Bij Examens en Openbaar Optreden ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN 35e jaargang Woensdag 14 Juli 1926 Harder werken. gBSFHLfcSTeK. In liefde hereenigd. Binnenland. BRESKENSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN Abonnementsprijs per drie maanden f 1.25 franco per po«t f 1,40 Drukker-Uitgever J. C. LE BLEU Abonnements-Ad verten ties zeer billijk tarief. Advertenties worden aangenomen tot u 11 e r I Advertentieprijs van 1 5 regels 75 cent Elke regel meer 15 cent. Ingez. Meded. 30 ct p. regel. Telefoon P. 6 F 1 K F N S Postgiro No. 2! oKCvnCNS 7017g Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur Nummer 3141 Op de laatstleden te Londen gehouden conferentie van de Mi nisters van Arbeid van Engeland, Duitschland, Frankrijk, Italië en België is men tot overeenstemming gekomen in zake het vraagstuk van den internationaal ger egel- den normalen arbeidsdag, d. w .z. er is niets anders geschied dan de vaststelling van de wensche- lijkheid van een internationale regeling van den normalen ar beidstijd. Men is geneigd te doen opmerken, dat hiervoor geen nieu we conferentie noodig was, daar in Hoofdstuk XIII van het vre desverdrag van Versailles die wenschelijkheid reeds uitvoerig omschreven staat. Wellicht zullen wij evenwel de Londensche con ferentie van arbeidsministers moe ten beschouwen als een nieuwe erkenning door de groote Mogend heden van de onhoudbaarheid van den tekst van het vredes verdrag. Bovendien werkt sedert 1919 de staf van het Internati onaal Bureau van den arbeid (Qenève) in het belang van een internationale arbeidswetgeving. Waarom dan nog die extra-con ferentie, is men geneigd te vragen? Het zoeken naar het antwoord op deze vraag wordt ons gemak kelijk gemaakt door het verslag van de jaarvergadering van het verbond van Duitsche werkge versverenigingen. Uit de bespre kingen van deze vergadering blijkt, dat ten eerste; de Duitsche ondernemers al hunne krachten concentreeren op de reorganisa tie van het industrieele leven en ten tweede, dat men in Duitschland de vaststelling van den arbeids tijd geheel zal laten beheerschen door eischen van economische noodzakelijkheid. Het Duitsche volk heeft milliarden aan oor logsschatting op te brengen, doch het zal dit alleen kunnen doen, wanneer het voor het grootste deel zijn schuld mag betalen in goederen en diensten. Een beta ling in goud zou Europa ruïneeren. Welnu, gedwongen door het vre- destractraat, zal het Duitsche volk met zijn arbeidskracht op de 21. DOOR Graaf HANS BERNSTORFF. De machinetelegraaf ratelde, en na een paar seconden sloegen de schroeven achterwaarts. In schui mende draaikolken en wervelin gen werd het water omhoog ge zweept. Het schip beefde en sidderde onder de geweldige in spanning. Het kraakte en steunde in zijn voegen, maar het ver roerde zich niet. .Meester, pompen, peilen I" onderbrak de stem van den com mandant het geluidlooze zwijgen van de bemanning, die nog half verdoofd van den ontzettenden schok over boord staarde. „Lood in den grond I" Rondom den spiegel en aan beide zijden toonde het lood bij vijftig meter nog geen grond. Eerst een paar meter van den boeg af bleef het bij drie meter diepte staan. „'t Schip is nog dicht 1 Geen water bij de pompen I" meldde de timmerman, en allen heradem den. Weer ontstond een pauze meest economische wijze moeten handelen Lezen wij nu het uit voerige yerslag van de bijeenkomst der arbeidsministers te Londen, dan komt men tot het besluit, dat vooral van