voor het Land van Cadzand. Algemeen Nieuws- en Advertentieblad Aardappelen. <EE1E> Zeppelins. Binnenland. Wo. 223» Xaterdag 23 Juni I9ï8 26e Jaargttti£ BRESKENSCHE COURANT. Advertentiën van 16 regels 25 cents, elke regel meer 5 cents. Groote letters naar plaatsruimte. Bg abonnement lager tarief. Advertentiön worden inga wacht tot Dinsdag en Vrijdag des namiddags ta twee urt. Dit blad verschijnt eiken Dingdag- en Try dagavond by den uitgever C. IMEI.tMiS te Breskens. Abonnementsprils per 8 maanden ƒ0.60, franco per post ƒ0.65, voor Belgis ƒ0.85, voor Amerika 1 dollar 3 kwartalen b|j vooruitbetaling. Abonnementen worden mede aangenomen bij boekhandelaren en brievengaarders. Voedselvoorziening in hot buiton land en verwarming In het binnen land houden vrijwel gelijken tred. Zoowel Engeland als Dultsohland eisohea aardappelen van ons in ruil voor hgt loslaten van schepen naar ons land oenerzyda en het afstaan van steenkolen anderzijds. Toen laatst het rantsoen van drie kilogram aardappelen per hoofd en per week werd teruggebracht tot 6an kilogram, vermoedde men aanvanke lijk dat dit In verband stond met die opgeöiachte uitvoeren. De vraag dringt daarbij naar voren of de ophouding van die oude aard appelen niet van zoodanigen invloed zal zijn op de kwaliteit, dat dit haar terugslag zal doen gelden op de nieu we vroege aardappelen, waarvan ook weer een gedeelte wordt gevorderd, en omdat de oude minderwaardig wor den, wellicht een grooter kwantum zal moeten nitgevoerd worden. Het Haagsohe correspondentiebureau zendt dienaangaande het volgende al- gemeene bericht aan de bladen De productie der Nederlandsche mijnen is helaas bij lange na niet voldoende om te voorzien in de be hoefte van de industrie en van den huisbrand. Een geregelde maande- Hjksche invoer van steenkolen is nood zakelijk om het economisch leven aan den gang te houden en daardoor zoo veel mogelijk werkloosheid te voor komen. Bovendien moet, als het eenigszins kan, voor den komenden winter wor den gezorgd, dat niet nog veel meer koude zal worden geleden dan inden afgeloopen winter en, zijn er geen ko len, dan zullen, door gebrek aan kook* en lichtgas, de dagelijks terugkeeren- de onaangenaamheden nog grooter worden. Ten opzichte van den aanvoer van steenkolen is Nederland tegenwoordig enkel aangewezen op zijn oostelijke naburen en op het bezette gedeelte van Belgis Yan overzee ontvangen wij geen steenkolen meer. Nu staat vast, dat, gezien degroo- te "moeilijkheden, die zich ln Dultsoh land en Belgiö ten opzichte van de productie en den export van steen kolen voordoen, van onze zijde een tegemoetkoming ten opzichte van den datum van levering van nieuwe aard appelen noodzakelijk is, als verzekerd is, dat wjj in Juni en Juli nog die hoeveelheid steenkolen ontvangen, die wij absoluut niet missen kunnen. Voor deze moeilijke keuze geplaatst, zal de minister van landbouw enz. het best 't landsbelang dienen door maatregelen te nemen, die den kolen- import voor deze en de volgende maand verzekeren. Hiervoor is dan echter noodig, dat nog een deel van ons klein overschot van winteraard appelen uitgevoerd wordt, dit om het Landbouw-Export-Bureau in staat te Btellen te voldoen aan een met Enge land verplichting, waarby bepaald is, dat de beschikking over een zeker aantal wagenladingen aan Engeland zql voorafgaan aan aardappelen-export naar Duitsehland, terwijl over do aardappelen van don nieuwen oogst waar8chynli]k aanvankelijk de helft van den aanvoer op de veilingen ge ëxporteerd zal worden en de helft voor binaenlandsch verbruik beschik baar is. Aldus handelende, zullen in de laat ste dagen vau de maand Juni de aard appelen in ruime hoeveelheden