ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEBEN
HEREENIG D.
EenDfoom en Werkelijkheid.
VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN
E. BOOM-BLIEK
28e Jaargang
Woensdag 20 Augustus 1919
Nummer 2447
BRESKENSCHE COURANT
Abonnementsprijs per drie maanden 95 cent
Franco per post f 1.—
Advertentieprijs van 1—5 regels 50 cent
Elke regel meer 10 cent. Bij abonnement lager tarief
Drukker-Uitgever
TNo.,02T BRESKENS p°7s$4ro
Abonnements-Advertenties worden tijdelijk berekend
met 20 pCt. toeslag
Advertenties worden aangenomen tot uiterlijk
Dinsdag- en Vrijdagmiddag 2 uur
De droom, sedert eeuwen en
eeuwen door de menschheid
gekoesterd, is tot werkelijkheid
geworden, de verovering van
de lucht is geen utopie meer.
Evenals de vogelen in de lucht,
zweelt ook thans de mensch in
duizelingwekkende vaart door
het luchtruim, en wendt zijn
vlucht waar het hem gelieft. De
koene vlieger kan zich thans
van het eene pui t der aarde
naar het andere begeven, en
van werelddeel tot werelddeel
zich door het luchtruim spoeden
in een zoo korten tijd als men
zich ooit had kunnen voorstellen.
Reeds zijn twee onverschrok
ken mannen van Amerika naar
Europa gevlogen in 16urentijds,
daarin een afstand afleggend
van 2.600.000 Meter. Dit toch
is een daad, waarvan men slechts
enkele jaren geleden de moge
lijkheid niet van inzag.
En wij bevinden ons slechts
aan de vooravond eener periode
in het luchtverkeer, welke een
totale verandering belooft te
brengen in het afleggen van
afstanden boven deze aardbo
dem. En wat reeds heden is
bereikt, dwingt ten volle onze
bewondering af.
En hoe jong is nog de vlieg
kunst. Aanvankelijk had een
andere wijze van zich boven de
aarde te bewegen een grooten
voorsprong, en met name is de
luchtballon het eene gedurende
honderd jaren geweest, om den
mensch in staat te stellen zich
op groote hoogte van den aard
bodem te verheden. Doch niet
tegenstaande dit, heeft de lucht
ballon het nimmer zoover weten
te brengen, dat hij den mensch
heid diensten kon bewijzen zoo
belangrijk en zooveel omvattend
als waartoe het vliegtuig al vrij
spoedig in staat bleek te zijn.
De luchtballon toch had bij al
het voordeel hetwelk hij had,
het groote nadeel van niet be
stuurbaar te wezen. Hulpeloos en
een speelbal der winden dreef
18)
Toch miste zij steeds en zou,
zoo als hij vreesde, wel altijd
blijven missen die rustige waar
digheid van spreken en bewe
gen, dat naamlooze iets dat een
„Lady" kenmerkt. Hij werd in
zijn overpeinzingen gestoord door
de schitterende verschijning van
de dames bij wie hij zijn schoon
dochter had vergeleken. Bij
nadere kennismaking bleek hem
dat de „ladies" even ver van
zijn ideaal van een vrouw ver
wijderd waren als Charlotte.
Zonder eenige beschroomd
heid bekeken zij de ouderwetsch
gemeubelde kamer en gedroe
gen zich als of ze de dominee
sinds jaren kenden.
„Wat een bekoorlijk huis!"
„Een echt landelijke pastory."
de luchtballon door het lucht
ruim, en hoe statig ook van
uiterlijk, hoe omvangrijk ook de
afmetingen waren, de ballon is
te allen tijde een hoogst onbe
trouwbaar instrument in mensche-
lijke handen geweest.
Het lag voor de hand, dat
talrijke vernuften zich met in
spanning toelegden op het vraag
stuk der bestuurbaarheid, doch
tientallen van jaren zijn deze
pogingen mislukt. Eerst aan
eenige mannen van de lateren
tijd mocht het gelukken een
luchtschip te bouwen, dat zich
richtte naar den menschelijken
wil, en niet steeds een hulpeloos
slachtoffer der elementen was.
