SchiramelpennincV, wonende te U-
trocht, Maliebaan 71z.
Persoonlijke ongelukken hadden
niet plaats.
Beide auto's werden niet ernstig
beschadigd.
Volgens de rapporteerende politie
beambten zou de laatstgenoemde auto
veel te snel hebben gereden en geen
signalen hebben gegeven.
H. M. stapte in een anderen auto
over.
Procesvorbaal is opgemaak tegen
den bestuurder van den Utrechtschen
auto*.
Nader berichtte nog een agent van
politie, dat vaD den koninklijken auto
de vooras brak en de chassis werd
beschadigd.
Met groote teleurstelling is door
onze militairen en ook door anderen,
kennisgonomen van de wijzigingen,
die gebracht zijn in de bepalingen,
betreffende den vrijdom van port.
üe nieuwe voorschriften bevatten
voornamelijk twee veranderingen
eerstens is de port vrijdom voor olfi-
eieren geheel geschrapt en vervolgens
is de port-vrjjdom voor de overige
militairen beperkt tot briefkaarten
en kranten, zoodat onze soldaten hun
brieven voortaan zullen moeten fran-
koeren.
Waarom
Vermoedelijk staat deze beperking
in verband met den overigens wel
gerechtvaardigden eisch, dat allerlei
zaken-diukwerk niet meer ongefran-
keerd zal worden verzonden.
Om nu te voorkomen dat dit als brief
zal worden verstuurd, is nu maar de
geheele vrijdom voor brieven inge
trokken.
Radicaal is het wel, maar billijk
niet.
En zoo lijden er vele goeden met
de menigte kwaden.
Wij willen overigens wel verkla
ren, ook in Het opheffen van den
port vrijdom voor officieren een klei
nen maatregel te zien.
Wat maakt het uit
Zijn er geen andere bezuinigingen
en verbeteringen in te voeren dan
deze, die ongetwijfeld in breeden kring
weer wrevel zal wekken
En is het niet beter, desnoods wat
door de vingers te zien, dan dergelij
ke ontactische maatregelen te nemen.
Sreskens, 24 September 1915.
Op de Staatsbegrooting voor het
jaar 1916 zijn, voor wat de haven
alhier betreft sommen uitgetrokken,
die wijzen op het begin eener belang
rijke verbetering der haven, ten op
zichte van de los en laadruimto.
In de jaren 1912, 1913 en 1914
werden de noodige fondsen beschik
baar gesteld voor het maken van
eene beschoeiing met daarachter ge
legen opslagterrein, terwijl in 1915
werd uitgetrokken, gedeeltelijk bi) de
suppletoire begrooting.
(Gedrukte stukken zitting 1914
1915 no. 298), het bedrag, noodig
voor het maken van een aanlegplaats,
tevens geschikt voor kleine zeesche
pen.
Aan de oostzijde van de haven zal
voorts binnenkort eene beschoeiing
van gewapend beton met daarachter
gelegen losplaats geraamd op
50.000 worden gemaakt, nu de
gelden, waarvoor mede bij die supple
toire begrooting uitgetrokken, zijn
toegestaan.
Niettegenstaande al deze voorzie
ningen zal de los- en laadruimte nog
niet voldoende zijn en is het noodza
kelpk, dat ten oosten van de haven
een tweede havenkom wordt aangelegd.
Het is gewenscht met deze haven
uitbreiding in 1916 een aanvang te
maken.
Yoor den eersten termijn van dat
werk is gerekend op een bedrag van
20 000.
De totale kosten dezer ha ven uit
breiding zijn globaal geraamd op
426.000. v
De keibestrating op het haventer
rein laat zeer veel te wenschen over,
terwijl de terreinen achter de Dieuwe
beschoeiing zijn te bestraten.
Voor deze bestrating kunnen ge
bruikt worden de keien, afkomstig
van den rijksweg van Breskens naar
de Belgische grens, voor zoover deze
keien voor den weg niet meer kunnen
dienen.
