ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCHVLAANDEBEN HEREENIG D. EenDfoom en Werkelijkheid. VERSCHIJNT WOENSDAGS EN ZATERDAGS IN ALLE PLAATSEN VAN ZEEUWSCH-VLAANDEREN E. BOOM-BLIEK 28e Jaargang Woensdag 20 Augustus 1919 Nummer 2447 BRESKENSCHE COURANT Abonnementsprijs per drie maanden 95 cent Franco per post f 1.— Advertentieprijs van 1—5 regels 50 cent Elke regel meer 10 cent. Bij abonnement lager tarief Drukker-Uitgever TNo.,02T BRESKENS p°7s$4ro Abonnements-Advertenties worden tijdelijk berekend met 20 pCt. toeslag Advertenties worden aangenomen tot uiterlijk Dinsdag- en Vrijdagmiddag 2 uur De droom, sedert eeuwen en eeuwen door de menschheid gekoesterd, is tot werkelijkheid geworden, de verovering van de lucht is geen utopie meer. Evenals de vogelen in de lucht, zweelt ook thans de mensch in duizelingwekkende vaart door het luchtruim, en wendt zijn vlucht waar het hem gelieft. De koene vlieger kan zich thans van het eene pui t der aarde naar het andere begeven, en van werelddeel tot werelddeel zich door het luchtruim spoeden in een zoo korten tijd als men zich ooit had kunnen voorstellen. Reeds zijn twee onverschrok ken mannen van Amerika naar Europa gevlogen in 16urentijds, daarin een afstand afleggend van 2.600.000 Meter. Dit toch is een daad, waarvan men slechts enkele jaren geleden de moge lijkheid niet van inzag. En wij bevinden ons slechts aan de vooravond eener periode in het luchtverkeer, welke een totale verandering belooft te brengen in het afleggen van afstanden boven deze aardbo dem. En wat reeds heden is bereikt, dwingt ten volle onze bewondering af. En hoe jong is nog de vlieg kunst. Aanvankelijk had een andere wijze van zich boven de aarde te bewegen een grooten voorsprong, en met name is de luchtballon het eene gedurende honderd jaren geweest, om den mensch in staat te stellen zich op groote hoogte van den aard bodem te verheden. Doch niet tegenstaande dit, heeft de lucht ballon het nimmer zoover weten te brengen, dat hij den mensch heid diensten kon bewijzen zoo belangrijk en zooveel omvattend als waartoe het vliegtuig al vrij spoedig in staat bleek te zijn. De luchtballon toch had bij al het voordeel hetwelk hij had, het groote nadeel van niet be stuurbaar te wezen. Hulpeloos en een speelbal der winden dreef 18) Toch miste zij steeds en zou, zoo als hij vreesde, wel altijd blijven missen die rustige waar digheid van spreken en bewe gen, dat naamlooze iets dat een „Lady" kenmerkt. Hij werd in zijn overpeinzingen gestoord door de schitterende verschijning van de dames bij wie hij zijn schoon dochter had vergeleken. Bij nadere kennismaking bleek hem dat de „ladies" even ver van zijn ideaal van een vrouw ver wijderd waren als Charlotte. Zonder eenige beschroomd heid bekeken zij de ouderwetsch gemeubelde kamer en gedroe gen zich als of ze de dominee sinds jaren kenden. „Wat een bekoorlijk huis!" „Een echt landelijke pastory." de luchtballon door het lucht ruim, en hoe statig ook van uiterlijk, hoe omvangrijk ook de afmetingen waren, de ballon is te allen tijde een hoogst onbe trouwbaar instrument in mensche- lijke handen geweest. Het lag voor de hand, dat talrijke vernuften zich met in spanning toelegden op het vraag stuk der bestuurbaarheid, doch tientallen van jaren zijn deze pogingen mislukt. Eerst aan eenige mannen van de lateren tijd mocht het gelukken een luchtschip te bouwen, dat zich richtte naar den menschelijken wil, en niet steeds een hulpeloos slachtoffer der elementen was. Evenwel is de waarde en het gebruik van het luchtschip door die van het vliegtuig overvleu geld, en wel in hoofdzaak daar om, dat het zich veel meer wist aan te passen aan de bestaande behoeften, snel, betrouwbaar en gewillig. Vooral de oorlog heeft aan de ontwikkeling van het vliegwezen een verbazende uitbreiding ge geven. Van deze uitbreiding kunnen wij dagelijks getuigen zijn, in verband met de thans in onze hoofdstad gehouden wor dende groote luchtvaart-tentoon stelling, waar men eiken dag de allerbelangrijkste verrichtingen op het gebied van vliegen kan aanschouwen, en die zelfs de meest verstokte tegenstanders in geestdriftige medestanders van het vliegtuigwezen maken. Bij hetgeen men aanschouwd, is on getwijfeld deze overweging de meest op den voorgrond tredende, dat het vliegtuig een groote mate van vertrouwen