ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN
De eeuwige strijd.
J
VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Zaterdag 22 September 928
Nummer 3364
Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Zeenwsch-Vlaanderen te Ter Neuzen.
BRESKENSSCHE COURANT
Abonnementsprijs p. 3 maanden f 1.25 franco p. post f 1,40
A d v e r t e n 11 e p r jj 3 v a n 1 5 regels 75 cent
Elke regel meer J5 cent. ingez. Meüed. 30 ct. p. regel.
Drukker uitgever J. C. LE BLEU
voorbeen E. BOOM - BLIEK
Telelooo BRESKENS p°«#gr°
Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief.
Advertenties worden aangenomen tot u 11 e r 1 ij k
:-: Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur
d7e Jaargang
OR A T 1 S verzekering gulden bij levens- gld. bij dood mtr gid. bij verlies »a gld. bij ver- ra gld. bij ver- a» gld. bij ver-
vi). f:ab)!iné's tegen y[j[j lange ongeschikt- Hjjj door van een hij 'ie* van een '>es van een qu ',es van een
ongelukken voor: heid tot werken. een ongeluk. Iw hand of voet. oog. duim. wijsvinger.
De risico van bovenstaande verzekering is herverzekerd bij de Ongevallen-Verzekering-Maatschappij .Fatum" te 's-Gravenhage.
z a gld. bij verlies
van eiken
anderen vinger.
ii
D licei Var. 't Hoff (Axel) was de
eerste spreker en verdedigde een ver
zoek aan Ged. Staten oin op Jen prov.
stoombootdiensten liet tarief voor per
sonen en goederen te verminderen tot
de helft, hetgeen naar zijn meening zon
tegemoet komen voor handel en indu
strie, van geheel Zeeuwsch-Vlaanderen,
dat door zijn ligging zoo bijzonder ge
dupeerd wordt. De lagere inkomsten
zouden behooren te worden gedekt
door rijkssubsidie, waartegen, gezien
hetgeen de andere streken van ons land
voor handel en' industrie gedaan woidt,
z. i. voor de regeering wel geen be
zwaar zal zijn.
De heer Risseeuw heeft schriftelijk
de Kamer verzocht te willen aandringen
op vermindering van de tarieven voor
den prov. Bootdienst. Hij wijst opt het
kleine eind rijkswegen waarover „e
automobilisten in Zeeuwsch-Vlaanderen
kunnen beschikken, terwijl zij toch de
volle wegbelasting moeten betalen. De
overzetveeren van de stoombootdienst-
sten behooren in verband daarmede
opgenomen te worden in het rijkswe-
genplan en de tarieven teruggebracht
tot een minimum, zooals dat voor een
overzetveer moet zijn. De hooge kos
ten en het overladen zijn thans oorzaak
dat de teelers in Westelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen voor hun producten die
naar de markt te Londen gaan geen
gebruik kunnen maken van de lijn van
Vlissingen, doch de waren per auto
vervoeren naar Zeebrugge, waar zè op
een ferry-bootwagon worden geladen.
Men geniet daar het meest mogelijke
comfort en de kosten zijn veel gerin
ger.
De lieer Van Melle sloot zich gaarne
aan bij hetgeen hieromtrent gezegd is.
Hij wees er op, dat in Je voormelde
stukken in de Breskensche Courant ook
het denkbeeld naar voren gebracht was,
tot het vormen eener nieuwe commissie
van personen uit Westelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen, om speciaal de belangen
van dat deel te behartigen. Hij spreekt
als zijn overtuiging uit, dat zoodanige
commissie niet noodig >s De K mer van
Koophandel en Fabrieken is z. i. het
aangewezen lichaam 0111 voor die streek-
belangen op te komen. Daarvan maken
deel personen uit geheel jde streek, zoo
wel van het z. g. groot- als van liet
kleinbedrijf en het is mogelijk, zoovei
78.
Hij hec-ft me ook cenige punten
daaruit laten lezen!... Als men je kent,
weet men wel, dat je het in je'naïe-
veteit werkelijk zoo meent, Anders
moest men er werkelijk om lachen.."
„Lachen... Groote God!" zeide Ga
briëlle zachtjes en legde de hand op
liet hart.
Hij wilde gaan en maakte nog even
halt.