Met deze bestrating zal ook in vol
gende jaren zijn voort te gaan.
Voor 1916 wordt daarvoor 6000
uitgetrokken.
Tot opzichter bij de verlichting
op de Wester-schelde te Nieuwe Sluis,
gemeente BreskeDS, tevens belast met
den dienst van lichtwachter is be
noemd, de heer A. F. K. Brandes
lichtwachter te Kaapduinen.
Meermalen hebben we omtrent
de zoogenaamde „Antwerpsche dui
vel", Jan Olieslagers, de bekende vlie
genier, gehoord en gelezen dat hij in
een desolote toestand verkeerde, zelfs
dat hij gesneuveld was.
Heden vertoonde men ons een brief
kaart van z(jne hand van den 7en
dezer aan het vliegcomité te IJzen-
djjke waarin hij o. m. schrijft met
genoegen te kunnen mededeelen dat
h(i het nog altoos opperbest stalt.
„Hier, (aan het front) gaat de vlieg-
demonstiatie nog altoos haren gere
gelden gang en is er aldus voor mij
meer dan sport genoeg enz."
Bij het gehouden examen voor
het politie-diploma is o m geslaagd
de heer H. A. Dekkers te Sluis.
De boterprijs op de markt te
'Oostburg is door den Burgemeester
teruggebracht van ƒ1.60 tot ƒ1.61.
Met de boterprijzen doet 't toch
vreemd aan. Als de maximumprijs
voor particulieren 80 cent het half
kilo is en in den winkel moet wor
den verkocht voor 85 cent, omdat
deze weder verkoopers zelve bij den
boer 821/2 cent moeten betalen, dan
vraagt men zich onwillekeurig af, wat
de praktijk van maximumprijzen op
levert.
Hoofdplaat. Een viertal jagers,
de heeren T. van hier en Th., D. en
S. van IJzendijke waren Maandag in
den Wilhelminapolder onder de ge
meente Biervliet aan het jagen. Ter
wijl een der wilddragers, zekere H.
van hier, een aangeschoten patrijs
ging oprapen, vloog een vlucht pa
trijzen op, waarop geschoten werd,
doch waarbij ongelukkigerwijze H. in
het oog getroffen werd. Onmiddellijk
ontboden geneeskundige hulp oordeel
de een speciaal onderzoek noodzake
lijk, tengevolge waarvan de jongen
naar Middelburg werd overgebracht.
Zijn toestand is tot nu toe bevre
digeDd.
Hoofdplaat. De landbouwer Iz.
Verplanke wilde Zaterdag een stier,
die even buiten was geweest, naar
den stal terugbrengen, doch eensklaps
ontglipte hem het leidsel. Het dier
kwam terstond op hem af en duwde
hem zoozeer tegen de p'anken schut
ting, dat de gevolgen niet zouden te
overzi°n zijn geweest, indien niet een
knecht hem ter hulp was gekomen
en door het openen van de staldeur
het dier naar binnen kon geleiden.
Thans kwam V. er met inwendige
kneuzingen van af, waardoor hij en
kele dagen het bed hoeft moeten hou
den.
Maandagavond is te Middelburg
brand gesticht op dezelfde wijze als
den laatsten tijd een paar malen te
Vlissingen geschied is.
Te ongeveer half negen werd braEd
ontdekt in de voorkamer van v. H. op
den Wal. De gordijnen stonden in
vlam, het dochtertje van v. H. heeft
een jongen weg zien loopen, die vol
gens haar zeggen door het open raam
de gordijnen aanstak.
De politie stelt een onderzoek naar
den dader van deze lage daad in.
De brand was spoedig met een paar
emmers watér gebluscht.
En des nachts omstreeks half twaalf
is op het Zand een poging gedaan tot
brandstichting in. een huis van de fa
milie S. Onder een op een kier staand
raam zijn de gordijnen in brand ge
stoken.
