tytwtn flkiws?" éti ^HitUnHMab t>oot* IS.-IËTaaitèmn.
De Zeeoorlog.
De Dardanellen.
Mo 2O03.
Zaterdag 6 Haart 1915.
24e Jaargang
BRESKENSCHE COURANT.
Abonnement per 3 maanden 0.50, franco IjBSMB Advertentien van 15 regels 25 cents, elke
per post ƒ0.55, voor België ƒ0.75 en 1 dollar gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar
h 3 kwartalen bij vooruitbetaling voor Amerika. SLAhJÉ plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief.
Abonnementen worden mede aangenomen bij Advertentien worden ingewacht tot Dinsd^-
boekhandelaren en brievengaarders. en Vrijdagmiddag te twee ure.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond by den nitgever C. DIELENAN te Breskens.
De oorlog is weer een nieuwe pha
se ingetreden.
De regeeringen van Frankrijk en
Engeland hebben, als antwoord op de
z.g. blokkade van Engeland door Duit-
sche duikbooten, aan de regeeringen
der onzijdige landen de volgende ver
klaring doen toekomen.
Duitschland heeft verklaard, dat het
Kanaal, de Noord- en Westkusten
van Frankrijk, evenals de wateren,
welke de Britsche Eilanden omgeven,
oorlogsgebied zijn en heeft ambtelijk
bekend gemaakt, dat alle vijandelijke
schepen, welke in die zone werden
aangetroffen, vernield zouden worden
en dat de onzijdige schepen er ge
vaar in zouden kunnen loopen.
Dit beteekent dat op het eerste
gezicht, zonder te letten op de vei
ligheid der bemanningen en der passa
giers elk koopvaardijschip, onder welke
vlag ook, zal worden getorpedeerd.
Daar de Duitsche admiraliteit niet
bij machte is, om in deze wateren
eenig aan de oppervlakte varend schip
te handhaven, kan deze aanval slechts
door duikbooten worden uitgevoerd.
Het volkenrecht en de gebruiken
der naties zijn ten aanzien van de
tegen den handel gerichte aanvallen,
steeds van de onderstelling uitgegaan
dat het de eerste plicht is van den
geen, die bezit neemt van een koop
vaardij vaartuig, het voor een prijsge-
recht te brengen, voor 't welk de
zaak beoordeeld kan worden, de regel
matigheid van de inbezitneming kan
worden overwogen en de onzljdigea
hunne lading terugkrijgen.
Een prijsgemaakt schip tot zinken
brengen is, op zichzelve, een betwist
bare daad, tot welke men slechts
toevlucht kan nemen in buitengewo
ne omstandigheden en nadat maatre
gelen zijn genomen om do veiligheid
van de geheele bemanning en van de
passagiers (indien er passagiers aan
boord zijn) te verzekeren.
De verantwoordelijkheid voor het
maken van onderscheid tusschen de
onzijdige en de vijandelijke schepen,
evenals tusschen de onzijdige en de vij
andige lading, rust buiten kijf, op het
schip dat tot den aanval overgaat en
welks plicht het is zoowel om aard
en karakter van het schip en van de
lading na te gaan, als om de scheeps
papieren in veiligheid te brengen, al
vorens het schip tot zinken te bren
gen, of zelfs maar prijs te maken.
Evenzeer is het verzekeren der
veiligheid van de bemanningen der
koopvaardijschepen, onzijdige dan vij
andelijke, voor eiken oorlogvoerende
plicht.
Op dezen grondslag hebben alle
vroegere beraadslagingen over 't recht
dat ten doel had den zoo-oorlog te
reglementeèren, berust.
Een Duitsche duikboot is dan ook
niet in staat om maar een enkele der
verplichtingen na te komenzij oe
fent geen macht uit in de wateren,
waarin zij optreedtzij brengt hare
prijsgemaakte schepen niet onder het
ressort van een prijzenhofzij heeft
geen prijs-bemanning aan boord, wel
ke zjj aan boord van het prijsgemaak
te schip kan doen overgaanzij ge
bruikt geen enkel afdoend middel om
onderscheid te maken tusschen een
onzijdig en een vijandelijk schipzjj
neemt de bemanning en de passagiers
van het schip, dat zij tot zinken
brengt, niet aan boord, teneinde hun
ne veiligheid te verzekeren.
