Ingezonden.
<\=1>
Aan militie- en lsndweerplich-
tigen beneden den rang van onder
officier, die bij opkomst onder wa
penen ingevolge de mobilisatie zelf
ondergoed hebben medegebracht tot
het voorgeschreven aantal, kan van
en met 1 Augustus tot en met 14
November een vergoeding worden uit
gekeerd van /O.OlV-j per dag.
Breskans, 30 October 1914.
Blijkens achterstaande aankondiging
wordt met ingang van 1 November
a.s. eene dienstregeling ingevoerd op
de lijn Breskens Maldeghem, die op
een enkele ondergeschikte uitzonde
ring na weder normaal is.
Alleen op het baanvaak Stroobrug-
ge Maldeghem en omgekeerd blijft
de dienst tot nadere aankondiging ge
staakt.
Oostburg. Ter Woensdag ge
houden algemeene vergadering van de
leden der Ambachtsschool voor Oost
burg en omstreken is de begrooting
voor 1915 vastgesteld op een cijfer
van 13.200 in ontvang en uitgaaf.
Die voor de Avondvakteekenschool
werd eveneens vastgesteld tot een
balanscjjfer van 1470.
Als leden van het bestuur werden
herbenoemd de heeren J. de Hullu te
Breskens, J. de Brouwer te Schoon-
dijke en I. A. Kisseeuw te Oostbui g.
In de plaats van den heer Iz. Eras
mus te Cadzand, die zijne benoeming
niet had aangenomen werd gekozen
de heer A. de Bruijne te Nieuwvliet.
De Raad van Toezicht op de
Spoorwegdiensten heeft bepaald, dat
de spoorweg IJzendijke Philippine
Sas van Gentlbehoort tot district D,
en dus onder het dageljjksch toezicht
staat van den district inspecteur der
spoorwegdiensten H. A. Ravenek jr.,
w. i., te Rotterdam.
St. ct.
Sinds eenige dagen zijn te Gent
door Duitsche autoriteiten eenigszins
strengere maatregelen genomen be
treffende het verkeer te land en te
water. Het verkeer te. water is voor
deze streek van groot belang, vooral
voor de scheepvaart betreffende het
vervoer van suikerbieten, waarbij ook
de landbouw voornamelijk is betrok
ken. Het vervoer per spoor, datjreeds
langs MechelenTerneuzen Gent-Ter-
neuzen is begonnen, zal weldra nóg
meer worden uitgebreid. Voor het
autoverkeer evenwel werden" strenge
maatregelen genomen. Het laatste be-
sluit van de Duitsche autoriteiten te
Gent betreft de volgende bepalingen
op de scheepvaart
Slechts voor neutrale vaartuigen is
de scheepvaart voorloopig geopend.
Op het verbod tot invoer van ont
ploffingsmiddelen en dergelijke naar
Belgiö wordt opnieuw gewezen.
Uitvoer van België is slechts voor
zekere artikelen toegestaan. De lijst
hiervan ligt bij den havenmeester te
Gent en in het Duitsche vice-consul
taat te Terneuzen ter inzage.
De visschers van vaartuigen van
neutrale staten, die over Terneuzen
door het kanaal naar Gent willen
varen, hebben zich met overlegging
van al hunne documenten te wenden
tot den Duitschen consul te Terneu
zen. Deze is gerechtigd na onderzoek
van deze documenten voor die neu
trale vaartuigen een doorvaartbewjjs
voor een reis naar Gent en de terug
reis naar Terneuzen uit te reiken.
De doorvaartbewijzen moeten de
namen bevatten van het vaartuig en
den schipper en gestempeld zijn door
den vice consul te Terneuzen en door
den commandant van Gent.
Met bovenstaande bepalingen ver
vallen alle vroeger uitgereikte door
vaartbewijzen.
