ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN De stille getuige. Zeeuwsch-Vlaamsche Verkeersproblemen. FEUILLETON Buitenland. BRESKENSSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN Abonnementsprijs p. 3 maanden f 1.25 trance p. pest f 1,40 A d v e r t e n 11 ep r y s v a n 1 5 regels 75 cent Elke regel meer 15 rent. Ingez. Meded. 50 et. p. regel. Drukker uitgever J. C. LE BLEU voorheen B. BOOM—BLIEK TNO'T BRESKENS p»*#™ Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief. Advertenties worden aangenomen tot uiterlijk X Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur 37e Jaarg ng Woensdag 12 Maart 1930 Nummer 3512 OR ATI S verzekering gulden bij levens- joo gld. bij dood mm gld. bij verlies gld. bij ver- ia gld. bij ver- aar gld. bij ver- ia gld. bij verlies voor deabonné's tegen 200 lan8e ongeschikt- IjM door 7q vsn een hl] lies van een 4Q lies van een Xn Hes van een IN van eiken ongelukken voor: WWa heid tot werken. een ongeluk. hand of voet. oog. duim. wijsvinger. anderen vinger. De risico van bovenstaande verzekering is bij de her/irrekrrd Ongevallen-Verzekering-Maatschappij „Fatum" te 's-Oravenlrage. Het „Hbld," bevat een interessant artikel over een reis door Zeeuwsch- Vlaanderen. L>it artikel achten wij van genoeg zaam gewicht om het ook onder de aandacht van onze lezers te brengen, waarom wij het volgende er aan ont- leenen: Bij een studiereis door Zeeuwsch Vlaanderen is het alom één belangrijk vraagstuk, dat steeds weer vóór alles de aandacht vraagt, nl. dat van het verkeer, waarmede de geheele econo mische'toestand daar in Zu'.dwestelijkst Nederland meer dan ergens anders ten nauwste samenhangt Een enkele blik op de kaart, en men is er van overtuigd, dat voor dit deel van Zeeland het spreken van een splendid isolation" een luguber grapje zou zijn. De breede stroom van de Westerschelde scheidt het vastelandsgebied van de Zeeuwsche eilanden en het zijn slechts staatkundige en nationaliteits-grenzcn, welke tus- schen het vierde en vijfde district, de oude benamingen voor de landen ten Westen en ten Oosten van den Braak man, eenerzijds en België aan den anderen kant liggen, is er dus een natuurlijke oriënteering van Zeeuwsch- Vlaanderen in Zuidelijke richtiig, daar tegenover staan het nationale belang en de wil der inwoners van Zeeuwsch- Vlaanderen zëlven om de verbindingen met het Noorden en de verkeerswegen in eigen gebied zoo doeltreffend moge lijk te hebben. Want het is aan geen twijfel onder hevig, of zoowel de protestanten langs de kust en verder in het binnenland ver spreid, als de katholieken in het Oosten en ook in Sluis, Aardenburg, Ede in het Westen, zijn krachtig Oranjegezind en zien niets liever dan het bestaan van de hechtste banden tussënen hun provinciedeel en wat daar gemeenlijk Holland" heet. En al hebben zij de klachten gemeen met tal van andere uithoekgebieden, dat er in Den Haag van het hunne te weinig notitie wordt genomen, in het geval van Zeeuwsch - Vlaanderen is er toch zeker wel verbe tering in bestaande toestanden te be pleiten. Want men vergete niet, dat juist dit gebied wel de moeilijkste omstandigheden kent tengevolge van de geduchte waterbarrière tusschen Zeeuwsch-Vlaanderen en de rest van 27. En de oude dame geloofde dit alles, daar ze natuurlijk geen reden had, dit niet te doen. Zoo verliep de eene maand na de andere. Grace hield zich trouw aan de belofte, die zij haar vriendin gedaan had, om haar, zonder haar geheim na te vorschen, te vertrouwen. Anna's le ven was voor haar van het oogenblik, dat beiden de kostschool