Ingezonden. <\=1> Aan militie- en lsndweerplich- tigen beneden den rang van onder officier, die bij opkomst onder wa penen ingevolge de mobilisatie zelf ondergoed hebben medegebracht tot het voorgeschreven aantal, kan van en met 1 Augustus tot en met 14 November een vergoeding worden uit gekeerd van /O.OlV-j per dag. Breskans, 30 October 1914. Blijkens achterstaande aankondiging wordt met ingang van 1 November a.s. eene dienstregeling ingevoerd op de lijn Breskens Maldeghem, die op een enkele ondergeschikte uitzonde ring na weder normaal is. Alleen op het baanvaak Stroobrug- ge Maldeghem en omgekeerd blijft de dienst tot nadere aankondiging ge staakt. Oostburg. Ter Woensdag ge houden algemeene vergadering van de leden der Ambachtsschool voor Oost burg en omstreken is de begrooting voor 1915 vastgesteld op een cijfer van 13.200 in ontvang en uitgaaf. Die voor de Avondvakteekenschool werd eveneens vastgesteld tot een balanscjjfer van 1470. Als leden van het bestuur werden herbenoemd de heeren J. de Hullu te Breskens, J. de Brouwer te Schoon- dijke en I. A. Kisseeuw te Oostbui g. In de plaats van den heer Iz. Eras mus te Cadzand, die zijne benoeming niet had aangenomen werd gekozen de heer A. de Bruijne te Nieuwvliet. De Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten heeft bepaald, dat de spoorweg IJzendijke Philippine Sas van Gentlbehoort tot district D, en dus onder het dageljjksch toezicht staat van den district inspecteur der spoorwegdiensten H. A. Ravenek jr., w. i., te Rotterdam. St. ct. Sinds eenige dagen zijn te Gent door Duitsche autoriteiten eenigszins strengere maatregelen genomen be treffende het verkeer te land en te water. Het verkeer te. water is voor deze streek van groot belang, vooral voor de scheepvaart betreffende het vervoer van suikerbieten, waarbij ook de landbouw voornamelijk is betrok ken. Het vervoer per spoor, datjreeds langs MechelenTerneuzen Gent-Ter- neuzen is begonnen, zal weldra nóg meer worden uitgebreid. Voor het autoverkeer evenwel werden" strenge maatregelen genomen. Het laatste be- sluit van de Duitsche autoriteiten te Gent betreft de volgende bepalingen op de scheepvaart Slechts voor neutrale vaartuigen is de scheepvaart voorloopig geopend. Op het verbod tot invoer van ont ploffingsmiddelen en dergelijke naar Belgiö wordt opnieuw gewezen. Uitvoer van België is slechts voor zekere artikelen toegestaan. De lijst hiervan ligt bij den havenmeester te Gent en in het Duitsche vice-consul taat te Terneuzen ter inzage. De visschers van vaartuigen van neutrale staten, die over Terneuzen door het kanaal naar Gent willen varen, hebben zich met overlegging van al hunne documenten te wenden tot den Duitschen consul te Terneu zen. Deze is gerechtigd na onderzoek van deze documenten voor die neu trale vaartuigen een doorvaartbewjjs voor een reis naar Gent en de terug reis naar Terneuzen uit te reiken. De doorvaartbewijzen moeten de namen bevatten van het vaartuig en den schipper en gestempeld zijn door den vice consul te Terneuzen en door den commandant van Gent. Met bovenstaande bepalingen ver vallen alle vroeger uitgereikte door vaartbewijzen. Gedurende 7 dagen van den 25sten dezer af is het aan niet neutrale vaar tuigen (in deze voornamelijk Belgische) welke nadat Gent door de Duitsche troepen bezet was in België gekomen zijn en die een geldig doorvaartbewijs voor de uitvaart bezitten, het terug- zeereu naar Nederland toegestaan. De overige zich in België bevindende vaartuigen van niet-neutrale staten moeten blijven liggen, waar ze zijn. Het verhalen van de eene plaats naar de andere in België wordt slechts met verlof be wij zen, die den stempel dragon van den commandant van Gent, toegestaan. Naar men verneemt, behoeven de schippers van Nederlandsche schepen, die thans het kanaal TerneuzenGert willen bevaren op het gedeelte, dat door do Duitsche troepen is bezet, geen patent meer te nemen en zijn de vaartrechten daar afgeschaft. POSTER IJ EN. Behoudens bijzondere omstandig heden zullen met ingang van 1 No vember a.s. de postverzendingen en bestellingen alhier weder op de ge wone wijze worden hervat. De tweede bestelling aan de Nieu sluis heeft ingaande 2 Nov. a s. dage lijks weder plaats ten 1 uur nam. Het post- en telegraaf kantoor is op de gewone wijze opengesteld nl. 8—31/2 en 6—7!