heeft gebracht, waardoor geweldige ontploffingen ontstonden, welker vér- dragend geluid men aan zwaar kanon gebulder toeschreef. De uitvoer van paarden naar Duitschland is' weer aangevangen. Uit Zwolle vertrok een exera-trein naar Gronau met een 40 wagons paarden, evenzoo uit Eist en Rotterdam met ongeveer gelijke hoeveelheden. Door tuischankomst van de Gel- dersch-Overijsselsche maatschappij van landbouw worden heden 800 schapen uit de Neder-Betuwe naar Engeland vervoerd. Het vluchtoord der Belgen te Ede zal worden opgeheven en de be volking naar Nunspeot worden over gebracht. De kosten dezer verhuizing schat men op een zedig duizend gul den Mot ingang van 2 dezer is de aflevering dooi fabrikanten verboden van zachte zeep, waarvan het gevolg is, dat thans bijna alle winkeliers zonder zeep zitten. Naar het „Hbld." verneemt is de inventarisatie, die do regeering heeft doen houden omtrent den in het land aanwezigen voorraad aard appelen, afgeloopen. De uitkomst, waaromtrent waar schijnlijk binnenkort een officieel communique zal zijn te verwachten, is zoodanig dat de verwachting mag worden gekoesterd, dat men niet voor eon tekort zal komen te staan. In'usschen zullen daaitoe alle soor ten, ook die welke hier te lande ge woonliJk niet als consumptie aardap pelen worden gebruikt, moeten wor den gegeten. Binnenkort zal worden begonnen met dn witvlaezige soorten. Ernstige tegenslag is ook nog mo gelijk door het buitengewoon natte weder van de laatste weken, waar door vooral de veenkoloniale en zandaardappelen spoediger bederven dan anders het geval zou zijn. De kleiaardappelen, die tot hot laatst van het seizoen bewaard moe ten worden, zijn echter van buiten gewoon goede kwaliteit. Breskens. 9 Januari 1917. Op de voordracht ter benoeming van een onderwt)zer(es) aan de M. L. O. school te Goes komt o.m voor, mej. A. C. Steijn alhier. Wegens het niet verhoogen van de vrachtprijzen voor reizigers door de Stoomtram Maatschappij Breskens Maldeghem worden door de Staats spoorwegen geen plaatsbewijzen meer rechtstreeks afgegeven naar de sta tions dier maatschappij. Met ingang van gisteren is ver vallen de trein die te 10 84 voormid dags to Vjissingen aankomt en die van daar des namiddags 6 10 vertrekt. Des Zondags zal niet iöopon de trein die des namiddags te 1 27 vertrekt en die te 5 36 namiddag aldaar aankomt. Of de voortrein die des voormiddags te 7.10 te Viissingen vertrekt en de trein die te Viissingen 11,80 aankomt, zullen vervalleD, is nog niet bekend. Het vervoer met den treinen ia evenwel zoo groot, dat zij vermoede ltjk wel zullen bl(Jven loopea. Nieuwvliet. De loop der bevol king was in deze gemeente over 1916 als volgt: Op 81 Dec 1915 bestond zjj uit 248 m. en 242 samen 48B. Zij ver meerderde door geboorte met 1 m. en 4 vr. totaal 6 en door vestiging met 22 m. en 17 vr. samen 89 daaren tegen verminderde gjj door overlijden met 6 m. en 2 vr. en dr>or vertrek met 80 m en 17 vr., samen BB De bevolking bedroeg op 81 Dec. 1916 288 m. en 241 vr. samen 474, en verminderde alzoo met 11. Er werden 4 huwelijken gesloten. De commandant van een torpe doboot wilde zich in een jol naar-ean ander marine vaartuig op de reede der Schelde begeven. Door den eterken stroom en het rume weer dreef de jol af. Toen zij bJJ de torpedoboot terugkwam bleek zij zelfs vol water te staan. Terwijl eenige leden van de be manning der torpedoboot pogingen in hot werk «telden om den commandant aan boord te halen, kreeg het vaar tuig zulk een geweldigen schok, dat de manschappen tegen de reeling werden geslagen. Dezj boog door en vier der opva renden met den commandant geraak ten te water. Een sergeant, die onder de drenke lingen was en zeer goed zwemmen kon toonde groote tegenwoordigheid van geest. Hij bracht de hem toe geworpen reddingboeien naar zjjn lotgenooten. Ér ging zulk een sterke stroom, dat de commandant en een der an deren zelfs onder de torpedoboot door getrokken werden en aan de andere zijde weer boven kwamen. Intussohen was ook van hst tweede marinevaartuig een jol te hulp geko men. De drenkelingen werden opge pikt, met uitzondering van den kor poraal torpedlst Bogaard, die verdronk. De commandant was in bewuste- loozen toestand en is naar Viissingen gebracht, waar hij thans onder ge neeskundige behandeling is. Gisteren verraadde een rassig gekleurde plek in de lucht een brand. Ze bleek te woeden op de hofstede van den landbouwer JaDsen van Rozen daal, alwaar een zaadst.roo-hoop door onbekende oorzaak in vlammen, opging, zonder verdere onheilen te veroorzaken. 