Evenwel is de waarde en het
gebruik van het luchtschip door
die van het vliegtuig overvleu
geld, en wel in hoofdzaak daar
om, dat het zich veel meer wist
aan te passen aan de bestaande
behoeften, snel, betrouwbaar en
gewillig.
Vooral de oorlog heeft aan de
ontwikkeling van het vliegwezen
een verbazende uitbreiding ge
geven. Van deze uitbreiding
kunnen wij dagelijks getuigen
zijn, in verband met de thans in
onze hoofdstad gehouden wor
dende groote luchtvaart-tentoon
stelling, waar men eiken dag de
allerbelangrijkste verrichtingen
op het gebied van vliegen kan
aanschouwen, en die zelfs de
meest verstokte tegenstanders
in geestdriftige medestanders van
het vliegtuigwezen maken. Bij
hetgeen men aanschouwd, is on
getwijfeld deze overweging de
meest op den voorgrond tredende,
dat het vliegtuig een groote
mate van vertrouwen inboezemt
en verdient. Natuurlijk hebben,
even als op elk terrein van ons
doen en laten, ook hierbij nog
wel ongelukken plaats,die vooral
daarom te betreuren zijn, omdat
zij voorkomen hadden kunnen
worden en feitelijk in geen on
middellijk verband staan met de
eigenlijke vliegkunst. Want deze
heeft zich metterdaad van een
hoogst ontwikkelde zijde leeren
kennen, waarbij vooral een bij
zonder woord van waardeering
„En u woont hier alleen mijn
heer Garland? Wat een bekoor
lijk oude-vrijers leven 1 Oh neen,
ik herinner mij al dat ge geen
oude vrijer zijt. Maar wat een
prettig, rustig leven moet het
aan onze Nederlandsche vliegers
niet mag worden pnthouden. In
geen enkel opzicht staan zij thans
wat kundigheid, vastberadenheid
en betrouwbaarheid betreft, ach
ter bij hun kundigste buiten-
landsche collega's. En dit is
niet altijd zoo geweest en met
het oog op de toekomst, mag
onze vaderlandsche vliegkunst
dubbel toe te juichen zijn, en
spoedig zal ons land dan ook
een waardige plaats innemen in
het internationale, luchtverkeer,
nu het bouwen van groote en
sterke vliegtuigen begonnen is
en deze industrie een reusach
tige vlucht beloofd te nemen.
Welke belangrijke vooruitzichten
zich daarbij openen, hebben we
onze lezers de vorige week
medegedeeld omtrent de plannen
om een grootsche onderneming
voor luchttranssport in ons land
op te richten en waarbij ook onze
Scheldestad Vlissingen om haar
voor de luchtvaart, even als voor
scheepvaart, zoo gunstige ligging
als begin- en eindpunt van ver
schillende luchtdiensten zou wor
den aangewezen. Hoewel deze
voorgenomen plannen nog niet
bepaald definitief zijn, is het
duidelijk dat wanjieer, hetgeen
als vaststaand mag worden aan
genomen, het luchtverkeer nati
onaal en internationaal tot groo-
tere ontwikkeling komt, ons land
daarvan voordeelen zal kunnen
plukken, welker omvang zich
thans nog niet laat berekenen.
En reeds zijn er plannen te
's Gravenhage het eerste Lucht
vaarthuis te bouwen, een lucht
vaarthuis, zooals Amsterdam zijn
scheepvaarthuis heeft.
En boe mooi de vliegprestaties,
o. a. de mooie vlucht Londen
via Frankrijk, België, Soester-
berg naar Amsterdam, welke
tocht door een zestal personen
werd medegemaakt, terecht zijn,
spreekt het van zelf, dat het
luchtverkeer ook in de verre
toekomst niet als massaal-cön-
current van het scheepvaart-ver
keer zal kunnen optreden, zoowel
wat het vervoer van passagiers
als vooral van goederen betreft.
