DE GALEISLAAF. ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN WEGBELASTING 8RESKENSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN Abonnementsprijs per drie maanden f 1.25 franco per post f 1,40 Advertentieprijs van 1 5 regels 75 cent Elke regel meer 15 cent. Ingez. Meded. 30 ct. p. regel. Drukker-Uitgever E. BOOM-BLIEK TNo.,02? breskens p°7%ro Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief. Advertenties worden aangenomen tot uiterlijk Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur 34e Jaargang Woensdag 4 Februari 1925 Nummer 3001 Voor een gewoon landbouw bedrijf zou daardoor de belas ting echter bedragen voor den trekker van 200D Kg. f 300 voor de dorschmachine 3000 Kg. f 225 voor de pers van 3003 Kg. f 225 voor een 3 tal landbouw werktuigen f 90 voor b.v. 2 boerenwagens f 225 of te zamen f 1065 Een dorschmachine voor Gro- ningscbe toestanden, bestaande uit een trekker van 3000 Kg., een dorsch van 5000 Kg. en een pers van 5000 Kg. zou aan weg- belasting moeten opbrengen f 1200.—. Dat van deze sommen geen cent zou terugkomen aan be sparing op banden brandstof, enz., spreekt van zelf! De trekker, gelijk deze ge bruikt wordt zoowel door den landbouwer, alsook door den loondorscher, verricht zijn werk op de boederij en op het land. Hij komt slechts noodgewongen op den weg, omdat hij dezen nu eenmaal moet passeeren van boerderij naar 't land of van boerderij tot boerderij. Het ge volg is, dat een dergelijke trek ker gemiddeld 100 K.M. per jaar op den weg: aflegt en wel met die geringe snelheid van hoogstens 6 K.Mf'per uur. De vrees voor de ijzeren banden behoeft bij die geringe snelheid niet te bestaan. De wegbescha- diging per eenheid van afge- legden weg zal m.i. geringer zijn dan bij de snelrijdende mo torvrachtwagens en motorbussen. Maar zelfs indien men deze op het dubbele stelde, dan nog zou de belasting niet meer mogen bedragen dan 10 cent per 100 Kg. Immers de commissie neemt de wegslijtage als basis en neemt als jaargemiddelde voor demo- torvrachtwagens 150-.0 en voor den autobus 25000 wegkilometer. De fout, welke hier voortdu rend gemaakt wordt, is, dat men den landbouwtrekker verwart met den trekker, zooals die uitslui tend voor het vervoer op de wegen gebruikt wordt. Het tweede punt, dat bij een bespreking van de wegbelasting niet uit het oog mag worden verloren, is het feit, dat naast de Rijks- en Provinciewegen een groot deel (in verschillende pro vincies verreweg het grootste deel) der wegen aangelegd zijn en nog steeds onderhouden wor den door polder en bannebestu- ren. Het onderhoud der eerste categorie wordt betaald uit de Rijks- of Provinciebelastingen, d.w.z. die wegen worden be schouwd als te zijn van alge meen belang. Het onderhoud der polder- en bannewegen daaren tegen wordt omgeslagen over den grondeigendomd.w.z. die wegen worden beschouwd als voornamelijk te zijn van land bouwbelang, zoodat zelfs het burger-gedt elte van het platte land, als zijnde in den regel zonder noemenswaard grondbe zit, daaraan niet bijbetaald, on danks het soms zeer zware gebruik van den weg (bijv. mo lenaar, fourage- en kunstmest handel, enz.). „In de tegenwoordige moei lijke financiêele omstandigheden zijn noch het Rijk, noch de pro vincie, noch ook 't meerendeel der andere wegbeheerders tot de verder noodige groote opof feringen voor de wegen in staat, zoodat geen andere oplossing mogelijk schijnt dan het motor- verkeer, dat van de hoogere uitgaven voor de wegen de oor zaak is en daarvan ook voorna melijk het profijt zal trekken, in de kosten te doen bijdragen." Ik wil hier echter opmerken, dat al zoude de wegbelasting door goede finantieele omstan digheden van Rijk en Provincie niet noodig zijn, dat dan toch de onrechtvaardigheid om de kosten van 't steeds giooter wor dend doorgaand verkeer op de schouders der landbouwers te leggen, tot de eene of andere herziening zou nopen. Indien bij het verder uitwer ken van de beginselen der com missie Patyn (deze commissie heeft geen ontwerpwet gemaakt) het hoofddenkbeeld in het oog wordt gehouden, namelijk dat in verband met den Landbouw. Van de hand van den heer M. F. Visser L i. te Wagenin- gen lezen we in het Landbouw kundig Tijdschrift Maandblad van het Ned. Genootschap voor Landbouwwetenschap, het vol gende Op het oogenblik vraagt de Wegbelasting weer de aandacht van den landbouw. De denkbeelden, waarop de instelling van een wegbelasting voor motorrijtuigen gebaseerd is, kunnen als volgt worden aange geven a. het tegenwoordige wegen net was voldoende vooi de vroe gere, meer locale belangen b. het moderne autoverkeer maakt, dat de onder den invloed der spoorwegen door het door gaand verkeer vrijwel verlaten wegen thans weer een groot al gemeen belang verkrijgen c. de bestaande wegen zijn niet bestand tegen dat motor- verkeer; terwijl er tevens be hoefte komt aan nieuwe, groote verkeerswegen j d. de kosten van meerder on- derh lud en van uitbreiding moe ten worden verkregen door een wegbelasting, welke uit den aard der zaak dient te worden gehe ven van de motorrijtuigen e. het op deze wijze te ver krijgen wegenfonds moet die nen, volgens comm.