tymm lmm~ cit ÈbmUntxMab s. bOOf H&Ü lijft >taan6f;eu. Jr [et Ambtenarenstelsel. Buitenland. )Z6 ll, ■mtr hem >og) )Q op Abonnement per 3 maanden 0.50, franco post ƒ0.55, voor België ƒ0.75 en 1 dollar 3 kwartalen bp vooruitbetaling voor Amerika. 191 Abonnementen worden mede aangenomen bp yjiekhandelaren en brievengaarders. 8c 1863. Woensdag 22 October 1913. 23e Jaargang;. Advertentiën van 15 regels 25 cents, elke gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag en Vriidagmiddag te twee ure. Dit blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond bp den uitgever C. DIELEHM te Breskeng. rn vu .46 .58 ge Het weekblad „Vooruit" heeft begrooting van het departement n landbouw, handel en nijver s«i id eens nagesnuffeld en kon niet tkomen aan den indruk dat bij en departement zoo'n reusach- va.: ie uitbreiding van de ambtenarij "e° eats vindt als bij dit ministerie, jla Inspectiën, voor slechts enkele Din ren ingesteld, zijn uitgedijd tot ach ju omvang, die wel voor goed an de eventueele instelling van 'n^ an nieuw departement zal doen aa schrikken. De post reis en erblijfkosten stijgt elk jaar met aizenden guldens. Vergaderkos- an van alle mogelijke raden wol len elk jaar verhoogd, alsof de igebrachte belastingpenningen een waarde hadden. Nauwelijks een inspecteur een jaar in functie, wWtr zijn een of meer adjunct- ispecteurs noodig. Spoedig blijkt - de ambtenaren zorgen er wel loov dat voor éen of ander in#iiderdeel een nieuwe inspectie noodig is en een volgende begroo- flg prijkt al heel gauw met een ienlijken post voor de nieuw itgevonden staatsbemoeiing. Het wordt hoog tijd dat aan de raucratische uitbreiding paal en :rk wordt gesteld. Voor reis- en verblijfkosten is 5000 meer aangevraagd voor m ander doel dan, naar aan de Visscherij Courant wordt medege ld, de reiskosten te kunnen ver- ij goeden van den inspecteur der vis scherijen, wiens standplaats Am sterdam is, doch naar Den Haag verhuisde omdat hij daar liever ffo«nt, en thans in bureautijd el- kendag heen en weer reist en °°k eiken dag reiskosten decla reert. Voor de Zuiderzeevisscherijraad wordt 1000 meer gevraagd. En waarvoor? Men weet het niet. Im- «rs, deze raad hield niet eens te voorgeschreven getal vergade ringen, hetwelk op slechts vier is bepaald. En toch wordt zooveel toeer gevraagd als boven gezegd. Over de visscherij-inspectie, die 'ijna honderdduizend gulden kost, 8 men zoo onvoldaan, dat eertijds vurige voorstanders der Vissche- h.pvet er op aangedrongen hebben bet ding maar spoedig geheel op |fe doeken. Voor de ansjovischinspectie geeft men ƒ1000 uit. Het instituut voldoet zoo uitnemend, dat de meeste deelnemers zich terugtrek ken en de vereeniging waarschijn lijk geheel verdwijnt. Maar nu het ergste. Ter bevordering der visscherij en voor het uitzetten van jonge visch voor de binnenvisscherij, ge ven we 27000 uit. De jonge visch trekt van af Augustus tot October van de Zuiderzee onze ri vieren op. Als men nu leest dat een vis- scher voor de haven van Blokzijl in éen dag 600 pond jonge visch is gevangen, en voor dit schandaal ƒ27000 aan belastingpenningen wordt opgeofferd, dan is 't niets te veel gezegd dat men ongehoord duur uit is. Schatten worden uitgegeven voor de instandhouding der vischsoor- ten. Aan roofvisschers als de Volendammers en anderen staat men toe, dat zij jaarlijks honder den millioenen zeer kleine visch- jes en heele klompen £hsjovisch- broed vernielen met hun moord kuilen. Tegen de volkomen ver nieling van den vischstand treft men geen enkelen afdoenden maat regel en de motie-Duijmaer van Twist, het vorig jaar in de Tweede Kamer aangenomen en bedoelende den aanvoer van nest verbiedend, is nog altijd in handen van visch- autoriteiten ter overweging. Behoeft 't te verwonderen dat niemand met de staatsbemoeienis ten dezen tevreden is Verder gaande treft men nog een post aan van ƒ6500 voor on derzoekingen, reizen, subsidiën en verdere uitgaven in het belang van den handel. Het zou werkelijk de moeite loonen om eens na te gaan welk belang de handel in al deze uitgaven stelt. Ze zijn dan ook voor een groot deel volkomen on belangrijk. Een der laatste uitgaven is een rapport over verkoop van Neder- landsche garnalen in het buiten land. Dit geschrift is geheel on belangrijk, heeft niet de minste waarde en elke halve cent aan dezen arbeid uitgegeven, is nut teloos besteed. Er zouden op deze begrooting nog meerdere posten zyn aan te halen van welker nut geen enkel man van de praktijk iets begrijpt. Aan minister Treub is thans de taak opgelegd ook als beschermer der belaetingpenningen op te tre den. Een nieuwe groote ramp lineft de Duitsche luchtscheepvaart getroffen. Was het uog voor korten