10 ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN Gesprongen vam&i.jrcefe. De eeuwige strijd. VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN 37e jaargang Woensdag 21 December 1927 Adverteeren'7 en wat er bij te pas komt, Ou ze feuilleton, RESKENSCHE COURANT Abonnementsprijs p. 3 maanden f 1.25 franco p. i 1,40 Ad vertenHeprij t r»n I 5 regels 75 cent Elke regel meer 15 cent Ingez. Meded. 30 ct. p. rejel. Drukktr-Uitgevcr J. Q. LE BLEU voorheen E. BOOM—BLIEK T5o.'25° BRESKENS Poetgiro 70179 Abonnements-Advertentlcs zeer billijk tarief. Advertenties worden aangenomen tot uitering Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 oor Nummer 3288 Q.R^TIS verzekering «aa gulden bij levens- gld. bij dood fi» gld. bij verlies ga gld. bij ver- ia gld. bij ver- ag gld. bij vér voor de abonné's tegen Vijl] lange ongeschikt- 1 [jij door h van een hij lies van een ZLjJ lies van een xh lies van een ongelukken voor: WBs heid tot werken. BW® een ongeluk. hand of voet. oog. duim. wijsvinger. De risico van bovenstaande verzekering is herverzekerd bij de Ongevallen-Verzekering-Maatschappij „Fatum" te 's-Gravenhage- gld. bij verlies van eiken anderen vinger. o— Als uitgave van het Centraal- Hanze-Bureau in het aartsbisdom Utiecht is onder den titel, die h erboven staat, door H Conijn een goede prettig geschreven verhandeling verschenen over een der typische verschijnselen van onzen tijd. Wat het nut door reclame is Schrijver geeft het als volgt aan „De advertentie maakt nieuwe producten bekend, zij verhaast den goederenomloop, zij verhoogt de productie van fabrieken en werkplaatsen. Gebouwen worden vergroot, arbeidspersoneel wordt in aantal versterkt, prijzen dalen. De advertentie leidt de koopwaarde van het geld naar boven. Geweldige, onvermoede, ongedachte mogelijkheden houdt zij verborgen. Maar haar schatten komen hoe langer hoe meer aan het licht. Niet alleen het huidig tijds gewricht trekt profijt van het machtig handels voedingsmiddel, dat de advertentie is Het nut der dagblad-reclame werkt door tot in lengte van dagen. Immers, wat eenmaal ontdekt is, behoeft niet meer ontdekt, wat eenmaal bekend is, behoeft niet meer be- -f kend te worden". „Wij lezen dan, dat Charles D. Hastings, president van de Hupp Motorcar Corporation, op het autocongres te New-York te verstaan gaf, dat het aan het adverteeren valt toe te schrijven, dat de Amerikaansche automo biel-industrie de voornaamste der wereld is gewordendat het concern van den Bergh in 1924 niet minder dan f 1 800 000 aan reclame besteed heeft, waarvan de advertentiën de grootste portie opslokten dat de Californische druivenkweekers na de uitvaardi ging van het drankverbod door een reclame-organisatie, die een geweldige propaganda ging voe ren voor rozijnen, thans voor hun dubbel drooggelegd product meer dan ooit te voren krijgen; Gibrië.Ie Lüihart had een vreemde gewaarwording, toen zij op dezen mooien Berlijnschen herfitdag, voor den eersten keer, weer een gekleurd koetuum aan trok. De dichte «luier voor hare oogen, het griji en wit van den halfrouw voor haar overleden man, de zwarte strikje» en linten waren voor haar iet» heel na tuurlijk» geworden, iel» dat van hare persoonlijkheid bijna niet te scheiden wa». Drie jaar lang had ze dien rouw gedragen. Tot het donker-lila voor weduwen had zij geen besluit kuan^n nemen. Zij vondhet maakte haar te oud zij, die vandaag haar zevenentwintigsten ver jaar- dag vierde. Zij wa» slank gebouwd. Over vloedig aschblond hear hing Zwaar tot een knot gebonden in haar hal» en omkrulde het smalle gezichtje met de heldergrijze bogen, Zij zag er ernstig, men zou haast zeggen, schuldbewust Ui», toen zij met