tymm M mx Ie n. >k iphig-MijR Buitenland. Binnenland. Geldzorgen. BRESKENSCHE COURANT. l.e, !os IZ feni - Abonnement per 8 maanden 0.50, franco per post 0.55, voor België ƒ0.75 en 1 dollar i 3 kwartalen bij vooruitbetaling voor Amerika. Abonnementen worden mede aangenomen bp boekhandelaren en brievengaarders. Ufo 1906. Woensdag 25 Sleurt 1914. 23c Jaargang. Advertentiën van 15 regels 25 cents, elke gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag en Vrijdagmiddag te twee ure. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag;- en Vrijdagavond bij den uitgever C. DIFXEMIW te Breskens. ie Daaimede heeft de regeering ten jeerste te kampen en om aan de kruit voortvloeiende moeilijkhe den te ontkomen, heeft de minis- van financiën verschillende voorstellen ingediend. Men kan weten dat eerstens ecne rijks inkomstenbelasting aan (iet oordeel der volksvertegenwoor [iliging wordt onderworpen, doch deze niet tijdig gereed kan zijn, zal alvast boven de 10 op- anten, die reeds geheven worden op de bedrijfs- en de vermogens- lelasting, nog 10 opcenten wor den gelegd. Maar de minister heeft boven dien in het voorstel betreffende die vermogensbelasting eene wijziging ;ebracht, waarover bij voorbaat in de Eerste Kamer het hoofd reeds is geschud, hoewel wat ten on rechte. De minister acht het namelijk wenschelijk, dat het onroerend goed naar de verkoopwaarde wordt igei aangegeven, zoodat krijgt hij -re igijn zin de waarde van het Wf vermogen voortaan niet meer voor gebouwde en ongebouwde eigen dommen op respectievelijk het am vijftienvoud en twintigvoud van de belastbare opbrengst zal wor den bepaald. Dat dit een veran dering van beteekenis is, die in bepaalde gevallen een aanmerke lijke verzwaring van den belasting druk kan ten gevolge hebben, bleek ten duidelijkste uit voor beelden, door den minister zelf gegeven. ,„Ik zag in de praktik, - aldus minister Bertling dat imen menschen met ƒ70.000 of 80.000 vermogen niet in de ver mogensbelasting konden worden aangeslagen tengevolge van de lage schatting van de onroerende goe deren. Ik heb zelf waargenomen, hoe iemand, die voor een vermo gen van ƒ50.000 was aangesla gen geweest, buiten de vermogens belasting viel, zoodra hij daarvoor onroerend goed gekocht had". Als men bedenkt, dat andere feeds in de vermogensbelasting borden aangeslagen, als de waarde tan hun vermogen ƒ13.000 be draagt (een grenscijfer dat in de nieuwe aanvullingsbelasting door ƒ16.000 zal worden vervangen), zal men bezwaarlik kunnen ont kennen, dat in gevallen, als door den minister genoemd, inderdaad tegen verzwaring van den belas tingdruk op deze wijze bitter wei nig te zeggen valt. Maar sommige senatoren moe ten van deze gansclie wijziging niets hebben en een hunner dreigt zelfs dat hij tegen de gansche wet zou stemmen als de minister bleef bij zijn voornemen om de onroerende goederen te belasten naar hunne verkoopwaarde. Niet geringer is de vrees die bij verschillende Eerste Kamerleden bestaat voor verhooging van de di recte belastingen. Maar de minister heeft veel noo- dig en geeft daarvan eene heele berekening. Daaruit blijkt, dat de minister de gewone ontvangsten over 1915 begroot op ƒ234.858.800, en de gewone uitgaven na aftrek van „de besparingen", en met inbegrip van de ouderdomsrenten volgens artt. 369 en 370 der invaliditeits wet op ƒ245.490.679. Dit be drag is te vermeerderen met 3.900.000 voor ouderdomsrenten (ontwerp-Treub) en 6 millioen wegens de uitgaven van de ont werpen invaliditeits en ziektewet. Maakt alles bijeen ƒ255.390.679. Er zal dus, volgens deze bereke ning, zijn te voorzien in een te kort van ƒ20.531.879. De minister wenscht ter dekking var dat tekort te bestemmen de inkomsten van den suiker pot (het bedrag dat de accijns op gedistilleerd meer opbrengt dan ƒ25.200.000), geschat op ƒ3.6 millioen. De opcenten op bedrijfs- en vermogensbelasting over de maan den Januari tot en met April 2.085.000. De verhooging van den bierac cijns wordt geschat op 1.4 milli oen gulden, terwijl uit de wijzi ging en uitbreiding van de suc cessiebelasting geschat wordt vier millioen op te brengen. Uit de verhooging van de zegel belasting zal éen millioen en uit tabaksbelasting twee millioen gul een worden gehaald. In hoofdzaak zal deze tabaks belasting neerkomen op de sigaren die de minister als een genotmid del zwaar wil belasten. De „Nieuwe Gazet" meldt, dat Dins dagavond om elf uur in het station van Dolhain (Belg. Limburg) oen ern stig spoorwegongeluk plaats had, dat het 1 wen kostte aan een conducteur. Het blad deelt hierover de volgende bijzonderheden mede Een goederentrein kwam om 10 uren 50 het station binnengereden, toen plotseling e*nige