ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANOEREN 5e galeislaaf. Openbare middelen van vervoer. BRESKENSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN Abonnementsprijs per drie maanden f 1.25 franco per po«t f 1,40 A d v e r t e n t i e p r ij s v an 1 5 regels 75 cent Elke regel meer 15 cent. Ingez. Meded. 30 ct. p. regel. Telefoon No. 21 Drukker-Uitgever E. BOOM—BLIEK BRESKENS Postgiro 17704 Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief. Advertenties worden aangenomen tot uiterlijk Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur 33e Jaargang Woensdag 17 September 1924 Nummer 2962 Autobussen. Met het oog op de vele auto bussen, welke ten dienste van het reizigersvervoer zijn ingesteld, zijn de bepalingen ter verzeke ring van de veiligheid der reizi gers gewijzigd. Deze bepalingen behelzen hoofd zakelijk het keuren van auto bussen. Bij Kon. besluit van 13 Juni 1924 nu is bepaald, dat de motor rijtuigen, waarmede bij het in werking treden daarvan een dienst wordt uitgeoefend, worden geacht te zijn goedgekeurd voor een termijn van drie maanden, te rekenen van dat tijdstip, en deze termijn alzoo 20 October eindigt, zullen de autobussen, zal daarmede de dienst kunnen worden voortgezet, vóór dien datum moeten worden gekeurd, casu quo herkeurd. De Keuring voor autobussen in Zeeuwsch Vlaanderen zal ge schieden door den heer A. Vijgeboom te Vlissingen. De plaatsen van keuring zijn Oost burg en Axel. De regelen voor de keuring van motorrijtuigen (autobussen) welke als openbaar middel van vervoer zullen worden gebezigd in Zeeland, zijn: De deskundige zal bij het onderzoek rekening houden, zoo wel met de eischen, welke aan een voertuig met het oog op de veilgheid in het algemeen moe ten worden gesteld, als met die, welke daarbij komen in verband met het te berijden traject en de snelheid, die men daarop wil bereiken. Bij voertuigen, welke reeds in gebruik zijn geweest, zal hij zooveel mogelijk, zoowel bij eer ste keuring als bij herkeuring, nauwkeurig nagaan of er geen aanwijzingen zijn, dat met het voertuig ongevallen of aanrij dingen hebben plaats gehad. Hij zal daarnaar het verdere onder zoek inrichten. Buitendien zal hij steeds na- Ja, zei zij met een flauw knikje. Deze rol is niet de beste van mijn repertoire. Als u mij de „Traviata" hoort zingen, zal ik u beter bevallen. Ik geloof het niet, antwoordde ik stout. Het zou zeer pijnlijk voor mij zijn u op het tooneel te zien sterven. Zij hief het voorhoofd op, keek mij strak aan en zei Waarom Omdat die dood droeve her inneringen bij mij zou opwekken. Zij begon te lachen. O, Franschman I Ontvankelijk voor indrukken en sentimenteel. Wat heeft de muziek van Verdi met uw herinneringen te maken? Dat zal ik u verklaren, als u wilt. Ik heb geen tijd, en dat is jammer. Welnu, lieve, viel Pector in. Wilt ge met ons gaan soupeeren, vanavond na de voorstelling Het is heel vriendelijk van u mij uit te noodigen, maar ik zal t« vermoeid zijn. Ik moet mijn gaan, welke slijtage-verachijn- selen zich voorgedaan hebben en in verband met de belangrijk heid hiervan hetzij normale ver nieuwingen of bijzondere voor zieningen eischer. Eischen tot vernieuwing of voorziening worden eerder ge steld, naarmate de gevolgen van de slijtage of afwijkingen ern stiger kunnen zijn, zooals bij stuur- en reminrichting en be vestigingen van veeren en assen. Zoo noodig zal hij den eisch stellen, verdachte onderdeelen te demonteeren. Hij zal den ondernemer op de hoogte brengen van fouten of nalatigheden in het onderhoud, die weliswaar geen directe voor ziening eischen, doch op den duur een minder wenschelijken invloed op de veiligheid hebben. Definitieve afkeuring van een aangeboden rijtuig zal niet dan schriftelijk en onder opgaaf van redenen mogen geschieden. Bij de keuring wordt voorts gelet op: a. Stuurinrichting (gangbaar heid en stuurwiel en voorwielen) lo. of deze berekend is voor de zwaarte van den wagen. 