anceerde en temperamentvolle uitvoe ring van den marsen. De verwachting, hoe de uitvoering van net verpiichve stuk wel zou zijn, werd daardoor in liooge mate gespannen, in deze ver- wacuting werd de jury dan ook niet teleurgesteld. Wanneer een uitvoering beioond wordi met 104 punten en lof van de jury, dan spreekt net vanzei;, dat er op die uitvoering niet veel vart aan te merken. Volmaakt is er op deze wereld ecluei niets en zeer kieine vlek jes kwamen er'ook in deze uitvoering nog voor; de voorslag in net begin iets te breed; de piston enkele momen ten van onzekerneid; in net Allo. 80 cenige oneifenlieden, maar wat betee- kenen deze zeer kleine tekortkomingen, die bijna onopgemerkt voorDijgingen, tegenover de praentige eigenschappen, die dirigent en executanten toonden ie bezitten V Bij ieder crescendo werd een mooie climax bereikt; de riiythmick was onberispelijk; de tempi alle juist; opvatting muzikaal met iraaie dyna mische scnakeeringdc ornamentiek nt, meest nauwkeurig van alle corpsen, 'n sacophonc met zeer naaien toon, die aan liet nooge register een eigenaar dige bekoring gaf; krachtige bassen, die in nel Maestoso zeer markant en riiytnmisch speelden, volheid van klank in net klankgehalte brachten en ziclj in de pianogedeelten «wisten te beiieer- sciien, waardoor mooie contrasten wer den gem.-akt. In één woord eene uitvoering, die aan zeer nooge eisc len kou voldoen en dirigent en uitvoerenden tot eer strekte. Bravo!! Ie prijs met 101 punten en lof dc- jury, beneveens de le extrapriis, den wisselbeker. O O - O Afdeeling uUmiinteno'jeid fanfare- Verplicht stuk: „VERS L'IDEAAL Ouverture symphonique van Alb Adroit No. 10. „Uit net Volk - Voor net Volk" te Breskens. Naarmate de a,deeling nooger wordt, moéten ook de eischen nooger gesteld worden en mag men verlangen dat in eene aideeling uitmuntendheid ook uit muntend gespeeld wordt. Dit was he laas hier niet het geval. Wen voelde wel dat men j!le krachten inspar.de, doch blijkbaar gingen da technische moeilijkheden van dit stuk nog boven dc krachten van dit corps. Waar de volle technische beheersching ontbreekt kan vanzelf reeds van voordraclit niet veel sprake zijn. De spelers worden door de techniscne moeilijkheden zoo danig in beslag genomen dat zij hunne aandacht niet in voldoende mate op voordracht en nuauceering kunnen enn- centreeren. De ensembleklank was lang niet slecht, men noorde soms een pittig en ook wel beschaafd en toen volklinkend forle. De onzuiverhe.den van sommige instrumenten werden d n door de massa verdoezeld en men hoorde een zeer bevredigend klankgehalte. In de piano's was het eenter anders ge steld; daar liet de zuiverneid neet dik wijls veel te wenschen over. De eerste inzet der bassen was reeds niet geluk kig, te ruw van klank, onevenwichtig en onzuiver. De forti waren goed, 8e en 13e maat, de piaiiogedeelten er tus- schen. onzeker en onzuiver. Door net ontbreken der begeleidende triolenfi guren na (1) klonk dit Andante zeer leeg. Konden die figuren bij gebrek aan een saxophone niet door een ander in strument gespeeld worden Bij een corps in de aid. Uitmuntendheid moet zulks toch mogelijk zijn. De toonvor- ming was ook te ruw, absoluut niet expressief en daar in dit gedeelte toch geen groote tecliniscne moeilijkheden te overwinnen zijn, had aan toonvor- ming en voordracht meer zotg besteed moeten worden. Na (2) was het lage koper wel wat grof van Mank; er staat wel f f, maar de klankverhouding moet toch zóó zijn, dat geen enkele groep een andere overschaduwt, maar alles tot zijn recht kan komen. Het begin van het Allo. werd niet onverdienstelijk ge- s eeld, dnch in net fortissimo (3) waren de bassen weder te ruw en kwam de melodie te weinig d;>or. Het voorschrift („Toute la force"' eischt wel alle kracht, maar net mag toch nooit in ruwheid ontaarden, net moet muziek blijven en geen rumoer worden. Het woord