Wekelijksch Oveizicht ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN "Uithet Pak in het» Bord VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN E. BOOM—BLIEK 31e Jaargang Zaterdag 29 April 1922 Nummer 2720 Bij dit nummer behoort een bijvoegsel. Een Wegenwet. Ingezonden mededeeling. RIJSTVLOKKEN zun ook als kindërvoedsel Bzeer aan te bevelen. Qa ftet water of melk, koud of warm zonder ökoken bereid is het volqens doktersadvies voor elk kind een cfontnemende voeding. der bekende SOCLAR Binnenland. BEKSKEKSCHE COURANT Abonnementsprijs per drie maanden f 1.25 met 15 cent dispositiekosten. Advertentieprijs van 1 5 regels 75 cent Elke regel meer 15 cent. Ingez. Meded. 30 ct. p. regel. Drukker-Uitgever TNo.,02°n BRESKENS p,°7s$4ro Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief. Tijdelijk verhoogd met 20 pCt. Advertenties worden aangenomen tot uiterlijk Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur Het was te voorzier:. En de verschrikte gebaren der geallieer den, die doen, of ze pijnlijk ver rast zijn, laten heel sterk aan ge veinsdheid denken. De Amerika nen, die er minder belang bij hebben, zich verdekt op te stel len zeggen het eerlijk. Tusschen Duitschland, geketend aan ver dragsbepalingen en zijn gebied door vreemde troepen bezet en Rusland, de paria onder de na tiën, was een toenadering met het oog op onderlinge samen werking onvermijdelijk, consta teerde de New York Herald. De geallieerden moeten deze onvermijdelijkheid evengoed be grepen hebben. Maar zij ver trouwden op hun politieke en oeconomische overmacht, die Rusland en Duitschland vooral, in bedwang zou houden. Genua is hun noodlottig geworden. Want Genua openbaarde de zwakke stee in de geallieerde machtspositie. Het was niet de conferentie, die dat deed. Het Duitsch-Russische verdrag is niet de vrucht dezer conferentie. Maar het was de gedachte dezer con ferentie. Zij toonde, dat de geallieerden, hun oppei macht ten spijt, Rusland en Duitschland en het herstel van Europa noodig hadden en bereid waren zich daarvoor inspanning en offers te getroosten. Dit hergaf den twee uitgestootenen de vrijheid. En wanneer dan ook het Duitsch- Russisch verdrag de oppermacht der Entente breekt, dan is het feitelijk niet dit verdrag zelf, maar de mogelijkheid en de onver mijdelijkheid van dit verdrag. Engeland niet alleen, Frankrijk ook, al wilde dit land het niet erkennen, en de geheele Entente moesten bij den ondergang van Rusland en Duitschland, die de ondergang van Europa zou wor den, mee ten onder gaan. Zoo'n feit geeft ook de zwakste schulde naar macht tegenover zijnschuld- ei8cher en zijn verdrukker. Het was nu maar de vraag, of Rus land en Duitschland deze macht zouden weten te gebruiken en of ze de daarmee gewonnen vrijheid zouden weten te ge bruiken om zich tegenover de Ententemacht te vereenigen. Het verdrag is het antwoord op die aag. En het is om dat ant- oord en de verschieten, die het opent, dat de geallieerden, en Frankrijk in het bijzonder, bui ten zichzelf van drift geraakten. Want in dat antwoord zagen ze de volstrekte macht, die zij door den oorlog over Europa gewon nen hadden, onder hun handen afbrokkelen. De Franschen be weren, dat dit verdrag het even wicht in Europa verstoort. Maar het is duidelijk, dat het precies andersom is en dat dit verdrag een eerste stap is naar het her stel van het evenwicht. Tegen over de macht der Entente be gint zich, zwak nog, een andere macht af te teekenen; die op. nieuw Europa in twee kampen verdeelt. Dat schept geen pret tig vooruitzicht. Maar de schuld ligt hier toch duidelijk bij de Entente. Er waren feitelijk maar twee mogelijkheden de eenheid van Europa in een volkomen vrije samenleving van alle staten en een machtsevenwicht tusschen twee groepen van staten. De Entente had een andere con stellatie mogelijk geacht en daarop hare berekeningen ge bouwd. Zij meende, dat de oppermacht der Entente over de andere staten, groote en kleine, blijvend zou zijn. En met het oog daarop hebben ze de eenige mogelijkheid verzuimd, die een nieuwe tegenstelling in Europa zou vermijden. Noch Rusland, noch Duitschland noch ook de neutrale staten werden als vol komen