ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANOEREN
5e galeislaaf.
Openbare middelen
van vervoer.
BRESKENSCHE COURANT
VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Abonnementsprijs per drie maanden f 1.25
franco per po«t f 1,40
A d v e r t e n t i e p r ij s v an 1 5 regels 75 cent
Elke regel meer 15 cent. Ingez. Meded. 30 ct. p. regel.
Telefoon
No. 21
Drukker-Uitgever
E. BOOM—BLIEK
BRESKENS
Postgiro
17704
Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief.
Advertenties worden aangenomen tot uiterlijk
Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur
33e Jaargang
Woensdag 17 September 1924
Nummer 2962
Autobussen.
Met het oog op de vele auto
bussen, welke ten dienste van
het reizigersvervoer zijn ingesteld,
zijn de bepalingen ter verzeke
ring van de veiligheid der reizi
gers gewijzigd.
Deze bepalingen behelzen hoofd
zakelijk het keuren van auto
bussen.
Bij Kon. besluit van 13 Juni
1924 nu is bepaald, dat de motor
rijtuigen, waarmede bij het in
werking treden daarvan een
dienst wordt uitgeoefend, worden
geacht te zijn goedgekeurd voor
een termijn van drie maanden,
te rekenen van dat tijdstip, en
deze termijn alzoo 20 October
eindigt, zullen de autobussen, zal
daarmede de dienst kunnen
worden voortgezet, vóór dien
datum moeten worden gekeurd,
casu quo herkeurd.
De Keuring voor autobussen in
Zeeuwsch Vlaanderen zal ge
schieden door den heer A.
Vijgeboom te Vlissingen. De
plaatsen van keuring zijn Oost
burg en Axel.
De regelen voor de keuring
van motorrijtuigen (autobussen)
welke als openbaar middel van
vervoer zullen worden gebezigd
in Zeeland, zijn:
De deskundige zal bij het
onderzoek rekening houden, zoo
wel met de eischen, welke aan
een voertuig met het oog op de
veilgheid in het algemeen moe
ten worden gesteld, als met die,
welke daarbij komen in verband
met het te berijden traject en de
snelheid, die men daarop wil
bereiken.
Bij voertuigen, welke reeds
in gebruik zijn geweest, zal hij
zooveel mogelijk, zoowel bij eer
ste keuring als bij herkeuring,
nauwkeurig nagaan of er geen
aanwijzingen zijn, dat met het
voertuig ongevallen of aanrij
dingen hebben plaats gehad. Hij
zal daarnaar het verdere onder
zoek inrichten.
Buitendien zal hij steeds na-
Ja, zei zij met een flauw
knikje.
Deze rol is niet de beste van
mijn repertoire. Als u mij de
„Traviata" hoort zingen, zal ik
u beter bevallen.
Ik geloof het niet, antwoordde
ik stout. Het zou zeer pijnlijk
voor mij zijn u op het tooneel
te zien sterven.
Zij hief het voorhoofd op,
keek mij strak aan en zei
Waarom
Omdat die dood droeve her
inneringen bij mij zou opwekken.
Zij begon te lachen.
O, Franschman I Ontvankelijk
voor indrukken en sentimenteel.
Wat heeft de muziek van Verdi
met uw herinneringen te maken?
Dat zal ik u verklaren, als u
wilt.
Ik heb geen tijd, en dat is
jammer.
Welnu, lieve, viel Pector in.
Wilt ge met ons gaan soupeeren,
vanavond na de voorstelling
Het is heel vriendelijk van u
mij uit te noodigen, maar ik zal
t« vermoeid zijn. Ik moet mijn
gaan, welke slijtage-verachijn-
selen zich voorgedaan hebben en
in verband met de belangrijk
heid hiervan hetzij normale ver
nieuwingen of bijzondere voor
zieningen eischer.
Eischen tot vernieuwing of
voorziening worden eerder ge
steld, naarmate de gevolgen van
de slijtage of afwijkingen ern
stiger kunnen zijn, zooals bij
stuur- en reminrichting en be
vestigingen van veeren en assen.
Zoo noodig zal hij den eisch
stellen, verdachte onderdeelen te
demonteeren.