6 16 26 36 15 25 35 45 46 47 48 49 50 Wit 16 schijven. Oplossing van probleem no 88. Wit 89 84, 88-29, 82-28, 80 24, 40-84, 85:24, 42 38, 48:10, 47 42, 49-48, 46:1! Goede oplossing ontvangen van J. C. 1. B., J. K., en W. J. L. te B., J. W L. te D. en J. I. B te G. Hoogwatergetij Breskens DAGEN. voorm. nam. Woensdag 10 Jan 1.46 2.10 Donderdag 11 2.18 2 42 Vryüag 12 2.62 8.16 Laatste Kwartier Dinsdag 16 Janu ari v m. 12.02.__ Woensd. 10 Jan. Zonsondergang i oe Veer- er. rijtuigen moeten dus 6 06 rfiwielen 's av 4.80 vfl" verlicht Gfwnpd- Zaterdagmiddag had op het sta tions emplacement te Zwolle een ern stig ongeluk plaats. Twee losse ar beiders van de Rijkstelegraaf werden door een rangeertrein gegrepen, dien zij door het fluiten van een locomo tief niet hoorden aankomen. Te ar beider Jan van Dijk, afkomstig uit Hattem, werd een arm en een been verbriizeld, terwijl zijn makker A J. Draaier uit Heerde, een arm en voet verloor en bovendien zeer zwaar aan het hoofd werd gekwetst. Van Dijk werd verbonden naar het ziekenhuis vervoerd, doch Draaier was te zwaar gewond om zelfs een eerste verband te kunnen verdragen. Bij aankomst in het ziekenhuis bleek de ongelukkige reeds overleden te zijn, Op Woensdag 27 December vertrok de „Oldombt", bemand met 14 koppen. Men ging voor anker in den Waterweg en kwam 's nachts te half drie ia zee. Nabij het Maasvuursehip bevond zich een Duiteche torpedoboot, die daar alta 't ware lag te wachten op den prooi, die hem een vorige maal was ontgaan. 't Was 10 uur in dan morgen, toen een los schot van den torpedojager het teeken gaf, dat bijgedraaid moest woiden. Aan dat bevel werd voldaan. Een boot word uitgezet, waarin de le matroos, vergezeld van 8 matro zen, de papieren bracht. Met dezelfde sloep kwam de prijs- bemanning mae terug, bestaande uit een o derofflpier en twee matrozen. Do bemanning van de „Oidambt" meest binnen blijven en de drie Duitschers zouden het vaartuig naar Zeabrugge brengen. Hot werd langzamerhand dik van mist, de torpedoboot. raakte uit het gezicht, zoodat de niet te best beva ren Duitschers hoe langer hoe meer de kluts kwijt raakten. Zeer langzaam ging hot vooruit met hortnn «n stooten nu ec dan stond men stil. Toen den volgenden morgen te 11 uur de mist opklaarde, bleek, dat men zich ver boven Zee- brugge bevond, bijna onder de Fraii- scbe kust. Plotseling hoorde met het knallen van een kustbatterij en de „Oidambt" werd door de Duitschers onder vuur genomen. Er werden zeker wel 12 schoten vlak na elkaar, die de „Old- ambt" voor den boeg en aan stuur boordzij hi) de kaartenkamer ernstige schade toebrachten. De drie Duitschers raakten onder dit bombardement hunner eigen ka meraden den kop kwijt. De kapitein van do Oidambt be hield echter zijn tegen woordigheid van goest en gaf last in de booten te gaan. De eerste sloep kwam er goed af, doch de twesde sloep, waarin de gezagvoerder met den 2en stuurman Haagmans en «enige matrozen had den plaats genomen, kreeg een treffer waardoor da boot voi water liep. Twee matrozen bleven drijven op de riemen en hun reddenggordels. De boot bleef drijven, doch lag zeer diep. Het duurde geruimen tijd voor er redding opdaagde, want er stond veel deining en de eerste sloep had groote moeite om den kapitein te hulp te komen. Eindelijk na een uur worstelen slaagde men er in de boot te bereiken. Men nam toen eenige opvarenden over. De kapitein en de tweede stuurman bleven echter in de zickeDde boot. Aan den wal had men de vergis sing reeds gemerkt en een Duitsche torpedojager kwam met volle kraeht de schipbreukelingen te hulp. Eerst pikte deze boot een der ma trozen op, dis in het water op een riem dreefde ander was reeds door de Oldambt-sloep overgenomen. Toen redde men de schipbreuke lingen uit de zinkende sloep, doch de tweede stuurman kon daarbij niet spoedig genoeg aan boord van den Duitscben lorpgdojager komen. De diepliggende sloep schoot onder den torpedojager door, zoodat de