ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN ys9i&&£?eH. VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN E. BOOM—BLIEK 31e Jaargang Woensdag 23 November 1921 Nummer 2677 De Leerplichtwet. Schuld en Boete. BRESKENSCHE COURANT Abonnementsprijs per drie maanden f 1.25 met 15 cent dispositiekosten. Advertentieprijs van 1 5 regels 75 cent Elke regel meer 15 cent. Ingez. Meded. 30 ct. p. regel. D rukker-Uitgever T£o.,02°n BRESKENS p°7s$4ro Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief. Tijdelijk verhoogd met 20 pCt. Advertenties worden aangenomen tot uiterlijk Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur Omtrent de werking van de ittuwe Leerplichtwet ontleenen (t jan «School en Huis" het volgende Met 1 Januari a.s. wordt de injzigde Leerplichtwet van icht; de eerste Leerplichtwet ll dan precies 21 jaar in wer ing zijn geweest. Groot was in 1900 de tegen- liad geweest, de principieële genstand der Katholieken en nli-revolutionnairenbij de iet van 1921, die een verscher en uitbreiding bracht der ide zij 't ook een onvol- lende uitbreiding bij de wet 1921 was van die tegenstand et veel meer overgebleven er uren nog zestien tegenstemmers de Tweede Kamer, en nog aar drie tegenstemmers in de ente Kamer. Deze wijziging van houding, loor een groot gedeelte der chterzijde is voornamelijk hier in te danken, dat in de twin- igjarige praktijk heel weinig tbleken is van de ontzettende revolgen -die waren voorspeld t ontwrichting der gezinnen duldeloos ingrijpen van de Staat, terwijl niet tegen te spre ien is, dat het absolute school- erzuim in deze twintig jaren «zienlijk is gedaald van ruim percent in 1899 tot ruim 4 «reent in 1919. R'at bedoelt men met 't absolute wjchoolverzuim Het aantal kin- bren, dat heelemaal op geen (kool als leerling is ingeschre- lin en evenmin huisonderwijs mtvangt. De allereerste bedoeling van de leerplichtwet is, aan dat ab- nluteschoolverzuim een einde te bakenmet andere woorden t zorgen dat alle kinderen ge- latende zekere leeftijd onder- rij» krijgenleerling eener tkool zijn of voldoende huis- nderwijs genieten. Naast het absolute schoolver- Aan het einde van het dejeuner taagde hij nog een poging om lijn gezag te doen gelden. ik hoop, dat je kwade bui thans over is en we je niet meer ttsdig zullen hebben om over dwaze plannen te spreken. Mijn besluit is onwrikbaar. Kom, kom, wees verstandig en ifijs, dat je niet meer het ""wende kindje bent van vroe- Ik zal juffrouw Verdier «tn vragen, of zij bij ons komt «"eeren, en je zult de noodige iidhkkingen daartoe maken. A' is mijn wil, heb je het ge kord? Zeker, vader. Alleen zult ge jj' moeten toestaan, aan dit ™'r niet deel te nemen W't blief? Waarom niet? Och, ik gevoel me niet heel 'tl, 6 Dit zeggende stond zij op, ||Q en verliet de eetzaal. zuim is er ook het relatieve schoolverzuimeen kind kan leerling eener school zijn, maar niet trouw komen, door ziekte, door verhindering, of door om niets weg te blijvenen nu is de bedoeling der leerplichtwet óók, te zorgen dat de leerlingen eener school zoo weinig mogelijk schooltijden verzuimen. Men voelt weT dat zoowel het algemeen belang als het belang van elk kind afzonderlijk bestrij ding eischt van beide soorten schoolverzuim, relatief zoowel als absoluut. Het is niet vol doende als een kind ingeschreven staat als leerling, en zoo af en toe eens in de school verschijnt, het kind moet ook geregeld het onderwijs volgen. Nu zullen wij een overzicht geven van het voornaamste uit de leerplichtwet, maar voor het gemak onzer lezers er niet telkens het z.g. «huisonderwijs" in be trekken. Een kind hoeft namen- lijk niet per se een school te bezoeken aan de leerplicht kan ook worden voldaan door huis onderwijs, en de wet bevat óók bepalingen om te zorgen dat zulk huisonderwijs voldoende zij. Maar dat betreft natuurlijk slechts een enkel geval, hier en daar. Wij behandelen daarom slechts de groote hoofdzaak wat er voor schoolbezoek is voorgeschreven. De grondslag der wet is 't eerste stuk van Art. 1 „De vader, de moeder, de voogd en de persoon, bij wie een kind inwoont zijn, ieder voor zoover hij daarvoor aan sprakelijk kan worden gesteld, verplicht zorg te dragen, dat aan dat kind gedurende de tijd en overeenkomstig de regelen in deze