Plaats®! Nieuws. Binnenland. Rechtszaken. Qemengd Nieuws Som» zijn het vervoermiddel en de exploitatie in particuliere handen, terwijl het beheer en het eigendom van de wegen in handen van de overheid berusten. Door velen wordt er nu wel een» op gewezen, dat het ver voer per autobus zooveel goed- kooper is dan dat per spoor, maar wanneer men de eigen aardige toestanden bij het ver keerswezen in oogenschouw neemt dan is dit alleszins verklaarbaar. De ondernemers of houders van autobussen hebben, uitgezonderd een extra auto-belasting, in den regel met de kosten van den weg niets te maken. Hun kosten bepalen zich uitsluitend tot die van het vervoermiddel en van de exploitatie en daarmee houdt de zaak voor hen op. Geheel anders staat het met de spoor, die eigen gelegde wegen spoorbanen noodig heeft en dus rekening moet houden met aanleg van dijken, spoorbruggen, stations enz. Bovendien moeten zij dan nog zorgen voor de noo- dige beveiliging, waarbij dan ook nog komt het onderhoud van de wegen, zoodat een ver gelijking van deze beide ver voermiddelen niet opgaat Wan neer de houders van autobus ondernemingen behalve de kosten voor het vervoermiddel en de exploitatie daarvan, ook zouden moeten zorgen voor het onder houd van de benoodigde wegen, zouden zeer zeker de meeste ondernemingen óf verdwijnen moeten óf hun tarieven belang rijk moeten verhoogen. Opmerkelijk is, dat in den laatsten tijd van meer dan één zijde de vraag geopperd wordt, waarom de spoorwegen in ons land feitelijk een Staatsbedrijf semi-Staatsbedrijf moeten vor men en of het niet beter zou zijn van dit bedrijf een particu lier te maken. Men voelt thans minder dan vroeger voor het overheidsbedrijf. Een streven, dat men ook terugvindt bij de soci ale wetten, vooral de verzeke ringswetten, die men ook met eigen middelen en organisaties wenscht uit te voeren. Tegen een exploitatie -van particuliere zijde zou geen be zwaar bestaan wanneer maar de noodige waarborgen werden ge geven voor het nationaal verkeer. Staatstoezicht zou daa bij toch niet gemist kunnen worden, daar in geen geval het verkeerswezen zoo maar zonder meer in handen van den particulier gelegd zou mogen worden. De functie van het verkeerswezen is feitelijk de zenuw van handel en industrie, wordt die ooit doorgesneden, dan loopt heel het bestaan van de natie gevaar. Maar tegen het in handen nemen van de exploitatie der spoorwegen door particulieren worden van andere zijde ook weer groote bezwaren geopperd. Immers zou het verkeerswezen al meer en meer in verschil lende handen komen, daar het moeilijk aan te nemen is, dat heel het spoorwegwezen door één maatschappij zou worden overgenomen. Verbrokkeling zou dan het gevolg zijn, terwijl het onderlinge verband dan verloren zou gaan. Voor deze bezwaren is wel iets te zeggen. Welke bijzondere bezwaren er verbonden zijn aan het ge bruik van den weg, kan blijken uit de vergadering, die op 26 Januari j.l. vanwege den beken den A. N. W. B. gehouden is en waaraan ook de Kon. Ned. Auto mobielclub deelnam. Omtrent de toeneming van het verkeer ontleenen wij aan de openings-ede het volgende In 1910 waren er rond 5000 stuks