Binnenland.
Uemeiigü.
dezer plaats. BIJ dit onderhoud even
als by de nadere bespreking op 16
dezer, waarby ook de directeur der
Rykskolendiatributie tegenwoordig
was, handhaafden de gesameniyke
mynbosturea hua beswaren tegen in
voering van minimum loonen en de
direoties der partiouliere mynen even
eens hare bezwaren tegen verkorting
van den thans 81/a-urigen verbiyftijd
in de ondergrondsche werken tot 8
uur
Echter werd by laatst genoemd on
derhoud toegezegd, dat het doorsnee-
loon voor houwers met duurte byslag
reeds met iBgang van 1 Juli op 6
zou gebracht worden.
Dit resultaat werd neergelegd in
twee brieven van 19 dezer. Hierin
werd nogmaals uitdrukkelijk ter ken
nis van den Bond gebracht, dat aan
de wenschen inzake miaimum-loonen
voor zooveel de particuliere mynen
betreft den 8urigen werkdag niet
kon worden voldaan, zoowel uit over
weging, dat een met 's lands oogen-
bllkkeiyk belang strijdige verminde
ring van de kolenproductie het gevolg
daarvan zou zyn, als om verschillen
de andere, ook voor normale tyden
geldende, den Bond reeds vroeger
kenbaar gemaakte bezwaren.
Voorts werd de Bond in kennis
gesteld met het voornemen tot in
stelling van een oommissie, bestaan
de ui» vertegenwoordigers van de dl
recties en van de beide vakorganisa
ties. De reeds gedane toezeggingen
werden afbankeiyk gesteld van bet
verloop der door den Bond aangevan
gen actie, onder mededeelitg, dat,
mocht deze eene wending nemen,
welke onvereenigbaar is met de be
langen van het bedryf, de direoties
aieb door die toezeggingen niet ge
bonden zouden achten.
Ten slotte werd een dringend be
roep gedaan op den Ned. Mynwer-
ksrsbond om, waar de directies het
mogeiyke gedaan hadden om aan de
wenEOhen van den Bond tegemoet te
komen, deze thans niet in gebreke
zou biyven mede te werken tot her
stel van de rust in het myndlstrict
en een einde zou maken aan een
staat van zaken, die de kolenvoor-
ziening van ons land slechts verder
kaa bemoeilijken.
Op 20 dezer versoheen een strooi
biljet, waarin medegedeeld werd, dat
den volgenden dag aan de my nwer
kers zou worden bekend gemaakt
wat hun te doen stond.
Men meldt aan de N. R. Ct.
De volgende week wordt tot nade
re aankondiging de distributie van
varkenBvlee8ch stopgezetook het
gezouten vleesch is er de volgende
week nietwel de week, die daarop
volgt.
De stopzetting van de distributie
houdt verband met het feit, dat de
pryzen der varkens iedere week hoo-
ger wordeD, en de byslag, dien de
regeering bypast, natuuriyk evenredig
■tygt.
De minister van landbouw, ny-
verbeid en handel heeft bepaald
a. de verkoop, de aflevering en het
vervoer van petroleum (in bet bijzon
der ook per vat) is verboden;
b. van het verbod, sub A gesteld,
kan ontheffing, zoo noodig onder daar-
by te stellen voorwaarden, worden
verleend door de Toewyzingcommissle
voor Petroleum te 's Qravenhage
daartoe strekkende verzoeken, zoowel
als de te verleenen dispensatie ge
schieden sehrifteiyk
e. het verbod, gesteld sub A, is
van 2 Juli af tot nadere beschikking
niet van toepassing op petroleum voor
zoover deze
uitsluitend is bestemd voor een
direct huishoudeiyk gebruik
de verkoop en de aflevering ge
schieden rechtstreeks aan verbruikers
óf &an wederverkoopers
het vervoer plaats vindt:
bf In bussen, flesschen of andere
Verpakking, inhoudende niet meer dan
6 liter;
öf in wagentjes, inhoudende ten
hoogste 200 liter, ln gebruik by ven
ters
óf ln straattankwagene, doch alleen
voor zoover da zich daarin bevinden
de petroleum bestemd is t*r afleve
ring aan wederverkoopers;
vastgesteld een maximum prys
voor den verkoop van petroleum voor
hulshoudelyk gebruik la don klein
handel van f 0.26 per liter.