Hij zal den ondernemer op de
hoogte brengen van fouten of
nalatigheden in het onderhoud,
die weliswaar geen directe voor
ziening eischen, doch op den
duur een minder wenschelijken
invloed op de veiligheid hebben.
Definitieve afkeuring van een
aangeboden rijtuig zal niet dan
schriftelijk en onder opgaaf van
redenen mogen geschieden.
Bij de keuring wordt voorts
gelet op:
a. Stuurinrichting (gangbaar
heid en stuurwiel en voorwielen)
lo. of deze berekend is voor
de zwaarte van den wagen.
2o. op slijtage.
3o. nauw daarmede in ver
band staande deelen, welke, door
breken, bijv. invloed kunnen
uitoefenen op de stuurinrichting.
b. Veering.
lo. voor- en achterveeren.
2o. veerbouten en stroppen.
c. Remmen.
lo. 2 goede remmen aanwezig,
waarvan vooral de rem op de
achterwielen in goeden staat
moet zijn.
2o. voldoend sterk materiaal.
3o. mogen niet zwaar gaan
af vastgeroest zijn.
d. Assen.
lo. op slijtage.
e. Eigen gewicht en verdere
belasting.
lo. Letten op vermelding van
eigen gewicht.
2o. Controleeren of maximum
aantal niet te hoog is opgegeven.
f. Veiligheid.
lo. Er mag op geenerlei wijze
brandgevaar door verwarmings
leidingen, lekkende benzinelei-
stem sparen.
Wilt u mij dan veroorloven,
vroeg ik, u morgen op den dag
te komen bezoekeu
Heel graag. Ik logeer in het
Hotel des Ëtrangers, op het
Stadhuispleinna vier uur, als
u dat conveniëert. U kunt dan
een kop thee gebruiken en wij
kunnen wat praten.
Ik boog zonder te antwoorden.
Zij stak mijn metgezellen en mij
zelf de hand toe, begeleidde ons
tot aan den couloir der loges en
ging weer haar kamer binnen,
terwijl zij zorgvuldig de deur
weer sloot.
Eenmaal buiten de tegenwoor
digheid dezer vrouw, kreeg ik
de macht om te begrijpen en
gevolgtrekkingen te maken terug.
Als ik mijn naam niet had ge
hoord en de korte woorden,
Jenny Hawkins toegevoegd door
den man, die zich in haar loge
bevond, terwijl wij in den salon
waren, had ik ervan kunnen af
zien een gelijkenis te zoeken
tusschen Lea Perelli en de zan
geres, die vager werd, naar ge
lang ik mijn opmerkingen préci
seerde.
Maar de woorden en de naam,
die uitgesproken waren Want
wie was de man, die mij kende
en tot Jenny Hawkins zeide op
dingen, uitlaatpijpen, electrische
installatie enz. kunnen ontstaan
er moet in de luchttoevoerope
ningen van den carburator een
zeef van fijn kopergaas aanwe
zig zijn.
2o. Plaatsen, waar zich in het
pantser of elders olie of benzine
zou kunnen verzamelen, mogen
niet aanwezig zijn, zij moeten
van afvoergaten worden voor
zien. Het vullen der reservoirs
mag alleen dan geschieden, wan
neer de motor tot stilstand is
gebracht en er geen passagiers
in den autobus aanwezig zijn.
De motor mag niet aangezet
worden, alvorens het reservoir
gesloten is.
3o. Benzineleidingen mogen
niet van rubber of een dergelijk
materiaal worden vervaardigd,
en evenmin van verbindingsstuk
ken van deze stoffen worden
voorzien. Zij behooren met be
hulp van een naadlooze metalen
buis van voldoende sterkte en
nauwkeurig sluitende koppelin
gen en kranen zoodanig te wor
den aangelegd en bevestigd,
dat er geen kans op lekken en
breuk door trillingen ontstaat.
De hoofdafsluiter moet zoo dicht
mogelijk bij het reservoir ge.
monteerd zijn. In ieder geval
moet óf deze óf een andere
kraan in de hoofdleiding onder
direct bereik van den bestuur
der zijn.
4o. Petroleum-, olie- of ben
zinedampen worden in het in
wendïge van de caroserrie niet
toegelaten. Acetyleengenerators
moeten buiten de motorkap wor
den aangebracht.