personen-motorrijtuigen in gebruik, in 1911 rond 6000 stuks, in 1912 rond 7000 stuks, in 1913 rond 9000 stuks, in 1914 rond 11,500 stuks. Voorts nog stij gende tot in 1920 rond 31.000 stuks, in 1921 rond 41.000 stuks, in 1922 rond 49 000 stuks, in 1923 rond 59.000 stuks. Wat de rijwielen in Neder land betreft, volgens de perso- neele belastingstatistiek waren er in 1904 in Nederland 227.222 belaste rijwielen, in 1910 was dit getal gestegen tot rond 539.000, in 1913 tot rond 900.000 in 1919 tot rond 861.000. Het getal belaste rijwielen volgens de nieuwe wet er zijn daarbuiten nog vele duizen den onbelaste bedroeg in 1924 reeds 1.766.677- Terecht werd met het oog op deze enorme ontwikkeling ge vraagd waar moet dat heen Dat een dergelijk verkeer hooge eischen aan de wegen stelt, ligt voor de hand. Vooral ten opzichte van het wegverkeer zal een betere rege- ling getroffen moeten woruen. Want ook het vervoer te land met motorrijtuigen of zelfs met feitsen is van groote beteekenis voor handel en industrie. Dat een behoorlijke regeling niet zoo gemakkelijk is en veel hoofdbrekens zal kosten, wordt uit bovenstaande, korte schets over het verkeerswezen zeker wel begrepen. Naar wij vernemen, hebben H.M, de Koningin en Z.K.H. de Prins het voornemen, zich in de maand Maart voor een 14 tal dagen naar het buitenland te begeven. WETSONTWERPEN. Naar wij vernemen ligt het in de bedoeling van den Minister van Financiën om tegelijk met het wetsontwerp tot heffing eener weeldebelasting, waarvan de in diening, zooals reeds werd ge meld, thans zeer binnenkort kan worden tegemoet gezien, de mede door hem in uitzicht ge stelde wetsontwerpen tot ver- laging van sommige directe be lastingen bij de Tweede Kamer in te dienen, DE SCHELDE. Uit Brussel meldt men dat de drie Belgische heeren, die namens de Belgische Regeering in Den Haag besprekingen hebben ge voerd over de regeling van de Schelde quaestie, hedenavond opnieuw naar Den Haag zullen gaan, om daar Zaterdag de besprekingen voort te zetten. Breskens. Naar wij ver nemen zal de inwijding van het nieuwe kerkgebouw der Herv. Gem. alhier plaats hebben Zon dag 22 Februari, 's namiddags twee uur. Waterlandkerkje. Dinsdag had de 67 jarige werkman E. de P. alhier het ongeluk, bij het van zijn werk komen te vallen, met het ongelukkig gevolg, dat hij een paar ribben brak. Geneeskundige hulp moest worden ingeroepen. Biervliet. Dinsdagavond werd alhiér in de oude school een ouderavond gehouden. Na afdoening der huishoude lijke zaken, hield de heer Pruijssen een causerie over een reis per boot van Amsterdam naar Ba tavia aan de hand van lantaarn plaatjes. Na de pauze werden er door leerlingen der 6e en 7e klasse eenvoudige gedichten voorge dragen, afgewisseld door twee stemmige zangstukjes. Alles bij elkaar een goed geslaagde avond. De bijeenkomst was bijzonder drukbezocht. Naar het applaus te oordeelen viel het gehoorde en geziene weer in den smaak. Sint Kruis. De Raad dezer gemeente kwam Woensdag in voltallige vergadering bijeen. Ten aanzien van het verzoek van het Zeeuwsch-Vlaamsch- Waterleidingcomité om nog eens ernstig te overwegen tot aan sluiting over te