Minister Postbuma beef» bepaald
dat met Ingang van 26 dezer oader
Regeeriagsbloem zal worden verstaan
eea mengsel van £6 pCt. inlaadsche
tarwebloem, 24 pCt. malsbloetn, by
20 pCt. Amerlkaaneche bloem, en dat
onder regeeringsm-el zal worden ver-
8'aan een mengsel van 70 pCt. onge
build tarwemeel en 30 pCt ongebuild
maïsmeel.
Het nieuwe brood zal wat geler
van int dan het tegenwoordige zyn.
Breskens. 26 Juni 1917.
Dat wordt een belangryke wyziging
met ingang van 1 Juli a.s. op den
Stoombootdleust. Of 't een verbete
ring zal zyn, zal de praktyk moeten
leereD.
In hoofdzaak interesseert ons het
meest het ttaject VlissingenBres-
kens vice versa.
In de vroege afvaarten is de wy
ziging niet van ingrypenden aard.
Het begint alleen tegen den mid
flag De 10 uur-boot komende van
yiissingen zal 20 minuten later af
varen en eerst te 11.40 van Breskens
vertreden.
Daardoor ondergaat de tram Bres
freps—Maldeghem de belangrijkste
wüzielnv die 'n P'aats van zooals tot
dusver te Breskeus aankomt te klein
half éeD t9 half twaalf zal arrivee
ren en daarmee aansluiting geeft op
die boot, die aangewezen is op de
correspondentie van de trein van 1. 7,
en ook op de zoogenaamde boemel-
trein van 12.25.
Te 12.25 vertrekt weer een boot
van Vlissingen die te 12.55 afvaart
van Breskons, doch waarmee de aan
sluiting op de sneltrein verre van
gegarandeerd is.
In verbinding daarmee vertrekt de
tram te 1.80 van Breskens.
De trein van 4 50 uit Vlissingen is
in den namiddag wel niet meer te
halen, daar de boot van Breskens ver
trekt te 4 35.
De avondboot komt voortaan van
Vlissingen te 6 uur, dat is na aan
komst van de sneltrein die in plaats
van te 5.39, du te 5 52 aankomt.
Maar daardoor is ten eenenmale uit
gesloten dat men met de boemeltrein
kan meekomen. Die is weliswaar
verlaat en daardoor de kans op het
gemis der aansluiting op de trein
van 7.46 vergroot, maar bet zal niet
temin eén ongemak gever.
Het vervroegde afvaartuur van de
laatste boot heeft ook tengevolge dat
de correspondentie van Ter Neuzen
via-Vlissingen naar Breskens vaD die
laatste gelegenheid is verbroken.
Er op vooruitgegaan zijn we niet
Ook niet wat de prijzen betreft.
Van Breskens naar Vlissingen en
omgekeerd wordt in de tweede klasse
nu 80 cent, daarna 40 cent betaald,
en in de eerste kajuit is zij verhoogd
van 40 op 56 «ent per reis.
De verdere trajecten zien naar ra
to eveneens een verhoogd tarief.
By de heden gehouden verkie
zing voor drie leden van den Ge
meenteraad alhier ztjn by enkelvou
dige eandidaatstellieg gekozen ver
klaard de heeren I. P. Becu, J. de
Hullu en J. M. H. van de Sande, al
len aftredende leden.
Zondagavond is de groote schuur
van den landbouwer De Jónge te
Schoondlike totaal afgebrand. Ver
moedelijk hebben kinderen met luci-
ferst gespeeld
IJzendijke, 26 Juni. In de he
den gehouden zitting van den Ge
meenteraad is de beer P. B van der
Weyde als raadslid beëedigd en ge
ïnstalleerd en daarna als wethouder
benoemd de beer P. Th de Jaeger,
die deze functie reeds tydeiyk waar
nam.
