mm- cn Mbu tzidifk Mttitun. 11 en s. achi PIP? t)00f No 1935. Zaterdag 6 Juni 1914. 33e Jaargang. toe ei Ons laatste woord. Een ernstige scheepsramp. Binnenland. ze i BRESKENSCHE COURANT. Abonnement per 3 maanden 0.50, franco per post 0.55, voor België ƒ0.75 en 1 dollar I 3 kwartalen bij vooruitbetaling voor Amerika. Abonnementen worden mede aangenomen bp boekhandelaren en brievengaarders. Advertentiën van 15 regels 25 cents, elke gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag en Vrijdagmiddag te twee ure. oem, ooi K. 3Sk« Dit blad verschijnt eiken Dinsdag;- en Vrydagavond bfi den uitgever O. ÜIKLCMAN te Bresken*. alt Ij r eskf 1. k< rw ens, O Onze lezers zullen ons willen verontschuldigen als we het debat met den Weekblad-correspondent niet verder zullen voortzetten, nu het ons blijkt dat hij, zij het ook in figuurlijken zin zichzelf aandient als leverancier van Hol- loway-pillen, als handelaar dus in kwakzal versmiddelen Hoewel hij zegt als zoodanig niet voor onze redactie of voor ons blad te willen fungeeren, doet dit niets af aan het feit, dat hij, niet anders kunnende bedoelen dan zijne pen- nevruchten, die hij wèl aan het Weekblad levert, eigenlijk niet hoo- ger waardeert dan de voortbreng selen der kwakzalverij. En aangezien deze branche niet tot onze smaak behoort men zal dan ook geen aankondigingen op dit gebied bij ons aantreffen en bo vendien onze, zijns bedunkens, zie ke gemeente, wel niet met zulke hulpmiddelen gebaat is, zoo mo gen wij onze lezers niet vermoei en met eene gedachtenwisseling, die langzamerhand wordt geprovo ceerd tot eene onbeteekenende kib belarij. Weer is een verschrikkelijke scheeps ramp te boekstaven, die deze van de Titanic in levendige herinnering roept. De Empress of lereland een der mailbooten van de Londen-Canada-lijn, kwam de St. Lourens-rivier afgestoomd op zijn reis naar Londen. Door een opkomende mist werd met de meeste behoedzaamheid gevaren. De kapitein was gedurig op dek, terwijl het schip zijn weg zocht tusschen de eilandjes, waarmee de rivier bezaaid vis van Quebec tot Father Point. Ter wijl het schip in een nog dichter mist wolk vrijwel stil lag, voer een Noorsche boot de Storstad, zwaar met kolen ge laden, het met geweldig gewicht op eenmaal midscheeps aan. De steven drong dwars door den stalen wand van de Empress heen en maakte er een reusachtig gat in. De mailboot helde naar den anderen kant over en viel, toen het water door het gat binnenstroomde, zwaar terug. De boeg van de Storstad had ook het volgende schot doorboord, zoodat het groote schip volslagen reddeloos was. Vele passagiers, die in de mid- scheepshutten aan de getroffen zijde sliepen, werden door den binnendrin- genden boeg gedood of verminkt. Zoo veel water stroomde bovendien binnen, dat allen die midscheeps sliepen be zwaarlijk te redden waren. De kapitein liet inmiddels het S. O. S.- sein herhalen tot, 10 minuten na den stoot, het schip zonk. Er was geen paniek onder de bemanning, ofschoon de vele aan dek gesnelde passagiers hevig ontsteld en opgewonden waren. Men trachtte de reddingbooten uit te zetten, maar door het sterk overhellen, waren de davits aan stuur- en bakboord onbruikbaar. Ettelijke booten werden losgesneden en allerlei roerend goed, als dekstoelen enz., werd over boord geworpen. Zoodoende konden velen zich boven water houden. Vele passa giers echter hadden nauwelijks den tijd aan dek te komen. De meesten waren in nachtgewaad. Intusschen waren, door een Marconiman te Father Point ge waarschuwd, twee gouvernementsboo