tytwtn flkiws?" éti ^HitUnHMab t>oot* IS.-IËTaaitèmn. De Zeeoorlog. De Dardanellen. Mo 2O03. Zaterdag 6 Haart 1915. 24e Jaargang BRESKENSCHE COURANT. Abonnement per 3 maanden 0.50, franco IjBSMB Advertentien van 15 regels 25 cents, elke per post ƒ0.55, voor België ƒ0.75 en 1 dollar gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar h 3 kwartalen bij vooruitbetaling voor Amerika. SLAhJÉ plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief. Abonnementen worden mede aangenomen bij Advertentien worden ingewacht tot Dinsd^- boekhandelaren en brievengaarders. en Vrijdagmiddag te twee ure. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond by den nitgever C. DIELENAN te Breskens. De oorlog is weer een nieuwe pha se ingetreden. De regeeringen van Frankrijk en Engeland hebben, als antwoord op de z.g. blokkade van Engeland door Duit- sche duikbooten, aan de regeeringen der onzijdige landen de volgende ver klaring doen toekomen. Duitschland heeft verklaard, dat het Kanaal, de Noord- en Westkusten van Frankrijk, evenals de wateren, welke de Britsche Eilanden omgeven, oorlogsgebied zijn en heeft ambtelijk bekend gemaakt, dat alle vijandelijke schepen, welke in die zone werden aangetroffen, vernield zouden worden en dat de onzijdige schepen er ge vaar in zouden kunnen loopen. Dit beteekent dat op het eerste gezicht, zonder te letten op de vei ligheid der bemanningen en der passa giers elk koopvaardijschip, onder welke vlag ook, zal worden getorpedeerd. Daar de Duitsche admiraliteit niet bij machte is, om in deze wateren eenig aan de oppervlakte varend schip te handhaven, kan deze aanval slechts door duikbooten worden uitgevoerd. Het volkenrecht en de gebruiken der naties zijn ten aanzien van de tegen den handel gerichte aanvallen, steeds van de onderstelling uitgegaan dat het de eerste plicht is van den geen, die bezit neemt van een koop vaardij vaartuig, het voor een prijsge- recht te brengen, voor 't welk de zaak beoordeeld kan worden, de regel matigheid van de inbezitneming kan worden overwogen en de onzljdigea hunne lading terugkrijgen. Een prijsgemaakt schip tot zinken brengen is, op zichzelve, een betwist bare daad, tot welke men slechts toevlucht kan nemen in buitengewo ne omstandigheden en nadat maatre gelen zijn genomen om do veiligheid van de geheele bemanning en van de passagiers (indien er passagiers aan boord zijn) te verzekeren. De verantwoordelijkheid voor het maken van onderscheid tusschen de onzijdige en de vijandelijke schepen, evenals tusschen de onzijdige en de vij andige lading, rust buiten kijf, op het schip dat tot den aanval overgaat en welks plicht het is zoowel om aard en karakter van het schip en van de lading na te gaan, als om de scheeps papieren in veiligheid te brengen, al vorens het schip tot zinken te bren gen, of zelfs maar prijs te maken. Evenzeer is het verzekeren der veiligheid van de bemanningen der koopvaardijschepen, onzijdige dan vij andelijke, voor eiken oorlogvoerende plicht. Op dezen grondslag hebben alle vroegere beraadslagingen over 't recht dat ten doel had den zoo-oorlog te reglementeèren, berust. Een Duitsche duikboot is dan ook niet in staat om maar een enkele der verplichtingen na te komenzij oe fent geen macht uit in de wateren, waarin zij optreedtzij brengt hare prijsgemaakte schepen niet onder het ressort van een prijzenhofzij heeft geen prijs-bemanning aan boord, wel ke zjj aan boord van het prijsgemaak te schip kan doen overgaanzij ge bruikt geen enkel afdoend middel om onderscheid te maken tusschen een onzijdig en een vijandelijk schipzjj neemt de bemanning en de passagiers van het schip, dat zij tot zinken brengt, niet aan boord, teneinde hun ne veiligheid te verzekeren. Deze oorlogsmethodes vallen dus geheel