tymm m JpwfeufUBiaB 1 twt Buitenland. in No 1908. Woensdag 1 April 1914. 23e Jaargang. ie ej/ De Woningwet. Binnenland. "BRESKENSCHE 5. se »8 Lbonnement per 3 maanden 0.50, franco post ƒ0.55, voor Belgié ƒ0.75 en 1 dollar kwartalen bij vooruitbetaling voor Amerika, bonnementen worden mede aangenomen bjj ikhandelaren en brievengaarders. Advertentien van 15 regels 25 cents, elke gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief. Advertentien worden ingewacht tot Dinsdag en Vrijdagmiddag te twee ure. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond by den altgever C. DIEEEBAN te Breskcug. ikes ian de Tweede Kamer der Sta- Generaal is een adres ingezon- door de besturen van de drie otste gemeenten, waarin zij de dacht vestigen op eenige voor gemeenten ook voor de klei hoogst bedenkelijke bepa len in het aanhangig wetsont p tot wijziging der Woningwet. 311 Inder meer wordt op de volgen- bezwaren gewezen 'ooreerst wordt de zelfregeering door de Grondwet aan de ge enten is gewaarboigd, waarop r de bestaande Woningwet op ke wijze inbreuk is gemaakt, r de voorgestelde wijzigingen veel ingrijpender besnoeid. >e eisch, dat een uitbreidings- 01 n zich voortaan ook over de taande bebouwing zal uitstrek- komt hun onaannemelijk Het wordt aan de gemeen- letterlijk onmogelijk gemaakt ireidingsplannen op eenigszins M ne schaal vast te stellen, om- haar zulks op niet te schatten IE 5. ten zoude kunnen komen te r de regelen, gesteld ten zien van het vestigen van een iwverbod en andere bepalingen romtrent zal de uitvoering van m ireidingsplannen en daarmede totstandkoming van een behoor- e en regelmatige stadsuitbrei- alsook verbetering van be urde misstanden, ten zeerste rden bemoeilijkt. [Al deze wijzigingen tasten de peid der gemeenten op zeer ;e wijze aan en leggen aan deputeerde Staten een taak op, aanzien waarvan met reden 18 worden gevraagd, of inder- 1 het gewestelijk college beter het met de plaatselijke toe- Eden vertrouwde gemeentebe- »r tot vervulling daarvan in t is. h niet mindere mate echter dt het belang der gemeenten reigd door de nieuw toegevoeg- alinea's aan artikel 28. rt. 28b dat aan de gemeenten verplichting oplegt om binnen bepaalden termijn te beschik- op een verzoek om vergun- voor den aanleg van straten, ;rt feitelpk de rollen geheel om. "ooral ook de bepaling in dit ar- a dat het ontbreken van een' uitbreidingsplan geen grond is voor afwijzing van het verzoek, maakt de voorgestelde regeling uiterst be denkelijk. Het wil hen voorkomen dat de vraag of eenig terrein binnen het gemeentelijk grondgebied voor be bouwing rijp is, met kennis van zaken alleen door den gemeente raad kan worden beantwoord en voor liooger beroep geen gelegen heid moet worden gegeven. Het meest ingrijpende in deze keten met het algemeen belang strijdige artikelen achten adressan ten art. 28d. Zij komen er tegen op, dat niet alleen voor elke nieuwe straat, ook wanneer deze na een eventueele beslissing der Kroon tegen de inzichten van de gemeente in wordt aangelegd, maar ook voor elke bestaande straat in eenigen uithoek van de gemeente, de ge meente aansluiting zal moeten verleenen aan de rioleering, aan de leidingen van gasfabriek, water leiding, telefoon en electrisch be drijf, en voor kleinere gemeenten waterafvoer, rioleering en verlich ting, wil zij geen gevaar loopen zich voor den burgerlijken rechter gedaagd te zien de gemeente zal ook waar van geen werkelijk al gemeene behoefte sprake is, tot het aanleggen van dergelijke lei dingen over aanmerkelijken afstand in buitenwegen en naar de verste uithoeken gedwo.ngen kunnen wor den. In die bepalingen zien de bestu ren een machtstoekenning aan el- ken grondspeculant, om landerjjen in den omtrek van een gemeente tot bouwgrond te bestemmen en de gemeente als het ware te dwin gen tot politiezorg, het verstrekken van onderwijs en wat dies meer zij, ten behoeve van in uithoeken der gemeente aanstaande woonach tigen. Tegenover al deze bepalingen in het belang der particuliere grond eigenaren wordt geenerlei tegen wicht gegeven aan de gemeente, ter voorkoming van het brengen van noodeloos groote geldelijke of fers voor het verkrijgen van een deugdelyken gemeente-aanleg. Een bezwaar van adressanten is ook, dat, terwijl het wetsont werp de gemeente door de ver plichting tot het vestigen van een bouwverbod aanhoudend genood zaakt tot onteigening, geenerlei voorstellen worden gedaan om de waardebepaling van het te ontei genen goed beter teregelen. Ook wordt gewezen op het ontbreken in het ontwerp van voorschriften, welke