mm- cn Mbu
tzidifk
Mttitun.
11
en
s.
achi
PIP?
t)00f
No 1935.
Zaterdag 6 Juni 1914.
33e Jaargang.
toe
ei
Ons laatste woord.
Een ernstige scheepsramp.
Binnenland.
ze i
BRESKENSCHE COURANT.
Abonnement per 3 maanden 0.50, franco
per post 0.55, voor België ƒ0.75 en 1 dollar
I 3 kwartalen bij vooruitbetaling voor Amerika.
Abonnementen worden mede aangenomen bp
boekhandelaren en brievengaarders.
Advertentiën van 15 regels 25 cents, elke
gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar
plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag
en Vrijdagmiddag te twee ure.
oem,
ooi
K.
3Sk«
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag;- en Vrydagavond bfi den uitgever O. ÜIKLCMAN te Bresken*.
alt
Ij
r
eskf
1.
k<
rw
ens,
O
Onze lezers zullen ons willen
verontschuldigen als we het debat
met den Weekblad-correspondent
niet verder zullen voortzetten, nu
het ons blijkt dat hij, zij het
ook in figuurlijken zin zichzelf
aandient als leverancier van Hol-
loway-pillen, als handelaar dus in
kwakzal versmiddelen
Hoewel hij zegt als zoodanig niet
voor onze redactie of voor ons blad
te willen fungeeren, doet dit niets
af aan het feit, dat hij, niet anders
kunnende bedoelen dan zijne pen-
nevruchten, die hij wèl aan het
Weekblad levert, eigenlijk niet hoo-
ger waardeert dan de voortbreng
selen der kwakzalverij.
En aangezien deze branche niet
tot onze smaak behoort men zal
dan ook geen aankondigingen op dit
gebied bij ons aantreffen en bo
vendien onze, zijns bedunkens, zie
ke gemeente, wel niet met zulke
hulpmiddelen gebaat is, zoo mo
gen wij onze lezers niet vermoei
en met eene gedachtenwisseling,
die langzamerhand wordt geprovo
ceerd tot eene onbeteekenende kib
belarij.
Weer is een verschrikkelijke scheeps
ramp te boekstaven, die deze van de
Titanic in levendige herinnering roept.
De Empress of lereland een der
mailbooten van de Londen-Canada-lijn,
kwam de St. Lourens-rivier afgestoomd
op zijn reis naar Londen.
Door een opkomende mist werd met
de meeste behoedzaamheid gevaren.
De kapitein was gedurig op dek,
terwijl het schip zijn weg zocht tusschen
de eilandjes, waarmee de rivier bezaaid
vis van Quebec tot Father Point. Ter
wijl het schip in een nog dichter mist
wolk vrijwel stil lag, voer een Noorsche
boot de Storstad, zwaar met kolen ge
laden, het met geweldig gewicht op
eenmaal midscheeps aan.
De steven drong dwars door den
stalen wand van de Empress heen en
maakte er een reusachtig gat in. De
mailboot helde naar den anderen kant
over en viel, toen het water door het
gat binnenstroomde, zwaar terug.
De boeg van de Storstad had ook
het volgende schot doorboord, zoodat
het groote schip volslagen reddeloos
was. Vele passagiers, die in de mid-
scheepshutten aan de getroffen zijde
sliepen, werden door den binnendrin-
genden boeg gedood of verminkt. Zoo
veel water stroomde bovendien binnen,
dat allen die midscheeps sliepen be
zwaarlijk te redden waren.
De kapitein liet inmiddels het S. O. S.-
sein herhalen tot, 10 minuten na den
stoot, het schip zonk. Er was geen
paniek onder de bemanning, ofschoon
de vele aan dek gesnelde passagiers
hevig ontsteld en opgewonden waren.
Men trachtte de reddingbooten uit te
zetten, maar door het sterk overhellen,
waren de davits aan stuur- en bakboord
onbruikbaar. Ettelijke booten werden
losgesneden en allerlei roerend goed,
als dekstoelen enz., werd over boord
geworpen. Zoodoende konden velen
zich boven water houden. Vele passa
giers echter hadden nauwelijks den tijd
aan dek te komen. De meesten waren
in nachtgewaad. Intusschen waren, door
een Marconiman te Father Point ge
waarschuwd, twee gouvernementsboo
ten, naar de plek van het onheil ge
sneld.
