ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEREN
ys9i&&£?eH.
VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN
E. BOOM—BLIEK
31e Jaargang
Woensdag 23 November 1921
Nummer 2677
De Leerplichtwet.
Schuld en Boete.
BRESKENSCHE COURANT
Abonnementsprijs per drie maanden f 1.25
met 15 cent dispositiekosten.
Advertentieprijs van 1 5 regels 75 cent
Elke regel meer 15 cent. Ingez. Meded. 30 ct. p. regel.
D rukker-Uitgever
T£o.,02°n BRESKENS p°7s$4ro
Abonnements-Advertenties zeer billijk tarief.
Tijdelijk verhoogd met 20 pCt.
Advertenties worden aangenomen tot uiterlijk
Dinsdag- en Vrijdagmiddag 1 uur
Omtrent de werking van de
ittuwe Leerplichtwet ontleenen
(t jan «School en Huis" het
volgende
Met 1 Januari a.s. wordt de
injzigde Leerplichtwet van
icht; de eerste Leerplichtwet
ll dan precies 21 jaar in wer
ing zijn geweest.
Groot was in 1900 de tegen-
liad geweest, de principieële
genstand der Katholieken en
nli-revolutionnairenbij de
iet van 1921, die een verscher
en uitbreiding bracht der
ide zij 't ook een onvol-
lende uitbreiding bij de wet
1921 was van die tegenstand
et veel meer overgebleven er
uren nog zestien tegenstemmers
de Tweede Kamer, en nog
aar drie tegenstemmers in de
ente Kamer.
Deze wijziging van houding,
loor een groot gedeelte der
chterzijde is voornamelijk hier
in te danken, dat in de twin-
igjarige praktijk heel weinig
tbleken is van de ontzettende
revolgen -die waren voorspeld
t ontwrichting der gezinnen
duldeloos ingrijpen van de
Staat, terwijl niet tegen te spre
ien is, dat het absolute school-
erzuim in deze twintig jaren
«zienlijk is gedaald van ruim
percent in 1899 tot ruim 4
«reent in 1919.
R'at bedoelt men met 't absolute
wjchoolverzuim Het aantal kin-
bren, dat heelemaal op geen
(kool als leerling is ingeschre-
lin en evenmin huisonderwijs
mtvangt.
De allereerste bedoeling van
de leerplichtwet is, aan dat ab-
nluteschoolverzuim een einde te
bakenmet andere woorden
t zorgen dat alle kinderen ge-
latende zekere leeftijd onder-
rij» krijgenleerling eener
tkool zijn of voldoende huis-
nderwijs genieten.
Naast het absolute schoolver-
Aan het einde van het dejeuner
taagde hij nog een poging om
lijn gezag te doen gelden.
ik hoop, dat je kwade bui
thans over is en we je niet meer
ttsdig zullen hebben om over
dwaze plannen te spreken.
Mijn besluit is onwrikbaar.
Kom, kom, wees verstandig en
ifijs, dat je niet meer het
""wende kindje bent van vroe-
Ik zal juffrouw Verdier
«tn vragen, of zij bij ons komt
«"eeren, en je zult de noodige
iidhkkingen daartoe maken.
A' is mijn wil, heb je het ge
kord?
Zeker, vader. Alleen zult ge
jj' moeten toestaan, aan dit
™'r niet deel te nemen
W't blief? Waarom niet?
Och, ik gevoel me niet heel
'tl, 6
Dit zeggende stond zij op,
||Q en verliet de eetzaal.
zuim is er ook het relatieve
schoolverzuimeen kind kan
leerling eener school zijn, maar
niet trouw komen, door ziekte,
door verhindering, of door om
niets weg te blijvenen nu is
de bedoeling der leerplichtwet
óók, te zorgen dat de leerlingen
eener school zoo weinig mogelijk
schooltijden verzuimen.
Men voelt weT dat zoowel het
algemeen belang als het belang
van elk kind afzonderlijk bestrij
ding eischt van beide soorten
schoolverzuim, relatief zoowel
als absoluut. Het is niet vol
doende als een kind ingeschreven
staat als leerling, en zoo af en
toe eens in de school verschijnt,
het kind moet ook geregeld
het onderwijs volgen.
Nu zullen wij een overzicht
geven van het voornaamste uit
de leerplichtwet, maar voor het
gemak onzer lezers er niet telkens
het z.g. «huisonderwijs" in be
trekken. Een kind hoeft namen-
lijk niet per se een school te
bezoeken aan de leerplicht kan
ook worden voldaan door huis
onderwijs, en de wet bevat óók
bepalingen om te zorgen dat
zulk huisonderwijs voldoende zij.
Maar dat betreft natuurlijk slechts
een enkel geval, hier en daar.
Wij behandelen daarom slechts
de groote hoofdzaak wat er voor
schoolbezoek is voorgeschreven.
De grondslag der wet is 't
eerste stuk van Art. 1
„De vader, de moeder, de
voogd en de persoon, bij wie
een kind inwoont zijn, ieder
voor zoover hij daarvoor aan
sprakelijk kan worden gesteld,
verplicht zorg te dragen, dat
aan dat kind gedurende de
tijd en overeenkomstig de
regelen in deze wet gesteld,
voldoende lager onderwijs
wordt verstrekt".