gaan, besloot de Raad andermaal niet toe te tre den tot de te dezen aanzien te stichten naamlooze vennootschap. De onlangs vastgestelde nieuwe ligger van wegen en voetpaden, zal na de totstandkoming van de verharding van een deel van den Boomschen weg gewijzigd wor den. De Raad deelt niet de strekking van de bescheiden, die ingekomen zijn, betreffende den onderhoudiplicht van den weg Aardenburg-Sint Kruis, maar hecht ten volle zijn goedkeuring aan de te dezer zake aan het Gemeentebestuur van Aarden- burg gezonden berichten, welke naar zijn oordeel het juiste beeld der zaak geven. Het primitief kohier voor den dienst 1925 der belasting op de honden wordt vastgesteld. Met alg. stemmen worden her kozen tot leden der commissie tot wering van Schoolverzuim de heeren A. A. Klaaijsen, J. Beun en J. B. Paridaen. Predikbeurten. Nbd. Herv, Kkrk. Zondag 8 Febr. 1925. Biervliet v 9.30 ds Vrijlandt. Breskens v 91/, u ds Bremer. Voorber. H. Avondmaal, n 1.30 u Zondagschool. n 51/, u ds Bremer. Groede n 5 u ds v. Griethuijsen Hoofdplaat v 9,30 ds Meloen. Nieuwvl. v 9 30 ds v. Griethuijsen Schoondijke v 9.30 ds Scholte. Waterlandk. n 2 u ds Meloen. IJzendijke v 9.30 ds Castelein. Ev. Luth. Gem. Groede. vm. 9.30 u ds Schmidt. Hoogwatergetij Breskens DAGEN. Zaterdag 7 Feb. 12.27 12.51 Zondag 8 1.02 1,26 Maandag 9 1.36 2. Dinsdag 10 2.07 2.31 Volle Maan Zondag 8 Febr. nm. 10.09. Licht op «oor Rijwielen enz. Zaterdag 7 Feb nam. 4.58 Zondag 8 5.23 Maandag 9 5.25 Dinsdag 10 5.27 Wisselkoersen. Dollars f 2.47-f 2.48, Ponden f 11.87-f 11.90, Marken f0.58- f 0.59 p. billioen, Belg. Francs f 12 80-f 12.90, Fransche francs f 13.42-f 13,52, Kronen (afgeit) f0.34-f0.35. MARKTBERICHTEN. Rotterdam, 2 Febr. Op de heden in diet Veilings lokaal, Delftsche8traat 43, gehou den veiling, werden de volgende prijzen besteed Kipeieren f 6 75f 10.05 Eendeieren t 7-10—f 8.45 Aangevoerd 8000Q stuks. Nederlandsche Eierveiling. Den Haag, 4 Februari. De vraag, van consumenten zijde werd gedurende de vorige week levendiger. Zoodat, de heden gehoudnn veiling, van tere en hoogere prijzen toonde. Buitenlandsche vraag is ook beter en de prijzen hooger, doch is voorzichtigheid de boodschap, daar door de toenemende pro ductie, de prijzen, om vraag en aanbod in evenwicht te houden, zullen dalen. Engeland noteert franco Londs inclusief verpak king. Alles bruin f9.45. Best gem. f8.50, Gew. gem. f8.45. Men besteedde heden in Den Haag. 49 50 54-56 58 60 56-53 58 60 60-62 62-63 6.55 7.20 7.65 8 30 8 60 9.00 8.30 8.50 8.60 Bruin 9,10 9,05 9.20 Oostburg, 4 Feb. Tarwe f 14.00-f 19.00 Rogge f 15.00—f15 52 Gerst fl6.00-f 16.25 Haver f 10.00 ff 12.00 Kroonerwten f 13.00-f 16.00. Bruine boonen f 16.00-f 20.00 Alles per 100 K.G- OBMnnsS***» MHHRM LETTEREN EN KUNST. OPVOERINGEN IN DE Vlaamsche Schouwburg te Gent. Zondag 8 Febr. nam. 2.30 u. ,De klokken van Corneville,'. n 7-30 u Madame Sans-Gène, Tooneelspel in 1 voorspel en 3 bedrijven. Maandag 9 Febr. nam. 7-30 Madame San» Géne. Ingezonden. Mijnheer de Redacteur. Evenals elders, staan te Schoon dijke de algemeene vergaderin gen van 't Groene Kruis helaas nog niet in het teeken van al- geheele