-Everts, vrij wel uitsluitend voor onderhoud, verbetering en nieuwen aanleg van wegen voor doorgaand ver keer, en volgens commissie-Pa- tyn, 60 pCt. voor het primaire net inclusief rivierovergangen en 40 pCt. voor het secundaire en tertiaire net, waarbij voor de wegen van het tertiaire net een spoedige verbetering een minder zwaar wegend algemeen belang geacht wordt 1_ f. de eigenaars der motorrij tuigen worden geacht de door hen te betalen belasting groo- tendeels terug te ontvangen in den vorm van besparing op brandstoflenverbruik, bandenslij- tage, reparatie en afschrijving op het motorrijtuig. 44 Kanaken, vrijgelatenen, solda ten gingen voorbij, die hem nieuwsgierig aankeken. Achter een loods gekomen, wierp Jacques zijn kist weg. Zij gingen achter een groep tamariskeboomen om, die in het duin groeiden, en waren alleen. Zoover het oog reikte strekte zich het dichte boich uit, dat voortliep tot op honderd Meter van den gordel rotsen, waartegen de golfstag brak. Het schip kruiste op een mijl van de kust, zooals was afge sproken. Zijn witte kiel teekende zich af op het water. Haasten wij ons, zei Tragomer. Binnen een uur wordt het op eens duister en dan moeten wij Verborgen zijn, Plotseling steeg een witte rook van de zijde van het vaartuig op en een zwakke losbranding be reikte na een oogenblik het oor der vluchtenden. Zij hebben ons gezien, zei Tragomer. Dat is een geweer- ichot om onze aandacht te trek Ingezonden Mededeeling. Voor allen die sukkelen met moeilijken en onregelmati- gen stoelgang zijn Mijnhardt's Laxeertabletten onmisbaar. Zij werken vlug en radicaal en veroorzaken niet deminstekramp. Doos 60 ct. Bij apoth. en drog. Ten opzichte van de motor- trekkers voor den landbouw „Voor elk motorrijtuig en voor elk rij- of voertuig, dat als een landbouwwerktuig is aan te mer ken, mits voorzien van gummi banden, de helft van het te hef fen tarief." De comm.-Patyn zegt uitdruk kelijk .Vrijstelling van belas ting ware toe te staan voor auto's alleen voor den verkoop bedoeld, en voor de voertuigen, welke niet voor het verkeer op de openbare wegen bestemd zijn, in hoofdzaak landbouwtractoren, voor zooverre deze dan ook in derdaad niet worden gebruikt voor het voortbewegen van an dere voertuigen over den open baren weg", maar bij het tarief zelf zegt de commissie in een noot: „onder motorrijtuigen voor het vervoer van goederen be- hooren naar het oordeel der commissie ook de tractoren be grepen te worden." Het schijnt mij toe, dat, ge zien de volkomen gezonde stel regels welke zijn aangegeven, het gemakkelijk moet zijn, zonder verwijzing naar andere landen ook voor onze landbouwtrekkers 'n goede oplossing te vinden. Zoo kan er reeds dadelijk op gewezen worden, dat de oplos sing volgens de commissie-Patyn, waarbij de trekker wel alleen over den weg mag gaan, maar waarbij deze niets mag vervoe ren, niet opgaat. De aanschaf fing van een trekker brengt mede den verkoop van zooveel mogelijk paarden, zoodat hij ze ker benut moet kunnen worden zoowel voor het van en naar het land brengen der diverse werk tuigen, als zoo noodig ook voor het vervoer der dorschmachine en pers, voor het trekken van de oogstwagens, enz. ken. Laten wij hun antwoorden. Hij nam uit zijn zak een lange witte sjerp, en, een tak afbre kend, bond hij haar aan het eind vast, zóo dat hij er een vlag van maakte. Toen zwaaide hij die heen en weer. Opnieuw steeg er rook van het schip op en een knal bracht den beiden vrienden de zekerheid, dat hun sein was begrepen. Zij liepen nu haastig langs de kust voort en kwamen aan de rotsen. Een opeenhooping van rotsen, waarin een soort in zee vooruit stekend voorgebergte uitliep, vormde een schuilplaats, waar heen Christian en Jacques zich wendden. Plotseling sidderden zij. Een kanonschot weerklonk in de richting der haven, ver volgens een tweede en eindelijk een derde, met gelijke tusscher- poozen. Terzelfder tijd verna men zij het roffelen der trommen en een verward gedruisch van honderden stemmen, in de verte. Zij keken elkaar aan en ver bleekten Alles is ontdekt 1 zei Jacques. Ze zitten ons op de hielen 1 voegde Tragomer er bij. Laten