Daarom, naarmate de eischen
van het wereldverkeer toenemen,
moet ook het zeeverkeer zich
weten aan te passen aan de
groeiende behoeften die uiter
aard ook zelfs het volmaakste
vliegtuig niet zullen kunnen be
vredigen.
Elkander aanvullend en ver
volmakend, zullen luchtvaart en
scheepvaart het groote inter
nationale verkeer in de komende
tijden tot heil der menscheid
gezamenlijk dienen en bevor
deren.
Ing'ezouden.
zijn.
„Het is zeer rustig," antwoord
de hij de meisjes die alle drie
tegelijk spraken."
„Wij zullen het hier ook stil
vinden na ons verblijf te Londen.
Papa heeft plan een heel jaar
hier te blijven."
„Zoo? Werkelijk?"
„En we hopen, mijnheer Gar
land, dat we goede buren zullen
zijn want al de andere wonen
zoo ver weg. U moet met ons
dineeren, moet hij niet Mama
minstens eens in de week, al
was het alleen, uit medelijden."
„Ge zijt wel vriendelijk," zeide
hij.
„Welken dag wilt U dan ko
men Aanstaande Zondag
„Neen zoolang ik leef ben ik
Niet te overtuigen.
Slot.
Samenstelling van uitgaven per
maand van een ongehuwd onder
officier.
Aan voeding ('bij» ontvangst
levensmiddelen van het Rijk ii
ƒ0.55 per rasion f 19.50, ont
bijt voor boterham f4 50, wasch-
geld en herstellingen f 6.50, klee
ding f 12.50, lijfgoederen f3.50,
schoeisel f 5.00, barbier en kap
pen f2.00, lectuur, schrijfbe
hoefte en studiekosten f 5., reis
kosten, (bezoeken vader en
moeder en verdere-familie f5.,
contributie, vakvereeniging enz.
ontspanning f 15, levensverzeke
ring f5, brandverzekering f 0 20,
verplichte fonds weduwen en
en weezen f 2.00, belasting naar
f850 per jaar t 0.50, verplichte
kamerhuur f3., kamerkas (Ver
lichting en verwarming) fl.50,
onvoorziene uitgaven f 3, sparen
voor een eventueel te sluiten
huwelijk f 15.
Totaal uitgaven per maand
f 111.70.
Totaal uitgaven per jaar 12 X
f 111,70 is f1340 40, rond geno
men f1300.
Aangezien de uitgaven een
afronding naar beneden hebben
ondergaan, terwijl de uitgaven
niet geflasteerd zijn berekend,
moet worden aangenomen, dat
voor een sergeant bij aanstelling
het salaris f1300 moet bedra
gen, minstens.
Geachte lezers, dat is één
voorbeeld uit de vele den M. v.
Zondags niet uit dineeren ge
weest. Niet dat ik anderen ver
oordeel die het wel doen, maar
mijn gewoonte is het niet," zeide
de dominee vriendelijk.
„Neem me niet kwalijk dat ik
het vergat. In Londen is de Zon
dag bestemd om visite te ontvan
gen maar buiten is dat zeker an
ders. Maar wanneer dan Geef
zelf maar op welken dag, dan
zullen wij tegen zeven uur het
rijtuig zenden."
Vóór mijnheer Garland kon
antwoorden riep de jongste van
de dames Crux die met haar han
den in de zakken van haar man
tel voor het raam stond en haar
lippen had geplooid als of ze ge
reed was te fluiten „Goede he
mel daar heb je het mooiste
meisje dat ik ooit gezien heb.
Uw dochter mijnheer Garland
„Neen mijn schoondochter."
„Is ze getrouwd Dat jonge
meisje nu al getrouwd En waar
is haar man
O. aangeboden ter overtuiging,
dat de nood onhoudbaar is.
