MiWfr
ad
n
Viscli als volksvoeding.
Buitenland.
Binnenland.
e I
ng
i«re
twt
em,
<Blti
aan&enhi.
ken
iel»
va
ngei
3r a
5. bj
llicl
ere»
erzi
:e,
>ede
Abonnement per 3 maanden 0.50, franco
per post 0.55, voor België ƒ0.75 en 1 dollar
a 3 kwartalen by vooruitbetaling voor Amerika.
Abonnementen worden mede aangenomen by
boekhandelaren en brievengaarders.
Mo 193 3.
Woensdag 1 Juli 1914.
23e Jaargang.
Advertentiën van 15 regels 25 cents, elke
gewone regel meer 5 cents, öroote letters naar
plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag
en Vrijdagmiddag te twee ure.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bij den uitgever C. DIEEEMAX te Breskena.
Het is een oude en vaak geuite
klacht dat er in ons land aan ver-
sche visch „geen aankomen" is.
Dat zij inderdaad niet ongegrond
is, blijkt uit de thans ter beschik
king staande cijfers. Niet minder
dan drie vierden van de opbrengst
onzer visscherijen gaat naar het
buitenland en wat er voor het ver
bruik in het binnenland beschik
baar blijft, is dus betrekkelijk wei
nig.
De visscherij inspectie heeft aan
dien ongewenschten toestand haar
volle aandacht geschonken ten ein
de tevens middelen te beramen
om het vischverbruik in het bin
nenland te bevorderen.
Het gemiddelde verbruik per
hoofd aan versche visch uit zee
en kustwateren blijkt omstreeks
5 K.ö. per jaar. 3.5 K.G. zeevisch
en 1.5 K.G. kustvisch te bedra
gen, wat in vergelijking met het
vleeschgebruik hier te lande (te
's Gravenhage en Amsterdam om
streeks 40 K.G per hoofd der be
volking) gering moet worden ge
acht.
Nederland is dus wel een groo-
te vischprocudent, maar geen visch-
consument van beteekenis.
Bij een grooter vischverbruik
zijn gewichtige belangen betrok
ken, bijv. dat van de volksgezond
heid en dat van het bedrijf zelf.
Drie voorname redenen worden
in het rapport genoemd, waarom
bevordering van het vischverbruik
van groot belang moet worden
geacht voor het bedrijf. Vooreerst
wordt opgemerkt, dat er, althans
voor onze trawlvisscherij, een ern
stig gevaar schuilt in haar groote
afhankelijkheid van het buitenland
voor den afzet van haar product.
Niet minder dan 65 pCt van de
te IJmuiden aangevoerde visch
gaat over de grenzen. Visch is
een artikel, dat spoedig tot bederf
overgaatdeze omstandigheid stelt
een grens aan den afsfand, waar
over de visch zonder bezwaar ver
voerd kan worden en beperkt dus
de mogelijkheid van export tot
den kring der nabijgelegen landen,
zoolang niet over betere conser-
veeringsmethoden worden beschikt.
Deze landen doen echter juist
krachtige pogingen tot uitbreiding
van hun visscherij industrie, en
hoewel voor een rechtstreeksch
verbod tot invoer van zeevisch
daarheen uiteraard weinig gevaar
bestaat, moet toch met de moge
lijkheid rekening worden gehouden,
dat een of meer landen, waarheen
thans geëxploiteerd wordt, door een
of andere wijziging van de handels
politiek in protectionistischen zin
dezen uitvoer zouden kunnen be
lemmeren of zelfs onmogelijk ma
ken.
Een tweede reden waarom het
gewenscht is de binnenlandsche af
trek uit te breiden, is, dat ver
meerdering van de opbrengst daar
van het gevolg zal zijn.
Zal het visscherij bedrijf recht
streeks door de te verwachten prijs-
verhooging van een aantal visch-
soorten, die in het bijzonder in
groote hoeveelheden worden aan
gevoerd, gebaat worden, ook door
verhooging van opbrengst uit an
deren hoofde zal het uit de ver
meerdering van het vischverbruik
hier te lande voordeel kunnen trek
ken.
In het hoofdstuk omtrent de voe
dingswaarde van visch schrijft
prof. Hamburger in het rapport
Houden wij er aan vast, dat in
het algemeen voor den mensch een
bepaalde hoeveelheid eiwit noodig
is, dan blijken de voedingsmidde
len welke betrekkelijk veel van die
stof bevatten, op hoogen prijs te
moeten gesteld worden. Daarom
zal vleesch steeds een eerste plaats
blijven innemen.
Terwijl nu de bestanddeelen van
het vleesch van warmbloedige die
ren, waar het op aankomt, ook in
het visch vleesch voorkomen, kan
dit laatste worden beschouwd als
een zeer geschikt voedsel ter ver
vanging van vleesch van warm
bloedige dieren.
In de practijk kunnen wij deze
meening over de waarde van visch,
vergeleken met die van visch, aan
vullen met de volgende opmer
king visch is volkomen gelijk
waardig aan vleesch en geeft als
het laatste slechts nu en dan wordt
genuttigd, een evengoed resultaat,
als wanneer uitsluitend vleesch
ware gebruikt. Ook is het niet aan
twijfel onderhevig, dat breede krin
gen der bevolking, die thans dierlijk
eiwit of in het geheel niet, of alleen
als bestanddeel van melkproducten
en dan nog slechts spaarzaam tot
zich kunnen nemen, van een ge
bruik van visch als voedsel buiten
gewoon voordeel zouden kunnen
hebben.