buiten alle internationale voor schriften, welke de krijgsverrichtin gen tegen den handel in oorlogstijd reglementeeren. - De Duitsche verklaring stelt voor de gereglementeerde prijsmaking de blindelingache vernieling in de plaats. Duitschland bezigt die methodes tegenover de vreedzame kooplieden en de noncombattante bemanningen, met het doel te beletten dat koopwa ren van eiken aard (daaronder begre pen de voorraden voor de voeding van de burgerlijke bevolking) in de Britsche Eilanden en in Noord-Fran krijk inkomen of uitgaan. Zijn tegenstanders worden dus ge dwongen, tot vergeldingsmaatregelen hun toevlucht te nemen, met het doel wederkeerig te beletten dat koopwa ren van eiken aard in Duitscland in komen of uitgaan. Intusschen zullen deze maatregelen door de regeeringen van Frankrijk en Engeland uitgevoerd worden zonder gevaar, noch voor de schepen, noch voor het leven der onzjjdigen en der non combattanten, en in strikte over eenstemming met de beginselen van menschelijkheid. Dientengevolge beschouwen de re geering van Frankrijk en de regeering van Engeland zich als vrij onder de schepen, inhoudende koopwaren, wel ke verondersteld worden bestemd te zijn voor, in eigendom toe te behoo- ren aan of afkomstig te zijn van den vijand, aan te houden en naar hare havens op te brengen. Deze schepen en hunne ladingen zullen niet verbeurd verklaard wor den, ten ware zy om andere redenen aan een veroordeeling mochten bloot staan. De behandeling der schepen met ladingen, welke vóór dit tijdstip zee mochten hebben gekozen, zal geen wijziging ondergaan. Blijkbaar wenschen de geallieerden de neutralen zooveel mogelijk te ont zien schepen dio reed's in zee zijn worden door den maatregel niet ge troffen ook zyn alle goederen voor Duitschland bestemd, aldaar geprodu ceerd, of ook maar aan Duitscher toe- behoorende, niet tot absolute contra bande verklaard, en bestaat de nieu we maatregel evenmin in het afkon digen van eene blokkade. Dit brengt mede, dat tengevolge van den nienwen maatregel Neder- landsche schepen met de bedoelde goe deren aan boord, tenzij zij uit ande ren hoofde prijsgemaakt kunnen wor den, deze behandeling niet zullen ordergaan doch slechts naar een haven der geallieerden zullen worden opgebracht. Aan welk regime zullen zij er ech ter wél zijn onderworpen By de beoordeeling van de vraag, welke beteekenls deze nieuwe slag voor de Nederlandsche scheepvaart zal hebben, zal veel gewicht in de schaal leggen da omvang der scheep vaart met „Duitsche goederen", in den bovengenoemden, wijden, zin, die onder Nederlandsche vlag tot op heden nog mogelijk was, ondanks de Britsche coutrabandepolitiek. Maar niet minder zal daarbij de mogelijkheid in aanmerking te nemen zijn, dat nu als wederantwoord ook ook de Duitsche duikbooten bevel zullen krijgen, alle vaart van onzijdi- ge schepen op de geallieerde havens binnen het bereik dier booten onmo gelijk te maken. Onmiskenbaar vormt de forceering van de Dardanellen een bijzondere episode in dezen wereldkrijg. De historie van de tweede helft der laatste eeuw nagaande, voeren, bij het uitbreken van den Krimoorlog in 1853, de vloten van Engeland en Frankrijk, die thans de forten bom bardeeren, gezamenlijk de Dardanel len binnen. Le sultan verbrak ter wille der bondgenooten. die hem zouden helpen tegen Tsaar Nicolaas, het afsluitver- drag, dat hij twaalf jaren tevoren had onderteekend Toentertijd hebben Engeland en Frankrijk den oorlog aan Nikolaas I verklaard, omdat Rusland op den Balkan wilde doordringen, en thans gaan zij samen met Nicolaas II, om: dat men Rusland beletten wil door te dringen op den Balkan. Toentertijd voeren zij de Dardanel len binnen om Konstantinopel tegen de Russen te beschermen, en- thans willen zij de Dardanellenpoort