Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor het Land van Cadzand. Woensdag 31 Februari 1917. 36e De oorlog. Binnenland. Mn. 3304 Abonnementsprijs per 3 maanden ƒ0.60, franco per post ƒ0.65, voor Belgis ƒ0.85, voor Amerika 1 dollar èi 3 kwartalen bjj vooruitbetaling. Abonnementen worden mede aangenomen bp ^boekhandelaren en brievengaarders. Advert e n t i^ë n van 15 regels 25 cents, elke regel meer 5 cents. Groote letters naar plaatsruimte. Bfl abonnement lager tarief. AdvertentiSn worden ingewacht tot Dinsdag en Vrijdag des namiddags te twaa ure. Geen Dauwkeuriger barometer voor den politieken toestand dan de geld markt. Lusteloosheid en gedruktheid was in de afgeloopen week dan ook het hoofdkenmerk van de verschillen de beurzen als een afspiegeling van de gespannon betrekkingen tusschen Amerika en Duitschland en diens bond- geDooten. Br heeft zich weliswaar Dog geen feit voorgedaan dat de weifelende ba lans krachtig naar de oorlogszijde doet overhellen, maar niettemin ver wekt dit rekken van de crisis een zeer godrukte stemming. Br is moei lijk eene ontspanning deDkbaar. zy kan niet anders bestaan dan in een toegeven van Duitschland aan Wil son's eifchen dat een hervatting van de scheepvaart in haar vroegeren om vang zou beteekenen, waaraan even wel niet te denken valt, of een ont branden van don stryd, waardoor aan da AmerikaaDSche nijverheid een nieu we stroom van oorlogsorders zou toe- vlooien. Thans geschiedt noch het een noch bet ander, waardoor, wegens de be lemmering van de scheepvaart, daar slechts enkele booten het wagen zee te kiezen, de goederen in de havens zich torenhoog ophoopen, zoodat de it dustrie bij -bestendiging van dezen toestand, door gebrek aan opslagruim te, gedwongen kan worden naar be drijvigheid eenigszins in te binden. Vol^ns de laatste berichten geschiedt zulks reeds Natuurlijk zal dit ook op de spoorwegen z|jn terugslag doen gelden Wijl ook dezen ernstigen stand van zaken lot inkrimping leidt. Men voelt tamelijk, dat slechts een vonk noodig is om den oorlog tusschen de Centralen en de Unie te doen ontbranden en dat deze vonk, nu Duitschland heeft verklaard, dat het er niet aan denkt den ver- scherpten duikbootenoorlog te ver zachten, reeds koopvaardijschepen en zelfs een passagiersschip heeft getor pedeerd, een kleine Amerikaansche boot tot zinken heeft gebracht, ter wijl Wilson door het uitzenden van een paar schepen naar de gevaarlijke zóne Duitschland als het ware heeft uitgedaagd, onder deze omstaDdig. heden, ieder oogenblik kan ontstaan. Alsdan kunnen de groote regeerings- orders loskomen en zal allicht de vaart op Engeland, gèconvoyeerd door oorlogsschepen, weer ten volle wor den hervat Toch is men op beide punten niet geheel en al gerustde terughouden- heid, die Amerika's beurs thans toont, houdt ook met andere vraagteekens verband. Wat de eventueele grootere regeeringsorders betreft, werd er reeds vroeger op gewezen, dat deze allicht niet zulk een groote winstmarge zul len laten als de bestellingen van de geallieerden. Deze winstmarge dreigt nog kleiner te worden door de zware belasting op winsten, die men de ntj verheidsondernemingen in de Unie thans oplegt, Pit blad verschijnt eiken Dinsdag- eu Vrijdagavond bü den Bitgever C. DIELENAN te Breskens. En wat het hervatten van de scheepvaart betreft, staat het vast, dat, bijaldien het tot oorlog komt, zulks gepaard zal gaan mot do ver nieling op ongeregelde tijdstippen van groote oceaanbooten, welke feiten telkens van directen onaangenamen invloed kunnen zijn. Ben tijdperk van rustige zaken- ontplooiing schijnt dus allerminst voor de beurzen te zjjn weggelegd. Want, al mogen de geallieerden de belangrijkheid van de in de laatste paar waken door Duitschland getor pedeerde booten pogen