inboezemt en verdient. Natuurlijk hebben, even als op elk terrein van ons doen en laten, ook hierbij nog wel ongelukken plaats,die vooral daarom te betreuren zijn, omdat zij voorkomen hadden kunnen worden en feitelijk in geen on middellijk verband staan met de eigenlijke vliegkunst. Want deze heeft zich metterdaad van een hoogst ontwikkelde zijde leeren kennen, waarbij vooral een bij zonder woord van waardeering „En u woont hier alleen mijn heer Garland? Wat een bekoor lijk oude-vrijers leven 1 Oh neen, ik herinner mij al dat ge geen oude vrijer zijt. Maar wat een prettig, rustig leven moet het aan onze Nederlandsche vliegers niet mag worden pnthouden. In geen enkel opzicht staan zij thans wat kundigheid, vastberadenheid en betrouwbaarheid betreft, ach ter bij hun kundigste buiten- landsche collega's. En dit is niet altijd zoo geweest en met het oog op de toekomst, mag onze vaderlandsche vliegkunst dubbel toe te juichen zijn, en spoedig zal ons land dan ook een waardige plaats innemen in het internationale, luchtverkeer, nu het bouwen van groote en sterke vliegtuigen begonnen is en deze industrie een reusach tige vlucht beloofd te nemen. Welke belangrijke vooruitzichten zich daarbij openen, hebben we onze lezers de vorige week medegedeeld omtrent de plannen om een grootsche onderneming voor luchttranssport in ons land op te richten en waarbij ook onze Scheldestad Vlissingen om haar voor de luchtvaart, even als voor scheepvaart, zoo gunstige ligging als begin- en eindpunt van ver schillende luchtdiensten zou wor den aangewezen. Hoewel deze voorgenomen plannen nog niet bepaald definitief zijn, is het duidelijk dat wanjieer, hetgeen als vaststaand mag worden aan genomen, het luchtverkeer nati onaal en internationaal tot groo- tere ontwikkeling komt, ons land daarvan voordeelen zal kunnen plukken, welker omvang zich thans nog niet laat berekenen. En reeds zijn er plannen te 's Gravenhage het eerste Lucht vaarthuis te bouwen, een lucht vaarthuis, zooals Amsterdam zijn scheepvaarthuis heeft. En boe mooi de vliegprestaties, o. a. de mooie vlucht Londen via Frankrijk, België, Soester- berg naar Amsterdam, welke tocht door een zestal personen werd medegemaakt, terecht zijn, spreekt het van zelf, dat het luchtverkeer ook in de verre toekomst niet als massaal-cön- current van het scheepvaart-ver keer zal kunnen optreden, zoowel wat het vervoer van passagiers als vooral van goederen betreft. Daarom, naarmate de eischen van het wereldverkeer toenemen, moet ook het zeeverkeer zich weten aan te passen aan de groeiende behoeften die uiter aard ook zelfs het volmaakste vliegtuig niet zullen kunnen be vredigen. Elkander aanvullend en ver volmakend, zullen luchtvaart en scheepvaart het groote inter nationale verkeer in de komende tijden tot heil der menscheid gezamenlijk dienen en bevor deren. Ing'ezouden. zijn. „Het is zeer rustig," antwoord de hij de meisjes die alle drie tegelijk spraken." „Wij zullen het hier ook stil vinden na ons verblijf te Londen. Papa heeft plan een heel jaar hier te blijven." „Zoo? Werkelijk?" „En we hopen, mijnheer Gar land, dat we goede buren zullen zijn want al de andere wonen zoo ver weg. U moet met ons dineeren, moet hij niet Mama minstens eens in de week, al was het alleen, uit medelijden." „Ge zijt wel vriendelijk," zeide hij. „Welken dag wilt U dan ko men Aanstaande Zondag „Neen zoolang ik leef ben ik Niet te overtuigen. Slot. Samenstelling van uitgaven per maand van een ongehuwd onder officier. Aan voeding ('bij» ontvangst levensmiddelen van het Rijk ii ƒ0.55 per rasion f 19.50, ont bijt voor boterham f4 50, wasch- geld en herstellingen f 6.50, klee ding f 12.50, lijfgoederen f3.50, schoeisel f 5.00, barbier en kap pen f2.00, lectuur, schrijfbe hoefte en studiekosten f 5., reis kosten, (bezoeken vader en moeder en verdere-familie f5., contributie, vakvereeniging enz. ontspanning f 15, levensverzeke ring f5, brandverzekering f 0 20, verplichte fonds weduwen en en weezen f 2.00, belasting naar f850 per jaar t 0.50, verplichte kamerhuur f3., kamerkas (Ver lichting en verwarming) fl.50, onvoorziene uitgaven f 3, sparen voor een eventueel te sluiten huwelijk f 15. Totaal uitgaven per maand f 111.70. Totaal uitgaven per jaar 12 X f 111,70 is f1340 40, rond geno men f1300. Aangezien de uitgaven een afronding naar beneden