Bij gesloten carosseriën mogen
geen benzinedampen, acetyleeu-
of uitlaatgassen in het inwendige
van de carosserie kunnen door
dringen. Verwat mingsapparaten,
die gassen ontwikkelen, mogen
niet zonder afvoer gebruikt wor
den de carosserie moet behoor
lijk geventileerd zijn.
5o. Het voertuig moet van
ten minste twee uitgangen in
verschillende wanden van het
voertuig zijn voorzien, d. w. z.
ia de ruimte, welke voor de
passagiers bestemd is. Een uit
gang in den achterwand en een
te passen, als ik verscheen
Ik voelde mij opnieuw aan
gegrepen door een brandende
nieuwsgierigheid. Ik bekommer
de mij niet meer om de zangeres.
Ik wilde weten, wie haar met
gezel was, de Franschman, die
mij kende en die, wanneer ik
hem maar even zag, mij den
toestand moest ophelderen.
In de zaal gekomen, vroeg
Pector
Zullen we blijven
Ik heb werkelijk een weinig
hoofdpijn, zei ik.
Alle noten van de partituur
warrelen in mijn hoofd dooreen.
Ik zou wel wat in de lucht wil
len gaan.
Welnu, dan zal ik het rijtuig
wegzenden. We zullen te voet
naar huis gaan.
Het toeval bracht ons op het
plein, waar zich het monumen
tale stadhuis verheft.
Ik vroeg
Waar is het hotel des Ëtran
gers?
Tegenover ons, die breede
verlichte gevel. Het is geen huis
van zeventien verdiepingen zooals
in New-York. Wij hebben hier
plaats genoeg om te bouwen.
Wilt ge binnengaan Er is een
uitstekend restaurant in.
Ik had het plan opgevat Jenr.y
uitgang in den zijwand, rechts
of links, al naar gelang het stuur
links of rechts in de wagen be
vestigd is. Zitplaatsen mogen
zich niet voor of tegen de por
tieren bevinden. Deze moeten
naar buiten openen, en ten minste
twee, welke in verschillende
wanden aangebracht zijn, moeten
zoowel van binnen als van buiten
te bedienen zijn. De twee mini
maal geëischte uitgangen moeten
zoover mogelijk van elkaar ver
wijderd worden aangebracht, en
mogen dus b.v. niet aan dezelf
den hoek van de carosserie aan
sluiten.
6o. De portieren mogen niet
van grendels of z g. nachtscho
ten in de sloten voorzien zijn.
Zij moeten sluitingen bezitten
die door vast en solide daaraan
bevestigde handgrepen worden
bediend, zoodat het openen door
middel van losse sleutels niet
wordt toegelaten. De porfieren
mogen geen neiging vertoonen
te klemmen en de bouw van de
carosserie moet voldoende sterk
zijn, om te waarborgen, dat
deze toestand behouden blijft.
Het is wel geoorloofd, de por
tieren, welke in verband met een
ordelijke exploitatie slechts voor
een bepaald doel werden aan
gebracht, te voorzien van des-
betreflende opschriften zooals:
,Geen uitgang". .Nooduitgang",
„Uitsluitend Uitgang" e. d.
7o. In den wagen moet on
der direct bereik van den be
stuurder een goed werkend brand-
bluachapparaat aanwezig zijn,
geschikt voor het blusschen van
benzinebranden. Bij gesloten bus
sen worde dit bij voorkeur te
gen een der stijlen naast de
chauffeursplaats bevestigd, zoo
dat het in geval van nood ook
voor passagiers bereikbaar is
er moet een verbandtrommel
met verbandmiddel in den wa
gen aanwezig zijn.
8o. Algeheel rookverbod voor
passagiers en chauffeur.
9o. Het gebruiken of bij zich
hebben van sterken drank of an
dere alcohol houdende dranken
is gedurende den diensttijd aan
het personeel verboden.
lOo. Het medevoeren van licht
Hawkins op te wachten voor de
deur van het hotel, om haar met
haar metgezel te verrassen. Een
voorgevoel zeide mij, dat zij in
zijn gezelschap naar huis zou
gaan en dat ik dan in een se
conde het geheim dier vrouw
zou vernemen.
