door een misverstand de'Boot te Ter Neu zen heeft gemist en dus niet ter con ferentie kon komen. Hierna werd het eerste punt ter sprake gebracht en kon de vertegen woordiger van GentTer Neuzen op een paar korte vragen antwoordc-n, dat binnenkort het deel op Belgisch grond gebied door de Belgische spoorwegen wordt overgenomen. Wat er met het deel der lijn op Nederlandsch gebied zal gebeuren, is nog niet te zeggen, wellicht neemt MechelenTer Neuzen het over. De datum van overname is waarschijnlijk voor het Belgisdh deel 1 Mei. maar officieel is niets bekend Spr. kan dus alleen toezeggen even- tueele wenschen over aansluiting bij Selzaete te willen overbrengen aan de Belgische Staatsspoorwegen. De voorzitter bracht dank voor die toezegging, waarvan gaarne gebruik zal worden gemaakt. Hierna kwamen de bootdiensten op de Westerschelde aan de orde. De heer N. J. Harte secretaris van de Kamer van Koophandel voor Z. Vlaanderen te Ter Neuzen, zeide, dat hij geen klachten heeft over te bren gen, bij verschillende gelegenheden heeft de Kamer adviezen uitgebracht en spr. hoopt op goede oplossingen naar aanleiding daarvan. Toch is er ten opzichte van iets zekere vrees en dat wel van den dienst Vlissingen— Ter Neuzen. De wijze waarop bij verschillende gelegenheden en onlangs ook door den minister over dezen dienst gesproken werd, heeft angst voor het behoud doen ontstaan. Toen op 29 Mei van het vori ge jaar gevraagd werd eventueele op merkingen te maken, kon de Kamer met bevroeden, dat men in die richting ging met dien dienst. Men zou dus hier een verslechtering krijgen. in plaats van een verbetering, waarnaar toch algemeen gestreefd wordt. Alles wordt gedaan om verbeteringen te ver krijgen voor Walzoorden, Hansweert, Hoedekenskerke, Vlissingen. en Bres- kens. en de lijn Ter Neuzen Vlissingen voldoet ook niet alleen aan een be hoefte, maar is wel degelijk een alge meen verkeersbelang, ook na haar ruim 100-jarig bestaan Het is dan ook pijnlijk, dat waar Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen niet met verkeersmiddelen overvoerd is, er te Breskens stemmen opgaan, die meenen, dat Ter Neuzen- Vlissingen wel kan worden opgeheven, terwijl er juist geen lijn is, die beter yoorzien is dan Vlissingen—Breskens, terwijl men tracht dit nog steeds te verbeteren. Spr. meent dan ook, dat men op hetgeen met de Jijn Vlissingen- Ter Neuzen gebeurt, goed moet toe zien en er rekening mede moet hou den, wat de gevolgen ,van opheffing zouden zijn. Vooral ook voor het vrachtvervoer In 1929, werden van Vlissingen naar Ter Neuzen 18.500 en omgekeerd 5500 zendingen verzonden. Vlissingen is juist een rustige plaats voor laden en lossen. De gelegenheid Vlissingen Goes Hoeikenskerke Ter Neuzen brengt meer'overladen met zich. Sneltrammen tus.schpn Ter Neuzen en Breskens bestaan niet en zullen er ook wel niet kunnen komen zonder groote offers ook van de openbare lichamen, waardoor de bezuiniging op de bootdiensten teniet zou worden ge daan. Het Westelijk deet van Zeeuwsch Vlaanderen met 27000 inwoners heeft goede verbindingen, maar alleen het land van Axel telt 2901)0 inwoners en heeft er dan toch ook rcc'nt op. terwijl de oevolking van het jOostelijk deel nog veel grooter is. Ooit de aansluiting te Borsselen, in den zak van Zuid- Beveland, is van groette beteekenis. Spr. hoopt, dat Ged. Staten deze be langen niet uit het oog zullen verliezen. De voorzitter zegt. dat er zeker reke ning mede zal worden gehouden. De dienst VlissingenTer Neuzen is her haaldelijk bij Ged. Staten ter sprake gekomen, doch de tijd is nog niei gekomen voor een beslissing en de dienst blijft dus nu nog