ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN De eeuwige strjjd. VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN 37e jaargang Woensdag 18 Januari 1928 Nummer 3295 Wegen verbetering. Finsche smokkelaars. Ingezonden Mededeeling. Het Wiegel NobeL KENSCHE COUR Abonnementsprijs p. 3 maanden f 1.25 franco p. post f 1,40 A d v e r t e n 11 e p r jj s v an 1 5 regels 75 cent Elke regel meer 15 cent. Ingez. Meded. 30 ct. p. regel. Drukker-Uitgever J. C. LE BLEU voorheen E. BOOM—BLIEK TNo.lo2T breskens Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief. Advertenties worden aangenomen tot uiterlijk Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur ORATIS verzekering ssa»* gulden bij levens- sa» gld. bij dood mm gld. bij verlies ira gld. bij ver- im gld. bij ver- aar gld. bij ver- j* gld. bij verlies voor de abonné's tegen vfin lange ongeschikt- door /h vaneen hll lies van een 4M lies van een /h lies van een III van eiken ongelukken voor: heid tot werken. een ongeluk. hand of voet. oog. duim. wijsvinger. anderen vinger. De risico van bovenstaande verzekering is herverzekerd bij de Ongevallen-Verzekering-Maatschappij „Fatum" te 's-Gravenhage. Nu we in onzen lijd er op uit zijn overal, niet alleen in onze groote steden, maar ook daar buiten, de wegen voor het steeds toenemend autoverkeer te regelen, stuiten zij, die deze wegenverbree ding en verharding propageeren op tegenstanders en moeilijk heden, die zich altijd voordoen en hooren laten, als er van een nieuwigheid sprake is. Niet ondienstig -we schreven haast „amusant*,lijkt het ons daar om een paar citaten te geven uit een tijdschriftartikel, waarin de ontwikkeling in het verkeer wordt behandeld, en tevens aangetoond wordt, hoe ook vroeger de pio niersvan verbeterd verkeerswezen tegenstanders en moeilijkheden hadden te overwinnen. Door de slechte wegen in het graafschap Sussex konden de boeren in den winter gedurende de 18e eeuw bijna niet ter markt gaan „waardoor het graan duur werd op de markt, omdat het er bijna niet te krijgen was en goedkoop in de boerenhoeven, omdat het niet vervoerd kon worden". Nacaulay vertelt dat in 1685 een onderkoning, die naar Ier land moest, vijf uur noodig had om den afstand van St Asaph naar Conway -22 K. M.- af te leggen. Tusschen Conway en Beaumaris moest hij ioopen, en werd zijn gemalin gedragen, zijn koets werd hem later ten koste van veel moeite nagezonden Ge woonlijk werden de rijtuigen te Conway uit elkaar genomen, en op de schouders van sterkge- spierde Walesche boeren verder gebracht Toen Londen in 1750 reeds 700.000 inwoners telde, was de grootste weg van Londen naar het Noorden slechts tot op 100 mijlen van Londen een straatweg- de verdere „groote" weg naar Noordelijk Engeland was een pad voor lastdieren, zoo smal, dat er geen' dubbel tweespan elkaar kon passeeren in 1837 werd in Holland de 8. Ik heb voor mezelf een gezel lige natuur. Ik vind wel mijne kringen buiten, zoodat ik me niet alleen voel. En binnen dat heb ik u reed» verklaard. Daar wil ik immer* alleen zijn met mijn lieven man Majoor Von Wlngerow itond vlug en heftig op, zoodat «abel en iporen rinkelden. In zijn sta tige lengte «tond hij voor de jonge weduwe. „Dat gevoel doet u eer aan, mevrouw 1" zeide hij op ge- «moorden toon, „Wanneer het zich maar niet op zekeren dag zal wreken Men kan zijn leed ook te veel vertrouwen 1" „Ik niet!" „Nu misichien niet i Maar geen menich blijft zooale hij i* „Dat weet ik niet Daarvan kan ik nu niet mijn beiluit doen afhangen!.., Ik kan alleen zoo handelen, zooal» ik op dit