ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN 31e Jaargang Woensdag 1 Maart 1922 Nummer 2704 De Spoorwegtarieven. 8ehi*Ld en Boete. De Loodsdienst in de Wielingen. De Verkiezingen. Gemeenteraad. BRESKENSCHE COURANT Abonnementsprijs per drie maanden f 1.25 met 15 cent dispositiekosten. Advertentieprijs van 1 5 regels 75 cent Elke regel meer 15 cent. Ingez. Meded. 30 ct. p. regel. Drukker-lKtgever E. BOOM—BLIEK TNo.,02°in BRESKENS p-$4'° Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief. Tijdelijk verhoogd met 20 pCt. Advertenties worden aangenomen tot uiterl^k Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur p> Op de vragen van den hegr 'au Braambeek betreffende de itdewerking der regeering tot trlaging der spoorwegtarieven, i, door de wederinvoering der lilometerkaarten, heeft de Minis ter van Waterstaat het volgende isntwoord Algemeene tariefsverlaging ichijnt, zoo min in Frankrijk als Esgeland of Zwitserland, vast- [tsteld of aanstaande te zijn. In Frankrijk zijn, voor zoover lekend geworden is, sedert den lorlog geen tarieven verlaagd, ligt verlaging voorhands ook niet in de bedoeling. In Engeland zijn sinds enkele iciale tarieven voor het ver sier van reizigers ingevoerd it daaruit voortvloeiende ver lagingen dragen in het algemeen locaal karakter. De goede- rmtarieven zijn in het algemeen ook niet verlaagd voor enkele artikelen, als ertsteen steenkolen «et bepaalde verre bestemming, de verhooging van 100 op 75 pCt. teruggebracht. Hierbij dient bedacht te wor den, dat de Engelsche maat schappijen door den Staat in verband met de vordering in be trekkelijk gunstigen toestand zijn pbracht. Ondanks toenemende tekorten, op het bedrijf in zijn geheel (in 1920 ruim 45 millioen sterling, in 1921 tot Aug. ongeveer evenveel), is over den rordering8tijd (4 Aug. 1914—15 1921) het dividend van 1913 gewaarborgd, werden daar enboven zekere extra vergoedin- gen gegeven, en bij wijze van eindafrekening 60 millioen pond uitgekeerd. De verlaging der reizigersta rieven, die op de Zwitsersche ipoorwegen 1 Mei a.s. zal plaats hebben, komt hierop neer, dat ie prijzen voor afstanden van ten minste 300 K.M met 20 pCt. rallen verlaagd worden terwijl ie algemeene abonnementen met 19 pCt. zullen worden vermin Maar hij, zal hij mij ooit lief hebben Wellicht, daar Claude Garancier hem bij zijn vlucht behulpzaam was, is hij op 't oogenblik reeds bij dien zuster, üe Therese, die mij en mijn geluk steeds in den weg stond, "a, wanneer ik haar eens on- ichadelijk maken wanneer ik haar eens vernietigen kon. Zij kromde hare handen als 'lauwen, als kon zij de gehate daarmede bereiken, terwijl hare °)gen fonkelden van beosaar- %heid. Daarop verzonk zij in een kort gepeins, dat haar tot d« volgende gedachte leidde Serge kan Therese niet be- Jtonen, want zij wordt beschul- ®gd zijn vader vermoord te hebben. En van lieverlede spon 'hj deze gedachte, die haar een poote voldoening verschafte, ®eer en meer uit. derd. Ook daarna blijven deze echter meer dan 2x/2 maal zoo hoog in prijs als vóór den oorlog. Van algemeene verlaging is dus geen sprake. Ook de goederen tarieven zijn niet verlaagd alleen zullen enkele uitzonderingstarie ven, die tijdens den oorlog op geheven zijn, opnieuw in werking treden, doch nu met evenredige verhooging als voor het gewone tarief. Zooals reeds werd te kennen gegeven in het antwoord op vra gen van den heer Hermans, staat het reeds nu voor Regeering en directie vast, dat althans voor het zomervervoer van reiziger het invoeren van eenige faciliteit aanbeveling zal verdienen, zoo dra de omstandigheden dit slechts eenigszins toelaten. Over de vraag waarin die faciliteit dan zal be staan, is nog geen beslissing ge nomen. Afgezien hiervan wordt in voering van verlagingen van al gemeene strekking vooralsnog niet geraden geacht. Motieven hiervan werden, wat wederin voering van kilometerkaarten be treft, reeds medegedeeld in bo venbedoeld antwoord aan den heer Hermans. In het algemeen zal eerst omtrent de werking van het nieuwe tarief eenige ervaring verkregen moeten zijn. De ver hooging, welke laatstelijk is toe gepast om tot verdubbelling van de vroegere tariefgrondslagen te