Nu zou u denken, dat den M.
v. O. zich aan de hand van die
overtuigende bewijzen verslagen
zou achten, en aan de billijke
wenschen van belanghebbende
tegemoet komen, maar dan ver
gist ge u.
De M. v. O. zeide- tot onze
deputa, omdat hij over staking
iets had vernomen, iets wat de
onder-officieren niet kunnen en
willen, de wetten in alle ge
strengheid zou toepassen.
Dit is dus heel iets anders dan
uit den nood helpen.
Verder deelde de M. v. O.
mede, dat hij f 100 en f 150 meer
zal geven en verder moet worden
gewacht tot 1 Januari 1920, dan
wordt het beter
Dus nu krijgen de sergeanten
f100 en f150, en voor zoover
ze nog niet den hongerdood zijn
gestorven op 1 Januari 1920,
wie weet wat al niet.
Op deze wijze meent onzen
M. v. O. aan de gemotiveerden
nood te moeten tegemoetkomen,
oordeel lezers. Doch dat is
zeker, de wijze waarop ons le
ger door hem wordt behandeld,
moet zich hetzij vroeg of laat
wreken, "dat" dient ons volk te
weten.
Geachte lezers, u zult het met
mij eeps moeten zijn dat een
onder-officier die aan alles te
kort heeft, niet met lust en ijver
uwe zonen opvoed en opleid tot
weerbare mannen.
Velen onzer vatten hunne dag
taak met wrevel in het gemoed
op, en ik weet bij ervaring dat
het werk daaronder moet lijden.
Het is geen bedreiging, maar
weikelijkheid, zorgen, kommer
en misdeeling dooden alle ijver
tot arbeiden.
Daarom dient u geachte lezer
te weten waar en bij wie de
oorzaken schuilen, van verwor
ding en achteruitgang van onze
Weermacht, het conservatieve
Departement is de schuldige.
Nooit één, ook niet deze M.
v. O. is het gelukt al gaf hij
zich Democratisch uit, zich te
ontworstelen aan den invloed en
„Mijn zoon is in Canada. Hij
komt binnen kort terug en tot
dien tijd blijft zijn vrouw bij mij.
Zij is werkelijk heel jong, nog
maar zeventien jaar. Mag ik u
koek en wijn aanbieden mejuf
frouw".
„Ik heet Beatrice maar ze noe
men mij Bea en soms maar enkel
B." zeide de overmoedige jonge
dame. „Maar vertel me meer van
uw dochter. Al ben ik zelf leelijk
toch houd ik van mooie meisjes.
Het is maar goed dat U haar
hier opgesloten houdtwant iedere
jonge man die haar zag zou ver
liefd op haar worden. Ik zelf ben
bijna verliefd op haar zoo waar
dat ben ik," voegde zij er bij,
haar korte krullende haren schud
dende en in haar handen wrijven
de van de pret over de verbazing
waarmede de oude man haar aan
zag.
„Schaam je Bea Je maakt je
belachelijk," zeide de moeder die
tot nu toe gezwegen had.
„Mijn beste heer," vervolgde
zij. „Ik hoop dat wij het genoegen
zullen hebben met mevrouw Gar
land kennis te maken."
„Mevrouw Keith Garland,"
verbeterde hij en dralende met
wat hij verder zou zeggen.
Het was een lastige toestand.
Moest hij Charlotte aan zijn vrien
den voorstellen die weldra zou
den weten door welke omstandig
heden zij de vrouw van Keith
was geworden of moest hij vlasch
zijn en alles trachten te verber
gen terwille van zijn zoon Hij
had geen tijd tot nadenken en
hij vreesde dat zijn woorden
misschien over de geheele toe
komst van het arme meisje zou-
Mlen beslissen.
Zouden ze iets of alles weten
vroeg hij zich zeiven af. „Maar
neen haar wijze van zijn toon
de dat zij niets wisten. Moest hij
het haar vertellen
Wordt vervolgd.