2o. op slijtage. 3o. nauw daarmede in ver band staande deelen, welke, door breken, bijv. invloed kunnen uitoefenen op de stuurinrichting. b. Veering. lo. voor- en achterveeren. 2o. veerbouten en stroppen. c. Remmen. lo. 2 goede remmen aanwezig, waarvan vooral de rem op de achterwielen in goeden staat moet zijn. 2o. voldoend sterk materiaal. 3o. mogen niet zwaar gaan af vastgeroest zijn. d. Assen. lo. op slijtage. e. Eigen gewicht en verdere belasting. lo. Letten op vermelding van eigen gewicht. 2o. Controleeren of maximum aantal niet te hoog is opgegeven. f. Veiligheid. lo. Er mag op geenerlei wijze brandgevaar door verwarmings leidingen, lekkende benzinelei- stem sparen. Wilt u mij dan veroorloven, vroeg ik, u morgen op den dag te komen bezoekeu Heel graag. Ik logeer in het Hotel des Ëtrangers, op het Stadhuispleinna vier uur, als u dat conveniëert. U kunt dan een kop thee gebruiken en wij kunnen wat praten. Ik boog zonder te antwoorden. Zij stak mijn metgezellen en mij zelf de hand toe, begeleidde ons tot aan den couloir der loges en ging weer haar kamer binnen, terwijl zij zorgvuldig de deur weer sloot. Eenmaal buiten de tegenwoor digheid dezer vrouw, kreeg ik de macht om te begrijpen en gevolgtrekkingen te maken terug. Als ik mijn naam niet had ge hoord en de korte woorden, Jenny Hawkins toegevoegd door den man, die zich in haar loge bevond, terwijl wij in den salon waren, had ik ervan kunnen af zien een gelijkenis te zoeken tusschen Lea Perelli en de zan geres, die vager werd, naar ge lang ik mijn opmerkingen préci seerde. Maar de woorden en de naam, die uitgesproken waren Want wie was de man, die mij kende en tot Jenny Hawkins zeide op dingen, uitlaatpijpen, electrische installatie enz. kunnen ontstaan er moet in de luchttoevoerope ningen van den carburator een zeef van fijn kopergaas aanwe zig zijn. 2o. Plaatsen, waar zich in het pantser of elders olie of benzine zou kunnen verzamelen, mogen niet aanwezig zijn, zij moeten van afvoergaten worden voor zien. Het vullen der reservoirs mag alleen dan geschieden, wan neer de motor tot stilstand is gebracht en er geen passagiers in den autobus aanwezig zijn. De motor mag niet aangezet worden, alvorens het reservoir gesloten is. 3o. Benzineleidingen mogen niet van rubber of een dergelijk materiaal worden vervaardigd, en evenmin van verbindingsstuk ken van deze stoffen worden voorzien. Zij behooren met be hulp van een naadlooze metalen buis van voldoende sterkte en nauwkeurig sluitende koppelin gen en kranen zoodanig te wor den aangelegd en bevestigd, dat er geen kans op lekken en breuk door trillingen ontstaat. De hoofdafsluiter moet zoo dicht mogelijk bij het reservoir ge. monteerd zijn. In ieder geval moet óf deze óf een andere kraan in de hoofdleiding onder direct bereik van den bestuur der zijn. 4o. Petroleum-, olie- of ben zinedampen worden in het in wendïge van de caroserrie niet toegelaten. Acetyleengenerators