voor het Land van Cadzand.
Algemeen Nieuws- en Advertentieblad
Aardappelen.
<EE1E>
Zeppelins.
Binnenland.
Wo. 223»
Xaterdag 23 Juni I9ï8
26e Jaargttti£
BRESKENSCHE COURANT.
Advertentiën
van 16 regels 25 cents, elke regel meer 5 cents.
Groote letters naar plaatsruimte.
Bg abonnement lager tarief.
Advertentiön worden inga wacht tot Dinsdag en Vrijdag
des namiddags ta twee urt.
Dit blad verschijnt eiken Dingdag- en Try dagavond by den uitgever C. IMEI.tMiS te Breskens.
Abonnementsprils
per 8 maanden ƒ0.60, franco per post ƒ0.65,
voor Belgis ƒ0.85, voor Amerika 1 dollar 3 kwartalen
b|j vooruitbetaling.
Abonnementen worden mede aangenomen bij
boekhandelaren en brievengaarders.
Voedselvoorziening in hot buiton
land en verwarming In het binnen
land houden vrijwel gelijken tred.
Zoowel Engeland als Dultsohland
eisohea aardappelen van ons in ruil
voor hgt loslaten van schepen naar
ons land oenerzyda en het afstaan van
steenkolen anderzijds.
Toen laatst het rantsoen van drie
kilogram aardappelen per hoofd en
per week werd teruggebracht tot 6an
kilogram, vermoedde men aanvanke
lijk dat dit In verband stond met die
opgeöiachte uitvoeren.
De vraag dringt daarbij naar voren
of de ophouding van die oude aard
appelen niet van zoodanigen invloed
zal zijn op de kwaliteit, dat dit haar
terugslag zal doen gelden op de nieu
we vroege aardappelen, waarvan ook
weer een gedeelte wordt gevorderd,
en omdat de oude minderwaardig wor
den, wellicht een grooter kwantum
zal moeten nitgevoerd worden.
Het Haagsohe correspondentiebureau
zendt dienaangaande het volgende al-
gemeene bericht aan de bladen
De productie der Nederlandsche
mijnen is helaas bij lange na niet
voldoende om te voorzien in de be
hoefte van de industrie en van den
huisbrand. Een geregelde maande-
Hjksche invoer van steenkolen is nood
zakelijk om het economisch leven aan
den gang te houden en daardoor zoo
veel mogelijk werkloosheid te voor
komen.
Bovendien moet, als het eenigszins
kan, voor den komenden winter wor
den gezorgd, dat niet nog veel meer
koude zal worden geleden dan inden
afgeloopen winter en, zijn er geen ko
len, dan zullen, door gebrek aan kook*
en lichtgas, de dagelijks terugkeeren-
de onaangenaamheden nog grooter
worden.
Ten opzichte van den aanvoer van
steenkolen is Nederland tegenwoordig
enkel aangewezen op zijn oostelijke
naburen en op het bezette gedeelte
van Belgis Yan overzee ontvangen
wij geen steenkolen meer.
Nu staat vast, dat, gezien degroo-
te "moeilijkheden, die zich ln Dultsoh
land en Belgiö ten opzichte van de
productie en den export van steen
kolen voordoen, van onze zijde een
tegemoetkoming ten opzichte van den
datum van levering van nieuwe aard
appelen noodzakelijk is, als verzekerd
is, dat wjj in Juni en Juli nog die
hoeveelheid steenkolen ontvangen, die
wij absoluut niet missen kunnen.
Voor deze moeilijke keuze geplaatst,
zal de minister van landbouw enz.
het best 't landsbelang dienen door
maatregelen te nemen, die den kolen-
import voor deze en de volgende
maand verzekeren. Hiervoor is dan
echter noodig, dat nog een deel van
ons klein overschot van winteraard
appelen uitgevoerd wordt, dit om het
Landbouw-Export-Bureau in staat te
Btellen te voldoen aan een met Enge
land verplichting, waarby bepaald is,
dat de beschikking over een zeker
aantal wagenladingen aan Engeland
zql voorafgaan aan aardappelen-export
naar Duitsehland, terwijl over do
aardappelen van don nieuwen oogst
waar8chynli]k aanvankelijk de helft
van den aanvoer op de veilingen ge
ëxporteerd zal worden en de helft
voor binaenlandsch verbruik beschik
baar is.