belangstelling. Men is lid, betaalt getrouw zijn contri butie, en betrekt bij ziekte dat gene uit 't magazijn, wat door den dokter voorgeschreven wordt, maar wat met die contributie coöperatief wordt bereikt en is bereikt, blijft voor het gros der leden een gesloten boek, omdat nog geen tiende der leden de vergaderingen bezoekt. Het Bestuur komt vaak voor moeilijke vraagstukken te staan. Daarvoor verlangt het geen di- recten dank, hoewel het in een drukkere opkomst toch een soort appreciatie van zijn werken zou zien. En van Geref. zijde is de be langstelling geheel miniem, om 't woord nul maar niet eens te gebruiken. Een ieder is lid en de Geref. kerk subsidieert, doch vergaderingen worden niet be zocht. Dit is dan ook de reden, dat in 't Bestuur geen leden van de Ger. kerk zitting hebben, wat toch volgens de evenredige ver tegenwoordiging niet meer dan billijk zou zijn. Laat bovenstaand een spoor slag zijn, om de alg. vergade ring van a.s. Maandag (zie adv. in dit nummer) met een talrijk bezoek te vereeren. U dankend voor de afgestane plaatsruimte. F. H. ODINK, Secr. G. K. Schoondijke, 6 Februari. Uitspraak Kantongerecht te Oostburg. Door dit Kantongerecht wer den op 3 Febr. 1925 de volgende vonnissen uitgesproken Art. 459 Wetb. van Strafrecht: J, D., te Sluis, i 1 of 1 d. h. Art. 431 Wetb. van Strafrecht: J. M. te Sluis, f 12 of 12 d. h., P. A. d. M., f 10 of 10 d. Art. 427: I. D. te Zuidzande, f5 of 5 d. h. Art. 455A. J. v. d. W. te Breskens, f30 of 31 d. h. K. B. 27 Juli 1887: A. d. V., Hoofdplaat, f 2 of 2 d. h. LeerplichtwetJ. d. H., Bier vliet, niet ontvankelijk verklaring van het O. M., L. L. d. R. te Aardenburg, f3 of 3 d. h. Rijkswegen-regl.: G. E. B. te Oostburg, f5 of 5 d. h., P R. v. H., Eecloo, f 15 of 15 d. h. Jachtwet 1923 J. v. L., Bres kens, f 12 of 12 d. h. Mollen Egels- en Kikvor- schen-wetR. W., Sluis, f5 of 1 week tuchtschool, met ver beurdverklaring, C. P. te Mal- deghem, f 6 of 6 d. h., J. S. te Biervliet, f 5 of 1 week tuchtsch. Motor- en RijwielwetJ. v. B. te Oo tburg, f 10 of 10 d. h., G. M. D. te Sluis, f 10 of 10 d. Motor- en Rijwielreglement D. B. Terneuzen, f 15 of 15 d. h., A. B. te Westcapelle (B.), f5 of 5 d. h., J. J. H., Aai denburg, f10 of 10 d. h., C. A. R. te St Krui», f7 of 7 d. h., S. d C. te Groede, f3 of 3 d., P. D. te Breskens, f5 of 5 d., A. F. de K., Sluis, berisping. Politie verdening Sluis, C. d. L., Sluis, vrijipraak, Ingezonden Mededeeling. Als U Boodschappen doet vergeet, dan vooral niet dat PUROL evenmin thuis mag ontbreken als een ander artikel van dagelijksch gebruik, DOODGEREDEN. Dinsdagmiddag om half vijf wilde de 8 jarige Engelbregt Keyzer, wonende in het voor malig ziekenhuis aan de Lange Achterweg te Schiedam, ter hoogte van het Roode Hek nabij Schiedam, op de treeplank spria- fen van een bijwagen van lijn in volle vaart komende van Rotterdam. De jongen struikelde, maakte een buiteling en geraakte in zijn volle lengte dwars over den rails, waarna de wielen over zijn li chaam reden. Het hoofd werd bijna van den romp gescheiden, zijn handen en voeten geheel plat gereden, terwijl de borst kas op afschuwelijke wijze uit puilde. Doordat