MiWfr ad n Viscli als volksvoeding. Buitenland. Binnenland. e I ng i«re twt em, <Blti aan&enhi. ken iel» va ngei 3r a 5. bj llicl ere» erzi :e, >ede Abonnement per 3 maanden 0.50, franco per post 0.55, voor België ƒ0.75 en 1 dollar a 3 kwartalen by vooruitbetaling voor Amerika. Abonnementen worden mede aangenomen by boekhandelaren en brievengaarders. Mo 193 3. Woensdag 1 Juli 1914. 23e Jaargang. Advertentiën van 15 regels 25 cents, elke gewone regel meer 5 cents, öroote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag en Vrijdagmiddag te twee ure. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bij den uitgever C. DIEEEMAX te Breskena. Het is een oude en vaak geuite klacht dat er in ons land aan ver- sche visch „geen aankomen" is. Dat zij inderdaad niet ongegrond is, blijkt uit de thans ter beschik king staande cijfers. Niet minder dan drie vierden van de opbrengst onzer visscherijen gaat naar het buitenland en wat er voor het ver bruik in het binnenland beschik baar blijft, is dus betrekkelijk wei nig. De visscherij inspectie heeft aan dien ongewenschten toestand haar volle aandacht geschonken ten ein de tevens middelen te beramen om het vischverbruik in het bin nenland te bevorderen. Het gemiddelde verbruik per hoofd aan versche visch uit zee en kustwateren blijkt omstreeks 5 K.ö. per jaar. 3.5 K.G. zeevisch en 1.5 K.G. kustvisch te bedra gen, wat in vergelijking met het vleeschgebruik hier te lande (te 's Gravenhage en Amsterdam om streeks 40 K.G per hoofd der be volking) gering moet worden ge acht. Nederland is dus wel een groo- te vischprocudent, maar geen visch- consument van beteekenis. Bij een grooter vischverbruik zijn gewichtige belangen betrok ken, bijv. dat van de volksgezond heid en dat van het bedrijf zelf. Drie voorname redenen worden in het rapport genoemd, waarom bevordering van het vischverbruik van groot belang moet worden geacht voor het bedrijf. Vooreerst wordt opgemerkt, dat er, althans voor onze trawlvisscherij, een ern stig gevaar schuilt in haar groote afhankelijkheid van het buitenland voor den afzet van haar product. Niet minder dan 65 pCt van de te IJmuiden aangevoerde visch gaat over de grenzen. Visch is een artikel, dat spoedig tot bederf overgaatdeze omstandigheid stelt een grens aan den afsfand, waar over de visch zonder bezwaar ver voerd kan worden en beperkt dus de mogelijkheid van export tot den kring der nabijgelegen landen, zoolang niet over betere conser- veeringsmethoden worden beschikt. Deze landen doen echter juist krachtige pogingen tot uitbreiding van hun visscherij industrie, en hoewel voor een rechtstreeksch verbod tot invoer van zeevisch daarheen uiteraard weinig gevaar bestaat, moet toch met de moge lijkheid rekening worden gehouden, dat een of meer landen, waarheen thans geëxploiteerd wordt, door een of andere wijziging van de handels politiek in protectionistischen zin dezen uitvoer zouden kunnen be lemmeren of zelfs onmogelijk ma ken. Een tweede reden waarom het gewenscht is de binnenlandsche af trek uit te breiden, is, dat ver meerdering van de opbrengst daar van het gevolg zal zijn. Zal het visscherij bedrijf recht streeks door de te verwachten prijs- verhooging van een aantal visch- soorten, die in het bijzonder in groote hoeveelheden worden aan gevoerd, gebaat worden, ook door verhooging van opbrengst uit an deren hoofde zal het uit de ver meerdering van het vischverbruik hier te lande voordeel kunnen trek ken. In het hoofdstuk omtrent de voe dingswaarde van visch schrijft prof. Hamburger in het rapport Houden wij er aan vast, dat in het algemeen voor den mensch een bepaalde hoeveelheid eiwit noodig is, dan blijken de voedingsmidde len welke betrekkelijk veel van die stof bevatten, op hoogen prijs te moeten gesteld worden. Daarom zal vleesch steeds een eerste plaats blijven innemen. Terwijl nu de bestanddeelen van het vleesch van warmbloedige die ren, waar het op aankomt, ook in het visch vleesch voorkomen, kan dit laatste worden beschouwd als een zeer geschikt voedsel ter ver vanging van vleesch van warm bloedige dieren. In de practijk kunnen wij deze meening over de waarde van visch, vergeleken met die van visch, aan vullen met de volgende opmer king visch is volkomen gelijk waardig aan vleesch en geeft als het laatste slechts nu en dan wordt genuttigd, een evengoed resultaat, als wanneer uitsluitend vleesch ware gebruikt. Ook is het niet aan twijfel onderhevig, dat breede krin gen der bevolking, die thans dierlijk eiwit of in het geheel niet, of alleen als