bestaan. De burgemeester van Ter Neuzen, de heer Huizinga. ondersteunt gaarne het betoog van den heer Harte en stelt ook prijs op het behoud van deze directe lijn met Walcheren, o.a. omdat te Middelburg het provinciaal bestuur is gevestigd en ook de rechtbank. De beslissing berust ten slotte bij het Provinciaal college, maar toch meent spr. dat deze lijn niet kan worden ge mist. De heer Van Melle uit Goes vraagt, .of het niet mogelijk is de eerste' boot Vlissingen-Ter Neuzen wat later te laten vertrekken, opdat zij, die uit Goes vroeg te Ter Neuzen willen zijn, met den locaaltrein te Borsselen aansluiting kunnen krijgen. De heer De Jonge, directeur van den Westerscheldedienst. zegt, dat de boot juist vervroegd is op verzoek van Gent—Ter Neuzen en van de .P.T.T. De heer Groeneijk, inspecteur dei P.T.T., zegt, dat de vervroeging in het belang is van een groot deel van Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen 'ten opzichte der postverbinding. De heer Van Melle vraagt of dan schijning. De trek van zwaarmoedigheid die den romantischen Paul Fischer voor een oogenblik zijn rust ontnomen had, veitdween van haar gelaat De vele vriendinnen van mevrouw Sturm wer den ook spoedig de hare en bij de hee- ren had ze ook veel succes. Paul Fi scher had met zijn bekende verander lijkheid zijn hart weliswaar reeds weer aan een nieuwe schoonheid geschonken, maar daarvoor was dan ook de indruk dien zij van den beginne af op Frans Eckhard had gemaakt, van meer be stendigen aard. Deze was de zoon van een rijken brouwer in Hamm en sedert den dood van zijn vader, die korten tijd na Anna's komst in Bonn gestorven was, werd hij de bezitter van de brouwerij, die hij echter aan een ander verkocht. Hij was al van jongs af aan van plan geweest, geen brouwer te worden, maar met zijn geld een leven, aan de wetenschap ge wijd, te leiden en toenhij tot de conclusie was gekomen, dat Anna met het ideaal overeenkwam, dat hij ziich van de vrouw gevormd had, was het zijn hoogste streven, om Anna als zijn vrouw aan zijn zorgeloos leven te ver binden. Hij bekende haar zijn liefde, maar zij wees hem vriendelijk, maar beslist af. Zij zeide hem ook niet de minste hoop te kunnen geven en be droefd ging hij heen, maar misschien de locaaltrein niet eerder kan rijden. De heer Groeneijk zegt. dat dit niet kan. omdat de raad van toezicht op de Spoorwegen reeds accoord heeft getroffen met de P.T.T. en .dan komt er geen verandering meer in. Daarmede in verband brengt spr. de wenschelijk- beid naar voren, dat deze conferenties gehouden worden voor die tusschen ge noemde lichamen. De voorzitter meent, dat Ged. Sta ten daarmede in het vervolg gaarne rekening zullen houden. De heer Van Melle: Dus dan maar wachten tot het volgende jaar. De heer jhr. Boreel. vertegenwoor diger van de stoomvaart-maatsch. Zee land," brengt dank voor het doen varen van een speciale fruitboot Ter Neu zen—Vlissingen met producten van de veiling te Ter Neuzen voor de Zee land" -booten. Spr. vraagt of ook In het komend seizoen zulk een boot zal worden ingelegd. De voorzitter antwoordt, dat daar toe reeds besloten is. De heer Groeneijk vraagt hoe het nu gaat met de wijziging van den dienst Vlissingen—Breskens op Zondag. De voorzitter zegt. dat deze zaak nog bij den minister is. ook voor den loopenden winterdienst. Thans komt de Oosterscheldedienst aan de orde en wijst de heer M. Laer- noes, vice-voorzitter der Kamer van Koophandel te Middelburg, op den droeven toestand van de aanlegplaats te Zierikzee. waar hij wel gezien heeft hoe men martelen moet om auto's gfclost of geladen te krijgen. De voorzitter deelt mede. dat