Plaats®! Nieuws.
Binnenland.
Rechtszaken.
Qemengd Nieuws
Som» zijn het vervoermiddel
en de exploitatie in particuliere
handen, terwijl het beheer en
het eigendom van de wegen in
handen van de overheid berusten.
Door velen wordt er nu wel
een» op gewezen, dat het ver
voer per autobus zooveel goed-
kooper is dan dat per spoor,
maar wanneer men de eigen
aardige toestanden bij het ver
keerswezen in oogenschouw neemt
dan is dit alleszins verklaarbaar.
De ondernemers of houders van
autobussen hebben, uitgezonderd
een extra auto-belasting, in den
regel met de kosten van den
weg niets te maken. Hun kosten
bepalen zich uitsluitend tot die
van het vervoermiddel en van
de exploitatie en daarmee houdt
de zaak voor hen op. Geheel
anders staat het met de spoor,
die eigen gelegde wegen
spoorbanen noodig heeft en
dus rekening moet houden met
aanleg van dijken, spoorbruggen,
stations enz. Bovendien moeten
zij dan nog zorgen voor de noo-
dige beveiliging, waarbij dan
ook nog komt het onderhoud
van de wegen, zoodat een ver
gelijking van deze beide ver
voermiddelen niet opgaat Wan
neer de houders van autobus
ondernemingen behalve de kosten
voor het vervoermiddel en de
exploitatie daarvan, ook zouden
moeten zorgen voor het onder
houd van de benoodigde wegen,
zouden zeer zeker de meeste
ondernemingen óf verdwijnen
moeten óf hun tarieven belang
rijk moeten verhoogen.
Opmerkelijk is, dat in den
laatsten tijd van meer dan één
zijde de vraag geopperd wordt,
waarom de spoorwegen in ons
land feitelijk een Staatsbedrijf
semi-Staatsbedrijf moeten vor
men en of het niet beter zou
zijn van dit bedrijf een particu
lier te maken. Men voelt thans
minder dan vroeger voor het
overheidsbedrijf. Een streven, dat
men ook terugvindt bij de soci
ale wetten, vooral de verzeke
ringswetten, die men ook met
eigen middelen en organisaties
wenscht uit te voeren.
Tegen een exploitatie -van
particuliere zijde zou geen be
zwaar bestaan wanneer maar de
noodige waarborgen werden ge
geven voor het nationaal verkeer.
Staatstoezicht zou daa bij toch
niet gemist kunnen worden, daar
in geen geval het verkeerswezen
zoo maar zonder meer in handen
van den particulier gelegd zou
mogen worden. De functie van
het verkeerswezen is feitelijk de
zenuw van handel en industrie,
wordt die ooit doorgesneden, dan
loopt heel het bestaan van de
natie gevaar.
Maar tegen het in handen
nemen van de exploitatie der
spoorwegen door particulieren
worden van andere zijde ook
weer groote bezwaren geopperd.
Immers zou het verkeerswezen
al meer en meer in verschil
lende handen komen, daar het
moeilijk aan te nemen is, dat
heel het spoorwegwezen door
één maatschappij zou worden
overgenomen. Verbrokkeling zou
dan het gevolg zijn, terwijl het
onderlinge verband dan verloren
zou gaan.
Voor deze bezwaren is wel
iets te zeggen.
Welke bijzondere bezwaren
er verbonden zijn aan het ge
bruik van den weg, kan blijken
uit de vergadering, die op 26
Januari j.l. vanwege den beken
den A. N. W. B. gehouden is en
waaraan ook de Kon. Ned. Auto
mobielclub deelnam.
Omtrent de toeneming van het
verkeer ontleenen wij aan de
openings-ede het volgende
In 1910 waren er rond 5000
stuks personen-motorrijtuigen in
gebruik, in 1911 rond 6000 stuks,
in 1912 rond 7000 stuks, in 1913
rond 9000 stuks, in 1914 rond
11,500 stuks. Voorts nog stij
gende tot in 1920 rond 31.000
stuks, in 1921 rond 41.000 stuks,
in 1922 rond 49 000 stuks, in
1923 rond 59.000 stuks.
