ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOS ZEEUWSCHVLAANDEREN *S®Xï.ï.5ï¥eK. tBij Ruwe ichraleHuid ÏUROL Verkeerswegen Geen Geweten. Binnenland. BRESKENSCHE VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN Abonnementsprijs per drie maanden f 1.25 franco per po«t f 1,40 AdvertentleprQs van 1 5 regels 75 cent Elke regel meer 15 cent. Ingez. Meded. 30 ct. p. regel. Telefoon No. 21 Drukker-Uitgever E. BOOM-BLIEK BRESKENS Postgiro moe Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief. Advertentie-' worden aangenomen tot uiterlijk Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur 35e Jaargang Woensdag 18 November 1825 Nummer 308l Het is een gelukkig teeken, dat van Overheidswege thans de wegenkwestie zal worden opge lost. Want het drukke verkeer van de laatste jaren is van dien aard, dat de wegen meer dan overbelast zijn en langzamerhand een gevaar voor de verbruikers gaan opleveren. Van oudsher werden trouwens van overheids wege óf de wegen zelf aange legd óf werden strenge voor schriften omtrent onderhoud of aanleg gegeven. Maar al te zeer werd begrepen, dat voor handel en bedrijf noodig was, dat zoo wel te land en te water er be hoorlijke verbindingen moesten zijn. Het waren in ons land o.a. de Romeinen, die zoowel van millitair als economisch stand punt voor behoorlijke wegen zorgden. Zoodra was niet ons land onderworpen, of groote" heirbanen werden aangelegd waarlangs niet alleen de kohor- ten trokken, maar die ook dien den om de koopwaren aan te brengen en dus zoowel een mi litair als economisch doel had den. Later was het de Germaan- sche marke, die de zorg voor de wegen, bruggen en wateringen op zich nam en daardoor het recht had tot het heffen der noodige wegen-, brugge- en water- gelden. Eigenaardig mag wel een be paling omtrent de breedte van den weg heeten. Ais meest be kend voorschrift toch gold, dat, wanneer een ruiter den weg in het midden bereed, en de speer in de lengte dwars voor zich over 't paard legde, dan moch ten de beide einden niet over de wegzoomen strekken. Met de toenemende ontwikke ling op allerlei terrein kwam vanzelf de wegenkwestie in een ander stadium. En vooral het ge bruik van de technische hulp middelen in het wegverkeer, als gevolg van den grooten oorlog, heeft thans een vraagstuk in het leven geroepen, dat zelfs van dien aard is, dat de Overheid zich ge- 37. ROMAN VAN REINHOLD ORTMANN. En hij ging in de kleine, som bere alkoof, die de verhuurster als het „slaapkabinet" placht te bestempelen, teneinde zich voor zijn bezoek bij den professor om te kleeden. Hij had immers In geborg beloofd, nog dezen zelf den avond haar vader te vragen en hij wilde niet aarzelen, zijn belofte te houden thans, na dat hij voldoende gerustgesteld was. op het punt, hoe het ant woord van den professor zou luiden. X. Het was een week voor Pink steren en het scheen wel, dat de jonge lente zich nog nooit te voren in zulk een wonderbaar lijke pracht en heerlijkheid had vertoond als na dezen trooste loos langen, hardnekkigen winter. Het beukenwoud, waarvan de laatste stammen krachtig entrotsch zich verhieven aan den hoogen oever van de als zilver blinkende Oostzee, prijkte in de volle pracht dwongen gevoelt in te grijpen en dit op te lossen. Vóór den oorlog toch was 't aantal auto's, zoowel luxe- als vrachtauto's, betrekkelijk gering. Maar de oorlog bracht daarin groote veranderingen. De reus achtige transporten munitie, de groote legervoorraden, de snelle en vele troepenverplaatsingen konden niet meer plaats hebben op de oude wijze, n.l. per