oogen- blik ben en me gevoel En dan kan ik weer altijd zeggen: Ik heb te veel ondervonden 1Ik kan het niet ruilen voor dat, wat anderen ook ondervonden! spoo'lijn Amsterdam-Haarlem aan gelegd maar de tegenstanders scholden dezen maatregel als een bevrediging van „zinnelijk genot, welke met ernstige economische nadeelen gepaard zou gaan, wijl de vreemdelingen, ons landje in weinige uren als het ware doof- vliegende, in geene de minste verteringen, hoe ook genaamd, zullen behoeven te vervallen" Deze laatste bewering lijkt ons niet geheel en al ongegrond. De Amerikanen, die in luxe Lissone- karren Amsterdam in één uur afzien, hebben zoodoende den tijd hun volgend menu öf in een restauratiewagen, öf over de grens af te werken, zoodat Amster- damsche restaurants met hun voorraad blijven zitten. Maar er ger dan ongegrond, bijna treurig lijkt ons de qualifiqatie van „be vrediging van zinnelijk genot 1° Toch schijnt die beschuldiging ingeslagen te hebben, want toen de Tweede Kamer het volgend jaar een wetsvoorstel behandelde tot het sluiten van een leening voor den aanleg van een spoorweg van Amsterdam naar Arnhem, werd t' voorstel met 46 stemmen tegen 2 stemmen verworpen „Ik laat eiken dag", zoo schreef de postmeester-generaal van Pru- sen in 1838, „verscheidene post wagens met zes zitplaatsen voor passagiers naar Potsdam rijden Nu wil men zoowaar daarheen een spoorweg aanleggen Wan neer ge Uw geld absoluut kwijt wilt raken, gooi het dan liever direct het raam uit, dan het voor zulk een onzinnige onderneming beschikbaar te stellen En zijn Koninklijke Meester, Friedrich Wilhelm III, was het vo'komen met zijn postmeester eens, en verklaarde: „Ik kan me niet voorstellen, dat het veel voor ons geluk zou uitmaken of we al dan niet een paar uur vroeger in Potsdam aankomen". Ook de medische wetenschap sloot zich bij de tegenstanders aan"die snelle treinbewegin- gen veroorzaken noodzakelijk hersenziekten bij de reizigers reeds alleen de aanblik van een snel voortsuizenden trein zou Daarmee geef ik me zelf ge wonnen En ik houd iet* van me zsH^meneer Von Wingerow!" Haar bezoeker had helm en handachoenen in de rechterhand genomen. Met de linker hield hij den gabel vast, zoodat hij Gabrië'le niet de hand kon geven. ,Ik ben met andere hoop ge komen, meyrouw 1" zeide hij. „Maar die hangt natuurlijk van u afIk dank u eerbiedig voor uw vertrouwenEn nu permit teert u me zeker wel, dat ik uw hui* vaarwel zeg!" „U wilt werkelijk niet terug komen „Dan, mevrouw, ai* ik een teeken van u ontvang, waarop ik meer hoop kan koeateren dan heden Dan ben ik direct hier.Ik zal wachten Zij achudde atom het hoofd. „Zeker, mevrouwIk zal wachten En ondanks uwe woorden, zegt me mijn vermoe den niet tevergeefa I" „Laat intuischen het geluk niet aan u voorbijgaan, waarde meneer Von Wingerow!" „Ik ken alechta één Majoor Von Wingerow boog op den drempel en keerde zich om. De deur viel achter hem dicht. die ziekten kunnen veroorzaken, zoodat geëischt moet worden, dat aan weerskanten van een spoorweg een minstens vijf voet hooge schutting wordt opge richt! Wat zijn onze moderne bezwa ren, vnl gegrond op behoud van natuurschoon, feitelijk kin derspel vergeleken bij de sombere voorspellingen uit vroegere dagen Gelukkig dat de r oöruitgang on vermoeid voortschrijdt, en zich niet aan medische en zedelijk heidsapostelen stoort. Ingezonden Mededeeling. De strijd tusschen de Finsche douane autoriteiten en de drank smokkelaars neemt steeds bespot- telijker vormen aan. Sedert ge- ruimen tijd zijn beide partijen naar Amerikaansch voo