ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN IMelijksch Overzicht, Tien dagen fietstocht. BRESKENSCHE COURANT VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN Abonnementsprijs per drie maanden f 1.25 met 15 cent dispositiekosten. Advertentieprijs van 1 5 regels 75 cent Elke regel meer 15 cent. Ingez. Meded. 30 ct. p. regel. Drukker-Uitgever E. BOOM—BLIEK TNo.'°2? BRESKENS p°7s$4ro Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief. Tijdelijk verhoogd met 20 pCt. Advertenties worden aangenomen tot uiterlijk Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur 32e Jaargang Zaterdag 3 Maart 1923 Nummer 2806 Naïeveteit is over 't algemeen ongetwijfeld een bewijs van een onbedorven aard en een kinder lijk .gemoed. Wie al te veel van het 'even gezien en begrepen heeft en daardoor zijn naïeve kinderlijkheid is kwijtgeraakt, heeft meestal ook zijns ondanks den verderfelijken en bederven- den invloed van dat leven wel ondergaan. Wij in het midden van Europa, waar de beschaving als 't ware haar centraal punt en haar uit gang heeft, hebben te veel ge zien en er onze blijmoedige on bedorvenheid en geloof in de wereld en de menscheid bij in geboet. En wij glimlachen on willekeurig een beetje uit de hoogte, wanneer we lezen, dat de Finsche juristen een oproep openbaar hebben gemaakt om te protesteeren tegen de veroor deeling van Duitschers in het Roergebied, die weigeren de bevelen van de Fransche bezet tingsautoriteiten op te volgen, omdat dergelijke veroordeeling in strijd zou zijn met het volken recht. Die menschen uit het hooge Noorden ook Groote kinderen zijn het nog. Wij men schen hier, weten wel beter. We weten, dat het altijd zoo gaat in de wereld, dat de sterkste het recht maakt en dat dat van het volkenrecht en zoo maar een mooi praatje is om de las tige exemplaren van het men- schensoort, die de idealisten zijn, zoet te houden. Wij gelooven niet meer, dat verzet helpt of dat het ooit anders zal worden en hebben al lang verleerd, ons te ergeren. Maar in de glimlach onzer oogen komttoch de zachte glans der toegenegenheid. We houden er toch van, van die naïeveteit, die nog gelooft, van dat optimisme, dat nog tegen het leven opdurft. En even in ons hart ja het kan gebeuren steekt een angeltje van de afgunst soms zijn puntige scherpte omhoog. Zouden we ook niet willen gelooven als die groote DOOR J. W. I). 31 Juli. 10 Augustus. 2) Anton Verbergh, no. drie van de club, mede klasse-genoot van Marcus, stond al van verre te zwaaien met zijn arm als was het een pompzwengel, en wij beiden bleven natuurlijk, zoodra we dat in de gaten kregen, niet achter. Nog enkele minuten en de boot meerde vast aan de ponton, een schok, een schuring langs den wand en de loopplank vormde reeds de verbinding met den vasten wal. Alle passagiers hadden zich natuurlijk opgehoopt daar waar ze de stoomboot konden ver laten. Hét is nu eenmaal een menschelijke eigenschap om bij het uit- en instappen bij trein of tram steeds zooveel mogelijk te dringen, en niets en niemand ontziend, steeds te trachten de eerste te zijn. Zoo ook nu op de boot, alle reizigers, groot en klein, beladen met koffers,pakjes, en meestal nog een fiets aan de kinderen daar? Want het zijn toch die kinderen, het is hun optimisme, dat de wereld nog redden kan... misschien. De Franschen zijn bezig het aan de Roer kapot te slaan. Anderen hebben het ook gedaan, de Duitschers, de Engelschen, de Amerikanen, wij allemaal. Nu doen het de Franschen. Komt het misschien omdat ze zelf niet meer gelooven, niet meer hoopen dat alles nog terecht kan komen Het lijkt er naar. Want wat ze nu