Dl Muslt Mijt Nieuws. Morle BericbtiD. l! De verplaatsing van de Maatschappij Zeeland. Burgorl. stand. Qemengd Nieuws de noodige aanvragen zal doen. Na goedkeuring zal het minis terie van landbouw het aantal melkkoeien en volle vaarzen vaststellen, dat de gemeente in Holland zal kunnen aankoopen. De afgevaardigden der gemeen ten kunnen op alle markten in Nederland aankoopen doen, zoolang zij deze slechts verrich ten door bemiddeling van de door de Nederlandsche regee ring aangewezen handelaren. De regeling zal binnen eenige dagen in werking treden. Zij zal ook gelden voor koeien en een beperkt aantal schapen en wel licht ook een klein getal geiten. Begunstigd door prachtig zo- mer-weder is hedenmorgen om elf uur de tentoonstelling ge opend. Brachten de treinen uit de richting Bergen op Zoom ontelbare bezoekers, niet minder was het met de Rrov. Booten, welke de bezoekers uit Z.-Vlaan deren aanbracht. De treinen uit Vlissingen waren overvol. Het station te Goes was bij aankomst van iedere trein zwart van be langstellenden, welke een bezoek aan de tentoonstelling brachten, en zich in verschillende deelen der stad verspreidde Des namiddags ongeveer één uur arriveerde de Koninklijke trein. H. M. werd verwelkomd door den Commissaris der Ko ningin en den Burgemeester van Goes. Na het noenmaal te hebben gebruikt begaf het hooge gezel schap zich in een drietal auto's naar 't Rijkslandbouwproefsta tion daarna werd een bezoek gébracht aan de Groote Kerk, teneinde de restauratiewerken te bezichtigen. Om 2 uur werd de Tentoon stelling officieel geopend, waar na H. M. op het Tentoonstel lingsterrein verscheen. Na dit bezoek begaf H. M. zich naar het Stadhuis, waar het College van Burg. en Weth. en de raadsleden aanwezig waren. Overal werd de Koningin luide toegejuicht. Om zes uur vertrok H. M. weder naar de residentie. De dag van morgen beloofd voor Goes niet minder druk te zijn. Naar aanleiding van de plan nen tot verplaatsing van den zetel der maatschappij „Zeeland" heeft het „Hbld." een onderhoud ge had met de directie der Neder landsche spoorwegen. Van den heer Van Kretschmar van Veen directeur-generaal de Staats spoor, kreeg het blad de volgen de beschouwing te hooren „Het denkbeeld om den dienst op Engeland van de maatsch. „Zeeland" te verplaatsen van Vlissingen naar Hoek van Hol land berust uitsluitend op eco nomische overwegingen. De con currentie tusschen de beide rou tes, die vóór den oorlog bestond, noopte de stoomvaartlijnen en de spoorwegmaatschappijen tot het onderhouden van een zeer uitge- breiden dienst, veel uitgebreider dan voor den omvang van het verkeer werd vereischt. Dit geldt zoowel voor de „Zeeland" als voor de „Great Eastern", voor de Engelsche als voor de Ne derlandsche en Duitsche spoor wegen. Over beide routes werden in 1913 291 000 reizigers vervoerd, d. i. gemiddeld 400 per dag in iedere richting. Hiervan liepen: In Nederland: via Vlissiqgen 6 treinen in iedere richting of per dag 1774 K.M., via Hoek van Holland 3 treinen in iedere richting of per dag 1058 K.M.; op het zeetraject: via Vlissingen 1 dienst in iedere richting op Folkestone, 1 dienst in iedere richting op Queenborough of per dag 745 K.M via Hoek van Holland 1 dienst in iedere rich ting op Harwich of per dag 404 K.M. In Engeland: via Folkestone 1 trein in iedere richting of per dag 234 K.M., via Queenborogh 1 trein in iedere richting of per dag 168 K.M.; via Harwich 1 trein in iedere richting of per dag 222 K.M. In Duitschland werden de treinen in verschillend richtingen voortgezet. Het is duidelijk, dat bij con centratie van het verkeer over één route een besparing van beteekenis kan worden verkregen Bij herstel van het verkeer tot de