behulp van haar kamermeisje zich in het sterk getailleerde pHnsesklead dat de Buick Motor Comp. in 1925 voor reclame uitgaf 1 700 000 dollar, waarvan 600 000 voor courante 1; de Dodge Bros. (au to, s) l .800.000 dollwaarvan l 200 000 vo or couranten Lever Bros. (zeepen) 2 250 000 dollars, waarvan l 500 000 voor couran ten, enz. Vaak zien wij het gebeuren, dat fabrikanten hun directe af nemers. de winkeliers, een handje helpen om de producten, die hun fabrieken of werkplaatsen verlaten, te slijten in zoo groot mogelijke hoeveelheden Een in dustrieel a's verkade uit Zaandam b. v. om één uit velen te noemen, heeft op de bedoelde manier véél voor den middenstander, voor zoover diens branche met Ver- kade's ariikeien dan te maken, had. gedaan. ,Of advertenties gelezen wor den, moge vroeger een interes sante vraag geweest zijn, tegen woordig zal iemand, die voor een ve standig man wil doorgaan, zich wel wachten haar te ste len. Advertenties worden in zulk een mate gelezen dat zij slechts voor de propaganda van bona fide goederen te gebruiken zijn On deugdelijke koopwaar met kans op blijvend succes annonceeren, kan eenvoudig niet meer! De advertenties worden door zooveel menschen gelezen, dat, als infe rieure praktijken aan de reclame ten grondslag liggen, de campagne altijd met minus eindigt, nooit met plus. Het geloof in de kracht, het besef van de waarde der dag blad-reclame zijn hier te lande nog niet groot genoeg. Gedeelte lijk is dat wel aan de geringe voorlichting te wijten, die er binnen onze landspalen op dit gebied gegeven wordt en te verkrijgen valt. Maar de belang hebbenden gaan ook zelve vrijuit. Spec'aal wat de reclame we en schap betreft hebben zij zich de klacht van prof Desiderius E'an ces O. F. M aan te trekken „dat de handelsstad en de indu- strieelen niet meer waardeering en liefhebberij in studie toonen en daarvoor niet zooveel tijd over hulde een onderkleed van koperkleurige zijde, daarover een iets lichter zacht koper kleurig overkleed van kant, rijk met goud geborduurd een aanblik, die het kamermeisje in verrukking bracht. Zij wa» reeds bij de ouders vaD Gabiëlle in West-Duitschla-d, bij den over leden groot-industrieel Weifer- ling, in betrekking was geweest en was met het huwelijk der dochter, nu zes jaar geleden, mede naar Berlijn gekomen. „Mevrouw ziet er zoo verrukke lijk uit I" zeide ze, terwijl ze naast haar neerknielde. De jonge weduwe antwoordde niet. Zij stond in ha'e groote, heldere, geheel wit in wit ge houden kleedkamer, die uitzicht gaf op het bonte herfstgebla- derte van den Berlijnschen dierentuin. Hier midden in de hoofdstad en toch bijna in het bosch dicht brj de Lichter stein- brug hadden z'j en haar mm een prachtige villa laten bouwen. Slechts drie jaar had hij er kunnen wonen Toen hadden ze hem d'r uit gedragen. „Mevrouw ziet er in dit kos tuum nog jonger uit meende het kamermeisje. Zij bleef neer gehurkt zitten en trok de plooien van het kostuum gelijk. „Zoo hebben als mocht worden ver wacht" Moge dat veranderen." Een dagblad wordt genomen om het nieuws en om de adver tenties Een blad zonder adver tenties zou een onding zijn, niemand zou het willen lezen, tenzij nevens een courant waarin wèl annonces voorkomen. „Waar men op moet beginnen te lettenvervolgt, schrijver", het zijn a toos de vier volgende punten: le de gesltldheid van den lezerskring. 