vaarwel ge zegd hadden, tot op den dag dat zij elkaar in Hotel de Lille te Parijs weer ontmoetten, een geheimnog meer dan dat! Grace vermeed het zelfs nieuwsgierig te schijnen, daar zij meende bemerkt te hebben, dat Anna den naam van mijnheer Warner niet graag hoorde. Zij vertelde haar daarom zoo min mo gelijk nieuws aangaande de Batik, daar zij dit niet kon doen, zonder den direc teur te noemen. Zij hield mijnheer Warner persoonlijk voor een man, die toch op de een of andere manier met Anna's geheim in betrekking stond. Op zekeren dag, dat mevrouw Sturm het land, terwijl alle wegen ónmitdel lijk naar het buitenland leiden. Neem reeds onmiddellijk den pro vincialen stoombootdienst Vlissingen Breskens. Vlissingen, dat in den D.- trein reeds Flushing heet, ultima Tnule van de Nederlandsche spoorwegen in het westen des lands. Nu is er maar één ferry-boot, d e den dienst op Bres kens v.v., onderhoudt en die eene is nog ar eens buiten functie, zoodat kleinere booten moeten invallen De aanschaffing van een tweede ferry-boot vormt thans een onderwerp van studie bij het provinciaal bestuur en ook het rijk heeft ten deze een hariig woordje mee te spreken, omdat het 80 pCt. van het tekort op de exploitatie voor zijn rekening neemt. 's Avonds na tien minuten over zeve nen, kan men niet meer van Vlissingen naar Breskens oversteken, hoewel er nog een latere trei.i uit net noorden te Vlissingen aankomt. En ook een automobilist wil wel eens na zevenen over Bovendien is het tarief veel te hoog. De enkele reis in de eerste klasse 75 cent voor 20 minuten varen en mis schier, weet de lezer, dat een retourtje Amsterdam Zaandam per salonboot 30 cent kost, waarvoor men dan tweemaal een half uur vaart. Een auto op de boot kost niet minder dan pl.m. f 5 per retour, Waarbij nog komt, dat in zittenden het gewone personentarief hebben' te voldoen. Voeg hierbij, dat er slechts acht verbindingen per dag bestaan, en op Zondag drie. dan behoeft het geen nadere verkla ring, als wij schrijven, dat hier iets niet in orde is. Te minder als wij er bij aanteekenen, dat men per auto van Breskens uit in vijftig minuten te Brugge en in zeventig te Gent is, zonder extra kosten. Een betere en goedkoopere verbinding tusschen Westelijk Zeeuwsch-Vlaande ren het ,,Land van Cadzand" en Vlissingen—Middelburg, is dus wel in de eerste plaats gebiedend noodza kelijk. Wij vragen ons zelf af, waarom de overtocht per eiken dag elk uur varende ferry-boot, en dan als rijks- veer, niet geheel gratis kan zijn, gezien de omstandigheid, dat het bouwen van een brug hier practisch onmogelijk en een bootverbinding dus het onafwend baar complement is. Het rijk heft geen tollen op zijn vaste bruggen, al vraagt het financieele bijdragen aan de be langhebbende provinciale en gemeen tebesturen. Waarom dan de vaart tus schen Zeeuwsch-Vlaanderen en het noorden geen staatszorg gemaakt, met bij de kachel zat en haar kopje koffie dronk, zeide zij tot Anna: jlGrace heeft weer zoo'n brief op blauw gelinieerd papier met stijle let ters van haar Londensche advocaten gekregen Er was vroeger, 'tis al heel lang geleden, zoo'n jonge man aan de Middlemansche Bank, nog voor den tijd, dat mijn broeder de leiding der zaak overnam, die dikwijls een praatje met mij maakte, als ik mijn vader van de Bank kwam. afhalen. Hij werd ver liefd op me, de arme jongen! Ik zie hem nu nog, als was het gisteren, voor mij staan, hoewel ik zijn naam. al lang vergeten ben". De oude dame zette haar kopje koffie op tafel en staarde in gedachten verzonken, voor zich uit. ,,Ik weet niet," ging