L. 8.
Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen.
Ad verte nut iën
Eerste Blad.
E. BOOM-BLIEK,
I)e haven van Breskens.
Mo. 2240
Abonnementsprijs
per 3 maanden ƒ0.60, franco per post ƒ0.65,
voor België ƒ0.85, voor Amerika 1 dollar a 3 kwartalen
bij vooruitbetaling.
Abonnementen worden mede aangenomen bij
boekhandelaren en brievengaarder».
van 15 regels 25 cents, elke regel meer 5 cents.
Glroote letters naar plaatsruimte.
Bij abonnement lager tarief.
Advertentiön worden ingewacht tot Dinsdag en Vrijdag
des namiddags te twee ure.
Dit bied verschijnt elkeii Dinsdag- en Vrijdagavond bjj uen uitgever E. BOOM-BLIEK, Groede Breskens,
Als dit nummer onder uwe oogen
komt, zal het blad eene wijziging
hebben ondergaan.
Gelyx reeds met een enkel woord
is aangekondigd, is met ingang van
den eersten dezer het eigendomsrecht
overgegaan op den nicuweu uitgever,
in het hooid dezes vermeid.
En het voegt mij, nu ik de uitgave
en de exploitatie heb nedergeiegd,
een korte wyie bij dien overgang stil
te staan.
Onwillekeurig vormt zoo'u stille
gebeurtenis een mylpaal in 's msn-
bcheu leven, bij het bereiken waar
van men zich gedrongen gevoelt eeu
blik achterwaarts te werpen.
Daar worden dan vooreerst banden
verbroken, die in eeü byaa üö-jange
loopbaan zyn gelegd en waarbij men
stellig niet ongevoelig kan zijn.
Gedurende al dien tyd heeft mijn
blad ongestoord zyn wandelingen door
het distriot en ook daarbuiten
gemaakt, en is by velen een welkome
nuisvriend guweiden.
Er zijn tydon geweest die zeer be
wogen waren en de mei-onbelangryke
rol, welke mijn blad daarin heeft mee
gespeeld, is laag niet de oavrueht-
Daarste geweest van zyn bestaan.
We kunnen dan ook met een ze
kere zelfvoldoening op het vervlogen
tydperk terugzien.
üet heelt 't althans in al dien tyd,
ondanks meermalen ondervonden,
vaak biykbaar stelselmatig bewerkte,
teleurstellingen, wèl gemaakt, in dier
voege, dat die biykbaar aan kleinheid
gespeende bejegeningen verre achter
bleven by de zeer gewaardeerde en
de hoog op prys gestelde medewer
king van zooveleu myner trouwe
lezers en niet minder by den sleuu
van tal van anderen ia de rubriek
der publiciteit, dat zy immer een
voldoende stuwkracht waren om op
uen ingeslagen weg voort te gaan.
Daar veegt my een wooid vaa
warme, welgemeenden dank voor den
immer ondervonden steun en voor
het my steeds geschonken vertrouwen,
ook aan het personeel dat altyd trouw
zyn plioht deed en mitsdien een aan
gename herinnering voor my achter
laat, waarbjj lk, zonder de anderen
te kort te uoen, met name T. van
Veen een woord van hulde niet mag
onthouden, voor de groote getrouw
heid waarmede by my by na 26 jaren
heeft ter zyde gestaan.
Evenwel is met de verwisseling
van uitgever myn verband met den
uitgebreiden lezerskring nog met ge
heel verbroken, daar ik my nog blyf
belasten met de redactioneels samen
stelling vau den inhoud van het blad.
Ik blyf daarby rekenen op de mede
werking van nen die my op verschil
lend gebied hun vertrouwen schonken
en' spreek de beste wenschen uit voor
den verderen groei en bloei vau myn
papieren geesteskind.
Wel verzorgd draag ik het blad
aau den nieuwen uitgever over, die,
bezield met ideale denkbeelden, alles
zal aanwenden om de vrucht van mij a
jarenlangen arbeid oog meer ingang
te doen vinden ln ons goede land van
Cadzand.
Ik beveel het blad onder die her
nieuwde leiding in uw aller welwil
lendheid aan
C. DIELEMAN.
Breskens, Juli 1917.
Ook de nieuwe uitgever wenscht
hieraan een enkel woord toe te voe
gen.