2e .de oplage; 3e de verspreiding van de op lage; 4e de rege piijs der adver tentie. Het blad dat op de ge lukkigste combinatie van deze vier factoren bogen kan, is liet beste". Ook omtrent de wijze van adverteeren geeft schrijver be halve voorbeelden vari goede en slechte advertenties in het aan hangsel. ook andere wenken „De advertentie moet iets aan prijzen, iets (kunnen) verkoopen, zij behoort het motief te bevatten, dat den lezer aanleiding geeft om bij u en bij u alleen zijn goede ren ie bestellen. Daaraan kunt ge geen moeite genoeg besteden, want men is critisch tegenwoor dig Breng actualiteit, leven in uw tekst. Laat hij eens een keer verband houden met het gesprek, de gebeurienis van den dag Dat is niet zoo lastig als u wel denkt. Probeer liet "ééns i Doch wees al f ij d oorspronkelijk, pleeg nooit plagiaat, wordt geen slaafsch navolger van anderen. Wilt ge den Zandberg op, bestijg een eigen paard, geen huurknol haalt den top Het is bijna ondoenlijk te zien hoeveel adverteerders wegens gemis en behoefte dan toch tevens aan een „Schlager', Brenninkmeyer s „toch voordee- liger" nabootsenDat is geen bewijs van kracht Let op de spelling als ge buitenlandsche fabrikaten aan prijst. Taalfouten geven een slordigen indruk Hebt gij speciaal den dochte- ren Eva's iets le zeggen, stel uw vrouw dan eens in de gele wa» u ook als meisja, mevrouw I" Weer aitwoordde zij niet, zij dacht sl-chts: „Je, toen hebb:n ze hem d'r u-tged: agen. Niet op een somberen Octobermorgen, zooals nu, maar op een helderen, vriezenden wi t-rdnp. Een paar dagen had hij zich niet wel ge voeld. 1 n dan plotseling ontsteking aan den blindendarm, waamm, groote God En wij hier beneden vouwen de handen en schreien schreien „Wat voor sieraden doet mevrouw aan „Nog geeal" Zij dacht weer wat ze al duizend keer gedacht had „Waarom moest het zoo? Ik had hem zoo lief Het meisj? wa» opgestaan. Zij ve-zocht: „O, mevrouw, u moet een» eventjes in den spiegel kijken IPrachtig Ieder een zal verwonderd staan 1" Zij deed haar dat pleizier en stond zelf verbaasd over die mooie zonderlinge jonge vrouw, die in den spiegel tegenover haar stond en ernstig, uitdagend haar blik, beantwoordde. Deze elegance rijk aan kleuren bracht haar in de war. Was zij dat? Mocht zij dat zijn? Een mensch zooal» anderen?... Toch beviel zij zich zelf. Ze was mooi. Mooier oog dan tot nu toe in genheid uw adveitentie-ontwerp te keuren vóór het naar de zet terij gaatDoe dat eigenlijk maar ai tij d De meeste behoef ten, zeker de regelmatig terug- keerende, zijn gezinsbehoeflen, waarin de hulpe des mans be slist Alleen een vrouw kan een vrouw in haar zwak treffen! Als ge in de gelegenheid zijt een illustratie, een cliché te ge bruiken, wil het dan vooral niet nalaten. Iedereen ziet graag naar een plaatje Bovenal trekt een aardige, goed geslaagde, toepas selijke afbeelding, onmiddellijk de aandacht. En nogmaais, maak uw adver tentie niet te doodsch Menig koopman verl'est op eenmaal zijn „flux de bouche" als hij een advertentie op moet stellen. Wees dan ook in het schriftelijk verkeer niet bang voor 'n praalje met uw klanten Be toon u natuu lijk en geen houten Klaas. Zeg in uw advertentie, waarom gij -iets opruimt, hoe het komt, dat ge dit of dat artikel zoo goedkoop kunt leveren Schrijf niet: „bezichtigt s. v. p. mijne étalage", maar breng Uw uitnoo diging wat uitvoeriger, smakelij ker over, meer suggestief, meer aanprijzend, meer animeerend, meer beredeneerd." Geleerdheid heeft vastgesteld, dat ieder deel van de adverten tie-pagina in het dagblad zijn inprentingswaarde tjezit. „Het psycho-technische on derzoek van Starch geraakte tot de volgende verhoudingen boven links 28 pCt, boven rechts 33 pCt, onder links -15 pCt, onder rechts -23 pCt. De wijze waarop deze uitslag totstandkwam, geeft voor den dagelijkschen gang 'van zaken echter ook maar weer weinig houvast, al kan wel worden aan genomen dat het verschil in uitwerking gedeeltelijk door een practischen factor beheerscht