ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN
De stille getuige.
Zeeuwsch-Vlaamsche
Verkeersproblemen.
FEUILLETON
Buitenland.
BRESKENSSCHE COURANT
VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Abonnementsprijs p. 3 maanden f 1.25 trance p. pest f 1,40
A d v e r t e n 11 ep r y s v a n 1 5 regels 75 cent
Elke regel meer 15 rent. Ingez. Meded. 50 et. p. regel.
Drukker uitgever J. C. LE BLEU
voorheen B. BOOM—BLIEK
TNO'T BRESKENS p»*#™
Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief.
Advertenties worden aangenomen tot uiterlijk
X Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur
37e Jaarg ng
Woensdag 12 Maart 1930
Nummer 3512
OR ATI S verzekering gulden bij levens- joo gld. bij dood mm gld. bij verlies gld. bij ver- ia gld. bij ver- aar gld. bij ver- ia gld. bij verlies
voor deabonné's tegen 200 lan8e ongeschikt- IjM door 7q vsn een hl] lies van een 4Q lies van een Xn Hes van een IN van eiken
ongelukken voor: WWa heid tot werken. een ongeluk. hand of voet. oog. duim. wijsvinger. anderen vinger.
De risico van bovenstaande verzekering is bij de her/irrekrrd Ongevallen-Verzekering-Maatschappij „Fatum" te 's-Oravenlrage.
Het „Hbld," bevat een interessant
artikel over een reis door Zeeuwsch-
Vlaanderen.
L>it artikel achten wij van genoeg
zaam gewicht om het ook onder de
aandacht van onze lezers te brengen,
waarom wij het volgende er aan ont-
leenen:
Bij een studiereis door Zeeuwsch
Vlaanderen is het alom één belangrijk
vraagstuk, dat steeds weer vóór alles
de aandacht vraagt, nl. dat van het
verkeer, waarmede de geheele econo
mische'toestand daar in Zu'.dwestelijkst
Nederland meer dan ergens anders ten
nauwste samenhangt Een enkele blik
op de kaart, en men is er van overtuigd,
dat voor dit deel van Zeeland het
spreken van een splendid isolation"
een luguber grapje zou zijn. De breede
stroom van de Westerschelde scheidt
het vastelandsgebied van de Zeeuwsche
eilanden en het zijn slechts staatkundige
en nationaliteits-grenzcn, welke tus-
schen het vierde en vijfde district, de
oude benamingen voor de landen ten
Westen en ten Oosten van den Braak
man, eenerzijds en België aan den
anderen kant liggen, is er dus een
natuurlijke oriënteering van Zeeuwsch-
Vlaanderen in Zuidelijke richtiig, daar
tegenover staan het nationale belang
en de wil der inwoners van Zeeuwsch-
Vlaanderen zëlven om de verbindingen
met het Noorden en de verkeerswegen
in eigen gebied zoo doeltreffend moge
lijk te hebben.
Want het is aan geen twijfel onder
hevig, of zoowel de protestanten langs
de kust en verder in het binnenland ver
spreid, als de katholieken in het Oosten
en ook in Sluis, Aardenburg, Ede in
het Westen, zijn krachtig Oranjegezind
en zien niets liever dan het bestaan
van de hechtste banden tussënen hun
provinciedeel en wat daar gemeenlijk
Holland" heet. En al hebben zij de
klachten gemeen met tal van andere
uithoekgebieden, dat er in Den Haag
van het hunne te weinig notitie wordt
genomen, in het geval van Zeeuwsch -
Vlaanderen is er toch zeker wel verbe
tering in bestaande toestanden te be
pleiten. Want men vergete niet, dat
juist dit gebied wel de moeilijkste
omstandigheden kent tengevolge van
de geduchte waterbarrière tusschen
Zeeuwsch-Vlaanderen en de rest van
27.
En de oude dame geloofde dit alles,
daar ze natuurlijk geen reden had, dit
niet te doen.
Zoo verliep de eene maand na de
andere. Grace hield zich trouw aan de
belofte, die zij haar vriendin gedaan
had, om haar, zonder haar geheim na
te vorschen, te vertrouwen. Anna's le
ven was voor haar van het oogenblik,
dat beiden de kostschool vaarwel ge
zegd hadden, tot op den dag dat
zij elkaar in Hotel de Lille te Parijs
weer ontmoetten, een geheimnog
meer dan dat!
