ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN De eeuwige strijd. J VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN Zaterdag 22 September 928 Nummer 3364 Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeenwsch-Vlaanderen te Ter Neuzen. BRESKENSSCHE COURANT Abonnementsprijs p. 3 maanden f 1.25 franco p. post f 1,40 A d v e r t e n 11 e p r jj 3 v a n 1 5 regels 75 cent Elke regel meer J5 cent. ingez. Meüed. 30 ct. p. regel. Drukker uitgever J. C. LE BLEU voorbeen E. BOOM - BLIEK Telelooo BRESKENS p°«#gr° Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief. Advertenties worden aangenomen tot u 11 e r 1 ij k :-: Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur d7e Jaargang OR A T 1 S verzekering gulden bij levens- gld. bij dood mtr gid. bij verlies »a gld. bij ver- ra gld. bij ver- a» gld. bij ver- vi). f:ab)!iné's tegen y[j[j lange ongeschikt- Hjjj door van een hij 'ie* van een '>es van een qu ',es van een ongelukken voor: heid tot werken. een ongeluk. Iw hand of voet. oog. duim. wijsvinger. De risico van bovenstaande verzekering is herverzekerd bij de Ongevallen-Verzekering-Maatschappij .Fatum" te 's-Gravenhage. z a gld. bij verlies van eiken anderen vinger. ii D licei Var. 't Hoff (Axel) was de eerste spreker en verdedigde een ver zoek aan Ged. Staten oin op Jen prov. stoombootdiensten liet tarief voor per sonen en goederen te verminderen tot de helft, hetgeen naar zijn meening zon tegemoet komen voor handel en indu strie, van geheel Zeeuwsch-Vlaanderen, dat door zijn ligging zoo bijzonder ge dupeerd wordt. De lagere inkomsten zouden behooren te worden gedekt door rijkssubsidie, waartegen, gezien hetgeen de andere streken van ons land voor handel en' industrie gedaan woidt, z. i. voor de regeering wel geen be zwaar zal zijn. De heer Risseeuw heeft schriftelijk de Kamer verzocht te willen aandringen op vermindering van de tarieven voor den prov. Bootdienst. Hij wijst opt het kleine eind rijkswegen waarover „e automobilisten in Zeeuwsch-Vlaanderen kunnen beschikken, terwijl zij toch de volle wegbelasting moeten betalen. De overzetveeren van de stoombootdienst- sten behooren in verband daarmede opgenomen te worden in het rijkswe- genplan en de tarieven teruggebracht tot een minimum, zooals dat voor een overzetveer moet zijn. De hooge kos ten en het overladen zijn thans oorzaak dat de teelers in Westelijk Zeeuwsch- Vlaanderen voor hun producten die naar de markt te Londen gaan geen gebruik kunnen maken van de lijn van Vlissingen, doch de waren per auto vervoeren naar Zeebrugge, waar zè op een ferry-bootwagon worden geladen. Men geniet daar het meest mogelijke comfort en de kosten zijn veel gerin ger. De lieer Van Melle sloot zich gaarne aan bij hetgeen hieromtrent gezegd is. Hij wees er op, dat in Je voormelde stukken in de Breskensche Courant ook het denkbeeld naar voren gebracht was, tot het vormen eener nieuwe commissie van personen uit Westelijk Zeeuwsch- Vlaanderen, om speciaal de belangen van dat deel te behartigen. Hij spreekt als zijn overtuiging uit, dat zoodanige commissie niet noodig >s De K mer van Koophandel en Fabrieken is z. i. het aangewezen lichaam 0111 voor die streek- belangen op te komen. Daarvan maken deel personen uit geheel jde streek, zoo wel van het z. g. groot- als van liet kleinbedrijf en het is mogelijk, zoovei 78. Hij hec-ft me ook cenige punten daaruit laten lezen!... Als men je kent, weet men wel, dat je het in je'naïe- veteit werkelijk zoo meent, Anders moest men er werkelijk om lachen.." „Lachen... Groote God!" zeide Ga briëlle zachtjes en legde de hand op liet