Op alle wrakstukken dreven meer
menschen rond dan ze dragen konden.
Dozijnen bevonden zich op de kielen
van twee omgeslagen booten, die an
deren in het water nog vasthielden.
Storstads booten waren ook druk doen
de om menschen op te pikken. Later
hebben nog vele schepen de buurt
afgezocht.
De meeste geredden en tallooze op
gepikte lijken zijn vrijwel naakt. De
temperatuur was 3 graden boven het
vriespunt. De kapitein verklaart, dat
hij de mistfluiten van de Storstad hoor
de en de Empress terugfloot, maar te
laat. De kolenboot was zoo zwaar
geladen, dat het dek bijna overspoeld
en volstrekt onzichtbaar was, tot het
schip plotseling opdook en de Em
press ramde.
De scheepsdokter van de veronge
lukte boot verhaalde o. m.
De Storstad zette snel booten uit,
maar alle waren spoedig gevuld en
honderden moesten worden achter ge
laten om te sterven. Vijf booten der
Empress kwamen weg van de plaats
van het ongeval. De ramp was zoo
plotseling geschied, dat tientallen geen
tijd hadden om de kooien te verlaten
en gevangen zaten als ratten in een
val. De verwarring werd nog vermeer
derd doordat de passagiers den eer
sten dag den weg aan boord nog niet
kenden.
Velen konden het dek niet vinden.
Hij werd ingelicht omtrent hetgeen ge
schied was toen hij uit zijn kooi ge
worpen werd. Het electrisch licht wil
de niet meer brandenhij slaagde er
in uit de hut te komen, maar kon in
de gang niet loopen. Hij scharrelde
langs den wand tot de patrijspoort en
stak het hoofd er uit en zag met ver
bazing de scheepszijde vol menschen
staan, alsof zij op het dek waren. Hij
riep om hulp en iemand trok hem door
de patrijspoort. Het schip zonk spoedig
onder onze voeten weghij zag lich
ten en een bootzwom een poosje
rond, waarna een reddingsboot hem
oppikte.
De kapitein van het aanvarende schip
de Storstad, geeft er deze lezing van
De twee schepen zagen elkaar toen
zij nog ver van elkaar waren. De Em
press of Ireland werd gezien aan bak
boordsboeg van de Storstadhaar
groen (stuurboords-) licht was zichtbaar.
Onder deze omstandigheden had de
Storstad het recht haar weg te vervol
gen. De Empress veranderde toen van
zoo van koers, dat het schip veilig
kon passeeren. Kort daarop omgaf de
mist eerst de Empress en toen de Stor
stad. Er werden mistseinen gewisseld
en de machine van de Storstad werd
onmiddellijk op langzaam gezet en toen
stil gezet. Haar koers bleef onveran
derd. Er werd aan bakboordsboeg ge
fluit gehoord van de Empress. Daarop
werd het schip zichtbaar, vlak bij den
bakboordsboeg van de Storstad. Het
toonde groen licht en ging vrij hard
vooruit. De Storstad liet de machine
onmiddellijk achteruitslaan en was reeds
gestopt toen de twee schepen elkaar
raakten. De Storstad, zegt men, had
niet achteruit moeten varen en dus het
gat in de Empress openen. Maar dat
heeft zij ook niet gedaan. Bij de aan
varing werd er op de Storstad ge-
kommandeerdmachine vooruit! juist
om haar boeg in de Empress te hou
den en te beletten, dat er water in
doordrong. Maar de voorwaartsche
vaart die er in de Empress zat, zwaai
de Storstad om en boog haar boeg
scherp naar bakboord. Vervolgens was
de Empress uit het gezicht. De Stor
stad bleef fluiten. Zij kon echter de
Empress niet vinden totdat het gekerm
van de menschen in het water gehoord
werd.
De Storstad was toen niet een mijl
ver weg. Het schip was na de aan
varing niet verder gestoomd. De Em
press ging weg. Kapitein Andersen
hoorde kapitein Kendall na de aanva
ring roepen, niet achteruit te stoomen
en antwoorddeNeen, dat doe ik niet.
