DE GALEISLAAF.
ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN
WEGBELASTING
8RESKENSCHE COURANT
VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Abonnementsprijs per drie maanden f 1.25
franco per post f 1,40
Advertentieprijs van 1 5 regels 75 cent
Elke regel meer 15 cent. Ingez. Meded. 30 ct. p. regel.
Drukker-Uitgever
E. BOOM-BLIEK
TNo.,02? breskens p°7%ro
Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief.
Advertenties worden aangenomen tot uiterlijk
Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur
34e Jaargang
Woensdag 4 Februari 1925
Nummer 3001
Voor een gewoon landbouw
bedrijf zou daardoor de belas
ting echter bedragen
voor den trekker van
200D Kg. f 300
voor de dorschmachine
3000 Kg. f 225
voor de pers van 3003 Kg. f 225
voor een 3 tal landbouw
werktuigen f 90
voor b.v. 2 boerenwagens f 225
of te zamen
f 1065
Een dorschmachine voor Gro-
ningscbe toestanden, bestaande
uit een trekker van 3000 Kg.,
een dorsch van 5000 Kg. en een
pers van 5000 Kg. zou aan weg-
belasting moeten opbrengen
f 1200.—.
Dat van deze sommen geen
cent zou terugkomen aan be
sparing op banden brandstof,
enz., spreekt van zelf!
De trekker, gelijk deze ge
bruikt wordt zoowel door den
landbouwer, alsook door den
loondorscher, verricht zijn werk
op de boederij en op het land.
Hij komt slechts noodgewongen
op den weg, omdat hij dezen
nu eenmaal moet passeeren van
boerderij naar 't land of van
boerderij tot boerderij. Het ge
volg is, dat een dergelijke trek
ker gemiddeld 100 K.M. per
jaar op den weg: aflegt en wel
met die geringe snelheid van
hoogstens 6 K.Mf'per uur. De
vrees voor de ijzeren banden
behoeft bij die geringe snelheid
niet te bestaan. De wegbescha-
diging per eenheid van afge-
legden weg zal m.i. geringer
zijn dan bij de snelrijdende mo
torvrachtwagens en motorbussen.
Maar zelfs indien men deze op
het dubbele stelde, dan nog zou
de belasting niet meer mogen
bedragen dan 10 cent per 100
Kg. Immers de commissie neemt
de wegslijtage als basis en neemt
als jaargemiddelde voor demo-
torvrachtwagens 150-.0 en voor
den autobus 25000 wegkilometer.
De fout, welke hier voortdu
rend gemaakt wordt, is, dat men
den landbouwtrekker verwart met
den trekker, zooals die uitslui
tend voor het vervoer op de
wegen gebruikt wordt.
Het tweede punt, dat bij een
bespreking van de wegbelasting
niet uit het oog mag worden
verloren, is het feit, dat naast
de Rijks- en Provinciewegen een
groot deel (in verschillende pro
vincies verreweg het grootste
deel) der wegen aangelegd zijn
en nog steeds onderhouden wor
den door polder en bannebestu-
ren. Het onderhoud der eerste
categorie wordt betaald uit de
Rijks- of Provinciebelastingen,
d.w.z. die wegen worden be
schouwd als te zijn van alge
meen belang. Het onderhoud der
polder- en bannewegen daaren
tegen wordt omgeslagen over
den grondeigendomd.w.z. die
wegen worden beschouwd als
voornamelijk te zijn van land
bouwbelang, zoodat zelfs het
burger-gedt elte van het platte
land, als zijnde in den regel
zonder noemenswaard grondbe
zit, daaraan niet bijbetaald, on
danks het soms zeer zware
gebruik van den weg (bijv. mo
lenaar, fourage- en kunstmest
handel, enz.).
„In de tegenwoordige moei
lijke financiêele omstandigheden
zijn noch het Rijk, noch de pro
vincie, noch ook 't meerendeel
der andere wegbeheerders tot
de verder noodige groote opof
feringen voor de wegen in staat,
zoodat geen andere oplossing
mogelijk schijnt dan het motor-
verkeer, dat van de hoogere
uitgaven voor de wegen de oor
zaak is en daarvan ook voorna
melijk het profijt zal trekken,
in de kosten te doen bijdragen."