Wat de rijwielen in Neder
land betreft, volgens de perso-
neele belastingstatistiek waren
er in 1904 in Nederland 227.222
belaste rijwielen, in 1910 was
dit getal gestegen tot rond
539.000, in 1913 tot rond 900.000
in 1919 tot rond 861.000.
Het getal belaste rijwielen
volgens de nieuwe wet er
zijn daarbuiten nog vele duizen
den onbelaste bedroeg in 1924
reeds 1.766.677-
Terecht werd met het oog op
deze enorme ontwikkeling ge
vraagd waar moet dat heen
Dat een dergelijk verkeer
hooge eischen aan de wegen
stelt, ligt voor de hand.
Vooral ten opzichte van het
wegverkeer zal een betere rege-
ling getroffen moeten woruen.
Want ook het vervoer te land
met motorrijtuigen of zelfs met
feitsen is van groote beteekenis
voor handel en industrie.
Dat een behoorlijke regeling
niet zoo gemakkelijk is en veel
hoofdbrekens zal kosten, wordt
uit bovenstaande, korte schets
over het verkeerswezen zeker
wel begrepen.
Naar wij vernemen, hebben
H.M, de Koningin en Z.K.H. de
Prins het voornemen, zich in de
maand Maart voor een 14 tal
dagen naar het buitenland te
begeven.
WETSONTWERPEN.
Naar wij vernemen ligt het in
de bedoeling van den Minister
van Financiën om tegelijk met
het wetsontwerp tot heffing eener
weeldebelasting, waarvan de in
diening, zooals reeds werd ge
meld, thans zeer binnenkort kan
worden tegemoet gezien, de
mede door hem in uitzicht ge
stelde wetsontwerpen tot ver-
laging van sommige directe be
lastingen bij de Tweede Kamer
in te dienen,
DE SCHELDE.
Uit Brussel meldt men dat de
drie Belgische heeren, die namens
de Belgische Regeering in Den
Haag besprekingen hebben ge
voerd over de regeling van de
Schelde quaestie, hedenavond
opnieuw naar Den Haag zullen
gaan, om daar Zaterdag de
besprekingen voort te zetten.
Breskens. Naar wij ver
nemen zal de inwijding van het
nieuwe kerkgebouw der Herv.
Gem. alhier plaats hebben Zon
dag 22 Februari, 's namiddags
twee uur.
Waterlandkerkje. Dinsdag
had de 67 jarige werkman E. de
P. alhier het ongeluk, bij het van
zijn werk komen te vallen, met
het ongelukkig gevolg, dat hij
een paar ribben brak.
Geneeskundige hulp moest
worden ingeroepen.
Biervliet. Dinsdagavond
werd alhiér in de oude school
een ouderavond gehouden.
Na afdoening der huishoude
lijke zaken, hield de heer Pruijssen
een causerie over een reis per
boot van Amsterdam naar Ba
tavia aan de hand van lantaarn
plaatjes.
Na de pauze werden er door
leerlingen der 6e en 7e klasse
eenvoudige gedichten voorge
dragen, afgewisseld door twee
stemmige zangstukjes. Alles bij
elkaar een goed geslaagde avond.
De bijeenkomst was bijzonder
drukbezocht. Naar het applaus
te oordeelen viel het gehoorde
en geziene weer in den smaak.
Sint Kruis. De Raad dezer
gemeente kwam Woensdag in
voltallige vergadering bijeen.
Ten aanzien van het verzoek
van het Zeeuwsch-Vlaamsch-
Waterleidingcomité om nog eens
ernstig te overwegen tot aan
sluiting over te gaan, besloot de
Raad andermaal niet toe te tre
den tot de te dezen aanzien te
stichten naamlooze vennootschap.
De onlangs vastgestelde nieuwe
ligger van wegen en voetpaden,
zal na de totstandkoming van de
verharding van een deel van den
Boomschen weg gewijzigd wor
den. De Raad deelt niet de
strekking van de bescheiden, die
ingekomen zijn, betreffende den
onderhoudiplicht van den weg
Aardenburg-Sint Kruis, maar
hecht ten volle zijn goedkeuring
aan de te dezer zake aan het
Gemeentebestuur van Aarden-
burg gezonden berichten, welke
naar zijn oordeel het juiste beeld
der zaak geven.
