BIJVOEGSEL
Breskensche Courant
^luuiidgiii.!. hvan dc i
Wo-nsdag 15 Augustu 1928
- Hij-S:!.'
I Wt.t-.Uh BLAD.
de solo hier en daar. Drie maten voor
het dan volgende Allo. vivo hoorde men
de ondertoon der tertsen niet. Na H
was alles te weinig doorzichtig, ietwat
rommelig, de klank in het forte weder
te ruw en de figuratie voor het Presto
ongelijk en onduidelijk. Op meer accu
ratesse, beschaafder en gevoelvoller spel
moet aangedrongen worden.
2e prijs met 65 Vs punten
o o o
Tweede afdeeling harmonie.
Verplicht stuk:
„MENBiON HONORABLE"
Fantaisie van Ch. Hemmerlé.
No. 4. „Apollo" te Sluis.
Het basmotief waarmede dh stuk be
gint werd met goeden klank voorge
dragen, doch de zuiverneid was niet
ongerept en voor p p de klankgeving
8pog iets te sterk.
-ay/Van de begeleidingsaccoorden, één
jjjqaat voor A waren de intervallen
rPÓfitj a"e duidelijk te hooren. Het ge-
!difeljf tusschen A en B kan nog iets
c(uidetlijker en rhythmisch scherper zijn,
.nyi^sv overigens klonk alles zeer be-
^fjha^, alleen viel het te betreuren
Hd;U h(jt hout niet bepaald fraai van
otofqj,Jyy^is. Na B werd er techniscS
^eer verdienstelijk gespeeld. De cadenz,
achtste maat na D, mag natuurlijk ad
uffir WiPffilhP gcsPee'd, maar werd toch
„peJ^jjte vefl gerekt; ook het rail. voor
-JtJ vfgr^. je'tjWat overdreven.
_IU HetjTé'pjpó der Bolero had iets rus-
aitij{ièrvcfe ypordracht nog kleurrijkér'kun-
^jie^-'ziim^teraniscfn was ech(er alfes "111
M.nrd,e., Vaór %t„ Andante6, 8 werd eer.
zéér mooi diminuendo bereikf.'lte B'a-
-0^98 y«öjje!$ m, f°0/
/.nu zeer dmdehik spel. Het.Andante
?ou nog %Y(at vloeiender en inniger voor
gedragen kunnen \yordeh, het cres
cendo en decrescendo voor R werd zeer
'muzikaal weergegeven, de basscri maak-
i jpn daar.efln zeer ,goed figuur, pver
[iet gcljeel. e'cnzéér verdienstelijke uit
voering, waarvoor met 03m. punten eèn
n ïe pirijs werd verleend, benévens de der-
^.jlp 'extr^-prije voor 'fidele vertolking.
..cv/ d'>sv\o b-ooi' sill i 11
-liïboori aib ,tóol nas il inbs lail'I
Eerste aïdéelir.'g fanfare.
rej Diandmntr n/:v,.n naBpi mo ihrbxs.v
'ia-.ill .hi Verplicht, stuk. ,J(J f(,
01 1 m 1, jA RC;Fjfli|T)RA l XjAV ,jh\u
Fdntaisie Br. Salé., hu r
Deze'afdeeling is wél het glanspunt
'óghVéeë^t'Van dit welgeslaagde concours.
Vijf corpseri,waarvan drie olitjer lei
ding van denzétfden::'directeur;'behaal
den alle een le prijs; nummer negen in
dit verslag zelfs met lof van de jury.
No. 5. „Veronica", te Zuidzande.
Door de bassen werd met krachtigen
en toch ronden klank ingezet. Het «00-
ge register deed eveneens door fraaie
klank zeer aangenaam aan. In de 13e
maat komt het woord subito voor. De
dirigent schijnt de beteekenis van dit
woord in verband met het tempo te
hebben opgevat, 'want dit werd plot
seling versneld. Dit nu was onjuist. Het
woord subito staat daar in verriand met
(pp,) wil dus zeggen dat het crescendo
plotseling fsubito) in pp moet over
gaan. Het Maestoso zou nog wel iets
breeder, pompeuser kunnen klinken,
rhythmisch was het echter zeer goed.
De piston speelde de solo in het 6 S
wel een weinig te sterk; deze melodie
moet fijn en delicaat voorgedragen wor
den, over het algemeen kan het pianis
simo in dit gedeelte nog meer in acht
genomen en verfijnd worden. De voor
slagen waren te lang, deze moeten
nauwkeurig op het tijdstip der 'Hoofd
noot vallen en zoo kort mogelijk zijn.
Het piu animato werd zeer goed op
gevat met vloeiende en discrete bege
leiding.
Het crescendo (onderste regel pag.