komen, is te gering om inmid dels een belemmerenden invloed op het verkeer te oefenen. Wer den reeds nu verlagingen inge voerd, dan schijnt de vrees niet denkbeeldig, dat deze in ver band met den algemeenen eco- nomischen toestand niet zouden leiden tot toeneming van het verkeer, maar enkel tot daling van de opbrengst, welk laatste verschijnsel trouwens ook onder gunstiger omstandigheden al thans aanvankelijk wel niet uit blijven zou. De belangen der schatkist laten dus vooreerst niet Wanneer beiden werkelijk eens op vrije voeten bleven en elkaar wederzagen, dan zou toch altijd het lijk van den vermoorde als een onoverkomelijke hinderpaal tusschen hen treden, en al mocht zij ook duizendwerf bezweren, dat zij onschuldig is aan dien moord dan zal Serge het toch niet wagen, om haar zijne hand te reiken Hierop grondvestte zij weldra een volledig plan Serge moge ontkomen en vrij blijven. Ik wil hem voorloopig niet wederzien, want ik moet mij eerst van het vermogen van dien kinderachtigen notaris ver zekeren. Zij echter, de gehate, moet gevonden en dei domme politie, die haar liet ontsnappen, weder in handen geleverd wor den. Ha, welk een vreugde zou dat voor mij wezen, wanneer zij gearresteerd en veroordeeld werd, terwijl hij vrij en alleen blijft. Wil hij mij niet bemin nen welnu, goed, dan zijn zij beiden toch van elkander gescheiden. toe verlaging van de reizigers tarieven te overwegen. De hoefijzercorrespondent van het Handelsblad deelt hierover naar aanleiding van de Marine- begrooting het volgende mede Uit de pas verschehen Memo rie van Antwoord betreffende de Marinebegrooting blijkt, dat de Minister niet voornemens is, meer stoommateriaal voor den loodsdienst in de Weilingen uit te zenden. Met die eene, na een jaar van actie moeizaam verkre gen, stoomloodsboot, moeten we 't dus voorloopig maar weer doen. 't Verbaast ons niet; 't heeft ons veeleer verwonderd, dat er, bij al den onwil, die er aan Marine in zake verbetering van den Scheldeloodsdienst bleek te heerschen, binnen een jaar wer- kens waarachtig toch één stoom loodsboot in de Wielingen is geplaatst. Natuurlijk is men nu aemechtig neergezonken na zóóveel ijver. We moeten het dus voorhands doen met twee zeilschepen en één stoomboot tegenover de drie stoombooten van België (we re kenen voor beiden den Dunge- ness-post mee). We vinden ook weerde oude drogredenen en het oude talent van misleiding in deze Memorie van Antwoord. Drogredenen als deze dat er niet meer stoom- vaartuigen ter beschikking zijn terwijl ze niet elders uit de vaart kunnen worden genomen. Waar om kunnen ze niet „elders", d.i. van den Hoek of van IJmuiden, tijdelijk uit de vaart worden ge nomen totdat er nieuwe zijn aangebouwd Waarom wordt het beschikbaar stoommateriaal, in afwachting van een ruimer aantal, niet zooveel noodig is geconcentreerd in de Schelde Nog was zij hare opgewonden stemming niet geheel en al meester geworden, toen Martine haar meldde, dat het ontbijt gereed stond. Zij gebruikte bijna niets en verliet de eet kamer weder na eenige minuten, om zich naar hare kleedkamer te begeven, want zij verwachtte met zekerheid het bezoek van Brigard, zoomede ook dat van Fourmont, en zij wilde niet, dat noch de een, noch de ander eenig spoor van hare opwinding aan haar bemerkte. De notaris kwam dan ook in den namiddag, doch de dag verstreek, zonder dat Brigard zich vertoonde. Tegen den avond werd er een brief voor Angelina afgegeven. Haastig vatte zij deze aan, en toen zij het op schrift las, mompelde zij Een dames-hand! Van wie kan deze brief kamen Toen zij den brief open gebroken en eenige regels ge lezen had, riep zij spottend Ha 1 Die onvoorzichtige I Zij tart mij uitl waar men in concurrentie is met een anderen Staat 't Is altijd nog de oude stroefheid en kop pigheid die hier aan 't woord is, dezelfde die geen weg schijnt te weten met de 14 loodsen die overtollig warden in het gat van Terschelling en in het Vlie. terwijl er in Vlissingen tekort komenWaarom worden, die menschen niet aanstonds voor bereid voor den Scheldedienst En het zijn ook weer de oude ttues, waardoor deze Minister zich met cijfers laat misleiden, evenals zijn voorganger zich dat liet