SchiramelpennincV, wonende te U- trocht, Maliebaan 71z. Persoonlijke ongelukken hadden niet plaats. Beide auto's werden niet ernstig beschadigd. Volgens de rapporteerende politie beambten zou de laatstgenoemde auto veel te snel hebben gereden en geen signalen hebben gegeven. H. M. stapte in een anderen auto over. Procesvorbaal is opgemaak tegen den bestuurder van den Utrechtschen auto*. Nader berichtte nog een agent van politie, dat vaD den koninklijken auto de vooras brak en de chassis werd beschadigd. Met groote teleurstelling is door onze militairen en ook door anderen, kennisgonomen van de wijzigingen, die gebracht zijn in de bepalingen, betreffende den vrijdom van port. üe nieuwe voorschriften bevatten voornamelijk twee veranderingen eerstens is de port vrijdom voor olfi- eieren geheel geschrapt en vervolgens is de port-vrjjdom voor de overige militairen beperkt tot briefkaarten en kranten, zoodat onze soldaten hun brieven voortaan zullen moeten fran- koeren. Waarom Vermoedelijk staat deze beperking in verband met den overigens wel gerechtvaardigden eisch, dat allerlei zaken-diukwerk niet meer ongefran- keerd zal worden verzonden. Om nu te voorkomen dat dit als brief zal worden verstuurd, is nu maar de geheele vrijdom voor brieven inge trokken. Radicaal is het wel, maar billijk niet. En zoo lijden er vele goeden met de menigte kwaden. Wij willen overigens wel verkla ren, ook in Het opheffen van den port vrijdom voor officieren een klei nen maatregel te zien. Wat maakt het uit Zijn er geen andere bezuinigingen en verbeteringen in te voeren dan deze, die ongetwijfeld in breeden kring weer wrevel zal wekken En is het niet beter, desnoods wat door de vingers te zien, dan dergelij ke ontactische maatregelen te nemen. Sreskens, 24 September 1915. Op de Staatsbegrooting voor het jaar 1916 zijn, voor wat de haven alhier betreft sommen uitgetrokken, die wijzen op het begin eener belang rijke verbetering der haven, ten op zichte van de los en laadruimto. In de jaren 1912, 1913 en 1914 werden de noodige fondsen beschik baar gesteld voor het maken van eene beschoeiing met daarachter ge legen opslagterrein, terwijl in 1915 werd uitgetrokken, gedeeltelijk bi) de suppletoire begrooting. (Gedrukte stukken zitting 1914 1915 no. 298), het bedrag, noodig voor het maken van een aanlegplaats, tevens geschikt voor kleine zeesche pen. Aan de oostzijde van de haven zal voorts binnenkort eene beschoeiing van gewapend beton met daarachter gelegen losplaats geraamd op 50.000 worden gemaakt, nu de gelden, waarvoor mede bij die supple toire begrooting uitgetrokken, zijn toegestaan. Niettegenstaande al deze voorzie ningen zal de los- en laadruimte nog niet voldoende zijn en is het noodza kelpk, dat ten oosten van de haven een tweede havenkom wordt aangelegd. Het is gewenscht met deze haven uitbreiding in 1916 een aanvang te maken. Yoor den eersten termijn van dat werk is gerekend op een bedrag van 20 000. De totale kosten dezer ha ven uit breiding zijn globaal geraamd op 426.000. v De keibestrating op het haventer rein laat zeer veel te wenschen over, terwijl de terreinen achter de Dieuwe beschoeiing zijn te bestraten. Voor deze bestrating kunnen ge bruikt worden de keien, afkomstig van den rijksweg van Breskens naar de Belgische grens, voor zoover deze keien voor den weg niet meer kunnen dienen. Met deze bestrating zal ook in vol gende jaren zijn voort te gaan. Voor 1916 wordt daarvoor 6000 uitgetrokken. Tot opzichter bij de verlichting op de Wester-schelde te Nieuwe Sluis, gemeente BreskeDS, tevens belast met den dienst van lichtwachter is be noemd, de heer A. F. K. Brandes lichtwachter te Kaapduinen. Meermalen hebben we omtrent de zoogenaamde „Antwerpsche dui vel", Jan Olieslagers, de bekende vlie genier, gehoord en gelezen dat hij in een desolote toestand verkeerde, zelfs dat hij gesneuveld was. Heden vertoonde men ons een brief kaart van z(jne hand van den 7en dezer aan het vliegcomité te IJzen- djjke waarin hij o. m. schrijft met genoegen te kunnen mededeelen dat h(i het nog altoos opperbest stalt. „Hier, (aan het front) gaat de vlieg- demonstiatie nog altoos haren gere gelden gang en is er aldus voor mij meer dan sport genoeg enz." Bij het gehouden examen voor het politie-diploma is o m geslaagd de heer H. A. Dekkers