'Umhun.
OURANT.
Abonnement per 3 maanden 0.50, franco
per post ƒ0.55, voor België /'0.75 en 1 dollar
a 3 kwartalen bij vooruitbetaling voor Amerika.
Abonnementen worden mede aangenomen bij
boekhandelaren en brievengaarders.
i\o 1?60.
Katcrdii^ (9 October 1912.
23c Jaargang.
Advertentiën van 15 regels 25 cents, elke
gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar
plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag
en Vrijdagmiddag te twee ure.
Uit blad vc ■.'-schijnt rik en Dinsdag- en Vrijdagavond by den uitgever C. DIELEHAR te Breskeus.
Invaliditeits- en
Ouderdomsverzekering.
Dinsdag is in de Tweede Kanier ..e
behandeling aangevangen van boven
staand onderwerp.
De heer Do Jong afgevaardigde voor
Hoorn leidde de bespreking er van in.
Na eeue korte algemeene inleiding
handelde spr. over eeriige onderdeelen.
Zal het tot loonsvei hooging komen,
dan zal het geschieden los van de pre
mieheffing, door de meer of mindere
kracht van de organisatie der arbei
ders.
Een bekend schrijver in het Katho
liek Sociaal Weekblad heeft, reeds den
weg aangewezen om tot loonsvei la
ging over te gaan. Aan patroons,
die nu een loon betalen, gaande bo
ven de noodzakelijke levensbehoeften,
geeft die schrijver in overweging dat
loon met het cog op de premieheffing
te verlagen. De loonsverhooging, üie
men verwacht, is dus slechts iets dat
zeer in de lucht hangt.
In het verslag der Commissie van
Voorbereiding wordt de tariefpolitiek
vastgekoppeld aan de voorziening in
de,sociale nooden. Welnu, in de lan
den, waar men een andere tariefpo
litiek als thans bij ons gevolgd heeft,
is gebleken, dat de arbeiders niet ge
kregen hebben wat hun nu ook hier
te lande wordt voorgespiegeld. Spr.
beroept zich voor dit standpunt op
het rapport van de Labourpartij over
de sociale positie der Duitsche arbei
ders.
In dat rapport wordt gewezen op
de schrikbarend hooge prijzen der
voedingsmiddelen, waardoor de ai-
beiders zich het onontbeerlijke niet
kunnen aanschaffen en hun gezinnen
niet behoorlijk kunnen voeden.
Spr. beroept zich voorts voor zijne
meening op de betrouwbare statistie
ken van de Ortskrankenklassen, uit
welke statistieken bleek, dat de loo-
nen daalden en de prijzen der levens
middelen stegen.
En waar de loonen stegen, daar
overtrof de stijging van de prijzen
der levensmiddelen de loonstijging.
Hetzelfde bleek uit het Engelsche
rapport over de jaren 1908—1911.
Reeds op deze gronden is spr. te
gen dit ontwerp Hij heeft nog over
wegende bezwaren.
Op 2 Maart 1905 heeft Pesadowsky
in den Duitschen Rijksdag gezegd,
dat geen verstandig mensch meer
dwangverzekering zou invoeren, als
men aan het begin der verzekering
stond. Thans gaan wij 7 jaar na die
uitspraak de dwangverzekering in
voeren.
Door de samenvoeging van invali
diteits- en ouderdomsverzekering is
de rente voor de invaliditeit te 'aag,
het ouderdomspensioen geheel ontoe
reikend. Erger, het wordt, zelfs
ha 20 jaar premiebetaling, een
aalmoes 1
Dat geldt voor elke loonklasse. In
den tijd, waarin de invaliede arbeider
zijn kinderen nog moet opvoeden, zal
hij een rente krijgen die nog blijft be
neden cijfers van de bedeeling. Ook
in Duitschland is gebleken dat het
bedrag der invaliditeitsrente voel te
laag is de hoogste bedraagt ƒ102.60.
Slechts éen achtste der uitkeeringeu
bereikt dit bedrag.
De meeste renten blijven er nog ver
onder. En in dit ontwerp blijven de
bedragen nog onder de renteuitkee-
ringen in Duitschland, ofschoon in
sommige gevallen de premie dubbel
zoo groot is. Wèl de dubbele premie
maar geen dubbel pensioen. Men geeft
het pensioen aan de menschen die
reeds met éen been in het graf staan.
Waartoe in Duitschland het dwang-
stelsel leidde, blijkt uit het goval, dat
oen vrouw die lam geworden was,
geen invaliditeitsrente kmeg, omdat
zij niet twee derde van haar arbeids
kracht had verloren. Zij kon nog
breien 1
En er is geen enkele reden waarom
het hier anders zou gaan. De Rijks
verzekeringsbank zal zich, als bij de
Ongevallenwet, geheel houden aan de
letter van de wet.
Ook het ouderdomsponsion zal treu
rig zijn. Nemen we een plattelands
arbeider die 54 jaren premie heeft be
taald, en nemen we een gunstig loon
voor hem aan, dan krijgt deze zwoe
ger (wiens laagste loon is geweest
ƒ4 en het hoogste ƒ12)ƒ2.90 per
week! Dat zal het loon zijn voor
zijn 54-jarige premiebetaling.
En voor velen zal het pensioen nog
beneden de rijksdaalder blijven. De
minister geett maxima, maai die zijn
onbereikbaar voor de overgroote meer
derheid der arbeiders. Ook het ou
derdomspensioen blijft onder de be-
deelingscijfers, en is veel te duur ge
kocht met premiebetaling en de druk
kende lasten van het Tarief. Men
spiegele zich aan de Duitsche resul
taten.