doen, dient niet meer om kolen of schade vergoeding te krijgen, dient ook niet om hun veiligheid te ver zekeren. Het dient alleen... Ja waar dient het voor „Een wilde, ziedende haat laait je, vooral onder de arbeiders,in het Roer gebied overal te gemoet", schreef de bekende correspondent van de Nieuwe Rotterdamsche Cou rant, Dr. Blankenstein. Dat kan toch hèt doel der Franschen niet zijn. Maar waarvoor plun deren ze dan gebouwen uit en berooven de voorbijgangers op straat, houden ze treinen aan en mishandelen de bevolking Is het zenuwachtige radeloosheid Ze hebben, zoo zeggen ze zelf, uitstekende resultaten bereikt met een nieuwe methode om de rust te herstellen en een eind te maken aan de houding van de winkeliers te Essen, die weiger den hun waren te verkoopen aan Franschen en Belgen. Een vrachtauto houdt stil voor een winkel, een militair stapt eral en gaat de winkel binnen. Wei gert hij te verkoopen, dan wordt hij onmiddellijk in den wagen geplaatst, die zijn weg vervolgt. Het is ongetwijfeld een nieuw en origineel middel. Maar de toepassing werpt een eigenaar dig licht op het herstel van de rust. De zekerste manier om ie mand z'n mond te laten houden, is ongetwijfeld hem een kopje kleiner te maken. Maar men pleegt dit ook anders te noemen, dan iemand overtuigen. Het is trouwens duidelijk, dat de Franschen zelf in deze mid delen niet al te veel vertrouwen meer hebben. Met een opmer- hand, wrongen zich zooveel ze konden vooruit, in toom gehou den door de vermanende woor den der matrozen. Anton, de gepersonifieerde kalmte, bleef op zijn gemak wat achteraf staan, met een gezicht alsof hij zeggen wilde „laat schuiven dat zaak je" en heel rustig wachtte hij tot de groote haastige reizigers- stroom zich van de boot had afgeperst. Toen ging ook hij. De onder-ons-jongens begroe ting liep natuurlijk kalm af en na nog even over van alles en nog wat, de reis betreffend, te hebben gepraat maakten we aanstalten op te stappen, maar toen ik Anton, zwoegend onder zijn vrachtje, zoo eens monsterde, kon ik niet nalaten op te merken „Zeg Anton, wat ben je eigen lijk van plan, ga je Heemskerk en Barendse achterna En dat was heusch niet te veel gezegdzwaar pak van achteren, kleiner dito van voren op zijn fiets en dan nog een rugzak als een wijnvat. Noch Marcus, noch ik zelf konden er met ons verstand bij wat hij daar toch allemaal had mee gebracht. „Als jullie nog een oogenblik geduld hebben, zal ik 't je zeg- kelijke zenuwachtigheid trachten ze zich thans reeds tegen de mogelijke gevolgen te verzekeren. Want de merkwaardige hofma kerij niet alleen aan Italië, maar zelf aan Sovjet-Rusland is niet anders dan een poging daartoe nu het gevaar groeit, dat En geland zich van Frankrijk gaat afkeeren en Amerika steeds boozer begint te kijken. Den nu pas overleden Franschen staatsman Delcassé, wordt als zijn grootste eer nagegeven dat hij zoo voorzichtig is geweest tegen de macht van het groeien de Duitschland lang voor 1914 het eenheidsfront gevormd te hebben, waartegen die macht zich vroeg of laat te pletter moest stooten. Is Poincaré er jaloersch door geworden? Er zijn kringen, ook in Frankrijk, die hem een deel van de eer geven, waarmee nu Delcassé overladen wordt en hem Poin- caré-la-guerre noemen. Maar het zou mogelijk zijn, dat deze eer hem niet genoeg is en hij met zijn aandeel in de oorlogs toebereidselen voor den grooten wereldoorlog niet tevreden, op Delcassé's voorbeeld een nieuw front trachte te vormen, waar tegen eenmaal de Duitsche re vanche, die thans aan de Roer tot nieuw leven gewekt wordt, zich te pletter moet loopen. Het Italië van