stuurman bekneld raakte tussehen zijn eigen sloep en den wand van het Duitscbp oorlogsvaartuig, Het duurde vrjj lang voor men de sloep weer te pakken had. Met ver eende krachten werd de 2de stuurman uit het water gehaaldeen dokte aan boord van den Duitsohen torpe dojager paste de kunstmatige adem haling toe, dóch bet was reeds te laat. De levensgeesten konden niet meer worden opgewektDood door hart verlamming, zoo luidde de conclusie. Van de overige leden der beman ning raakten er eenigen gewond bJJ het aan boord gaan op den torpedo jager. De Oidambt wbb bleven dry- ven, doch daar de pompen niet werk ten. kreeg het vaartuig langzamer hand slagzij, Daardoor zullen de ge merkte manden, dl» later in Zeeland aanspoelden in zee zyn geraakt. Onder konvooi hebben de Duit schers het vaartuig den volgenden dag naar Zeebrugge gebracht en ver volgens naar Brugge gesleept. De opvarenden werden ie Brugge goed behandeld. De vier gewonden bracht men naar Osiende in bet hos pitaal. De anderen kwamen, dank zy de goede zorgen van den Nederland- schen consul in een hotel onder dak, waar men het vry goed had. De mannen mochten zien vry in de stad bewegen. Door den dood van den 2en stuurman was de terugreis naar Nederland vertiaagd. Zatêi dag kon men naar Antwerpen vertrekken met het stoffelijk over- schot van den stuurman. De gezag voerder en de le stuurman zyn nog te Brugge, omdat de zaak nog onder zocht wordt. Drie kransen,- een van den consul, een van de Belgen en een van üe bemaniiiDg dekten de baar. Van Antwerpen brachten do Duit schers per auto het stoff-lyk over schot naar de grens. Te Aardenburg had Zatermoigen de teraardebestelling plaats van dit onschuldige slachtoffers van den oor log. Aan de gioeve stonden de zes opvarenden om hun makker de laat ste eer te bewijzen. Ds. Pattist, predikant der Herv. Gem. hield een treffende lijkrede, die op veien een diepen indruk maakte. Toen Zaterdagmorgon het per soneel van den étappendienst, dat ondergebracht is in een villa, gelegen hoek Oudendijk en Prinses Juliana- laan te Rotterdam, op het bureau van den administrateur der inspectie kwam, miste men de brandkast. Deze bleek in den loop van den nacht door inbrekers L. zijn meege nomen. In de brandkast bevond zich voor 30.01)0 aan geld, behoudens een aantal administratieve bescheiden. Het was een kast van kleine lype wegende 140 Kg die zonder al te veel bezwaar meegenomen kon worden. Het eigenaardige is echter, dat dé villa, alwaar de administrateur van den étappendienst tijdelijk z'n bureau beeft, nacht en dag door militairen bewaakt wordt. Uit een onmiddelijk ingesteld on derzoek is dan ook gebleken, dat de ongenoode gasten zyn binnengekomen door een kelder aan de achterzijde De brandkast is per wagen ver voerd, want men heeft de sporen ge vonden. Een geluk is het nog, dat de inbraak niet een paar dagen vroe ger heeft plaats gevonden, want toen bevond zich ongeveer 3 ton in de brandkast. Uit een nader ingesteld onderzoek is gebloken, dat de Brandkast van de kamer van den administrateur naar den kelder is gebracht, vervolgens naar dan tuin en toen door een gat in de omheining naar een weide. Van de weide werd de kast naar den weg gebiaeht en toen op een kar geladen. Tegen vier uur in den namid dag verscheen op den dag vóór Kerst mis in de kazerne van een afdeeling telegrafisten te Troptow bij Berlijn een officier en gelastte een soldaat dadelijk een paard voor te brengen. De soldaat volgde bet bevel van den officier op, die onmiddellijk te paard steeg en trotsob wegreed. Toen de chefs van den soldaat van het voorgevallene hoorden, kregen ze onmiddellijk achterdocht. En hun achterdooht bleek alras gerechtvaar digd. Da „luitenant" was apoorslaags naar Baumfchulen weg gereden en had daar het paard aan een kolen- koopman voor 1200 mark verkooht. Hy vertelde den koopman, dat hy binnen weinige dagen den dienst gaat verlaten en daarom het paard niet meer noodig had. De kolenhandelaar die niets kwaads in dea koop zag, sloeg toe. Hij bad het geld niet on- mlddeliyk by de hand en verzocht den pseudo-offleier het den volgenden dag te komen halen. Mijnheer de lui- Probleem no 89. Zwart 16 schijven. 1 2 3 4 5

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1917 | | pagina 2