Grace vermeed het zelfs nieuwsgierig
te schijnen, daar zij meende bemerkt
te hebben, dat Anna den naam van
mijnheer Warner niet graag hoorde.
Zij vertelde haar daarom zoo min mo
gelijk nieuws aangaande de Batik, daar
zij dit niet kon doen, zonder den direc
teur te noemen. Zij hield mijnheer
Warner persoonlijk voor een man,
die toch op de een of andere manier
met Anna's geheim in betrekking stond.
Op zekeren dag, dat mevrouw Sturm
het land, terwijl alle wegen ónmitdel
lijk naar het buitenland leiden.
Neem reeds onmiddellijk den pro
vincialen stoombootdienst Vlissingen
Breskens. Vlissingen, dat in den D.-
trein reeds Flushing heet, ultima Tnule
van de Nederlandsche spoorwegen in
het westen des lands. Nu is er maar
één ferry-boot, d e den dienst op Bres
kens v.v., onderhoudt en die eene is
nog ar eens buiten functie, zoodat
kleinere booten moeten invallen De
aanschaffing van een tweede ferry-boot
vormt thans een onderwerp van studie
bij het provinciaal bestuur en ook het
rijk heeft ten deze een hariig woordje
mee te spreken, omdat het 80 pCt.
van het tekort op de exploitatie voor
zijn rekening neemt.
's Avonds na tien minuten over zeve
nen, kan men niet meer van Vlissingen
naar Breskens oversteken, hoewel er
nog een latere trei.i uit net noorden
te Vlissingen aankomt. En ook een
automobilist wil wel eens na zevenen
over
Bovendien is het tarief veel te hoog.
De enkele reis in de eerste klasse 75
cent voor 20 minuten varen en mis
schier, weet de lezer, dat een retourtje
Amsterdam Zaandam per salonboot 30
cent kost, waarvoor men dan tweemaal
een half uur vaart. Een auto op de
boot kost niet minder dan pl.m. f 5
per retour, Waarbij nog komt, dat in
zittenden het gewone personentarief
hebben' te voldoen. Voeg hierbij, dat
er slechts acht verbindingen per dag
bestaan, en op Zondag drie.
dan behoeft het geen nadere verkla
ring, als wij schrijven, dat hier iets
niet in orde is. Te minder als wij
er bij aanteekenen, dat men per auto
van Breskens uit in vijftig minuten
te Brugge en in zeventig te Gent is,
zonder extra kosten.
Een betere en goedkoopere verbinding
tusschen Westelijk Zeeuwsch-Vlaande
ren het ,,Land van Cadzand"
en Vlissingen—Middelburg, is dus wel
in de eerste plaats gebiedend noodza
kelijk. Wij vragen ons zelf af, waarom
de overtocht per eiken dag elk uur
varende ferry-boot, en dan als rijks-
veer, niet geheel gratis kan zijn, gezien
de omstandigheid, dat het bouwen van
een brug hier practisch onmogelijk en
een bootverbinding dus het onafwend
baar complement is. Het rijk heft geen
tollen op zijn vaste bruggen, al vraagt
het financieele bijdragen aan de be
langhebbende provinciale en gemeen
tebesturen. Waarom dan de vaart tus
schen Zeeuwsch-Vlaanderen en het
noorden geen staatszorg gemaakt, met
bij de kachel zat en haar kopje koffie
dronk, zeide zij tot Anna:
jlGrace heeft weer zoo'n brief op
blauw gelinieerd papier met stijle let
ters van haar Londensche advocaten
gekregen Er was vroeger, 'tis al heel
lang geleden, zoo'n jonge man aan de
Middlemansche Bank, nog voor den
tijd, dat mijn broeder de leiding der
zaak overnam, die dikwijls een praatje
met mij maakte, als ik mijn vader van
de Bank kwam. afhalen. Hij werd ver
liefd op me, de arme jongen! Ik zie
hem nu nog, als was het gisteren, voor
mij staan, hoewel ik zijn naam. al lang
vergeten ben". De oude dame zette
haar kopje koffie op tafel en staarde
in gedachten verzonken, voor zich uit.