Mussolini heeft er wel ooren naar. Maar Rus land? Tot nu toe heeft het het met de andere partij gehouden, met die der overwonnenen, die het ongetwijfeld tot de partij Jer overwinnaars hoopt te ma ken. Met Turkije is het gelukt. Want het dient nergens meer toe nog de officieele fictie te handhaven, dat het overwonnen is. Te Angora wordt thans over het vredesverdrag beslist, dat de geallieerde overwinnaars te onderteekenen zullen hebben. En het is meer dan waarschijnlijk dat deze overwinnaars zich on derwerpen zullen, zelf wellicht, wanneer het de Turken mocht invallen Mesopotamië en Syrië terug te eischen. Het kan verkeeren. Dat is gen, laten we eerst opstappen, anders vervallen we in 't donker en ik heb niet veel lust om nou al een proces-verbaal op mijn dak te krijgen". Zoo gezegd, zoo gedaan met een vaartje de hal uitgestapt en in een flink gangetje naar Mid delburg, druk pratend over de toebereidselen voor de groote reis. Het jaar te voren, op het eind van Juli, hadden Marcus en ik een fietstocht gemaakt van uit Middelburg, door Brabant, Gel derland en Utrecht langs de routeMiddelburg-den Bosch- Nijmegen - Arnhem-Zutphen-Lo- chem-Apeldoorn Ede (met uit stapje naar Wageningen en Renkum) Wijk bij Duurstede- Kuilenburg-Leerdam-Gorinchem Geertruidenberg-Rozendaal-Mid delburg. Nu was de zomer dat jaar prachtig, het weer was zoo vast men maar wenschen kon en weken te voren mocht men al gerust plannen maken, men kon er op aan, het weer zou geen spelbreker zijn. Dat groote plan was natuurlijk niet ineens in elkaar gezet, maar langzaam aan; reeds maanden terug had den we het idee opgevat, en ongetwijfeld ook voor de Roer bevolking en Duitschland een bemoedigende gedachte. Turkije heeft het voorbeeld gegeven. En het machtige, het overmachtige, angstige Frankrijk ziet al het spookbeeld van een Russisch Duitsch-Turksche alliantie voor zijn verschrikte oogen opdoe men. Wie weet, of straks niet de rollen omkeeren en Duitsch land zijn beurt krijgt. Totdat de Finnen gelijk krij gen en het recht zijn beurt krijgt. Het optimisme is ontsterfelijk, nietwaar? Maar het is toch ze ker nog een langen moeilijken weg daarheen. De Waterleiding voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Wie vreest niet den nood der tijden Wie acht niet versobering en bezuiniging in openbaar en particular leven noodzakelijk? Maar behalve bezuinigings maatregelen, dus negatieve, zijn ook de positieve noodig, dat zijn de maatregelen die, inge geven door gezond optimisme en verstandig vooruitzien, de verbetering van toestanden be oogen, om den bestaansstrijd voor de toekomst te verlichten. Een dergelijk inzicht zal in onzen tijd van bezuiniging nirt schromen voor uitgaven, mits voor productieve werken. Een goede watervoorziening is een eerste vereischte voor de volksgezondheid, voor de vee teelt, het zuivelbedrijf en de industrie. De ouden besteedden er schat ten aan, onze beschaving miste aanvankelijk het inzicht in het nut ervan, maar de laatste halve eeuw heeft de oogen geopend. Ook ons land is niet achter gebleven en in de laatste jaren zijn zelf vele plattelandsgemeen ten de zegeningen van een goe de watervoorziening deelachtig geworden. Zuid-Beveland bezit sinds 1913 zijn waterleiding; Het Provinciaal Waterleiding bedrijf van Noordholland voor ziet reeds 56 gemeenten van steeds meer en meer uitgewerkt, om in de zomervacantie zoo'n tocht te ondernemen. Eerst waren er natuurlijk een berg bezwaren te overwinnen geweest, vooral van de zijde onzer ouders, die aanvankelijk maar rare ge' zichten zetten, toen we met onze voorstellen op het tapijt kwamen. Nu kan