Aldus handelende, zullen in de laat
ste dagen vau de maand Juni de aard
appelen in ruime hoeveelheden voor
bianealandsoh verbruik besehikbaar
zijntot dien tijd zal men zich, als
dit noodig is, terwille van de steen
kolen moeteB trachten te behelpen
met wat minder aardappelen en wat
meer ryst. Tot zoover het Haagsche
Correspondentiebureau, dat het bo
venstaande communiqué toezond.
De regeling voor da verkrijgbaar-
stelling van nieuwe aardappelen is
thans definitief bepaald.
De zoogenaamde Poters of Drielin
gen moeten geheel voor het binnen
land worden geveild.
De overige soorten, op een velling
aangevoerd, moeten worden geveild
als volgt50 pet. voor het binnen
land, 25 pot. voor overzee en 25 pot.
voor overland
Ten einde voor de voor het binnen
land geveilde partijen een zoo gelijk
matig mogelijke verdéeling te ver-
krygen, zal op iedere veiling een lei-
ling een leider worden aangesteld,
die voor den vastgestelden prijs alle
binnenlandsche partyen koopt en deze,
na afloop der veiling, onder de ver
schillende gegadigde handelaren ver
deelt. Hierby moet rekening worden
gehouden met den omzet dier gega
digden, alsmede met een geiykmatige
verdeeling over de verschillende ge
meenten, ten einde te voorkomen, dat
de eene gemeente alles en de andere
niets krijgt.
Het veilen van vroege aardappelen
zal op 20 dezsr een aanvang nemen.
Voor de eerste drie dagen is de
veilingsprjjs voor het binnenland be
paald op 11 cent per K.G. De gros-
siersprys zal l1/a cent per K.Gi. hoo-
ger zyn dan de velllngsprys, met in
begrip van de vraoht tot de plaats
van bestemming.
Voor hetzelfde tydvak Is de maxi
mum wlnkelprys vastgesteld op 14
cent per K.G.
Voor de Pooters of Drielingen zyn
deze pryzen alle 2 cent per K.G. lager.
Voor overland, dat wil zeggen, voor
de uitvoer naar Centraal Europa
wordt 18 cent en voor overzee, dus
naar Engeland 16 cent betaald.
In de laatste dagen passeeren weer
meermalen Zeppelins over ons land.
Zoo ging Zondagmorgen vroeg een
Duitsch luchtschip waaraan drie gon
dels, over Heerenveen. De Zeppelin
zweefde op groote hoogte. Het ste
vende in de oosteiyke richting, doch
het bleek, dat de bemanning niet
zeker van den weg was, ondanks de
buitengewoon heldere lucht.
Het veranderde nu en dan van
koers, biykbaar om zich te oriSnteeren.
By dit koersen ln versehillende rich
tingen daalde de Zeppelin soms vry
laag. Dat er heel wat gekoerst is,
blijkt hieruit, dat het luchtschip Don
kerbroek passeerde, du snel in ooste-
lQke rlehting stevenende.
Ook boven Assen is des morgens
om 6 uur de Zeppelin waargenomen
in oosteiyke rickting koers zettende.
Zondagmorgen van haitzea tot half
seven vertoefde boven oosteiyk Gro
ningen een luchtschip dat daarna wes
telijk koerste en om zeven uur boven
Vries werd gezien.
Te Bellingwolde, Veelerveen en
Vriesohelo schoten grenswachten op
de Zeppelio.
Omstreeks vier uur in den morgen
voer Zondag een Zeppelin over Har-
llDgen. De ingezetenen waren reeds
gewekt door het lawaai der ronkende
motoren. Het garnizoen begroette het
luchtschip met menig salvo geweer
vuur. Dcch het schip vervolgde kalm
zyn weg in zuid oosteiyke richting.
Zondagochtend tegen 5 uur is het
luchtschip koven Leeuwarden waar
genomen. Het kwam uit de richting
Harlingen, de spooriyn volgende, en
koerste in Oostelyke richting naar
GroningeD, waarby de spooriyn als
wegwyzer scheen dienst te doen.
Naar aanleiding dezer aeutraliteits-
schennis in de lucht deelt het minis
terie van buitenlandsche zaken mede
In den vroegen morgen van den 17
dezer heeft e6n Zeppelin, komende uit
het westeD, zich over de noordeiyke
provinciSn naar Duitschland bewogen.
Het luchtschip, dat aanvankeiyk op
een hoogte van ODgeveer 8000 meter
voer, doch later een hoogte van
6000 h 7000 meter bereikte, werd het
eerst te 2 40 uur voormiddag boven
Koog (Tsxal) waargenomen, om ver
volgens over Harlingen, Roptazijl,
Leeuwarden, Marum, en Donderen de
Duitsche grens te bereiken.