hoogte van vóór den oorlog zou dit gewenscht zijn, bij den aanvankelijk te verwachten ge- ringeren omvang van het En- gelsch-Duitsche verkeer zijnde bijna 70 pCt. van het geheel over de beide routen en de sterk gestegen exploitatiekosten is het, van het bedrijfsstandpunt gezien, noodzakelijk voor alle daarbij betrokken partijen. De belangengemeenschap der spoorwegen in Nederland en de drang tot vereenvoudiging en bezuiniging in alle landen maken thans een oplossing in dien zin mogelijk. En aangezien het hier in de eerste plaats geldt het verkeer tusschen Nederland en Engeland, ligt het voor de hand, dat in het Nederlandsche verkeersbe- lang de keuze moet vallen op de kortste verbinding, die de meest geriefelijke dienstregeling mogelijk maakt tusschen de groote Nederlandsche handels- en bevolkingscentra en Londen dit is de weg via Hoek van Holland. Van de 92000 reizigers, die in 1913 tusschen Nederland en Engeland reisden, gingen 24000 of 26 pCt. over Vlissingen en 68000 of 74 pCt. over Hoek van Holland. Deze voorkeur voor Hoek van Holland spreekt nog duidelijker, wanneer men be denkt, dat over Vlissingen twee diensten liepen en over Hoek van Holland slechts één. Ook de nationale gevoelens, die op pa pier, vooral thans, zulk een groote rol spelen, konden ifet beletten, dat de vreemde lijn over Hoek van Holland door het meerendeel der reizigers verkozen werd boven den lange- ren nationalen weg over Vlis singen van de „Zeeland". Om het plan tot uitvoering te brengen, is overeenstemming noodig tusschen de Nederland sche spoorwegen, de „Zeeland" en de Great Eastern Rd. Cy. Hierover wordt overleg ge pleegd en dienaangaande kan thans nog niets worden mede gedeeld. Het spreekt vanzelf, dat bij de onderhandelingen voe ling moet worden gehouden met de Nederlandsche regeering, die bij de zaak is betrokken wegens het postvervoer en haar goed keuring zal hebben te geven op eventueel aan den Hoek van Holland te maken werken. Zeer tegen de verwachting der Ned. spoorwegen heeft men getracht dit eenvoudige ver- keersvraagstuk op te blazen tot een nationale en politiek-inter- nalionale kwestie. De bloei van de „Zeeland" en der Neder landsche spoorwegen is inder daad een nationaal belang, doch dit kan door de concurrentie slechts worden bevorderd. Doordat de Nederlandsche spoorwegen de grootste aan deelhouders in de „Zeeland" zijn, gaan haar belangen met die van deze maatschappij hand in hand. De belangen van de provincie Zeeland en de andere zuidelijke provincies waren bij de Vlissing- sche route slechts in geringe mate en hoofdzakelijk in schijn betrokken, daar de concurrentie van de beide routes noopte om de voornaamste plaatsen door de treinen te laten voorbij rijden. Ten hoogste zal de gemeente Vlissingen van de verplaatsing door het verlies van een deel harer bevolking nadeel onder vinden. In internationalen zin hebben zoowel Engeland als Duitschland bij herstel van het verkeer be lang bij de concentratie. België is er niet bij betrokken. Voor Noord-Duitschland biedt de Vlis- singsche route geen voordeel boven die over den Hoek van Holland en voor Zuid-Duitsch- land kan een klein verschil wei nig invloed hebben, omdat dit verkeer over de Nederlandsche havens, wegens de betere zuide lijke verbindingen over België en Frankrijk, altijd van onder geschikte beteekenis was. „Wanneer men weet, dat bij den geheelen opzet het behoud en zoo mogelijk bevordering van den bloei, d. i. van de beteeke nis van de nationale stoomvaart lijn op den voorgrond staat en bedenkt, dat Hoek van Holland niet minder een nationale haven is dan Vlissingen, dan meenen wij, dat met gerustheid het ver dere verloop der zaak kan wor den afgewacht en er niet de minste