L. 8. Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen. Ad verte nut iën Eerste Blad. E. BOOM-BLIEK, I)e haven van Breskens. Mo. 2240 Abonnementsprijs per 3 maanden ƒ0.60, franco per post ƒ0.65, voor België ƒ0.85, voor Amerika 1 dollar a 3 kwartalen bij vooruitbetaling. Abonnementen worden mede aangenomen bij boekhandelaren en brievengaarder». van 15 regels 25 cents, elke regel meer 5 cents. Glroote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief. Advertentiön worden ingewacht tot Dinsdag en Vrijdag des namiddags te twee ure. Dit bied verschijnt elkeii Dinsdag- en Vrijdagavond bjj uen uitgever E. BOOM-BLIEK, Groede Breskens, Als dit nummer onder uwe oogen komt, zal het blad eene wijziging hebben ondergaan. Gelyx reeds met een enkel woord is aangekondigd, is met ingang van den eersten dezer het eigendomsrecht overgegaan op den nicuweu uitgever, in het hooid dezes vermeid. En het voegt mij, nu ik de uitgave en de exploitatie heb nedergeiegd, een korte wyie bij dien overgang stil te staan. Onwillekeurig vormt zoo'u stille gebeurtenis een mylpaal in 's msn- bcheu leven, bij het bereiken waar van men zich gedrongen gevoelt eeu blik achterwaarts te werpen. Daar worden dan vooreerst banden verbroken, die in eeü byaa üö-jange loopbaan zyn gelegd en waarbij men stellig niet ongevoelig kan zijn. Gedurende al dien tyd heeft mijn blad ongestoord zyn wandelingen door het distriot en ook daarbuiten gemaakt, en is by velen een welkome nuisvriend guweiden. Er zijn tydon geweest die zeer be wogen waren en de mei-onbelangryke rol, welke mijn blad daarin heeft mee gespeeld, is laag niet de oavrueht- Daarste geweest van zyn bestaan. We kunnen dan ook met een ze kere zelfvoldoening op het vervlogen tydperk terugzien. üet heelt 't althans in al dien tyd, ondanks meermalen ondervonden, vaak biykbaar stelselmatig bewerkte, teleurstellingen, wèl gemaakt, in dier voege, dat die biykbaar aan kleinheid gespeende bejegeningen verre achter bleven by de zeer gewaardeerde en de hoog op prys gestelde medewer king van zooveleu myner trouwe lezers en niet minder by den sleuu van tal van anderen ia de rubriek der publiciteit, dat zy immer een voldoende stuwkracht waren om op uen ingeslagen weg voort te gaan. Daar veegt my een wooid vaa warme, welgemeenden dank voor den immer ondervonden steun en voor het my steeds geschonken vertrouwen, ook aan het personeel dat altyd trouw zyn plioht deed en mitsdien een aan gename herinnering voor my achter laat, waarbjj lk, zonder de anderen te kort te uoen, met name T. van Veen een woord van hulde niet mag onthouden, voor de groote getrouw heid waarmede by my by na 26 jaren heeft ter zyde gestaan. Evenwel is met de verwisseling van uitgever myn verband met den uitgebreiden lezerskring nog met ge heel verbroken, daar ik my nog blyf belasten met de redactioneels samen stelling vau den inhoud van het blad. Ik blyf daarby rekenen op de mede werking van nen die my op verschil lend gebied hun vertrouwen schonken en' spreek de beste wenschen uit voor den verderen groei en bloei vau myn papieren geesteskind. Wel verzorgd draag ik het blad aau den nieuwen uitgever over, die, bezield met ideale denkbeelden, alles zal aanwenden om de vrucht van mij a jarenlangen arbeid oog meer ingang te doen vinden ln ons goede land van Cadzand. Ik beveel het blad onder die her nieuwde leiding in uw aller welwil lendheid aan C. DIELEMAN. Breskens, Juli 1917. Ook de nieuwe uitgever wenscht hieraan een