BIJVOEGSEL Breskensche Courant ^luuiidgiii.!. hvan dc i Wo-nsdag 15 Augustu 1928 - Hij-S:!.' I Wt.t-.Uh BLAD. de solo hier en daar. Drie maten voor het dan volgende Allo. vivo hoorde men de ondertoon der tertsen niet. Na H was alles te weinig doorzichtig, ietwat rommelig, de klank in het forte weder te ruw en de figuratie voor het Presto ongelijk en onduidelijk. Op meer accu ratesse, beschaafder en gevoelvoller spel moet aangedrongen worden. 2e prijs met 65 Vs punten o o o Tweede afdeeling harmonie. Verplicht stuk: „MENBiON HONORABLE" Fantaisie van Ch. Hemmerlé. No. 4. „Apollo" te Sluis. Het basmotief waarmede dh stuk be gint werd met goeden klank voorge dragen, doch de zuiverneid was niet ongerept en voor p p de klankgeving 8pog iets te sterk. -ay/Van de begeleidingsaccoorden, één jjjqaat voor A waren de intervallen rPÓfitj a"e duidelijk te hooren. Het ge- !difeljf tusschen A en B kan nog iets c(uidetlijker en rhythmisch scherper zijn, .nyi^sv overigens klonk alles zeer be- ^fjha^, alleen viel het te betreuren Hd;U h(jt hout niet bepaald fraai van otofqj,Jyy^is. Na B werd er techniscS ^eer verdienstelijk gespeeld. De cadenz, achtste maat na D, mag natuurlijk ad uffir WiPffilhP gcsPee'd, maar werd toch „peJ^jjte vefl gerekt; ook het rail. voor -JtJ vfgr^. je'tjWat overdreven. _IU HetjTé'pjpó der Bolero had iets rus- aitij{ièrvcfe ypordracht nog kleurrijkér'kun- ^jie^-'ziim^teraniscfn was ech(er alfes "111 M.nrd,e., Vaór %t„ Andante6, 8 werd eer. zéér mooi diminuendo bereikf.'lte B'a- -0^98 y«öjje!$ m, f°0/ /.nu zeer dmdehik spel. Het.Andante ?ou nog %Y(at vloeiender en inniger voor gedragen kunnen \yordeh, het cres cendo en decrescendo voor R werd zeer 'muzikaal weergegeven, de basscri maak- i jpn daar.efln zeer ,goed figuur, pver [iet gcljeel. e'cnzéér verdienstelijke uit voering, waarvoor met 03m. punten eèn n ïe pirijs werd verleend, benévens de der- ^.jlp 'extr^-prije voor 'fidele vertolking. ..cv/ d'>sv\o b-ooi' sill i 11 -liïboori aib ,tóol nas il inbs lail'I Eerste aïdéelir.'g fanfare. rej Diandmntr n/:v,.n naBpi mo ihrbxs.v 'ia-.ill .hi Verplicht, stuk. ,J(J f(, 01 1 m 1, jA RC;Fjfli|T)RA l XjAV ,jh\u Fdntaisie Br. Salé., hu r Deze'afdeeling is wél het glanspunt 'óghVéeë^t'Van dit welgeslaagde concours. Vijf corpseri,waarvan drie olitjer lei ding van denzétfden::'directeur;'behaal den alle een le prijs; nummer negen in dit verslag zelfs met lof van de jury. No. 5. „Veronica", te Zuidzande. Door de bassen werd met krachtigen en toch ronden klank ingezet. Het «00- ge register deed eveneens door fraaie klank zeer aangenaam aan. In de 13e maat komt het woord subito voor. De dirigent schijnt de beteekenis van dit woord in verband met het tempo te hebben opgevat, 'want dit werd plot seling versneld. Dit nu was onjuist. Het woord subito staat daar in verriand met (pp,) wil dus zeggen dat het crescendo plotseling fsubito) in pp moet over gaan. Het Maestoso zou nog wel iets breeder, pompeuser kunnen klinken, rhythmisch was het echter zeer goed. De piston speelde de solo in het 6 S wel een weinig te sterk; deze melodie moet fijn en delicaat voorgedragen wor den, over het algemeen kan het pianis simo in dit gedeelte nog meer in acht genomen en verfijnd worden. De voor slagen waren te lang, deze moeten nauwkeurig op het tijdstip der 'Hoofd noot vallen en zoo kort mogelijk zijn. Het piu animato werd zeer goed op gevat met vloeiende en discrete bege leiding. Het crescendo (onderste regel pag. 4) werd mooi opgevoerd, waardoor een effectvolle climax werd verkregen. Het Allo. werd levendig, technisch vrij cor rect, rhythmisch juist en met beschaaf den klank vertolkt. le prijs met 87 punten. ,t No. 6. „Koninklijke Muzieksociëteit" Aardenburgsche Fanfare"te Aarden- burg- li,; Dit corps ontwikkelde een fraaie volle klank, die slechts enkele malen door eenige onzuiverheid