tymm
m JpwfeufUBiaB
1
twt
Buitenland.
in
No 1908.
Woensdag 1 April 1914.
23e Jaargang.
ie
ej/ De Woningwet.
Binnenland.
"BRESKENSCHE
5.
se
»8
Lbonnement per 3 maanden 0.50, franco
post ƒ0.55, voor Belgié ƒ0.75 en 1 dollar
kwartalen bij vooruitbetaling voor Amerika,
bonnementen worden mede aangenomen bjj
ikhandelaren en brievengaarders.
Advertentien van 15 regels 25 cents, elke
gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar
plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief.
Advertentien worden ingewacht tot Dinsdag
en Vrijdagmiddag te twee ure.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond by den altgever C. DIEEEBAN te Breskcug.
ikes
ian de Tweede Kamer der Sta-
Generaal is een adres ingezon-
door de besturen van de drie
otste gemeenten, waarin zij de
dacht vestigen op eenige voor
gemeenten ook voor de klei
hoogst bedenkelijke bepa
len in het aanhangig wetsont
p tot wijziging der Woningwet.
311 Inder meer wordt op de volgen-
bezwaren gewezen
'ooreerst wordt de zelfregeering
door de Grondwet aan de ge
enten is gewaarboigd, waarop
r de bestaande Woningwet op
ke wijze inbreuk is gemaakt,
r de voorgestelde wijzigingen
veel ingrijpender besnoeid.
>e eisch, dat een uitbreidings-
01 n zich voortaan ook over de
taande bebouwing zal uitstrek-
komt hun onaannemelijk
Het wordt aan de gemeen-
letterlijk onmogelijk gemaakt
ireidingsplannen op eenigszins
M ne schaal vast te stellen, om-
haar zulks op niet te schatten
IE
5. ten zoude kunnen komen te
r de regelen, gesteld ten
zien van het vestigen van een
iwverbod en andere bepalingen
romtrent zal de uitvoering van
m ireidingsplannen en daarmede
totstandkoming van een behoor-
e en regelmatige stadsuitbrei-
alsook verbetering van be
urde misstanden, ten zeerste
rden bemoeilijkt.
[Al deze wijzigingen tasten de
peid der gemeenten op zeer
;e wijze aan en leggen aan
deputeerde Staten een taak op,
aanzien waarvan met reden
18 worden gevraagd, of inder-
1 het gewestelijk college beter
het met de plaatselijke toe-
Eden vertrouwde gemeentebe-
»r tot vervulling daarvan in
t is.
h niet mindere mate echter
dt het belang der gemeenten
reigd door de nieuw toegevoeg-
alinea's aan artikel 28.
rt. 28b dat aan de gemeenten
verplichting oplegt om binnen
bepaalden termijn te beschik-
op een verzoek om vergun-
voor den aanleg van straten,
;rt feitelpk de rollen geheel om.
"ooral ook de bepaling in dit ar-
a dat het ontbreken van een'
uitbreidingsplan geen grond is voor
afwijzing van het verzoek, maakt
de voorgestelde regeling uiterst be
denkelijk.
Het wil hen voorkomen dat de
vraag of eenig terrein binnen het
gemeentelijk grondgebied voor be
bouwing rijp is, met kennis van
zaken alleen door den gemeente
raad kan worden beantwoord en
voor liooger beroep geen gelegen
heid moet worden gegeven.
Het meest ingrijpende in deze
keten met het algemeen belang
strijdige artikelen achten adressan
ten art. 28d. Zij komen er tegen
op, dat niet alleen voor elke nieuwe
straat, ook wanneer deze na een
eventueele beslissing der Kroon
tegen de inzichten van de gemeente
in wordt aangelegd, maar ook voor
elke bestaande straat in eenigen
uithoek van de gemeente, de ge
meente aansluiting zal moeten
verleenen aan de rioleering, aan
de leidingen van gasfabriek, water
leiding, telefoon en electrisch be
drijf, en voor kleinere gemeenten
waterafvoer, rioleering en verlich
ting, wil zij geen gevaar loopen
zich voor den burgerlijken rechter
gedaagd te zien de gemeente zal
ook waar van geen werkelijk al
gemeene behoefte sprake is, tot
het aanleggen van dergelijke lei
dingen over aanmerkelijken afstand
in buitenwegen en naar de verste
uithoeken gedwo.ngen kunnen wor
den.
In die bepalingen zien de bestu
ren een machtstoekenning aan el-
ken grondspeculant, om landerjjen
in den omtrek van een gemeente
tot bouwgrond te bestemmen en
de gemeente als het ware te dwin
gen tot politiezorg, het verstrekken
van onderwijs en wat dies meer
zij, ten behoeve van in uithoeken
der gemeente aanstaande woonach
tigen.
Tegenover al deze bepalingen in
het belang der particuliere grond
eigenaren wordt geenerlei tegen
wicht gegeven aan de gemeente,
ter voorkoming van het brengen
van noodeloos groote geldelijke of
fers voor het verkrijgen van een
deugdelyken gemeente-aanleg.
Een bezwaar van adressanten
is ook, dat, terwijl het wetsont
werp de gemeente door de ver
plichting tot het vestigen van een
bouwverbod aanhoudend genood
zaakt tot onteigening, geenerlei
voorstellen worden gedaan om de
waardebepaling van het te ontei
genen goed beter teregelen.