Gedurende 7 dagen van den 25sten
dezer af is het aan niet neutrale vaar
tuigen (in deze voornamelijk Belgische)
welke nadat Gent door de Duitsche
troepen bezet was in België gekomen
zijn en die een geldig doorvaartbewijs
voor de uitvaart bezitten, het terug-
zeereu naar Nederland toegestaan. De
overige zich in België bevindende
vaartuigen van niet-neutrale staten
moeten blijven liggen, waar ze zijn.
Het verhalen van de eene plaats naar
de andere in België wordt slechts
met verlof be wij zen, die den stempel
dragon van den commandant van
Gent, toegestaan.
Naar men verneemt, behoeven de
schippers van Nederlandsche schepen,
die thans het kanaal TerneuzenGert
willen bevaren op het gedeelte, dat
door do Duitsche troepen is bezet,
geen patent meer te nemen en zijn
de vaartrechten daar afgeschaft.
POSTER IJ EN.
Behoudens bijzondere omstandig
heden zullen met ingang van 1 No
vember a.s. de postverzendingen en
bestellingen alhier weder op de ge
wone wijze worden hervat.
De tweede bestelling aan de Nieu
sluis heeft ingaande 2 Nov. a s. dage
lijks weder plaats ten 1 uur nam.
Het post- en telegraaf kantoor is op
de gewone wijze opengesteld nl.
8—31/2 en 6—7!/s
Aan den Sloterweg bij den Vijf-
huizerweg te Haarlemmermeer i-i een
ernstig ongeluk gebeurd. De turfboer
Stolwijk vervoerde voor een smid een
autogenisch lasch- en snij-apparaat,
dat gebruikt moest worden bij het
fort te Aalsmeer. Onderweg geraakte
er iets los, althans het rammelde erg,
waarom hjj stilhield om te zien of er
iets aan defect was. Hij verzocht
twee arbeide rs, Koornstra en Bremer,
die juist kwamen aanloopen, hem
even te helpen. Een hunner ontstak
toen een lucifer, om naar het gebrek
te zoeken, niet vermoedende, dat er
zich nog carbidgas in bevond, het
geen aan geen hunner bekend was.
Plotseling een hevige knal, en het ap
paraat sprong uit elkander. Stolwijk
en Koornstra werden direct gedood
en onherkenbaar verminkt. Bremer
werd vrij erstig aan de hand ver
wond, doch kwam er overigens goed
af. Stolwijk laat een weduwe met 8
jeugdige kinderen na en Koornstra
een weduwe met 2 kinderen. Een
ieder is onder den indruk van dit
treurige ongeluk.
Dinsdag waren eenige loggers
uit Katwijk niet ver van de Neder
landsche kust aan het visschen; In
de onmiddellijke nabijheid bevond zich
ook de Vlaardingsche motorlogger Yl.
10.
Een der schippers was in gesprek
met die van de Yl. 10, toen op eens
deze logger op iets scheen te stooten,
daar het plotseling uit zee oprees.
Een der jongens, die met een ke
teltje van voor naar achter ging,
werd met een stuk in de lucht ge
slingerd en een drietal der opvarenden
aan dek sprongen in zee. Allen wer
den door de zuiging naar de diepte
getrokken en in tien seconden was
er van den logger en van de beman
ning niets meer te zien.
Een 19 jarig werkman te Sidda-
buren (Gron.) is met een pak stroo
op den rug uitgegleden en tusschen
de locomobiel en de dorschmachine op
den drjjfriem terecht gekomen, waar
door hij levensgevaarlijk aan bet hoofd
werd gewond.
Toen men hem naar het Acade
misch Ziekenhuis te Groningen over
bracht, overleed hij reeds onderweg.
Dezer dagen kwam bij „de groo-
te vlucht" in een onzer grensplaat
sen ook een groepje kinderen binnen.
Het oudste er van, een knaap van
ongeveer dertien jaar, droeg zorgzaam
een pakje tusschen de plooien van
zijn blousehij hield het teeder vast
en sloeg er beschermend de handen
omheen.