Iu de eerste plaats beveelt hjj zich
minzaam aan in hetzelfde vertrouwen
datzyc voorganger in zoo ruime mate
heelt mogen verwerven.
Eu in de tweede plaats heeft hjj
voor U een belofteeen belofte om
het blad eveo aantrekkelijk te houden
als het steeds was en üij zal zeils
trachten het op nog ruimer schaal
en op doelmatiger wijze te versprei
den waardoor die aan deszelfs
kolommen hunne amiODcea toever
trouwen, zeker de verwaohtiDg
mogen koesteren dat, wat zy tot het
publiek te zeggen hebben, onder de
oogen van nog meerderen komt.
Voor den verderen bloei van bet
blad ga ik dan ook, niet zonder ver
trouwen rekenende op Uw aller me
dewerking en steun, zonder schroom
de toexomst tegemoet en wensch myn
blad in veler banden, onder veler oogen
en op veler lippen.
Met vriendeiyke aanbeveling,
Uitgever.
GroedeBreskeas, 3 Juli 1917.
<BI>
De groote uitbreiding die ouze ba-
ven bezig is te geven, wekt veler
belangstelling.
Het is dau ook, om in de termini-
logie van onzen tyd te blijven, een
reuzenwerk.
De héér H. van Oordt heef6 in het
weekblad „de Ingenieur" op lezens
waardige en onderhoudende wyze de
omvang en de beteekenis van dit
werk geschetst waarvan het ook voor
den belangstellenden lezer de moeite
waard is er kennis van te nemen en
waaraan we het volgende ontleenen.
Niettegenstaande de reeds uitge
voerde vei beteiingswerketi zyn de na
ven en de opslagplaatsen te kiein
voor het toenemend scheepvaartver
keer en voor den opslag van de zeer
groote hoeveelheden goederen (in net
byzonder suikerbieten).
Daarom werd in 1916 tot verdere
uitbreiding van de haven besloten, en
wel overeenkomstig het denkbeeld,
dat reeds in 1910 was aangegeven,
nl. door aanleg van een tweede haven
kom ten oosten van de bestaande ha-
ven.
Op de Staatsbegrooting voor 1916
werd een eerste post voor dit werk,
geraamd op ƒ425 000, toegestaan;
het ligt in het voornemen de nieuwe
havenkom vóór 1920 te voltooien.
Allereerst zal eeu nieuwe oosthaven-
dam worden aangelegd.
Daarna zal worden overgegaan tot
het noordwaarts verlengen van den
loswal aan de oostzyde van de be
staande haven en het baggeren vaa
de tweede havenkom. Aau de west
en zuidzijde van deze tweede haven
kom zullen beschoeiingen metscueeps-
zaten, alsmede een kaaimuur aau
diepwater worden gebouwdde land
tong tusschen de twee havens en het
terrein ten zuiden van de tweede
havenkom zulieu worden opgehoogd
en in gebruik genomen voor opslag
plaatsen eu eventueel voor het bou
wen vau pakhuizen of loodsen.
Tea einde ia de bestaande haven
meer ruimte voor de vrachtschepen
te verkrygen, zullen de visschers-
vaartuigHfl ligplaats moeten nemen in
de nieuwe havendaartoe ia in het
zuldeiyk gedeelte vau deze haven een
afzonderlyke aanlegplaats («teiger) voor
visschersvaartuigen ontworpen.
De havetibodt-m zal ter plaatse een
diepte van 4 M. beneden JSieuw
Amst. Peil verkrijgen, zoodat de
visschersvaartuigen ten allen tijde de
haven zullen kunnen verlaten of den
steiger kunnen bereiken.
Het noordelijk gedeelte der nieuwe
haven zal, evenals de moad van de
haven, op een diepte van 6 M. beneden
K A.P. worden gobrach6.
Bi) den aanleg van. een nieuwen
oosthavendam is er op gerekend den
bestaanden havenmond met 15 M. in
den bodem en met 25 M. op de laag-
watoriyn to verruimen. Door deze
verruiming zal ue invaart by ster
ken stroom in de Wester Schelde of
by harden wind gemakkelyker wor
den. De Invaart zal ook een gunsti-
gea invloed ondervinden van da ver
wijding onmiddeiiyk binnen den mond
door den ingang naar de tweede ha
ven. Een nog grootere wydte van
den mond was dus niet noodig en
ook niet geweuseht in verband met
de blootgesteldheid der haven bQ
noordeiyke winden.
