ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOS ZEEUWSCHVLAANDEREN
*S®Xï.ï.5ï¥eK.
tBij Ruwe
ichraleHuid
ÏUROL
Verkeerswegen
Geen Geweten.
Binnenland.
BRESKENSCHE
VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Abonnementsprijs per drie maanden f 1.25
franco per po«t f 1,40
AdvertentleprQs van 1 5 regels 75 cent
Elke regel meer 15 cent. Ingez. Meded. 30 ct. p. regel.
Telefoon
No. 21
Drukker-Uitgever
E. BOOM-BLIEK
BRESKENS
Postgiro
moe
Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief.
Advertentie-' worden aangenomen tot uiterlijk
Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur
35e Jaargang
Woensdag 18 November 1825
Nummer 308l
Het is een gelukkig teeken,
dat van Overheidswege thans de
wegenkwestie zal worden opge
lost. Want het drukke verkeer
van de laatste jaren is van dien
aard, dat de wegen meer dan
overbelast zijn en langzamerhand
een gevaar voor de verbruikers
gaan opleveren. Van oudsher
werden trouwens van overheids
wege óf de wegen zelf aange
legd óf werden strenge voor
schriften omtrent onderhoud of
aanleg gegeven. Maar al te zeer
werd begrepen, dat voor handel
en bedrijf noodig was, dat zoo
wel te land en te water er be
hoorlijke verbindingen moesten
zijn. Het waren in ons land o.a.
de Romeinen, die zoowel van
millitair als economisch stand
punt voor behoorlijke wegen
zorgden. Zoodra was niet ons
land onderworpen, of groote"
heirbanen werden aangelegd
waarlangs niet alleen de kohor-
ten trokken, maar die ook dien
den om de koopwaren aan te
brengen en dus zoowel een mi
litair als economisch doel had
den. Later was het de Germaan-
sche marke, die de zorg voor de
wegen, bruggen en wateringen
op zich nam en daardoor het
recht had tot het heffen der
noodige wegen-, brugge- en water-
gelden.
Eigenaardig mag wel een be
paling omtrent de breedte van
den weg heeten. Ais meest be
kend voorschrift toch gold, dat,
wanneer een ruiter den weg in
het midden bereed, en de speer
in de lengte dwars voor zich
over 't paard legde, dan moch
ten de beide einden niet over de
wegzoomen strekken.
Met de toenemende ontwikke
ling op allerlei terrein kwam
vanzelf de wegenkwestie in een
ander stadium. En vooral het ge
bruik van de technische hulp
middelen in het wegverkeer, als
gevolg van den grooten oorlog,
heeft thans een vraagstuk in het
leven geroepen, dat zelfs van dien
aard is, dat de Overheid zich ge-
37.
ROMAN VAN
REINHOLD ORTMANN.
En hij ging in de kleine, som
bere alkoof, die de verhuurster
als het „slaapkabinet" placht te
bestempelen, teneinde zich voor
zijn bezoek bij den professor om
te kleeden. Hij had immers In
geborg beloofd, nog dezen zelf
den avond haar vader te vragen
en hij wilde niet aarzelen, zijn
belofte te houden thans, na
dat hij voldoende gerustgesteld
was. op het punt, hoe het ant
woord van den professor zou
luiden.
X.
Het was een week voor Pink
steren en het scheen wel, dat de
jonge lente zich nog nooit te
voren in zulk een wonderbaar
lijke pracht en heerlijkheid had
vertoond als na dezen trooste
loos langen, hardnekkigen winter.
Het beukenwoud, waarvan de
laatste stammen krachtig entrotsch
zich verhieven aan den hoogen
oever van de als zilver blinkende
Oostzee, prijkte in de volle pracht
dwongen gevoelt in te grijpen
en dit op te lossen.
Vóór den oorlog toch was
't aantal auto's, zoowel luxe- als
vrachtauto's, betrekkelijk gering.
Maar de oorlog bracht daarin
groote veranderingen. De reus
achtige transporten munitie, de
groote legervoorraden, de snelle
en vele troepenverplaatsingen
konden niet meer plaats hebben
op de oude wijze, n.l. per trein
of door paarden getrokken voer
tuigen. En in bijna alle landen
stond naast vervaardiging van
munitie en legervoorraden ook
de aanbouw van auto's op het
programma. Achter de verschil
lende fronten werd dan ook met
koortsachtigen ijver gewerkt aan
de vervaardiging van de noodige
auto's.
