tymm
lmm~ cit ÈbmUntxMab
s.
bOOf
H&Ü lijft
>taan6f;eu.
Jr
[et Ambtenarenstelsel.
Buitenland.
)Z6
ll,
■mtr
hem
>og)
)Q
op
Abonnement per 3 maanden 0.50, franco
post ƒ0.55, voor België ƒ0.75 en 1 dollar
3 kwartalen bp vooruitbetaling voor Amerika.
191 Abonnementen worden mede aangenomen bp
yjiekhandelaren en brievengaarders.
8c
1863.
Woensdag 22 October 1913.
23e Jaargang;.
Advertentiën van 15 regels 25 cents, elke
gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar
plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag
en Vriidagmiddag te twee ure.
Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bp den uitgever C. DIELEHM te Breskeng.
rn
vu
.46
.58
ge
Het weekblad „Vooruit" heeft
begrooting van het departement
n landbouw, handel en nijver
s«i id eens nagesnuffeld en kon niet
tkomen aan den indruk dat bij
en departement zoo'n reusach-
va.: ie uitbreiding van de ambtenarij
"e° eats vindt als bij dit ministerie,
jla Inspectiën, voor slechts enkele
Din ren ingesteld, zijn uitgedijd tot
ach ju omvang, die wel voor goed
an de eventueele instelling van
'n^ an nieuw departement zal doen
aa schrikken. De post reis en
erblijfkosten stijgt elk jaar met
aizenden guldens. Vergaderkos-
an van alle mogelijke raden wol
len elk jaar verhoogd, alsof de
igebrachte belastingpenningen
een waarde hadden. Nauwelijks
een inspecteur een jaar in functie,
wWtr zijn een of meer adjunct-
ispecteurs noodig. Spoedig blijkt
- de ambtenaren zorgen er wel
loov dat voor éen of ander
in#iiderdeel een nieuwe inspectie
noodig is en een volgende begroo-
flg prijkt al heel gauw met een
ienlijken post voor de nieuw
itgevonden staatsbemoeiing.
Het wordt hoog tijd dat aan de
raucratische uitbreiding paal en
:rk wordt gesteld.
Voor reis- en verblijfkosten is
5000 meer aangevraagd voor
m ander doel dan, naar aan de
Visscherij Courant wordt medege
ld, de reiskosten te kunnen ver-
ij goeden van den inspecteur der vis
scherijen, wiens standplaats Am
sterdam is, doch naar Den Haag
verhuisde omdat hij daar liever
ffo«nt, en thans in bureautijd el-
kendag heen en weer reist en
°°k eiken dag reiskosten decla
reert.
Voor de Zuiderzeevisscherijraad
wordt 1000 meer gevraagd. En
waarvoor? Men weet het niet. Im-
«rs, deze raad hield niet eens
te voorgeschreven getal vergade
ringen, hetwelk op slechts vier is
bepaald. En toch wordt zooveel
toeer gevraagd als boven gezegd.
Over de visscherij-inspectie, die
'ijna honderdduizend gulden kost,
8 men zoo onvoldaan, dat eertijds
vurige voorstanders der Vissche-
h.pvet er op aangedrongen hebben
bet ding maar spoedig geheel op
|fe doeken.
Voor de ansjovischinspectie geeft
men ƒ1000 uit. Het instituut
voldoet zoo uitnemend, dat de
meeste deelnemers zich terugtrek
ken en de vereeniging waarschijn
lijk geheel verdwijnt.
Maar nu het ergste.
Ter bevordering der visscherij
en voor het uitzetten van jonge
visch voor de binnenvisscherij, ge
ven we 27000 uit. De jonge
visch trekt van af Augustus tot
October van de Zuiderzee onze ri
vieren op.
Als men nu leest dat een vis-
scher voor de haven van Blokzijl
in éen dag 600 pond jonge visch
is gevangen, en voor dit schandaal
ƒ27000 aan belastingpenningen
wordt opgeofferd, dan is 't niets
te veel gezegd dat men ongehoord
duur uit is.
Schatten worden uitgegeven voor
de instandhouding der vischsoor-
ten. Aan roofvisschers als de
Volendammers en anderen staat
men toe, dat zij jaarlijks honder
den millioenen zeer kleine visch-
jes en heele klompen £hsjovisch-
broed vernielen met hun moord
kuilen. Tegen de volkomen ver
nieling van den vischstand treft
men geen enkelen afdoenden maat
regel en de motie-Duijmaer van
Twist, het vorig jaar in de Tweede
Kamer aangenomen en bedoelende
den aanvoer van nest verbiedend,
is nog altijd in handen van visch-
autoriteiten ter overweging.
Behoeft 't te verwonderen dat
niemand met de staatsbemoeienis
ten dezen tevreden is
Verder gaande treft men nog
een post aan van ƒ6500 voor on
derzoekingen, reizen, subsidiën en
verdere uitgaven in het belang van
den handel. Het zou werkelijk de
moeite loonen om eens na te gaan
welk belang de handel in al deze
uitgaven stelt. Ze zijn dan ook
voor een groot deel volkomen on
belangrijk.
Een der laatste uitgaven is een
rapport over verkoop van Neder-
landsche garnalen in het buiten
land. Dit geschrift is geheel on
belangrijk, heeft niet de minste
waarde en elke halve cent aan
dezen arbeid uitgegeven, is nut
teloos besteed.
Er zouden op deze begrooting
nog meerdere posten zyn aan te
halen van welker nut geen enkel
man van de praktijk iets begrijpt.
Aan minister Treub is thans de
taak opgelegd ook als beschermer
der belaetingpenningen op te tre
den.