Engelschen kant wordt ingezien, dat men Duitsch land niet kan dwingen zijn eco nomische activiteit te regelen naar de wenschen van andere volken en dat de andere vol ken geen anderen weg overblijft dan te doen als Duitschland: werken zoolang als noodzake lijk is in verband met de eischen van het internationale goederen en dienstverkeer. Zien wij nu nog even naar Italië. Mussolini werkt aan een nieuwe arbeidswetgeving. Wat betreft de regeling van den ar beidstijd kan men rekenen op strenge bepalingen ten aanzien van de mogelijkheid van lange arbeidsdagen, wanneer zulks nood zakelijk is voor Italië's econo mische machtspositie. Welnu, waar in twee, in eco nomisch opzicht machtige ge bieden alles wijst op een voor bereiding tof buitengewone krachtsinspanning van de bevol king rijst de vraag, of in de an dere gebieden kan worden voort gegaan met het doorvoeren van maatregelen, die hoe wenschelijk ook uit ethisch oogpunt, leiden moeten tot verspilling van ar beidskracht en onder de huidige omstandighedentot verarming. Tegenover dit belangrijke vraag stuk houdt alle partij—politiek halt. In Duitschland zijn ettelijke leiders van vakvereenigingen overtuigd van de onmogelijkheid van den acht—urigen arbeidsdag als norm. De zoon van wijlen president Ebert heeft onlangs in een geschrift van zijn hand na drukkelijk gewezen op den eco- nomischen noodtoestand, waarin het Duitsche volk verkeert. Door dezen noodtoestand wordt den Duitscher de eisch gesteld hard werken, zoo hard mogelijk. Zoo zouden wij tal van uitingen kun nen weergeven om aan te toonen, dat bij onzen Oostelijken nabuur de nood de wet gebroken heeft. Tot erkenning van dit feit is men te Londen gekomen. Daarom van afwachtend zwijgen, terwijl de schroeven donderden enstamp- ten. „Machine halt!" beval kapitein Herbert na een half uur, het vruchtelooze van de poging, om op deze manier van het koraalrif los te komen, inziend. De machines werden stop gezet, en in spanning wachtte de be manning, wat nu zou worden ondernomen, om den „Pinguin" uit zijn gevaarlijke positie te bevrijden. „Misschien komt hij los, als we, alle hens stuurboord bak boord, laten maken 1" zei Karl Fels. „Ik geloof het niet 1 Maar pro beert u het I" antwoordde de commandant. „Alle hens stuurboord achter uit 1" beval Fels en ging toen de menschen aangetreden waren, voort„lk commandeer nu af wisselend bakboord 1 stuur boord 1 Dan loopen allen hard naar de betreffende zijde tot dicht aan de reeling 1 Pas op 1 bakboord I" De heele bende rende dwars over het dek naar den overkant. „Stuurboord I" En allen drongen terug. „Bakboord 1 Stuurboord 1" Vlug achter elkaar herhaalden blijft men kalm en helder door het gebruik van Mijnhardt's Zenuwtabletten. Glazen buisje 75 ct. Ingez. Med. sprak men zich ui ten gunste van een internationale regeling van den normalen arbeidsdag. De effectieve arbeidsdag en hierop komt het toch aan, niet waar? kan niet anders dan nationaal en dan nog zelfs be- drijfsgewijze geregeld worden. Zoo heeft tenslotte Londen niets meer, ja eerder nog minder ge bracht dan Versailles in 1919. Met deze werkelijkheid voor oogen pa,st den voorzicbtigen Nederlander een houding als die van Maarten Tromp waakzaam naar alle zijden en het kruit droog! Overheids- of particuliere exploitatie. De voorliefde voor het uitoefe nen van bedrijven door het land is in 'Indische kringen groot De resultaten echter, die met de be staande Gouverneinentsbedrijven- waaronder ook de monopolies, de landbouwbedrijven