/s Aan den Sloterweg bij den Vijf- huizerweg te Haarlemmermeer i-i een ernstig ongeluk gebeurd. De turfboer Stolwijk vervoerde voor een smid een autogenisch lasch- en snij-apparaat, dat gebruikt moest worden bij het fort te Aalsmeer. Onderweg geraakte er iets los, althans het rammelde erg, waarom hjj stilhield om te zien of er iets aan defect was. Hij verzocht twee arbeide rs, Koornstra en Bremer, die juist kwamen aanloopen, hem even te helpen. Een hunner ontstak toen een lucifer, om naar het gebrek te zoeken, niet vermoedende, dat er zich nog carbidgas in bevond, het geen aan geen hunner bekend was. Plotseling een hevige knal, en het ap paraat sprong uit elkander. Stolwijk en Koornstra werden direct gedood en onherkenbaar verminkt. Bremer werd vrij erstig aan de hand ver wond, doch kwam er overigens goed af. Stolwijk laat een weduwe met 8 jeugdige kinderen na en Koornstra een weduwe met 2 kinderen. Een ieder is onder den indruk van dit treurige ongeluk. Dinsdag waren eenige loggers uit Katwijk niet ver van de Neder landsche kust aan het visschen; In de onmiddellijke nabijheid bevond zich ook de Vlaardingsche motorlogger Yl. 10. Een der schippers was in gesprek met die van de Yl. 10, toen op eens deze logger op iets scheen te stooten, daar het plotseling uit zee oprees. Een der jongens, die met een ke teltje van voor naar achter ging, werd met een stuk in de lucht ge slingerd en een drietal der opvarenden aan dek sprongen in zee. Allen wer den door de zuiging naar de diepte getrokken en in tien seconden was er van den logger en van de beman ning niets meer te zien. Een 19 jarig werkman te Sidda- buren (Gron.) is met een pak stroo op den rug uitgegleden en tusschen de locomobiel en de dorschmachine op den drjjfriem terecht gekomen, waar door hij levensgevaarlijk aan bet hoofd werd gewond. Toen men hem naar het Acade misch Ziekenhuis te Groningen over bracht, overleed hij reeds onderweg. Dezer dagen kwam bij „de groo- te vlucht" in een onzer grensplaat sen ook een groepje kinderen binnen. Het oudste er van, een knaap van ongeveer dertien jaar, droeg zorgzaam een pakje tusschen de plooien van zijn blousehij hield het teeder vast en sloeg er beschermend de handen omheen. Wat was het, dat hij bewaarde als een schat? Een gered huisdier wel- j licht? Toen men hem opnam onder gast vrij dak, en hij zijn schatten toonen moest, kwam er te voorschijn een kindje van drie dagen Door alle ellende heen, door kou en gevaar, had hij het veilig gebracht naar Nederland. En hij verteldeVa der was aan het front en moeder, te bed, zag den dood komen. Toen had ze haar oudste gezegdNeem mee en vlucht I En zoo had ze haar kin deren zien gaan, de oudste en de jon geren. en ook het a'lerjongste, en zij wist niet wat er van hen worden zou, maar aan den knaap van dertien jaar had ze hem toevertrouwd Het kindje leeft en maakt het goed. Het E^gelsche stoomschip „Queen" is te Folkestone aangekomen met 2500 Franschen, mannen, vrouwen en kinderen, voor het meerendeel boe ren uit het arrondissement Pas de Calais, die aau boord an het Fran- sche stoomschip Amiral Gantraume van Calais naar Havre gingen. De Amiral Ganteaume stootte in het gezicht van Boulogne op een on- derzeescho mijn. Aan boord ontstond een paniek, die den dood van een dertigtal passagiers tengevolge had, welke verdronken ge durende het overbrengen aan boord van de Queen. De geredden werden naar Londen overgebracht en aanstonds naar het depót der Belgische vluchtelingen go- zonden, waar men hun voedsel ver schafte. De zusters van het liefdesge sticht te Woensel kwamen tot de ontdekking na een zware regenbui verleden week, dat boven zolders en kamers ernstige lekken ontstaan moes ten zijn. daar het regenwater veel vuldig was binnengestroomd. Toen een bouwkundige een onder zoek instelde, bleek, dat een groote hoeveelheid lood, door ter zake kun dige handen van de daken was weg genomen. De politie, inmiddels gewaarschuwd, stelde een onderzoek in en bevond, dat bij een opkooper in een week ruim 150 K G. lood door eenzelfde „leverancier" was afgeleverd. Deze, de koperslagersbaas Sbe kende spoedig, dat hij tijdens den schooltijd als de toegang tot het ter rein der gestichten en school open was op het dak wigj te komen, waar de van niets bewuste zu.