de ponton waarschijnlijk in 1932 zal kun nen worden gelegd. Bij de veren vraagt de heer Groe neijk of de veerdienst rekening zal kunnen houden met een wijziging, die in dén locaalspoorwegdienst komt. De heer De Bruijne. directeur van den Oosterscheldedienst zegt, dat dit reeds in overweging is. Bij de tramdiensten vraagt de heer jhr. Boreel in verband met excursies van de Zeeland," of het al bekend is of de trammen naar de Belgische badplaatsen weer zoo zullen loopen als verleden jaar. De heer De Jonge zegt, dat dis nog niet bekend is. Bij de wegen vraagt de heer Windt van Merkesteijn. of de weg Ter Neu zen—Axel—Roodesluis niet verbeterd kan worden. Hij meent te weten dat België dan een verbreeden weg tot Moerbeke zal doen aansluiten. De voorzitter zegt. dat dit afhangt van de bereidwilligheid van de directe belanghebbenden om 25 pCt. der kos ten te dragen, terwijl de heer Harte opmerkt, dat het geld anders voor ande re wegen wordt besteed. De heer Huizinga zegt, onlangs te Axel als zijn persoonlijke meening naar voren te hebben gebracht, dat men steun moet zoeken bij de gemeenten, die meer het algemeen belang op het oog zullen hebben dan de polders. Hij zou willen, dat de polders of uitge schakeld of facultatief werden gesteld. De voorzitter twijfelt niet of Ter Neuzen zal dan het voorbeeld geven. De heer Huizinga zegt, dit niet te kunnen toezeggen, maar hij gelooft het wel als men maar in deze richting blijft werken. Bij de autobussen, wijst de heer Laernoes er op, dat de bus Vlissingen— Wolphaartsdijksche veer meermalen overvol zit, onlangs nog op een Zon dag, toen er voetballers moesten ver voerd worden. Men kan ook over Goes gaan, maat dan komt men weer in een bus, want de locaaltrein komtj aan het veer als de boot reeds vertrok ken is. De voorzitter zegt dat er bij het college nimmer klachten in dezen geest zijn ontvangen, maar zegt onderzoek tóe. De heer Duvekot uit Goes, klaagt over minder goede verbinding vanuit Zierikzee na aankomst der boot met overig Schouwen, waarvan o.a. han delsreizigers moeilijkheden ondervin den. De voorzitter zegt overweging toe. De heer W. J. Cremer zegt namens de R. T. M. dat de tram, die opSchou wen ligt, rekening moet houden met aansluitingen op Rotterdam. Voor een autobusbedrijf op Schouwen, om in de leemte te voorzien, is de concessie aan de R.T.M. geweigerd. De heer Harte bepleit nog eens om den autobusdienst Breskens—Brug ge ook voor het lokaalverkeer te be stemmen, vooral voor bezoek op een dag heen en weer is dit van groot belang, o.a. voor plaatsen als Oost burg en Aardenburg. De voorzitter zegt, dat de concession- naris dan moet beginnen wijziging der concessie te verzoeken. De heer J. C. Krijger zegt dat te Goes steeds voldoende bussen ge reed staan voor de boot. Uit de vergadering wordt nog op gemerkt dat de autobushouder Van Liere des morgens een bus van de 28. „Als al je verplichtingen, die je als erfgename in Engeland te wachten staan, je maar zoo spoedig weer toe staan, te vertrekken!" „Onzin! Ik blijf in Londen slechts Zoolang; als de advokaten en de zaken lui me noodig hebben; anders zal zich niemand om mij bekommeren". „Je vergist je, Grace," zeide Anna, „je schijnt niet te weten, wat het zeg gen wil, een rijke erfgename te zijn; er zullen heeren genoeg komen om je het hof te maken. Je zult trouwen •en „Waarom nietl" riep Grace lachend. „Het huwelijk is de roeping der vrouw; maar reken er op, ik trouw niet, voor dat jij trouwt". „Dan zul je lang moeten wachten, Want ik .zal nooit trouwen". „Hè, wat zeg je dat ernstig, Anna!" „Omdat ik het ernstig meen, Grace. A propos, ga je pok nog naar