zal zijn, namelijk door de beweging, die het menscheiijk oog bij het lezen aanneemt. Men begint immers bij links eindigt bij rechts en alsdan is het min of meer, „op de plaats rust!" De waarde deze droeve verwisseling van den weduwenstand. Bij hare onverschillige, blonde, heldere natuur p »te de rouw niet zoo goed, din deze teedere, koele kleuren, die ia z chte zijden golven van haar nederruischten. Direct ging ze weer voor den spiegel wegzuchlte, streek overeenkomstig hare gewoonte, met de smalle, wittte hand over het voorhoofd en vroeg: „Zijn mama en mijne zuster al boven „Ja, mevrouw I" Gabriëlle Lii ihardt knikte en ging van uit haar kleedkamer naar het aangrenzend boudoir en door de reeks van ontvangzalen verder. Zij had een licht-wie- gendeo gang, een, glijden in heupen en schouders. Het hoof d droeg zij min of meer gebogen. De gouden vlaihaartjes glinsterden in den blanken nek. Om haar heen was de zware, degelijke rijkdom, d'ende over- led ;n groot-industrieel Weiter- ling ea Co., zijne weduwe en beide dochters nagelaten had. En overal in deze p ookvertrek- ken trof Gabriê le's oog souve nirs van haar man. Hij had als Afrika-reiziger en navorscher nog al naam gekregen. Daar dat groote portret van hem in olieverf, waarmee zijn schilder van een advertentie hangt echter niet van de „stelling", die zij inne mt alieen af I" Schrijver geeft ook antwoord op de vraag, hoe dikwijls en wanneer men moet adverteeren, onder het moitode aanhouder wint Hij heet; wel eens gehoord, dat de Zaterdagavond voor de provincie een zeer goede avond is en voor de groole steden min der preferabel. Als er in een plaals 's Zaterdagsavonds druk gewinkeld wordt, dienen de voor- deelige kruidenierswaren des Donderdags of des Vrijdags al in het blad afgedrukt te staan. Speculeert men op moeders met kinderen, d w. z. op den vrijen Woensdagmiddag bijv, dan geve men daarvan des Maandags of des Dinsdags reeds blijk Er wordt ook een en ander geschreven over den colporteur en het verband tusschen adver teeren en elaleerende adver tentie voert den mensch naar den winkel toe, de etalage Iaat hem binnentreden Deelt de adver'entie iets mede. de etalage herhale het. zij geve den „finis hing touch". „Goede reclame vo r een goed artikel in een goed blad", aldus besluit schr, .heeft, tij no male omstandigheden, op den duur nog nooit iemand teleurgesteld". ■■■■■■■iRnMuiai ■■poaBKMs: - huid Schrale lippen- Wij verwijzen naar onze nieuwe feuilleton, die n dit nummer begint en waarvan reeds in dit eerste gedeelte is te constateeren, dat zij van begin tot eiflde boeien zal. op de tentooDstellirg van kunst in het „Glaspaiast" den tweeden prijs verworven had, was dikwijls gereproduceerd. Daar hing rog een pastel-tt okenir g van Dr. Paul Lüiharöt uit zijn vrijge zellen tijd, in de u. iform van stafarts in het Zuid-Afrikaansche verdedigingsregiment. En hier dat bronzen standbeeldj-, een op een voetstuk rustende leeuw, was de verkleinde reproductie van zijn praalgraf buiten voor de poorten van Berlijn, Alleen de kleine ronde met bovenlicht, in wit en goud gehouden muziek zaal, vertoonde geen enkele herinnering aan hem. Daar be vond zich nie,ts anders dan de prachtige kostbare vleugelpiano uit de fabriek van haar vader. Hier wa» het middelpunt van 't huis. Io zijn strengen onop- gesmu'zten eenvoud plechtig als in een kleine kerk. Aan den iügang van dit aller heiligste hield een Herme» uit albast op een hoog voetstuk de wacht, door het vao boven helder-toestroomende daglicht, bepeinsd en bezield, met geopen de oogen en «prekende lippen, verzamelde kalmte op de heldere trekken. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1927 | | pagina 1