Toen nu de oorlog tot het ver
leden behoorde, kwam ook voor
het wegenverkeer de groote om
mekeer. Immers een gevolg was,
dat de moderne motor zich aller-
wege begon te vertoonen en al
vrij spoedig het paard verving.
Overal, zoowel in de steden als
op het platteland, kwam de auto
in gebruik, de economischer
voordeelen van de vrachtauto's
werden gaandeweg erkend en
ook de zware vervoerauto deed
zijn intrede. Maar nu'bleek al
spoedig, dat de oude wegen te
gen de nieuwe voertuigen niet
bestand waren en de wegen
kwestie nam een aanvang. In-
stede van nu onmiddellijk te
overleggen, wat de beste oplos
sing zou zijn en in welk opzicht
verbetering noodig was, stonden
de beheerders van de wegen in
den beginne tamelijk vijandig te
genover 't nieuwere verkeer. Bij
na overal werden door water
schappen, polders, provincies en
gemeenten bepalingen uitgevaar
digd, meestal inhoudende beper
king van asbelasting, breedte der
banden, enz. En in stede van de
baan vrij te maken voor het
nieuwe vervoermiddel, werd ge
tracht een slagboom op te wer
pen en de ontwikkeling tegen te
houden.
Van welke groote beteekenie
goede wegen voor handel en ver
van zijn smaragdkleurig lente
gewaad. In honderd verschillende
tonen jubelden de kleine vogeltjes
in de twijgen en het lichte briesje,
dat vanuit zee landwaarts gleed,
scheen gelijk een levensverwek-
kenden adem alles een verjon-
gings-kuur te doen ondergaan.
Op een smal pad dicht bij de
hooge duinen, schreed Ingeborg
Wallroth door het zacht ruischen-
de woud voort. Zij had haar
stroohoed over den arm gehangen
en telkens, wanneer het sterk
kronkelende pad schijnbaar in 't
dichte struikgewas geheel ver
dween, gleden de takjes van het
kreupelhout langs haar japon en
door heur haar, zonder dat dit
kleine ongemak haar vreugde in
deze eenzame wandeling zou
hebben kunnen verstoren.
Zij had op dezen beerlijken
lentemorgen reeds een flink eind
atgelegdwant het heerenhuis
van Lindow, waar zij sinds weken
als gast vertoefde, lag een uur
meer landwaarts aan den rand
van het bosch, dat daar aan het
park van het landgoed grensde.
Het oude, kinderlooze echtpaar,
dat het eenvoudige heerenhuis
bewoonde, had in nauwe familie
relatie met de overleden echt-
gerfeote van den professor gestaan
en reeds dikwijls was Ingeborg
keer zijn, behoeft zeker niet te
worden uiteengezet. De auto heeft
nu eenmaal een blijvende plaats
in onze moderne maatschappij
veroverd en het zou dwaasheid
zijn dit te willen ontkennen. In
ons modern verkeer kan de auto
niet meer gemist worden. Trou
wens in het buitenland is men
ook op dit terrein ons voor. Zoo
is onlangs in Californië, ter be
vordering van het vreemdelingen
verkeer, een wegenplan ontwor
pen voor den aanleg van 3000
mijlen automobiel-wegen, waar
van de kosten van aanleg wer
den geraamd op 30.000 dollars
per mijl (1609 M.). En de kwestie
die in ons land aan de orde van
den dag is, n.l. of de gebruikers
al of niet hebben mede te beta
len, bestaat daar niet, want al
gemeen is men van meening, dat
dit vanzelfsprekend is. De auto
houders zijn dan ook verplicht
in de kosten bij te dragen.
Welke de oplossing voor ons
land moge zijn, moeten wij af
wachten. Maar te hopen is, dat
deze spoedig gevonden zal wor
den, en 't moderne verkeer in de
juiste banen geleid zal worden.
Ingezonden Mededeeling.
van Handen
en Gelaat
oos30-60-90cl
De beteekenls van het
Duitsche tarief van
invoerrechten voor
onzen Tuinbouw
door H. C. VALETON,
Secretaris Ned. Tuinbouwraad.