trein of door paarden getrokken voer tuigen. En in bijna alle landen stond naast vervaardiging van munitie en legervoorraden ook de aanbouw van auto's op het programma. Achter de verschil lende fronten werd dan ook met koortsachtigen ijver gewerkt aan de vervaardiging van de noodige auto's. Toen nu de oorlog tot het ver leden behoorde, kwam ook voor het wegenverkeer de groote om mekeer. Immers een gevolg was, dat de moderne motor zich aller- wege begon te vertoonen en al vrij spoedig het paard verving. Overal, zoowel in de steden als op het platteland, kwam de auto in gebruik, de economischer voordeelen van de vrachtauto's werden gaandeweg erkend en ook de zware vervoerauto deed zijn intrede. Maar nu'bleek al spoedig, dat de oude wegen te gen de nieuwe voertuigen niet bestand waren en de wegen kwestie nam een aanvang. In- stede van nu onmiddellijk te overleggen, wat de beste oplos sing zou zijn en in welk opzicht verbetering noodig was, stonden de beheerders van de wegen in den beginne tamelijk vijandig te genover 't nieuwere verkeer. Bij na overal werden door water schappen, polders, provincies en gemeenten bepalingen uitgevaar digd, meestal inhoudende beper king van asbelasting, breedte der banden, enz. En in stede van de baan vrij te maken voor het nieuwe vervoermiddel, werd ge tracht een slagboom op te wer pen en de ontwikkeling tegen te houden. Van welke groote beteekenie goede wegen voor handel en ver van zijn smaragdkleurig lente gewaad. In honderd verschillende tonen jubelden de kleine vogeltjes in de twijgen en het lichte briesje, dat vanuit zee landwaarts gleed, scheen gelijk een levensverwek- kenden adem alles een verjon- gings-kuur te doen ondergaan. Op een smal pad dicht bij de hooge duinen, schreed Ingeborg Wallroth door het zacht ruischen- de woud voort. Zij had haar stroohoed over den arm gehangen en telkens, wanneer het sterk kronkelende pad schijnbaar in 't dichte struikgewas geheel ver dween, gleden de takjes van het kreupelhout langs haar japon en door heur haar, zonder dat dit kleine ongemak haar vreugde in deze eenzame wandeling zou hebben kunnen verstoren. Zij had op dezen beerlijken lentemorgen reeds een flink eind atgelegdwant het heerenhuis van Lindow, waar zij sinds weken als gast vertoefde, lag een uur meer landwaarts aan den rand van het bosch, dat daar aan het park van het landgoed grensde. Het oude, kinderlooze echtpaar, dat het eenvoudige heerenhuis bewoonde, had in nauwe familie relatie met de overleden echt- gerfeote van den professor gestaan en reeds dikwijls was Ingeborg keer zijn, behoeft zeker niet te worden uiteengezet. De auto heeft nu eenmaal een blijvende plaats in onze moderne maatschappij veroverd en het zou dwaasheid zijn dit te willen ontkennen. In ons modern verkeer kan de auto niet meer gemist worden. Trou wens in het buitenland is men ook op dit terrein ons voor. Zoo is onlangs in Californië, ter be vordering van het vreemdelingen verkeer, een wegenplan ontwor pen voor den aanleg van 3000 mijlen automobiel-wegen, waar van de kosten van aanleg wer den geraamd op 30.000 dollars per mijl (1609 M.). En de kwestie die in ons land aan de orde van den dag is, n.l. of de gebruikers al of niet hebben mede te beta len, bestaat daar niet, want al gemeen is men van meening, dat dit vanzelfsprekend is. De auto houders zijn dan ook verplicht in de kosten bij te dragen. Welke de oplossing voor ons land moge zijn, moeten wij af wachten. Maar te hopen is, dat deze spoedig gevonden zal wor den, en 't moderne verkeer in de juiste banen geleid zal