Deze oorlogsmethodes vallen dus
geheel buiten alle internationale voor
schriften, welke de krijgsverrichtin
gen tegen den handel in oorlogstijd
reglementeeren. -
De Duitsche verklaring stelt voor
de gereglementeerde prijsmaking de
blindelingache vernieling in de plaats.
Duitschland bezigt die methodes
tegenover de vreedzame kooplieden
en de noncombattante bemanningen,
met het doel te beletten dat koopwa
ren van eiken aard (daaronder begre
pen de voorraden voor de voeding
van de burgerlijke bevolking) in de
Britsche Eilanden en in Noord-Fran
krijk inkomen of uitgaan.
Zijn tegenstanders worden dus ge
dwongen, tot vergeldingsmaatregelen
hun toevlucht te nemen, met het doel
wederkeerig te beletten dat koopwa
ren van eiken aard in Duitscland in
komen of uitgaan.
Intusschen zullen deze maatregelen
door de regeeringen van Frankrijk en
Engeland uitgevoerd worden zonder
gevaar, noch voor de schepen, noch
voor het leven der onzjjdigen en der
non combattanten, en in strikte over
eenstemming met de beginselen van
menschelijkheid.
Dientengevolge beschouwen de re
geering van Frankrijk en de regeering
van Engeland zich als vrij onder de
schepen, inhoudende koopwaren, wel
ke verondersteld worden bestemd te
zijn voor, in eigendom toe te behoo-
ren aan of afkomstig te zijn van den
vijand, aan te houden en naar hare
havens op te brengen.
Deze schepen en hunne ladingen
zullen niet verbeurd verklaard wor
den, ten ware zy om andere redenen
aan een veroordeeling mochten bloot
staan.
De behandeling der schepen met
ladingen, welke vóór dit tijdstip zee
mochten hebben gekozen, zal geen
wijziging ondergaan.
Blijkbaar wenschen de geallieerden
de neutralen zooveel mogelijk te ont
zien schepen dio reed's in zee zijn
worden door den maatregel niet ge
troffen ook zyn alle goederen voor
Duitschland bestemd, aldaar geprodu
ceerd, of ook maar aan Duitscher toe-
behoorende, niet tot absolute contra
bande verklaard, en bestaat de nieu
we maatregel evenmin in het afkon
digen van eene blokkade.
Dit brengt mede, dat tengevolge
van den nienwen maatregel Neder-
landsche schepen met de bedoelde goe
deren aan boord, tenzij zij uit ande
ren hoofde prijsgemaakt kunnen wor
den, deze behandeling niet zullen
ordergaan doch slechts naar een
haven der geallieerden zullen worden
opgebracht.
Aan welk regime zullen zij er ech
ter wél zijn onderworpen
By de beoordeeling van de vraag,
welke beteekenls deze nieuwe slag
voor de Nederlandsche scheepvaart
zal hebben, zal veel gewicht in de
schaal leggen da omvang der scheep
vaart met „Duitsche goederen", in
den bovengenoemden, wijden, zin,
die onder Nederlandsche vlag tot op
heden nog mogelijk was, ondanks de
Britsche coutrabandepolitiek.
Maar niet minder zal daarbij de
mogelijkheid in aanmerking te nemen
zijn, dat nu als wederantwoord ook
ook de Duitsche duikbooten bevel
zullen krijgen, alle vaart van onzijdi-
ge schepen op de geallieerde havens
binnen het bereik dier booten onmo
gelijk te maken.
Onmiskenbaar vormt de forceering
van de Dardanellen een bijzondere
episode in dezen wereldkrijg.
De historie van de tweede helft der
laatste eeuw nagaande, voeren, bij
het uitbreken van den Krimoorlog in
1853, de vloten van Engeland en
Frankrijk, die thans de forten bom
bardeeren, gezamenlijk de Dardanel
len binnen.
Le sultan verbrak ter wille der
bondgenooten. die hem zouden helpen
tegen Tsaar Nicolaas, het afsluitver-
drag, dat hij twaalf jaren tevoren
had onderteekend
Toentertijd hebben Engeland en
Frankrijk den oorlog aan Nikolaas I
verklaard, omdat Rusland op den
Balkan wilde doordringen, en thans
gaan zij samen met Nicolaas II, om:
dat men Rusland beletten wil door
te dringen op den Balkan.
Toentertijd voeren zij de Dardanel
len binnen om Konstantinopel tegen
de Russen te beschermen, en- thans
willen zij de Dardanellenpoort open
breken om, de Russen bij te staan.