Duitschland, onze groote na
buur, is steeds een geweldig,af
nemer geweest van onze tuin
bouwproducten. Vóór den oorlog
werden groenten en fruit, op
slechts enkele uitzonderingen na,
uitgenoodigd eenige weken in 't
voorjaar of in den zomer op het
bekoorlijk gelegen landgoed te
komen doorbrengen. Wallroth had
er intusschen nooit toe kunnen
komen in zulk een lange schei
ding met zijn kind toe te stem
men en eerst nu, toen zij op den
dag van haar verloving met doctor
Siegmund Artois zeer beslist den
wensch te kennen had gegeven,
voor onbepaalden tijd naar Lin
dow te gaan, had den professor
van zijn kant geen tegenwerpin
gen meer gemaakt.
Alleen tegen haar plan, om nog
vóór zijn bruiloft te willen ver
trekken, was hij verontwaardigd
opgekomen en Ingeborg had zich
tenslotte naar zijn wensch geschikt
hoewel het haar zichtbaar een
buitengewonezelfoverwinninghad
gekost.
De dag, die door de drie het
meest bij het huwelijk betrokken
personen met vrees werd tegemoet
gezien hoewel op verschilende
wijze was gelukkig zonder
eenigen waarneembaren wanklank
verloopen, De jonge vrouw had
er weliswaar eenigszins bleek en
lijdend, maar toch altijd nog zoo
bekoorlijk en opgewekt uitgezien,
dat men zeer zeker aan de echt
heid van haar geluk kon gelooven;
de weduwe van den raadsheer
vrij in Duitschland ingevoerd.
Tijdens den oorlog was de uit
voer zeer groot, doch thans zijn
er in Duitschland invloeden aan
het werk, die den invloed willen
beperken, ten gunste natuurlijk
van den Duitschen teler.
Men wil dit bereiken door het
heffen van invoerrecht van een
zeer groot aantal onzer tuinbouw
producten.
Van de zijde der belangheb
bende telers is voortdurend over
leg gepleegd met de Nederland-
sche Regeering.; besprekingen
hebben te Berlijn met de Duit
sche autoriteiten plaats gehad,
niets is verzuimd om het drin
gend gevaar te bezweren. Maar
de slag is gevallen, het tarief is
met 1 October van kracht ge
worden. Nu blijft de Nederland-
sche Regeering wel ijverig bezig
om te trachten nog verbeteringen
in het tarief te verkrijgen en, naar
verluidt, is er ook wel kans op
wijziging, doch op het oogen-
biik is het nog niet zoo ver en
drukt het tarief geweldig.
Het artikel kool, in de oorlogs
jaren vrij, is nu belast met 4 M.
per 100 K.Q., dat wil zeggen,
dat een wagon van 1000 K.g.,
400 -Mark aan invoerrecht kost,
dus 1240.—. Volgens de statis
tiek is de waarde van een wagon
kool f550.—, zoodat het invoer
recht ongeveer de helft van de
waarde bedraagt.
Boomkweekerij artikelen, vroe
ger matig belast hebben nu zeer
te lijden onder hoog invoerrecht.
Zoo ook de afgesneden bloemen.
Dit laatste artikel was voor den
oorlog vrij, in 1923 werd het be
last met 100 M. terwijl het nieuwe
tarief 300 M. per 100 K.g. eischt.
Wanneer men bedenkt, dat de
artikelen die hieronder vallen
in hoofdzaak zijn seringen, rozen,
en chrysanthen, en dat deze niet
bepaald licht zijn te noemen, dan
zal het wel duidelijk zijn dat,
met een invoerrecht van 3 M. of
f 1.80 per Kg. (er gaan 3groote
chrysanten in 1 K.g.) invoer van
afgesneden bloemen in Duitsch
land nagenoeg uitgesloten zal zijn.