wij de spits van het voorgebergte bereiken en ons in de rotsen verbergen 1 Zij liepen snel voort, en in de kleine grot waren zij eenige oogenblikken vrij om te ademen, te zien en te luisteren. Kijk, zei Tragomer, daarlaat het jacht de boot in zee. Zij hebben het gevaar begrepen. Zij komen naar ons toe. De boot nam haar manschap pen in en kliefde met hare schroef snel de golven. De afstand, die haar van het land scheidde, verminderde zien- der-oogen. Reeds onderscheidde de scherpe blik van Tragomer Marenval, aan den voorsteven gezeten. Maar de stoute poging, ge daan om hen te redden, bracht hen opeens in een ontzettend gevaar. Een brigade politie, die het bosch doorzocht, had de boot bemerkt en, vermoedende, dat er een geheime betrekking bestond tusschen de vlucht van den galeiboef en de vaart van die boot naar de kust, liepen de Kanaken, elkaar toeschreeuwen de om zich te verzamelen, in een dreigenden halfcirkel op den kring van rotsen toe, die de twee ongelukkigen beschermde. Tragomer wierp een snellen blik om zich heen. Twaalfhon derd Meter scheidden de rots punt van de boot. Vijfhonderd Meter scheidden de vervolgers van hun prooi. Hij wierp zijn kiel en zijn hemd uit, trok zijn schoenen uit, en hield slechts zijn broek aan, stak in zijn gor del een groot mes, en zich tot Jacques wendend, die hem had nagevolgd, zei hij In zee, vriend, en als God wil, zijn wij gered 1 Zij omhelsden elkaar een laatste maal en lieten zich in zee zakken. Zij zwommen voort. Tot twee honderd Meter ver, verborgen door de rotsmassa, werden zij niet opgemerkt door de Kanak- sche politiedienaren. Maar een luide kreet waarschuwde hen weldra, dat zij ontdekt waren. Een salvovuur, het fluiten der kogels om hen heen bewezen hun, dat hun vervolgers besloten waren door alle middelen hun vlucht te beletten. Duik onder, zei Tragomer, zij gaan opnieuw schieten. Maar de verwachte laag kwam niet. Een boot, gecommandeerd door een bewaker en bemand met twaalf Kanaksche roeiers, stak van wal en plaatste zich tusschen de vluchtelingen en hunne ver volgers. Tegelijk voer de stoom de wegslijtage zooveel mogelijk als basis moet dienen, opdat de wegbelasting het karakter zal dragen van een retributie ter zake van 't gebruik der wegen, en daarbij met de twee boven genoemde punten, namelijk het geringe aantal wegkilometers per jaar voor landbouwtrekkers, en de éénzijdige betaling door den landbouw van het onder houd van een zeer groot deel der wegen, rekening houdt, dan mag de invoering dezer belas ting zeker worden toegejuicht, want dan zal daardoor een rechtvaardiger verdeeling van het steeds groeiend wegenonder- houd worden verkregen. Vrijwillige Ouderdomsverzekering. De premien voor de vrijwil lige Ouderdomsverzekering wer den tot nog toe opgehaald door de agenten, terwijl de betaling van een premie werd aangetee- kend in een betaliogsboekje, dat in het bezit van den verzekerde is. Deze manier van kwijting veroorzaakte den Raad van Ar beid veel nutteloos werk en der halve ook veel onkosten. Bij den Raad van Arbeid te Middelburg, zijn in het jaar 1924 verschillende machines aan geschaft en in bedrijf gebracht, waardoor zeer veel sneller wordt gewerkt, maar bovenal de ad ministratiekosten sterk worden verminderd. Door deze machines kunnen thans de premien voor de V. O. V. op een voor den Raad veel een voudiger en goedkooper manier worden geïnd en geadministreerd dan vroeger. Vanaf 2 Februari toch zullen die premiên geïnd worden door de agenten tegen afgifte van een kwitantie. Deze nieuwe werkwijze en het beta len tegen kwitantie zullen zeker de volle instemming van de ver zekerden verkrijgen. sloep zoo snel mogelijk voort In de richting der zwemmers. Eenige minuten lang was er een stomme en heftige worste ling tusschen de twee mannen, die hun vrijheid en hun leven verdedigden en hen, die het hun trachtten te ontnemen. In de stilte schreeuwde de stem van den bewaker, rauw en woedend: Halt 1 In naam der wet I Een vaste stem antwoordde, die van Marenval Vooruit 1 De twee booten waren vijftig Meter van elkaar af en er tus schen in de zwemmers. Halt 1 brulde opnieuw de bewaker, of ik boor je den grond in 1 Vaar over zee heen 1 ant woordde Marenval, rechtop bij den voorsteven staande, Go ahead 1 riep de bootsman, De bewaker vuurde zijn re volver af op de boot; de witte pet van Marenval, meegenomen door den kogel, vloog in de zee. Op hetzelfde oogenblik liet zich een vreeselijk gekraak hoo- ren. De stoomsloep, met alle macht tegen de politieboot aan gestuurd, had haar midden door gevaren, (Wordt vervolgd,)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1925 | | pagina 1