Het Bei iy nsche Dagblad vraagt zich
af of Engeland en Frankrilk in hun
liefde voor Rusland werkelijk zoover
gaan, dat zij er thans slechts aan
denken om Konstantinopel aan Rus
land over te leveren
Het blad herinnert aan een uitla
ting van een anti-Duitsch Italiaansch
blad, dat blijkbaar Engelands bewe
ging in de richting van Konstantino
pel in verband brengt met de verkla
ring van den Russische minister Sa-
sonof in zijn bekende Doema-rede om
trent Rusland's plan ten opzichte van
de Turksche hoofdstad.
Het gelooft dat Engeland alleen
voor een „internationaliseering" van
Konstantinopel ware te vinden er niet
aan denkt den ouden droom der Rus
sen in yervulling te doen gaan.
Na de Doema-geestdrift zou het er
voor Engeland dan ook op aankomen
snel in te grijpen.
Engeland en Frankrijk zouden ech
ter nog andere beweegreden hebben
voor hun krijgsverrichtingen tegen de
Dardanellen.
Namelijkindruk maken te Kon
stantinopel, hetzij om Turkije te be
wegen tot het sluiten van een afzon
derlijken vrede, hetzij de terug
roeping van het Turksche leger, dat
Egypte bedreigt, te bewerken.
Op den Balkan hebben Hindenburg's
overwinning en de ontruiming van de
Boekowina een onmiskenbaar diepen
indruk gemaakt, en men wil du nieuw
leven geven aan de propaganda in
Roemenië, de Bulgaren vrees aanja
gen, de gedachten in een andere rich-'!
ting leiden door de boodschap past
op, daar zijn we
De actie zo« ook nog bestemd zijn
om indruk te maken op Italië en aau
dit land, dat belangen meent te heb
ben in Aziatisch Turkije, als 't ware
te kennen te gsvendenk er om,
wie niet meedoet aan den strjjd, zal
ook niet meedoen aan de verdeeling
van de buit
Van Eogelsche zijde beschouwd
men een geslaagde aanval op de Dar-
danellen van zeer gewichtige betee-
kenis en zou gevolgen hebben, die
spoedig gevoeld zouden worden op
de voornaamste punten van het Oos
telijk en het westelijk front. Beschouw
voor een oogeublik de positie van
Rusland. Het is een uitgestrekt rijk,
met millioenen soldaten en bezit een
teveel tarwevoorradentoch is het
meer van de rest van de wereld af
gesneden dan Duitschland.
De Witte Zee ligt dichtgevroren
en Archangel zal niet vóór Mei te
bereiken zijn.
De Baltische Zee is hermetisch ge
sloten. De weg naar de Zwarte Zee
is afgesloten door de Dardanellen en
den Bosporus.
Wladiswostok ligt te ver af, om van
veel nut te zijn. Rusland is ingeslo
ten en het is de plicht van de geal
lieerden om, zoo mogelijk, een toegang
te maken.
Onmetelijke voordeelen zouden het
gevolg zijn van een vrijen weg naar
Odessa.
Schepen, geladen met graan, zou
den uitvaren, en schepen, beladen
met voorraden, welke Rusland zoo
hard noodig heeft, zouden binnen
kunnen komen.
Ook de politieke gevolgen zouden
van even groot belang zijn. Een weg
zou gedreven worden in de vijande
lijke gevechtslinie. De invloed op de
aarzeling der Balkanlanden en de neu- I
tralen zou niet uitblijven en zoo een
tegenwicht vormen ten opzichte van
de indrukkeo, door de Duitsche ope
raties tegen Rusland gemaakt.
De val van Constatinopel, wanneer
dit bereikt werd zou waarschijnlijk
het einde van het Turksche offensief
beteekenen. De Turken zouden dit
niet overleven.
Toch kan de geheele operatie niet
door de zewacht alleen tot een goed
einde gebracht worden.
De straat is meer dan 40 mijl lang
en op het smalste punt, waar de ver
dediging het sterkst is, slechts één
mijl breed.
Er z|jn machtige versterkingen aau
elke zijde en forten op het nauwste
punt van het kanaal, waarin veel
mijnen gelegd zyn.
Het nemen van de Dardanellen is
een probleem voor de strategen ge
weest, reeds van het oogenblik af,
dat Xeres de Straat der Dardanelles
overstak.