Dl
Muslt
Mijt Nieuws.
Morle BericbtiD.
l!
De verplaatsing van de
Maatschappij Zeeland.
Burgorl. stand.
Qemengd Nieuws
de noodige aanvragen zal doen.
Na goedkeuring zal het minis
terie van landbouw het aantal
melkkoeien en volle vaarzen
vaststellen, dat de gemeente in
Holland zal kunnen aankoopen.
De afgevaardigden der gemeen
ten kunnen op alle markten in
Nederland aankoopen doen,
zoolang zij deze slechts verrich
ten door bemiddeling van de
door de Nederlandsche regee
ring aangewezen handelaren.
De regeling zal binnen eenige
dagen in werking treden. Zij zal
ook gelden voor koeien en een
beperkt aantal schapen en wel
licht ook een klein getal geiten.
Begunstigd door prachtig zo-
mer-weder is hedenmorgen om
elf uur de tentoonstelling ge
opend. Brachten de treinen uit
de richting Bergen op Zoom
ontelbare bezoekers, niet minder
was het met de Rrov. Booten,
welke de bezoekers uit Z.-Vlaan
deren aanbracht. De treinen uit
Vlissingen waren overvol. Het
station te Goes was bij aankomst
van iedere trein zwart van be
langstellenden, welke een bezoek
aan de tentoonstelling brachten,
en zich in verschillende deelen
der stad verspreidde
Des namiddags ongeveer één
uur arriveerde de Koninklijke
trein. H. M. werd verwelkomd
door den Commissaris der Ko
ningin en den Burgemeester van
Goes.
Na het noenmaal te hebben
gebruikt begaf het hooge gezel
schap zich in een drietal auto's
naar 't Rijkslandbouwproefsta
tion daarna werd een bezoek
gébracht aan de Groote Kerk,
teneinde de restauratiewerken te
bezichtigen.
Om 2 uur werd de Tentoon
stelling officieel geopend, waar
na H. M. op het Tentoonstel
lingsterrein verscheen.
Na dit bezoek begaf H. M.
zich naar het Stadhuis, waar het
College van Burg. en Weth. en
de raadsleden aanwezig waren.
Overal werd de Koningin luide
toegejuicht.
Om zes uur vertrok H. M.
weder naar de residentie.
De dag van morgen beloofd
voor Goes niet minder druk te
zijn.
Naar aanleiding van de plan
nen tot verplaatsing van den zetel
der maatschappij „Zeeland" heeft
het „Hbld." een onderhoud ge
had met de directie der Neder
landsche spoorwegen. Van den
heer Van Kretschmar van Veen
directeur-generaal de Staats
spoor, kreeg het blad de volgen
de beschouwing te hooren
„Het denkbeeld om den dienst
op Engeland van de maatsch.
„Zeeland" te verplaatsen van
Vlissingen naar Hoek van Hol
land berust uitsluitend op eco
nomische overwegingen. De con
currentie tusschen de beide rou
tes, die vóór den oorlog bestond,
noopte de stoomvaartlijnen en de
spoorwegmaatschappijen tot het
onderhouden van een zeer uitge-
breiden dienst, veel uitgebreider
dan voor den omvang van het
verkeer werd vereischt. Dit geldt
zoowel voor de „Zeeland" als
voor de „Great Eastern", voor
de Engelsche als voor de Ne
derlandsche en Duitsche spoor
wegen.
Over beide routes werden in
1913 291 000 reizigers vervoerd,
d. i. gemiddeld 400 per dag in
iedere richting.
Hiervan liepen:
In Nederland: via Vlissiqgen
6 treinen in iedere richting of
per dag 1774 K.M., via Hoek
van Holland 3 treinen in iedere
richting of per dag 1058 K.M.;
op het zeetraject: via Vlissingen
1 dienst in iedere richting op
Folkestone, 1 dienst in iedere
richting op Queenborough of
per dag 745 K.M via Hoek van
Holland 1 dienst in iedere rich
ting op Harwich of per dag
404 K.M.
In Engeland: via Folkestone
1 trein in iedere richting of per
dag 234 K.M., via Queenborogh
1 trein in iedere richting of per
dag 168 K.M.; via Harwich 1
trein in iedere richting of per
dag 222 K.M.
In Duitschland werden de
treinen in verschillend richtingen
voortgezet.
Het is duidelijk, dat bij con
centratie van het verkeer over
één route een besparing van
beteekenis kan worden verkregen
Bij herstel van het verkeer tot
de hoogte van vóór den oorlog
zou dit gewenscht zijn, bij den
aanvankelijk te verwachten ge-
ringeren omvang van het En-
gelsch-Duitsche verkeer zijnde
bijna 70 pCt. van het geheel
over de beide routen en de
sterk gestegen exploitatiekosten
is het, van het bedrijfsstandpunt
gezien, noodzakelijk voor alle
daarbij betrokken partijen.
