Critisch Ysrslag 5de Bondsconcours In liefde hereenigd. BRESKENSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN Abonnementsprijs per drie maanden f 1.25 franco per post f 1,40 A d v e r t e n 11 e p r y s v a n 1 5 regels 75 cent Elke regel meer 15 cent ingez. Meded. 30 ct. p. regel. Drukker-Uitgever J. C. LE BLEU voorheen E. BOOM—BLIEK Telefoon No. 21 BRESKENS p?$'9ro Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief. Advertenties worden aangenomen tot u i t e r 1 ij k Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur 5e Jaargang Woensdag 11 Augustus 1926 Nummer 3149 VAN HET van den Bond van Muziek verenigingen in Z.-Vlaanderen, Westelijk Deel, gehouden te Schoondijke op 31 Juli, 1 en 2 Augustus 1926, INLEIDING. Had het zonnetje dagen achter een verstoppertje gespeeld, op, 1 Aug., den eigenlijken concours dag, won ze het van de wolkjes en straalde in ai haar glorie, zoo dat het een echt zomersche dag werd, wat aan de feestvreugde zeer ten goede kwam, want we weten het allen, een feest zonder goed weer, is maar een half feest, vooral als men buiten moet zijn. De vorige dag 31 juli was het al begonnen met een concert door de feestvierende vereni ging „Oefening Kweekt Kunst" ter inwijding der muziektent op de markt, die de indruk gaf van een keurige afwerking, de gevers en uitvoerders ter eere. Niet alleen het heerlijke weer, maar ook de regeling van het concours, de ontvangst der Jury leden (die boven alle lof verhe ven was, waarvoor onze beste dank, in t bijzonder voor het beschikbaar stellen van een auto van Breskens naar Schoondijke v. v.als ook het werkelijk goed musiceeren, wat de meeste der deelnemende corpsen deden, maakten 1 Aug. te Schoondijke voor allen, die het meemaakten, (en dat waren er velen) tot een rechte blijde dag. Nadat de muziekgezelschappen, vroolijke marschen spelend, naar het feestterrein, dat aan de beste verwachtingen voldeed, waren ge marcheerd, betrad de Edelachtb. Heer Burgemeester van Schoon dijke M. A. Bleiker het podium, en zei zich te verheugen, dat het conci urs te Schoondijke plaats had. Hij roept allen een „welkom" toe en waardeert de richting, die de bond is ingegaan, om de mu ziek hooger op te voeren. Z E A. spreekt geen kwaad over de i>£9Si.&£Te£t. 29. DOOR Graaf HANS BERNSTORFF. Dwars door het bosch zocht Maria Magdalena haar weg, voort durend met plotselingen scherpen bocht de richting veranderend maar steeds hoorde ze achter zich het snuiven van den hengst. Een half uur verliep, en nog was er geen woord gesproken. Maria Magdalena hield haar paard in, keerde zich in het zadel om en vroeg„Zullen we langs het strand?" „Zooalsu beveelt I antwoordde Fels kalm. Getroffen door den korten toon keek het jonge meisje hem een moment aan, sloeg echter voor den lachenden blik, die haar ge zicht trof, de oogen neer en drong „Darling" van den weg af dwars door het struikgewas in de rich ting van het strand Een klap met de tong en in snelle draf vloog de vos met zijn lichten last over het vochtige zand. Het volgende oogenblik had ook Fels door een krachtigen druk „Caesar" aan 't vroegere festivals, maar vindt de concoursen beter, om de vastere lijnen die men daardoor krijgt en de belangstelling die getoond wordt, welke echter niet mag ontaarden in naijver. Dat breekt af. Waardeeren moet men elkaar want het is volstrekt niet zeker, dat de prijswinnaar van heden dit ook later zal zijn. Na een speciaal welkom aan de jury, met den Heer Caro als voorzitter, Bart Verhallen, en C. Th. Klemann, en hopende dat we geen gemakkelijke taak zouden hebben, opbouwende critiek zul len geven, en dat