bestanddeel van melkproducten en dan nog slechts spaarzaam tot zich kunnen nemen, van een ge bruik van visch als voedsel buiten gewoon voordeel zouden kunnen hebben. Er is een reden, waardoor de waarde van visch als voedingsmid del die van vleesch in zekeren zin overtreft, n.l. door de beteekenis der zouten voor onze voeding. Zonder in een breedvoerig be toog te treden, zij hier opgemeikt, dat deze beteekenis, welke wij tot dusver ternauwernood hebben aan geroerd, zeer groot is. Zeevisschen bevatten, in tegen stelling met vleesch, tamelijk veel zouten en zouden te dien aanzien de groenten in zekeren zin knnnen vervangen. De zouten komen er niet alleen in grootere hoeveelheid maar ook in grootere verscheiden heid in voor. Bovendien hebben proeven tot de conclusie geleid dat vischvleesch even gemakkelijk wordt verteerd als het vleesch onzer voor de con sumptie bestemde huisdieren. Vischvergifüging mag evenzeer als denkbeeldig- worden beschouwd. Alles samengenomen kan gezegd worden dat visch een volksvoed- sel van den eersten rang is en niet alleen geschikt is om vleesch te vervangen, doch daarmee zelfs op éen lijn kan gesteld worden, onder voorbehoud althans dat de visch niet als eenig dierlijk voed sel, worde gebruikt, doch aan te vullen met andere voedingsmidde len van dierlijken aard, zooals kaas, melk enz. Tusschen een tweetal Russische stations is een trein door een roover- bendo aangevallen. De bandieten scho ten den machinist dood, klomen daar na in den trein en riepen den reizi gerstoe, handen omhoog houden. Twee, die zich wildeu verzetten, werden ge dood. Van allen werden de zakken ge ledigd en de roovers trokken weg met hun buit. Gendarmes» die later op de plaats van den aanval kwamen, von den niet ver van daar een boeren meisje vermoord liggen. Een conduc teur van den gepluuderden trein wordt vermist. Nabij Lodz overviel een rooverbende het dorp Gorlejewo, dat zy aan twee kanten in brand staken. Zestig boe renhofsteden gingen in de vlammen op en twee menschen verbrandden. Van de algemeeue verwarring maak ten de roovers gebruik om het dorp te plunderen. Op de politie die kwam toegesneld, werd een formeel salvo gegeven. Slechts een der roovers kon gearresteerd worden. Met den Provincialen Stoomboot- dienst op de Wester Schelde lpn Vlis- Bingen-Breskeos-Ter Neuzen werden in 1913 vervoerd 213699 passagiers met een ontvangst van ƒ104.937.92. De totale ontvangsteu bedroegen 159.958.66 en de uitgaven /167.247.o5 aizoo een kwaad slot van ƒ7.288.39. Met de lijn Walzoorden-Vlake wer den vervoerd 35175 passagiers met 15 74U.125 opbrengst, de totale ont vangsten bedroegen ƒ24.376.925 en de uitgaven ƒ32 861 92, alzoo een na- deelig slot van ƒ8.484.995. Da tram Haiisweert-Vlake aanslui tend op deze boot vervoerde sedert de opening op 2 Juni 1913 17374 passa giers met een opbrengst van ƒ1937.95; de totale ontvangsten bedroegen 3448 75 en de uitgaven ƒ6431.255, al- zoo een nadeelig slot van ƒ2984.505. Ten blotte werden met den dienstop de Oosterschelde lijn Middelburg-Zie- rikzee vervoerd 37384 passagers met een opbrengst van ƒ28 160,55, De totale ontvangsten waren 43.749.57 en de uitgaven ƒ30.312.275 dus een nadeelig slot van ƒ30.665.715. De exploitatie van deze diensten leverde dus aan de provincie een to taal nadeelig slot op van ƒ49,323.605. Ged. Staten blijken in hun voor stel tot wijziging van het .reglement op de wegen en voetpaden bepaald willen zien, dat het verboden is vuil nis enz. over wegen en voetpaden te vervoeren zonder dat de noodige voor zorgsmaatregelen zjjn getroffen dat zij van de wagens afvallen. Gelijk men kan weten is door en kele polderbesturen een dergelijk op hunne wegen ingevoerd. Verder dat boomen op aanzegging van B. en W. tot zoodanige hoogte moeten worden gesnoeid, dat zij den weg niet schadelijk zijn en het ge makkelijk en veilig verkeer over den weg verzekerd zijn. De boomen moeten op bevel van Ged. Staten verwijderd worden indien zij dit in het belang van den weg of van het verkeer achten. Het zal ver boden zijn met een voertuig over kunstwegen te rijden indien de wie len niet van klei en modder zijn ont daan en met een voertuig waarvan de wielen voorzien zijn van ijzeren banden met uitstekende deelen. Voor de diverse hoogere uitgaven stellen Ged. Staten voor, de te heffen opcenten op de grondbelasting voor ongebouwde eigendommen met 2, die op de gebouwde eigendommen even eens met 2 en die op de personeele belasting met 3 te verhoogeu.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1914 | | pagina 1