Daartoe moet het kind als
leerling eener lagere school zijn
ingeschreven, en na plaatsing die
school geregeld bezoeken. De
school kan zijn een school voor
De notaris stond een oogen-
blik als bedwelmd, doch einde
lijk wilde hij zijn toorn lycht
geven. Hij greep naar het voor
hem staande koffieservies om
het te verbrijzelen. Hij bedacht
echter nog bijtijds, dat dit een
zeer kostbaar servies was, waar
voor hij een ongehoorden prijs
had betaald, en terwijl hij over
de som nadacht, die hij zich
niet goed meer herinnerde, ging
de toorn bij hem over. Hij
kwam eindelijk geheel tot be
daren, doordien hij bij zich zei
ven zeide, dat een uitbarsting
van toorn voor een notaris eigen
lijk niet paste, wiens ambts
verrichtingen een bezonnen, ern-
stigen man verlangen, die zich
zeiven steeds weet te beheer-
schen.
Niettemin kwam hij met een
bezorgd gelaat op het kantoor
en zeide tegen zijn vertrouwde,
die zoo juist van een boodschap
teruggekeerd was
O, mijn vriend, wat geeft het
dagelijksche leven ons toch een
zorgen.
G. L. O. of U. L. Oi, en een
openbare of bizondere school,
als er maar les gegeven wordt
in de „gewone vakken"lezen,
schrijven, rekenen, Ned. taal,
vaderlandsche geschiedens, aard
rijkskunde, natuurkennis, zingen.
Wanneer noemt de wet het
schoolbezoek geregeld Als er
geen enkele schooltijd zonder
geldige reden verzuimd wordt.
Bij de vorige wet was het
bezoek ook nog „geregeld", als
er gedurende twee achtereen
volgende maanden niet meer
dan twee schooltijden zonder
geldige reden werden verzuimd.
Toen kon dus zoo af en toe
wel eens, 't zij door spijbelen
van de jeugd, 't zij door onver
schilligheid der ouders, een
schooltijdje worden gestolen,
zonder dat de ouders iets van
de wet merkten. Dat is nu uit
èlk verzuim zonder geldige
reden heeft nu ziju gevolgen.
De „leerverplichting" vangt
aan, zoodra het kind zeven jaar
oud is; dan moet het kind als
leerling eener school zijn in
geschreven. Men kan dus niet
wachten, tot het kind zeven jaar
oud is, en dan zeggen nou zal
ik het kind opgeven voor de
schoolneen, op zijn zevende
verjaardag moet het kind leer
ling der school zijn.
Wanneer mag het kind van
school af?
Als het volle zeven jaar leer
ling is geweest en alle klassen
heeft doorloopen. Heelt de school
een langere leertijd dan zeven
jaar, dan moet het kind zooveel
klassen hebben doorloopen als
te zamen zeven jaar omvatten.
Maar vóór zijn dertienjarige
leeftijd mag het kind in geen
geval van school afde klas,
waarin het zat bij 't bereiken
van die leeftijd moet het afmaken.
Dit is het geval van de kin
deren die tamelijk geregeld
„verhoogd" zijn gewordener
zijn echter ook tal van kinderen
die in zeven jaar de geheele
zevenklassige school niet door-
Een opmerking, die de ander
met een diepen zucht beant
woordde, welke waarschijnlijk
zijn innige deelneming moest te
kennen gaven.
Brigard had van den tijd, dat
de notaris aan 't ontbijt zat,
gebruik gemaakt om naar An
gelina te snellen en haar mede
te deelen, dat de notaris ook
reeds aan de wet op de „on
waardigheid" gedacht had, met
behulp waarvan hij haar het
geheele, door Paul Morain na
gelaten vermogen bezorgen wilde.
Des te beter, antwoordde
Angelina. Zoodra mijnheer Four-
mont weet, dat ik in het bezit
ben van een aanzienlijk vermo
gen, zal hij er eerder toe over
gaan, om mij alles, waarover hij
persoonlijk te beschikken heeft,
door een schenkingscontract te
vermaken, evenals ik hem al het
mijne geven zal. Dat noemt men
immers een schenking onder
levenden Ge ziet, mijn waar
de Brigard, dat ik het wetboek
ook een beetje ken. Als we
maar slim zijn, kan het niet
komen zij mogen van school af
als zij veertien jaar zijn, maar
moeten dan nog eerst de klas
afmaken, waarin zij zaten toen
ze veertien werden.
In den regel zal dus een kind
reeds op school gaan voor het
heelemaal zeven jaar is maar
ook gedurende die eerste tijd
geldt de verplichting van gere
geld schoolbezoek, mag er dus
geen enkele schooltijd verzuimd
worden zonder geldige reden.