de gemeente zekerheid verschaffen, dat bij het bepalen van schadevergoeding re kening wordt gehouden met voor- deelen, welke uit de handelingen van de gemeente voor eigenaars kunnen voortvloeien. Evenmin is mogelijk gemaakt de kosten te ver halen op eigenaars, die meer be voordeeld dan benadeeld worden. Zij verzoeken de Kamer met aan drang aan de regeering in over weging te geven om, voorgelicht door locale besturen hier te lande een meer volledig stel bepalingen te ontwerpen, zooals de buitenland- sche wetgeving op dit gebied met locale toestanden rekening houdt. Een treurig oDgeluk heeft plaats gegrepen op de Spree, bij Köpenick, dat aan acht personen het leven heeft gekost. De roeiboot die door de sleep in den grond gevaren werd was bezet met 19 personen. Elf drenkeliugen heeft men kunnen redden. lederen dag worden de arbeiders van de Spindlersche fabriek aan den overkant van de rivier in een 15 tal roeibooten overgevaren. De veronge lukte boot werd geroeid door een 40 jarigen zeer voorzichtigen arbeider. Het vaartuigje was ongeveer in het midden van den stroom, toen de sleepboot „Faul" met een groote aak er achter, om de scherpe bocht, die do rivier daar maakt, zichtbaar werd. De stuurman van de sleepboot wij zigde den koers, maar de aak bleef niet in het vaarwater en liep recht op het roeibootje aan, dat niet meer door den roeier bestuurd kon worden daar de verschrikte inzittenden van hun banken opsprongen. De stoomboot gleed rakelings langs het vaartuigje en de voorsteven van de aak drukte het onder water. Het verschrikkelijke gegil der drenkelingen werd op beide oevers gehoord. Do redders slaagden erin elf menschen uit de rivier te visschen, doch na weinige minuten waren er geen drenkelingen meer te zien en het dreggen heeft ook geen verder resultaat gehad. Het bericht van de ramp was spoe dig bekend en aan de oevers verdron gen zich de wanhopige familieleden der slachtoffers. Een oude vrouw zwiert langs den waterkant half waanzinnig van smart, daar haar beide dochters zich naar men zei in het verongelukte bootje bevonden hadden, een gerucht, dat later bevestigd werd. In den loop van den dag heeft men verscheidene lijken gevonden. De kapitein en de stuur man van de sleepboot zijn in hech tenis genomen. Dostjds hebben we melding ge maakt van de stagnatie die do trei- nou van en naar Amsterdam onder vinden door te moeten stoppen aan het station Nieuwersluis. Dit stoprecht vloeit voort uit een in December 1842 gesloten contract tussch. n de toenmalige Rijnspoorweg maatschappij en een zekere mijnheer Doude van Troostwijk. Lator is de Rijnsijoor overgenomen door de Staatsspoor die het stoprecht evenzeer moest eerbiedigen. In den tijd toen het contract werd gedoter, was dat stoppen niet zoo bezwaarlijk, omdat toen het spoorweg wezen nog op zeer bescheiden voet was ingerieht en men een ontwikke ling als waarop dit verkeer nu staat, niet noeft voorzien. Maar het verkeer breidde zich uit en toen werd langzamerhand het be zwarende van dat stoprecht gevoeld. Tot tweemaal toe heeft men ge tracht door middel eener gerechtelijke uitspraak aan dat meer en meer be zwarende te ontkomen, doch telkens werd het stoprecht erkend. Thans heeft de tegenwoordige eige naar, een kleinzoon, van denzelfden naam zich bereid verklaard het con tract te wijzigen, zoo dat er van de 97 treinen die per dag passeeren, in plaats van alle, er hoogstens 40 zul len stoppen. En daarvoor stelde de regeering voor, den heer Doude van Troostwijk een schadevergoeding te geven van een ton gouds. Zegge honderdduizend gulden. Van eene vergoeding van schade kan er weliswaar geen sprake zijn, omdat er geen schade veroorzaakt is, en het is dan ook meer een afkoop- recht. En daarover hebben verschil lende wetgeleerden in de Kamer me nig hartig wooid gesproken, doch met geen ander gevolg dan dat de Kamer er voor het meerendeel lijdelijk in berusten moest om het hooge bedrag te voteeren ten einde tot een beteren toestand te komen. Er bestaan plannen te Vlissin- gen een station voor draadlooze tele grafie op te richten. Naar men ver neemt heeft de administratie der pos terijen en telegrafie haar oog laten vallen op den voormaligen gevangen toren, die met zijn groot platvorm uiterst geschikt voor dat doel zou zijn. De bedoeling zou zjjn het proef station van Hoek van Holland, dat minder aan de verwachtingen voldoet, naar Vlissingen over te brengen. Be doelde gevangentoren is door het de partement van Oorlog aan de gemecu-

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1914 | | pagina 1