Ik wil hier echter opmerken,
dat al zoude de wegbelasting
door goede finantieele omstan
digheden van Rijk en Provincie
niet noodig zijn, dat dan toch
de onrechtvaardigheid om de
kosten van 't steeds giooter wor
dend doorgaand verkeer op de
schouders der landbouwers te
leggen, tot de eene of andere
herziening zou nopen.
Indien bij het verder uitwer
ken van de beginselen der com
missie Patyn (deze commissie
heeft geen ontwerpwet gemaakt)
het hoofddenkbeeld in het oog
wordt gehouden, namelijk dat
in verband met den Landbouw.
Van de hand van den heer
M. F. Visser L i. te Wagenin-
gen lezen we in het Landbouw
kundig Tijdschrift Maandblad
van het Ned. Genootschap voor
Landbouwwetenschap, het vol
gende
Op het oogenblik vraagt de
Wegbelasting weer de aandacht
van den landbouw.
De denkbeelden, waarop de
instelling van een wegbelasting
voor motorrijtuigen gebaseerd is,
kunnen als volgt worden aange
geven
a. het tegenwoordige wegen
net was voldoende vooi de vroe
gere, meer locale belangen
b. het moderne autoverkeer
maakt, dat de onder den invloed
der spoorwegen door het door
gaand verkeer vrijwel verlaten
wegen thans weer een groot al
gemeen belang verkrijgen
c. de bestaande wegen zijn
niet bestand tegen dat motor-
verkeer; terwijl er tevens be
hoefte komt aan nieuwe, groote
verkeerswegen j
d. de kosten van meerder on-
derh lud en van uitbreiding moe
ten worden verkregen door een
wegbelasting, welke uit den aard
der zaak dient te worden gehe
ven van de motorrijtuigen
e. het op deze wijze te ver
krijgen wegenfonds moet die
nen, volgens comm.-Everts, vrij
wel uitsluitend voor onderhoud,
verbetering en nieuwen aanleg
van wegen voor doorgaand ver
keer, en volgens commissie-Pa-
tyn, 60 pCt. voor het primaire
net inclusief rivierovergangen en
40 pCt. voor het secundaire en
tertiaire net, waarbij voor de
wegen van het tertiaire net een
spoedige verbetering een minder
zwaar wegend algemeen belang
geacht wordt
1_ f. de eigenaars der motorrij
tuigen worden geacht de door
hen te betalen belasting groo-
tendeels terug te ontvangen in
den vorm van besparing op
brandstoflenverbruik, bandenslij-
tage, reparatie en afschrijving
op het motorrijtuig.
44
Kanaken, vrijgelatenen, solda
ten gingen voorbij, die hem
nieuwsgierig aankeken. Achter
een loods gekomen, wierp Jacques
zijn kist weg. Zij gingen achter
een groep tamariskeboomen om,
die in het duin groeiden, en
waren alleen.
Zoover het oog reikte strekte
zich het dichte boich uit, dat
voortliep tot op honderd Meter
van den gordel rotsen, waartegen
de golfstag brak.
Het schip kruiste op een mijl
van de kust, zooals was afge
sproken. Zijn witte kiel teekende
zich af op het water.
Haasten wij ons, zei Tragomer.
Binnen een uur wordt het op
eens duister en dan moeten wij
Verborgen zijn,
Plotseling steeg een witte rook
van de zijde van het vaartuig op
en een zwakke losbranding be
reikte na een oogenblik het oor
der vluchtenden.
Zij hebben ons gezien, zei
Tragomer. Dat is een geweer-
ichot om onze aandacht te trek
Ingezonden Mededeeling.
Voor allen die sukkelen
met moeilijken en onregelmati-
gen stoelgang zijn Mijnhardt's
Laxeertabletten onmisbaar. Zij
werken vlug en radicaal en
veroorzaken niet deminstekramp.
Doos 60 ct. Bij apoth. en drog.
Ten opzichte van de motor-
trekkers voor den landbouw
„Voor elk motorrijtuig en voor
elk rij- of voertuig, dat als een
landbouwwerktuig is aan te mer
ken, mits voorzien van gummi
banden, de helft van het te hef
fen tarief."
