heeft gebracht, waardoor geweldige
ontploffingen ontstonden, welker vér-
dragend geluid men aan zwaar kanon
gebulder toeschreef.
De uitvoer van paarden naar
Duitschland is' weer aangevangen. Uit
Zwolle vertrok een exera-trein naar
Gronau met een 40 wagons paarden,
evenzoo uit Eist en Rotterdam met
ongeveer gelijke hoeveelheden.
Door tuischankomst van de Gel-
dersch-Overijsselsche maatschappij van
landbouw worden heden 800 schapen
uit de Neder-Betuwe naar Engeland
vervoerd.
Het vluchtoord der Belgen te
Ede zal worden opgeheven en de be
volking naar Nunspeot worden over
gebracht. De kosten dezer verhuizing
schat men op een zedig duizend gul
den
Mot ingang van 2 dezer is de
aflevering dooi fabrikanten verboden
van zachte zeep, waarvan het gevolg
is, dat thans bijna alle winkeliers
zonder zeep zitten.
Naar het „Hbld." verneemt is
de inventarisatie, die do regeering
heeft doen houden omtrent den in
het land aanwezigen voorraad aard
appelen, afgeloopen.
De uitkomst, waaromtrent waar
schijnlijk binnenkort een officieel
communique zal zijn te verwachten,
is zoodanig dat de verwachting mag
worden gekoesterd, dat men niet voor
eon tekort zal komen te staan.
In'usschen zullen daaitoe alle soor
ten, ook die welke hier te lande ge
woonliJk niet als consumptie aardap
pelen worden gebruikt, moeten wor
den gegeten. Binnenkort zal worden
begonnen met dn witvlaezige soorten.
Ernstige tegenslag is ook nog mo
gelijk door het buitengewoon natte
weder van de laatste weken, waar
door vooral de veenkoloniale en
zandaardappelen spoediger bederven
dan anders het geval zou zijn.
De kleiaardappelen, die tot hot
laatst van het seizoen bewaard moe
ten worden, zijn echter van buiten
gewoon goede kwaliteit.
Breskens. 9 Januari 1917.
Op de voordracht ter benoeming
van een onderwt)zer(es) aan de M. L.
O. school te Goes komt o.m voor,
mej. A. C. Steijn alhier.
Wegens het niet verhoogen van
de vrachtprijzen voor reizigers door
de Stoomtram Maatschappij Breskens
Maldeghem worden door de Staats
spoorwegen geen plaatsbewijzen meer
rechtstreeks afgegeven naar de sta
tions dier maatschappij.
Met ingang van gisteren is ver
vallen de trein die te 10 84 voormid
dags to Vjissingen aankomt en die
van daar des namiddags 6 10 vertrekt.
Des Zondags zal niet iöopon de trein
die des namiddags te 1 27 vertrekt en
die te 5 36 namiddag aldaar aankomt.
Of de voortrein die des voormiddags
te 7.10 te Viissingen vertrekt en de
trein die te Viissingen 11,80 aankomt,
zullen vervalleD, is nog niet bekend.
Het vervoer met den treinen ia
evenwel zoo groot, dat zij vermoede
ltjk wel zullen bl(Jven loopea.
Nieuwvliet. De loop der bevol
king was in deze gemeente over 1916
als volgt:
Op 81 Dec 1915 bestond zjj uit
248 m. en 242 samen 48B. Zij ver
meerderde door geboorte met 1 m. en
4 vr. totaal 6 en door vestiging met
22 m. en 17 vr. samen 89 daaren
tegen verminderde gjj door overlijden
met 6 m. en 2 vr. en dr>or vertrek
met 80 m en 17 vr., samen BB
De bevolking bedroeg op 81 Dec.
1916 288 m. en 241 vr. samen 474,
en verminderde alzoo met 11.
Er werden 4 huwelijken gesloten.