en de bosciiexpiortatie verstaan worden behaald worden, zijn in vele ge vallen teleurstellend. De voor liefde, die in lndie in ambtelijke kringen voor üouvernementson- dernemingen bestaat, is histoiisch te verklaren. Toen de O. [.Com pagnie in het jaar 1602 officieel van de Staten-Generaal en prac- tisch van de Amsterdamsche kooplieden-regenten het monopo lie van de vaart op Indië kreeg, sloot de haar verleende conces sie ook het oefenen van Over heidsfuncties in zich, voorzoover deze in het haar ter uitsluitende exploitatie afgestane gebied noo dig zouden zijn. Een dergelijke samenkoppeling van koopman schap en Overheidsgezag was in de 17e eeuw iets zeer gewoons. De Compagnie werd echter al zeer spoedig door de omstandig heden ertoe gedrongen haar O- verheidsfuncties verder uit te zich de commando's, maar het verwachte gevolg, dat het schip door het heen- en weerwerpen van het gewicht aan het slinge ren te krijgen en daardoor den kiel los te maken, bleef uit. Nogmaals werkten de schroe ven met alle macht achteruit. Tevergeefs. De „Pinguin" ver roerde zich niet. „Halt!" riep kapitein Herbert en beraadslaagde kort met den eersten officier over de verdere maatregelen. „Geschut, munitie en kolen achteruit 1 Fokkemast aftakelen en takelage naar achteren 1 Ook de ankerkettingen en alle gewichten uit het voorschip 1riep luitenant Fels, en nu ontspon zich aan boord een koortsachtige bedrij vigheid. Alles, wat niet aard- en nagelvast was, werd naar achte ren gesleept en zoover als maar mogelijk ws aan de reeling opgestapeld Door het voorbeeld van de officieren aangevuurd, werkten de mannen met noesten ijver uur na uur, doch reeds begon het don ker te worden, eer ze zich een oogenblik rust konden gunnen. De spiegel van het schip was door de belasting bijna tot twee voet gezonken en de comman dant besloot nogmaals lot een strekken, dan aanvankelijk in bedoeling had gelegen. Er moes ten oorlogen worden gevoerd, opstanden worden gedempt, en men moest noodwendig een be stuursorganisatie voor het land dat men bezet had. in het leven roepen. Toen nu in het laatst van de 18e eeuw de Compagnie werd opgeheven, en de Neder landsche Staat haar boedel over nam, bleef het wezen der zaak onveranderd. Voorheen had men een handelslichaam met Over- heidsbevoegdheid; in plaats daar van kwam een Gouvernement, dat koopmanszaken deed. WAT ER IN ONS LAND VERROOKT WORDT. In de Juni-aflevering van het Maandschrift van het Centraal Bureau voor de Statistiek komen eenige cijfers voor betreffende de hoeveelheid sigaren, sigaretten en tabak, die iii 1925 volgens de door het departement van finan ciën verstrekte opgaven zijn ge- banderolleerd. Hieronder zijn deze hoeveel heden met de berekende klein handelsprijzen, vermeld over de jaren 1923, 1924 en 1925. In 1923 bedroeg het aantal verrookte sigaren (alle cijfers zijn in duizendtallen) 1.043.126; in '24 1 036 846 in 1925 1 062.972; het aantal sigaretten respect, in 1923 1.957 945. in 1924 2.506.865 en in 1025 1.981 680, tabak in kg. resp. 12863, 14596 en 10622. De kleinhandelprijs bedroeg van sigaren in 1923 78.523, (alle cij fers zijn gegeven in x f 1000); 1924 75.509 en 1925 77.424; sigaretten resp. 25.254, 42.487 en 34.716; tabak resp. 28246, 33870 en 26134. De totale kleinhandelprijs nam dus toe van ruim f 142 millioen poging om met behulp van de machine los te komen. Doch alles was tevergeefsch. Ook het uit zetten van de zware dekbooten bleef zonder succes. Om de positie van het schip nog