Ook wordt gewezen op het
ontbreken in het ontwerp van
voorschriften, welke de gemeente
zekerheid verschaffen, dat bij het
bepalen van schadevergoeding re
kening wordt gehouden met voor-
deelen, welke uit de handelingen
van de gemeente voor eigenaars
kunnen voortvloeien. Evenmin is
mogelijk gemaakt de kosten te ver
halen op eigenaars, die meer be
voordeeld dan benadeeld worden.
Zij verzoeken de Kamer met aan
drang aan de regeering in over
weging te geven om, voorgelicht
door locale besturen hier te lande
een meer volledig stel bepalingen
te ontwerpen, zooals de buitenland-
sche wetgeving op dit gebied met
locale toestanden rekening houdt.
Een treurig oDgeluk heeft plaats
gegrepen op de Spree, bij Köpenick,
dat aan acht personen het leven heeft
gekost. De roeiboot die door de sleep
in den grond gevaren werd was bezet
met 19 personen. Elf drenkeliugen
heeft men kunnen redden.
lederen dag worden de arbeiders
van de Spindlersche fabriek aan den
overkant van de rivier in een 15 tal
roeibooten overgevaren. De veronge
lukte boot werd geroeid door een
40 jarigen zeer voorzichtigen arbeider.
Het vaartuigje was ongeveer in het
midden van den stroom, toen de
sleepboot „Faul" met een groote aak
er achter, om de scherpe bocht, die
do rivier daar maakt, zichtbaar werd.
De stuurman van de sleepboot wij
zigde den koers, maar de aak bleef
niet in het vaarwater en liep recht
op het roeibootje aan, dat niet meer
door den roeier bestuurd kon worden
daar de verschrikte inzittenden van
hun banken opsprongen. De stoomboot
gleed rakelings langs het vaartuigje
en de voorsteven van de aak drukte
het onder water. Het verschrikkelijke
gegil der drenkelingen werd op beide
oevers gehoord. Do redders slaagden
erin elf menschen uit de rivier te
visschen, doch na weinige minuten
waren er geen drenkelingen meer te
zien en het dreggen heeft ook geen
verder resultaat gehad.
Het bericht van de ramp was spoe
dig bekend en aan de oevers verdron
gen zich de wanhopige familieleden
der slachtoffers.
Een oude vrouw zwiert langs den
waterkant half waanzinnig van smart,
daar haar beide dochters zich naar
men zei in het verongelukte bootje
bevonden hadden, een gerucht, dat
later bevestigd werd. In den loop van
den dag heeft men verscheidene lijken
gevonden. De kapitein en de stuur
man van de sleepboot zijn in hech
tenis genomen.
Dostjds hebben we melding ge
maakt van de stagnatie die do trei-
nou van en naar Amsterdam onder
vinden door te moeten stoppen aan
het station Nieuwersluis.
Dit stoprecht vloeit voort uit een
in December 1842 gesloten contract
tussch. n de toenmalige Rijnspoorweg
maatschappij en een zekere mijnheer
Doude van Troostwijk.
Lator is de Rijnsijoor overgenomen
door de Staatsspoor die het stoprecht
evenzeer moest eerbiedigen.
In den tijd toen het contract werd
gedoter, was dat stoppen niet zoo
bezwaarlijk, omdat toen het spoorweg
wezen nog op zeer bescheiden voet
was ingerieht en men een ontwikke
ling als waarop dit verkeer nu staat,
niet noeft voorzien.
Maar het verkeer breidde zich uit
en toen werd langzamerhand het be
zwarende van dat stoprecht gevoeld.
Tot tweemaal toe heeft men ge
tracht door middel eener gerechtelijke
uitspraak aan dat meer en meer be
zwarende te ontkomen, doch telkens
werd het stoprecht erkend.
Thans heeft de tegenwoordige eige
naar, een kleinzoon, van denzelfden
naam zich bereid verklaard het con
tract te wijzigen, zoo dat er van de
97 treinen die per dag passeeren, in
plaats van alle, er hoogstens 40 zul
len stoppen. En daarvoor stelde de
regeering voor, den heer Doude van
Troostwijk een schadevergoeding te
geven van een ton gouds. Zegge
honderdduizend gulden.
Van eene vergoeding van schade
kan er weliswaar geen sprake zijn,
omdat er geen schade veroorzaakt is,
en het is dan ook meer een afkoop-
recht. En daarover hebben verschil
lende wetgeleerden in de Kamer me
nig hartig wooid gesproken, doch met
geen ander gevolg dan dat de Kamer
er voor het meerendeel lijdelijk in
berusten moest om het hooge bedrag
te voteeren ten einde tot een beteren
toestand te komen.
Er bestaan plannen te Vlissin-
gen een station voor draadlooze tele
grafie op te richten. Naar men ver
neemt heeft de administratie der pos
terijen en telegrafie haar oog laten
vallen op den voormaligen gevangen
toren, die met zijn groot platvorm
uiterst geschikt voor dat doel zou
zijn. De bedoeling zou zjjn het proef
station van Hoek van Holland, dat
minder aan de verwachtingen voldoet,
naar Vlissingen over te brengen. Be
doelde gevangentoren is door het de
partement van Oorlog aan de gemecu-