vertroebeld werd. In het Allo. werden de tempi niet goed begrepen en gevoelde afwisseling ge- nomén. I11 het Maestoso izouden de bassen wat meer tenuto kunnen spelen, de accenten boven de noten wijzen alleen op na drukkelijk, dofh niet op kort afgebro ken spel. Die voorslagen werden hier door dc: executanten wel beter ge speeld dan bij het vorigecorps, doen accuraat waren zij nog niet. riet aan gegeven piu animato, elfde maat in het Larghetto 6 8 werd eenigszins over dreven; de mordent 19e en21e maat werd te veel als dubbelslag uitgevoerd, moet evenals de voorslag precies op het tijdstip van de hoofdnoot zoo snel mogelijk worden gespeeld. De zestiende' passages Allo., kwart 80) werden ?n weinig te gehaast gespeeld waardoor j aan dit gedeelte niet het juiste karak ter werdgegeven, In het laatste Allo. kwamen hiel en daar oneffenheden .vöor, die bij'een ietwat rustiger tempo vermeden hadden' kunnen worden. Af gezien Ivan déze geringe tekortkomingen kan gezegd worden, dat de Uitvoering goed was en van degelijke voorberei ding getuigde. le prijs met, 9t! punteajini No. 7 „Oefening kweekt kunst" te SchoondijKe. Met nobelen en toen kraCntigen toon werd door net basregistei ingezet, Door een tijner pianissimo nad men nog grooter tegenstelling kunnen verKiijgtn noewel de klankkleur van 'net pianoge deelte ook zeer mooi was, de oovento- nen klonken nelder en toch zeer De- scnaard. in net g-majeur accoord was de stemming zwevend, ue opvatting van net Allegro was zeer muzikaal, ae tempowisselingen juist gevoeld. De bas sen maakten in net Maestoso een zeer goeden indruk; er wara breed en kern- acntig gespeeld en niet zoo kort afge broken als bij liet vorige corps, met de voordraent van 'net o;8 was men iets minder gelukkig, de oegeleiaende tiguren waren te zwaar en niet regel matig, ook werden meermalen onzuiver heden genoord. Het tempo werd bij piu animato ook weder te veel versne.d De uitvoering der mordent was nier echter correcter, .ue saxopnone speel de de t iguratie met traaien toon. riet slot Allo. werd nu iets rustiger geno men en kwam daardoor dan ook veel beter tot zijn reent. Met scnerpe rhyt- miek teennisen duidelijk spel, heluc- ren en bescnaafden kiank weid een mooie totaalindruk gemaakt. le prijs met 94 punten, benevens een 2e extra-prijs voor edele vertolking. No. 8 „Harmonie" te Biervliet. Het klankgenaite was -niet zoo be schaafd en subtiel als van 'net vurige corps. In het nooge register ituiid de saxophone, die niet zoo mooi van klank was, te veel op den voorgronid.-: IHet Allo. wera wedfci zeer goed 'bpgavuu en met losse voordraent emdynilrmsche afwisseling gespeeld. Slecnts .én maat die waar Cedez iSta^tyoqrgescnryeivei! werd niet geheel correct,,weergegeven Het Maestoj klonk wel pittig, maar een kleine onevenredigneftf in de bas sen kon niet onopgemerkt vöütbijgutili. De 1 klank in het-.6,8: was denigszins ruw, de piston een .zwaviingi te Jlaag. Bij het piu animaté» bleef icfoadraucteu:' (dezelfde, die de twee wén ge neonpue.: dirigeerde) zijn opvatting gitroiliiwi/ia nam het temp, weder iets te genaast. De maat poco' rail, was niét CUU'cct de tertsen onzuiver; de voorsiagen-ikile- gen hier ook niet c(e juiste waaide. Het laatste Allo. werd: niet zoo accu raat en mooi van klank gespeeld ais door het vorige corps, eenige adeilén- heden en te ruwe loonvorming déden er afbreuk aan. Toch iwds deze.:,uit voering nietegenstaande dé igentsnkte op- en aanmerkingen zèer ateeptabel en verwieff nen met 85(4 puntrnden le prijs. b 1 No.' 9. „Harmonie" te ÏJósfbftïd.' Door all^ c psen werd aaWéva'ngen met het spelen van een marsc.i. htue- wel ;(ieze marseden biiiten bespreking blijver», kan ik toch niet nalaten1 ckn dirigent van dit .cojrpj té' compimiijnt- eeren over de JJffc'jjrtijfgenu

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1928 | | pagina 5