De belangengemeenschap der
spoorwegen in Nederland en de
drang tot vereenvoudiging en
bezuiniging in alle landen maken
thans een oplossing in dien zin
mogelijk.
En aangezien het hier in de
eerste plaats geldt het verkeer
tusschen Nederland en Engeland,
ligt het voor de hand, dat in
het Nederlandsche verkeersbe-
lang de keuze moet vallen op
de kortste verbinding, die de
meest geriefelijke dienstregeling
mogelijk maakt tusschen de
groote Nederlandsche handels-
en bevolkingscentra en Londen
dit is de weg via Hoek van
Holland.
Van de 92000 reizigers, die
in 1913 tusschen Nederland en
Engeland reisden, gingen 24000
of 26 pCt. over Vlissingen en
68000 of 74 pCt. over Hoek
van Holland. Deze voorkeur voor
Hoek van Holland spreekt nog
duidelijker, wanneer men be
denkt, dat over Vlissingen twee
diensten liepen en over Hoek
van Holland slechts één. Ook de
nationale gevoelens, die op pa
pier, vooral thans, zulk een
groote rol spelen, konden ifet
beletten, dat de vreemde lijn
over Hoek van Holland door
het meerendeel der reizigers
verkozen werd boven den lange-
ren nationalen weg over Vlis
singen van de „Zeeland".
Om het plan tot uitvoering te
brengen, is overeenstemming
noodig tusschen de Nederland
sche spoorwegen, de „Zeeland"
en de Great Eastern Rd. Cy.
Hierover wordt overleg ge
pleegd en dienaangaande kan
thans nog niets worden mede
gedeeld. Het spreekt vanzelf,
dat bij de onderhandelingen voe
ling moet worden gehouden met
de Nederlandsche regeering, die
bij de zaak is betrokken wegens
het postvervoer en haar goed
keuring zal hebben te geven op
eventueel aan den Hoek van
Holland te maken werken.
Zeer tegen de verwachting
der Ned. spoorwegen heeft men
getracht dit eenvoudige ver-
keersvraagstuk op te blazen tot
een nationale en politiek-inter-
nalionale kwestie. De bloei van
de „Zeeland" en der Neder
landsche spoorwegen is inder
daad een nationaal belang, doch
dit kan door de concurrentie
slechts worden bevorderd.
Doordat de Nederlandsche
spoorwegen de grootste aan
deelhouders in de „Zeeland" zijn,
gaan haar belangen met die van
deze maatschappij hand in hand.
De belangen van de provincie
Zeeland en de andere zuidelijke
provincies waren bij de Vlissing-
sche route slechts in geringe
mate en hoofdzakelijk in schijn
betrokken, daar de concurrentie
van de beide routes noopte om
de voornaamste plaatsen door de
treinen te laten voorbij rijden.
Ten hoogste zal de gemeente
Vlissingen van de verplaatsing
door het verlies van een deel
harer bevolking nadeel onder
vinden.
In internationalen zin hebben
zoowel Engeland als Duitschland
bij herstel van het verkeer be
lang bij de concentratie. België
is er niet bij betrokken. Voor
Noord-Duitschland biedt de Vlis-
singsche route geen voordeel
boven die over den Hoek van
Holland en voor Zuid-Duitsch-
land kan een klein verschil wei
nig invloed hebben, omdat dit
verkeer over de Nederlandsche
havens, wegens de betere zuide
lijke verbindingen over België
en Frankrijk, altijd van onder
geschikte beteekenis was.
„Wanneer men weet, dat bij
den geheelen opzet het behoud
en zoo mogelijk bevordering van
den bloei, d. i. van de beteeke
nis van de nationale stoomvaart
lijn op den voorgrond staat en
bedenkt, dat Hoek van Holland
niet minder een nationale haven
is dan Vlissingen, dan meenen
wij, dat met gerustheid het ver
dere verloop der zaak kan wor
den afgewacht en er niet de
minste reden is om alarm te
blazen voor de nationale belan
gen. Integendeel.
Intusschen zal er nog wel eeni
ge tijd verloopen, aleer de zaak
haar beslag heeft, en mag worden
vertrouwd, dat niet drogredenen
en gevoelensmotieven zullen be-
beletten datgene te doen wat
het nuchter gezond verstand als
het beste aanwijst, zoowel voor
het publiek als voor de betrok
ken vervoersondernemingen."