Voor enkele artikelen heeft het
verdrag tusschen Duitschland en
van Manstein was met haar
zachten glimlach en haar sier
lijke witte haren zulk een stralende
en eerbiedwaardige bruidsmoeder
geweest, zooals men er slechts
zelden aan een bruiloftsmaaltijd
aantreft. Wanneer ook maar een
honderdste gedeelte van ai die
goede wenschen in vervulling
mocht gaan, die in talrijke toasten
op het welzijn van den professor
en diens gezin werden uitgebracht,
dan mocht hij zich met de zijnen
tot aan het eind van hun leven
wel als de meest benijdenswaar-
digsten aller stervelingen be
schouwen.
Niet gering evenwel was de
verrassing van de uitgenoodigde
gasten geweest, toen de professor
in aansluiting op een bewogen
dankbetuiging overeenkomstig
de afspraak met zijn toekomstigen
schoonzoon de verloving van
zijn eenige dochter openlijk be
kend had gemaakt.
In den kennissenkring der Wall-
roth's was men vrij algemeen de
meening toegedaan, datdeschoone
Ingeborg als het kind van een
beroemden vader en ais erfdoch
ter van een ongetwijfeld zeer
aanzienlijk vermogen, slechts een
schitterend huwelijk zou doen.
Haar verloving met een tot nu
toe geheel onbekenden jonge man,
Belgie verbetering gebracht- Er
bestaat namelijkeen overeenkomst,
regelende onze handelsbetrekking
met Duitschland, waarin is be
paald, dat aan de Nederlandsche
voortbrengselen bij invoer in
Duitschland dezelfde behande
ling is toegekend als aan de
Belgische voortbrengselen. Deze
meestbegunstiging van Neder
landsche artikelen heeft beteeke-
nis gekregen, nu Belgie inderdaad
voor sommige artikelen lager in
voerrecht heeft weten te bedin
gen. Nederland profiteert daarvan
automatisch.
Voor stam- en struikrozen was
het invoerrecht bepaald op 120
M., nu heeft Belgie een invoer
recht bepaald op 42 M. weten te
bedingen, zoodat ook onze Ne
derlandsche stam- en struikrozen
met 42 M. in plaats van 120 M.
belast moeten worden.
Moge dit een gunstig verschijn
sel zijn, over het algemeen is de
druk van het Duitsche invoer
tarief veel te zwaar voor onze
tuinbouwproducten. Het is dan
ook hartelijk te wenschen, dat
onze Regeering nog iets voor
den Tuinbouw zal weten te be
werken een verlaging van het
invoerrecht.
EEN VREEMD DREIGEMENT.
Van Katholieke zijde werd de
onwaarschijnlijkheid betoogd van
een weigering van het ontslag
der vier Roomsche Ministers door
de Koningin. Met reden. Maar
zonderling is het argument van
die zijde, dat ais het werd ge
weigerd, de strijd tusschen de
R. K. en de Christelijk Historische
fractie in de Kamer pas goed
zou ontbranden.
„De R. K. fractie", zoo werd
ons verzekerd, „zou dan verplicht
wezen, niet alleen te?e.i :'s be
grooting van Bul te Za
ken te stemmer., 'gen
die van Justitie e -he
Zaken" (afkoms h.
ministers.) Hoe nu r im-
sche pers is, volkomen terecht,
van wien men eikander toefluis
terde, dat hij geheel onbemiddeld
was, scheen er evenwel op te
wijzen, dat zulke verwachtingen
gegrond waren. Volgens de wet
ten der hoffelijkheid echter had
men de onverwachte mededeeling
niet des te minder als iets zeer
verheugends en bijna van zelf-
sprekends opgevat.
Een nieuwe toevloed van ge-
luk-wenschen en toasten waren
er het gevolg van geweest en bij
de algemeene opwinding was het
eigenlijk niemand opgevallen, dat
op het gelaat van de jong-ver-
loofde de uitdrukking van die
innige gelukzaligheid ontbrak,
waarvan zij in dit schoonste
oogenblik van haar leven toch
noodzakelijk vervuld moest zijn.
Onmiddellijk na het bruilofts
diner waren toen de jonggehuw
den vertrokken, om korten tijd
aan de Noord-Itaiiaansche meren
door te brengen. Het afscheid
van Ingeborg van haar nieuwe
stiefmoeder had niemand bij
gewoond en niemand twijfelde er
dientengevolge ook aan, dat het
een zeer innig en feeder afscheid
was geweest.
(Wordt vervolgd,)