Het raam is door een hekwerk van
een meter van den publieken weg ge
scheiden. De thuiskomende overburen
wekten de kinderen en slaagden er
in het begin van brand te blusschen.
Door een inspecteur van politie uit
Vlissingen en de gemeenteveldwach
ter van Koudekerks is de hand gelegd
op een 23-jarige letterzetter te Vlis
singen, die, als verdacht van deze her
haalde brandstichtingen, voor de ju
stitie is geleid.
Dinsdagnacht omstreeks een uur
werd aan de politie te Middelburg
kennis gegeven dat door tehuis ko
mende buren een begin van brand
ontdekt was in den kelder van per
ceel H 162 aan de Vischmarkt.
Een partijtje stroo en zeegras, een
tafel en wat brandhout hadden vlam
gevat.
Het vuur werd met enkele emmers
water gebluscht, zoodat de slangen-
wagen van de Stadsschuur die ter
plaatse was gebracht, geen dienst
meer behoefde te verrichten.
De politie denkt aan kwaa lwillig
heid of baldadigheid en brengt dit
feit in verband met een andere bal
dadigheid, namelijk het wegnemen
door een drietal jonge mannen van
een roeiboot die bij de Kanaalbrug
lag en die hedenmorgen in het Kanaal
in de richting van de Abeele drijvend
werd aangetroffen, terwijl de roeirie
men op den d(jk werden gevonden.
Een hoosvat wordt vermist.
Een streng onderzoek naar een en
ander wordt ingesteld.
Gelijk bekend is, heeft de oor
log aan de velen, die van dezeemoe-
t leven, d.i. aan schippers en vis-
.ers groot geldelijk nadeel berok
kend, bijwijlen hun bedrijf zoo goed
als geheel stil gezet.
Dit geldt niet in de laatste plaats
de Zeeuwsche binnenvisschery, en
meer in het bijzonder de rnosselvis-
scberij, die bij het begin van den oor
log haar voornaamste afzetgebied,
België gesloten zag.
Gelukkig verbeterde dit naderhand
een weinig, al vlotte het niet zoo bij
zonder.
Maar nu is de oorlog zelf, en wel
de duikbooten oorlog, den mosselvis-
schers te hulp gekomen.
Dat zit zooDe Engebche vis-
schers durven, uit vrees voor de
Duitsche duikbooten, hun bedrijf niet
uitoefenen, waardoor Engeland groot
gebrek aan visch heeft gekregen.
Dit heeft -tengevolge gehad, dat de
vraag naar mosselen naar Engeland
vrij groot is, waardoor tevens de prij
zen, ook voor het binnenland, weer
zijn gestegen.
Het schijnt echter, dat de kleine
mosselschippers daardoor niet uit het
gedrang kunnen komen, daar zij niet
genoeg voorraad voor den exporthan-
del kunnen leveren.
De 76 jarige oud-landbouwer A.
Wabeke te Wemeldinge, in Zeeland
en daar buiten bekend en bemind
wegens zijn vele versjes in „De Zeeuw"
en andere bladen en tijdschriften,
heeft met 't oog op de tijdsomstan
digheden een Tijdvers gemaakt het
welk belangeloos zal worden uitgege
ven door den heer J. Buijse, Hoofd
redacteur van het dagblad De Zeeuuw
te Goes, aan wien de heer Wabeke
het Tijdvers geheel belangeloos heeft
afgestaan op voorwaarde dat alle ba
ten zouden komen aan het Koninklijk
Nationaal Steuncomité.
Zjjne Excellentie Jhr Mr A. F. de
Savornin Lohman schreef een woord
ter aanbeveling.
Het vers, dat om zijn inhoud zeer
waard is algemeen gelezen te worden,
bestaat uit 125 vierregelige strophen,
en zal, netjes gedrukt, bij getallen
voor verspreiding tegen den lutteleh
prijs van 10 ets. verkrijgbaar worden
gesteld.