Waterlandkerkje. In de
plaats van den heer W. van der
Hooft, die tot kerkvoogd is be
noemd is als notabel gekozen de
heer M. Verbrugge.
School- en kerknieuws.
Ger. Kerk.
Bedankt voor Oostburg de
heer J. Hoek, cand. te Schiedam.
SCHOONDIJKE.
Huw.-Voltr. 8 Mei. Johannes
Boerdam, 25 j., jm. en Leentje
Oosterling, 27 jjd. Mattheus
Cornelis Manneke, 29 j., wedn.
en Martina Jacoba Leenhouts,
24 j., jd. 15, Polidor van Hee,
28 j., jm. en Emelie S. Stokker-
man, 23 j., jd. Willem Maljaars,
25 j., jm. en Suzann i Brakman,
25 j., jd. 22, Johannes Antho-
nie du Burck, 44 j jm, en Tan
netje Kareis, 35 j., jd. Esdra
Minnaard, 26 j., jm. en Catha-
rina Steurrijs, 22 j., jd. Jannis
Bouwens, 28 j., jm. en Eliza
beth Suzanna Haartsen, 35 j., jd.
Geboorten. 2 Mei. Maria Pau
line, d. van P. Dobbelaere en
M. T. Kanse. 23, Madeleine
Marie, d. van E. A.Termonten
L. M. Barra. 25, Jacob, z. van
J. van Lare en C. Dierx. 27,
Jacob Adriaan, z. van J. J. Mog-
gré en J. J. Risseeuw.
Overlijden. 11 Mei. David Arie,
5 mnd., z. van C. D. Kotvis en
P. Schaap. 16, Izaak van Male,
57 j-, wedn. van Dina Butler.
WATERLANDKERKJE.
Huw.-Voltr. 8 Mei. Cornelis
Jacobus Riteco, 23 jjm. en
Maatje Oppeneer, 21 j., jd.
Geboorten. 6 Mei. Maria Jo
hanna, d. van A. Kareis en J.
de Jonge. 12, Leopold Francies,
z. van B. de Zutter en F. G. van
den Bossche.
Overlijden. 9 Mei. Pieter Jo
hannes Fijnaut, 55 j., ongehuwd.
Emelie Maria, 7 d. van F.
Haer» en E. M. Vlaeminck,
SPORT.
Duivenwedvlucht Assen.
Duiven gelost 8.15.
Breskens. Ie en 5e prijs
en le poele A. van Gijs, 2e prijs
en 2e poele A. Vermeulen, 3e
prijs en 3e poele J. van den
Heuvel, 4e prijs Joz. Pleijte, 6e
F. Monjé
Isle overduif van Joz. Pleijte,
2e A. van Gijs.
De eerste duif arriveerde te
12,39,27, de laatste 12,11,37.
Hoogwatergetij Breskens.
Zomertijd.
DAGEN.
vm.
nam
Woensdag 18 Juni
5.03
5.27
Donderdag 19
5.45
5.09
Vrijdag 20
6.34
6.58
Laatste Kwartier Zaterdag 21
Juni vm. 6.52.
BARAK IN BRAND.
Vrijdagavond omstreeks 9 uur
werd het demobilisatiepark te
Soesterberg en de omgeving op
geschrikt door het uitslaan van
groote vlammen uit een barak
in het zgn. Hollandsche kamp,
alwaar de le compagnie van de
bewakingsdiensten is gelegerd.
De barak is tot den grond toe
afgebrand. De manschappen kon
den allen worden gered, doch
hun goederen en de militaire
uitrusting werden een prooi der
vlammen. De brand is ontstaan
in een lokaaltje, waarin ligstroo
geborgen was. Men tast in het
duister, hoe daar vuur is bijge
komen. Een uitgebreid onder
zoek is ingesteld.
VREÖES-ATLASSEN.
Vele onderwijzers en leerlin
gen zullen zich afvragen, wat
moeten wij doen met onze at
lassen? Dezelfde vraag zal on
getwijfeld menig particulier zich
stellen. De oplossing is zeer een
voudig de aardrijkundige at
lassen worden eenvoudig histo
rische atlassen, dat is het al.