Want er viel niet aan te twij
felen, zij had een geheim. Ik
volgde mijn beide metgezellen
in het hotel en ik zette mi] met
hen voor een tafel neer, met
ververschingen beladen. Na een
oogenblik riep ik den kellner
Hoe laat gaat de schouwburg
uit
Tegen twaalf uur.
Goed.
Pector vroeg mij lachend
Wilt ge Jenny Hawkins op
wachten
Hij scheen in mijn gedachten
te hebben gelezen. Ik antwoord
de hem
Werkelijk, ik zou haar nu
eens graag op straat willen zien,
nu ik haar op het tooneel gezien
heb.
Vrouwen verliezen zooveel, als
zij haar kostuum en haar blan
ketsel afleggen I Als zij de moeite
niet waard is, ga ik morgen niet
naar haar toe.
Geloof me, zij is wel de moeite
waard.
ontplofbare stoffen is verboden.
Hieronder is ook te rekenen
benzine, anders dan in de daar
voor bestemde en goedgekeurde
reservoirs. Het medevoeren zoo
wel van volle als van ledige
benzinebussen is strafbaar aan
gezien in de laatste gemeenlijk
een uiterst gevaarlijk explosief
mengsel aanwezig is.
Het ontwapeningsidee
van Prof. Dr D. v. Embden
in
W. Zeeuwsch-Vlaanderen.
Op initiatief van de Afdeeling
Oostburg van den Vrijz. Dem.
Bond werd te Oostburg op Zon
dag 14 September een Landdag
georganiseerd, waarvoor als spre
kers zouden optreden Jac. Welle-
man, Burgemeester van Krabben-
dijke, Ds. E. van Ruijtenberg,
Ned. Herv. Predikant te Oost
burg, Prof. Dr van Embden, Lid
van de Eerste Kamer en Mr P.
J. Oud, Lid van de Tweede
Kamer.
Door het minder gunstige weer
werd evenwel de bijeenkomst ge
houden in het ruime beu-sgebouw
te Oostburg, dat geheel met aan
dachtige toehoorders was gevuld
en welke bijeenkomst werd op
geluisterd door het muiekgezel-
schap „Veronica" te Zuidzande,
dat zich evenwel pas li t hooren,
toen de bijeenkomst was afge-
loopen.
Na het openingswoord van den
voorzitter den heer Tj. Fr. van
der Werff te Oostburg trad
als eerste spreker op de heer
WELLEMAN, die het eene ge
lukkige gedachte van de afd.
Oostburg noemde om een land
dag te beleggen met als onder
werp „Nationale ontwapening".
Spr. had het over de landsbe
langen en het veroordeel en over
de schuldigen, die hier niet ter
vergadering komen. Volgens spr.
worden de Vrijz. Dem. idealisten
genoemd, wier nieuwe voorstellen
steeds worden bestreden, door
anderen verkeerd worden voor
gesteld, zelfs door het uitspreken
van verdachtmakingen; evenwel
Nu, dat wil ik wel eens zien.
Ga uw gang I Wij zullen op
u wachten.
Ik vertrok haastig. Ik had de
vrijheid van handelen gekregen,
die ik wenschte.
De portier, wien ik een dollar
fooi gaf, gaf mij de noodige in
lichtingen.
Milord, de dame stapt onder
den koepel uit haar rijtuig, gaat
de vestibule door en dan langs
deze trap naar boven.
Haar appartement is op de
eerste verdieping Zij zal wel
gauw thuis komen.
Na eenige minuten kondigde
het geratel van wielen op het
trottoir aan, dat het rijtuig der
diva naderde.
De portier kwam aangeloopen
om haar te helpen uitstappen.
Het portier werd geopend en,
geheel in haar bont gebikkeld,
stapte Jenny Hawkins met vlug
gen tred uit, daarbij even een
prachtig been vertoonend. Zij
keek om zich heen, wierp een
snellen, onderzoekenden blik op
mij, herkende mij niet, want ik
was in mijn kraag weggedoken
en mijn sigaar dampte geweldig,
en zich wendend tot iemand in
het rijtuig, zeide zij in 't Fra sch:
Kom vriend.
(Wordt vervolgd.)