Wat was het, dat hij bewaarde als
een schat? Een gered huisdier wel-
j licht?
Toen men hem opnam onder gast
vrij dak, en hij zijn schatten toonen
moest, kwam er te voorschijn een
kindje van drie dagen
Door alle ellende heen, door kou en
gevaar, had hij het veilig gebracht
naar Nederland. En hij verteldeVa
der was aan het front en moeder, te
bed, zag den dood komen. Toen had
ze haar oudste gezegdNeem mee
en vlucht I En zoo had ze haar kin
deren zien gaan, de oudste en de jon
geren. en ook het a'lerjongste, en zij
wist niet wat er van hen worden
zou, maar aan den knaap van dertien
jaar had ze hem toevertrouwd
Het kindje leeft en maakt het goed.
Het E^gelsche stoomschip „Queen"
is te Folkestone aangekomen met
2500 Franschen, mannen, vrouwen en
kinderen, voor het meerendeel boe
ren uit het arrondissement Pas de
Calais, die aau boord an het Fran-
sche stoomschip Amiral Gantraume
van Calais naar Havre gingen.
De Amiral Ganteaume stootte in
het gezicht van Boulogne op een on-
derzeescho mijn.
Aan boord ontstond een paniek, die
den dood van een dertigtal passagiers
tengevolge had, welke verdronken ge
durende het overbrengen aan boord
van de Queen.
De geredden werden naar Londen
overgebracht en aanstonds naar het
depót der Belgische vluchtelingen go-
zonden, waar men hun voedsel ver
schafte.
De zusters van het liefdesge
sticht te Woensel kwamen tot de
ontdekking na een zware regenbui
verleden week, dat boven zolders en
kamers ernstige lekken ontstaan moes
ten zijn. daar het regenwater veel
vuldig was binnengestroomd.
Toen een bouwkundige een onder
zoek instelde, bleek, dat een groote
hoeveelheid lood, door ter zake kun
dige handen van de daken was weg
genomen.
De politie, inmiddels gewaarschuwd,
stelde een onderzoek in en bevond,
dat bij een opkooper in een week
ruim 150 K G. lood door eenzelfde
„leverancier" was afgeleverd.
Deze, de koperslagersbaas Sbe
kende spoedig, dat hij tijdens den
schooltijd als de toegang tot het ter
rein der gestichten en school open
was op het dak wigj te komen, waar
de van niets bewuste zu.-ters hem
niet in hinderden, aangezien dezen
meenden, dat de „baas" daar werk te
verrichten had in opdracht van het
bestuur.
Mijnheer de Redacteur,
Het is nog slechts enkele jaren ge
leden dat in uw blad de weeklacht
verscheen: „Licht, meer licht 1"
Als pendant van dat gevleugeld ge
worden woord zou tegenwoordig de
verzuchting passen„Licht, beier
licht 1"
Welk een verschil tusschen theorie
en praktjjk I
De theorie van het heerlijk zachte,
rustig witte, electrische licht, het ide
aal van den huidigen modernen tijd,
en de praktijk van datzelfde licht,
hetwelk helaas denken doet aan den
tijd waarin tuitlamp en vetkaars de
verlichtingsmiddelen waren.
Wat waren de petroleum-verbrui
kers tooh te beklagen met hun ou-
derwetsche rossige licht, toen menig
een, begeesterd door de electriciteit,
medeging met zijn tijd en het nieuwe
licht als een uitkomst beschouwde
Nü zijn vaak de eersten te benij
den, zoowel omdat hunne verouderde
verlichting het meermalen wint van
de rossig gekleurde metaaldraadjes
die soms weinig anders dan dunne
gloeiende spijkertjes gelijken, als om
hunne mogelijkheid zich bij anderen
van een beter verlichtings-ingrediënt
te voorzien indien deze niet voldoet,
zonder op een monopolie te zjjn aan
gewezen.
