m I%mm f <)S>' en MbuxUnüóUb mt o.-^ïiunibcrcii. Buitenland. Binnenland. BRESKENSCHE COURANT Abonnement per 3 maanden 0.50, franco „er post ƒ0.55, voor België ƒ0.75 en 1 dollar ,3 kwartalen bij vooruitbetaling voor Amerika. Aleinnementen worden mede aangt nomen bij boekhandelaren en brievengaarders. lo 1814. Woensdag 30 April 1913. 23e Jaarg-angr- Advertentiön van 15 regels 25 cents, elke gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief. Advertentiön worden ingewacht tot Dinsdag en Vrijdagmiddag te twee ure. Ï5i l)it blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vijdagavond bij den uitgever 0. DIKLEM1N te Kreskeus. Opnieuw H een Duitrch vlier tuig in frankrijk geland. Bij Arracourt on weer 5 K.M. van de grens daalde iet neder en stegen twt-e officieren uniform uit. Beiden verklaarden, dat zij op hun vlucht van Darmstadt naar Metz ver dwaald waren door den mist. Bij Disuze bemerkten zij boven Fransch grondgebied te hebben gevlogen, ech ter eerst na hun landing en na be woners der streek gesproken te heb ben. De onderprefect van Lunéville heeft j route van het vliegtuig nagegaan. Fransche officieren-vliegers die naar (plaats der landing werden afge- nariligd, hebben uitgemaakt dat de neerdaling moet g< weten worden aan ree majeure. Aan den Fransch.m gezant te Ber- ii zijn instructies gezonden om de 1,11 aandacht te vestigen op deze hei haal- de landing op Fransch grondgebied, naait ernstige-moeilijkheden zouden nen voortvloeien. e prikkelbaarhei 1 der Fransehen weidt wel op proef gesteld. 'liet relletje aan het station te Nan- tT, te voren de landing van een Zep- pelin te Luneville, nu dit weer, dat ilk brengt een spanning te weeg, wairvan men zich wel oens afvraagt wal de uitwerking van al deze voor- lalleo zou zijn indien ze eens voor alen van Fransche zijde op Duitsch 'l4 Pondgebied Tan zulk een stemming gaf al da delijk blijk een incident in een spoor wegcoupé te Bordeaux. Terwijl twee Fransche reizigers aan i' portier van een coupé met een op het perron een gesprek kwam 'n derde reiziger bin dis zich nederzette op een plaats, ie, naar de twee andere passagiers Menden, aan een hunner toekwam. Is' een sterk Duitsch accent ver arde de nieuw aangekomene, dat «i last van tocht had en vroeg hij dsórie Franschen, die aan het open Wier met elkander spraken, dit te Een der Franschen antwoord lij Maar mijnheer, gij zijt wel wat 1 eischend. Gij hebt zelfs mijn a's ingenomen, zonder dat ik er s's van zei". >lk heb evenveel recht als gij om teclameeren", antwoordde de Duit ier. i'M geloof, dat wij in Frankrijk wat i"r recht hebben dan gij", bracht 1 jp het perron staande kennis toen bet midden. Op dat oogenblik zette de trein zich beweging, maar de Duitseher had 6 den tijd, een politie agent op het te vragen den naam van den P cstation achterblijvenden Fransch- i' 'e noteeren, daar hij zich bjj aan- e ®st tB Parijs bij den Duitschen su' wilde beklagen. Dit beklag heeft de Duitseher echter tot nu toe nog niet ingediend. Dinsdagavmd deed zich te Toulon aan boord van een torpedo-jager een vreemd geval voor. Een matroos die op wacht stond op de kado, waar het vaartuig gemeerd lag, zag dat er een man aan boord klom en zich naar de hut van den gezagvoerder begaf. Hij riep den onbekende het „werda!" toe waarop dezo geen ander antwoord gaf dan hem een kogel in de borst te ja gen, waardoor de ongelukkige op de plaats dood neerviel. De onbekende nam de vlucht in den stikdonkeren nacht. Van zijn