hart. Hij wilde gaan en maakte nog even halt. „Oh ja!... Wingerow laat je tevens zeggen, dat hij de gemeenschappelijke Woning verlaten heeft en zich uit eigen genomen besluit van je gescheiden heeft, de geheele schuld neemt hij op zich. Hij zal zwijgen ook als de scheiding gerechtelijk behandeld wordt. Hij gedraagt zich daarin ook edel. Een voudig voortreffelijk. Hij had een beter lot verdiend, ofsphoon het hem duide lijk is: „Het zou ook zonder dit voor- Val niet tusschen jullie goed gegaan zijn! Hij is hard genoeg gestraft, dat hij je zwakte gebruikt heeft om het jawoord te bemachtigen „Ga nu!" zeide Gabriëlle. „Ik dank de wettenschap en krachten van de leden tekortschiet verschillende zaken bij hen aan te brengen, zooals nu reeds her haaldelijk bij hem gebeurt. De belangen kunnen hier worden besproken en worden nadal men liet daarover eens is geworden dooi' liet Bureau uitge voerd en zoo noodig verdedigd. Hij vermeent dat, indien het zaken betreft die door den invloed der Kamer niet kunnen be'reikt worden, een comité van particulieren daarop nog minder in vloed zal kunnen uitoefenen. Wat de belangen van het Land van Cadzand (hij zou het daar nu voorna melijk over hebben omdat hij uit Jat deel komt) betreft, waren vrijwel alle schrijvers het er over eens, dat goed- koope overtocht met de boot een eerste vereischte is, dat Je tuinbouw moet worden uitgebreid, hetgeen van het pu bliek zelf afhangt, dat we 'goedé wegen moeten hebben en pok is .aangedrongen op liet maken van een kanaal. Dat laatste zou hij voor het oogenblik er liever af willen laten, omdat het zeer veel moeite zal kosten dat te krijgen, doch aandringen op het; maken van goede wegeii en een goedkoope, e over tocht over de Schelde, met betere in richting van den stoombootdienst. Hp wees er op, dat liet thans tusschen Breskens en Vlissingen ondanks de nieuwe motorveerboot nog n-iec mogelijk is vervoerdiensten met vrachtauto's in te richten. De boot, hoe betrouwbaar die ook moge zijn, moet eventueel toch ook periodiek uit Je vaart genomen worden voor schoonmaak e. d. Er zou gelegenheid moeten zijn dat ook in die perioden geladen auto's kunnen wor den overgezet. Door het verschil in hoogte tusschen de booten en bet dek der ponton te Vlissingen is liet een waagstuk die van de booten op liet ponton te brengen. Hij zou de aandacht van ged. staten op dien onvoldoenden toestand willen vestigen. De lieer De Feijter (Ter Neuzen) wees er op, dat de tuinbouw van Ooste lijk Zeeuwsch-Vlaanderen voor als nog is aangewezen voor het veilen van de groente op Goes en alzoo ook per vrachtauto de waar zou moeten kunnen vervoeren op den dienst Ter Neuzen- Hoedekenskerke, doch dat de inrichting van het steiger te Hoedekenskerke daarvoor een beletsel is. De heer Van Waesberglie (Hulst) bracht naar voren, dat ook over hei je voor je boodschap! Groet Gisela! Ze moet zich niet zoo zenuwachtig maken! Goeden nacht!" „Goeden nacht!" Toen ze allecmwas, schreef ze haas tig een paar regels op eene kaart: „Kom!... Kom naar me toe! Je kunt het gerust. Het is uu weer mijn huis, ook niet meer het zijne. Hij wil niets meer van me. Hij verstoot me, zonder naar me te hooren! Er is geen band meer tusschen ons! Ik verwacht je met verlangen. Met doodsangst en lief de! Kom gauw! Kom, zoodra je de zen brief bezit! Ik tel de minuten, ik sta aan liet venster en wacht op je! OABR1ELLE." Een deel van het personeel had reeds des middags den dienst 'verlaten, het andere deel was naar het nieuwe gar nizoen vooruitgestuurd, daar Wingerow zelf van plan Was geweest dezen laat- sten nacht in een hotel door te