reden is om alarm te blazen voor de nationale belan gen. Integendeel. Intusschen zal er nog wel eeni ge tijd verloopen, aleer de zaak haar beslag heeft, en mag worden vertrouwd, dat niet drogredenen en gevoelensmotieven zullen be- beletten datgene te doen wat het nuchter gezond verstand als het beste aanwijst, zoowel voor het publiek als voor de betrok ken vervoersondernemingen." Waterlandkerkje. In de plaats van den heer W. van der Hooft, die tot kerkvoogd is be noemd is als notabel gekozen de heer M. Verbrugge. School- en kerknieuws. Ger. Kerk. Bedankt voor Oostburg de heer J. Hoek, cand. te Schiedam. SCHOONDIJKE. Huw.-Voltr. 8 Mei. Johannes Boerdam, 25 j., jm. en Leentje Oosterling, 27 jjd. Mattheus Cornelis Manneke, 29 j., wedn. en Martina Jacoba Leenhouts, 24 j., jd. 15, Polidor van Hee, 28 j., jm. en Emelie S. Stokker- man, 23 j., jd. Willem Maljaars, 25 j., jm. en Suzann i Brakman, 25 j., jd. 22, Johannes Antho- nie du Burck, 44 j jm, en Tan netje Kareis, 35 j., jd. Esdra Minnaard, 26 j., jm. en Catha- rina Steurrijs, 22 j., jd. Jannis Bouwens, 28 j., jm. en Eliza beth Suzanna Haartsen, 35 j., jd. Geboorten. 2 Mei. Maria Pau line, d. van P. Dobbelaere en M. T. Kanse. 23, Madeleine Marie, d. van E. A.Termonten L. M. Barra. 25, Jacob, z. van J. van Lare en C. Dierx. 27, Jacob Adriaan, z. van J. J. Mog- gré en J. J. Risseeuw. Overlijden. 11 Mei. David Arie, 5 mnd., z. van C. D. Kotvis en P. Schaap. 16, Izaak van Male, 57 j-, wedn. van Dina Butler. WATERLANDKERKJE. Huw.-Voltr. 8 Mei. Cornelis Jacobus Riteco, 23 jjm. en Maatje Oppeneer, 21 j., jd. Geboorten. 6 Mei. Maria Jo hanna, d. van A. Kareis en J. de Jonge. 12, Leopold Francies, z. van B. de Zutter en F. G. van den Bossche. Overlijden. 9 Mei. Pieter Jo hannes Fijnaut, 55 j., ongehuwd. Emelie Maria, 7 d. van F. Haer» en E. M. Vlaeminck, SPORT. Duivenwedvlucht Assen. Duiven gelost 8.15. Breskens. Ie en 5e prijs en le poele A. van Gijs, 2e prijs en 2e poele A. Vermeulen, 3e prijs en 3e poele J. van den Heuvel, 4e prijs Joz. Pleijte, 6e F. Monjé Isle overduif van Joz. Pleijte, 2e A. van Gijs. De eerste duif arriveerde te 12,39,27, de laatste 12,11,37. Hoogwatergetij Breskens. Zomertijd. DAGEN. vm. nam Woensdag 18 Juni 5.03 5.27 Donderdag 19 5.45 5.09 Vrijdag 20 6.34 6.58 Laatste Kwartier Zaterdag 21 Juni vm. 6.52. BARAK IN BRAND. Vrijdagavond omstreeks 9 uur werd het demobilisatiepark te Soesterberg en de omgeving op geschrikt door het uitslaan van groote vlammen uit een barak in het zgn. Hollandsche kamp, alwaar de le compagnie van de bewakingsdiensten is gelegerd. De barak is tot den grond toe afgebrand. De manschappen kon den allen worden gered, doch hun goederen en de militaire uitrusting werden een prooi der vlammen. De brand is ontstaan in een lokaaltje, waarin ligstroo geborgen was. Men tast in het duister, hoe daar vuur is bijge komen. Een uitgebreid onder zoek is ingesteld. VREÖES-ATLASSEN. Vele onderwijzers en leerlin gen zullen zich afvragen, wat moeten wij doen met onze at lassen? Dezelfde vraag zal on getwijfeld menig particulier zich stellen. De oplossing is zeer een voudig de aardrijkundige at lassen worden eenvoudig histo rische atlassen, dat is het al. Maar voor de geografie zullen nieuwe atlassen vervaardigd moe ten worden. Na de aardbeving veroorzaakt door den wereldoor log liggen de verschillende land streken geheel en al door elkan der gesmeten. Het oude Duitsch land bestaat niet meer en wordt evenals de Donaumonarchie in tal van stukken verdeeld. Hoe veel Ruslanden zijn er tegen woordig niet? En van Tsjecho Slawakie tot aan het koninkrijk Hedzjaz en van Syrië tot de Aland-eilanden, van Polen tot Beieren, zullen de geografen hun handen vol