De Storstad liet al haar booten te wa
ter, ofschoon zij zelf ernstig gevaar
liep te zinken. De verklaring spreekt
ten stelligste tegen, dat er van de
Storstad getalmd werd met hulpver
leening.
In het geheel zijn 1041 menschen
bij deze ramp omgekomen.
In „de Prins van Oranje te Goes
werd heden de algemeeue vergadering
gehouden van de Zeeuwscbe Land
bouw Onderlinge.
Uit het uitgebracht jaarverslag over
1913 bljjkt, dat op 31 December 921
landbouwers waren aangesloten.
Er vielen in het afgeloopen jaar 378
ougevallen voor, waarvan 362 die bin
nen 2 maanden afliepen en 16 die lan
ger dan dat tydstip duurdeu. In het
eerstgenoemde getal ongevallen zijn
2 gevallen begrepen waarbij de patroon
zelf werd getroffen. Ongevallen met
doodeljjken afloop zijn niet voorgeko
men.
Als oorzaken van do ongevallen wor
den genoemd door voertuigen 29, door
hoornvee 8, landbouwmachines 17, val
van den arbeider 59, val van een voor
werp 13, beknelling 10, krachtsinspan
ning 41, snijdende werktuigen 70, in-
fee:ie 39, oogkwetsing 15, brandwon
den 1, br.-ken van gereedschap 4, be-
drfifsziekten 16 en diverse oorzaken 6.
'i Drie ongevallen gaven aanleiding tot
blijvende uitkeeri-ig aan een gertofïen
arbeider. Een dezer brak by een val
van het paard het rechterbeen boven
do k' F-, hetgeen tot gevolg had, dat
hot been eenigen tijd later moest
wo den afgezet. Voor de aan dezen
21-jarlgen man toegekende blijvende
uitkeering is een kapitaal gereser
veerd ad ƒ5417.
Bovendien kostte dit ongeval
791.90 aan geneeskundige behande
ling en ontving de getroffene aan tij
delijke uitkeering rdeds ƒ236.25.
Vier van de getroffenen zijn thans
nog niet geheel hersteld. In hoeverre
het noodig zal zijn hun een blijvende
uitkeering toe te kennen valt thans
nog niet te zeggen.
De 378 ongevallen die door de
Z->euwsche Landbouw-Onderlinge zijn
behandeld hebben opni-uw bewezen
dat het landbouwbedrijf geenszins ge
vaarloos is. De getroffen knechts zijn,
doordat hun patioons lid van de
Landbouw-Onderlinge zijn, geholpen.
Ze hebben van de Landbouw-Ooder-
linge den steun gekregen, die hun
anders niet zou zijn verleend, omdat
voor de landbouw-ongevallen-verzeke-
ring nog geen wet bestaat.
De onkosten die voor de patroons
op deze verzekering komon, bedragen
1.22 per ƒ100 jaarloon, of voor een
knecht die ƒ400 per jaar verdient,
worden de kosten ruim 9 cents per
week. Voor deze kleine uitgave wor
den ook de geldelijke gevolgen van de
zwaarste ongevall >n gedekt.
De ziekte v rzekering voor inwonend
personeel is weer belangrijk uitgebreid.
Op 31 December j.l. bedroeg het
aantal doelnemers 373, terwijl hot
aantal verzekerden bestond uit 791
inwonende meideu en knechts.
De kosten over het boekjaar be
droegen per verzekerde ƒ2 27, of by-
na 4i/2 cent per week.
Na behandeliog van verslag, balans
en rekening en verantwoording werd
door den heer Van Hasselt, Chef van
de Technische Afdeeling van „Cen
traal Beheer" een lezing gehouden
over maatregelen tegen ongevallen in
den landbouw, waarbij hij na ging
wanneer bijzondere maatregelen tegen
ongevallen genomen moeten worden.
Alle ongevallen voorkomen zal wel
niet mogelijk zijn, maar tegen bepaal
de ongevallen kan men bijzondere
maatregelen nemen.
Aan de hand van een statistiek,
waarvan een exemplaar aan alle leden
der vergadering werd uitgereikt, wer
den de gevallen aangegeven, waarin
beveiliging in de eerste plaats noodig
is en de maatregelen die men daar
tegen zou kunnen nemen in het kort
besproken.