wet gesteld, voldoende lager onderwijs wordt verstrekt". Daartoe moet het kind als leerling eener lagere school zijn ingeschreven, en na plaatsing die school geregeld bezoeken. De school kan zijn een school voor De notaris stond een oogen- blik als bedwelmd, doch einde lijk wilde hij zijn toorn lycht geven. Hij greep naar het voor hem staande koffieservies om het te verbrijzelen. Hij bedacht echter nog bijtijds, dat dit een zeer kostbaar servies was, waar voor hij een ongehoorden prijs had betaald, en terwijl hij over de som nadacht, die hij zich niet goed meer herinnerde, ging de toorn bij hem over. Hij kwam eindelijk geheel tot be daren, doordien hij bij zich zei ven zeide, dat een uitbarsting van toorn voor een notaris eigen lijk niet paste, wiens ambts verrichtingen een bezonnen, ern- stigen man verlangen, die zich zeiven steeds weet te beheer- schen. Niettemin kwam hij met een bezorgd gelaat op het kantoor en zeide tegen zijn vertrouwde, die zoo juist van een boodschap teruggekeerd was O, mijn vriend, wat geeft het dagelijksche leven ons toch een zorgen. G. L. O. of U. L. Oi, en een openbare of bizondere school, als er maar les gegeven wordt in de „gewone vakken"lezen, schrijven, rekenen, Ned. taal, vaderlandsche geschiedens, aard rijkskunde, natuurkennis, zingen. Wanneer noemt de wet het schoolbezoek geregeld Als er geen enkele schooltijd zonder geldige reden verzuimd wordt. Bij de vorige wet was het bezoek ook nog „geregeld", als er gedurende twee achtereen volgende maanden niet meer dan twee schooltijden zonder geldige reden werden verzuimd. Toen kon dus zoo af en toe wel eens, 't zij door spijbelen van de jeugd, 't zij door onver schilligheid der ouders, een schooltijdje worden gestolen, zonder dat de ouders iets van de wet merkten. Dat is nu uit èlk verzuim zonder geldige reden heeft nu ziju gevolgen. De „leerverplichting" vangt aan, zoodra het kind zeven jaar oud is; dan moet het kind als leerling eener school zijn in geschreven. Men kan dus niet wachten, tot het kind zeven jaar oud is, en dan zeggen nou zal ik het kind opgeven voor de schoolneen, op zijn zevende verjaardag moet het kind leer ling der school zijn. Wanneer mag het kind van school af? Als het volle zeven jaar leer ling is geweest en alle klassen heeft doorloopen. Heelt de school een langere leertijd dan zeven jaar, dan moet het kind zooveel klassen hebben doorloopen als te zamen zeven jaar omvatten. Maar vóór zijn dertienjarige leeftijd mag het kind in geen geval van school afde klas, waarin het zat bij 't bereiken van die leeftijd moet het afmaken. Dit is het geval van de kin deren die tamelijk geregeld „verhoogd" zijn gewordener zijn echter ook tal van kinderen die in zeven jaar de geheele zevenklassige school niet door- Een opmerking, die de ander met een diepen zucht beant woordde, welke waarschijnlijk zijn innige deelneming moest te kennen gaven. Brigard had van den tijd, dat de notaris aan 't ontbijt zat, gebruik gemaakt om naar An gelina te snellen en haar mede te deelen, dat de notaris ook reeds aan de wet op de „on waardigheid" gedacht had, met behulp waarvan hij haar het geheele, door Paul Morain na gelaten vermogen bezorgen wilde. Des te beter, antwoordde Angelina. Zoodra mijnheer Four- mont weet, dat ik in het bezit ben van een aanzienlijk vermo gen, zal hij er eerder toe over gaan, om mij alles, waarover hij persoonlijk te beschikken heeft, door een schenkingscontract te vermaken, evenals ik hem al het mijne geven zal. Dat noemt men immers een schenking onder levenden Ge ziet, mijn waar de Brigard, dat ik het wetboek ook een beetje ken. Als we maar slim zijn, kan het niet komen zij mogen van school af als zij veertien jaar zijn, maar moeten dan nog eerst de klas afmaken, waarin zij zaten toen ze veertien werden. In den regel zal dus een kind reeds op school gaan voor het heelemaal zeven jaar is maar ook gedurende die eerste tijd geldt de verplichting van gere geld schoolbezoek, mag er dus geen enkele schooltijd verzuimd worden zonder geldige reden. Wanneer heeft men nu te doen met een geldige reden voor verzuim? Met andere woorden: wanneer mag een kind een of meer schooltijden verzuimen Ten eerste kan de school tijdelijk gesloten zijn, of het onderwijs zijn geschorst. Er kan