De nieuwe oosthavendam ia zoo
danig ontworpen, dat desgswenscht
de tweede havenkom later kan wor
den uitgebreid of een derde haren-
kom kan worden aangelegd.
Aan de noordzyde vau de landtong
is een kade, 4.10 boven N.AP. ont
worpen, ten einde by zeer hoog wa
ter of stormvloed, wanneer de los-
wailan gedeelteiyk onder water staan,
eenige beschutting te geven en het
doorloopen van de golven te voorkomen.
De terrein oppervlakte die nu 42.500
Ma bedraagt zal 67.760 M3 worden.
Uit de scheepvaartstatistiek biykt
dat het aantal beurt en vrachtsche
pen geregeld toeoam, en dat ook de
totale inhoud van die schepen grooter
werd.
De zeeschepen, welke in 1911 1914
te Breskens kwamen, voerden steen
kolen aandoor de buitengewone
tijdsomstandigheden ia echter da di
recte iuvoer van steenkolen uit En
geland sedert 1 Augustus 1914 ge
staakt.
Om een denkbeeld te geren van de
groote hoeveelheden suikerbieten, wel
ke in de laatste 10 jaren gedurende
elke campagne te Breskens z(jn ver
scheept, diene het volgende:
Campagne. Verscheepte hoeveelh.
1907 17.836 973 K.G.
1908 26.650.000
1909 27.670.000
1»10 27.789.620
1911 87.256.186
1912 45.276.150
1913 27.6/7.810
1914 60.708.050
1916 66.189.860
1916 71.365.610
De haven van Breskens is door
goede verkeerswegen met het geheele
achterland vau W est Zeeuwsch Vlaan
deren veroondenhiermede ia niet
alleen het goederenvervoer ten zeer
ste gebaat, doch ook het personen
verkeer met ry tuigen, ry wielen en
automobielen. Bovendien is, sedert
Mei 188/ in exploitatie de stoom
tram wegmaaiachappy Breakens-Mal-
deghem, met den zytak van Draaibrug
naar Sluis, terwyl sedert i912 ln ex
ploitatie is eeu zijtak van Oostburg
naar Cadzaud. Ie Sehoondyke heeft
de iyn Bresxens—Maideghem aanslui
ting met de ïya vau de Zeeuwsch-,
V laamsche Tramwegmaatschappü Daar
Sas van Gent (over IJzendyxe en
Philippine), zoodat ook goederenwa
gens van aeze maatsohappy de haven
van Breskens kunuen bereiken.
Binnenkort zal ln uitvoering komen
een stoomtiamiyn vau Breskeus over
Cadzand en Ketranohemeut naar Sluis
met zylynen van Cadzand naar de
haven van Cadzaud en van Ketran-
chement naar de Belgische grens in
de richting van Knooke, terwyi plan
nen aanhangig zyn om de ontworpen
iy oen van da Zeeuwsehe Vlaamsche
Tramwegmaatachappy van Biervliet
naar Hoofdplaat tot Breskens door
te trekken.
Thans begint de stoomtramweg
Breskens—Maldeghem uaby de aan
legplaats van den provincialen stoom-
bootdienst en liggen de goederenspo
ren slechts langs de westzyde van de
haven. Het ligt echtsr in het voor
nemen ook spooi verbindingen aan de
oostzyde van de bestaande haven en
laugs de kaden van de tweede haven
kom aan te leggen.
Het geheele havencomplex van
Breskeus zal dus op doeltreffende
wyze door de bestaande en npg aan
te leggen tramwegen met geheel
westeiyk Zeeuwsch-Vlaanderen en
België verbonden worden.
Evenmin als in andere Rykshavens
wordt ln de haven van Breskens
havengeld geheven. Echter is met in
gang van 1 April 1917 voor opslag
van goederen een tarief Ingevoerds
dat 0.05 per M3 en per week be
draagt.
Om evenwel gelegenheid te geven
de goederen gedurende zeer korten
tyd op te Blaan, is bepaald dat de
opslagplaats gerekend zal wordaa la