te Sluis. De boterprijs op de markt te 'Oostburg is door den Burgemeester teruggebracht van ƒ1.60 tot ƒ1.61. Met de boterprijzen doet 't toch vreemd aan. Als de maximumprijs voor particulieren 80 cent het half kilo is en in den winkel moet wor den verkocht voor 85 cent, omdat deze weder verkoopers zelve bij den boer 821/2 cent moeten betalen, dan vraagt men zich onwillekeurig af, wat de praktijk van maximumprijzen op levert. Hoofdplaat. Een viertal jagers, de heeren T. van hier en Th., D. en S. van IJzendijke waren Maandag in den Wilhelminapolder onder de ge meente Biervliet aan het jagen. Ter wijl een der wilddragers, zekere H. van hier, een aangeschoten patrijs ging oprapen, vloog een vlucht pa trijzen op, waarop geschoten werd, doch waarbij ongelukkigerwijze H. in het oog getroffen werd. Onmiddellijk ontboden geneeskundige hulp oordeel de een speciaal onderzoek noodzake lijk, tengevolge waarvan de jongen naar Middelburg werd overgebracht. Zijn toestand is tot nu toe bevre digeDd. Hoofdplaat. De landbouwer Iz. Verplanke wilde Zaterdag een stier, die even buiten was geweest, naar den stal terugbrengen, doch eensklaps ontglipte hem het leidsel. Het dier kwam terstond op hem af en duwde hem zoozeer tegen de p'anken schut ting, dat de gevolgen niet zouden te overzi°n zijn geweest, indien niet een knecht hem ter hulp was gekomen en door het openen van de staldeur het dier naar binnen kon geleiden. Thans kwam V. er met inwendige kneuzingen van af, waardoor hij en kele dagen het bed hoeft moeten hou den. Maandagavond is te Middelburg brand gesticht op dezelfde wijze als den laatsten tijd een paar malen te Vlissingen geschied is. Te ongeveer half negen werd braEd ontdekt in de voorkamer van v. H. op den Wal. De gordijnen stonden in vlam, het dochtertje van v. H. heeft een jongen weg zien loopen, die vol gens haar zeggen door het open raam de gordijnen aanstak. De politie stelt een onderzoek naar den dader van deze lage daad in. De brand was spoedig met een paar emmers watér gebluscht. En des nachts omstreeks half twaalf is op het Zand een poging gedaan tot brandstichting in. een huis van de fa milie S. Onder een op een kier staand raam zijn de gordijnen in brand ge stoken. Het raam is door een hekwerk van een meter van den publieken weg ge scheiden. De thuiskomende overburen wekten de kinderen en slaagden er in het begin van brand te blusschen. Door een inspecteur van politie uit Vlissingen en de gemeenteveldwach ter van Koudekerks is de hand gelegd op een 23-jarige letterzetter te Vlis singen, die, als verdacht van deze her haalde brandstichtingen, voor de ju stitie is geleid. Dinsdagnacht omstreeks een uur werd aan de politie te Middelburg kennis gegeven dat door tehuis ko mende buren een begin van brand ontdekt was in den kelder van per ceel H 162 aan de Vischmarkt. Een partijtje stroo en zeegras, een tafel en wat brandhout hadden vlam gevat. Het vuur werd met enkele emmers water gebluscht, zoodat de slangen- wagen van de Stadsschuur die ter plaatse was gebracht, geen dienst meer behoefde te verrichten. De politie denkt aan kwaa lwillig heid of baldadigheid en brengt dit feit in verband met een andere bal dadigheid, namelijk het wegnemen door een drietal jonge mannen van een roeiboot die bij de Kanaalbrug lag en die hedenmorgen in het Kanaal in de richting van de Abeele drijvend werd aangetroffen, terwijl de roeirie men op den d(jk werden gevonden. Een hoosvat wordt vermist. Een streng onderzoek naar een en ander wordt ingesteld. Gelijk bekend is, heeft de oor log aan de velen, die van dezeemoe- t leven, d.i. aan schippers en vis- .ers groot geldelijk nadeel berok kend, bijwijlen hun bedrijf zoo goed als geheel stil gezet. Dit geldt niet in de laatste plaats de Zeeuwsche binnenvisschery, en meer in het bijzonder de rnosselvis- scberij, die bij het begin van den oor log haar voornaamste afzetgebied, België gesloten zag. Gelukkig verbeterde dit naderhand een weinig, al vlotte het niet zoo bij zonder. Maar nu is de oorlog zelf, en wel de duikbooten oorlog, den mosselvis- schers te hulp gekomen. Dat zit zooDe Engebche vis- schers durven, uit vrees voor de Duitsche duikbooten, hun bedrijf niet uitoefenen, waardoor Engeland groot gebrek aan visch heeft gekregen. Dit heeft -tengevolge gehad, dat de vraag