gevaarlijker te maken, stak van achteren een bolle wind op, die het water tot een korte steil overslaande zee opzweepte en stormachtig dreigde te worden. „Het helpt niets, Fels," riep de commandant, „we moeten een anker naar achteren uitgooien, om het schip vannacht op zijn plaats te houden. Als de wind ons losrukt, drijven we in het donker reddeloos de branding in 1" „Goed, kapitein I" antwoordde de aangesprokene kort en ging onmiddellijk tot de uitvoering over. Het was een buitengewoon moeilijk en gevaarlijk werk, om het zware anker in de langszij op en neerdansende barkas te krijgen, maar hier leerde de be manning de werkkracht en ken nis van zaken van hun eersten officier eerst recht kennen en waardeeren, die met stalen rust zijn bevelen gaf en over de uit voering waakte. Langzaam zonk het anker. Nog een paar voet mankeerde, dan lag liet in de boot. in 1923 tot bijna f152 millioen in 1924 en liep over 1925 terug tot ruim f 138 millioen. Behalve een specificatie in absolute cijfers van de hoeveel heden gebanderolleerde sigaren, sigaretten 'en tabak naar de ver schillende kleinhandelprijzen, zijn over 1923, 1934 en 1925 ook enkele verhoudingscijfers opge nomen. Uit deze laatste cijfers blijkt, dat in de vergeleken jar.n van de totale gebanderolleerde hoe veelheid sigaren, gemidae.u 81 pet. een waarde had van i 0.05 tot en met f010; sigaretten 91 pet een waarde had van f 0.01 tot en met f 0.03tabak 70 pet een waarde had van f 1.60 toten met f 3.—. Ten opzichte van de sigaren valt een eenigszins toenemend verbruik van sigaren beneden f0.05 en een wat minder ver bruik der duurdere sigaren op te merken. Van sigaretten en tabak geldt het tegenovergestelde bij siga retten zien we van 1923 tot 1925 een afname der hoeveelheid ge banderolleerde sigaretten van 1", cent en 1 cent resp. van 6.87 pet 2.26 pet en van 32 61 pet 25.91 pet en een toene mend verbruik van duurdere soorten; bij 1' 2 cent van 15.85 pet 22.84 pet en bij 2 cent van 12.64 16 72 pet. Bij tabak staat tegenover een afname van de gebanderolleerde hoeveelheid per K. G. van min der dan f 1.60 van 27 25 pCt 8.44 pCt. van 1923 tot 1925 een toename in die jaren van 60.39 pCt 80.04 pCt. voor waarden van f 160 tot en met f3.— per K. G. Speciaal betreft deze laat ste toename de soorten tabak met een waarde f 2. tot f 2.80 per K. G. „Voorzichtig 1 Langzaam vie ren I" riep Karl Fels. Daar 1 Een kraken en breken I Het anker begon snel te glijden. „Hou vast!" schreeuwde Fels met donderende stem en greep zonder bezinnen het touwwerk van de katrol ter wijl hij het met al zijn kracht op elkaar perst*. Maar zelfs zijn reuzenkracht zou het neerstorten van het anker niet hebben kun nen verhinderen, als niet een paar moedige matrozen niet mee vastgegrepen hadden en hem te hulp waren gekomen. De ruk had hem echter van de reeling, waarop hij gestaan had, omlaag gesleept en zoo hing hij, aan het touwwerk vastgeklemd in de lucht. „Houden jullie? riep hij luid. „Ja!" klonk het aan boord. Vlug liet hij zich in de boot glijden en was van daar uit na een paar seconden weer aan dek en op zijn post. Zijn handpalmen waren door het doorglijdende touw geschonden en brandden als vuur, maar daar lette hij niet op. Toch was het alleen aan zijn kranige daad te danken, dat het anker niet omlaag gestort en de boot doorgebroken was, die dan met de bemanning neer getrokken zou zijn in de schui mende zee. (Wordt vervb-gd.)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1926 | | pagina 1