enkel woord toe te voe gen. Iu de eerste plaats beveelt hjj zich minzaam aan in hetzelfde vertrouwen datzyc voorganger in zoo ruime mate heelt mogen verwerven. Eu in de tweede plaats heeft hjj voor U een belofteeen belofte om het blad eveo aantrekkelijk te houden als het steeds was en üij zal zeils trachten het op nog ruimer schaal en op doelmatiger wijze te versprei den waardoor die aan deszelfs kolommen hunne amiODcea toever trouwen, zeker de verwaohtiDg mogen koesteren dat, wat zy tot het publiek te zeggen hebben, onder de oogen van nog meerderen komt. Voor den verderen bloei van bet blad ga ik dan ook, niet zonder ver trouwen rekenende op Uw aller me dewerking en steun, zonder schroom de toexomst tegemoet en wensch myn blad in veler banden, onder veler oogen en op veler lippen. Met vriendeiyke aanbeveling, Uitgever. GroedeBreskeas, 3 Juli 1917. <BI> De groote uitbreiding die ouze ba- ven bezig is te geven, wekt veler belangstelling. Het is dau ook, om in de termini- logie van onzen tyd te blijven, een reuzenwerk. De héér H. van Oordt heef6 in het weekblad „de Ingenieur" op lezens waardige en onderhoudende wyze de omvang en de beteekenis van dit werk geschetst waarvan het ook voor den belangstellenden lezer de moeite waard is er kennis van te nemen en waaraan we het volgende ontleenen. Niettegenstaande de reeds uitge voerde vei beteiingswerketi zyn de na ven en de opslagplaatsen te kiein voor het toenemend scheepvaartver keer en voor den opslag van de zeer groote hoeveelheden goederen (in net byzonder suikerbieten). Daarom werd in 1916 tot verdere uitbreiding van de haven besloten, en wel overeenkomstig het denkbeeld, dat reeds in 1910 was aangegeven, nl. door aanleg van een tweede haven kom ten oosten van de bestaande ha- ven. Op de Staatsbegrooting voor 1916 werd een eerste post voor dit werk, geraamd op ƒ425 000, toegestaan; het ligt in het voornemen de nieuwe havenkom vóór 1920 te voltooien. Allereerst zal eeu nieuwe oosthaven- dam worden aangelegd. Daarna zal worden overgegaan tot het noordwaarts verlengen van den loswal aan de oostzyde van de be staande haven en het baggeren vaa de tweede havenkom. Aau de west en zuidzijde van deze tweede haven kom zullen beschoeiingen metscueeps- zaten, alsmede een kaaimuur aau diepwater worden gebouwdde land tong tusschen de twee havens en het terrein ten zuiden van de tweede havenkom zulieu worden opgehoogd en in gebruik genomen voor opslag plaatsen eu eventueel voor het bou wen vau pakhuizen of loodsen. Tea einde ia de bestaande haven meer ruimte voor de vrachtschepen te verkrygen, zullen de visschers- vaartuigHfl ligplaats moeten nemen in de nieuwe havendaartoe ia in het zuldeiyk gedeelte vau deze haven een afzonderlyke aanlegplaats («teiger) voor visschersvaartuigen ontworpen. De havetibodt-m zal ter plaatse een diepte van 4 M. beneden JSieuw Amst. Peil verkrijgen, zoodat de visschersvaartuigen ten allen tijde de haven zullen kunnen verlaten of den steiger kunnen bereiken. Het noordelijk gedeelte der nieuwe haven zal, evenals de moad van de haven, op een diepte van 6 M. beneden K A.P. worden gobrach6. Bi) den aanleg van. een nieuwen oosthavendam is er op gerekend den bestaanden havenmond met 15 M. in den bodem en met 25 M. op de laag- watoriyn to verruimen. Door deze verruiming zal ue invaart by ster ken stroom in de Wester Schelde of by harden wind gemakkelyker wor den. De Invaart zal ook een gunsti- gea invloed ondervinden van da ver wijding