Lod- donford „Ik denk het niet, want aan die plaats zijn immers voor .jou zulke vree selijke herinneringen verbonden, heb je mij verteld". Anna ademde verlicht op. Zij had voorzeker redenen om niet te wenschen dat haar vriendin in Loddonford kwam, waar het toeval haar de ongelooflijkste dingen kon doen hooren. Zij voelde zich in het nuis van den professor te Bonn veilig voor alle na- vorschingen. Zelfs de gedachte aan het vreeselijke einde van Walter Dambv kwam langzamerhand minder dikwijls voor haar geest. Sedert haar ontmoe ting met Grace in Parijs was er een nieuw leven voor haar begonnen. Zij had vergeten willen worden en zij was overtuigd, dat ze ook was vergeten. Sedert haar vader en dat onmensch, dat'zich haar man kon noemen, ingezien hadden, dat van haar niets meer te vreezen was, zouden zij ook wel niet meer aan haar denken. De 'eene, haar vader, had zich nooit bijzonder om 'haar 'bekommerd en de andere, die geen geweten scheen te hebben, liet de leiding van de Bank, die hij volgens geruchten meesterlijk voerde, zekei geen tijd om aan zijn vrouw te den ken. Ja, zij was vergeten, het kon niet anders; maar zij had nog meei bereikt, ze had zelf leeren vergeten. En de kalmte, die zich nu langzamer hand van haar meester maakte, werkte ook gunstig op haar uiterlijke ver nog inniger dan voorheen liefhebbend. HOOFDSTUK VIII. Het eerste bezoek, dat Grace Middle man in Londen ontving, was van haar advocaten Hillman en Hicks, die haar niet genoeg lof konden vertellen van mijnheer Warner, die volgens hun zeg gen de zaak zoo uitstekend leidde, dat het vermogen dat zij bezat, in korten tijd aanmerkelijk vermeerderd was. De directeur van de Bank maakte haar eerst op den derden dag na haar aankomst in Londen een visite. „Ik kom misschien wel wat laat," zeide hij, terwijl hij zich voorstelde, „maar ik hoop dat u me zult veront schuldigen, daar ik zaken in uw belang had te regelen, die niet uitgesteld kon den worden". Juffrouw Middleman had mijnheer Warner slechts een keer of drie gezien in een tijd, toen zij door haar ver driet op veel dingen geen acht had geslagen. Maar heden maakte hij door zijn voornaam voorkomen en innemende manieren meet indruk op haar. Hij raadde haar aan het hotel, Waar zij verblijf hield te verlaten en een ■net haar stand overeenkomende woning te huren. „Waarvoor?" vroeg Grace iachend, „voor den korten tijd dien ik hier denk t« blijven?" „Oho," zeide mijnheer Warner, „zoo spoedig kunnen we u niet van hier laten vertrekken. Het overnemen van een bezit als het uwe vereischt formali teiten, die men niet in één week en ook niet in één maand afhandelt". Toen mijnheer Warner haar den vol genden dag weer bezocht, had hij reeds een woning gevonden, die aan alle eischen voldeed; tevens had 'hij echter aan een andere, gewichtiger aange legenheid gedacht. „Uw oom, de professor, zal wel niet zoolang weg kunnen blijven uit Borm," zeide hij tot Grace. ,.en wanneer hij weg is, zult u een dame bij u moeten hebben, die uw huis vertegenwoordigt, Ik geloof voor deze verantwoordelijke betrekking een geschikte dame gevon den te hebben in de weduwe van een staatsambtenaar". Bedoelde dame was een vrouw op reeds gevorderden leeftijd uit een be kend, voornaam geslacht. Grace en haar oom konden niet anders, dan d« keuze van den directeur goedkeuren en Madame Crutchly aanvaardde, zoo- dra de nieuwe woning betrokken werd, haar betrekking bij de jonge millio naire. Grace en haar oom konden niet vermoeden, dat Madame Crutchly een werktuig was van den sluwen directeur der Bank, {Wordt wvpltfl}

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1930 | | pagina 1