beweegreden wat hij in de hut wilde doen, is niets bekend. Vrijdagochtend ongeveer half elf werd de omgeving der O. L. Vi ou we-kerk te Antwerpen in opschudding gebracht door een verschrikkelijk lief- des-drama, schrijft het „Handelsblad van Antwe pen". Een jongen en oen meisje zijn van de O. L. Vrouweto ren gesprongen en werden op slag gedood. Lachend on opgewekt pratend wa ren de tw< e wanhopigen den toren opgeklomm n tot de tweede verdie ping en de juffrouw, die hun de toe gangskaart' o verstrekt had, had ni its bijzonders aan hen gemerkt. Beiden waren goed gekleed en schenen tot de deftigen burgerstand te behoor m. Op de tweede verdieping, onder liet uurwerk gekomen, lieten z> zich nog alle mogelijke uitleggingen geven door den torengtds. Nauwelijks waren ze een vijftal minuten boven, of de jon gen zeide tot den gids Ik keer terug. Zooals ik gewoonlijk doe, deelde de gids mede, ging ik voorop en bei den volgden mij. Toen ze een tien tal trappen waren gedaald, gingen ze terug naar boven, hetgeen me niet verwonderde, daar dit nogal dikwijls gebeurt, doordat de bezoekers een of ander vergeten. Oogenblikkelijk moe ten beiden toen hun wanhopig besluit hebben ten uitvoer gebracht. Het was de jongen, die het eerst over de hooge borstweering is ge klommen en naar beneden sprong. Met een geweldigen slag kwam hij op het voetpad terecht, op een paar meters van den torenmuur. Het li chaam viel in de onmiddelijke nabij heid van een man, die zoo verschrok dat hij bewusteloos neerviel. De jonge heer Dekker, die in de onmiddellijke nabijheid was, alsook de aldaar op post staande agent, kwa men toeloopen en trokken den jon geling tot bij den muur. Andere lie den die toekwamen, riepen „Pas op, want daar valt er Dog een". Het was meer dan hoog tijd, dat beiden wegsprongen, want op dit oogenblik kwam het meisje bijna plat met het lichaam op één meter afstand van den jongen. Uitwendig scheen de jongen geen kwetsuren te hebbenanders was het gesteld met het meisje, waar men de beenderen door het vleesch zag steken, terwijl ze een gapende wonde aan 't hoofd had, waaruit ze veel bloed verloor. Spoedig verscheen een geneesheer, doch deze kon bij beide ongelukkigan, slechts den dood constateeren. Een liefdesgeschiedenis is de oor zaak van dit verschrikkelijk drama. Voor hun wanhoopsplan ten uitvoer te brengen, hadden zij nog eenige postzegels gekocht, teneinde naar hun familie de brieven te kunnen zenden, waarin zij hun voornemen, om samen te sterven, te kennen gaven. Aan den commissaris van politie hadden zij het volgende briefje gestuurd „Mijnheer de commissaris, onderga- teekenden verklaren vrijwillig zich in den dood te begeven". Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben bepaald dat de stemming en herstemming voor leden van do Pro vinciale Staten zal plaats hebben op Vrijdagen 20 en 27 Juni. De candi- daatstelling heeft, gelijk men weet, plaats op Dinsdag 3 Juni. Op het in de Tweede Kamer ge dane voorstel om de gelegenheid tot stemmen open te stellen tot des na middags 8 uur, heeft de minister het advies ingewonnen van de gemeente besturen of het bezwaren zou opleve ren met het oog op de samenstelling van stembureaux. Inmiddels wordt dit voorstel vrij gunstig beoordeeld, wijl dit een stap zou zijn in de goede riGhting voor velen die nu van wege hun beroepsbezig heden moeilijk of in hot geheel niet van hun stemrecht kuDnen gebruik maken. Als de Kamer gezind mocht zijn het voorstel aan te nemen, zal