-ters hem niet in hinderden, aangezien dezen meenden, dat de „baas" daar werk te verrichten had in opdracht van het bestuur. Mijnheer de Redacteur, Het is nog slechts enkele jaren ge leden dat in uw blad de weeklacht verscheen: „Licht, meer licht 1" Als pendant van dat gevleugeld ge worden woord zou tegenwoordig de verzuchting passen„Licht, beier licht 1" Welk een verschil tusschen theorie en praktjjk I De theorie van het heerlijk zachte, rustig witte, electrische licht, het ide aal van den huidigen modernen tijd, en de praktijk van datzelfde licht, hetwelk helaas denken doet aan den tijd waarin tuitlamp en vetkaars de verlichtingsmiddelen waren. Wat waren de petroleum-verbrui kers tooh te beklagen met hun ou- derwetsche rossige licht, toen menig een, begeesterd door de electriciteit, medeging met zijn tijd en het nieuwe licht als een uitkomst beschouwde Nü zijn vaak de eersten te benij den, zoowel omdat hunne verouderde verlichting het meermalen wint van de rossig gekleurde metaaldraadjes die soms weinig anders dan dunne gloeiende spijkertjes gelijken, als om hunne mogelijkheid zich bij anderen van een beter verlichtings-ingrediënt te voorzien indien deze niet voldoet, zonder op een monopolie te zjjn aan gewezen. Tegen bedtijd nadert het licht som tijds zijn ideaal, maar wat heeft het meerendeel er dan aan, als het dhn zijn moegepijnigde oogen aireede heeft gesloten. Inderdaad, wat beter licht is ze ker geen onwelvoeglijke wensch. Een niet-tevredene. Breskens, Oct. '14. De oorlog. Te Brugge is de midden-Europee- sche tijd ingevoerd. In verscheidene plaatsen in de om geving van Luik ontbreken brood en aardappelen. Te Herstal (2200 inwoner.-) moeten dagelijks 14000 porties soep worden uitgereikt. In verband met de weigering van het aanbod der universiteit te Cam bridge kan worden gemeld dat het plan bestaat de colleges aan de uni versiteit te Leuven zoo spoedig mo gelijk te heropenen. Volgens een bij de Rhenania Spe- ditionsgeselschaft te Mannheim van haar Antwerpschen vertegenwoordiger ontvangen bericht zijn de schepen, die men in de haven van Antwerpen had doen zin ^en, in zooverre gelicht, dat de rivierscheepvaart weer moge lijk is. Het vervoer van goederen is ech ter nog verboden tot de toestand zal zijn onderzocht door een commissie, hetgeen waarschijnlijk tegen het ein de dezer week zal geschieden. Dinsdag is er, alzoo leest men in de „Telegraaf", weer hevig gestreden. Maandag eveneens, maar toen vooral met de bajonet. Verbondenen en Duitschers hebben zware verliezen geleden. Het is nog altijd om de Yser te doen. In vele plaatsen heerscht verwarring over de Yser. De Duitschers spreken van een kanaal, de Engelschen van een rivier, dus twee namen voor een vaarwater. De oude rivier de Yser is door al lerlei kunstwerken een kanaal gewor den van do zeesluis te Nieuwpoort tot Dixmuiden tot aan het oude fort Knocke, bekend uit het Barrière-trac- taat. Vandaar bestond vroeger nog een kanaal tot Ieperen dat echter in verval is geraakt. Van Ieperen tot aan de Leie is er een kanaal in aan leg door de instorting van tunnels en oeverafschuivingen is het werk evenwel verwaarloosd, maar in den strijd zal de bedding toch haar rol vervullen. Nieuwpoort is gebombardeerd, d. w. z. Nieuwpoort bad, een complex van hotels, slechts een half uur gaans van Nieuwpoort stad. Tusschen beide staat een oude vuurtoren, waar o.m. de Duitschers hun vuur op gericht hebben. Deze vuurtoren is zeer oud en wij beschouwden hem als een historisch monument. In vroeger eeu wen werd er rog een houtvuur in g ibrand vcor de kustverlichtingen, zoo werkt de verwoesting voort over de ze historische streek. Het „Handelsblad" meldt dat de Duitschers over land vele gedeeltelijk gedemonteerde onderzeebooten naar de haven van Zeebrugge vervoeren, tusschen Heyst en Blankenberghe, om deze daar weder op te bouwen en van daar uit te doen opereeren. Op het oogenblik wordt omtrent de verrichting der Duitschers de meeste geheimzinnigheid betracht. Niet alleen het tramverkeer naar Zeebrugge ver der dan Knocke en aan de landzijde dan Brugge, maar ook het geheele verkeer per rijwiel is verboden. Te Maldeghem heeft een troep sol daten ingebroken in het huis van een manufacturen en er, behalve voor een waarde van een paar duizeDd francs aan ondergoederen, eene groote hoe veelheid diamanten en juweelen sie raden gestolen. De eigenaar heeft bij den Kommant te Brugge een klacht ingediend. In Russisch Polen hebben de Duit schers en Oostenrijkers een geweldige nederlaag geleden.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1914 | | pagina 2