de muziekge zelschappen rekening zullen hou den met de nuttige wenken, is Z.E.A overtuigd, dat dit de mu ziek stelselmatig ten goede zal komen. Na 'n woord van warme hulde aan de nagedachtenis van wijlen den Heer Morks, die zeker een der steunpilaren van de concoursen is geweest, opent Z E.A. het concours. We gaan nu dus over tot het werkelijke verslag, echter niet, voordat we aan degenen, die misschien iets minder aangenaams zullen hooren, verklaren, dat dit alleen gebeurt, om werkelijke verbeteringen bij het uitvoeren van goede muziek te bevorderen. 4de Afdeeling Fanfare. Verplicht stuk „Zaida" Ouver ture facile, v. Mailly „Ons Ge noegen" te Retranchement. Inzet onzeker. Direct le, 2e, 4e, zooook 5e, 6e en 8e maat werden de zestiende noten ge speeld als twee-en-dertigste. 't Zelfde bij de le, 2e, 4e en 5e maat voor AllModerato. Bij B. de bassen houterig. AU. Mod. vrij goed ingezet, b. Kon zachter, vooral in de begeleiding. Bij het ff groote trom te vroeg 2 maten voor Andante te veel rail. In 't Andante zelfde fout als 't begin. Bassen 2e, 6e, 7e en 8ste maat, en 't hooge Koper in de 9e en 10e maat zeer ondui delijk. De melodie meer zingen, af- gestooten noten gedecideerder. Stemming en Tempo goed. Door dat het stuk vrij moeilijk was draven gebracht en zij aan zij vlogen de snuivende paarden naast elkander voort. Op eenigen afstand voor de ruiters lag iets donkers op het witte zand. Een omgewaaide boom die met den stam en takken den weg versperde. ,Aha! dacht Fels, toen hij de hindernis in zicht kreeg. „Nu komt de voornaamste proef 1" en greep de teugels steviger. „Pas op 1riep Maria Mag dalena 1 „Hop!" en zette in lan gen sprong er over heen. De hengst echter ging wei op zijn achterbeenen staan, doch inplaats van te springen, brak hij met een bliksemsnelle wending naar rechts uit, maakte keert en joeg terug 1 Van den anderen kant klonk het spottende lachen van Maria Mag dalena den ruiter in de ooren en dreef hem het bloed naar het voorhoofd van woede. Met ge weldige kracht trok hij het on willige paard om en dreef het tot een tweeden aanloop, terwijl hij met opzet het hoogste punt ".vin den kruin koos om over te springen 1 Nu waren ze ervoor I Een ruk aan den gebitstang I Een stoot met de sporen I Een klap met de zweep Steil om hoog steeg het paard, bijna kaars recht Maar de ijzeren druk van ('t is lastig iets goeds te vinden) waren de cijfers iets hooger als gewoon. 2e prijs met 63 punten. 3de Afdeeling Fanfare. Verplicht stuk: „Isidora" Fan- taisie lyrique. E. Bedouïn. „Elk naar zijn Krachten." Sint Kruis, (lste Altoafwezig.) Inzet beslist te langzaam, daar door ook de kwarten een weinig te kort, rusten te lang. Bassen goed. Bovenstemmen slordig passa- gewerk Bij H. niet bruut verder gaan en zuiverder. Andantino ook een weinig te langzaam, Goede Triolen spelen, geen achtste met 2 zestienden. Gr. trom geregeld te sterk, nooit zoo vlak tegen de muur gaan staan. Klank en stemming goed. Bij „un poco piu mosso" te snel. Maestoso met punt langer, breed en mooi zingen. Allegretto goed Tempo, poco rollte veel. 16e noten ge bonden aan 8ste wat weggooien, dan wordt het lichter. Bassen goed. 't Geheel een weinig zwaar, vooral niet zoo duwen bij accent Niet onverdienstelijk, lste Prijs met 85s punt en 6e Extra prijs. Medaille van den Heer lz. de Hullu, Dijkgraaf Generalen Prins Willempolder. 2de Afdeeling Fanfare. Verplicht stuk „Salut a 1' IJser" W. van Perck. I. „Harmonie" Oostburg. 2e Bar, 2e Cor, 2e Tromp, AltSax, afwezig.) Zeer mooie inzet. Mooi van klank en zuiver. 