bren gen. Alleen was er nog de oude por tierster iii het souterrain. Gabriëlle stuurde haar met tien brief naar Os- tonne. Dan ging ze weer naar boven, naar haar eigen kamer. Ze huiverde. Het was een akelig gevoel, de bewaars ter van dit verlaten huis te zijn. Het scheen alsof hier plotseling eene be smettelijke ziekte uitgebroken Was ên steiger te Walsoorden geklaagd wordt. Ook daar ondervindt men bij verschil lende waterstanden} moeilijkheden met lossen of Inden. De heer Catsmau, (Aardenburg) sloot zicli in hoofdzaak Élan bij het betoog van den lieer Van Melle; alleen wil hij de kanaalkwestie ijfiet op den achter grond geschoven zien, aangezien hij meent dat dit een zeer krachtig middel zou zijn 0111 het thans voor vervoer geïsoleerd liggend Jachicrlatid tot hoo- geren bloei te brengen, omdat men Jan veel goedkooper zdu kunnen vervoeren. Hij klaagde sterk over de wegen in het Westelijk Dee! van Z.-Vlaanderen, die nadeelig zijn voor de veivoermid- deleu zelf, maar bovendien voor het geen vervoerd wordt, door het hevige schokken op den "iigehjken weg. Voor het vervoeren van ooft- en tuinbouw producten zou beschikt moeten worden over een gelegenheid 0111 die steeds per vrachtauto zonder overladen te Vlissingen te kunnen aanbrengen. Voor al is dit het gevai met zacht fruit, dat het af- en overladen te Breskens en daarna nog eens te Vlissingen, niet velen kan. Thans is dergelijk vervoer niet mogelijk wegens de hooge kosten, daar niet 'alleen voor ide waar zelf, maar bovendien voor het voertuig een zwaar recht moet betaald worden. Hij zou WL'iischelljk achten, dat voor zulke zendingen de auto rij was en alleen voor de lading werd betaald. De lieer Van Melle stipt in verband hiermede* aan dai zoo'n zending van Breskens naar Vlissingen meer kost dan van Vlissingen naar Groningen. Hij zou niet, zooals de heer Van 't Hotf een bedrag willen noemen, doch verzoeken een laag tarief (te stellen. Eerst wanneer er een buitengewoon ïaag tarief komt, zal de Breskens— Vlissingen tot zijn recht komen. De heer De Feijter toont nader aan, dat Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen de dienst naar Hoedekenskerke voor zijn tuinvruchten inxxiig heeft, om te Goes liet spoor te kunnen bereiken. De vlug ste gelegenheid die men nu naar Rot terdam heeft is verzending per s. s. Telegraaf van de Firma Braakman Co. Tuinders hebben daarmede dit sei- koen erwten naar Rotterdam verzonden. Aangezien dit stoomschip uit het bui tenland komt, moet de lading te Rot terdam nog door een kommies worden vrijgemaakt. Aangezien het stoomschip des avonds iets te laat kwam, kon dat vrijmaken pas den anderen morgen ge schieden en kwam er ten slotte zoo veel vertraging, dat de zending bij het warme weer.ten slotte gekookt was en waardeloos voor de markt. had de bewoners het huis uitgedreven, zoo afschuwelijk gaapten de openstaan de kasten, stonden de meubel- door elkander in de. hoeken geschoven. En over dat alles kroop de duisternis. Men kon nauwelijks eene hand voor oogen zien. Dan plotseling een geruisch! Eene groote klok kondigde uit jiaar stroo- verpakking in eene kist met fijne zil veren slagen, het zevende avonduur aan. Gabriëlle kromp ineen. Het was tijd om licht aan te steken. Maar ze had geen lucifers bij de hand. Ze was in de duisternis verdoemd. Ostonne had reeds lang Jiier kun nen zijn. Ze begreep niet, waar hij bleef. Ze was ziek van ongeduld. Het was verschrikkelijk zoo te staan zich nauwelijks te kunnen bewegen hij iedere beweging stiet men in de< duisternis tegen iets aan of wierp iets om niets te hooren, niets te zien. Van God en de wereld verlaten. En vooral verlaten van hem.... Opnieuw klonken de klokslagen. De plaaggeest in de kist meldde acht uur, dan, 11a eindeloozen langen tijd', negen. Het was, als wilde hij de jonge vrouw bespotten.. Die hield het niet meer uit. Ze tastte tot aan de huisdeur en trad naar buiten. Onder de lantaarn keek ze op haar horloge. Het was precies, Het De Voorzitter, de lieer Van Rompu, meent, dat ged. staten ten voile over tuigd zijn, dat er voor Z.