te verkleinen, weg te cijferen is deze verdere ver mindering van de tonnenmaat aller minst, zg is des te belangrijker, daar vele neutralen niet eens aan de vaart hadden deelgenomen, waardoor de kans op prooi zooveel kleiner was. Wel wordt over de geheele wereld op de werven een koortsachtige be drijvigheid aan den dag gelegd, maar het is een onomstootelyk feit dat het vernielen van schepen nog altijd veel sneller gaat dan het aanbouwen. Maar wat baat voor het oogenblik dien aanbouw als de vaart zoo goed als stil ligt. In Rotterdam ligt zoo'n scheeps- massa werkeloos in de havens dat 't duizenden tonnen aan inhoud ver tegenwoordigt. Nog zijn de bezwaren aan de vaart verbonden, niet opgelost blijkens me- dedeelingen van het bestuur der Ned. Overzee Trust gedaan aan dat der Reedersvereeniglng. In het bijzonder wordt betreurd, dat de lange duur der onderhandelin gen de vaart van onze vloot, welke vooral in de tegenwoordige tijdsom standigheden voor het grootste ge deelte heeft te voorzien in onze be hoefte aan levensmiddelen, nog steeds onmogelijk maakt. Met name werd gewezen op de ge biedende noodzakelijkheid, dat de sche pen, welke onze regeering voor den aanvoer van granen, enz. behoeft, on ze havens en de havens in den vreem de ten spoedigste kunnen verlaton. Alleen reeds in Amsterdam en Rot terdam liggen op het oogenblik een twintigtal schepen gereed om In bal last naar Noörd-Amerika te vertrek ken, zoodra bekend is, dat deze zon der moeilijkheden van de zijde der Bngelsche regeering de havens van. de Vereenigde Staten zullen kunnen bereiken. Aangezien de N. O. T., niettegen staande de langdurige onderhandelin gen, te dier zake door haar met de Britsche regeering gevoerd, nog geen bevredigend resultaat mocht verkrij gen, zal bedoelde regeering opnieuw nadrukkelijk worden opmerkzaam ge maakt op de wenscheiykheid van een spoedig definitief antwoord, indien dit namelijk onverhoopt de N. O. T. niet binnen enkele-dagen mocht hebben bereikt. Op 29 December werd het Neder landsche stoomschip Oldambt door Duitsche zeestrijdkrachten aangehou den en opgebracht naar Zeebrugge. De minister van buitenlandsche za ken heeft terstond, nadat hg hiervan had kennis gekregen, aan den gezant te Berlijn opgedragen, bi) de-Duitsche regeering inliohtingen te vragen no pens deze opbrenging. Uit het onderzoek naar het gebeur de, inmiddels op last van den minis ter van marine ingesteld bi) de op- rugkeer hier te lande van de opvaren den bleek, dat zich bij de opbrenging een ernstig incident heeft voorgedaan. Het vaartuig was, varende met een Duitsche prijsbemanning en ouder Duitsche oorlogsvlag, van de Belgische kust door Duitsche strijdkrachten be schoten, waardoor de eigen beman ning en de prijsbemanning genoodzaakt waren geweest zich tot lijfsbehoud in de booten te begeven. Ben der sloe pen was, tengevolge van een in de nabijheid ontploffende granaat omge slagen alle opvarenden werden ten slotte door te hulp gekomen Duitsche torpedobooten opgenomen, doch de 2de stuurman overleed korten t\jd nadat bij aan boord was gebracht. Ben sto ker had een granaatwond bekomen en moest met drie anderen, die tengevolge van het te water liggen ongesteld waren, in Belgió achterbleven, waar zy in een hospitaal werdon opgeno- mon. Inmiddels deelde de Duitsche reg. bü nota van 13 Januari j.l mede, dat het stoomschip Oldambt naar Zee- brugge was opgebracht, verdacht van het vervoer van contrabande. De minister van buitenlandsohe za ken droeg hierop aan Hr. Ms. gezant te Berlijn op, onder overlegging van het van Nederlandsche zjjde opge maakt proces-verbaal, aan de Duitsche regeering opheldering Ie vragen no pens de beschieting en daarbij de be vreemding der Nederlandsche regee ring uit te spreken over het feit, dat de Duitsche