open breken om, de Russen bij te staan. Het Bei iy nsche Dagblad vraagt zich af of Engeland en Frankrilk in hun liefde voor Rusland werkelijk zoover gaan, dat zij er thans slechts aan denken om Konstantinopel aan Rus land over te leveren Het blad herinnert aan een uitla ting van een anti-Duitsch Italiaansch blad, dat blijkbaar Engelands bewe ging in de richting van Konstantino pel in verband brengt met de verkla ring van den Russische minister Sa- sonof in zijn bekende Doema-rede om trent Rusland's plan ten opzichte van de Turksche hoofdstad. Het gelooft dat Engeland alleen voor een „internationaliseering" van Konstantinopel ware te vinden er niet aan denkt den ouden droom der Rus sen in yervulling te doen gaan. Na de Doema-geestdrift zou het er voor Engeland dan ook op aankomen snel in te grijpen. Engeland en Frankrijk zouden ech ter nog andere beweegreden hebben voor hun krijgsverrichtingen tegen de Dardanellen. Namelijkindruk maken te Kon stantinopel, hetzij om Turkije te be wegen tot het sluiten van een afzon derlijken vrede, hetzij de terug roeping van het Turksche leger, dat Egypte bedreigt, te bewerken. Op den Balkan hebben Hindenburg's overwinning en de ontruiming van de Boekowina een onmiskenbaar diepen indruk gemaakt, en men wil du nieuw leven geven aan de propaganda in Roemenië, de Bulgaren vrees aanja gen, de gedachten in een andere rich-'! ting leiden door de boodschap past op, daar zijn we De actie zo« ook nog bestemd zijn om indruk te maken op Italië en aau dit land, dat belangen meent te heb ben in Aziatisch Turkije, als 't ware te kennen te gsvendenk er om, wie niet meedoet aan den strjjd, zal ook niet meedoen aan de verdeeling van de buit Van Eogelsche zijde beschouwd men een geslaagde aanval op de Dar- danellen van zeer gewichtige betee- kenis en zou gevolgen hebben, die spoedig gevoeld zouden worden op de voornaamste punten van het Oos telijk en het westelijk front. Beschouw voor een oogeublik de positie van Rusland. Het is een uitgestrekt rijk, met millioenen soldaten en bezit een teveel tarwevoorradentoch is het meer van de rest van de wereld af gesneden dan Duitschland. De Witte Zee ligt dichtgevroren en Archangel zal niet vóór Mei te bereiken zijn. De Baltische Zee is hermetisch ge sloten. De weg naar de Zwarte Zee is afgesloten door de Dardanellen en den Bosporus. Wladiswostok ligt te ver af, om van veel nut te zijn. Rusland is ingeslo ten en het is de plicht van de geal lieerden om, zoo mogelijk, een toegang te maken. Onmetelijke voordeelen zouden het gevolg zijn van een vrijen weg naar Odessa. Schepen, geladen met graan, zou den uitvaren, en schepen, beladen met voorraden, welke Rusland zoo hard noodig heeft, zouden binnen kunnen komen. Ook de politieke gevolgen zouden van even groot belang zijn. Een weg zou gedreven worden in de vijande lijke gevechtslinie. De invloed op de aarzeling der Balkanlanden en de neu- I tralen zou niet uitblijven en zoo een tegenwicht vormen ten opzichte van de indrukkeo, door de Duitsche ope raties tegen Rusland gemaakt. De val van Constatinopel, wanneer dit bereikt werd zou waarschijnlijk het einde van het Turksche offensief beteekenen. De Turken zouden dit niet overleven. Toch kan de geheele operatie niet door de zewacht alleen tot een goed einde gebracht worden. De straat is meer dan 40 mijl lang en op het smalste punt, waar de ver dediging het sterkst is, slechts één mijl breed. Er z|jn machtige versterkingen aau elke zijde en forten op het nauwste punt van het kanaal, waarin veel mijnen gelegd zyn. Het nemen van de Dardanellen is een probleem voor de strategen ge weest, reeds van het oogenblik af, dat Xeres de Straat der Dardanelles overstak.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1915 | | pagina 1