-Vlaanderen wat moet worden gedaan en dat men met de tarieven van iden stoomboot- dienst in dalende richting -gaat. Met den. Minister van Binnenlandsche zaken en Landbouw is door dat college dezei dagen een en ander met betrekking tot die streek besproken. Men heet', nu eeu en ander in studie. Hij wijst er op," dat dc Regeering thans reeds 80 pCt. bijdraagt in liet tekort op den Wester-Scheldedienst en dat is, zooals men in de verslagen kan lezen, niet gering. De provincie zelf kan weinig tneer doen, aangezien zij door verschil lende uitgaven, in het bijzonder door de uitgeven voor de calamiteuze pol ders, reed% zoo zwaar is gedrukt^ Hij wijst er op, dat iJe nieuwe vi^boot nu reeds sinds Juni onafgebroken tus schen Breskens en Vlissingen in dienst was. Een dusdanigen ditenst geregeld verzekeren is alleen, mogelijk met een dergelijke boot. Deze kost al 5 ton en als inen een nieuwe moet maken zal het daarmede ook wel in overtreffenden trap gaan. Dat is ,1111 eenmaal zoo. Hij acht het ook wel nuttig de bezwa ren tegen het aanleggen te Vlissingen te memoreeren, doch verwacht dat die zullen vervallen als de .nieuwe ponton die voor de provincie moet gemaakt worden klaar is. De heer Van Melle kan daarmede in stemmen, als men alsdan rekening zal houden met de hoogte van het dek der booten. De Voorzitter wijst er voorts op, dat Ged. Staten het vorig jaar een voorstel hebben gedaan om het steiger te Hoe dekenskerke te verbeteren, doch dat de Staten dit hebben afgewezen. Er wordt nu onderhandeld met den Minister van Waterstaat over een aanlegplaats in dei) inham bij Hoedekenskerke. Kan Jitvoor elkaar komen en men krijgt een pon ton, dan is het overzetten van vracht auto's geen bezwaar. Met .steigers zal men dat altijd hebben, wegens het groo te waterverval dat men hier aan de Schelde heeft. De heer Van Waesberghe vraagt of het geen overweging zou verdienen aan den Staat te verzoeken den Schelde- dienst voor zijn rekening te nemen. De Voorzitter gelooft dat, indien dit zou geschieden het wel een voordeel zou zijn voor de provincie, doch niet voor Zeeuvvsch-Vlaanderen. Hij gelooft dat die landstreek/ ►neer gediend .s met een provinciaal beheer omdat het dan steeds in handen is van mensclien die de streek kennen. Hij wijst op het rijksveer Willemsdorp Moerdijk. Daar- was kwart over negen. Wat was gebeurd Waarom kwam Ostonne niet Plotseling kreeg ze weer den angst hij kon, terwijl zij hier op hem wachtte, wel aan de andere zijde van het huis staan. Ze snelde terug. Bij het hek van den voortuin vertrouw de ze haar eigen oógen niet. Daar stond hij aan de deur en wachtte op het openen daarvan! Hij draaide haar den rug toe. In den storm, die over de kale toppen van den dierentuin loei de, vernam hij haar lichten tred nieL Hij bemerkte haar eerst, toen Ze in de schaduw der pilaren naast hem stond. Hij stiet een vreugdekreet uit. Hij om helsde haar, trok haar naar zich toe. hij lachte, dronken van geluk. Hij be dekte haar bleeken mond, hare bleeke waiigen, met heete tranen en kuste haar slapen, haar haren, hij bracht haar hand aan zijne lippen. Hij was niet in staat te spreken. Zij leunde tegen zijne