de bestuurder F. D. W., die niet de minste schuld aan dit ongelnk heeft, een schok voelde, stopte hij onmiddellijk. Het vreeselijk verminkte lijkje werd per brancard naar den po litiepost aan de Koemarkt ge bracht waar dr. Eiser ier Dom den doodschouw verrichtte. Een en ander verwekte een grooten toeloop van nieuwsgieriger, van wien een vrouw bij den aanblik van het lijkje flauw viel. Het verkeer was geiuimen tijd ge stremd. Moge het gebeurde een les zijn voor de Schiedamsche jeugd welke er vooral den laatsten tijd een ware sport van maakt, op rijdende trams of autobussen te springen om gratis een eind te worden vervoerd. EEN TEN ONRECHTE UITGESPROKEN FAILLISSEMENT. Door de Rechtbank te Arn hem is heden vernietigd het door haar verleden Donderdag uitgesproken faillisement van den heer Wijnand Geraedts, kunst schilder te Velp Elten, en wel op grond van het feit, dat de vordering, waarvoor het failisse- ment was aangevraagd op 't oogenblik, waarop dit werd uit gesproken niet meer bestond. JAAP EDEN. f De bekende ex wereldkam pioen schaatsenrijder en wiel rijder, Jaap Eden, ts Maandag j.l. te Haarlem in denouderdom van 51 jaar, overleden. DOOD AAN DEN WEG GEVONDEN. Te Veenhuizen werd Dinsdag middag een zwerver dood aan den weg gevonden. Uit beschei den die op hdt lijk werden ge vonden, bleek dat de ongeluk kige heette F. de Vries, geboren 24 September 1865 te Smilde. MAANSVERDUISTERING ZONDAG WOND A.S. Zondagavond zal de Maan gedeeltelijk verduisterd worden en de kernschaduw onzer aarde ten 8,28 zichtbaar worden, de grootste bedekking, zijn 74/ioo gedeelte der Maansoppervlakte, wordt ten 10.02 bereikt, waarna de kernschaduw allengs verschui vende ten 11.35 verdwijnt: het bovengedeelte der maanschijf blijft onverduisterd. Opmerkelijk zal, bij eventu- eele helder lucht, zijn de zicht baarheid en de kleur van het verduisterde gedeelte, welke meestal de koperkleur aanneemt. Ook worden tijdens de éclips 2 vaste sterren van de 6 gr. in het sterrenbeeld ,de Leeuw' door de maan bedekten wel de eerste ten 10.34 en de vol gende ten 11.52. Ook zal de planeet ,Neptu- nus" (gr. 7-7) eveneens bedekt worden, en wrl ten 12.38 om 1.42 weer zichtbaar te worden. Gebruik van een binocle is voor deze verschijnselon aan te bevelen.. Deze verduistering is de laat ste van dit jaar in ons land zichtbaar. DE FRANSCH-DUITSCHE BESPREKINGEN. Gisteren heeft Trendelenburg op het ministerie van handel te Parijs het Duitsche antwoord op de Fransche voorstellen van 26 Januari j.l. overhandigd. In het antwoord wordt de voldoening der Duitsche regeering geuit over de technische uiteenzettin gen, welke de Fransche gedele geerden hebben gegeven, doch de Duitsche regeering hand haaft haar reeds vroeger gefor muleerde reserves. Zij wil een modes vivendi sluiten tot December op voor waarde echter, dat Frankrijk in het definitieve verdiag Duitsch- land de positie waarborgt van meestbegunstigde natie. In de nota der Duitsche regeering wordt ten slotte verzocht de onderhandelingen voort te zetten. Deze week zal de Fransche minister van handel, Raynaldi,

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1925 | | pagina 2