Een nieuwe groote ramp lineft
de Duitsche luchtscheepvaart getroffen.
Was het uog voor korten tijd de
trots "an graaf Z'ppelin, dat bij de
rampen van volgens zijn systeem ge-
constrjeerde luchtschepen bijna geen
metjschenlevens te betreuren waren,
de ondergang van het marine-lucht
schip bij Helgoland mtakte aaD deze
illusie een einde.
Even na achten 's ochtends werd
het schip uit de loods gehaald. Het
steeg, nadat, alle deelen, vooral ook
de motoren, nauwkeurig beproefd wa
ren, en nadat een ontstekingsinrich
ting in het achterste schuitje verwis
seld was, om 10 uur 16 in den och
tend op. Het bereikte spoedig een
hoogte van ongeveer 200 M. Om 10
uur 19 namen betrouwbare meuschen
waar, dat in het eerste derde gedeelte
van het voorste motoren-schuitje, tus-
schen schuitje en omhulsel pen vlatn-
menpluim uitsloeg, die eerst het v tor
schip tot aan den voorsteven in brand
stak.
De vlammen verspreidden zich snel
naar achteren toe en vernielden het
buitenste omhulsel. Et>n kort oogr-.c-
hlik waren de achterste gascellen nog
onbeschadigd te zien, toen werden
ook die door de vlammen, aangetast.
In ten hoogste twee tot drie secon
den stond het geheele schip in vlam
en 'hoorde men een ontploffing op een
afstand van ongeveer 700 M. Tegelij
kertijd daalde het, luchtschip en viel,
eerst waterpas, daarna langzaam met
den voorsteven naar beneden over
hellend, tot op 4:0 M van den grond.
Hier had een tweede ontploffing plaats,
die, naar men uit den zwarten rook
kon opmaken, vermoedelijk van ben
zine afkomstig waR. Bij het neer
vallen op den grond volgde een der
de, maar zwakkere ontploffing. Het
geraamte stortte ineen.
De manschappen van de marine-
luchtschipafdeeling vonr het bedienen
van de touwen, snelden in den loop
pas naar de plaats van het ongeluk,
die ongeveer 700 M. ver, aan den groo-
ten weg van Rudow lag. Hier waren
reeds manschappen van een af leoling
geniesoldaten, die in de buurt eene
oefening hield, aangekomen. Met de
zen samen begon men de berging.
Geneeskundig personeel, zieken
auto's en do brandweer waren spoe
dig ter plaatse.
Van de menschen in het luchtschip
werden twee man, builen de over
blijfselen gevonden. Alle overige 25
man aan boord, die gaandeweg wer
den gevonden, gaven geene teekenen
van leven meor. Van de drie over
levenden stierf or een op de plaats
van her, ongeluk, de tweede tijdens
zijne overbrenging naar het zieken
huis, terwijl de derde, een luitenant,
later aan de bokomon gevaarlijke
brandwonden is bezweken.
De meeste dooden hadden ernstige
kwetsuren aan den romp en de wer
velkolom en de schedelbreuken zijn
dus vermoedelijk bij den schok op
den grond omgekomen.
De plaats van het ongeluk is dade
lijk door militaiaren afgezet en be
waakt. Uit de waarnemingen tot dus
ver gedaan, valt voorioopig op te ma
ken, dat de oorzaak van het ongeluk
gezocht moet worden in een ontbran
ding, die niet in het inwendige van
bet luchtschip, maar in of boven het
voorste schuitje met de motoren ont
staan is.
Vorige week is in de Belgische 2e
Kamer de behandeling van de nieuwe
schoolwet, aangevangen.
Het doel en de strekking is, dat in
de eerste plaats de leerplicht en de
kosetloosheid van het lager onderwijs
wordt gehuldigd, in de tweede plaats
de jaarwedden verbetert en een alge
meen geneeskundig toezicht op de
leerlingen invoert.
De hoofdbedoeling is de leerplicht
te doen gepaard gaan met de werke
lijke vrije keuze der school. Men heeft
beweerd, dat er in België duizenden
kinderen zijn die geen onderwijs ge
nieten, die de school niet bezoeken.
Dat is een dwaling. De kinderen,
die naar de school tunnen gaan, gaan
er in ons land naar toe. De statistie
ken bewijzen zulks. Er zijn in ons
land 765.000 kindereD, die den ouder
dom bereikt hebben voor het school
bezoek. Daarvan gaan er 754.000
naar de school.
Van de 20000 kinderen dio niet
naar een school gaan, zijn er natuur
lijk velen die door lichaamsgebreken
verhinderd zijn, terwijl weer anderen
huisonderriht ontvangen.
Bij de leerplicht moet worden be
paald de duur van den schooltijd, het
regelmatig schoolgaan en eindelijk de
bekrachtiging om de wette doen eer
biedigen.
In DuitschlaDd en in Engeland is
het schoolgaan verplicht tot op 14-
jarigen leeftijd in Frankrijk, in Ne
derland en in het Groot-Hertogdom,
tot op lSjarigen leeftijd. Deze duur
wordt echter met een jaar verminderd
voor de leerlingen, die op dezen leef
tijd blijk geven van de vereischte
kennis.
Van deze bedoelingen gaat het ODt-
werp uit, en wij vragen dat de Ka
mer den leorplicht zou huldigen tot
op 14-j^figen leeftijd, tenzij verlof
wordt gegeven om de school te ver
laten op 18-jarigen leeftijd, wanneer
de betrokken leerling het bewijs van
bekwaamheid bezit.
De Kamer zal ook moeten bepalen