gelijkberechtigden in de Europeesche samenleving op genomen. De Genueesche con ferentie zelve, die de Europee sche samenwerking moest tot stand brengen en noch over winnaars noch overwonnenen, noch neutralen zou kennen, toon de het. De geallieerden plaat sten zichzelven, ook in letterlijken lijken zin, als dirigenten aan het- hoofd van de tafel. De geallieerden namen beslui ten en legden die aan de an deren voor. De geallieerden confereerden met de Russische gedelegeerden over Europa's hulp tot Rusland's herstel. Het was werkelijk niet alleen Duitschland, dat daartegen in verzet kwam. „Het regent protesten tegen de behandeling der Russische kwes tie door vier mogendheden zon der raadpleging der anderen", telegrafeerde een Hollandsch correspondent. En het heette reeds, dat de ontevredenheid der neutralen tot een uittocht uit Genua zou leiden. Maar de Duit- schers trokken de conclusies. Wanneer't Russische vraagstuk, waarbij hun belangen zoo bij uitstek betrokken waren, achter hen om geregeld werd, dan was het voor hen tijd om zelf hun belangen te behartigen en met de Russen het accoord te sluiten, dat reeds lang was voorbereid. Zullen de geallieerden de les begrijpen De beteekeni9 van het verdrag hebben ze zeker begre pen. De Franschen en Engel- schen, zoo berichtte een Parijsch correspondent, zijn bereid de besprekingen te Genua te staken, als zij tengevolge van de Duitsche en Russische kuiperijen niet meer volkomen de leiding der Euro peesche politiek in handen heb ben. Is het duidelijk De groete oorzaak van den toorn der ge allieerden wordt hierin uitge sproken. Maar het niet begrijpen van de les blijkt evenzeer. Want immers de macht om de Europeesche politiek te blijven leiden is hun feitelijk al ontglipt en moest hun vroeg of laat ont glippen. Zoo ze nog een tijdlang hun oppermacht kunnen handha ven is het ten koste van Europa's toekomstige veiligheid en rust. Lloyd George begrijpt het en heeft zich na de eerste opwelling gewonnen gegeven. Maar de Franschen blijven tegenspartelen. Voor hen is er meer mee gemoeid dan de leiding der Europeesche politiek. Hun feitelijke machts positie, hun rang als groote mo gendheid in de toekomst staat op liet spel. Het Duitsch-Russisch verdrag bedreigt rechtstreeks de Fransche politiek in Oost en Mid den- Europa, die op de macht van Polen en de kleine Entente steunt. En Frankrijk tracht zich nu te beroepen op het vredes verdrag van Versailles, dat in art. 260 Duitsland zou verhinde ren afstand te doen van de aan spraken op Rusland. Het blijft een intrekking van het verdrag eischen en met een verlaten van de conferentie dreigen. Maar het schijnt, dat ook Lloyd George voor deze bedreiging niet zwich ten zal. Russen en Duitschers zul len het zeker niet. Duitschland's antwoord op de dreigende nota der geallieerden heeft het ge toond. Liever laten dea Duit schers zich van de commissie, die de Russische zaken behandelt, uitsluiten. En de Russen trach ten blijkbaar door hun inschikke lijkheid tegenover de eischen der geallieerden, die hen nu ook hun eigen eisch tot een erkenning de jure heeft doen intrekken, de op gestoken storm wat te bedaren. Zal het lukken Europa wacht met angstig ongeduld op den uit slag der begonnen samenwerking. Voor lersche noch Oostersche kwestie, voor den burgeroorlog in China noch voor Millerand's bezoek aan Noord-Atrika, zelfs niet voor de kabinetcrisis in Chili heeft het aandacht over. Maar hoe ook de afloop zij één ding schijnt zeker, dat Europa op weg is de vrijheid te herkrijgen, die voor een rustige samenleving en samenwerking der volken onont beerlijk is. Verschenen is een rapport van de Algemeene Verkeers-Com- missie door de Tucht-Unie in gesteld om een onderzoek in te stellen naar de wenschelijkheid van een Algemeene Wegenwet. Dit rapport bevat de volgende punten 1. Eenstemmigheid heerschte ten aanzien van de wenschelijk heid, de Motor- en Rijwielwet te vervangen door eeB Algemee ne Wegenwet voor het geheele Rijk, waarbij ook het verkeer met andere voertuigen danmotor- rijtuigen en rijwielen, in verband met het voetgangersverkeer ge regeld wordt. Voorts behoort zulk een al gemeene rijksregeling te om vatten bepalingen betreffende gewicht en snelheid van vracht auto's. Bij elke weggeld-regeling worde uniformiteit betracht. 