De comm.-Patyn zegt uitdruk
kelijk .Vrijstelling van belas
ting ware toe te staan voor auto's
alleen voor den verkoop bedoeld,
en voor de voertuigen, welke
niet voor het verkeer op de
openbare wegen bestemd zijn,
in hoofdzaak landbouwtractoren,
voor zooverre deze dan ook in
derdaad niet worden gebruikt
voor het voortbewegen van an
dere voertuigen over den open
baren weg", maar bij het tarief
zelf zegt de commissie in een
noot: „onder motorrijtuigen voor
het vervoer van goederen be-
hooren naar het oordeel der
commissie ook de tractoren be
grepen te worden."
Het schijnt mij toe, dat, ge
zien de volkomen gezonde stel
regels welke zijn aangegeven, het
gemakkelijk moet zijn, zonder
verwijzing naar andere landen
ook voor onze landbouwtrekkers
'n goede oplossing te vinden.
Zoo kan er reeds dadelijk op
gewezen worden, dat de oplos
sing volgens de commissie-Patyn,
waarbij de trekker wel alleen
over den weg mag gaan, maar
waarbij deze niets mag vervoe
ren, niet opgaat. De aanschaf
fing van een trekker brengt
mede den verkoop van zooveel
mogelijk paarden, zoodat hij ze
ker benut moet kunnen worden
zoowel voor het van en naar het
land brengen der diverse werk
tuigen, als zoo noodig ook voor
het vervoer der dorschmachine
en pers, voor het trekken van
de oogstwagens, enz.
ken. Laten wij hun antwoorden.
Hij nam uit zijn zak een lange
witte sjerp, en, een tak afbre
kend, bond hij haar aan het
eind vast, zóo dat hij er een
vlag van maakte. Toen zwaaide
hij die heen en weer. Opnieuw
steeg er rook van het schip op
en een knal bracht den beiden
vrienden de zekerheid, dat hun
sein was begrepen. Zij liepen nu
haastig langs de kust voort en
kwamen aan de rotsen.
Een opeenhooping van rotsen,
waarin een soort in zee vooruit
stekend voorgebergte uitliep,
vormde een schuilplaats, waar
heen Christian en Jacques zich
wendden. Plotseling sidderden
zij. Een kanonschot weerklonk
in de richting der haven, ver
volgens een tweede en eindelijk
een derde, met gelijke tusscher-
poozen. Terzelfder tijd verna
men zij het roffelen der trommen
en een verward gedruisch van
honderden stemmen, in de verte.
Zij keken elkaar aan en ver
bleekten
Alles is ontdekt 1 zei Jacques.
Ze zitten ons op de hielen 1
voegde Tragomer er bij. Laten
wij de spits van het voorgebergte
bereiken en ons in de rotsen
verbergen 1
Zij liepen snel voort, en in de
kleine grot waren zij eenige
oogenblikken vrij om te ademen,
te zien en te luisteren.
Kijk, zei Tragomer, daarlaat
het jacht de boot in zee. Zij
hebben het gevaar begrepen. Zij
komen naar ons toe.
De boot nam haar manschap
pen in en kliefde met hare schroef
snel de golven.
De afstand, die haar van het
land scheidde, verminderde zien-
der-oogen. Reeds onderscheidde
de scherpe blik van Tragomer
Marenval, aan den voorsteven
gezeten.
Maar de stoute poging, ge
daan om hen te redden, bracht
hen opeens in een ontzettend
gevaar. Een brigade politie, die
het bosch doorzocht, had de boot
bemerkt en, vermoedende, dat er
een geheime betrekking bestond
tusschen de vlucht van den
galeiboef en de vaart van die
boot naar de kust, liepen de
Kanaken, elkaar toeschreeuwen
de om zich te verzamelen, in
een dreigenden halfcirkel op den
kring van rotsen toe, die de twee
ongelukkigen beschermde.