Wanneer heeft men nu te doen
met een geldige reden voor
verzuim? Met andere woorden:
wanneer mag een kind een of
meer schooltijden verzuimen
Ten eerste kan de school
tijdelijk gesloten zijn, of het
onderwijs zijn geschorst. Er kan
bijvoorbeeld brand zijn geweest
in de school, er kan door een
storm een stuk van 't gebouw
zijn vernieldeen of andere
groote ramp kan de bevolking
hebben getroffen. Er kunnen
veel zieken onder 't personeel
zijn, of een zoo groot deel van
de kinderen kan ziek zijn, dat
het onderwijs geen voortgang
kan hebben.
Dan kan een of andere be
smettelijke ziekte het school
bezoek verbieden.
Ook kart een kind bij wijze
van tuchtmaatregel tijdelijk uit
de school zijn weggezonden.
En ook noemt de wet als
mogelijke geldige redenen, on
gesteldheid van het kind, ver
vulling van godsdienstplichten of
andere ernstige omstandigheden.
Ten slotte geeft ook een gel
dige redenhet zoogenaamde
„landbouwverlofde vergunning
om tijdelijk de school niet te
bezoeken ten behoeve van werk
zaamheden in of voor landbouw,
tuinbouw of veehouderij. Dit
„landbouwverlof' moet worden
verleend door de onderwijs-
inspecteur. Wij komen op de
regeling hiervan nog wel eens
in een afzonderlijk artikeltje
terug, maar moeten er hier ver
der over zwijgen om de hoofd
anders, of binnenkort ben ik in
't bezit van zes millioen.
Wij zullen zien, antwoordde
Brigard.
De notaris bracht dezen dag
verscheiden uren aan de schrijf
tafel door en dacht na over een
middel, waardoor hij zijn doch
ter tot toegeven zou kunnen
bewegen, doch hij vond geen
uitweg. Tegen den avond liet
hij zich door Brigard die schrif
turen geven, die betrekking
hadden op Jiet testament Mo
rain, terwijl hij zeide
Het is mijn plicht, om juf
frouw Verdier met alles in kennis
te stellen.
Hij begaf zich toen naar zijne
woning om te zien of Julienne,
overeenkomstig zijn bevel, ge
zorgd had, dat Angelina aan
het diner kon deelnemen. Hij
vond de tafel reeds gedekt,
doch slechts voor twee personen.
Toen hij daarover zijn dochter
wilde gaan onderhouden, kwam
het kamermeisje hem tegemoet
met de woorden
De juffrouw is niet wel, zij
zaken der wet goed uit elkaar
te laten houden.
Nu moet men echter niet den
ken dat men maar zóó z'n kin
deren thuis kan houden, als men
er van overtuigd is, een geldige
reden te hebben. Men moet be
hoorlijk bericht sturen. Want:
Een verzuim, waaromtrent
binnen vier dagen bij het
hoofd der school geen bericht
is ingekomen met opgave van
redenen, wordt door deze niet
als gewettigd of verschoon
baar aangemerkt.
Heeft men dus een geldige
reden voor een schoolverzuim,
dan hoeft men geen verlof te
vragen, maar wel moet men
binnen vier dagen, 't zij monde
ling, 't zij schriftelijk, bericht
sturen.
Verder is hoofd der school
bevoegd, schriftelijk verlof te
geven voor 't verzuimen van de
schoolalleen op grond van
ongesteldheid van 't kind kan
hij dit verlof voor onbepaalde
tijd verleenen. Ander verlof kan
hij op eigen houtje geven voor
hoogstens tien schooltijden in 28
dagen voor langer verlof is
bekrachtiging noodig door de
inspecteur.
Verder beoordeelt het hoofd
der school de verzuimen, waar
voor geen verlof is geweesthij
kan ze als „gewettigd" of „ver
schoonbaar" aanmerken. (Behal
ve dan die, waarvan binnen vier
dagen geen bericht is gekomen
die moet hij, zooals we reeds
zeiden, opteekenen als ongeoor
loofd.)
Echter staat in deze beoor
deeling het hocfd niet geheel
vrij, want ten slotte kan de in
specteur over een verzuim nog
anders beslissen.
We zien dus dat er twee soor
ten van overtreding van de
leerplichtwet kunnen plaats heb
ben.
1°. Er kunnen kinderen van
leerplichtige leeftijd heelemaal
niet school gaan.
wilde slapen en heeft gelast, dat
men haar onder geen voorwaar
den storen zou.
Mopperend verwijderde zich
de notaris, wien deze hardnek
kigheid van zijn dochter bezorg
der maakte, dan hij het wel
voor zich zeiven erkennen wilde.
Julienne sliep volstrekt niet, zij
zat in haar boudoir en las de
berichten der bladen, aangaande
de misdaad in de Rue de Rome,
die bijna alle aanvingen met de
woorden
Eindelijk heeft de politie eens
een schuldige gegrepen. Hoe
ongelooflijk dit bericht ook moge
klinken, het berust toch op
waarheid.
Na deze inleiding konden de
berichtgevers niet nalaten om
zich vroolijk te maken over de
Parijsche politie, en haar het
lange register van in den laat-
sten tijd gepleegde, zware mis
daden voor te houden, waarvan
de bedrijvers nog niet ontdekt
waren.
(Wordt vervolgd.)