zij verder, „hoe ik nu na zooveel jaren, nog aan hem. denk. O ja, toclrt. Hij vermeed zich. namelijk in dien tijd vaak aan mij te schrijven en zijn handsc'nrift was even stijl als dat in den brief uit Londen van hedenmorgen Weet u wat er in den brief aan Grace stond?" „Ja, mevrouw". „Dus u weet reeds alles? Ja, ja," zejde de oude dame, haar hoofd schud dende, „de tijd snelt voorbij en ik zal nu spoedig mijn nicht weer verliezen; ze zal een groote dame worden en mij, zooals dat dan gewoonlijk gaat, ver provincialen steun Want nu betaalt de Zeeuwsche belastingbetaler mee aan de brug bij Katerveer en straks aan andere nieuwe vaste oeververbindingen maar naast zijn aandeel in de subsidi- eering van den provincialen stoomboot- dienst, brengt hij ook de hooge vervoers tarieven op. En dat is toch eigenlijk- niet in den haak. Hetzelfde geldt voor de andère boot diensten: Vlissingen—Borsselen (Beve land)—Ter Neuzen, Ter Neuzen—;Hce- dekenskerke Hansweert (Beveland) en Hansweert—Walsoorden (n.o. Zeeuwsch Vlaanderen). Op de l'jn Breskens—Vlissingen zijn alleen des zomers in het toeristensei zoen, als de Belgische bidplaahei vol Engelschen en Amerikanen zitten, goed koopere retours te krijgen, maar daar is men de rest van het jaar niet mee geholpen. En niet minder moeten de vracht tarieven omlaag, want als frappant voor beeld deelde men ons mede, dat voor vrachtgoed van Breskens naar de ha ven Vlissingen de dubbele vrachtprijs betaald moet worden als van Breskens naar Amsterdam per motorboot! Lading per vrachtauto kost op de ferry-boot zestig cent per 100 Kilo en de vrachtauto zelve vijftien cent per 100 kilo. Voor welk vrachtvervoer het zelfde kan gelden als voor passagiers- overtocht: schaf die (tarieven af! Tenzij om bij dit vrachtvervoer te blijven er toe wordt overgegaan op de ferrybooten rails te leggen en de goederenwagons de reis Vlissingen- Breskens kunnen meóinaken, hetgeen een groote vergemakkelijking van het vracnivervoer beteekenen en vanzelf een speciaal tarief vereischen zou. Of het bouwen van de daartoe benoodigde bruggehoofden te Vlissingen en Bres kens technisch mogelijk, rendabel en derhalve gerechtvaart igd zou zijn, wa gen wij hier niet te beoordeelen, doch dient in elk geval onderwerp van nauw gezette overweging te zijn' Het autoverkeer is de laatste vijf ja ren overal en niet minder in Zeeuwsch- Vlaanderen aanmerkelijk toegenomen en daarmede de onafhankelijkheid van tal van bewoners en vreemden van de locale middelen van vervoer. Zoodat thans veel minder dan destijds klemt verbetering van de bestaande ijzeren banen, of bijv. vervanging van de (smalspoor-) tramlijn Breskens—Mal- deghem door een breedspoor-vesrbin- ding. Neen, in de eerste plaats vraagt men nu, naast behoorlijk pontvervoer, goede autowegen, nieuwe waterwe gen, en voor de interlocale tramverbin- geten. 'tls maar goed, dat ze u als steun in dat nieuwe leven zal mee- neme", „Helaas kan ik, antwoordde Anna, „niet altijd bij haar blijven. Ik zat haar nu ook niet dadelijk naar Engeland kunnen begeleiden" „Waarom niet?" vroeg mevrouw Sturm. i, „Familieaangelegenheden* mevrouw, omstandigheden „Ach zoo," zeide de zieke, achter over in haar leunstoel liggend, „is dat het geval? Ja, dan kan ik het me denken maar het is jammer; want ik had voor Grace op u gere kend". züTf begrijpen;Hat' het gewich tige redenen zijn moeten,, als ik juf frouw Middleman verlaat", „Zeker, juffrouw Weller, ik weet, hoeveel u v'an mijn nicht houdt en kan het me Pest voorstellen, maar dan zal ik u tenminste toch niet verliezen, niet waar? Dan