,,Ik weet niet," ging zij verder, „hoe
ik nu na zooveel jaren, nog aan hem.
denk. O ja, toclrt. Hij vermeed zich.
namelijk in dien tijd vaak aan mij te
schrijven en zijn handsc'nrift was even
stijl als dat in den brief uit Londen
van hedenmorgen Weet u wat er in
den brief aan Grace stond?"
„Ja, mevrouw".
„Dus u weet reeds alles? Ja, ja,"
zejde de oude dame, haar hoofd schud
dende, „de tijd snelt voorbij en ik zal
nu spoedig mijn nicht weer verliezen;
ze zal een groote dame worden en mij,
zooals dat dan gewoonlijk gaat, ver
provincialen steun Want nu betaalt
de Zeeuwsche belastingbetaler mee aan
de brug bij Katerveer en straks aan
andere nieuwe vaste oeververbindingen
maar naast zijn aandeel in de subsidi-
eering van den provincialen stoomboot-
dienst, brengt hij ook de hooge vervoers
tarieven op. En dat is toch eigenlijk-
niet in den haak.
Hetzelfde geldt voor de andère boot
diensten: Vlissingen—Borsselen (Beve
land)—Ter Neuzen, Ter Neuzen—;Hce-
dekenskerke Hansweert (Beveland) en
Hansweert—Walsoorden (n.o. Zeeuwsch
Vlaanderen).
Op de l'jn Breskens—Vlissingen zijn
alleen des zomers in het toeristensei
zoen, als de Belgische bidplaahei vol
Engelschen en Amerikanen zitten, goed
koopere retours te krijgen, maar daar
is men de rest van het jaar niet mee
geholpen.
En niet minder moeten de vracht
tarieven omlaag, want als frappant voor
beeld deelde men ons mede, dat voor
vrachtgoed van Breskens naar de ha
ven Vlissingen de dubbele vrachtprijs
betaald moet worden als van Breskens
naar Amsterdam per motorboot!
Lading per vrachtauto kost op de
ferry-boot zestig cent per 100 Kilo
en de vrachtauto zelve vijftien cent per
100 kilo. Voor welk vrachtvervoer het
zelfde kan gelden als voor passagiers-
overtocht: schaf die (tarieven af!
Tenzij om bij dit vrachtvervoer
te blijven er toe wordt overgegaan
op de ferrybooten rails te leggen en
de goederenwagons de reis Vlissingen-
Breskens kunnen meóinaken, hetgeen
een groote vergemakkelijking van het
vracnivervoer beteekenen en vanzelf een
speciaal tarief vereischen zou. Of het
bouwen van de daartoe benoodigde
bruggehoofden te Vlissingen en Bres
kens technisch mogelijk, rendabel en
derhalve gerechtvaart igd zou zijn, wa
gen wij hier niet te beoordeelen, doch
dient in elk geval onderwerp van nauw
gezette overweging te zijn'
Het autoverkeer is de laatste vijf ja
ren overal en niet minder in Zeeuwsch-
Vlaanderen aanmerkelijk toegenomen
en daarmede de onafhankelijkheid van
tal van bewoners en vreemden van de
locale middelen van vervoer. Zoodat
thans veel minder dan destijds klemt
verbetering van de bestaande ijzeren
banen, of bijv. vervanging van de
(smalspoor-) tramlijn Breskens—Mal-
deghem door een breedspoor-vesrbin-
ding. Neen, in de eerste plaats vraagt
men nu, naast behoorlijk pontvervoer,
goede autowegen, nieuwe waterwe
gen, en voor de interlocale tramverbin-
geten. 'tls maar goed, dat ze u als
steun in dat nieuwe leven zal mee-
neme",
„Helaas kan ik, antwoordde Anna,
„niet altijd bij haar blijven. Ik zat haar
nu ook niet dadelijk naar Engeland
kunnen begeleiden"
„Waarom niet?" vroeg mevrouw
Sturm. i,
„Familieaangelegenheden* mevrouw,
omstandigheden
„Ach zoo," zeide de zieke, achter
over in haar leunstoel liggend, „is
dat het geval? Ja, dan kan ik het me
denken maar het is jammer;
want ik had voor Grace op u gere
kend".
züTf begrijpen;Hat' het gewich
tige redenen zijn moeten,, als ik juf
frouw Middleman verlaat",
„Zeker, juffrouw Weller, ik weet,
hoeveel u v'an mijn nicht houdt en kan
het me Pest voorstellen, maar dan zal
ik u tenminste toch niet verliezen,
niet waar? Dan blijft u.voqrloopig bij
mij; ik ben ni£ zoo aan u gewend.