Het primitief kohier voor den
dienst 1925 der belasting op de
honden wordt vastgesteld.
Met alg. stemmen worden her
kozen tot leden der commissie
tot wering van Schoolverzuim de
heeren A. A. Klaaijsen, J. Beun
en J. B. Paridaen.
Predikbeurten.
Nbd. Herv, Kkrk.
Zondag 8 Febr. 1925.
Biervliet v 9.30 ds Vrijlandt.
Breskens v 91/, u ds Bremer.
Voorber. H. Avondmaal,
n 1.30 u Zondagschool.
n 51/, u ds Bremer.
Groede n 5 u ds v. Griethuijsen
Hoofdplaat v 9,30 ds Meloen.
Nieuwvl. v 9 30 ds v. Griethuijsen
Schoondijke v 9.30 ds Scholte.
Waterlandk. n 2 u ds Meloen.
IJzendijke v 9.30 ds Castelein.
Ev. Luth. Gem. Groede.
vm. 9.30 u ds Schmidt.
Hoogwatergetij Breskens
DAGEN.
Zaterdag 7 Feb. 12.27 12.51
Zondag 8 1.02 1,26
Maandag 9 1.36 2.
Dinsdag 10 2.07 2.31
Volle Maan Zondag 8 Febr.
nm. 10.09.
Licht op
«oor Rijwielen enz.
Zaterdag 7 Feb nam. 4.58
Zondag 8 5.23
Maandag 9 5.25
Dinsdag 10 5.27
Wisselkoersen.
Dollars f 2.47-f 2.48, Ponden
f 11.87-f 11.90, Marken f0.58-
f 0.59 p. billioen, Belg. Francs
f 12 80-f 12.90, Fransche francs
f 13.42-f 13,52, Kronen (afgeit)
f0.34-f0.35.
MARKTBERICHTEN.
Rotterdam, 2 Febr.
Op de heden in diet Veilings
lokaal, Delftsche8traat 43, gehou
den veiling, werden de volgende
prijzen besteed
Kipeieren f 6 75f 10.05
Eendeieren t 7-10—f 8.45
Aangevoerd 8000Q stuks.
Nederlandsche Eierveiling.
Den Haag, 4 Februari.
De vraag, van consumenten
zijde werd gedurende de vorige
week levendiger. Zoodat, de
heden gehoudnn veiling, van
tere en hoogere prijzen toonde.
Buitenlandsche vraag is ook
beter en de prijzen hooger, doch
is voorzichtigheid de boodschap,
daar door de toenemende pro
ductie, de prijzen, om vraag en
aanbod in evenwicht te houden,
zullen dalen. Engeland noteert
franco Londs inclusief verpak
king. Alles bruin f9.45. Best
gem. f8.50, Gew. gem. f8.45.
Men besteedde heden in Den
Haag.
49 50 54-56 58 60 56-53 58 60
60-62 62-63
6.55 7.20 7.65 8 30 8 60 9.00
8.30 8.50 8.60
Bruin 9,10 9,05
9.20
Oostburg, 4 Feb.
Tarwe f 14.00-f 19.00
Rogge f 15.00—f15 52
Gerst fl6.00-f 16.25
Haver f 10.00 ff 12.00
Kroonerwten f 13.00-f 16.00.
Bruine boonen f 16.00-f 20.00
Alles per 100 K.G-
OBMnnsS***» MHHRM
LETTEREN EN KUNST.
OPVOERINGEN IN DE
Vlaamsche Schouwburg
te Gent.
Zondag 8 Febr.
nam. 2.30 u. ,De klokken van
Corneville,'.
n 7-30 u Madame Sans-Gène,
Tooneelspel in 1 voorspel en 3
bedrijven.
Maandag 9 Febr. nam. 7-30
Madame San» Géne.
Ingezonden.
Mijnheer de Redacteur.