ten, naar de plek van het onheil ge sneld. Op alle wrakstukken dreven meer menschen rond dan ze dragen konden. Dozijnen bevonden zich op de kielen van twee omgeslagen booten, die an deren in het water nog vasthielden. Storstads booten waren ook druk doen de om menschen op te pikken. Later hebben nog vele schepen de buurt afgezocht. De meeste geredden en tallooze op gepikte lijken zijn vrijwel naakt. De temperatuur was 3 graden boven het vriespunt. De kapitein verklaart, dat hij de mistfluiten van de Storstad hoor de en de Empress terugfloot, maar te laat. De kolenboot was zoo zwaar geladen, dat het dek bijna overspoeld en volstrekt onzichtbaar was, tot het schip plotseling opdook en de Em press ramde. De scheepsdokter van de veronge lukte boot verhaalde o. m. De Storstad zette snel booten uit, maar alle waren spoedig gevuld en honderden moesten worden achter ge laten om te sterven. Vijf booten der Empress kwamen weg van de plaats van het ongeval. De ramp was zoo plotseling geschied, dat tientallen geen tijd hadden om de kooien te verlaten en gevangen zaten als ratten in een val. De verwarring werd nog vermeer derd doordat de passagiers den eer sten dag den weg aan boord nog niet kenden. Velen konden het dek niet vinden. Hij werd ingelicht omtrent hetgeen ge schied was toen hij uit zijn kooi ge worpen werd. Het electrisch licht wil de niet meer brandenhij slaagde er in uit de hut te komen, maar kon in de gang niet loopen. Hij scharrelde langs den wand tot de patrijspoort en stak het hoofd er uit en zag met ver bazing de scheepszijde vol menschen staan, alsof zij op het dek waren. Hij riep om hulp en iemand trok hem door de patrijspoort. Het schip zonk spoedig onder onze voeten weghij zag lich ten en een bootzwom een poosje rond, waarna een reddingsboot hem oppikte. De kapitein van het aanvarende schip de Storstad, geeft er deze lezing van De twee schepen zagen elkaar toen zij nog ver van elkaar waren. De Em press of Ireland werd gezien aan bak boordsboeg van de Storstadhaar groen (stuurboords-) licht was zichtbaar. Onder deze omstandigheden had de Storstad het recht haar weg te vervol gen. De Empress veranderde toen van zoo van koers, dat het schip veilig kon passeeren. Kort daarop omgaf de mist eerst de Empress en toen de Stor stad. Er werden mistseinen gewisseld en de machine van de Storstad werd onmiddellijk op langzaam gezet en toen stil gezet. Haar koers bleef onveran derd. Er werd aan bakboordsboeg ge fluit gehoord van de Empress. Daarop werd het schip zichtbaar, vlak bij den bakboordsboeg van de Storstad. Het toonde groen licht en ging vrij hard vooruit. De Storstad liet de machine onmiddellijk achteruitslaan en was reeds gestopt toen de twee schepen elkaar raakten. De Storstad, zegt men, had niet achteruit moeten varen en dus het gat in de Empress openen. Maar dat heeft zij ook niet gedaan. Bij de aan varing werd er op de Storstad ge- kommandeerdmachine vooruit! juist om haar boeg in de Empress te hou den en te beletten, dat er water in doordrong. Maar de voorwaartsche vaart die er in de Empress zat, zwaai de Storstad om en boog haar boeg scherp naar bakboord. Vervolgens was de Empress uit het gezicht. De Stor stad bleef fluiten. Zij kon echter de Empress niet vinden totdat het gekerm van de menschen in het water gehoord werd. De Storstad was toen niet een mijl ver weg. Het schip was na de aan varing niet verder gestoomd. De Em press ging weg. Kapitein Andersen hoorde kapitein Kendall na de aanva ring roepen, niet achteruit te stoomen en antwoorddeNeen, dat