zoo'n tocht gemaakt worden op verschillende wijzen, zoo kan men bijvoorbeeld van te voren de afstanden bepalen die men achtereenvolgens zal af- leggen en dan in hotels over nachten. Maar wij hadden ons gedacht de tocht te ondernemen als echte touristen en gedurende de reis zoo vrij en onafhanke lijk te zijn als een vogeltje in de lucht. We zouden een tent meesjouwen op onze fietsen, alles hetgeen we verder beslist noodig hadden in de rugzak en dan vooruit, voor onbepaalden tijd de wereld inwel langs een bepaalde route, maar de afstan den geheel latende afhangen van ons zelf en de omstandig heden. Zooals ik reeds zeide, eer het zoover was dat we goed en wel Middelburg uittuften ter aanvaarding van de groote reis, hadden we bergen moeten ver- zuiver water. Dit jaar zullen de waterleidingen voor het eiland Tholen en voor 't Noordweste lijk deel van Noord-Brabant gereed komen in aanbouw is een centrale watervoorziening in FTiesland en voor een in het Westland had onlangs de aan besteding plaats. Zeeuwsch-Vlaanderen wacht nog altijd op zijn waterleiding. Tal van gemeenten hebben er steeds gebrek aan goed water en vaak aan voldoende water, de industrie lijdt er groote scha de door het brakke grondwater. Groote uitgaven voor het boren van diepe putten blijken vruch teloos. Van 1910 dateeren de plan nen voor een centrale watervoor ziening die voorloopig geen re sultaat hadden. In 1918 werd Rijkssteun ver kregen voor het opmaken van een volledig plan, waarmede het Rijksbureau voor Drinkwa tervoorziening werd belast. Van alle zijden werd de zaak beke ken. Nagegaan werd of de bodem van Zeeuwsch-Vlaande ren zelf voldoende goed water bevatte. Het bleek dat zulks inderdaad in de omgeving van St. Jansteen en Clinge het ge val was uitgebreide en kostbare pompproeven en onderzoekingen hebben de noodige zekerheid verschaft. Een andere oplossing werd onderzocht; Waterwinning op den Brabantschen wal. Een spe ciale Staatcommissie werd hier toe ingesteld waarin speciali teiten op het gebied van water staat, waterleiding, zinkers voor gas en water, zitting hadden. Deze commissie concludeerde dat het technisch mogelijk was, het water uit Noord-Braband daor een zinkerbuis door de Schelde te voeren. Zij gaf de beste oplossingen voor dit vraag stuk aan onder bijvoeging van kosten-begrootingen. Vergelijkenis van deze kosten met die voor het geval van wa terwinning in Zeeuwsch-Vlaan deren zelve wees uit, dat de laatste oplossing verre de voor keur verdient. zetten, maar het slot van de zaak was toch dat we toestemming kregen en zoo gebeurde het dus, dat we de boven aangegeven route beelemaal per fiets heb ben afgelegd. Uitstekend weer hebben we toen gehadde eenige regen die we kregen was een half-uur buitje in Apeldoorn, dat was al. Een beetje ver velend was, dat we van de twaalf dagen die we toen ge fietst hebben, er ll'/j wind tegen hadden maar wij jongens, trekken ons daar, als het maar niet al te hard stormt, niet zoo heel veel van aan. De fietsen hebben zich gedurende de reis ook opperbest gehouden, als ik me niet vergis hebben we, alles bij elkaar, drie lekke banden gehaald, en dat op zoo'n tocht, dat is zoo goed als nietsals je soms ziet de ellende, welke je met een fiets kunt hebben als je maar een. simpele 10 K.M. moet afleggen, dan mochten wij met onze drie Ieege bandjes wel van geluk spreken. Doordat alles zoo meewerkte, was het geen wonder, dat we verbazend genoten hadden. Toen dan ook de tocht achter den rug was, waren we het er beiden roerend over eensvolgend jaar gaan we weer. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1923 | | pagina 1