Dus dat is afgesproken Maar nu is
het de vraag i Wie zal met Grace mee
gaan
„Juffrouw Grace thcht, dat de pfo-
fessor haar misschien kon begeleiden en
den eersten tijd tenminste bij haar
kon blijven", j
dingen lagere tarieven ten bate van per
sonen- en goederen-verveer de mo
derne tijd heeft in dit toch hoofdzake
lijk landelijk gebied het spoorwegvraag-
siuk op den achtergrond gebracht, te
meer omdat het industrieel gedeelte
van Zeeuwsch-Vlaanderen (Belgische)
treinverbindingen hééft, zij het alleen
naar België. Maar de industrie is daar
in hoofdzaak Belgisch en Ter Neuzen
is immers de voorhaven van Gent!
Zeer zeker is het reizen in Zeeuwsch-
Vlaanderen per tram geen aanbevelens
waardige genieting. Misschien des zo
mers meer dan in Üeze winterweken.
Maar toch, altijd razen de witte stoom
wolken als wilde steigerende hengsten
langs de ruiten der wagons of wel
blaast de locomotieS zwarten rook als
rouwwade over de wijde velden. We
hebben dat voor liet te nemen. Bijvoor
beeld trekkend van Oostburg naar Ter
Neuzen om 2.30 uur in den namiddag.
Dan is het overstappen te Schoondijke,
daarna te IJzendijke, waar men van
3.15 tot 4 uur moet wachten, terwijl de
tram infusschen een uitstapje naar de
grens maakt; dan verder langs den
inham tusschen west en oost, den
Braakman waar het haventje bij de
trambaan bij laag water geheel droog
ligt over Nederland op zijn smalst,
want slechts weinige schreden zuid
waarts ligt de Belgische grens, voorts
over de mosselenphats Philippine, waai
men moet overstappen in de tram naar
Ter Neuzen, die ten slotte het einddoel
om 5.15 bereikt. Afstand ruim 25 K.M.
Goede autowegen vraagt dus Z.
Vlaanderen en er is op dat gebied
nog zeer veel te doen. Zoowel wat
betreft de rijks- als de provinciale en
tertiaire wegen van polders en kleine
gemeenten. Proeven tot verbetering van
den weg Breskehs-grens via Eede, wel
ken weg Napoleon liet aanleggen, wor
den thans genomen. En in Oostelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen heeft een bijeen
komst van vertegenwoordigers der ge
meentebesturen plaats gevonden om te
beraadslagen o\er de mogelijkheid om
de wegen zoo goed mogelijk te maken
en te breken met het standpunt der
polderbesturen, dat de wegen voor het
bietenvervoer goed genoeg zijn
Het resultaat was, dat f 1 per be
woner noodig zou zijn om de wegen
goed te krijgen en in verband met
den slechten eco.iomi chen toestand
durft men er een dergelijke belasting
nog lang niet aan!
Een schrale troost is het, dat de
aangrenzende Belgische wegen zoo mo
gelijk nog slechter zijn dan de Neder
landsche, Belgische keien als sdnaaps-
„De professor!" riep de oude dame
uit, „waar denkt ze aan? Hij kan
niet weg van zijn colleges en wat zou
er dan van mij moeten worden?"
„Ik blijf immers bij u, mevrouw".
„Ja, ja," zeide zij, na een tijdje
nagedacht te hebben, ,,'tis toen mis
schien wel goed vöor hem een weinig
verandering. Dat eeuwige doceeren ook
aan de universiteit; als hij mijn zin
deed, dan had hij dat neele professor
schap al lang aan den kapstok gehan
gen; we kunnen zoo óók leven. Maar
wat een idee, om hem naar Londen
te zenden, zoo'n gemakzuchtigen, on-
handigen man! Wat zal Grace voor
steun aan hem hebben
„Grace is zelfstandig, mevrouw, en
als raadgevers heeft zij de heeren Hill-
man en Hicks. Het is er maar om te
doen, dat zij iemand bij zich heeft".