Er is een reden, waardoor de
waarde van visch als voedingsmid
del die van vleesch in zekeren zin
overtreft, n.l. door de beteekenis
der zouten voor onze voeding.
Zonder in een breedvoerig be
toog te treden, zij hier opgemeikt,
dat deze beteekenis, welke wij tot
dusver ternauwernood hebben aan
geroerd, zeer groot is.
Zeevisschen bevatten, in tegen
stelling met vleesch, tamelijk veel
zouten en zouden te dien aanzien
de groenten in zekeren zin knnnen
vervangen. De zouten komen er
niet alleen in grootere hoeveelheid
maar ook in grootere verscheiden
heid in voor.
Bovendien hebben proeven tot de
conclusie geleid dat vischvleesch
even gemakkelijk wordt verteerd
als het vleesch onzer voor de con
sumptie bestemde huisdieren.
Vischvergifüging mag evenzeer als
denkbeeldig- worden beschouwd.
Alles samengenomen kan gezegd
worden dat visch een volksvoed-
sel van den eersten rang is en
niet alleen geschikt is om vleesch
te vervangen, doch daarmee zelfs
op éen lijn kan gesteld worden,
onder voorbehoud althans dat de
visch niet als eenig dierlijk voed
sel, worde gebruikt, doch aan te
vullen met andere voedingsmidde
len van dierlijken aard, zooals kaas,
melk enz.
Tusschen een tweetal Russische
stations is een trein door een roover-
bendo aangevallen. De bandieten scho
ten den machinist dood, klomen daar
na in den trein en riepen den reizi
gerstoe, handen omhoog houden. Twee,
die zich wildeu verzetten, werden ge
dood. Van allen werden de zakken ge
ledigd en de roovers trokken weg met
hun buit. Gendarmes» die later op de
plaats van den aanval kwamen, von
den niet ver van daar een boeren
meisje vermoord liggen. Een conduc
teur van den gepluuderden trein wordt
vermist.
Nabij Lodz overviel een rooverbende
het dorp Gorlejewo, dat zy aan twee
kanten in brand staken. Zestig boe
renhofsteden gingen in de vlammen
op en twee menschen verbrandden.
Van de algemeeue verwarring maak
ten de roovers gebruik om het dorp
te plunderen. Op de politie die kwam
toegesneld, werd een formeel salvo
gegeven. Slechts een der roovers kon
gearresteerd worden.
Met den Provincialen Stoomboot-
dienst op de Wester Schelde lpn Vlis-
Bingen-Breskeos-Ter Neuzen werden
in 1913 vervoerd 213699 passagiers
met een ontvangst van ƒ104.937.92.
De totale ontvangsteu bedroegen
159.958.66 en de uitgaven /167.247.o5
aizoo een kwaad slot van ƒ7.288.39.
Met de lijn Walzoorden-Vlake wer
den vervoerd 35175 passagiers met
15 74U.125 opbrengst, de totale ont
vangsten bedroegen ƒ24.376.925 en
de uitgaven ƒ32 861 92, alzoo een na-
deelig slot van ƒ8.484.995.
Da tram Haiisweert-Vlake aanslui
tend op deze boot vervoerde sedert de
opening op 2 Juni 1913 17374 passa
giers met een opbrengst van ƒ1937.95;
de totale ontvangsten bedroegen
3448 75 en de uitgaven ƒ6431.255, al-
zoo een nadeelig slot van ƒ2984.505.
Ten blotte werden met den dienstop
de Oosterschelde lijn Middelburg-Zie-
rikzee vervoerd 37384 passagers met
een opbrengst van ƒ28 160,55,
De totale ontvangsten waren
43.749.57 en de uitgaven ƒ30.312.275
dus een nadeelig slot van ƒ30.665.715.
De exploitatie van deze diensten
leverde dus aan de provincie een to
taal nadeelig slot op van ƒ49,323.605.
Ged. Staten blijken in hun voor
stel tot wijziging van het .reglement
op de wegen en voetpaden bepaald
willen zien, dat het verboden is vuil
nis enz. over wegen en voetpaden te
vervoeren zonder dat de noodige voor
zorgsmaatregelen zjjn getroffen dat zij
van de wagens afvallen.
Gelijk men kan weten is door en
kele polderbesturen een dergelijk op
hunne wegen ingevoerd.
Verder dat boomen op aanzegging
van B. en W. tot zoodanige hoogte
moeten worden gesnoeid, dat zij den
weg niet schadelijk zijn en het ge
makkelijk en veilig verkeer over den
weg verzekerd zijn.
De boomen moeten op bevel van
Ged. Staten verwijderd worden indien
zij dit in het belang van den weg of
van het verkeer achten. Het zal ver
boden zijn met een voertuig over
kunstwegen te rijden indien de wie
len niet van klei en modder zijn ont
daan en met een voertuig waarvan
de wielen voorzien zijn van ijzeren
banden met uitstekende deelen.
Voor de diverse hoogere uitgaven
stellen Ged. Staten voor, de te heffen
opcenten op de grondbelasting voor
ongebouwde eigendommen met 2, die
op de gebouwde eigendommen even
eens met 2 en die op de personeele
belasting met 3 te verhoogeu.