Tegen bedtijd nadert het licht som
tijds zijn ideaal, maar wat heeft het
meerendeel er dan aan, als het dhn
zijn moegepijnigde oogen aireede heeft
gesloten.
Inderdaad, wat beter licht is ze
ker geen onwelvoeglijke wensch.
Een niet-tevredene.
Breskens, Oct. '14.
De oorlog.
Te Brugge is de midden-Europee-
sche tijd ingevoerd.
In verscheidene plaatsen in de om
geving van Luik ontbreken brood en
aardappelen.
Te Herstal (2200 inwoner.-) moeten
dagelijks 14000 porties soep worden
uitgereikt.
In verband met de weigering van
het aanbod der universiteit te Cam
bridge kan worden gemeld dat het
plan bestaat de colleges aan de uni
versiteit te Leuven zoo spoedig mo
gelijk te heropenen.
Volgens een bij de Rhenania Spe-
ditionsgeselschaft te Mannheim van
haar Antwerpschen vertegenwoordiger
ontvangen bericht zijn de schepen,
die men in de haven van Antwerpen
had doen zin ^en, in zooverre gelicht,
dat de rivierscheepvaart weer moge
lijk is.
Het vervoer van goederen is ech
ter nog verboden tot de toestand zal
zijn onderzocht door een commissie,
hetgeen waarschijnlijk tegen het ein
de dezer week zal geschieden.
Dinsdag is er, alzoo leest men in
de „Telegraaf", weer hevig gestreden.
Maandag eveneens, maar toen vooral
met de bajonet.
Verbondenen en Duitschers hebben
zware verliezen geleden. Het is nog
altijd om de Yser te doen. In vele
plaatsen heerscht verwarring over de
Yser. De Duitschers spreken van een
kanaal, de Engelschen van een rivier,
dus twee namen voor een vaarwater.
De oude rivier de Yser is door al
lerlei kunstwerken een kanaal gewor
den van do zeesluis te Nieuwpoort
tot Dixmuiden tot aan het oude fort
Knocke, bekend uit het Barrière-trac-
taat. Vandaar bestond vroeger nog
een kanaal tot Ieperen dat echter in
verval is geraakt. Van Ieperen tot
aan de Leie is er een kanaal in aan
leg door de instorting van tunnels
en oeverafschuivingen is het werk
evenwel verwaarloosd, maar in den
strijd zal de bedding toch haar rol
vervullen.
Nieuwpoort is gebombardeerd, d.
w. z. Nieuwpoort bad, een complex
van hotels, slechts een half uur gaans
van Nieuwpoort stad. Tusschen beide
staat een oude vuurtoren, waar o.m.
de Duitschers hun vuur op gericht
hebben. Deze vuurtoren is zeer oud
en wij beschouwden hem als een
historisch monument. In vroeger eeu
wen werd er rog een houtvuur in
g ibrand vcor de kustverlichtingen, zoo
werkt de verwoesting voort over de
ze historische streek.
Het „Handelsblad" meldt dat de
Duitschers over land vele gedeeltelijk
gedemonteerde onderzeebooten naar
de haven van Zeebrugge vervoeren,
tusschen Heyst en Blankenberghe,
om deze daar weder op te bouwen
en van daar uit te doen opereeren.
Op het oogenblik wordt omtrent de
verrichting der Duitschers de meeste
geheimzinnigheid betracht. Niet alleen
het tramverkeer naar Zeebrugge ver
der dan Knocke en aan de landzijde
dan Brugge, maar ook het geheele
verkeer per rijwiel is verboden.
Te Maldeghem heeft een troep sol
daten ingebroken in het huis van een
manufacturen en er, behalve voor een
waarde van een paar duizeDd francs
aan ondergoederen, eene groote hoe
veelheid diamanten en juweelen sie
raden gestolen.
De eigenaar heeft bij den Kommant
te Brugge een klacht ingediend.
In Russisch Polen hebben de Duit
schers en Oostenrijkers een geweldige
nederlaag geleden.