De commandant van een torpe
doboot wilde zich in een jol naar-ean
ander marine vaartuig op de reede
der Schelde begeven.
Door den eterken stroom en het
rume weer dreef de jol af. Toen zij
bJJ de torpedoboot terugkwam bleek
zij zelfs vol water te staan.
Terwijl eenige leden van de be
manning der torpedoboot pogingen in
hot werk «telden om den commandant
aan boord te halen, kreeg het vaar
tuig zulk een geweldigen schok, dat
de manschappen tegen de reeling
werden geslagen.
Dezj boog door en vier der opva
renden met den commandant geraak
ten te water.
Een sergeant, die onder de drenke
lingen was en zeer goed zwemmen
kon toonde groote tegenwoordigheid
van geest. Hij bracht de hem toe
geworpen reddingboeien naar zjjn
lotgenooten.
Ér ging zulk een sterke stroom,
dat de commandant en een der an
deren zelfs onder de torpedoboot door
getrokken werden en aan de andere
zijde weer boven kwamen.
Intussohen was ook van hst tweede
marinevaartuig een jol te hulp geko
men. De drenkelingen werden opge
pikt, met uitzondering van den kor
poraal torpedlst Bogaard, die verdronk.
De commandant was in bewuste-
loozen toestand en is naar Viissingen
gebracht, waar hij thans onder ge
neeskundige behandeling is.
Gisteren verraadde een rassig
gekleurde plek in de lucht een brand.
Ze bleek te woeden op de hofstede
van den landbouwer JaDsen van
Rozen daal, alwaar een zaadst.roo-hoop
door onbekende oorzaak in vlammen,
opging, zonder verdere onheilen te
veroorzaken.
6
16
26
36
15
25
35
45
46 47 48 49 50
Wit 16 schijven.
Oplossing van probleem no 88.
Wit 89 84, 88-29, 82-28, 80 24, 40-84,
85:24, 42 38, 48:10, 47 42, 49-48,
46:1!
Goede oplossing ontvangen van J.
C. 1. B., J. K., en W. J. L. te B., J.
W L. te D. en J. I. B te G.
Hoogwatergetij Breskens
DAGEN.
voorm.
nam.
Woensdag 10 Jan
1.46
2.10
Donderdag 11
2.18
2 42
Vryüag 12
2.62
8.16
Laatste Kwartier Dinsdag 16 Janu
ari v m. 12.02.__
Woensd. 10 Jan. Zonsondergang i oe
Veer- er. rijtuigen moeten dus 6 06
rfiwielen 's av 4.80 vfl" verlicht
Gfwnpd-
Zaterdagmiddag had op het sta
tions emplacement te Zwolle een ern
stig ongeluk plaats. Twee losse ar
beiders van de Rijkstelegraaf werden
door een rangeertrein gegrepen, dien
zij door het fluiten van een locomo
tief niet hoorden aankomen. Te ar
beider Jan van Dijk, afkomstig uit
Hattem, werd een arm en een been
verbriizeld, terwijl zijn makker A J.
Draaier uit Heerde, een arm en voet
verloor en bovendien zeer zwaar aan
het hoofd werd gekwetst.
Van Dijk werd verbonden naar het
ziekenhuis vervoerd, doch Draaier
was te zwaar gewond om zelfs een
eerste verband te kunnen verdragen.
Bij aankomst in het ziekenhuis
bleek de ongelukkige reeds overleden
te zijn,
Op Woensdag 27 December
vertrok de „Oldombt", bemand met
14 koppen. Men ging voor anker in
den Waterweg en kwam 's nachts te
half drie ia zee.
Nabij het Maasvuursehip bevond
zich een Duiteche torpedoboot, die
daar alta 't ware lag te wachten op
den prooi, die hem een vorige maal
was ontgaan.
't Was 10 uur in dan morgen, toen
een los schot van den torpedojager
het teeken gaf, dat bijgedraaid moest
woiden. Aan dat bevel werd voldaan.
