m
I%mm
f
<)S>' en MbuxUnüóUb
mt
o.-^ïiunibcrcii.
Buitenland.
Binnenland.
BRESKENSCHE COURANT
Abonnement per 3 maanden 0.50, franco
„er post ƒ0.55, voor België ƒ0.75 en 1 dollar
,3 kwartalen bij vooruitbetaling voor Amerika.
Aleinnementen worden mede aangt nomen bij
boekhandelaren en brievengaarders.
lo 1814.
Woensdag 30 April 1913.
23e Jaarg-angr-
Advertentiön van 15 regels 25 cents, elke
gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar
plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief.
Advertentiön worden ingewacht tot Dinsdag
en Vrijdagmiddag te twee ure.
Ï5i
l)it blad verschijnt eiken Dinsdag- en Vijdagavond bij den uitgever 0. DIKLEM1N te Kreskeus.
Opnieuw H een Duitrch vlier tuig in
frankrijk geland. Bij Arracourt on
weer 5 K.M. van de grens daalde
iet neder en stegen twt-e officieren
uniform uit.
Beiden verklaarden, dat zij op hun
vlucht van Darmstadt naar Metz ver
dwaald waren door den mist. Bij
Disuze bemerkten zij boven Fransch
grondgebied te hebben gevlogen, ech
ter eerst na hun landing en na be
woners der streek gesproken te heb
ben.
De onderprefect van Lunéville heeft
j route van het vliegtuig nagegaan.
Fransche officieren-vliegers die naar
(plaats der landing werden afge-
nariligd, hebben uitgemaakt dat de
neerdaling moet g< weten worden aan
ree majeure.
Aan den Fransch.m gezant te Ber-
ii zijn instructies gezonden om de
1,11 aandacht te vestigen op deze hei haal-
de landing op Fransch grondgebied,
naait ernstige-moeilijkheden zouden
nen voortvloeien.
e prikkelbaarhei 1 der Fransehen
weidt wel op proef gesteld.
'liet relletje aan het station te Nan-
tT, te voren de landing van een Zep-
pelin te Luneville, nu dit weer, dat
ilk brengt een spanning te weeg,
wairvan men zich wel oens afvraagt
wal de uitwerking van al deze voor-
lalleo zou zijn indien ze eens voor
alen van Fransche zijde op Duitsch
'l4 Pondgebied
Tan zulk een stemming gaf al da
delijk blijk een incident in een spoor
wegcoupé te Bordeaux.
Terwijl twee Fransche reizigers aan
i' portier van een coupé met een
op het perron een gesprek
kwam 'n derde reiziger bin
dis zich nederzette op een plaats,
ie, naar de twee andere passagiers
Menden, aan een hunner toekwam.
Is' een sterk Duitsch accent ver
arde de nieuw aangekomene, dat
«i last van tocht had en vroeg hij
dsórie Franschen, die aan het open
Wier met elkander spraken, dit te
Een der Franschen antwoord
lij
Maar mijnheer, gij zijt wel wat
1 eischend. Gij hebt zelfs mijn
a's ingenomen, zonder dat ik er
s's van zei".
>lk heb evenveel recht als gij om
teclameeren", antwoordde de Duit
ier.
i'M geloof, dat wij in Frankrijk wat
i"r recht hebben dan gij", bracht
1 jp het perron staande kennis toen
bet midden.
Op dat oogenblik zette de trein zich
beweging, maar de Duitseher had
6 den tijd, een politie agent op het
te vragen den naam van den
P cstation achterblijvenden Fransch-
i' 'e noteeren, daar hij zich bjj aan-
e ®st tB Parijs bij den Duitschen
su' wilde beklagen. Dit beklag
heeft de Duitseher echter tot nu toe
nog niet ingediend.
Dinsdagavmd deed zich te Toulon
aan boord van een torpedo-jager een
vreemd geval voor. Een matroos die
op wacht stond op de kado, waar het
vaartuig gemeerd lag, zag dat er een
man aan boord klom en zich naar de
hut van den gezagvoerder begaf. Hij
riep den onbekende het „werda!" toe
waarop dezo geen ander antwoord gaf
dan hem een kogel in de borst te ja
gen, waardoor de ongelukkige op de
plaats dood neerviel. De onbekende
nam de vlucht in den stikdonkeren
nacht. Van zijn beweegreden wat hij
in de hut wilde doen, is niets bekend.