beeld niet alleen met snelvarende motorbooten toegerust, maar be strijden zij elkaar zelfs met machine-geweren. Voor enkele weken heeft zich echter een voorval afgespeeld, dat de kroon op het werk zet. In de buurt van den vuurtoren van Söierskar bij Helingfors lag een bekend smokkelaarsschip voor anker, om bij het vallen der duisternis zijn alcohollading af te geven aan de motorbooten, die onder bescherming van den maan- loozen herfstnacht in groote getale verschijnen, om de verboden waar aan land te zetten. Vanaf een motorboot der douane bemerkte men nu, dat een dier booten reeds bij klaarlichten dag zich II. Eenigen tijd na Majoor Von Wingerow verliet ook Gabrielle Lünhardt haar huis. Zij deed regelmatig in de eerste middag uurtjes eene eenzame wandeling door de laatste, tusschen het Spree-kanaal en het Nieuwe meer gelegen gedeelten van den dierentuin. Deze behoefte aan een tijdelijk alleenzijn met zich zelf had zij altijd gehad, ook tijdens haar huwelijk. Zij wai eigenlijk niet graag in Berlijn. Om het drukke, woelige leven gaf zij totaal niet*. Zij hechtte alleen waarde aan de opera's, concerten, muziekavondjes thuis, dat kunstenaariachtig genot, dat men nergens anders zoo hebben kon. Anders had zij liever er. gens in de provincie gewoond, in de vrije natuur, waar men aan geven, waar men van nemen kon, dat, waarop de gemoeds stemming juist op dat oogenblik aanspraak maakte. Zij was in het geheel niet gedrukt of bewogen. Zij volgde vrij en licht haar weg, waarop zij reeds laog ieder bruggetje en Iedere bank kende. Zij hield van zoo'n gewone regelmatig heid in haar doen. Haar gezicht was onverschillig, ondanks het bij het smokkelaarsschip gevoegd had. De politie voer naar het schip toe, en beval de bemanning van de motorboot de touwen te kappen en zich te verwijderen. In plaats van dit bevel op te volgen, klommen de mannen van de motorboot op het schip, waar op de douanechef aan twee zijner beambten onmiddellijk bevel gaf, zich op de motorboot te begeven en deze van het schip weg te boegseeren. Zij werden echter door de bemanning van het smokkelaarsschip met een ge weer-salvo ontvangen, dat als een wonder niemand trof. De douane bracht desondanks de motorboot naar Helsingfors op en meldde de zaak onmiddellijk aan de autoriteiten. De politie- stoomer „Nordvakten", die daarop uitvoer, trof het smokkelaarsschip, dat den naam „Hvalen" droeg, nog op dezelfde plaats aan en en wel onder Oostenrijksche vlag. Deze stoomboot weid door de Hvalen echter eveneens met ge weer vuur ontvangen. Dit werd draadloos naar Helsingfors ge seind, waarop de douane de militaire macht in den arm nam, die den kruiser „Matti Kurki" uitstuurde. Eerst voor de kanon nen van het oorlogsschip streken de smokkelaars de vlag, waarna zij door de Nordvakten als goede vangst aan land gebracht werden. Zoo lang een kind nog in de wieg ligt, zal de huidyfln de kleine op sommige pkaflen vaak rood en branderig^rijn en zelfs stuk gaan. Dit verzacht en geneest men m^FTUROL. Alfred Nobel werd den 21sten October 1833 te Stockholm ge boren. Reeds op jeugdigen leef tijd legde hij zich toe op de studie der chemie. In 1864 werd zijn laboratorium in Stockholm ernstige geaprek van daar juist. Zij ademde kalm de friasche, scherpe lucht in. Zij leefde eigenlijk heel graag, ook ondanks het droeve verlies dat haar be staan geknakt had. Daarin was ten minste kalmte. Het ergste was geleden. Zorg, nood, ver driet, dat anderen miaichiennog plaagde, lag achter haar, dat kon niet terugkeeren. De dood had een grendel daarvoor ge schoven, Zij