anceerde en temperamentvolle uitvoe
ring van den marsen. De verwachting,
hoe de uitvoering van net verpiichve
stuk wel zou zijn, werd daardoor in
liooge mate gespannen, in deze ver-
wacuting werd de jury dan ook niet
teleurgesteld. Wanneer een uitvoering
beioond wordi met 104 punten en lof
van de jury, dan spreekt net vanzei;,
dat er op die uitvoering niet veel vart
aan te merken. Volmaakt is er op deze
wereld ecluei niets en zeer kieine vlek
jes kwamen er'ook in deze uitvoering
nog voor; de voorslag in net begin
iets te breed; de piston enkele momen
ten van onzekerneid; in net Allo. 80
cenige oneifenlieden, maar wat betee-
kenen deze zeer kleine tekortkomingen,
die bijna onopgemerkt voorDijgingen,
tegenover de praentige eigenschappen,
die dirigent en executanten toonden ie
bezitten V Bij ieder crescendo werd een
mooie climax bereikt; de riiythmick
was onberispelijk; de tempi alle juist;
opvatting muzikaal met iraaie dyna
mische scnakeeringdc ornamentiek nt,
meest nauwkeurig van alle corpsen, 'n
sacophonc met zeer naaien toon, die
aan liet nooge register een eigenaar
dige bekoring gaf; krachtige bassen,
die in nel Maestoso zeer markant en
riiytnmisch speelden, volheid van klank
in net klankgehalte brachten en ziclj
in de pianogedeelten «wisten te beiieer-
sciien, waardoor mooie contrasten wer
den gem.-akt.
In één woord eene uitvoering, die
aan zeer nooge eisc len kou voldoen
en dirigent en uitvoerenden tot eer
strekte. Bravo!!
Ie prijs met 101 punten en lof dc-
jury, beneveens de le extrapriis, den
wisselbeker.
O O - O
Afdeeling uUmiinteno'jeid fanfare-
Verplicht stuk:
„VERS L'IDEAAL
Ouverture symphonique van Alb Adroit
No. 10. „Uit net Volk - Voor net
Volk" te Breskens.
Naarmate de a,deeling nooger wordt,
moéten ook de eischen nooger gesteld
worden en mag men verlangen dat in
eene aideeling uitmuntendheid ook uit
muntend gespeeld wordt. Dit was he
laas hier niet het geval. Wen voelde
wel dat men j!le krachten inspar.de,
doch blijkbaar gingen da technische
moeilijkheden van dit stuk nog boven
dc krachten van dit corps. Waar de
volle technische beheersching ontbreekt
kan vanzelf reeds van voordraclit niet
veel sprake zijn. De spelers worden
door de techniscne moeilijkheden zoo
danig in beslag genomen dat zij hunne
aandacht niet in voldoende mate op
voordracht en nuauceering kunnen enn-
centreeren. De ensembleklank was
lang niet slecht, men noorde soms een
pittig en ook wel beschaafd en toen
volklinkend forle. De onzuiverhe.den van
sommige instrumenten werden d n door
de massa verdoezeld en men hoorde
een zeer bevredigend klankgehalte. In
de piano's was het eenter anders ge
steld; daar liet de zuiverneid neet dik
wijls veel te wenschen over. De eerste
inzet der bassen was reeds niet geluk
kig, te ruw van klank, onevenwichtig
en onzuiver. De forti waren goed, 8e
en 13e maat, de piaiiogedeelten er tus-
schen. onzeker en onzuiver. Door net
ontbreken der begeleidende triolenfi
guren na (1) klonk dit Andante zeer
leeg. Konden die figuren bij gebrek aan
een saxophone niet door een ander in
strument gespeeld worden Bij een
corps in de aid. Uitmuntendheid moet
zulks toch mogelijk zijn. De toonvor-
ming was ook te ruw, absoluut niet
expressief en daar in dit gedeelte toch
geen groote tecliniscne moeilijkheden
te overwinnen zijn, had aan toonvor-
ming en voordracht meer zotg besteed
moeten worden. Na (2) was het lage
koper wel wat grof van Mank; er staat
wel f f, maar de klankverhouding moet
toch zóó zijn, dat geen enkele groep
een andere overschaduwt, maar alles tot
zijn recht kan komen. Het begin van
het Allo. werd niet onverdienstelijk ge-
s eeld, dnch in net fortissimo (3) waren
de bassen weder te ruw en kwam de
melodie te weinig d;>or. Het voorschrift
(„Toute la force"' eischt wel alle
kracht, maar net mag toch nooit in
ruwheid ontaarden, net moet muziek