Mevrouw Sturm zag in, dat Anna
gelijk had,
,)Nu komt het er echter op aan,
of de professor op reis zal willen gaan"
„Als u hem daartoe aanspoort, me
vrouw, zal hij het zeker wel doen. Hij
zou door de Londensche geleerden, die
reeds allen van hem gehoord hebben,
zeer hartelijk ontvangen worden".
Het plan beviel mevrouw Sturm en
nog dienzelfden avond sprak zij er met
haar man over.
koppen vormen geen aanlokkelijk weg
dek. Men neme maar eens het traject
Hulst—St. Nicolaas of dat van Ter
Neuzen langs het kanaal naar Gent.
Dit laatste is op Nederlandsch grond
gebied grootendeels goed, maar wordt
in België zoo abominabel, dat de auto
bus van Vrijdag, voor het marktbezoek
aan Gent, van Selzaete af „binnendoor"
gaat en het kanaal li.iks laat liggen
Goede autowegen. Niet in de eerste
plaats voor de autobussen want die
zijn er maar weinige, omdat alle auto
busconcessies voor lijnen parallel aan
die van de stoomtram even fanatiek
als elders in den lande geweigerd zijn.
Met het gevolg, dat de tram Breskens-
Maldeghem een mooi dividend en de
ZeeuwschVlaamsche Tramweg maat
schappij (van Schoondijke af de Ooste
lijke lijnen) ook geregeld, zij 't een
veel geringer, dividend maken. Maar
wel die goede wegen voornamelijk voor
de personen- en vrachtauto's, die hier
de moderne tijd in steeds grooter aan
tal brengt. Zelfs dit jaar, nu de boeren
een zeer slechten tijd doormaken, koch
ten nog verschillende landbouwers nieu
we wagens. Ze zijn een noodzakelijk
heid geworden. Dat de auto's op haar
beurt het verkeer met België vergemak
kelijken, behoeft uit algemeen Neder
landsch oogpunt beschouwd geen be
zwaar te zijn, als men van officieele
zijde slechts alles doet om het verkeer
naar het Noorden te verruimen. En
als dan ook de winkeliers van Walche
ren een handje meehelpen. Wan! men
is zoowaar in West Zeeuwsch-Vlaan
deren den oorlogstijd nog niet verge
ten, toen de winkeliers te Middelburg
op bepaalde dagen zeiden: „de boeren
van het Land van Cadzand komen" en
de slechtste en duurste spullen in hun
etalages plaatsten!
DUITSCH1.AND.
Eenigë incidenten te Berlijn.
Op het eind van den middag is het
te Berlijn Donderdag hier en daar tot
botsingen gekomen. In de Leipziger-
strasse heeft de politie, toen zij een
groep communisten uiteen dreef, 1 de
monstrant doodgeschoten.
Te Charlottenburg kwam de politie,
door een troep van 300 a 400 betoogers
bedreigd, zoo in het nauw, dat zij met
scherp moest schieten. Er werden 3
menschen gewond.
Te Neuköln is met een ontplofbare
stof een aanslag op een tram gedaan
Deze keek zijn vrouw aan, alsof
hij zijn eigen ooren niet gelooide,,
Hij naar Engeland En dat raadde
zijn vrouw hem aan? Het scheen hem
een wonder toe en aarzelend als hij
was, zeide hij er over te moeten na
denken, maar stelde zijn beslissing van
dag tot dag uit. Met behulp van eeni-
gen zijner collega's, wien mevrouw
Sturm verzocht had, naar man te over
tuigen, door hem te zegge hoe goed
zijn reis en het verkeer met de Engel-
sche geleerden voor de Duitschc weten
schap zou zijn, werd hij todn eindelijk
er toe gebracht, zijn nicht over liet
Kanaal te begeleiden.
„Hoe zwaar mij het scheiden valt,
zul je kunnen denken," zeide Grace tot
haar vriendin, voor zij wegging, „maar
ik moet op reis en jij zegt, dat je
onmogelijk mee kunt gaan".
„Neen," antwoordde Anna, „het gaat
niet. Ik vind het heel lief en moo|i
van je, Grace, dat je niet aandringt
om mijn redenen daarvoor te weten".
„Je weet, wat ik je beloofd heb,"
zeide deze. „En probeer nu op goeden
voet te blijven met tante. Zoodra ik
kan, kom ik terug, óf om je hier ge
zelschap te houden, óf om je af te
halen om te gaan reizen door Europa",
I j[Worett veryolgdj.