„Oh ja!... Wingerow laat je tevens
zeggen, dat hij de gemeenschappelijke
Woning verlaten heeft en zich uit eigen
genomen besluit van je gescheiden
heeft, de geheele schuld neemt hij op
zich. Hij zal zwijgen ook als de
scheiding gerechtelijk behandeld wordt.
Hij gedraagt zich daarin ook edel. Een
voudig voortreffelijk. Hij had een beter
lot verdiend, ofsphoon het hem duide
lijk is: „Het zou ook zonder dit voor-
Val niet tusschen jullie goed gegaan
zijn! Hij is hard genoeg gestraft, dat
hij je zwakte gebruikt heeft om het
jawoord te bemachtigen
„Ga nu!" zeide Gabriëlle. „Ik dank
de wettenschap en krachten van de leden
tekortschiet verschillende zaken bij hen
aan te brengen, zooals nu reeds her
haaldelijk bij hem gebeurt. De belangen
kunnen hier worden besproken en
worden nadal men liet daarover eens
is geworden dooi' liet Bureau uitge
voerd en zoo noodig verdedigd. Hij
vermeent dat, indien het zaken betreft
die door den invloed der Kamer niet
kunnen be'reikt worden, een comité van
particulieren daarop nog minder in
vloed zal kunnen uitoefenen.
Wat de belangen van het Land van
Cadzand (hij zou het daar nu voorna
melijk over hebben omdat hij uit Jat
deel komt) betreft, waren vrijwel alle
schrijvers het er over eens, dat goed-
koope overtocht met de boot een eerste
vereischte is, dat Je tuinbouw moet
worden uitgebreid, hetgeen van het pu
bliek zelf afhangt, dat we 'goedé wegen
moeten hebben en pok is .aangedrongen
op liet maken van een kanaal. Dat
laatste zou hij voor het oogenblik er
liever af willen laten, omdat het zeer
veel moeite zal kosten dat te krijgen,
doch aandringen op het; maken van
goede wegeii en een goedkoope, e over
tocht over de Schelde, met betere in
richting van den stoombootdienst. Hp
wees er op, dat liet thans tusschen
Breskens en Vlissingen ondanks de
nieuwe motorveerboot nog n-iec mogelijk
is vervoerdiensten met vrachtauto's in
te richten. De boot, hoe betrouwbaar
die ook moge zijn, moet eventueel toch
ook periodiek uit Je vaart genomen
worden voor schoonmaak e. d. Er zou
gelegenheid moeten zijn dat ook in die
perioden geladen auto's kunnen wor
den overgezet. Door het verschil in
hoogte tusschen de booten en bet dek
der ponton te Vlissingen is liet een
waagstuk die van de booten op liet
ponton te brengen. Hij zou de aandacht
van ged. staten op dien onvoldoenden
toestand willen vestigen.
De lieer De Feijter (Ter Neuzen)
wees er op, dat de tuinbouw van Ooste
lijk Zeeuwsch-Vlaanderen voor als nog
is aangewezen voor het veilen van de
groente op Goes en alzoo ook per
vrachtauto de waar zou moeten kunnen
vervoeren op den dienst Ter Neuzen-
Hoedekenskerke, doch dat de inrichting
van het steiger te Hoedekenskerke
daarvoor een beletsel is.
De heer Van Waesberglie (Hulst)
bracht naar voren, dat ook over hei
je voor je boodschap! Groet Gisela!
Ze moet zich niet zoo zenuwachtig
maken! Goeden nacht!"
„Goeden nacht!"
Toen ze allecmwas, schreef ze haas
tig een paar regels op eene kaart:
„Kom!... Kom naar me toe! Je kunt
het gerust. Het is uu weer mijn huis,
ook niet meer het zijne. Hij wil niets
meer van me. Hij verstoot me, zonder
naar me te hooren! Er is geen band
meer tusschen ons! Ik verwacht je
met verlangen. Met doodsangst en lief
de! Kom gauw! Kom, zoodra je de
zen brief bezit! Ik tel de minuten, ik
sta aan liet venster en wacht op je!
OABR1ELLE."
Een deel van het personeel had reeds
des middags den dienst 'verlaten, het
andere deel was naar het nieuwe gar
nizoen vooruitgestuurd, daar Wingerow
zelf van plan Was geweest dezen laat-
sten nacht in een hotel door te bren
gen. Alleen was er nog de oude por
tierster iii het souterrain. Gabriëlle
stuurde haar met tien brief naar Os-
tonne. Dan ging ze weer naar boven,
naar haar eigen kamer. Ze huiverde.