naar mosselen naar Engeland vrij groot is, waardoor tevens de prij zen, ook voor het binnenland, weer zijn gestegen. Het schijnt echter, dat de kleine mosselschippers daardoor niet uit het gedrang kunnen komen, daar zij niet genoeg voorraad voor den exporthan- del kunnen leveren. De 76 jarige oud-landbouwer A. Wabeke te Wemeldinge, in Zeeland en daar buiten bekend en bemind wegens zijn vele versjes in „De Zeeuw" en andere bladen en tijdschriften, heeft met 't oog op de tijdsomstan digheden een Tijdvers gemaakt het welk belangeloos zal worden uitgege ven door den heer J. Buijse, Hoofd redacteur van het dagblad De Zeeuuw te Goes, aan wien de heer Wabeke het Tijdvers geheel belangeloos heeft afgestaan op voorwaarde dat alle ba ten zouden komen aan het Koninklijk Nationaal Steuncomité. Zjjne Excellentie Jhr Mr A. F. de Savornin Lohman schreef een woord ter aanbeveling. Het vers, dat om zijn inhoud zeer waard is algemeen gelezen te worden, bestaat uit 125 vierregelige strophen, en zal, netjes gedrukt, bij getallen voor verspreiding tegen den lutteleh prijs van 10 ets. verkrijgbaar worden gesteld. Bij ruime verspreiding, ook onder militairen, kan dit geschriftje een rui me bate geven voor genoemd Comité. Het drukken en verzenden geschiedt door de Uitgeversfirma Oosterbaan Le Cointre, te Goes. Te Goes is een 18-jarige jongen, A. Joosse, door een sneltrein gegre pen en gedood. Te Oas heeft de plechtige be grafenis plaats gehad van den heer W. Btoltz, die te Londen bij een Zeppelin-aanval werd gedood. Het lijk was daags te voren aan gekomen, gedekt door een prachtigen krans van het personeel der firma Jurgens t® Londen, bi) wien de heer Stoltz geëmployeerde was. De deel neming was zeer groot. In den begrafenisstoet merkte men een der heeren Jurgens te Ossen tal rijke employés dezer firma op. Niet minder dan twaalf prachtige kransen dekten de lijkkist. Na den plechtigen rouwdienst had de begrafenis plaats, waarby van de zijde der ingezetenen groote deelne ming werd betoond. De „Tel." maakt melding van een spionnagezaak. Ongeveer een week geleden heeft de Nederlandsche justitie beslag doen leggen op een rol documenten die ge vonden waren in een wagon van een tiein op het traject BenrheimDen Haag. Deze rol was gesloten met blauwe, papieren zegels, die het op schrift droegen „Duitsch consulaat te Rotterdam". De rol was geadresseerd aan het „Nachrichten-bureau Admiralstaf Ber lin". Het bleek, dat de rol drie zeekaar ten bevatte, welke het mynengebied aan de Zuidkust van Engeland en aan den mond van de Theems in beeld brachten Op een der kaarten was zeer nauw- keurig de mijn vrije vaart door de Theems aangegeven. De kaarten be vatten in een hoek de mededeelingen, dat zij geteekend waren volgens ge gevens, verstrekt door den kapitein van de sleepboot „Blankenburg" te Rotterdam. Het Haagsch Correspondentie bureau meldt van 22 September: Het stoomschip Koningin Emma van de stoomvaart-Maatschappij „Ne derland te Amsterdam is dicht bij de kust van Engeland, bij het lichtschip Galloper, is aanvaring geweest met een mijn. Het schip was Woensdagmiddag nog drijvende. De opvarenden konden allen van het schip afgebracht worden. Het was helder weder en er waren veel booten in den omtrek van het getroffen vaartuig. Men heeft hoop het schip te kun nen pehouden. Het is beslist zeker, dat van het treffen van 't schip door een tordedo geen spiake is. De Woensdagmiddag binnengeko men mailboot „Mecklenburg" bood ook hulp aan de „Koningin Emma", welke niet noodig werd geacht, daar alle opvarenden gered waren. Ook de mailboot „Oranje Nassau", naar Engeland, passeerde de plaats van het ongeluk. In de buurt waren verscheidene schepenEngelsche marinevaartuigen kwamen ook om hulp te bieden. Aangaande deze ramp, waarbij het schip, dat men aanvankelijk meende te kunnen behouden, toch gezonken is, lézen we verder in de N. R. Crt. De mijn ontplofte ongeveer kwart voor tien 's morgens. Men voelde een hevigen schok, zoo dat even aan boord algemeene con sternatie heerschte. Kapitein Blaat, die met het oog op het myngevaar op de brug stond de 8de officier De Boer had de wacht, terwijl in de machinekamer de 8de machinist Ter Haak de wacht had nam terstond de noodige maatregelen,

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1915 | | pagina 2