Bij ruime verspreiding, ook onder
militairen, kan dit geschriftje een rui
me bate geven voor genoemd Comité.
Het drukken en verzenden geschiedt
door de Uitgeversfirma Oosterbaan
Le Cointre, te Goes.
Te Goes is een 18-jarige jongen,
A. Joosse, door een sneltrein gegre
pen en gedood.
Te Oas heeft de plechtige be
grafenis plaats gehad van den heer
W. Btoltz, die te Londen bij een
Zeppelin-aanval werd gedood.
Het lijk was daags te voren aan
gekomen, gedekt door een prachtigen
krans van het personeel der firma
Jurgens t® Londen, bi) wien de heer
Stoltz geëmployeerde was. De deel
neming was zeer groot.
In den begrafenisstoet merkte men
een der heeren Jurgens te Ossen tal
rijke employés dezer firma op. Niet
minder dan twaalf prachtige kransen
dekten de lijkkist.
Na den plechtigen rouwdienst had
de begrafenis plaats, waarby van de
zijde der ingezetenen groote deelne
ming werd betoond.
De „Tel." maakt melding van
een spionnagezaak.
Ongeveer een week geleden heeft
de Nederlandsche justitie beslag doen
leggen op een rol documenten die ge
vonden waren in een wagon van een
tiein op het traject BenrheimDen
Haag. Deze rol was gesloten met
blauwe, papieren zegels, die het op
schrift droegen „Duitsch consulaat te
Rotterdam".
De rol was geadresseerd aan het
„Nachrichten-bureau Admiralstaf Ber
lin".
Het bleek, dat de rol drie zeekaar
ten bevatte, welke het mynengebied
aan de Zuidkust van Engeland en aan
den mond van de Theems in beeld
brachten
Op een der kaarten was zeer nauw-
keurig de mijn vrije vaart door de
Theems aangegeven. De kaarten be
vatten in een hoek de mededeelingen,
dat zij geteekend waren volgens ge
gevens, verstrekt door den kapitein
van de sleepboot „Blankenburg" te
Rotterdam.
Het Haagsch Correspondentie
bureau meldt van 22 September:
Het stoomschip Koningin Emma
van de stoomvaart-Maatschappij „Ne
derland te Amsterdam is dicht bij de
kust van Engeland, bij het lichtschip
Galloper, is aanvaring geweest met
een mijn.
Het schip was Woensdagmiddag
nog drijvende.
De opvarenden konden allen van
het schip afgebracht worden.
Het was helder weder en er waren
veel booten in den omtrek van het
getroffen vaartuig.
Men heeft hoop het schip te kun
nen pehouden.
Het is beslist zeker, dat van het
treffen van 't schip door een tordedo
geen spiake is.
De Woensdagmiddag binnengeko
men mailboot „Mecklenburg" bood
ook hulp aan de „Koningin Emma",
welke niet noodig werd geacht, daar
alle opvarenden gered waren.
Ook de mailboot „Oranje Nassau",
naar Engeland, passeerde de plaats
van het ongeluk.
In de buurt waren verscheidene
schepenEngelsche marinevaartuigen
kwamen ook om hulp te bieden.
Aangaande deze ramp, waarbij het
schip, dat men aanvankelijk meende
te kunnen behouden, toch gezonken
is, lézen we verder in de N. R. Crt.
De mijn ontplofte ongeveer kwart
voor tien 's morgens.
Men voelde een hevigen schok, zoo
dat even aan boord algemeene con
sternatie heerschte.
Kapitein Blaat, die met het oog
op het myngevaar op de brug stond
de 8de officier De Boer had de
wacht, terwijl in de machinekamer
de 8de machinist Ter Haak de wacht
had nam terstond de noodige
maatregelen,