4) werd mooi opgevoerd, waardoor een
effectvolle climax werd verkregen. Het
Allo. werd levendig, technisch vrij cor
rect, rhythmisch juist en met beschaaf
den klank vertolkt.
le prijs met 87 punten. ,t
No. 6. „Koninklijke Muzieksociëteit"
Aardenburgsche Fanfare"te Aarden-
burg- li,;
Dit corps ontwikkelde een fraaie volle
klank, die slechts enkele malen door
eenige onzuiverheid vertroebeld werd.
In het Allo. werden de tempi niet goed
begrepen en gevoelde afwisseling ge-
nomén.
I11 het Maestoso izouden de bassen wat
meer tenuto kunnen spelen, de accenten
boven de noten wijzen alleen op na
drukkelijk, dofh niet op kort afgebro
ken spel. Die voorslagen werden hier
door dc: executanten wel beter ge
speeld dan bij het vorigecorps, doen
accuraat waren zij nog niet. riet aan
gegeven piu animato, elfde maat in
het Larghetto 6 8 werd eenigszins over
dreven; de mordent 19e en21e maat
werd te veel als dubbelslag uitgevoerd,
moet evenals de voorslag precies op
het tijdstip van de hoofdnoot zoo snel
mogelijk worden gespeeld. De zestiende'
passages Allo., kwart 80) werden
?n weinig te gehaast gespeeld waardoor j
aan dit gedeelte niet het juiste karak
ter werdgegeven, In het laatste Allo.
kwamen hiel en daar oneffenheden
.vöor, die bij'een ietwat rustiger tempo
vermeden hadden' kunnen worden. Af
gezien Ivan déze geringe tekortkomingen
kan gezegd worden, dat de Uitvoering
goed was en van degelijke voorberei
ding getuigde.
le prijs met, 9t! punteajini
No. 7 „Oefening kweekt kunst" te
SchoondijKe.
Met nobelen en toen kraCntigen toon
werd door net basregistei ingezet, Door
een tijner pianissimo nad men nog
grooter tegenstelling kunnen verKiijgtn
noewel de klankkleur van 'net pianoge
deelte ook zeer mooi was, de oovento-
nen klonken nelder en toch zeer De-
scnaard. in net g-majeur accoord was
de stemming zwevend, ue opvatting
van net Allegro was zeer muzikaal, ae
tempowisselingen juist gevoeld. De bas
sen maakten in net Maestoso een zeer
goeden indruk; er wara breed en kern-
acntig gespeeld en niet zoo kort afge
broken als bij liet vorige corps, met
de voordraent van 'net o;8 was men
iets minder gelukkig, de oegeleiaende
tiguren waren te zwaar en niet regel
matig, ook werden meermalen onzuiver
heden genoord. Het tempo werd bij
piu animato ook weder te veel versne.d
De uitvoering der mordent was nier
echter correcter, .ue saxopnone speel
de de t iguratie met traaien toon. riet
slot Allo. werd nu iets rustiger geno
men en kwam daardoor dan ook veel
beter tot zijn reent. Met scnerpe rhyt-
miek teennisen duidelijk spel, heluc-
ren en bescnaafden kiank weid een
mooie totaalindruk gemaakt.
le prijs met 94 punten, benevens een
2e extra-prijs voor edele vertolking.
No. 8 „Harmonie" te Biervliet.
Het klankgenaite was -niet zoo be
schaafd en subtiel als van 'net vurige
corps. In het nooge register ituiid de
saxophone, die niet zoo mooi van klank
was, te veel op den voorgronid.-: IHet
Allo. wera wedfci zeer goed 'bpgavuu
en met losse voordraent emdynilrmsche
afwisseling gespeeld. Slecnts .én maat
die waar Cedez iSta^tyoqrgescnryeivei!
werd niet geheel correct,,weergegeven
Het Maestoj klonk wel pittig, maar
een kleine onevenredigneftf in de bas
sen kon niet onopgemerkt vöütbijgutili.
De 1 klank in het-.6,8: was denigszins
ruw, de piston een .zwaviingi te Jlaag.
Bij het piu animaté» bleef icfoadraucteu:'
(dezelfde, die de twee wén ge neonpue.:
dirigeerde) zijn opvatting gitroiliiwi/ia
nam het temp, weder iets te genaast.
De maat poco' rail, was niét CUU'cct
de tertsen onzuiver; de voorsiagen-ikile-
gen hier ook niet c(e juiste waaide.
Het laatste Allo. werd: niet zoo accu
raat en mooi van klank gespeeld ais
door het vorige corps, eenige adeilén-
heden en te ruwe loonvorming déden
er afbreuk aan. Toch iwds deze.:,uit
voering nietegenstaande dé igentsnkte
op- en aanmerkingen zèer ateeptabel
en verwieff nen met 85(4 puntrnden
le prijs. b 1
No.' 9. „Harmonie" te ÏJósfbftïd.'
Door all^ c psen werd aaWéva'ngen
met het spelen van een marsc.i. htue-
wel ;(ieze marseden biiiten bespreking
blijver», kan ik toch niet nalaten1 ckn
dirigent van dit .cojrpj té' compimiijnt-
eeren over de JJffc'jjrtijfgenu