Vrijdagochtend ongeveer half elf
werd de omgeving der O. L. Vi ou
we-kerk te Antwerpen in opschudding
gebracht door een verschrikkelijk lief-
des-drama, schrijft het „Handelsblad
van Antwe pen". Een jongen en oen
meisje zijn van de O. L. Vrouweto
ren gesprongen en werden op slag
gedood.
Lachend on opgewekt pratend wa
ren de tw< e wanhopigen den toren
opgeklomm n tot de tweede verdie
ping en de juffrouw, die hun de toe
gangskaart' o verstrekt had, had ni its
bijzonders aan hen gemerkt. Beiden
waren goed gekleed en schenen tot
de deftigen burgerstand te behoor m.
Op de tweede verdieping, onder liet
uurwerk gekomen, lieten z> zich nog
alle mogelijke uitleggingen geven door
den torengtds. Nauwelijks waren ze
een vijftal minuten boven, of de jon
gen zeide tot den gids Ik keer terug.
Zooals ik gewoonlijk doe, deelde
de gids mede, ging ik voorop en bei
den volgden mij. Toen ze een tien
tal trappen waren gedaald, gingen ze
terug naar boven, hetgeen me niet
verwonderde, daar dit nogal dikwijls
gebeurt, doordat de bezoekers een of
ander vergeten. Oogenblikkelijk moe
ten beiden toen hun wanhopig besluit
hebben ten uitvoer gebracht.
Het was de jongen, die het eerst
over de hooge borstweering is ge
klommen en naar beneden sprong.
Met een geweldigen slag kwam hij
op het voetpad terecht, op een paar
meters van den torenmuur. Het li
chaam viel in de onmiddelijke nabij
heid van een man, die zoo verschrok
dat hij bewusteloos neerviel.
De jonge heer Dekker, die in de
onmiddellijke nabijheid was, alsook
de aldaar op post staande agent, kwa
men toeloopen en trokken den jon
geling tot bij den muur. Andere lie
den die toekwamen, riepen „Pas op,
want daar valt er Dog een".
Het was meer dan hoog tijd, dat
beiden wegsprongen, want op dit
oogenblik kwam het meisje bijna plat
met het lichaam op één meter afstand
van den jongen.
Uitwendig scheen de jongen geen
kwetsuren te hebbenanders was
het gesteld met het meisje, waar men
de beenderen door het vleesch zag
steken, terwijl ze een gapende wonde
aan 't hoofd had, waaruit ze veel
bloed verloor.
Spoedig verscheen een geneesheer,
doch deze kon bij beide ongelukkigan,
slechts den dood constateeren.
Een liefdesgeschiedenis is de oor
zaak van dit verschrikkelijk drama.
Voor hun wanhoopsplan ten uitvoer
te brengen, hadden zij nog eenige
postzegels gekocht, teneinde naar hun
familie de brieven te kunnen zenden,
waarin zij hun voornemen, om samen
te sterven, te kennen gaven. Aan
den commissaris van politie hadden
zij het volgende briefje gestuurd
„Mijnheer de commissaris, onderga-
teekenden verklaren vrijwillig zich
in den dood te begeven".
Gedeputeerde Staten van Zeeland
hebben bepaald dat de stemming en
herstemming voor leden van do Pro
vinciale Staten zal plaats hebben op
Vrijdagen 20 en 27 Juni. De candi-
daatstelling heeft, gelijk men weet,
plaats op Dinsdag 3 Juni.
Op het in de Tweede Kamer ge
dane voorstel om de gelegenheid tot
stemmen open te stellen tot des na
middags 8 uur, heeft de minister het
advies ingewonnen van de gemeente
besturen of het bezwaren zou opleve
ren met het oog op de samenstelling
van stembureaux.
Inmiddels wordt dit voorstel vrij
gunstig beoordeeld, wijl dit een stap
zou zijn in de goede riGhting voor velen
die nu van wege hun beroepsbezig
heden moeilijk of in hot geheel niet
van hun stemrecht kuDnen gebruik
maken.