borst, willoos, beschermd door zijne nabijheid. Zij beantwoord de zijne kussen. Ze hadden beiden nog geen woord gewisseld. Eerst toen hij met haar in het donkere huis ging, de deur achter zich sloot, herkreeg hij de de spraak en riep nog half ademloos: „Wel.. Egyptische duisternis? Ik zou wel heel Berlijn willen verlichten! - Slot „RASPOETIN", zie pag.4. over wordt steeds geklaagd en hij vel meent dat de Kamer van Dordrecn juist pogingen in liet werk heeft gestel] om dat veer in andere handen te doe overgaan omdat de bediening te wet] sclien overlaat. Ten sloltt wordt niet algemeed stemmen besloten liet Bureau op te dra gen een en ander onder de aandaclj van gedeputeerde staten te brengen te verzoeken aan alle diensten dd Wester-Schelde de noodige verbeteriij .gen aan te brengen en daarvoor de] steun der Kamer te Middelburg 111 roepen. De Kamer hecht liaar goedkeurin| aan een advies uitgebracht aan Ge Staten betreffende den Zondagsdien: der prov. boot Walsoorden-Hansweer Er was een stem opgegaan om de laa ste diensten thans resp. 0.-1U uit Wal oorden en 8.45 van Hansweert te ve vroegen tot 4 en 0 uur. Het Bureau heeft deze kwestie ondel zocht- en kwam daarbij tot de conclif sie dat de dienst, zoo laat inogelijl uitgevoerd, het meest de algemeen belangen dient, te meer waar de bo zooals die thans vaart nog goede aa sluitingen lieeit. Van uit Walsoordiej kan men dan des avonds b.v. door aansluiting op den trein te Vlake nol reizen tot Amsterdam, zoowel via Del Haag als via Utrecht en Oostwaar| tot Nijmegen. Toegestemd wordt dat een dienst o| het gevraagde uur ook gerieflijk kal zijn ui sommige gevallen, maar dJ is ook liet geval met andere dienstel die s Zondags uitgevallen zijn. Dat een bezwaar eenmaal aan beperkte dieij sten verbonden. Naar aanleiding eener opmerkin over bet werk der staatscommissie voc vlasbewerking, in het jaarverslag, hee de Minister van Binnenlandsche zake doen opmerking, dat de leden-Reget ringsambtcnaren geen opdracht hadde zich in een of anderen zin uit te sprt ken, en dus alleen hun eigen opvattir gen hebben geuit. Hij verzocht dit t rectificeeren. Het Bureau heeft daai tegen natuurlijk geen bezwaar, doe meent, dat liet verschil in de practij niet zoo groot is. Indien Dij de be spreking eener kwestie leuen-Regee ringsambtenaren medeueelingen doe omtrent een bestaand of pen vermoede lijk standpunt der regeering, is d uiteraard van grooten invloed op d verdere besprekingen en op jde te n< men beslissingen, waarvan het gevol kan zijn dat overigens zeer gewenscht stellingen of wenschelijk geachte maat regelen niet doordringen tot de reget ring of den verantwoordelijken minisf ter. (Wordt vervolgd.! Wacht even!" Hij haalde lucifers t voorschijn en stak een kaars aan. H kuste haar weer en weer. Hij keek haa in 't gelaat en vroeg: „Zeg., droot ik?.. Ben jij 't werkelijk die voor m staat?.. Heb jij me werkelijk geschre ven „Ja., ja.." „Je man geett je vrij „Ja-" „Hij laat zich scheiden „Ja-" „Er staat niets meel' fusschen ons?'' Ze schudde het hoofd. Hij jubelde Hij had tranen in de oogen. „Eigenlijk moest men nu doen al; een schooljongen en de handen vou wen en bidden: Lieve God in den he mei., ik dank u hartelijk!.. Ik zou we] willen dansen en springen! ik wee heelemaal niet meer wat ik zeg.... il geloof, jij zegt heelemaal niets. Waarom zeg jij dan niets, Gabr „Mij maakte het geluk spr Werner!" Het was de waarheid wat 1 Nu eerst, bij zijne woorden, s bewustzijn in haar op: „Je bei Je kunt hem toebehooren!..-" j {wordt vervolgd^

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1928 | | pagina 1