onmiddeiiyk binnen den mond door den ingang naar de tweede ha ven. Een nog grootere wydte van den mond was dus niet noodig en ook niet geweuseht in verband met de blootgesteldheid der haven bQ noordeiyke winden. De nieuwe oosthavendam ia zoo danig ontworpen, dat desgswenscht de tweede havenkom later kan wor den uitgebreid of een derde haren- kom kan worden aangelegd. Aan de noordzyde vau de landtong is een kade, 4.10 boven N.AP. ont worpen, ten einde by zeer hoog wa ter of stormvloed, wanneer de los- wailan gedeelteiyk onder water staan, eenige beschutting te geven en het doorloopen van de golven te voorkomen. De terrein oppervlakte die nu 42.500 Ma bedraagt zal 67.760 M3 worden. Uit de scheepvaartstatistiek biykt dat het aantal beurt en vrachtsche pen geregeld toeoam, en dat ook de totale inhoud van die schepen grooter werd. De zeeschepen, welke in 1911 1914 te Breskens kwamen, voerden steen kolen aandoor de buitengewone tijdsomstandigheden ia echter da di recte iuvoer van steenkolen uit En geland sedert 1 Augustus 1914 ge staakt. Om een denkbeeld te geren van de groote hoeveelheden suikerbieten, wel ke in de laatste 10 jaren gedurende elke campagne te Breskens z(jn ver scheept, diene het volgende: Campagne. Verscheepte hoeveelh. 1907 17.836 973 K.G. 1908 26.650.000 1909 27.670.000 1»10 27.789.620 1911 87.256.186 1912 45.276.150 1913 27.6/7.810 1914 60.708.050 1916 66.189.860 1916 71.365.610 De haven van Breskens is door goede verkeerswegen met het geheele achterland vau W est Zeeuwsch Vlaan deren veroondenhiermede ia niet alleen het goederenvervoer ten zeer ste gebaat, doch ook het personen verkeer met ry tuigen, ry wielen en automobielen. Bovendien is, sedert Mei 188/ in exploitatie de stoom tram wegmaaiachappy Breakens-Mal- deghem, met den zytak van Draaibrug naar Sluis, terwyl sedert i912 ln ex ploitatie is eeu zijtak van Oostburg naar Cadzaud. Ie Sehoondyke heeft de iyn Bresxens—Maideghem aanslui ting met de ïya vau de Zeeuwsch-, V laamsche Tramwegmaatschappü Daar Sas van Gent (over IJzendyxe en Philippine), zoodat ook goederenwa gens van aeze maatsohappy de haven van Breskens kunuen bereiken. Binnenkort zal ln uitvoering komen een stoomtiamiyn vau Breskeus over Cadzand en Ketranohemeut naar Sluis met zylynen van Cadzand naar de haven van Cadzaud en van Ketran- chement naar de Belgische grens in de richting van Knooke, terwyi plan nen aanhangig zyn om de ontworpen iy oen van da Zeeuwsehe Vlaamsche Tramwegmaatachappy van Biervliet naar Hoofdplaat tot Breskens door te trekken. Thans begint de stoomtramweg Breskens—Maldeghem uaby de aan legplaats van den provincialen stoom- bootdienst en liggen de goederenspo ren slechts langs de westzyde van de haven. Het ligt echtsr in het voor nemen ook spooi verbindingen aan de oostzyde van de bestaande haven en laugs de kaden van de tweede haven kom aan te leggen. Het geheele havencomplex van Breskeus zal dus op doeltreffende wyze door de bestaande en npg aan te leggen tramwegen met geheel westeiyk Zeeuwsch-Vlaanderen en België verbonden worden. Evenmin als in andere Rykshavens wordt ln de haven van Breskens havengeld geheven. Echter is met in gang van 1 April 1917 voor opslag van goederen een tarief Ingevoerds dat 0.05 per M3 en per week be draagt. Om evenwel gelegenheid te geven de goederen gedurende zeer korten tyd op te Blaan, is bepaald dat de opslagplaats gerekend zal wordaa la

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1917 | | pagina 1