dacht ook nu weer „Van daag ben ik zeven-en twintig geworden. Voor de meesten begint nu eerst het leven I" Dan leek het haar zelf onwaarschijn lijk en onbegrijpelijk toe, dat dat steeds zoo kon verdergaan. Er moest eens iets tusschen komen. De tijd, die voor haar lag, was nog veel te lang. Maar zij kon het zich niet voorst-1- len, hoe het komen kon. Het was onzin, zich over de moge lijkheid van 't noodlot het hoofd te breken. Zij moest het zichzelf ten slotte dan ook eerlijk be kennen „Ik ben lafhartig ge worden) Het noodlot heeft me te zeer pijn gedaan Ik wil het verder niet aanroeren. Ik sidder daarvoor. Ik wil graag blijven zooals ik ben". Haar wandeling maakte ze verwoest, tengevolge van de ontploffing van nilro glycerine. Daar dergelijke ongelukken zich ook hadden voorgedaan in Ham burg, Aspunsall en San Francis co, begon men er over te denken het gebruik van nitro-glycerine voortaan te verbieden. Toen kwam Nobel op het idee de nitro-glycerine zoodanig met an dere stoffen te vermengen, dat het gevaar voor ontijdige ont ploffingen sterk verminderde. Zijn proefnemingen slaagden boven verwachting en hebben de uit vinding van het dynamiet be spoedigd Weldra had hij een twintigtal dynamietfabrieken in Europa en de Vereenigde Staten In 1869 richtte hij te Saint-Se- vran, dicht bij Parijs een labora torium op, dat hij in 1891 over bracht naar San Remo. Nobel deed nog verschi lende uitvin dingen, zoo ontdekte hij in 1887 het rookloos kruit. Hij bood het patent ervan aan de Fransche regeering aan, maar daar deze de voorkeur gaf aan het Vieillekruit, verkocht hij de uitvinding aan de Italiaansche regeering, die het exploiteerde in een fabriek, ge legen te Avigliano, in de nabij heid van Turijn. Nobel bouwde ook fabrieken en wel een te Duneburg, aan de Elbe, en een andere in Zweden, waar hij reeds een geschutfabriek in Brefors bezat Men heeft aan Nobel verschil lende interressante onderzoekin gen te danken, zooals over het meten van de kracht van ont plofbare stoffen en over het fa- briceeren van kunstmatige rubber. Dat de expeditie van Andrée naar de Noordpool plaats vond, was voor een deel zijn werk. Toen hij in 1896 te San Remo srierf, had hij bijna zijn geheel fortuin gebruikt om vijf jaarlijk- sche prijzen van 300 000 francs te stichten. De vier eerste dezer Nobelprijzen worden toegewezen door Zweedsche academies. Drie van hen worden veroordeeld on der drie personen, van welke nationa iteit ook, die op het ge bied van de physica, de chemie, de physiologie of de geneeskunde, vandaag langer dan anders. Het was al over vier, toen zij jeugdig, frlsch, met roode wangen, door de lucht opgevroolijkt, in den voortuin van haar villa terug keerde. In het huis be\ond zich aan de rechterzijde van de hall eene ruimte voor de garderobe. Daar hing tot haar verwondering'n dik- gewatteerde, dookere overjas, zooals men ze wel in den strengen winter, msar niet in den herfst droeg. Daarover een dik-wit- zijden cachenez. Een paar zware gummi-overschoenen stonden op den grond. Welken Noordpool- reiriger behoorde dat toe Er waren toch alleen dames in huis. Zij vroeg den huisknecht en deze antwoordde, verward door haar strengen blik„Jawel, mevrouw Die mijnheer zit in het blauwe salon I" „Welke meneer?" De huisknecht wist 'tniet. Het meisje had het kaartje aangeno men, Zij kwam uit het sousterrein naar boven. „Meneer heeft beslist gezegd, hij was tegen theetijd besteld 1" zeide ze beschaamd. „Toendacht ik „Door wien besteld, om Gods wil (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1928 | | pagina 1