16en wat scher per (korter) anders wordt het een triool. In 't Allegretto poco rit wat plotseling. Adagio, denken om de 16de noten, hier wat breed, l/i voor (3) een weinig breeder, zal goed doen. Risoluto bij reprise de voorslagen op de maat, anders gelijken ze op de volgende maat, waar een 16de vooruitgaat. Blz. 5 Cornet en Tuba mooi ge zongen, ook van toon. 2e noot in (7) is gespeeld c d. c., staat a. d. c. Over het algemeen genomen zeer goed, alleen een klein woord je aan den directeur. Tracht te dirigeeren zonder voet- en te veel lichaamsbewe- de teenen dwong het tot den sprong, en in een prachtigen boog landde hij aan de andere zijde 1 „Bravo I" riep Maria Magdalena en wilde Fels de hand reiken", maar die had vooreerst genoeg te doen, om den door den zweep slag als razend geworden hengst, die zich met alle geweld van zijn berijder trachtte te ontdoen, in toom te houden. Na een half uur gaf hij het schijnbaar op, maar het koppige in den nek leggen van de ooren en het voortdurende drukken tegen den teugel bewees Fels, dat hij het dier nog niet heelemaal volkomen meester geworden was. „Hij moet eerst nog een paar maal springen 1" riep hij Maria Magdalena toe en zette het paard in galop, dat ook gewillig de hindernis nam. Fels liet hem een honderd meter ver draven, maakte toen rechtsomkeert en kwam in vliegenden galop terug. Glad ging het over den boomstam, en vlak voor het jonge meisje bracht hij den schuimenden hengst tot staan. „Nu weet hij, dat hij moet gehoorzamen 1" lachte Fels. „We zullen nog eens het heele strand terugrijden, zoodat mijnheer ziet, dat zijn wil niet meetelt 1" „lk feliciteer u!" riep Maria Magdalena. ,U bent de eerste gingen. Gij wordt een „muzi kant" (dit is onder vakmenschen een „eeretitel") daarom is het volstrekt niet noodig, dusdanige dingen te doen, licht zou de at tentie daarop gevestigd worden en het werkelijk goede van de uitvoering in 't gedrang komen. Let a. u b. op, wat ik bij het slot van mijn inleiding schreef, le prijs met lof 101'/a punt. le extra p ijs. Wisselbeker ge schonken door de Koninklijke Electrische Drukkerij „Cadsan- dria" te Breskens, en de zilveren medaille van „Oefening Kweekt Kunst" te Schoondijke. II. „Eendracht maakt Macht" Groede. Inzet iets te langzaam, mooi van klank, de Bar. iets scherp, ook goed zuiver en vast. Denk om de 16e, iets korter, anders wordt het een triool. voor (3) iets breeder, dat komt ten goede. Andante, de B werd te laag, bijna Bes gespeeld. Risoluto, goed ingezet, maar bij de reprise de voorslagen te breed. Op de maat, anders lijken ze op 16en, zooals volgende maat. Andante wat erg langzaam, wor den we gauw moe? Dan veel lan ge noten studeeren. Laatste regel bladzijde vijf, Gesdur valsch en minder mooi van toon. 2e maat in (7) niet c. d. c. maar a. d. c. blazen. Ani- mez, de kwart met punt wat bree der. Bij 't begin was de ver wachting hooger. le prijs 84'/j punt. 111 „Harmonie." Biervliet. (3de Bugle afwezig.) Goede pittige inzet, Maestoso 72 te snel, vandaar geen onder scheid tusschen dit en Allegretto 104. Stemming minder goed. Bugle steeds te laag, vooral de gis. '/4 voor (3) een weinig breeder, zal goed doen. Andante de B en A in de Bassen veel te laag. Risoluto, de 16de gebonden aan de 8ste, meer weggooien, dan wordt het lichter. Bij de reprise voorslagen te breed, op de maat spelen, anders worden ze gelijk aan de 16de van de volgende maat. ruiter, die „Caesar" er toe ge bracht heeft te springen I" „En dat had u natuurlijk niet van mij gedacht 1" antwoordde de ander. Maar als het er niet op aankomt, zet ik mijn wil altijd door 1 Wat niet buigen wil, moet breken 1" „Ook bij menschen vroeg Maria Magdalena