voor bianealandsoh verbruik besehikbaar zijntot dien tijd zal men zich, als dit noodig is, terwille van de steen kolen moeteB trachten te behelpen met wat minder aardappelen en wat meer ryst. Tot zoover het Haagsche Correspondentiebureau, dat het bo venstaande communiqué toezond. De regeling voor da verkrijgbaar- stelling van nieuwe aardappelen is thans definitief bepaald. De zoogenaamde Poters of Drielin gen moeten geheel voor het binnen land worden geveild. De overige soorten, op een velling aangevoerd, moeten worden geveild als volgt50 pet. voor het binnen land, 25 pot. voor overzee en 25 pot. voor overland Ten einde voor de voor het binnen land geveilde partijen een zoo gelijk matig mogelijke verdéeling te ver- krygen, zal op iedere veiling een lei- ling een leider worden aangesteld, die voor den vastgestelden prijs alle binnenlandsche partyen koopt en deze, na afloop der veiling, onder de ver schillende gegadigde handelaren ver deelt. Hierby moet rekening worden gehouden met den omzet dier gega digden, alsmede met een geiykmatige verdeeling over de verschillende ge meenten, ten einde te voorkomen, dat de eene gemeente alles en de andere niets krijgt. Het veilen van vroege aardappelen zal op 20 dezsr een aanvang nemen. Voor de eerste drie dagen is de veilingsprjjs voor het binnenland be paald op 11 cent per K.G. De gros- siersprys zal l1/a cent per K.Gi. hoo- ger zyn dan de velllngsprys, met in begrip van de vraoht tot de plaats van bestemming. Voor hetzelfde tydvak Is de maxi mum wlnkelprys vastgesteld op 14 cent per K.G. Voor de Pooters of Drielingen zyn deze pryzen alle 2 cent per K.G. lager. Voor overland, dat wil zeggen, voor de uitvoer naar Centraal Europa wordt 18 cent en voor overzee, dus naar Engeland 16 cent betaald. In de laatste dagen passeeren weer meermalen Zeppelins over ons land. Zoo ging Zondagmorgen vroeg een Duitsch luchtschip waaraan drie gon dels, over Heerenveen. De Zeppelin zweefde op groote hoogte. Het ste vende in de oosteiyke richting, doch het bleek, dat de bemanning niet zeker van den weg was, ondanks de buitengewoon heldere lucht. Het veranderde nu en dan van koers, biykbaar om zich te oriSnteeren. By dit koersen ln versehillende rich tingen daalde de Zeppelin soms vry laag. Dat er heel wat gekoerst is, blijkt hieruit, dat het luchtschip Don kerbroek passeerde, du snel in ooste- lQke rlehting stevenende. Ook boven Assen is des morgens om 6 uur de Zeppelin waargenomen in oosteiyke rickting koers zettende. Zondagmorgen van haitzea tot half seven vertoefde boven oosteiyk Gro ningen een luchtschip dat daarna wes telijk koerste en om zeven uur boven Vries werd gezien. Te Bellingwolde, Veelerveen en Vriesohelo schoten grenswachten op de Zeppelio. Omstreeks vier uur in den morgen voer Zondag een Zeppelin over Har- llDgen. De ingezetenen waren reeds gewekt door het lawaai der ronkende motoren. Het garnizoen begroette het luchtschip met menig salvo geweer vuur. Dcch het schip vervolgde kalm zyn weg in zuid oosteiyke richting. Zondagochtend tegen 5 uur is het luchtschip koven Leeuwarden waar genomen. Het kwam uit de richting Harlingen, de spooriyn volgende, en koerste in Oostelyke richting naar GroningeD, waarby de spooriyn als wegwyzer scheen dienst te doen. Naar aanleiding dezer aeutraliteits- schennis in de lucht deelt het minis terie van buitenlandsche zaken mede In den vroegen morgen van den 17 dezer heeft e6n Zeppelin, komende uit het westeD, zich over de noordeiyke provinciSn naar Duitschland bewogen. Het luchtschip, dat aanvankeiyk op een hoogte van ODgeveer 8000 meter voer, doch later een hoogte van 6000 h 7000 meter bereikte, werd het eerst te 2 40 uur