doe ik niet. De Storstad liet al haar booten te wa ter, ofschoon zij zelf ernstig gevaar liep te zinken. De verklaring spreekt ten stelligste tegen, dat er van de Storstad getalmd werd met hulpver leening. In het geheel zijn 1041 menschen bij deze ramp omgekomen. In „de Prins van Oranje te Goes werd heden de algemeeue vergadering gehouden van de Zeeuwscbe Land bouw Onderlinge. Uit het uitgebracht jaarverslag over 1913 bljjkt, dat op 31 December 921 landbouwers waren aangesloten. Er vielen in het afgeloopen jaar 378 ougevallen voor, waarvan 362 die bin nen 2 maanden afliepen en 16 die lan ger dan dat tydstip duurdeu. In het eerstgenoemde getal ongevallen zijn 2 gevallen begrepen waarbij de patroon zelf werd getroffen. Ongevallen met doodeljjken afloop zijn niet voorgeko men. Als oorzaken van do ongevallen wor den genoemd door voertuigen 29, door hoornvee 8, landbouwmachines 17, val van den arbeider 59, val van een voor werp 13, beknelling 10, krachtsinspan ning 41, snijdende werktuigen 70, in- fee:ie 39, oogkwetsing 15, brandwon den 1, br.-ken van gereedschap 4, be- drfifsziekten 16 en diverse oorzaken 6. 'i Drie ongevallen gaven aanleiding tot blijvende uitkeeri-ig aan een gertofïen arbeider. Een dezer brak by een val van het paard het rechterbeen boven do k' F-, hetgeen tot gevolg had, dat hot been eenigen tijd later moest wo den afgezet. Voor de aan dezen 21-jarlgen man toegekende blijvende uitkeering is een kapitaal gereser veerd ad ƒ5417. Bovendien kostte dit ongeval 791.90 aan geneeskundige behande ling en ontving de getroffene aan tij delijke uitkeering rdeds ƒ236.25. Vier van de getroffenen zijn thans nog niet geheel hersteld. In hoeverre het noodig zal zijn hun een blijvende uitkeering toe te kennen valt thans nog niet te zeggen. De 378 ongevallen die door de Z->euwsche Landbouw-Onderlinge zijn behandeld hebben opni-uw bewezen dat het landbouwbedrijf geenszins ge vaarloos is. De getroffen knechts zijn, doordat hun patioons lid van de Landbouw-Onderlinge zijn, geholpen. Ze hebben van de Landbouw-Ooder- linge den steun gekregen, die hun anders niet zou zijn verleend, omdat voor de landbouw-ongevallen-verzeke- ring nog geen wet bestaat. De onkosten die voor de patroons op deze verzekering komon, bedragen 1.22 per ƒ100 jaarloon, of voor een knecht die ƒ400 per jaar verdient, worden de kosten ruim 9 cents per week. Voor deze kleine uitgave wor den ook de geldelijke gevolgen van de zwaarste ongevall >n gedekt. De ziekte v rzekering voor inwonend personeel is weer belangrijk uitgebreid. Op 31 December j.l. bedroeg het aantal doelnemers 373, terwijl hot aantal verzekerden bestond uit 791 inwonende meideu en knechts. De kosten over het boekjaar be droegen per verzekerde ƒ2 27, of by- na 4i/2 cent per week. Na behandeliog van verslag, balans en rekening en verantwoording werd door den heer Van Hasselt, Chef van de Technische Afdeeling van „Cen traal Beheer" een lezing gehouden over maatregelen tegen ongevallen in den landbouw, waarbij hij na ging wanneer bijzondere maatregelen tegen ongevallen genomen moeten worden. Alle ongevallen voorkomen zal wel niet mogelijk zijn, maar tegen bepaal de ongevallen kan men bijzondere maatregelen nemen. Aan de hand van een statistiek, waarvan een exemplaar aan alle leden der vergadering werd uitgereikt, wer den de gevallen aangegeven, waarin beveiliging in de eerste plaats noodig is en de maatregelen die men daar tegen zou kunnen nemen in het kort besproken.

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1914 | | pagina 1