wat spottend „Ook bij menschen 1" antwoordde Karl Fels ernstig. „Er is een woord dat zegtWat een man ernstig wil, dat bereikt hij ook 1 Het komt er maar op aan, hoe men het aanpakt 1" „NatuurlijkKronkelwegen voe ren tenslotte ook naar het doel!" antwoordde Maria Magdalena, strak voor zich uitziend. „U wilt me beleedigen, juffrouw Magdal" zei Fels, zich met ge weld tot kalmte dwingend. Waar om, begrijp ik nietwant ik ben me niet bewust, u daartoe aan leiding te hebben gegeven, en ik zeg u ook ronduit, het zal u niet gelukken I Na alles, wat we sa men beleefd hebben „Zijn we u tot onuitwischbaren levenslangen dank verplicht 1" viel Maria Magdalena hem in de rede. „En u kunt er ook van verzekerd zijn, dat we dat nooit zullen vergetenMaar anders Met ijzeren greep vatte Karl Middensatz beter zingen, meer voordragen. Andante, hooge Bas niet zoo veel vibreeren. Ges dur, laatste regel bladz. 5, valsch. 2de maat in (7) staat a. d. c. werd gespeeld c. d. c. Animez de kwart met punt langer, anders onduidelijk. 2e prijs met 75 punten. 2e Afdeeling Harmonie. Verplicht stuk: Feest Ouverture L. E. Rügers. „Apollo". Sluis, Clar., Solo, le bugle afwezig. Inzet And. Maestoso heel goed, vooral bij letter (A) muzikaal. Inzet Moderato ongelijk, en niet mooi van klank De clarinettis- ten moeien zich wennen aan ster ke rieten, dan volgt van zelf van betere toon en zuiverder intona tie, vooral in de hoogte. Veel lange noten blazen op een zwaar der riet is een prachtmiddel. Bij (F) bassen 16e noten on duidelijk. Bij (K) geen as. Na (M) a tempo, de opmaat gebonden aan de volgende maat, moet niet gebonden zijn. Bij (Q) de voortzetting melodie in hooge Bas niet duidelijk. (R) begelei ding te sterk, ook bij (S) waar haast geen melodie te hooren was. Groote trom (T) veel te sterk. Nooit vlak tegen de muur gaan staan. Over het algemeen goed. le prijs met 87 punten en 5e extraprijs. Zilveren-emaille kruis, aangeboden door het bestuur van „Oefening Kweekt Kunst" te Schoondijke. le Afdeeling Fanfare. I Verplicht stuk: „Miss Dollar" Fantaisie Pr. Francois. „Oefening Kweekt Kunst" te Schoondijke, Solo bugle, le bugle en Solo tromb afwezig. Inzet vrij goed. De syncopen 2e en 6e maat breeder, dit ook bij Pressez aan het Slot der Fan- taise. Overal in 't heele stuk waar rail voorkomt, steeds te veel. Bij „Tempo" 2U bladz. 2, de Bugles ongelijk. De volgende vereeniging speel de hetzelfde, met dezelfde direc teur, en daar was het goed, dus, heeren, 'twas Uw schuld.Tempo Fels, terwijl hij zich voorover boog, den teugel van haar paard en dwong het tot staan, zoodat de beide ruiters vlak naast elkaar stonden. „Maar ook anders sta ik u niet toe, van mij iets oneer vols te denken 1" riep hij met doordringende stem. „Uit dat beetje levensredding heb ik nooit of te nimmer voor mij een gevolg getrokken, Maria Magdalena, dat waarborg ik u met mijn woord als Duitsch zeeofficier 1 Wel ech ter had ik reeds lang daarvoor, op den „Kaiser Wilhelm", Maria Magdalena, 't geloof en de hoop, dat ons weerzien heel, heel an ders zou zijn 1 ln den ijzigkouden nacht, toen we den ijsberg pas seerden, steeg het in mijn hart op, warm en hoopvol, de nevel wolken van de toekomst ver strooiend, doorschijnend met stra lend licht, en ik zag, al was het ook in de verte, voor mij een doel, waarnaar mijn levensschip zijn koets zou nemen, stand vastig, zonder af te wijken, alle storm en nood trotseerend. Moet ik je dat doel noemen, Maria Magdalena Moet ik je nog eerst verzekeren, dat ik geen seconde lang van den koers ben afgewe ken (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1926 | | pagina 1