Door Ged. Staten van Zeeland
is de opening der jacht op waterwild
bepaald op Maandag 16 Juli a.s. be
houdens in de ook in 1916 genoemde
strook in Zeeuwseh Vlaanderen.
Benoemd tot kommies 8e klasse
te Aardenburg L Buitendyk, telJzen-
dyke M. Nyholt.
By onweer ziet men hier en
daar aan de electrisehe draadversper
ring aan da graas zonderlinge toestul
len in de lucht. Ze geiyken op de be
kende vliegers, bestaande uit een
balkvormig raam met lianen beplakt.
Door een staaldraad zyn ze aan den
grond verbonden, een 60-tal meters
van de versperring. '0 Zyn bliksem
afleiders.
By onweer sneed men vroeger den
stroom af en DuitBohe soldaten maak
ten gebruik van die gelegenbeid om
te vluchten. Nu kan men de stroom
op de draden laten. Slaat de bliksem
in dan treft by doorgaans die ballonB
en draden en wordt by dus afgeleid.
Nu en dan knapt een draad af en
eenige malen dreef zoo'n ballon naar
Zeeuwseb-Vlaanderen.
Te Oostburg werd er vorige week
een door den bliksem in brand ge
slagen.
By Eede viel er een zóó, dat het
stuk draad, dat er nog aanhing, op
de versparriBg viel.
Een kind, dat deB ballon wilde op
nemen, werd tegen den grond gesla
gen en liep ernstige brandwonden op.
Te IJzendyke zyn twee Duitsehe
onderofficieren over de grens gekomen.
Zy kwamen rechtstreeks van bet
front van IJperen.
Aldaar is aan de grens een Buitsoh
soldaat dooi' den draad gedood. Tus-
scben hem en zyn kameraad ontwik
kelde zien een twistgesprek of de
stroom op den draad stond of niet.
De ongelukkige beweerde van niet,
zyn kameraad eonter van wel.
Eerstgenoemde wilde de proef op
de som nemen en legde zijn Uand op
den draad, doch nauweiyka aange
raakt was by een lyk Hy telde nog
slechts 19 jaren.
Sl'OIlI.
Wedvlucht Roodesehool.
Gelost 7 uur.
Breskens. Eindwedvluoht met
ouda duiven 25 Juni (waarvoor be
schikbaar 18 kunstvoorwerpen.)
ie, Ze en 3e prys P. Jaooos, 4a H.
Brakman, óe A. Vermeulen, 6s Joz.
Pleyte, 7e P. van de Sande, 8e J. W.
van den Heuvel, 9e J. de Vey, 10e
en lie A. Vermeulen, 12e P. van de
Sande, 13e Joz. Pleyte, 14e J. J. Ja
cobs, 15e J. van de Velde, 16e en 18e
J. de Vey, 17e J. J. tjuaars.
De eerste duif arriveerde te 1.38.69.
Woensdagmiddag is ter hoogte
van de Blauwe Keet, n i by Oosterland,
de tram die 4.25 vau Zype komt, in
botsing geraakt met een extra tram,
komende uit de richting van Zierik-
zee. Een goederenwagen van de ex
tra tram liep daardoor dwars op een
personenwagen en een postwagen van
de ander, welke dan ook gebeel over
en in elkaar zitten, waardoor deze
aanzieniyke materieels scbade bekwa
men. De conducteur Lodewyk, die
zich in den personenwagen bevond,
werd zwaar inwendig gewond opge
nomen en is onmiddellijk naar bet
Ziekenhuis te Noordgouwe overge
bracht, waar bleek by aankomst, dat
een band gebeel is afgereden.
Van de reizigers bekwam niemand
eenig letsel.
Deze tyd zet alles op zyn kop,
zegt de N. R. Ct. Zelfs de eerbied
voor den dienaar des Goddelijken
Woords is verdwenen. Dat ondervond
dezer dagen een predikant toen hy
aan bet station D. P. te Rotterdam
uit den trein stapte.