worden. Ingezonden Mededeeling. van Handen en Gelaat oos30-60-90cl De beteekenls van het Duitsche tarief van invoerrechten voor onzen Tuinbouw door H. C. VALETON, Secretaris Ned. Tuinbouwraad. Duitschland, onze groote na buur, is steeds een geweldig,af nemer geweest van onze tuin bouwproducten. Vóór den oorlog werden groenten en fruit, op slechts enkele uitzonderingen na, uitgenoodigd eenige weken in 't voorjaar of in den zomer op het bekoorlijk gelegen landgoed te komen doorbrengen. Wallroth had er intusschen nooit toe kunnen komen in zulk een lange schei ding met zijn kind toe te stem men en eerst nu, toen zij op den dag van haar verloving met doctor Siegmund Artois zeer beslist den wensch te kennen had gegeven, voor onbepaalden tijd naar Lin dow te gaan, had den professor van zijn kant geen tegenwerpin gen meer gemaakt. Alleen tegen haar plan, om nog vóór zijn bruiloft te willen ver trekken, was hij verontwaardigd opgekomen en Ingeborg had zich tenslotte naar zijn wensch geschikt hoewel het haar zichtbaar een buitengewonezelfoverwinninghad gekost. De dag, die door de drie het meest bij het huwelijk betrokken personen met vrees werd tegemoet gezien hoewel op verschilende wijze was gelukkig zonder eenigen waarneembaren wanklank verloopen, De jonge vrouw had er weliswaar eenigszins bleek en lijdend, maar toch altijd nog zoo bekoorlijk en opgewekt uitgezien, dat men zeer zeker aan de echt heid van haar geluk kon gelooven; de weduwe van den raadsheer vrij in Duitschland ingevoerd. Tijdens den oorlog was de uit voer zeer groot, doch thans zijn er in Duitschland invloeden aan het werk, die den invloed willen beperken, ten gunste natuurlijk van den Duitschen teler. Men wil dit bereiken door het heffen van invoerrecht van een zeer groot aantal onzer tuinbouw producten. Van de zijde der belangheb bende telers is voortdurend over leg gepleegd met de Nederland- sche Regeering.; besprekingen hebben te Berlijn met de Duit sche autoriteiten plaats gehad, niets is verzuimd om het drin gend gevaar te bezweren. Maar de slag is gevallen, het tarief is met 1 October van kracht ge worden. Nu blijft de Nederland- sche Regeering wel ijverig bezig om te trachten nog verbeteringen in het tarief te verkrijgen en, naar verluidt, is er ook wel kans op wijziging, doch op het oogen- biik is het nog niet zoo ver en drukt het tarief geweldig. Het artikel kool, in de oorlogs jaren vrij, is nu belast met 4 M. per 100 K.Q., dat wil zeggen, dat een wagon van 1000 K.g., 400 -Mark aan invoerrecht kost, dus 1240.—. Volgens de statis tiek is de waarde van een wagon kool f550.—, zoodat het invoer recht ongeveer de helft van de waarde bedraagt. Boomkweekerij artikelen, vroe ger matig belast hebben nu zeer te lijden onder hoog invoerrecht. Zoo ook de afgesneden bloemen. Dit laatste artikel was voor den oorlog vrij, in 1923 werd het be last met 100 M. terwijl het nieuwe tarief 300 M. per 100 K.g. eischt. Wanneer men bedenkt, dat de artikelen die hieronder vallen in hoofdzaak zijn seringen, rozen, en chrysanthen, en dat deze niet bepaald licht zijn te noemen, dan zal het wel duidelijk zijn dat, met een invoerrecht van 3 M. of f 1.80 per Kg. (er gaan 3groote chrysanten in 1 K.g.) invoer van afgesneden bloemen in Duitsch land nagenoeg uitgesloten zal zijn. Voor enkele artikelen heeft het verdrag tusschen Duitschland en van Manstein was met haar zachten glimlach en haar sier lijke witte haren zulk een stralende en eerbiedwaardige bruidsmoeder geweest, zooals men er slechts zelden aan een bruiloftsmaaltijd aantreft. Wanneer ook