het al leen nog een punt van overweging moeten uitmaken of dan na acht uur des avonds de stembus zal worden geopend, dan wel verzegeld, om don volgenden morgen te worden ontslo ten. Hiervoor zou wel wat te zeggen zijn. Aan het verzoekschrift aan Ged. Staton van wege het personeel van den provincialen stoombootdienst om een noodige rusttijd, is als bijlage ge voegd het relaas van een onderhoud dat een l.uuner heeft gehad met den directeur. Dit was, aldus lezen we, eer teleur stellend, daar bij den directeur nog geen vast plan bestond hoe in deze te handelen. Uit de indeeling van den dienst toch vioeit voort, dat een billijke verdee ling van den arbeik onmogelijk is, als de dienst met bedoelde reizen wordt vermeerderd. In de eer:.te plaats zij vooropge steld, dat de Provinciale dienst daar is om voldoende communicatie tus- schen Vlissingen en het 4e en 5e district tot stand te brengen. Immers kan het doel niet zijn, en zulks is ook nooit gebleken, dat het do* 1 was of het plan voorzat plezier reizen te organiseeren. Waren de arbeidstoestanden van dien aard, dat een billijke regeling zou te maken zijn, fiat, maar daar de diensturen bij boven genoemden dienst aanmerkelijk zijn uitgebreid, tot dat deze zelf tot 15 16 uren per dag zijn opgevoerd, kan het toch niet den wil zijn van H. H Gedeputeerde Sta ten, dat aan deze werkuren nog meer dere worden toegevoegd als gevolg van extra-reizen, daar zij toch wel overtuigd zullen zijn dat werkdagen van 18 a, 19 uren te lang en onver antwoordelijk zijn. Want niet alleen dat van hot ge zinsleven op deze wijze niets terecht komt, op het personeel drukt teveel verantwoording, daar èu een groot aantal passagiers èn het materiaal aan hun zorg zijn toevertrouwd, het geen bij zulke werkdagen niet behoor lijk kan geschieden. Mocht het publiek met het boven staande bekend zijn, het zou zich niet veilig achten bij donkeren avond on der afgemat personeel. Mocht evuntuéel een ongeluk ge beuren, het personeel zou onder zulke omstandigheden geen blaam treffen, daar dan de provincie hier alloen ze delijk de verantwoordelijke is. Toen op de 2en Maart 1908 een der prov. booten nabij Ellewoutsdijk op de plaat vastraakte, het personeel van den dienst na 4 dagen pogen om de boot vlot te krijgen, dit met succes zag bekroond toen in Nov. 1911 de „Wester-Schelde" op den oosthavendam te Breskens averij op liep aan bakboordwiel en door het s. s. „Zuid-Beveland" naar Vlissingen werd gesleept, waren het deze feiten die den directeur aanleiding gaven te constateeren dat de provincie zich ge luk kon wenschen met zulk personeel, waarop zij zoozeer zoowel bij dag als bij nacht ten volle kon vertrou wen. Met deze gedachten vervuld en het gevoelen van den diiecteur kennende, is het voor het personeel demorali- seerend, te weten, dat zij ondanks deze feiten, op geen steun van zijn kant kannen rekenen. Immers op het vernemen dat een request zou worden verzonden werd hooghartig aangegeven dat het ieder een vrij staat zulks te doen, maar dat het personeel wel eens mocht na gaan de zegeningen van het bestuur. In de eerste plaats word o. a. ge wezen op de ziekte van den conduc teur Cremer, die gedurende zijn ziekte steeds zijn traktement heeft behou den. Daarvan heeft de provincie geen schade ondervonden. Immers de bei de conducteurs hebben gedurende 6 maanden onafgebroken dienst gedaaa zonder oen enkelen vrijen dag. Dit ia

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1913 | | pagina 1