Noodseinen werden Riet waargeno
men, zoodat het to Harlingen en te
Donderen onder vuur genomen werd.
De Nederlandsche regeering heeft
den gezant te Beriyn opgedragen een
zeer ernstig vertoog naar aanleiding
van deze nieuwe schending van het
Nederlandsoh gebied door een Duitsch
luchtvaartuig tot de Duitsche regee
ring te riehten en met nadruk er op
v te wyzen, dat de betrokken comman
dant zich niet op een vergissing kan
beroepen, daar hy by het overvliegen
van HarliDgen, hetgeen ongeveer 8.80
uur (ware tyd) plaats had, zioh dank
zy ook de genstige weersomstandig
heden, volkomen rekenschap heeft
kunnen geven van hot feit, dat hy
boven Nederlandsoh gebied vloog, doch
toen nagelaten heeft dat gebied langs
den kortstee weg te verlaten.
De vergoeding voor inkwartiering
met voeding is andermaal gewyzigd
en te rekenen van 1 Juli a s. nog
maals verhoogd tot 1.10 voor huis
vesting met voeding van een militair,
buitengewoon kommies zunde;
ƒ1.voor huisvesting met voe
ding van een militair beneden den rang
van officier, geen buitengewoon kom
mies zynde
ƒ0.80 voor voeding zonder huis
vesting.
Gedeputeerde S aten van Zeeland
stellen aan de Provinciale Staten voor
een bydrage van ten hoogste ƒ8000
te verleenen in de kosten vau voor
bereidende werkzaamheden voor den
aanleg van eene drinkwaterleiding in
Zeeuwsch-Vlaanderen.
Aangaande de exploitatie van de
provinciale stoombootdiensten over
1916 deelen Ged. Staten mede
Met de stoombooten der iyn Vlls-
siegen BreskensTerneuzeh werden
in 1916 7188 reizen gemaakt, waarop
vervoerd werden 105782 eerste en
299120 tweede klasse passagiers, met
ƒ55160.911/, en ƒ106021.671/, op
brengst. De totaal ontvangsten be
droegen 297 086,07 eu de uitgaven
257,172 40i/a, alzoo een goed slot
van 89.915.661/j.
Voor 1918 z(jn de ontvangsten ge
raamd op ƒ238.776 en de uitgaven
op ƒ260.775, alzoo een geraamd
kwaad slot van 27000.
Met de boot van de iyn Walsoor
denHansweert werden 8628 reizen
gemaakt met een vervoer van 21416
eerste en 94916 tweede klasse passa
giers, met 12500.65 sn 40558.65
opbrengst. De tram maakte 4272 rit
ten en vervoerde 94792 personen in
doorgaand en 7072 in lokaal verkeer
met 9479.20 en 1060.80 aan ont
vangsten. De totaal ontvangsten be
droegen van den stoombootdlenst
71 620.27 en van den tramdlenst
15.486.29i/„ qa uitgaven 60.9G6.66i/;,
en 15.119 47, het goed ïlot respec-
tievelljk 20.618.61i/a en 816 8Si/,
of &amen 20.980.44.
Voor 1918 is voor dezen dienst
geraamd aan ontvangsten 68594 en
aan uitgaven 71094, of een kwaad
slot van ƒ12500.
Met ue boot der iyn Temeuzen
Hansweert werden ln het tydvak vaa
4 September 1916 tot 31 Deeenzber
vervoerd 5261 passagiers eerste klasse
en 14386 tweede klasse met 3681.90
eu ƒ7223 871/, opbrengst. De totaal
ontvangsten bedroegen ƒ12.991.671/,
eu de uitgaven 22 301.28, zoodat er
een kwaad slot op deze nieuwe iyn
was van ƒ9.809.701/, Voor 1918
wordt geraamd ontvangsten ƒ88680
en uitgaven 68630, alzoo een kwaad
slot van 2o000,
De booten van den dienst op da
Oosterschelde maakten 140 reizen eu
vervoerden 11787 eerste en 23108
tweede klasse passagiers, met
12265 22i/, en 14212.441', opbrengst.
De totaal ontvangsten bedroegen
ƒ42.685 071/, en (de uitgaven
61.770, alzoo een kwaad slot van
89.214.921/j.
Geraamd is voor 1918 42162 in
ontvangsten eu ƒ82162 iu uitgaven,
alzoo een kwaad slot van ƒ40.000.
Ten slotte leverde het veer tus-
schen Kortgene en Wolphaartesdyk
voor de provincie een netto goed slot
op van 1 149.686.