Maar voor de geografie zullen
nieuwe atlassen vervaardigd moe
ten worden. Na de aardbeving
veroorzaakt door den wereldoor
log liggen de verschillende land
streken geheel en al door elkan
der gesmeten. Het oude Duitsch
land bestaat niet meer en wordt
evenals de Donaumonarchie in
tal van stukken verdeeld. Hoe
veel Ruslanden zijn er tegen
woordig niet? En van Tsjecho
Slawakie tot aan het koninkrijk
Hedzjaz en van Syrië tot de
Aland-eilanden, van Polen tot
Beieren, zullen de geografen hun
handen vol hebben aan al de
veranderingen, welke in die ge
bieden aangebracht zullen wor
den, wanneer de diplomaten hun
taak volbracht hebben. Moge het
den geografen gegeven worden
spoedig aan het werk te kunnen
trekken om de nieuwe atlas te
vervaardigen, die dan een vredes-
atlas zal zijn.
TWIST.
Bij een twist is Zaterdagnacht
een vrouw op den Schiedam-
schendijk te Rotterdam met een
mes in het onderlijf een hevige
wond toegebracht, zoodat zij
naar het ziekenhuis vervoerd
moest worden. Als vermoedelijke
dader is de koetsier P. K. op
gesloten.
AANRANDING.
De buffetjuffrouw C. B., van
den Katendrechtschen Lagedijk
is in de Brielsche laan te Rotter
dam, door een man onverhoeds
aangevallen en bij de keel ge
grepen, waardoor zij het bewust
zijn verloor. In een café is zij
weer bij kennis gekomen. Een
zekere P. O. is als vermoedelijke
dader aangehouden.
GEBOEFTE GEARRE
STEERD.
Een drietal jeudig Akenaars
van 16—18 jaren, apachten le
klasse, waren des nachts, over
de grens gekomen om in een
café tusschen Sint—Pietersrade
en Kerkrade in te breke. Het
trio wist vermoedelijk door smok-
kelrelaties, dat er in bedoeld ca
fé „wel wat te halen was. Een
van de „heeren" weid op den
uitkijk gesteld met een geladen
browning in de hand. Zijn con
signe was, neerschieten, wie de
plannen zou verijdelen.
Zijn beide kameraden hadden
reeds een ruit ingesneden toen
iemand naderde. Het drietal
sloeg op de vlucht, doch twee
hunner, waai onder de dief op
den uitkijk, wist de man te pak
ken te krijgen, en onder hevig
verzet in het nachtelijk uur naar
het politiebureau te brengen.
Onderweg poogden zij de
revolver te trekken en bedreig
den hem neer te zullen schieten.
Bij touilleering bleken de
Duitsche bandieten in het bezit,
behalve van vuurwapenen, van
de meeste moderne inbrekers
werktuigen, geopende messen en
electrische zaklantaarns.
DE OCEAANVLUCHT
VOLBRACHT.
Zondagmorgen 8.40 ia de Vic-
kers Vimy vliegmachine bemand
door kapitien Block en luitenant
Brown veilig te Clifden in Ierland
geland na den tocht over den
Atlantschen Oceaan vanaf New-
Foundland in 16 uur te hebben
volbracht.
Naar de bolschewistische „Is-
westia" meldt, wordt een uitge
breid onderzoek ingesteld naar
de terechtstelling van den extsaar
Nicolaas. 164 personen zijn in
hechtenis genomen onder beschul
diging, dat zij aan dezen moord
medeplichtig zijn.
De onderhandelingen tusschen
de Fransche regeering en de
vakvereenigingen der mijnwer
kers hebben tot geen resultaat
geleid, zoodat, mocht er voor
dien tijd geen oplossing gevon
den worden, de algemeene sta
king der mijnwerkers zal uitbre
ken.
De bevolking van Petrogrado
heeft uit wraak 240 Chineezen
vermoord. Verder zijn er nog 150
Chineezen verdwenen, van wie
geen spoor meer te vinden is.
Maandagmiddag heeft Duta-
sta, secretaris-generaal van de
vrederconferentieaanBrockdorff-
Rantzau het antwoord der ge
allieerden overhandigd. Een ter
mijn van 5 dagen is aan de Duit-
schers gegeven om te teekenen
of de onderteekening te weige
ren. De tijd voor opzegging van
den wapenstilstand is van 3 da
gen.
Onder de wijzingen in het
oorspronkelijk ontwerp aange
bracht worden onder meer de
ze genoemd Duitschland zal in
een nabije toekomst zijn toela
ting tot den volkerenbond kun
nen verwachten; er zal een volks
stemming in Opper-Silezië plaats
hebben; Duitschland zal tot 1
Januari 1921 eenleger van200,000
man behoud.
President Wilson is heden Dins
dagavond van Parijs vertrokken.
Hij zal Woensdagmorgen te
Adinkerke aankomen waar hij
door den koning en de koningin
van België ontvangen zal wor
den. Na een bezoek aan het
Belgische front zal hij 's avonds
halftien te Brussel aankomeni