Cantabile wil zeggen „zangerig" Als na (6) het zangtnema begint, .moet er ook in de klankvorming verandering komen. Het vorige gedeelte kan hero- isch genoemd worden, net zangthema is meer lyrisch en deze tegenstelling werd veel te weinig tot uiting gebracht de klank m et subtieler worden, er moet poëzie in zitten, maar dichterlijke uitdrukking ontbrak geheel, alles was te zwaar, te weinig doorzichtig. Voor (11) was de trombone onzuiver, na (14) alles te rommelig, rhyfnmisch te slap en veel onzuiverneden, zelfs verkeerde no ten. De fermate na (16) werd overdre ven lang gehouden. De baryton ma. k te door mooie, ronde toonvoortbren- ging een gunstigen indruk. Ce tweede inzet van het Allo. was beter dan dc eerste maal, technisCn duidelijker, la ter werd de bas weder te overheer- schend. Voor het terugkeerende zang thema kunnen dezelfde opmerkingen als vroeger gelden. De baryton had weder goede momenten, doch de en semble gedeelten leden door onjuiste klankverhoudingen, rhvthmische slap heid en onvoldoende technische vaar digheid l'it alles bleek, zooals reeds vroeger werd opgemerkt, dat dit stuk nog ver boven de krachten van dit corps uitgaat en dit in aanmerking ne mende, valt het te waardeeren, dat men er zich op zulk een wijze neeft weten door te slaan, dat alles toch goed intact is gebleven en er ook goede momenten gecon;iteerd werden Om echter in de afdeeling Uitmuntend heid een waardig figuur te maken, is intensieve oefening geboden. 2e prijs met 69 punten. Hiermede behoorde dit zeer goed geslaagde concours weder tot het ver leden en rest mij nog de aangename taak, de feestcommissie hulde te bren gen voor de uitstekende wijze, waar op dit concours was georganiseerd, en tevens ook namens mijn mede-jury leden, hartelijken dank te betuigen voor de vriendelijke ontvangst en gulle gast vrijheid te Sluis ondervonden en geno ten De Jury, (alphabetisch) F. BICKNESE. Joh. H. CARO. \V. VAN ERP. o o o Onderschrift. Evenzoo verderfelijk als het is, on gemotiveerde critiek op de een of an dere zaak los te laten, evenzoo ver- .keerd is het, gereentvaardigde critiek te verzwijgen. Daarom moeten ecnige aanmerkingen worden gemaakt. Niet betreffende net critiscn verslag. Alle eerbied niervoor. Het verscnil met dat van het vorige jaar is evenredig met het verscnil in moeilijkheid tusschen de verplichte stukken voor de le Afd. en de Aid. Uitmuntendheid. Door bijzondere omstandigheden is de oefentijd voor Breskens van 7 we ken tot 4 teruggebracht,maar al nad men de volle tijd kunnen benutten, dan nog zou een werkelijk goede uit voering onmogelijk zijn geweest.. De techniscne moeilijkheden van „Vers 1' Ideal" zijn voor een corps, dat niet het beroepscorps diént nadert, zoo groot, dat de studie zich uitsluitend moet bepalen tot het verwerken der techniek. De vraag dringt zich daarom naar voren, waarom een dergelijk stuk is 'gekozen, een stuk, waarvan de be kende heer Speets in de laatste „Mu- sika" zegt, dat het nog te zwaar is voor een corps van 30 man in de „Hoogste Eere-afdeeiing". (2 trappen hooger.) Een tweede bezwaar geldt de be- noodigde bezetting. Waarom moet een stuk worden opgegeven, dat de aan wezigheid van alle saxophones eischt, terwijl bekend is, dat het corps er niet de beschikking over neeft Van eenige geleidelijkheid in opklim ming van moeilijkheden voor de op volgende a'tdeelingen was geen sprake; liet verscnil tusschen le Afdeeling en Uitmuntendheid was van dien aard, dat alle verband zoek was. Hier schuilt een fout, die noodza kelijk hersteld dient te worden, nood zakelijk om redenen van billijkheid en in het belang van den Bond, die net muzikale leven de laatste jaren zoo zeer omhoog heeft gevoerd. Voor een juiste taxeering van het critisch verslag waren bovenstaande opmerkingen noodzakelijk. Breskens, Aug. '28. B.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1928 | | pagina 6