blijven en geen rumoer worden. Het
woord Cantabile wil zeggen „zangerig"
Als na (6) het zangtnema begint, .moet
er ook in de klankvorming verandering
komen. Het vorige gedeelte kan hero-
isch genoemd worden, net zangthema
is meer lyrisch en deze tegenstelling
werd veel te weinig tot uiting gebracht
de klank m et subtieler worden, er
moet poëzie in zitten, maar dichterlijke
uitdrukking ontbrak geheel, alles was
te zwaar, te weinig doorzichtig. Voor
(11) was de trombone onzuiver, na (14)
alles te rommelig, rhyfnmisch te slap en
veel onzuiverneden, zelfs verkeerde no
ten. De fermate na (16) werd overdre
ven lang gehouden. De baryton ma. k
te door mooie, ronde toonvoortbren-
ging een gunstigen indruk. Ce tweede
inzet van het Allo. was beter dan dc
eerste maal, technisCn duidelijker, la
ter werd de bas weder te overheer-
schend. Voor het terugkeerende zang
thema kunnen dezelfde opmerkingen
als vroeger gelden. De baryton had
weder goede momenten, doch de en
semble gedeelten leden door onjuiste
klankverhoudingen, rhvthmische slap
heid en onvoldoende technische vaar
digheid l'it alles bleek, zooals reeds
vroeger werd opgemerkt, dat dit stuk
nog ver boven de krachten van dit
corps uitgaat en dit in aanmerking ne
mende, valt het te waardeeren, dat
men er zich op zulk een wijze neeft
weten door te slaan, dat alles toch
goed intact is gebleven en er ook
goede momenten gecon;iteerd werden
Om echter in de afdeeling Uitmuntend
heid een waardig figuur te maken, is
intensieve oefening geboden.
2e prijs met 69 punten.
Hiermede behoorde dit zeer goed
geslaagde concours weder tot het ver
leden en rest mij nog de aangename
taak, de feestcommissie hulde te bren
gen voor de uitstekende wijze, waar
op dit concours was georganiseerd,
en tevens ook namens mijn mede-jury
leden, hartelijken dank te betuigen voor
de vriendelijke ontvangst en gulle gast
vrijheid te Sluis ondervonden en geno
ten
De Jury, (alphabetisch)
F. BICKNESE.
Joh. H. CARO.
\V. VAN ERP.
o o o
Onderschrift.
Evenzoo verderfelijk als het is, on
gemotiveerde critiek op de een of an
dere zaak los te laten, evenzoo ver-
.keerd is het, gereentvaardigde critiek
te verzwijgen. Daarom moeten ecnige
aanmerkingen worden gemaakt. Niet
betreffende net critiscn verslag. Alle
eerbied niervoor. Het verscnil met dat
van het vorige jaar is evenredig met
het verscnil in moeilijkheid tusschen
de verplichte stukken voor de le Afd.
en de Aid. Uitmuntendheid.
Door bijzondere omstandigheden is
de oefentijd voor Breskens van 7 we
ken tot 4 teruggebracht,maar al nad
men de volle tijd kunnen benutten,
dan nog zou een werkelijk goede uit
voering onmogelijk zijn geweest.. De
techniscne moeilijkheden van „Vers 1'
Ideal" zijn voor een corps, dat niet
het beroepscorps diént nadert, zoo
groot, dat de studie zich uitsluitend
moet bepalen tot het verwerken der
techniek.
De vraag dringt zich daarom naar
voren, waarom een dergelijk stuk is
'gekozen, een stuk, waarvan de be
kende heer Speets in de laatste „Mu-
sika" zegt, dat het nog te zwaar is
voor een corps van 30 man in de
„Hoogste Eere-afdeeiing". (2 trappen
hooger.)
Een tweede bezwaar geldt de be-
noodigde bezetting. Waarom moet een
stuk worden opgegeven, dat de aan
wezigheid van alle saxophones eischt,
terwijl bekend is, dat het corps er
niet de beschikking over neeft
Van eenige geleidelijkheid in opklim
ming van moeilijkheden voor de op
volgende a'tdeelingen was geen sprake;
liet verscnil tusschen le Afdeeling en
Uitmuntendheid was van dien aard,
dat alle verband zoek was.
Hier schuilt een fout, die noodza
kelijk hersteld dient te worden, nood
zakelijk om redenen van billijkheid en
in het belang van den Bond, die net
muzikale leven de laatste jaren zoo
zeer omhoog heeft gevoerd.
Voor een juiste taxeering van het
critisch verslag waren bovenstaande
opmerkingen noodzakelijk.
Breskens, Aug. '28. B.