regeering niet alleen had nagelaten om, gel ijk de Nederlandsche regeering verwacht had, uit eigen be weging haar verontschuldigingen voor het geheurde aan te bieden, maar zelfs in haar bovenvermelde nota met geen woord ervan melding maakte. Het Duitsche ministerie van bui tenlandsche zaken heeft hierop by nota van dezer geantwoord, dat het vóór de ontvangst van het door de Nederlandsche regeering overgelegd proces-verbaal geen kennis had gedra gen van het betreurenswaardig Inci dent, dat zich bjj de opbrenging van de Oldambt had voorgedaan. Het terstond ingestelde onderzoek had de lezing, geiyk die van Neder landsche zjjde van het voorgevallene was gegeven, bevestigdde schieting was het gevolg van een misverstand aan de Duitsche kustbatterjj, die het teDgevolge der weersomstandigheden uit zyn koers geraakte schip voor een vijandelyken mjjnlegger had aangezien. De marine attaché te 's Oravenhage had op last van den admiraal, com mandant der Duitsche zeestrydkrach- ten in Vlaanderen, de ouders van den tweeden sruurman van diens droevig Uiteinde verwittigd oo ban de betui ging van rouwbeklag en leedwezen van den admiraal overgebracht. De Duitsche regeering verklaarde het ongeluk, teweeggebrach door overmacht en een noodlottigen sa menloop van omstandigheden, ten zeerste te betreuren, te meer, waar het incident aan eeb onderdaan van een bevriende mogendheid het leven had gekost en verscheidene anderen aan lichamelijk leed had blootgesteld. De Duitsche regeering voegde hier aan toe, dat zy niet zou gedraald hebben aan de Nederlandsche regee ring opheldering over het gebeurde te verschaffen en haar oprecht leed wezen uit te spreken, indien hett voorgevallene haar tydig ware gerap porteerd geweest. Zg verklaarde zich bereid aan de nagelaten betrekkingen van den 2en stuurman en aan de andere gewonde of ongesteld geworden schepelingen een schadeloosstelling uit te betalen, indien de Nederlandsche regeering de uitkeering van zoodanige schadeloos stelling passend zou oordeelen. Het stoomschip Westerdyk dat reeds geruimen tijd iu Engeland is vastgehouden, is eindeiyk van Stor- coway, met twee zeesleepbooten ge sleept, te Rotterdam binnengeloopen. De gezagvoerder deelde aan de N. R. C. mede, dat hg, direct nadat hy wegens gebrek aan steenkool teStor- noway was binnengeloopen, naar Lon den had getelegrafeerd om van bunker kolen te worden voorzien. Echter zon der eenig gunstig gevolg. Daarna heeft hy zich met den Ne- derlandschen consul-generaal in ver binding gesteld. Ook dit hielp niet. De tusschenkomst van den agent der reedery mocht ook niet baten. Niet alieen dat er buukerkolen ge weigerd werden, maar ook werd ge weigerd, dat de bemanning aan den wal mocht gaan. De gezagvoerder alleen kreeg ver gunning om zich drie uur per dag, van des morgens 10 uur tot des mid dags 1 uur, aan den wal te begeven, om zich van proviand te voorzien. Hij werd dan per sleepboot gehaald en weder teruggebracht. In het eerst kon hy tegen betaling zooveel proviand verkrygen als hy verlangde, maar later werd er zoo genaamd gerantsoeneerd. De laatste twee weken is men geheel van suiker verstoken geweest. In Stomoway heeft de Weeterdijk geen militaire bewaking aan boord gehad, maar van den wal werd er steeds gecontroleerd. Nadat de Westerdyk Stomoway had verlaten, mocht geen enkel schip de haven, welke vol lag met Zweed- sehe, Deensche 'en Noorsche stoom- en zeilschepen, meer verlaten. De sleepbooten Witte Zee en Zwar te Zee, welke reeds verleden week Woensdag Stomoway bereikten, moch ten de haven niet binnen, maar moes ten bulten ankeren. Zondag j.l. kwam de uitvaartver- gunning uit Londen af, den volgenden dag werd de reis naar Rotterdam aanvaard.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1917 | | pagina 1