maar een honderdste gedeelte van ai die goede wenschen in vervulling mocht gaan, die in talrijke toasten op het welzijn van den professor en diens gezin werden uitgebracht, dan mocht hij zich met de zijnen tot aan het eind van hun leven wel als de meest benijdenswaar- digsten aller stervelingen be schouwen. Niet gering evenwel was de verrassing van de uitgenoodigde gasten geweest, toen de professor in aansluiting op een bewogen dankbetuiging overeenkomstig de afspraak met zijn toekomstigen schoonzoon de verloving van zijn eenige dochter openlijk be kend had gemaakt. In den kennissenkring der Wall- roth's was men vrij algemeen de meening toegedaan, datdeschoone Ingeborg als het kind van een beroemden vader en ais erfdoch ter van een ongetwijfeld zeer aanzienlijk vermogen, slechts een schitterend huwelijk zou doen. Haar verloving met een tot nu toe geheel onbekenden jonge man, Belgie verbetering gebracht- Er bestaat namelijkeen overeenkomst, regelende onze handelsbetrekking met Duitschland, waarin is be paald, dat aan de Nederlandsche voortbrengselen bij invoer in Duitschland dezelfde behande ling is toegekend als aan de Belgische voortbrengselen. Deze meestbegunstiging van Neder landsche artikelen heeft beteeke- nis gekregen, nu Belgie inderdaad voor sommige artikelen lager in voerrecht heeft weten te bedin gen. Nederland profiteert daarvan automatisch. Voor stam- en struikrozen was het invoerrecht bepaald op 120 M., nu heeft Belgie een invoer recht bepaald op 42 M. weten te bedingen, zoodat ook onze Ne derlandsche stam- en struikrozen met 42 M. in plaats van 120 M. belast moeten worden. Moge dit een gunstig verschijn sel zijn, over het algemeen is de druk van het Duitsche invoer tarief veel te zwaar voor onze tuinbouwproducten. Het is dan ook hartelijk te wenschen, dat onze Regeering nog iets voor den Tuinbouw zal weten te be werken een verlaging van het invoerrecht. EEN VREEMD DREIGEMENT. Van Katholieke zijde werd de onwaarschijnlijkheid betoogd van een weigering van het ontslag der vier Roomsche Ministers door de Koningin. Met reden. Maar zonderling is het argument van die zijde, dat ais het werd ge weigerd, de strijd tusschen de R. K. en de Christelijk Historische fractie in de Kamer pas goed zou ontbranden. „De R. K. fractie", zoo werd ons verzekerd, „zou dan verplicht wezen, niet alleen te?e.i :'s be grooting van Bul te Za ken te stemmer., 'gen die van Justitie e -he Zaken" (afkoms h. ministers.) Hoe nu r im- sche pers is, volkomen terecht, van wien men eikander toefluis terde, dat hij geheel onbemiddeld was, scheen er evenwel op te wijzen, dat zulke verwachtingen gegrond waren. Volgens de wet ten der hoffelijkheid echter had men de onverwachte mededeeling niet des te minder als iets zeer verheugends en bijna van zelf- sprekends opgevat. Een nieuwe toevloed van ge- luk-wenschen en toasten waren er het gevolg van geweest en bij de algemeene opwinding was het eigenlijk niemand opgevallen, dat op het gelaat van de jong-ver- loofde de uitdrukking van die innige gelukzaligheid ontbrak, waarvan zij in dit schoonste oogenblik van haar leven toch noodzakelijk vervuld moest zijn. Onmiddellijk na het bruilofts diner waren toen de jonggehuw den vertrokken, om korten tijd aan de Noord-Itaiiaansche meren door te brengen. Het afscheid van Ingeborg van haar nieuwe stiefmoeder had niemand bij gewoond en niemand twijfelde er dientengevolge ook aan, dat het een zeer innig en feeder afscheid was geweest. (Wordt vervolgd,)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1925 | | pagina 1