wagrons uit de rails sprongeu. Daar do machinist on mogelijk kon stoppen, botsten de wag gons voort en toen eindelijk de trtin stilstond, bevonden zich verscheidere waggons dwars over het naburig spoor Ongelukkigerwijze naderde op dit spoor juist de sneltrein Oostend Weenen. De machinist en de stoker van den goederentrein poogden hun collega's van den sneltrein op het ge vaar te wijzen, doch het was reeds te laat. D zen konden niet meer stop pen en een schrikkelijke botsing ba 1 plaats. De waggons, die op het spoor stonden, werden tot splinters verbrij zeld. De stukken vlogon verscheiden meters ver en bedekten al de sporen- van het station. De reizigers van den sneltrein, die door de schokken door elkander ge worpen werden, vei moedden dat do ramp schrikkelijk moest geweest zijn en vertoonden zich weldra aan de vonsters of stegen uit eu liepon in het station heen en weer. Het sta- tionpersoneel snelde toe en geholpen door eenige mannen, verleenden zij de eerste hulp Het duurde niet lang of tusschen de veibrijzelde waggons vond men een l\jk van een conducteur. Deze bevond zich in een der ontspoorde waggons en had den tijd niet meer uit zijn wachthuisje te springen, eer de exprest.rein genaderd was. Zijn waggon werd als een kaartenhuisje ineengedrukt. De conducteur werd geheel vermorzeld eu op slag gedood. Intusschen was een dokter gebaald om de gekwetste reizigers van den sneltrein te verzorgen. Verscheidenen dezer hadden min of meer kneuzin gen bekomen aan het hoofd of aan de beenen. Na verzorging brachten zij den nacht door in hun compartiment. Gelijk men wel donken kan, heeft dit ongeluk een algemeene verwarring veroorzaakt in den spoorwegdienst. De verzuchtingen over de dreigend hooge waterstand van do Maas hou den nog maar steeds aan. Dreigend staat ze aan de grenzen en kan elk oegenblik een inval doen. Als de wach ters niet oplettend zijn, volgt er stel lig een overrompeling en onweerstaan baar in haar vaart komt ze, gelijk een hollend paard, de dammen verbrekend, die den toegang tot haar aloud gebied trachten te versperren. En dan Dan zal er geklaag en gejammer zijn. Van de boorden der Maas tot in het hart je van Noord Brabant. Waar land wa«, daar zal water zijn, waar de hoop van den landman stond te groe nen, daar zal de stroom den akker omwoelen of glad scheren en met kom mer in hut hait zal de boer staren naar de plaats waar hij gezaaid heeft. Aan den Overlaat is met verbazing wekkende kracht gearbeid. De Waaldijk te Hien is zoo slecht, dat Zaterdag eeu ploeg van 50 arbei ders aan het werk is getrokken om hem te herstellen. Op de steenfabriek te Druten heb ben de werklieden hunne woningen moeten verlaten. Over oen lengte van meer dan vier duizend meters heeft men daar een dam opgeworpen van plankeu en zo den. En 't weer was Vrijdag buiig. Koude regenvlagen schenen met de Maas samen te spanueu om het werk o imogelijk te maken Nergens de miuote oeschuiting. Regen en wind uit de eerste hand. Toch ging de str(jd door, eeu strijd om 't bestaan voor velen. Tot hiertoe bleef het gevaar ge keerd. Hoe zal het morgen z()n Wel roepen de torenklokkon uit de omliggende dorpen herhaaldelijk om hulp En Linden, Beers, Öassel, Cuyck, Escharen en zelfs Haps geven gehoor aau die stem. Toch komen er nog steeds handen te kort, want de be dreigde punten zijn vele én 't werk moeilijk. Wie dat work niet met ei gen oogen gezien heeft, kan zich geen denkbeeld vormen, van den arbeid, die daar gevorderd wordt. Hoeden af voor de leiders van dien arbeid, die met taaie volharding, trots weer en wind, den strijd tegeu den machtigen stroom volhouden tot het uiterste dag en nacht. Moge hun moeite en opoffering niet vergeefs zijn. Wanneer men de hoofdverbindings wegen tusschen Oss en den Maaskant passeert, namelijk de Oyonsche Lither en Haremche wegen, krijgt men den indruk, dat het er voor de landbou wers treurig begiat uit te zien. Zoo ver hot oog reikt, staat alles onder water. Nauwelijks is het land en de polder droog van de vorige overstrooming der Beersche Maas, of opnieuw wordt deze streek geteisterd door het binnen water, dat zoowel het bouw- als het weiland verzuurt, en den landbouwer belet met zfin zoo hoog noodige voor jaarswerkzaamheden aan te vangen. De laatste berichten luiden iets gun stiger, daar een val van het water is genoteerd. De basculebrug tusschen Pavil joensgracht en Spinozastraat te 's Graveuhage iu reparatie zijnde, was van gemeentewege een overzetpontja in dienst gesteld, dat gratis de voet gangers van den eenen kant van den eenen kant van de gracht naar den anderen vervoerde. Volgens miwu-

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1914 | | pagina 1