Evenals elders, staan te Schoon
dijke de algemeene vergaderin
gen van 't Groene Kruis helaas
nog niet in het teeken van al-
geheele belangstelling. Men is
lid, betaalt getrouw zijn contri
butie, en betrekt bij ziekte dat
gene uit 't magazijn, wat door
den dokter voorgeschreven wordt,
maar wat met die contributie
coöperatief wordt bereikt en is
bereikt, blijft voor het gros der
leden een gesloten boek, omdat
nog geen tiende der leden de
vergaderingen bezoekt.
Het Bestuur komt vaak voor
moeilijke vraagstukken te staan.
Daarvoor verlangt het geen di-
recten dank, hoewel het in een
drukkere opkomst toch een soort
appreciatie van zijn werken zou
zien.
En van Geref. zijde is de be
langstelling geheel miniem, om
't woord nul maar niet eens te
gebruiken. Een ieder is lid en
de Geref. kerk subsidieert, doch
vergaderingen worden niet be
zocht. Dit is dan ook de reden,
dat in 't Bestuur geen leden van
de Ger. kerk zitting hebben, wat
toch volgens de evenredige ver
tegenwoordiging niet meer dan
billijk zou zijn.
Laat bovenstaand een spoor
slag zijn, om de alg. vergade
ring van a.s. Maandag (zie adv.
in dit nummer) met een talrijk
bezoek te vereeren.
U dankend voor de afgestane
plaatsruimte.
F. H. ODINK,
Secr. G. K.
Schoondijke, 6 Februari.
Uitspraak Kantongerecht te
Oostburg.
Door dit Kantongerecht wer
den op 3 Febr. 1925 de volgende
vonnissen uitgesproken
Art. 459 Wetb. van Strafrecht:
J, D., te Sluis, i 1 of 1 d. h.
Art. 431 Wetb. van Strafrecht:
J. M. te Sluis, f 12 of 12 d. h.,
P. A. d. M., f 10 of 10 d.
Art. 427: I. D. te Zuidzande,
f5 of 5 d. h.
Art. 455A. J. v. d. W. te
Breskens, f30 of 31 d. h.
K. B. 27 Juli 1887: A. d. V.,
Hoofdplaat, f 2 of 2 d. h.
LeerplichtwetJ. d. H., Bier
vliet, niet ontvankelijk verklaring
van het O. M., L. L. d. R. te
Aardenburg, f3 of 3 d. h.
Rijkswegen-regl.: G. E. B. te
Oostburg, f5 of 5 d. h., P R. v.
H., Eecloo, f 15 of 15 d. h.
Jachtwet 1923 J. v. L., Bres
kens, f 12 of 12 d. h.
Mollen Egels- en Kikvor-
schen-wetR. W., Sluis, f5 of
1 week tuchtschool, met ver
beurdverklaring, C. P. te Mal-
deghem, f 6 of 6 d. h., J. S. te
Biervliet, f 5 of 1 week tuchtsch.
Motor- en RijwielwetJ. v.
B. te Oo tburg, f 10 of 10 d. h.,
G. M. D. te Sluis, f 10 of 10 d.
Motor- en Rijwielreglement
D. B. Terneuzen, f 15 of 15 d.
h., A. B. te Westcapelle (B.), f5
of 5 d. h., J. J. H., Aai denburg,
f10 of 10 d. h., C. A. R. te
St Krui», f7 of 7 d. h., S. d C.
te Groede, f3 of 3 d., P. D. te
Breskens, f5 of 5 d., A. F. de
K., Sluis, berisping.
Politie verdening Sluis, C. d.
L., Sluis, vrijipraak,
Ingezonden Mededeeling.
Als U Boodschappen doet
vergeet, dan vooral niet dat PUROL
evenmin thuis mag ontbreken als een ander
artikel van dagelijksch gebruik,
DOODGEREDEN.
Dinsdagmiddag om half vijf
wilde de 8 jarige Engelbregt
Keyzer, wonende in het voor
malig ziekenhuis aan de Lange
Achterweg te Schiedam, ter
hoogte van het Roode Hek nabij
Schiedam, op de treeplank spria-
fen van een bijwagen van lijn
in volle vaart komende van
Rotterdam.