voormiddag boven Koog (Tsxal) waargenomen, om ver volgens over Harlingen, Roptazijl, Leeuwarden, Marum, en Donderen de Duitsche grens te bereiken. Noodseinen werden Riet waargeno men, zoodat het to Harlingen en te Donderen onder vuur genomen werd. De Nederlandsche regeering heeft den gezant te Beriyn opgedragen een zeer ernstig vertoog naar aanleiding van deze nieuwe schending van het Nederlandsoh gebied door een Duitsch luchtvaartuig tot de Duitsche regee ring te riehten en met nadruk er op v te wyzen, dat de betrokken comman dant zich niet op een vergissing kan beroepen, daar hy by het overvliegen van HarliDgen, hetgeen ongeveer 8.80 uur (ware tyd) plaats had, zioh dank zy ook de genstige weersomstandig heden, volkomen rekenschap heeft kunnen geven van hot feit, dat hy boven Nederlandsoh gebied vloog, doch toen nagelaten heeft dat gebied langs den kortstee weg te verlaten. De vergoeding voor inkwartiering met voeding is andermaal gewyzigd en te rekenen van 1 Juli a s. nog maals verhoogd tot 1.10 voor huis vesting met voeding van een militair, buitengewoon kommies zunde; ƒ1.voor huisvesting met voe ding van een militair beneden den rang van officier, geen buitengewoon kom mies zynde ƒ0.80 voor voeding zonder huis vesting. Gedeputeerde S aten van Zeeland stellen aan de Provinciale Staten voor een bydrage van ten hoogste ƒ8000 te verleenen in de kosten vau voor bereidende werkzaamheden voor den aanleg van eene drinkwaterleiding in Zeeuwsch-Vlaanderen. Aangaande de exploitatie van de provinciale stoombootdiensten over 1916 deelen Ged. Staten mede Met de stoombooten der iyn Vlls- siegen BreskensTerneuzeh werden in 1916 7188 reizen gemaakt, waarop vervoerd werden 105782 eerste en 299120 tweede klasse passagiers, met ƒ55160.911/, en ƒ106021.671/, op brengst. De totaal ontvangsten be droegen 297 086,07 eu de uitgaven 257,172 40i/a, alzoo een goed slot van 89.915.661/j. Voor 1918 z(jn de ontvangsten ge raamd op ƒ238.776 en de uitgaven op ƒ260.775, alzoo een geraamd kwaad slot van 27000. Met de boot van de iyn Walsoor denHansweert werden 8628 reizen gemaakt met een vervoer van 21416 eerste en 94916 tweede klasse passa giers, met 12500.65 sn 40558.65 opbrengst. De tram maakte 4272 rit ten en vervoerde 94792 personen in doorgaand en 7072 in lokaal verkeer met 9479.20 en 1060.80 aan ont vangsten. De totaal ontvangsten be droegen van den stoombootdlenst 71 620.27 en van den tramdlenst 15.486.29i/„ qa uitgaven 60.9G6.66i/;, en 15.119 47, het goed ïlot respec- tievelljk 20.618.61i/a en 816 8Si/, of &amen 20.980.44. Voor 1918 is voor dezen dienst geraamd aan ontvangsten 68594 en aan uitgaven 71094, of een kwaad slot van ƒ12500. Met ue boot der iyn Temeuzen Hansweert werden ln het tydvak vaa 4 September 1916 tot 31 Deeenzber vervoerd 5261 passagiers eerste klasse en 14386 tweede klasse met 3681.90 eu ƒ7223 871/, opbrengst. De totaal ontvangsten bedroegen ƒ12.991.671/, eu de uitgaven 22 301.28, zoodat er een kwaad slot op deze nieuwe iyn was van ƒ9.809.701/, Voor 1918 wordt geraamd ontvangsten ƒ88680 en uitgaven 68630, alzoo een kwaad slot van 2o000, De booten van den dienst op da Oosterschelde maakten 140 reizen eu vervoerden 11787 eerste en 23108 tweede klasse passagiers, met 12265 22i/, en 14212.441', opbrengst. De totaal ontvangsten bedroegen ƒ42.685 071/, en (de uitgaven 61.770, alzoo een kwaad slot van 89.214.921/j. Geraamd is voor 1918 42162 in ontvangsten eu ƒ82162 iu uitgaven, alzoo een kwaad slot van ƒ40.000. Ten slotte leverde het veer tus- schen Kortgene en Wolphaartesdyk voor de provincie een netto goed slot op van 1 149.686.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1917 | | pagina 1