Het was een akelig gevoel, de bewaars
ter van dit verlaten huis te zijn. Het
scheen alsof hier plotseling eene be
smettelijke ziekte uitgebroken Was ên
steiger te Walsoorden geklaagd wordt.
Ook daar ondervindt men bij verschil
lende waterstanden} moeilijkheden met
lossen of Inden.
De heer Catsmau, (Aardenburg) sloot
zicli in hoofdzaak Élan bij het betoog
van den lieer Van Melle; alleen wil hij
de kanaalkwestie ijfiet op den achter
grond geschoven zien, aangezien hij
meent dat dit een zeer krachtig middel
zou zijn 0111 het thans voor vervoer
geïsoleerd liggend Jachicrlatid tot hoo-
geren bloei te brengen, omdat men Jan
veel goedkooper zdu kunnen vervoeren.
Hij klaagde sterk over de wegen in
het Westelijk Dee! van Z.-Vlaanderen,
die nadeelig zijn voor de veivoermid-
deleu zelf, maar bovendien voor het
geen vervoerd wordt, door het hevige
schokken op den "iigehjken weg. Voor
het vervoeren van ooft- en tuinbouw
producten zou beschikt moeten worden
over een gelegenheid 0111 die steeds
per vrachtauto zonder overladen te
Vlissingen te kunnen aanbrengen. Voor
al is dit het gevai met zacht fruit, dat
het af- en overladen te Breskens en
daarna nog eens te Vlissingen, niet
velen kan. Thans is dergelijk vervoer
niet mogelijk wegens de hooge kosten,
daar niet 'alleen voor ide waar zelf,
maar bovendien voor het voertuig een
zwaar recht moet betaald worden. Hij
zou WL'iischelljk achten, dat voor zulke
zendingen de auto rij was en alleen
voor de lading werd betaald.
De lieer Van Melle stipt in verband
hiermede* aan dai zoo'n zending van
Breskens naar Vlissingen meer kost
dan van Vlissingen naar Groningen.
Hij zou niet, zooals de heer Van 't
Hotf een bedrag willen noemen, doch
verzoeken een laag tarief (te stellen.
Eerst wanneer er een buitengewoon
ïaag tarief komt, zal de Breskens—
Vlissingen tot zijn recht komen.
De heer De Feijter toont nader aan,
dat Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen de
dienst naar Hoedekenskerke voor zijn
tuinvruchten inxxiig heeft, om te Goes
liet spoor te kunnen bereiken. De vlug
ste gelegenheid die men nu naar Rot
terdam heeft is verzending per s. s.
Telegraaf van de Firma Braakman
Co. Tuinders hebben daarmede dit sei-
koen erwten naar Rotterdam verzonden.
Aangezien dit stoomschip uit het bui
tenland komt, moet de lading te Rot
terdam nog door een kommies worden
vrijgemaakt. Aangezien het stoomschip
des avonds iets te laat kwam, kon dat
vrijmaken pas den anderen morgen ge
schieden en kwam er ten slotte zoo
veel vertraging, dat de zending bij het
warme weer.ten slotte gekookt was en
waardeloos voor de markt.
had de bewoners het huis uitgedreven,
zoo afschuwelijk gaapten de openstaan
de kasten, stonden de meubel- door
elkander in de. hoeken geschoven. En
over dat alles kroop de duisternis. Men
kon nauwelijks eene hand voor oogen
zien. Dan plotseling een geruisch! Eene
groote klok kondigde uit jiaar stroo-
verpakking in eene kist met fijne zil
veren slagen, het zevende avonduur aan.
Gabriëlle kromp ineen. Het was tijd
om licht aan te steken. Maar ze had
geen lucifers bij de hand. Ze was in
de duisternis verdoemd.
Ostonne had reeds lang Jiier kun
nen zijn. Ze begreep niet, waar hij
bleef. Ze was ziek van ongeduld. Het
was verschrikkelijk zoo te staan
zich nauwelijks te kunnen bewegen
hij iedere beweging stiet men in de<
duisternis tegen iets aan of wierp iets
om niets te hooren, niets te zien.
Van God en de wereld verlaten. En
vooral verlaten van hem....
Opnieuw klonken de klokslagen. De
plaaggeest in de kist meldde acht uur,
dan, 11a eindeloozen langen tijd', negen.