De jongen struikelde, maakte
een buiteling en geraakte in zijn
volle lengte dwars over den rails,
waarna de wielen over zijn li
chaam reden. Het hoofd werd
bijna van den romp gescheiden,
zijn handen en voeten geheel
plat gereden, terwijl de borst
kas op afschuwelijke wijze uit
puilde.
Doordat de bestuurder F. D.
W., die niet de minste schuld
aan dit ongelnk heeft, een schok
voelde, stopte hij onmiddellijk.
Het vreeselijk verminkte lijkje
werd per brancard naar den po
litiepost aan de Koemarkt ge
bracht waar dr. Eiser ier Dom
den doodschouw verrichtte. Een
en ander verwekte een grooten
toeloop van nieuwsgieriger, van
wien een vrouw bij den aanblik
van het lijkje flauw viel. Het
verkeer was geiuimen tijd ge
stremd.
Moge het gebeurde een les
zijn voor de Schiedamsche jeugd
welke er vooral den laatsten tijd
een ware sport van maakt, op
rijdende trams of autobussen te
springen om gratis een eind te
worden vervoerd.
EEN TEN ONRECHTE
UITGESPROKEN
FAILLISSEMENT.
Door de Rechtbank te Arn
hem is heden vernietigd het
door haar verleden Donderdag
uitgesproken faillisement van den
heer Wijnand Geraedts, kunst
schilder te Velp Elten, en wel
op grond van het feit, dat de
vordering, waarvoor het failisse-
ment was aangevraagd op 't
oogenblik, waarop dit werd uit
gesproken niet meer bestond.
JAAP EDEN. f
De bekende ex wereldkam
pioen schaatsenrijder en wiel
rijder, Jaap Eden, ts Maandag
j.l. te Haarlem in denouderdom
van 51 jaar, overleden.
DOOD AAN DEN WEG
GEVONDEN.
Te Veenhuizen werd Dinsdag
middag een zwerver dood aan
den weg gevonden. Uit beschei
den die op hdt lijk werden ge
vonden, bleek dat de ongeluk
kige heette F. de Vries, geboren
24 September 1865 te Smilde.
MAANSVERDUISTERING
ZONDAG WOND A.S.
Zondagavond zal de Maan
gedeeltelijk verduisterd worden
en de kernschaduw onzer aarde
ten 8,28 zichtbaar worden, de
grootste bedekking, zijn 74/ioo
gedeelte der Maansoppervlakte,
wordt ten 10.02 bereikt, waarna
de kernschaduw allengs verschui
vende ten 11.35 verdwijnt: het
bovengedeelte der maanschijf
blijft onverduisterd.
Opmerkelijk zal, bij eventu-
eele helder lucht, zijn de zicht
baarheid en de kleur van het
verduisterde gedeelte, welke
meestal de koperkleur aanneemt.
Ook worden tijdens de éclips 2
vaste sterren van de 6 gr. in
het sterrenbeeld ,de Leeuw'
door de maan bedekten wel
de eerste ten 10.34 en de vol
gende ten 11.52.
Ook zal de planeet ,Neptu-
nus" (gr. 7-7) eveneens bedekt
worden, en wrl ten 12.38 om
1.42 weer zichtbaar te worden.
Gebruik van een binocle is
voor deze verschijnselon aan te
bevelen..
Deze verduistering is de laat
ste van dit jaar in ons land
zichtbaar.
DE FRANSCH-DUITSCHE
BESPREKINGEN.
Gisteren heeft Trendelenburg
op het ministerie van handel te
Parijs het Duitsche antwoord op
de Fransche voorstellen van 26
Januari j.l. overhandigd. In het
antwoord wordt de voldoening
der Duitsche regeering geuit
over de technische uiteenzettin
gen, welke de Fransche gedele
geerden hebben gegeven, doch
de Duitsche regeering hand
haaft haar reeds vroeger gefor
muleerde reserves.
Zij wil een modes vivendi
sluiten tot December op voor
waarde echter, dat Frankrijk in
het definitieve verdiag Duitsch-
land de positie waarborgt van
meestbegunstigde natie. In de
nota der Duitsche regeering
wordt ten slotte verzocht de
onderhandelingen voort te zetten.
Deze week zal de Fransche
minister van handel, Raynaldi,