hebben aan al de veranderingen, welke in die ge bieden aangebracht zullen wor den, wanneer de diplomaten hun taak volbracht hebben. Moge het den geografen gegeven worden spoedig aan het werk te kunnen trekken om de nieuwe atlas te vervaardigen, die dan een vredes- atlas zal zijn. TWIST. Bij een twist is Zaterdagnacht een vrouw op den Schiedam- schendijk te Rotterdam met een mes in het onderlijf een hevige wond toegebracht, zoodat zij naar het ziekenhuis vervoerd moest worden. Als vermoedelijke dader is de koetsier P. K. op gesloten. AANRANDING. De buffetjuffrouw C. B., van den Katendrechtschen Lagedijk is in de Brielsche laan te Rotter dam, door een man onverhoeds aangevallen en bij de keel ge grepen, waardoor zij het bewust zijn verloor. In een café is zij weer bij kennis gekomen. Een zekere P. O. is als vermoedelijke dader aangehouden. GEBOEFTE GEARRE STEERD. Een drietal jeudig Akenaars van 16—18 jaren, apachten le klasse, waren des nachts, over de grens gekomen om in een café tusschen Sint—Pietersrade en Kerkrade in te breke. Het trio wist vermoedelijk door smok- kelrelaties, dat er in bedoeld ca fé „wel wat te halen was. Een van de „heeren" weid op den uitkijk gesteld met een geladen browning in de hand. Zijn con signe was, neerschieten, wie de plannen zou verijdelen. Zijn beide kameraden hadden reeds een ruit ingesneden toen iemand naderde. Het drietal sloeg op de vlucht, doch twee hunner, waai onder de dief op den uitkijk, wist de man te pak ken te krijgen, en onder hevig verzet in het nachtelijk uur naar het politiebureau te brengen. Onderweg poogden zij de revolver te trekken en bedreig den hem neer te zullen schieten. Bij touilleering bleken de Duitsche bandieten in het bezit, behalve van vuurwapenen, van de meeste moderne inbrekers werktuigen, geopende messen en electrische zaklantaarns. DE OCEAANVLUCHT VOLBRACHT. Zondagmorgen 8.40 ia de Vic- kers Vimy vliegmachine bemand door kapitien Block en luitenant Brown veilig te Clifden in Ierland geland na den tocht over den Atlantschen Oceaan vanaf New- Foundland in 16 uur te hebben volbracht. Naar de bolschewistische „Is- westia" meldt, wordt een uitge breid onderzoek ingesteld naar de terechtstelling van den extsaar Nicolaas. 164 personen zijn in hechtenis genomen onder beschul diging, dat zij aan dezen moord medeplichtig zijn. De onderhandelingen tusschen de Fransche regeering en de vakvereenigingen der mijnwer kers hebben tot geen resultaat geleid, zoodat, mocht er voor dien tijd geen oplossing gevon den worden, de algemeene sta king der mijnwerkers zal uitbre ken. De bevolking van Petrogrado heeft uit wraak 240 Chineezen vermoord. Verder zijn er nog 150 Chineezen verdwenen, van wie geen spoor meer te vinden is. Maandagmiddag heeft Duta- sta, secretaris-generaal van de vrederconferentieaanBrockdorff- Rantzau het antwoord der ge allieerden overhandigd. Een ter mijn van 5 dagen is aan de Duit- schers gegeven om te teekenen of de onderteekening te weige ren. De tijd voor opzegging van den wapenstilstand is van 3 da gen. Onder de wijzingen in het oorspronkelijk ontwerp aange bracht worden onder meer de ze genoemd Duitschland zal in een nabije toekomst zijn toela ting tot den volkerenbond kun nen verwachten; er zal een volks stemming in Opper-Silezië plaats hebben; Duitschland zal tot 1 Januari 1921 eenleger van200,000 man behoud. President Wilson is heden Dins dagavond van Parijs vertrokken. Hij zal Woensdagmorgen te Adinkerke aankomen waar hij door den koning en de koningin van België ontvangen zal wor den. Na een bezoek aan het Belgische front zal hij 's avonds halftien te Brussel aankomeni

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1919 | | pagina 2