Het was, als wilde hij de jonge vrouw
bespotten.. Die hield het niet meer uit.
Ze tastte tot aan de huisdeur en trad
naar buiten. Onder de lantaarn keek ze
op haar horloge. Het was precies, Het
De Voorzitter, de lieer Van Rompu,
meent, dat ged. staten ten voile over
tuigd zijn, dat er voor Z.-Vlaanderen
wat moet worden gedaan en dat men
met de tarieven van iden stoomboot-
dienst in dalende richting -gaat. Met
den. Minister van Binnenlandsche zaken
en Landbouw is door dat college dezei
dagen een en ander met betrekking
tot die streek besproken. Men heet',
nu eeu en ander in studie. Hij wijst
er op," dat dc Regeering thans reeds
80 pCt. bijdraagt in liet tekort op den
Wester-Scheldedienst en dat is, zooals
men in de verslagen kan lezen, niet
gering. De provincie zelf kan weinig
tneer doen, aangezien zij door verschil
lende uitgaven, in het bijzonder door
de uitgeven voor de calamiteuze pol
ders, reed% zoo zwaar is gedrukt^ Hij
wijst er op, dat iJe nieuwe vi^boot
nu reeds sinds Juni onafgebroken tus
schen Breskens en Vlissingen in dienst
was. Een dusdanigen ditenst geregeld
verzekeren is alleen, mogelijk met een
dergelijke boot. Deze kost al 5 ton en
als inen een nieuwe moet maken zal
het daarmede ook wel in overtreffenden
trap gaan. Dat is ,1111 eenmaal zoo.
Hij acht het ook wel nuttig de bezwa
ren tegen het aanleggen te Vlissingen
te memoreeren, doch verwacht dat die
zullen vervallen als de .nieuwe ponton
die voor de provincie moet gemaakt
worden klaar is.
De heer Van Melle kan daarmede in
stemmen, als men alsdan rekening zal
houden met de hoogte van het dek
der booten.
De Voorzitter wijst er voorts op, dat
Ged. Staten het vorig jaar een voorstel
hebben gedaan om het steiger te Hoe
dekenskerke te verbeteren, doch dat de
Staten dit hebben afgewezen. Er wordt
nu onderhandeld met den Minister van
Waterstaat over een aanlegplaats in dei)
inham bij Hoedekenskerke. Kan Jitvoor
elkaar komen en men krijgt een pon
ton, dan is het overzetten van vracht
auto's geen bezwaar. Met .steigers zal
men dat altijd hebben, wegens het groo
te waterverval dat men hier aan de
Schelde heeft.
De heer Van Waesberghe vraagt of
het geen overweging zou verdienen aan
den Staat te verzoeken den Schelde-
dienst voor zijn rekening te nemen.
De Voorzitter gelooft dat, indien dit
zou geschieden het wel een voordeel
zou zijn voor de provincie, doch niet
voor Zeeuvvsch-Vlaanderen. Hij gelooft
dat die landstreek/ ►neer gediend .s
met een provinciaal beheer omdat het
dan steeds in handen is van mensclien
die de streek kennen. Hij wijst op het
rijksveer Willemsdorp Moerdijk. Daar-
was kwart over negen.
Wat was gebeurd Waarom kwam
Ostonne niet Plotseling kreeg ze weer
den angst hij kon, terwijl zij hier op
hem wachtte, wel aan de andere zijde
van het huis staan. Ze snelde terug.
Bij het hek van den voortuin vertrouw
de ze haar eigen oógen niet. Daar
stond hij aan de deur en wachtte op
het openen daarvan! Hij draaide haar
den rug toe. In den storm, die over
de kale toppen van den dierentuin loei
de, vernam hij haar lichten tred nieL
Hij bemerkte haar eerst, toen Ze in de
schaduw der pilaren naast hem stond.