Een boot word uitgezet, waarin de
le matroos, vergezeld van 8 matro
zen, de papieren bracht.
Met dezelfde sloep kwam de prijs-
bemanning mae terug, bestaande uit
een o derofflpier en twee matrozen.
Do bemanning van de „Oidambt"
meest binnen blijven en de drie
Duitschers zouden het vaartuig naar
Zeabrugge brengen.
Hot werd langzamerhand dik van
mist, de torpedoboot. raakte uit het
gezicht, zoodat de niet te best beva
ren Duitschers hoe langer hoe meer
de kluts kwijt raakten.
Zeer langzaam ging hot vooruit
met hortnn «n stooten nu ec dan
stond men stil. Toen den volgenden
morgen te 11 uur de mist opklaarde,
bleek, dat men zich ver boven Zee-
brugge bevond, bijna onder de Fraii-
scbe kust.
Plotseling hoorde met het knallen
van een kustbatterij en de „Oidambt"
werd door de Duitschers onder vuur
genomen. Er werden zeker wel 12
schoten vlak na elkaar, die de „Old-
ambt" voor den boeg en aan stuur
boordzij hi) de kaartenkamer ernstige
schade toebrachten.
De drie Duitschers raakten onder
dit bombardement hunner eigen ka
meraden den kop kwijt.
De kapitein van do Oidambt be
hield echter zijn tegen woordigheid
van goest en gaf last in de booten te
gaan. De eerste sloep kwam er goed
af, doch de twesde sloep, waarin de
gezagvoerder met den 2en stuurman
Haagmans en «enige matrozen had
den plaats genomen, kreeg een treffer
waardoor da boot voi water liep.
Twee matrozen bleven drijven op
de riemen en hun reddenggordels.
De boot bleef drijven, doch lag
zeer diep. Het duurde geruimen tijd
voor er redding opdaagde, want er
stond veel deining en de eerste sloep
had groote moeite om den kapitein
te hulp te komen. Eindelijk na een
uur worstelen slaagde men er in de
boot te bereiken. Men nam toen
eenige opvarenden over.
De kapitein en de tweede stuurman
bleven echter in de zickeDde boot.
Aan den wal had men de vergis
sing reeds gemerkt en een Duitsche
torpedojager kwam met volle kraeht
de schipbreukelingen te hulp.
Eerst pikte deze boot een der ma
trozen op, dis in het water op een
riem dreefde ander was reeds door
de Oldambt-sloep overgenomen.
Toen redde men de schipbreuke
lingen uit de zinkende sloep, doch de
tweede stuurman kon daarbij niet
spoedig genoeg aan boord van den
Duitscben lorpgdojager komen.
De diepliggende sloep schoot onder
den torpedojager door, zoodat de
stuurman bekneld raakte tussehen
zijn eigen sloep en den wand van
het Duitscbp oorlogsvaartuig,
Het duurde vrjj lang voor men de
sloep weer te pakken had. Met ver
eende krachten werd de 2de stuurman
uit het water gehaaldeen dokte
aan boord van den Duitsohen torpe
dojager paste de kunstmatige adem
haling toe, dóch bet was reeds te
laat.
De levensgeesten konden niet meer
worden opgewektDood door hart
verlamming, zoo luidde de conclusie.
Van de overige leden der beman
ning raakten er eenigen gewond bJJ
het aan boord gaan op den torpedo
jager. De Oidambt wbb bleven dry-
ven, doch daar de pompen niet werk
ten. kreeg het vaartuig langzamer
hand slagzij, Daardoor zullen de ge
merkte manden, dl» later in Zeeland
aanspoelden in zee zyn geraakt.
Onder konvooi hebben de Duit
schers het vaartuig den volgenden
dag naar Zeebrugge gebracht en ver
volgens naar Brugge gesleept.