Als de Kamer gezind mocht zijn
het voorstel aan te nemen, zal het al
leen nog een punt van overweging
moeten uitmaken of dan na acht uur
des avonds de stembus zal worden
geopend, dan wel verzegeld, om don
volgenden morgen te worden ontslo
ten. Hiervoor zou wel wat te zeggen
zijn.
Aan het verzoekschrift aan Ged.
Staton van wege het personeel van
den provincialen stoombootdienst om
een noodige rusttijd, is als bijlage ge
voegd het relaas van een onderhoud
dat een l.uuner heeft gehad met den
directeur.
Dit was, aldus lezen we, eer teleur
stellend, daar bij den directeur nog
geen vast plan bestond hoe in deze
te handelen.
Uit de indeeling van den dienst toch
vioeit voort, dat een billijke verdee
ling van den arbeik onmogelijk is, als
de dienst met bedoelde reizen wordt
vermeerderd.
In de eer:.te plaats zij vooropge
steld, dat de Provinciale dienst daar
is om voldoende communicatie tus-
schen Vlissingen en het 4e en 5e
district tot stand te brengen.
Immers kan het doel niet zijn, en
zulks is ook nooit gebleken, dat het
do* 1 was of het plan voorzat plezier
reizen te organiseeren.
Waren de arbeidstoestanden van
dien aard, dat een billijke regeling
zou te maken zijn, fiat, maar daar de
diensturen bij boven genoemden dienst
aanmerkelijk zijn uitgebreid, tot dat
deze zelf tot 15 16 uren per dag
zijn opgevoerd, kan het toch niet den
wil zijn van H. H Gedeputeerde Sta
ten, dat aan deze werkuren nog meer
dere worden toegevoegd als gevolg
van extra-reizen, daar zij toch wel
overtuigd zullen zijn dat werkdagen
van 18 a, 19 uren te lang en onver
antwoordelijk zijn.
Want niet alleen dat van hot ge
zinsleven op deze wijze niets terecht
komt, op het personeel drukt teveel
verantwoording, daar èu een groot
aantal passagiers èn het materiaal
aan hun zorg zijn toevertrouwd, het
geen bij zulke werkdagen niet behoor
lijk kan geschieden.
Mocht het publiek met het boven
staande bekend zijn, het zou zich niet
veilig achten bij donkeren avond on
der afgemat personeel.
Mocht evuntuéel een ongeluk ge
beuren, het personeel zou onder zulke
omstandigheden geen blaam treffen,
daar dan de provincie hier alloen ze
delijk de verantwoordelijke is.
Toen op de 2en Maart 1908 een
der prov. booten nabij Ellewoutsdijk
op de plaat vastraakte, het personeel
van den dienst na 4 dagen pogen
om de boot vlot te krijgen, dit met
succes zag bekroond toen in Nov.
1911 de „Wester-Schelde" op den
oosthavendam te Breskens averij op
liep aan bakboordwiel en door het
s. s. „Zuid-Beveland" naar Vlissingen
werd gesleept, waren het deze feiten
die den directeur aanleiding gaven te
constateeren dat de provincie zich ge
luk kon wenschen met zulk personeel,
waarop zij zoozeer zoowel bij dag
als bij nacht ten volle kon vertrou
wen.
Met deze gedachten vervuld en het
gevoelen van den diiecteur kennende,
is het voor het personeel demorali-
seerend, te weten, dat zij ondanks
deze feiten, op geen steun van zijn
kant kannen rekenen.
Immers op het vernemen dat een
request zou worden verzonden werd
hooghartig aangegeven dat het ieder
een vrij staat zulks te doen, maar
dat het personeel wel eens mocht na
gaan de zegeningen van het bestuur.
In de eerste plaats word o. a. ge
wezen op de ziekte van den conduc
teur Cremer, die gedurende zijn ziekte
steeds zijn traktement heeft behou
den.
Daarvan heeft de provincie geen
schade ondervonden. Immers de bei
de conducteurs hebben gedurende 6
maanden onafgebroken dienst gedaaa
zonder oen enkelen vrijen dag. Dit ia