Hij stiet een vreugdekreet uit. Hij om
helsde haar, trok haar naar zich toe.
hij lachte, dronken van geluk. Hij be
dekte haar bleeken mond, hare bleeke
waiigen, met heete tranen en kuste
haar slapen, haar haren, hij bracht
haar hand aan zijne lippen. Hij was
niet in staat te spreken. Zij leunde
tegen zijne borst, willoos, beschermd
door zijne nabijheid. Zij beantwoord
de zijne kussen. Ze hadden beiden nog
geen woord gewisseld. Eerst toen hij
met haar in het donkere huis ging, de
deur achter zich sloot, herkreeg hij de
de spraak en riep nog half ademloos:
„Wel.. Egyptische duisternis? Ik zou
wel heel Berlijn willen verlichten! -
Slot „RASPOETIN", zie pag.4.
over wordt steeds geklaagd en hij vel
meent dat de Kamer van Dordrecn
juist pogingen in liet werk heeft gestel]
om dat veer in andere handen te doe
overgaan omdat de bediening te wet]
sclien overlaat.
Ten sloltt wordt niet algemeed
stemmen besloten liet Bureau op te dra
gen een en ander onder de aandaclj
van gedeputeerde staten te brengen
te verzoeken aan alle diensten dd
Wester-Schelde de noodige verbeteriij
.gen aan te brengen en daarvoor de]
steun der Kamer te Middelburg 111
roepen.
De Kamer hecht liaar goedkeurin|
aan een advies uitgebracht aan Ge
Staten betreffende den Zondagsdien:
der prov. boot Walsoorden-Hansweer
Er was een stem opgegaan om de laa
ste diensten thans resp. 0.-1U uit Wal
oorden en 8.45 van Hansweert te ve
vroegen tot 4 en 0 uur.
Het Bureau heeft deze kwestie ondel
zocht- en kwam daarbij tot de conclif
sie dat de dienst, zoo laat inogelijl
uitgevoerd, het meest de algemeen
belangen dient, te meer waar de bo
zooals die thans vaart nog goede aa
sluitingen lieeit. Van uit Walsoordiej
kan men dan des avonds b.v. door
aansluiting op den trein te Vlake nol
reizen tot Amsterdam, zoowel via Del
Haag als via Utrecht en Oostwaar|
tot Nijmegen.
Toegestemd wordt dat een dienst o|
het gevraagde uur ook gerieflijk kal
zijn ui sommige gevallen, maar dJ
is ook liet geval met andere dienstel
die s Zondags uitgevallen zijn. Dat
een bezwaar eenmaal aan beperkte dieij
sten verbonden.
Naar aanleiding eener opmerkin
over bet werk der staatscommissie voc
vlasbewerking, in het jaarverslag, hee
de Minister van Binnenlandsche zake
doen opmerking, dat de leden-Reget
ringsambtcnaren geen opdracht hadde
zich in een of anderen zin uit te sprt
ken, en dus alleen hun eigen opvattir
gen hebben geuit. Hij verzocht dit t
rectificeeren. Het Bureau heeft daai
tegen natuurlijk geen bezwaar, doe
meent, dat liet verschil in de practij
niet zoo groot is. Indien Dij de be
spreking eener kwestie leuen-Regee
ringsambtenaren medeueelingen doe
omtrent een bestaand of pen vermoede
lijk standpunt der regeering, is d
uiteraard van grooten invloed op d
verdere besprekingen en op jde te n<
men beslissingen, waarvan het gevol
kan zijn dat overigens zeer gewenscht
stellingen of wenschelijk geachte maat
regelen niet doordringen tot de reget
ring of den verantwoordelijken minisf
ter. (Wordt vervolgd.!
Wacht even!" Hij haalde lucifers t
voorschijn en stak een kaars aan. H
kuste haar weer en weer. Hij keek haa
in 't gelaat en vroeg: „Zeg., droot
ik?.. Ben jij 't werkelijk die voor m
staat?.. Heb jij me werkelijk geschre
ven
„Ja., ja.."
„Je man geett je vrij
„Ja-"
„Hij laat zich scheiden
„Ja-"
„Er staat niets meel' fusschen ons?''
Ze schudde het hoofd. Hij jubelde
Hij had tranen in de oogen.
„Eigenlijk moest men nu doen al;
een schooljongen en de handen vou
wen en bidden: Lieve God in den he
mei., ik dank u hartelijk!.. Ik zou we]
willen dansen en springen! ik wee
heelemaal niet meer wat ik zeg.... il
geloof, jij zegt heelemaal niets.
Waarom zeg jij dan niets, Gabr
„Mij maakte het geluk spr
Werner!"
Het was de waarheid wat 1
Nu eerst, bij zijne woorden, s
bewustzijn in haar op: „Je bei
Je kunt hem toebehooren!..-"
j {wordt vervolgd^