bijvoorbeeld brand zijn geweest in de school, er kan door een storm een stuk van 't gebouw zijn vernieldeen of andere groote ramp kan de bevolking hebben getroffen. Er kunnen veel zieken onder 't personeel zijn, of een zoo groot deel van de kinderen kan ziek zijn, dat het onderwijs geen voortgang kan hebben. Dan kan een of andere be smettelijke ziekte het school bezoek verbieden. Ook kart een kind bij wijze van tuchtmaatregel tijdelijk uit de school zijn weggezonden. En ook noemt de wet als mogelijke geldige redenen, on gesteldheid van het kind, ver vulling van godsdienstplichten of andere ernstige omstandigheden. Ten slotte geeft ook een gel dige redenhet zoogenaamde „landbouwverlofde vergunning om tijdelijk de school niet te bezoeken ten behoeve van werk zaamheden in of voor landbouw, tuinbouw of veehouderij. Dit „landbouwverlof' moet worden verleend door de onderwijs- inspecteur. Wij komen op de regeling hiervan nog wel eens in een afzonderlijk artikeltje terug, maar moeten er hier ver der over zwijgen om de hoofd anders, of binnenkort ben ik in 't bezit van zes millioen. Wij zullen zien, antwoordde Brigard. De notaris bracht dezen dag verscheiden uren aan de schrijf tafel door en dacht na over een middel, waardoor hij zijn doch ter tot toegeven zou kunnen bewegen, doch hij vond geen uitweg. Tegen den avond liet hij zich door Brigard die schrif turen geven, die betrekking hadden op Jiet testament Mo rain, terwijl hij zeide Het is mijn plicht, om juf frouw Verdier met alles in kennis te stellen. Hij begaf zich toen naar zijne woning om te zien of Julienne, overeenkomstig zijn bevel, ge zorgd had, dat Angelina aan het diner kon deelnemen. Hij vond de tafel reeds gedekt, doch slechts voor twee personen. Toen hij daarover zijn dochter wilde gaan onderhouden, kwam het kamermeisje hem tegemoet met de woorden De juffrouw is niet wel, zij zaken der wet goed uit elkaar te laten houden. Nu moet men echter niet den ken dat men maar zóó z'n kin deren thuis kan houden, als men er van overtuigd is, een geldige reden te hebben. Men moet be hoorlijk bericht sturen. Want: Een verzuim, waaromtrent binnen vier dagen bij het hoofd der school geen bericht is ingekomen met opgave van redenen, wordt door deze niet als gewettigd of verschoon baar aangemerkt. Heeft men dus een geldige reden voor een schoolverzuim, dan hoeft men geen verlof te vragen, maar wel moet men binnen vier dagen, 't zij monde ling, 't zij schriftelijk, bericht sturen. Verder is hoofd der school bevoegd, schriftelijk verlof te geven voor 't verzuimen van de schoolalleen op grond van ongesteldheid van 't kind kan hij dit verlof voor onbepaalde tijd verleenen. Ander verlof kan hij op eigen houtje geven voor hoogstens tien schooltijden in 28 dagen voor langer verlof is bekrachtiging noodig door de inspecteur. Verder beoordeelt het hoofd der school de verzuimen, waar voor geen verlof is geweesthij kan ze als „gewettigd" of „ver schoonbaar" aanmerken. (Behal ve dan die, waarvan binnen vier dagen geen bericht is gekomen die moet hij, zooals we reeds zeiden, opteekenen als ongeoor loofd.) Echter staat in deze beoor deeling het hocfd niet geheel vrij, want ten slotte kan de in specteur over een verzuim nog anders beslissen. We zien dus dat er twee soor ten van overtreding van de leerplichtwet kunnen plaats heb ben. 1°. Er kunnen kinderen van leerplichtige leeftijd heelemaal niet school gaan. wilde slapen en heeft gelast, dat men haar onder geen voorwaar den storen zou. Mopperend verwijderde zich de notaris, wien deze hardnek kigheid van zijn dochter bezorg der maakte, dan hij het wel voor zich zeiven erkennen wilde. Julienne sliep volstrekt niet, zij zat in haar boudoir en las de berichten der bladen, aangaande de misdaad in de Rue de Rome, die bijna alle aanvingen met de woorden Eindelijk heeft de politie eens een schuldige gegrepen. Hoe ongelooflijk dit bericht ook moge klinken, het berust toch op waarheid. Na deze inleiding konden de berichtgevers niet nalaten om zich vroolijk te maken over de Parijsche politie, en haar het lange register van in den laat- sten tijd gepleegde, zware mis daden voor te houden, waarvan de bedrijvers nog niet ontdekt waren. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1921 | | pagina 1