blijft u.voqrloopig bij mij; ik ben ni£ zoo aan u gewend. Dus dat is afgesproken Maar nu is het de vraag i Wie zal met Grace mee gaan „Juffrouw Grace thcht, dat de pfo- fessor haar misschien kon begeleiden en den eersten tijd tenminste bij haar kon blijven", j dingen lagere tarieven ten bate van per sonen- en goederen-verveer de mo derne tijd heeft in dit toch hoofdzake lijk landelijk gebied het spoorwegvraag- siuk op den achtergrond gebracht, te meer omdat het industrieel gedeelte van Zeeuwsch-Vlaanderen (Belgische) treinverbindingen hééft, zij het alleen naar België. Maar de industrie is daar in hoofdzaak Belgisch en Ter Neuzen is immers de voorhaven van Gent! Zeer zeker is het reizen in Zeeuwsch- Vlaanderen per tram geen aanbevelens waardige genieting. Misschien des zo mers meer dan in Üeze winterweken. Maar toch, altijd razen de witte stoom wolken als wilde steigerende hengsten langs de ruiten der wagons of wel blaast de locomotieS zwarten rook als rouwwade over de wijde velden. We hebben dat voor liet te nemen. Bijvoor beeld trekkend van Oostburg naar Ter Neuzen om 2.30 uur in den namiddag. Dan is het overstappen te Schoondijke, daarna te IJzendijke, waar men van 3.15 tot 4 uur moet wachten, terwijl de tram infusschen een uitstapje naar de grens maakt; dan verder langs den inham tusschen west en oost, den Braakman waar het haventje bij de trambaan bij laag water geheel droog ligt over Nederland op zijn smalst, want slechts weinige schreden zuid waarts ligt de Belgische grens, voorts over de mosselenphats Philippine, waai men moet overstappen in de tram naar Ter Neuzen, die ten slotte het einddoel om 5.15 bereikt. Afstand ruim 25 K.M. Goede autowegen vraagt dus Z. Vlaanderen en er is op dat gebied nog zeer veel te doen. Zoowel wat betreft de rijks- als de provinciale en tertiaire wegen van polders en kleine gemeenten. Proeven tot verbetering van den weg Breskehs-grens via Eede, wel ken weg Napoleon liet aanleggen, wor den thans genomen. En in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen heeft een bijeen komst van vertegenwoordigers der ge meentebesturen plaats gevonden om te beraadslagen o\er de mogelijkheid om de wegen zoo goed mogelijk te maken en te breken met het standpunt der polderbesturen, dat de wegen voor het bietenvervoer goed genoeg zijn Het resultaat was, dat f 1 per be woner noodig zou zijn om de wegen goed te krijgen en in verband met den slechten eco.iomi chen toestand durft men er een dergelijke belasting nog lang niet aan! Een schrale troost is het, dat de aangrenzende Belgische wegen zoo mo gelijk nog slechter zijn dan de Neder landsche, Belgische keien als sdnaaps- „De professor!" riep de oude dame uit, „waar denkt ze aan? Hij kan niet weg van zijn colleges en wat zou er dan van mij moeten worden?" „Ik blijf immers bij u, mevrouw". „Ja, ja," zeide zij, na een tijdje nagedacht te hebben, ,,'tis toen mis schien wel goed vöor hem een weinig verandering. Dat eeuwige doceeren ook aan de universiteit; als hij mijn zin deed, dan had hij dat neele professor schap al lang aan den kapstok gehan gen; we kunnen zoo óók leven. Maar wat een idee, om hem naar Londen te zenden, zoo'n gemakzuchtigen, on- handigen man! Wat zal Grace voor steun aan hem hebben „Grace is zelfstandig, mevrouw, en als raadgevers heeft zij de heeren Hill- man en Hicks. Het is er maar om te doen, dat zij iemand bij zich heeft". Mevrouw Sturm zag in, dat Anna gelijk had, ,)Nu komt het er echter op aan, of de professor op reis zal willen gaan" „Als u hem daartoe aanspoort, me vrouw, zal hij