moeten buiten de motorkap wor den aangebracht. Bij gesloten carosseriën mogen geen benzinedampen, acetyleeu- of uitlaatgassen in het inwendige van de carosserie kunnen door dringen. Verwat mingsapparaten, die gassen ontwikkelen, mogen niet zonder afvoer gebruikt wor den de carosserie moet behoor lijk geventileerd zijn. 5o. Het voertuig moet van ten minste twee uitgangen in verschillende wanden van het voertuig zijn voorzien, d. w. z. ia de ruimte, welke voor de passagiers bestemd is. Een uit gang in den achterwand en een te passen, als ik verscheen Ik voelde mij opnieuw aan gegrepen door een brandende nieuwsgierigheid. Ik bekommer de mij niet meer om de zangeres. Ik wilde weten, wie haar met gezel was, de Franschman, die mij kende en die, wanneer ik hem maar even zag, mij den toestand moest ophelderen. In de zaal gekomen, vroeg Pector Zullen we blijven Ik heb werkelijk een weinig hoofdpijn, zei ik. Alle noten van de partituur warrelen in mijn hoofd dooreen. Ik zou wel wat in de lucht wil len gaan. Welnu, dan zal ik het rijtuig wegzenden. We zullen te voet naar huis gaan. Het toeval bracht ons op het plein, waar zich het monumen tale stadhuis verheft. Ik vroeg Waar is het hotel des Ëtran gers? Tegenover ons, die breede verlichte gevel. Het is geen huis van zeventien verdiepingen zooals in New-York. Wij hebben hier plaats genoeg om te bouwen. Wilt ge binnengaan Er is een uitstekend restaurant in. Ik had het plan opgevat Jenr.y uitgang in den zijwand, rechts of links, al naar gelang het stuur links of rechts in de wagen be vestigd is. Zitplaatsen mogen zich niet voor of tegen de por tieren bevinden. Deze moeten naar buiten openen, en ten minste twee, welke in verschillende wanden aangebracht zijn, moeten zoowel van binnen als van buiten te bedienen zijn. De twee mini maal geëischte uitgangen moeten zoover mogelijk van elkaar ver wijderd worden aangebracht, en mogen dus b.v. niet aan dezelf den hoek van de carosserie aan sluiten. 6o. De portieren mogen niet van grendels of z g. nachtscho ten in de sloten voorzien zijn. Zij moeten sluitingen bezitten die door vast en solide daaraan bevestigde handgrepen worden bediend, zoodat het openen door middel van losse sleutels niet wordt toegelaten. De porfieren mogen geen neiging vertoonen te klemmen en de bouw van de carosserie moet voldoende sterk zijn, om te waarborgen, dat deze toestand behouden blijft. Het is wel geoorloofd, de por tieren, welke in verband met een ordelijke exploitatie slechts voor een bepaald doel werden aan gebracht, te voorzien van des- betreflende opschriften zooals: ,Geen uitgang". .Nooduitgang", „Uitsluitend Uitgang" e. d. 7o. In den wagen moet on der direct bereik van den be stuurder een goed werkend brand- bluachapparaat aanwezig zijn, geschikt voor het blusschen van benzinebranden. Bij gesloten bus sen worde dit bij voorkeur te gen een der stijlen naast de chauffeursplaats bevestigd, zoo dat het in geval van nood ook voor passagiers bereikbaar is er moet een verbandtrommel met verbandmiddel in den wa gen aanwezig zijn. 8o. Algeheel rookverbod voor passagiers en chauffeur. 