Tragomer wierp een snellen
blik om zich heen. Twaalfhon
derd Meter scheidden de rots
punt van de boot. Vijfhonderd
Meter scheidden de vervolgers
van hun prooi. Hij wierp zijn
kiel en zijn hemd uit, trok zijn
schoenen uit, en hield slechts
zijn broek aan, stak in zijn gor
del een groot mes, en zich tot
Jacques wendend, die hem had
nagevolgd, zei hij
In zee, vriend, en als God wil,
zijn wij gered 1
Zij omhelsden elkaar een laatste
maal en lieten zich in zee zakken.
Zij zwommen voort. Tot twee
honderd Meter ver, verborgen
door de rotsmassa, werden zij
niet opgemerkt door de Kanak-
sche politiedienaren. Maar een
luide kreet waarschuwde hen
weldra, dat zij ontdekt waren.
Een salvovuur, het fluiten der
kogels om hen heen bewezen hun,
dat hun vervolgers besloten
waren door alle middelen hun
vlucht te beletten.
Duik onder, zei Tragomer, zij
gaan opnieuw schieten.
Maar de verwachte laag kwam
niet.
Een boot, gecommandeerd door
een bewaker en bemand met
twaalf Kanaksche roeiers, stak
van wal en plaatste zich tusschen
de vluchtelingen en hunne ver
volgers. Tegelijk voer de stoom
de wegslijtage zooveel mogelijk
als basis moet dienen, opdat de
wegbelasting het karakter zal
dragen van een retributie ter
zake van 't gebruik der wegen,
en daarbij met de twee boven
genoemde punten, namelijk het
geringe aantal wegkilometers
per jaar voor landbouwtrekkers,
en de éénzijdige betaling door
den landbouw van het onder
houd van een zeer groot deel
der wegen, rekening houdt, dan
mag de invoering dezer belas
ting zeker worden toegejuicht,
want dan zal daardoor een
rechtvaardiger verdeeling van
het steeds groeiend wegenonder-
houd worden verkregen.
Vrijwillige
Ouderdomsverzekering.
De premien voor de vrijwil
lige Ouderdomsverzekering wer
den tot nog toe opgehaald door
de agenten, terwijl de betaling
van een premie werd aangetee-
kend in een betaliogsboekje, dat
in het bezit van den verzekerde
is. Deze manier van kwijting
veroorzaakte den Raad van Ar
beid veel nutteloos werk en der
halve ook veel onkosten.
Bij den Raad van Arbeid te
Middelburg, zijn in het jaar
1924 verschillende machines aan
geschaft en in bedrijf gebracht,
waardoor zeer veel sneller wordt
gewerkt, maar bovenal de ad
ministratiekosten sterk worden
verminderd.
Door deze machines kunnen
thans de premien voor de V. O. V.
op een voor den Raad veel een
voudiger en goedkooper manier
worden geïnd en geadministreerd
dan vroeger. Vanaf 2 Februari
toch zullen die premiên geïnd
worden door de agenten tegen
afgifte van een kwitantie. Deze
nieuwe werkwijze en het beta
len tegen kwitantie zullen zeker
de volle instemming van de ver
zekerden verkrijgen.
sloep zoo snel mogelijk voort In
de richting der zwemmers.
Eenige minuten lang was er
een stomme en heftige worste
ling tusschen de twee mannen,
die hun vrijheid en hun leven
verdedigden en hen, die het hun
trachtten te ontnemen. In de
stilte schreeuwde de stem van
den bewaker, rauw en woedend:
Halt 1 In naam der wet I
Een vaste stem antwoordde,
die van Marenval
Vooruit 1
De twee booten waren vijftig
Meter van elkaar af en er tus
schen in de zwemmers.
Halt 1 brulde opnieuw de
bewaker, of ik boor je den grond
in 1
Vaar over zee heen 1 ant
woordde Marenval, rechtop bij
den voorsteven staande,
Go ahead 1 riep de bootsman,
De bewaker vuurde zijn re
volver af op de boot; de witte
pet van Marenval, meegenomen
door den kogel, vloog in de
zee. Op hetzelfde oogenblik liet
zich een vreeselijk gekraak hoo-
ren. De stoomsloep, met alle
macht tegen de politieboot aan
gestuurd, had haar midden door
gevaren,
(Wordt vervolgd,)