De opvarenden werden ie Brugge
goed behandeld. De vier gewonden
bracht men naar Osiende in bet hos
pitaal. De anderen kwamen, dank zy
de goede zorgen van den Nederland-
schen consul in een hotel onder dak,
waar men het vry goed had.
De mannen mochten zien vry in de
stad bewegen. Door den dood van den
2en stuurman was de terugreis naar
Nederland vertiaagd.
Zatêi dag kon men naar Antwerpen
vertrekken met het stoffelijk over-
schot van den stuurman. De gezag
voerder en de le stuurman zyn nog
te Brugge, omdat de zaak nog onder
zocht wordt.
Drie kransen,- een van den consul,
een van de Belgen en een van üe
bemaniiiDg dekten de baar.
Van Antwerpen brachten do Duit
schers per auto het stoff-lyk over
schot naar de grens.
Te Aardenburg had Zatermoigen
de teraardebestelling plaats van dit
onschuldige slachtoffers van den oor
log. Aan de gioeve stonden de zes
opvarenden om hun makker de laat
ste eer te bewijzen.
Ds. Pattist, predikant der Herv.
Gem. hield een treffende lijkrede, die
op veien een diepen indruk maakte.
Toen Zaterdagmorgon het per
soneel van den étappendienst, dat
ondergebracht is in een villa, gelegen
hoek Oudendijk en Prinses Juliana-
laan te Rotterdam, op het bureau
van den administrateur der inspectie
kwam, miste men de brandkast.
Deze bleek in den loop van den
nacht door inbrekers L. zijn meege
nomen. In de brandkast bevond zich
voor 30.01)0 aan geld, behoudens
een aantal administratieve bescheiden.
Het was een kast van kleine lype
wegende 140 Kg die zonder al te
veel bezwaar meegenomen kon worden.
Het eigenaardige is echter, dat dé
villa, alwaar de administrateur van
den étappendienst tijdelijk z'n bureau
beeft, nacht en dag door militairen
bewaakt wordt.
Uit een onmiddelijk ingesteld on
derzoek is dan ook gebleken, dat de
ongenoode gasten zyn binnengekomen
door een kelder aan de achterzijde
De brandkast is per wagen ver
voerd, want men heeft de sporen ge
vonden. Een geluk is het nog, dat
de inbraak niet een paar dagen vroe
ger heeft plaats gevonden, want toen
bevond zich ongeveer 3 ton in de
brandkast.
Uit een nader ingesteld onderzoek
is gebloken, dat de Brandkast van de
kamer van den administrateur naar
den kelder is gebracht, vervolgens
naar dan tuin en toen door een gat
in de omheining naar een weide.
Van de weide werd de kast naar
den weg gebiaeht en toen op een
kar geladen.
Tegen vier uur in den namid
dag verscheen op den dag vóór Kerst
mis in de kazerne van een afdeeling
telegrafisten te Troptow bij Berlijn
een officier en gelastte een soldaat
dadelijk een paard voor te brengen.
De soldaat volgde bet bevel van
den officier op, die onmiddellijk te
paard steeg en trotsob wegreed.
Toen de chefs van den soldaat van
het voorgevallene hoorden, kregen ze
onmiddellijk achterdocht. En hun
achterdooht bleek alras gerechtvaar
digd. Da „luitenant" was apoorslaags
naar Baumfchulen weg gereden en
had daar het paard aan een kolen-
koopman voor 1200 mark verkooht.
Hy vertelde den koopman, dat hy
binnen weinige dagen den dienst gaat
verlaten en daarom het paard niet
meer noodig had. De kolenhandelaar
die niets kwaads in dea koop zag,
sloeg toe. Hij bad het geld niet on-
mlddeliyk by de hand en verzocht
den pseudo-offleier het den volgenden
dag te komen halen. Mijnheer de lui-
Probleem no 89.
Zwart 16 schijven.
1 2 3 4 5