9o. Het gebruiken of bij zich hebben van sterken drank of an dere alcohol houdende dranken is gedurende den diensttijd aan het personeel verboden. lOo. Het medevoeren van licht Hawkins op te wachten voor de deur van het hotel, om haar met haar metgezel te verrassen. Een voorgevoel zeide mij, dat zij in zijn gezelschap naar huis zou gaan en dat ik dan in een se conde het geheim dier vrouw zou vernemen. Want er viel niet aan te twij felen, zij had een geheim. Ik volgde mijn beide metgezellen in het hotel en ik zette mi] met hen voor een tafel neer, met ververschingen beladen. Na een oogenblik riep ik den kellner Hoe laat gaat de schouwburg uit Tegen twaalf uur. Goed. Pector vroeg mij lachend Wilt ge Jenny Hawkins op wachten Hij scheen in mijn gedachten te hebben gelezen. Ik antwoord de hem Werkelijk, ik zou haar nu eens graag op straat willen zien, nu ik haar op het tooneel gezien heb. Vrouwen verliezen zooveel, als zij haar kostuum en haar blan ketsel afleggen I Als zij de moeite niet waard is, ga ik morgen niet naar haar toe. Geloof me, zij is wel de moeite waard. ontplofbare stoffen is verboden. Hieronder is ook te rekenen benzine, anders dan in de daar voor bestemde en goedgekeurde reservoirs. Het medevoeren zoo wel van volle als van ledige benzinebussen is strafbaar aan gezien in de laatste gemeenlijk een uiterst gevaarlijk explosief mengsel aanwezig is. Het ontwapeningsidee van Prof. Dr D. v. Embden in W. Zeeuwsch-Vlaanderen. Op initiatief van de Afdeeling Oostburg van den Vrijz. Dem. Bond werd te Oostburg op Zon dag 14 September een Landdag georganiseerd, waarvoor als spre kers zouden optreden Jac. Welle- man, Burgemeester van Krabben- dijke, Ds. E. van Ruijtenberg, Ned. Herv. Predikant te Oost burg, Prof. Dr van Embden, Lid van de Eerste Kamer en Mr P. J. Oud, Lid van de Tweede Kamer. Door het minder gunstige weer werd evenwel de bijeenkomst ge houden in het ruime beu-sgebouw te Oostburg, dat geheel met aan dachtige toehoorders was gevuld en welke bijeenkomst werd op geluisterd door het muiekgezel- schap „Veronica" te Zuidzande, dat zich evenwel pas li t hooren, toen de bijeenkomst was afge- loopen. Na het openingswoord van den voorzitter den heer Tj. Fr. van der Werff te Oostburg trad als eerste spreker op de heer WELLEMAN, die het eene ge lukkige gedachte van de afd. Oostburg noemde om een land dag te beleggen met als onder werp „Nationale ontwapening". Spr. had het over de landsbe langen en het veroordeel en over de schuldigen, die hier niet ter vergadering komen. Volgens spr. worden de Vrijz. Dem. idealisten genoemd, wier nieuwe voorstellen steeds worden bestreden, door anderen verkeerd worden voor gesteld, zelfs door het uitspreken van verdachtmakingen; evenwel Nu, dat wil ik wel eens zien. Ga uw gang I Wij zullen op u wachten. Ik vertrok haastig. Ik had de vrijheid van handelen gekregen, die ik wenschte. De portier, wien ik een dollar fooi gaf, gaf mij de noodige in lichtingen. Milord, de dame stapt onder den koepel uit haar rijtuig, gaat de vestibule door en dan langs deze trap naar boven. Haar appartement is op de eerste verdieping Zij zal wel gauw thuis komen. Na eenige minuten kondigde het geratel van wielen op het trottoir aan, dat het rijtuig der diva naderde. De portier kwam aangeloopen om haar te helpen uitstappen. Het portier werd geopend en, geheel in haar bont gebikkeld, stapte Jenny Hawkins met vlug gen tred uit, daarbij even een prachtig been vertoonend. Zij keek om zich heen, wierp een snellen, onderzoekenden blik op mij, herkende mij niet, want ik was in mijn kraag weggedoken en mijn sigaar dampte geweldig, en zich wendend tot iemand in het rijtuig, zeide zij in 't Fra sch: Kom vriend. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1924 | | pagina 1