hebben ondergaan, terwijl de uitgaven niet geflasteerd zijn berekend, moet worden aangenomen, dat voor een sergeant bij aanstelling het salaris f1300 moet bedra gen, minstens. Geachte lezers, dat is één voorbeeld uit de vele den M. v. Zondags niet uit dineeren ge weest. Niet dat ik anderen ver oordeel die het wel doen, maar mijn gewoonte is het niet," zeide de dominee vriendelijk. „Neem me niet kwalijk dat ik het vergat. In Londen is de Zon dag bestemd om visite te ontvan gen maar buiten is dat zeker an ders. Maar wanneer dan Geef zelf maar op welken dag, dan zullen wij tegen zeven uur het rijtuig zenden." Vóór mijnheer Garland kon antwoorden riep de jongste van de dames Crux die met haar han den in de zakken van haar man tel voor het raam stond en haar lippen had geplooid als of ze ge reed was te fluiten „Goede he mel daar heb je het mooiste meisje dat ik ooit gezien heb. Uw dochter mijnheer Garland „Neen mijn schoondochter." „Is ze getrouwd Dat jonge meisje nu al getrouwd En waar is haar man O. aangeboden ter overtuiging, dat de nood onhoudbaar is. Nu zou u denken, dat den M. v. O. zich aan de hand van die overtuigende bewijzen verslagen zou achten, en aan de billijke wenschen van belanghebbende tegemoet komen, maar dan ver gist ge u. De M. v. O. zeide- tot onze deputa, omdat hij over staking iets had vernomen, iets wat de onder-officieren niet kunnen en willen, de wetten in alle ge strengheid zou toepassen. Dit is dus heel iets anders dan uit den nood helpen. Verder deelde de M. v. O. mede, dat hij f 100 en f 150 meer zal geven en verder moet worden gewacht tot 1 Januari 1920, dan wordt het beter Dus nu krijgen de sergeanten f100 en f150, en voor zoover ze nog niet den hongerdood zijn gestorven op 1 Januari 1920, wie weet wat al niet. Op deze wijze meent onzen M. v. O. aan de gemotiveerden nood te moeten tegemoetkomen, oordeel lezers. Doch dat is zeker, de wijze waarop ons le ger door hem wordt behandeld, moet zich hetzij vroeg of laat wreken, "dat" dient ons volk te weten. Geachte lezers, u zult het met mij eeps moeten zijn dat een onder-officier die aan alles te kort heeft, niet met lust en ijver uwe zonen opvoed en opleid tot weerbare mannen. Velen onzer vatten hunne dag taak met wrevel in het gemoed op, en ik weet bij ervaring dat het werk daaronder moet lijden. Het is geen bedreiging, maar weikelijkheid, zorgen, kommer en misdeeling dooden alle ijver tot arbeiden. Daarom dient u geachte lezer te weten waar en bij wie de oorzaken schuilen, van verwor ding en achteruitgang van onze Weermacht, het conservatieve Departement is de schuldige. Nooit één, ook niet deze M. v. O. is het gelukt al gaf hij zich Democratisch uit, zich te ontworstelen aan den invloed en „Mijn zoon is in Canada. Hij komt binnen kort terug en tot dien tijd blijft zijn vrouw bij mij. Zij is werkelijk heel jong, nog maar zeventien jaar. Mag ik u koek en wijn aanbieden mejuf frouw". „Ik heet Beatrice maar ze noe men mij Bea en soms maar enkel B." zeide de overmoedige jonge dame. „Maar vertel me meer van uw dochter. Al ben ik zelf leelijk toch houd ik van mooie meisjes. Het is maar goed dat U haar hier opgesloten houdtwant iedere jonge man die haar zag zou ver liefd op haar worden. Ik zelf ben bijna verliefd op haar zoo waar dat ben ik," voegde zij er bij, haar korte krullende haren schud dende en in haar handen wrijven de van de pret over de verbazing waarmede de oude man haar aan zag. „Schaam je Bea Je maakt je belachelijk," zeide de moeder die tot nu toe gezwegen had. „Mijn beste heer," vervolgde zij. „Ik hoop dat wij het genoegen zullen hebben met mevrouw Gar land kennis te maken." „Mevrouw Keith Garland," verbeterde hij en dralende met wat hij verder zou zeggen. Het was een lastige toestand. Moest hij Charlotte aan zijn vrien den voorstellen die weldra zou den weten door welke omstandig heden zij de vrouw van Keith was geworden of moest hij vlasch zijn en alles trachten te verber gen terwille van zijn zoon Hij had geen tijd tot nadenken en hij vreesde dat zijn woorden misschien over de geheele toe komst van het arme meisje zou- Mlen beslissen. Zouden ze iets of alles weten vroeg hij zich zeiven af. „Maar neen haar wijze van zijn toon de dat zij niets wisten. Moest hij het haar vertellen Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1919 | | pagina 1