doen. Men geeft ons per centsgewijze aandeel in den loodsdienst - naar - binnen over Oostgat en Wielingen samen en zegt danziet ge dat is niet ver van wat we vóór den oor log hadden. Allicht, want in de Wielingen hebben we ons steeds laten overtroeven dooi het Bel gische materiaal. Maar als men de cijfers geeft voor het Oost gat alléén (we hebben dat her haaldelijk gedaan) dan blijkt onomstootelijk, dat daar waar we de Belgen beconcurreeren met gelijkwaardig materiaal, onze loodsen onmiddellijk de 50 percent halen, ja door meer ijver en meer durf, zelfs haast geregeld nog iets meer. Maar die cijfers zal men den Minister wel niet hebben voor gezet. Want hij zou anders niet tot de bewering zijn kunnen komen die hij nu in de Memorie van Antwoord onderteekent. En zullen we er wel in moe ten berusten dat, na de gewel dige uiting van nationale kracht welke die ééne stoomboot in de Wielingen bracht, de inspecteur- generaal den Minister een „Ho!" toeriep. We moeten nu na zóóveel krachtsinspanning, weer gruimen tijd rusten. Anders zouden we immers wel eens gelijit kunnen komen met de Belgen. Welk een vermetele gedachte! De brief was van Julienne en luidde als volgt Mejuffrouw Het is u gelukt om met be hulp van een schurk u in ons huis te dringen en daar oneenig- heid te stichten. Ge huichelt de liefde, die ge niet gevoelt, en misleidt zoodoende schandelijk mijn armen vader. Op dit oogen blik deet ge uw best om van een vreeselijke gebeurtenis partij te trekken, ten einde een af schuwelijk plan ten uitvoer te brengen, tegen welks verwezen lijking ik mij echter met alle beslistheid verzet. Ik ,duld u niet in mijne familie en zal weten te beletten, dat ge u daarin binnendringt. Dank zij een u onlangs te beurt gevallen erfenis zijt ge thans rijk wanneer dit vermogen u niet voldoende is, dan ben ik bereid het te verdubbelen. Ge zult alsdan een millioen bezitten en daarop is toch denkelijk wel uw streven gericht. Als wederdienst verlang ik Zaterdag had te Middelburg de Vergadering plaats van den Provincialen Centralen Vrijheids bond in Zeeland. In die ver gadering werd de Candidaten- lijst opgemaakt zooals die doer Zeeland zal worden ingezoaden om te samen met de andere lijsten van dezelfde groep Set een te worden verwerkt. Op die lijst werden 10 candidate» geplaatst in deze volgorde Jhr. R. R. L. de Muralt, lid der Tweede Kamer te 's Gra- venhage; Ph. J. van Dixhoom, lid der Staten van Zeeland te Axel; ds Th. Siemelink, doops gezind pred. te Vlissinge»; J. N. Patti3t, inspecteur van het L. O. te Middelburg; mevr. Joh. Wei- terman, lid der Tweede Kamer te 's Gravenhage; A. van der Weijde, lid van Ged. Staten vaa Zeeland te Ellemeet; M. Laer- noes, wethouder van Vlissingen; J. W. van Oeveren, lid der Staten van Zeeland, te Zierik- zee; P. Erasmus, lid der Staten van Zeeland te Cadzand en mevr. J. J. Wagenaar-Loos te Vlissingen. Breskens, 24 Febr. 1922. Voorzitter de Burgemeester de EdelAchtb. Heer D. H. van Zuijen. Tegenwoordig alle leden. Na lezing der notulen, van de vorige Vergadering, welke onver anderd werden goedgekeurd, wordt op voorstel van B. en W. aan den Lantaarnopsteker W. Vermeulen een tractements- verhooging toegestaan van 50, zoodat deze jaarwedde van 125 op 175 wordt gebracht. Het Stembureau voor de Ka mer van Koophandel, hetwelk zitting heeft op Dinsdag 7 Maart aanstaande, van 9 tot 1 uur zal gevormd worden door de heeren van Zuijen, du Burck, Cappon, van u alleen, dat ge u voor immer uit onze nabijheid verwijdert. Ik vraag u dit openhartig ea zonder omwegen, aangezien het mij tegen de borst stuit om dwangmiddelen te gebruiken. Mocht ge echter welgerea, dan zal zulks verklaar ik u hierbij ten plechtigste na verloop van acht dagen mijn vader vernemen, wie en wat ge zijt. Beproef het niet, om u in een strijd met mij in te laten, want ik ben er zeker van, u te zullen vernietigen. Julienae Fourmont. Juist toen zij het laatste woord van dezen brief gelezen had, deed zich een geruisch in huil hooren en een oogenblik later werd de deur van het boudoir haastig geopend en Brigard trad binnen met een bleek en ont daan gelaat. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1922 | | pagina 1