het zeker wel doen. Hij zou door de Londensche geleerden, die reeds allen van hem gehoord hebben, zeer hartelijk ontvangen worden". Het plan beviel mevrouw Sturm en nog dienzelfden avond sprak zij er met haar man over. koppen vormen geen aanlokkelijk weg dek. Men neme maar eens het traject Hulst—St. Nicolaas of dat van Ter Neuzen langs het kanaal naar Gent. Dit laatste is op Nederlandsch grond gebied grootendeels goed, maar wordt in België zoo abominabel, dat de auto bus van Vrijdag, voor het marktbezoek aan Gent, van Selzaete af „binnendoor" gaat en het kanaal li.iks laat liggen Goede autowegen. Niet in de eerste plaats voor de autobussen want die zijn er maar weinige, omdat alle auto busconcessies voor lijnen parallel aan die van de stoomtram even fanatiek als elders in den lande geweigerd zijn. Met het gevolg, dat de tram Breskens- Maldeghem een mooi dividend en de ZeeuwschVlaamsche Tramweg maat schappij (van Schoondijke af de Ooste lijke lijnen) ook geregeld, zij 't een veel geringer, dividend maken. Maar wel die goede wegen voornamelijk voor de personen- en vrachtauto's, die hier de moderne tijd in steeds grooter aan tal brengt. Zelfs dit jaar, nu de boeren een zeer slechten tijd doormaken, koch ten nog verschillende landbouwers nieu we wagens. Ze zijn een noodzakelijk heid geworden. Dat de auto's op haar beurt het verkeer met België vergemak kelijken, behoeft uit algemeen Neder landsch oogpunt beschouwd geen be zwaar te zijn, als men van officieele zijde slechts alles doet om het verkeer naar het Noorden te verruimen. En als dan ook de winkeliers van Walche ren een handje meehelpen. Wan! men is zoowaar in West Zeeuwsch-Vlaan deren den oorlogstijd nog niet verge ten, toen de winkeliers te Middelburg op bepaalde dagen zeiden: „de boeren van het Land van Cadzand komen" en de slechtste en duurste spullen in hun etalages plaatsten! DUITSCH1.AND. Eenigë incidenten te Berlijn. Op het eind van den middag is het te Berlijn Donderdag hier en daar tot botsingen gekomen. In de Leipziger- strasse heeft de politie, toen zij een groep communisten uiteen dreef, 1 de monstrant doodgeschoten. Te Charlottenburg kwam de politie, door een troep van 300 a 400 betoogers bedreigd, zoo in het nauw, dat zij met scherp moest schieten. Er werden 3 menschen gewond. Te Neuköln is met een ontplofbare stof een aanslag op een tram gedaan Deze keek zijn vrouw aan, alsof hij zijn eigen ooren niet gelooide,, Hij naar Engeland En dat raadde zijn vrouw hem aan? Het scheen hem een wonder toe en aarzelend als hij was, zeide hij er over te moeten na denken, maar stelde zijn beslissing van dag tot dag uit. Met behulp van eeni- gen zijner collega's, wien mevrouw Sturm verzocht had, naar man te over tuigen, door hem te zegge hoe goed zijn reis en het verkeer met de Engel- sche geleerden voor de Duitschc weten schap zou zijn, werd hij todn eindelijk er toe gebracht, zijn nicht over liet Kanaal te begeleiden. „Hoe zwaar mij het scheiden valt, zul je kunnen denken," zeide Grace tot haar vriendin, voor zij wegging, „maar ik moet op reis en jij zegt, dat je onmogelijk mee kunt gaan". „Neen," antwoordde Anna, „het gaat niet. Ik vind het heel lief en moo|i van je, Grace, dat je niet aandringt om mijn redenen daarvoor te weten". „Je weet, wat ik je beloofd heb," zeide deze. „En probeer nu op goeden voet te blijven met tante. Zoodra ik kan, kom ik terug, óf om je hier ge zelschap te houden, óf om je af te halen om te gaan reizen door Europa", I j[Worett veryolgdj.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1930 | | pagina 1