Hy had een zware» koffer by zich,
Diets ongewoons voor iemand die
eenigen tyd buites is geweest met
vaeantie.
Maar de reeberobeurs aan bet sta
tion vonden den koffer verdacht en
Btevenden op dominee, dien zy niet
kenden, af met bet verzoek den kof-
'fer te openen opdat zy den inhoud
konden zien.
Weet u wel wie tk ben? vraagt de
reiziger, ik ben ds. zoo en zoo en ik
kom van een lange reis terug. Dit is
myn bagage.
Kan wel zyn, luidt het antwoord,
maai wy maken geen verschil, de
koffer moet open.
En of dominee al op zyn neus keek
en soesa onaangenaam vond met de
warmte, de kofl'er ging open en wat
bleek? Dat by volgeladen was met
heerlykeaardappelen 1
Te Rotterdam beeft een 27 ja
rige nachtwaker op zyn 2Sjarige
bulsvrouw twee schoten uit een re
volver gelost waardoor de vrouw in
bet hoofd is getroffen.
Het echtpaar bad Woensdag ruzie
gehad en toen Donderdagmorgen de
man in de waterstokery van zyn
soboonmoeder kwam in de van Speyk-
straat, waar zyn vrouw zich bevond
en waarboven het echtpaar woont,
bad by een revolver by zich.
Zyn vrouw vluobtte de stiaat op;
de man, die gepasporteerd Ned. In
disch militair ic, zette baar na, schoot
tweemaal en trof baar in bet hoofd.
Zy viel neer, werd door doetoren
geholpen en is vry ernstig bloedend
naar net ziekenhuis gebracht.
De dader ging er van door en meld
de zich later aan een politiepost.
Hy is verdacht van poging tot
doodslag, overgebracht naar bet po
litiebureau.
Het bericht, dat de Amerikaan-
sche onderzee-vernielers, die in een
Pranscbe haven zyn aangekomen, van
onderzeescbe luistertoestellen zyn
voorzien, is zeker belangwekkend.
Men weet even weinig van bet
Ameiikaanscbe als van bet Duitsehe
apparaat, maar denkt toch, dat bei
den zyn afgeleid van bet onderzee-
sche klok'ignaalstelsel, dat vele pas
sagiersschepen reeds tien of twaalf
jaien gebruiken en dat vele levens
gered beeft door bet voorkomen van
ervaringen.
Reeds vóór den oorlog was dit stel
sel zoozeer verbeterd, dat by proef
nemingen, welke bet hydrographisch
departement van de admiraliteit beeft
genomen, gebleken is, dat op een va
rend schip door middel van de klok
geluiden op 10 myien afstands kon
den geboord -worden, wslke afstand
dubbel zoo groot is, wanneer bet
waarnemend schip ligt en het ver
lengde van de beweginglinie van bet
varende vaartuig rechthoekig op de
as vau bet eerste staat.
Maar zelfs nadat zulke resultaten
zyn verkregen, is bet misschien nog
geen kleinigheid om een verbetering
te vinden, waarmede bet geluid der
machines van een onderzeeër geboord
kan worden en wel zoodanig, dat
ook de afstand en de richting waar
uit bet nadert bepaald kunnen worden.
Maar bet is bekend dat de Ameri-
kaansche marine en misschien ook
die van andere landen ln die rich
ting proeven heeft genomen.
Twee jaar geleden kwam reeds het
bericht, dat bet gelukt was, de be
weging van een schroef op 3 tot 5
K.M. afstand te booren en men was
toen reeds van meening, dat men met
behulp van micropboons dien afstand
gemakkeiyk nog veel grooter zou
kunnen maken. En wat bet bepalen
van de richting aangaat, verzekert
de Submarine bignal Company, dat
zy by proeven, welke zy in opdracht
van de marine der Vereenigde Staten
heeft ondernomen, de plaats van een
onder water varende onderzeeër tot
op een halve punt van bet compas
nauwkeurig heeft kunnen vaststellen,