tijd de trots "an graaf Z'ppelin, dat bij de rampen van volgens zijn systeem ge- constrjeerde luchtschepen bijna geen metjschenlevens te betreuren waren, de ondergang van het marine-lucht schip bij Helgoland mtakte aaD deze illusie een einde. Even na achten 's ochtends werd het schip uit de loods gehaald. Het steeg, nadat, alle deelen, vooral ook de motoren, nauwkeurig beproefd wa ren, en nadat een ontstekingsinrich ting in het achterste schuitje verwis seld was, om 10 uur 16 in den och tend op. Het bereikte spoedig een hoogte van ongeveer 200 M. Om 10 uur 19 namen betrouwbare meuschen waar, dat in het eerste derde gedeelte van het voorste motoren-schuitje, tus- schen schuitje en omhulsel pen vlatn- menpluim uitsloeg, die eerst het v tor schip tot aan den voorsteven in brand stak. De vlammen verspreidden zich snel naar achteren toe en vernielden het buitenste omhulsel. Et>n kort oogr-.c- hlik waren de achterste gascellen nog onbeschadigd te zien, toen werden ook die door de vlammen, aangetast. In ten hoogste twee tot drie secon den stond het geheele schip in vlam en 'hoorde men een ontploffing op een afstand van ongeveer 700 M. Tegelij kertijd daalde het, luchtschip en viel, eerst waterpas, daarna langzaam met den voorsteven naar beneden over hellend, tot op 4:0 M van den grond. Hier had een tweede ontploffing plaats, die, naar men uit den zwarten rook kon opmaken, vermoedelijk van ben zine afkomstig waR. Bij het neer vallen op den grond volgde een der de, maar zwakkere ontploffing. Het geraamte stortte ineen. De manschappen van de marine- luchtschipafdeeling vonr het bedienen van de touwen, snelden in den loop pas naar de plaats van het ongeluk, die ongeveer 700 M. ver, aan den groo- ten weg van Rudow lag. Hier waren reeds manschappen van een af leoling geniesoldaten, die in de buurt eene oefening hield, aangekomen. Met de zen samen begon men de berging. Geneeskundig personeel, zieken auto's en do brandweer waren spoe dig ter plaatse. Van de menschen in het luchtschip werden twee man, builen de over blijfselen gevonden. Alle overige 25 man aan boord, die gaandeweg wer den gevonden, gaven geene teekenen van leven meor. Van de drie over levenden stierf or een op de plaats van her, ongeluk, de tweede tijdens zijne overbrenging naar het zieken huis, terwijl de derde, een luitenant, later aan de bokomon gevaarlijke brandwonden is bezweken. De meeste dooden hadden ernstige kwetsuren aan den romp en de wer velkolom en de schedelbreuken zijn dus vermoedelijk bij den schok op den grond omgekomen. De plaats van het ongeluk is dade lijk door militaiaren afgezet en be waakt. Uit de waarnemingen tot dus ver gedaan, valt voorioopig op te ma ken, dat de oorzaak van het ongeluk gezocht moet worden in een ontbran ding, die niet in het inwendige van bet luchtschip, maar in of boven het voorste schuitje met de motoren ont staan is. Vorige week is in de Belgische 2e Kamer de behandeling van de nieuwe schoolwet, aangevangen. Het doel en de strekking is, dat in de eerste plaats de leerplicht en de kosetloosheid van het lager onderwijs wordt gehuldigd, in de tweede plaats de jaarwedden verbetert en een alge meen geneeskundig toezicht op de leerlingen invoert. De hoofdbedoeling is de leerplicht te doen gepaard gaan met de werke lijke vrije keuze der school. Men heeft beweerd, dat er in België duizenden kinderen zijn die geen onderwijs ge nieten, die de school niet bezoeken. Dat is een dwaling. De kinderen, die naar de school tunnen gaan, gaan er in ons land naar toe. De statistie ken bewijzen zulks. Er zijn in ons land 765.000 kindereD, die den ouder dom bereikt hebben voor het school bezoek. Daarvan gaan er 754.000 naar de school. Van de 20000 kinderen dio niet naar een school gaan, zijn er natuur lijk velen die door lichaamsgebreken verhinderd zijn, terwijl weer anderen huisonderriht ontvangen. Bij de leerplicht moet worden be paald de duur van den schooltijd, het regelmatig schoolgaan en eindelijk de bekrachtiging om de wette doen eer biedigen. In DuitschlaDd en in Engeland is het schoolgaan verplicht tot op 14- jarigen leeftijd in Frankrijk, in Ne derland en in het Groot-Hertogdom, tot op lSjarigen leeftijd. Deze duur wordt echter met een jaar verminderd voor de leerlingen, die op dezen leef tijd blijk geven van de vereischte kennis. Van deze bedoelingen gaat het ODt- werp uit, en wij vragen dat de Ka mer den leorplicht zou huldigen tot op 14-j^figen leeftijd, tenzij verlof wordt gegeven om de school te ver laten op 18-jarigen leeftijd, wanneer de betrokken leerling het bewijs van bekwaamheid bezit. De Kamer zal ook moeten bepalen

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1913 | | pagina 1