2. Als grondslag van een reglement op het wegenverkeer in Nederland worde genomen de „Code de la route", het nieuwe Fransche decreet, opdat de nieuw in te voeren maatregelen zich zooveel mogelijk aanpassen bij internationaal vast te stellen normen. 3. De volgende wijzigingen in de thans geldende reglementee ring worden bijzonderlijk aan bevolen a. Als „bestuurder" is niet te beschouwen hij die het voertuig onder zijn onmiddellijk toezicht doet besturen. b. Het moet verboden worden een ander rijtuig voorbij te rijden, zoolang de veiligheid van het verkeer daardoor in gevaar wordt gebracht. C. Alle vrachtrijtuigen (ook vrachtauto's) behooren voorzien te zijn van een spiegel, zóó geplaatst, dat de bestuurder kan waarnemen wat achter hem voorvalt, of van een apparaat tot geluidsoverbrenging, zoodat de bestuurder in staat is de na dering van een hem inhalend voertuig te constateeren. d. Rijwielen met zijspan en driewielige motorrijtuigen moe ten van twee lantaarns voorzien zijn. e. Een roode lantaarn, of reflector moet aan de achterzijde van alle voertuigen aangebracht zijn. f. Het rijden met open knal- pot is verboden, ook buiten de bebouwde kom. •4a. De regels voor het uit wijken moeten ook toepasselijk worden gemaakt op andere ver voermiddelen dan motorrijtuigen en rijwielen en ook op andere weggebruikers. 4b. Aan het verbod tot het veroorzaken van rook of damp door motorrijtuigen en aan het verbod tot het houden van wed strijden met motorrijtuigen op den openbaren weg worde de hand gehouden. De maximum-snelheid van het verkeer worde in het algemeen bij rijks-voorschrift geregeld. Aan de gemeentebesturen wor de behoudens goedkeuring door den betrokken minister de bevoegdheid gelaten, bijzon dere bepalingen betreffende de snelheid van het rijverkeer binnen hun gebied vast te stellen. De maximum-snelheid zal door hen echter uiet op een geringer be drag dan 12 K.M. per uur be paald mogen worden. 6. In afwachting eener betere aanpassing van het wegen- en stratennet aan de eischen van het moderne verkeer, zal binnen het sterkst Bebouwde gedeelte eener gemeente en voorts op bepaal de wegen door een gemeentebe stuur aangewezen met geen groo- tere snelheid gereden mogen wor den dan 25 K.M. per uur (Een der leden wenschte deze maxi mum-snelheid tot 20 K.M. zien teruggebracht). 7. Verordeningen betreffende het verkeer moeten op duidelijk zichtbare en voor alle gemeente unitorme wijze wat vorm der borden, kleur en lettersoort der opschriften betreft aangeduid worden. De bestaande modellen van borden door de Motor- en Rij wielwet vastgesteld blijven be staan. Alleen behoort de kleur van het maximum-snelheidsbord niet groen, maar geel te zijn. 8. De mogelijkheid van inbe slagneming van het voertuig, bij constateering van ernstige in- VRAAGT ze UW WINKELIER Ny.'HET STEEL* ROERMOND Fabrikant e breuk op het verkeersregelemenl, dient onder zekere voorwaarden beter geregeld te worden. 9. De commissie beveelt instel ling aan van „vliegende politie- colonnes", ten einde overtredin gen te weren of te constateeren. 10. De commissie is voor het regelen tot opvoeding van het publiek in verkeerszaken een eisch des tijds. Daartoe worde- t een beroep gedaan op de onder- 1 wijzers en de pers. 11. De commissie uit den ernsti- gen wensch, dat justitie en politie krachtig samenwerken om een be teren toestand van het verkeerswe zen en tot betere naleving van de voorschriften te geraken. De in voering van snellere berechting zou daartoe naar haar overtui ging veel bijdragen. In de aanstaande algemeene vergadering van deTucht-Unie zal dit rapport worden besproken en zullen op de basis daarvan concrete voorstellen worden gedaan. INVOERING TABAKSWET 1 JUNI. Het Haagsche Correspondentie bureau meldt In de Memorie van Toelich ting op het wetsvoorstel-Abr. Staalman tot wijziging van art. 90 der Tabakswet wordt opge merkt, dat ook de Regeering „het tijdstip tot invoering dezer wet (d. w. z. der Tabakswet) tot heden niet gekomen heeft ge. acht."

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1922 | | pagina 1