In Duitschland zitten alleen in Ber
lijn 2500 mannen en ruim 2200 vrou
wen, alle rentetrekkers in arm
huizen.
Waren de ouderdomspensioenen
hoog genoeg, dan zouden niet zoove-
len tot hun dood onder de bedeelden
blijven.
Die lage pensioenen, zoo zegt
men gelden alleen voor het over
gangstijdperk. Maar dit overgangstijd
perk duurt 20 jaar. Het stelsel, dat
er toe leidt 20 jaar lang zulk een
schriel pensioen uit te keeren, is bij
voorbaat, veroordeeld.
Maar er zijn meerdere bezwaren.
Zóó, dat de industrie-arbeiders het
pensioen van de landarbeidors zullen
betalen. Immers uit de cijfers blijkt
dat de sterfte onder eerstgenoemden
veel grooter is. De iDdustrie arbei
ders betalen dus het pensioen van de
landarbeiders.
En nu komt er bij, dat de landar
beiders slechts zeer z.-lden, in hun
bedrijf, de invaliditeitsrente zullen
verwerven.
I Immers het komt niet veel voor,
dat de landarbeider zijn volle arbeids
kracht verliest. De voornaamste grief
tegen het ontwerp is dus, dat het de
loontrekkenden zeer onvoldoende helpt.
Daarbij komt nog, dat voor velen bo
ven de 70 iaren het overgangsartikel
niet zal baten.
Voor hen zal het „oud en arm"
blijven bestaan. De vrouwen, die niet
in fabriek of werk plaatc hebben gear
beid, zullen na jarenlang in het huis
gezin te hebben gezwoegd ook het
ouderdomspensioen derven en ook klei
ne patroons is reeds een beletsel om
aan de vrijwillige verzekering deel te
nemen. De eenige logische conclusie,
die spr. ten volle aanvaardt, is, dat
de staat zelf zijn oude burgers pen-
sionneert. Op die logische conclusie
steunt de staatspensinnneering.
De kleine patroon kan er niet toe
komen zich en zijn vrouw te verzeke
ren. Het is verklaarbaar dat zij van
de vrijwillige verzekering geen ge-
gebruik maken. In andere landen is
die vrijwillige verzekering mislukt en
er is geen reden om aan te nemen,
dat ze hier zal slagen.
De economische onvrijheid der klei
ne baasjes, niet loontrekkenden, zul
len geen ouderdomspensioen krijgen.
De sociaal-democraten zijn steeds
voor staatspensiouneering geweest, de
vrije liberalen willen vrijwillige ver
zekering en de vrijzinnig-democraten
hebben zich uitgesproken voor vrij
stelling van de laagste loonen. De
Liberale Unie heeft zich reeds voor
jaren van de dwangverzekering losge
maakt, dank zij de Engelsche regee
ring, die de staatspensionneering uit
de sfeer van de theorie redde en in
de practijk overbracht.
Reeds in 1908 heeft de heer Goe
man Borgesius gewezen op den omslag
van het Duitsche stelsel. Week aan
week heeft „de Vaderlander" gepleit
voor het staatspensioen.
De voorstanders hiervan dringen de
zaak der invaliditeitsverzekering niet
op den achtergrond.
De minister wijst alle verbeteringen
af. Zoo wil deze geen verlaging van
den leeftijdgrens op grond van de
vrees voor concurrentie een argu
ment, dat door de statistieken tot
een onjuistheid wordt gestempeld. De
minister wil ook geen blijvende staats
pensionneering gedurende 75 jaren.
Maar het is nu reeds duidelijk, dat
dit ontwerp van tydelijk karakter zal
zijn.
Wat de staatspensionneering aan
gaat, inderdaad, zij is duur en kost
millioenen. Maar alle waar naar zijn
geld 1 Wat kost de regeling van den
minister Aan premies zullen betaald
worden 18 millioen de staat zal lO^a
millioen goven, die uit het tarief moe
ten komen. De premies alleen druk
ken dus niet den last uit, op het
volk gelegd. Die last wordt nog ver
hoogd met de 101/2 millioen uit het
tanef. Als door de premie-heffing
reeds de pryzen van de levensmidde
len zullen stijgen, hoe zullen zij dhn
wel stijgen door het verhoogde tarief.
De heer Van Best heeft in een
vergadering die prijsverhooging dan
ook toegegeven. Die prijsverhooging
zal niet alleen betreffen het geïm
porteerde artikel, maar ook de ande
re artikelen. Het volk krijgt nog
veel hooger lasten te betalen dan in
de schatkist worden gebracht. In
Duitschland betaalt het volk 8-maal
het bedrag, dat aan graanrechten in
de schatkist komt.
De 10 millioen, die men uit het
Tarief wil halen, zal voor 't minst in
het dubbele door het volk worden op
gebracht. Bij elkaar stygen de las
ten voor het volk tot 40 millioen.
Een staatspensioen van f 3 voor al
le 70-jarigen zou ongeveer 15 20
millioen kosten. Voor de Invalidi
teitsverzekering zou dan een 25 mil
lioen overblijven. En van dat bedrag
zou men het grootste deel op het be
drijf kunnen leggen. Dan zou men
veel rechtvaardiger handelen dan
thans. De Nederl. Vereeniging voor
Werkgevers zelve heeft een regeling
aanbevolen, waarbij de invaliditeits
verzekering wordt gescheiden van de
ouderdomspensioneering.
Men vraagt waar de millioenen zijn
te halen voor h6t Staatspedsioen.
De rechtetzijde echter heeft zelve
nooit gevraagd van waar de millioe
nen zullen komen, wanneer 't de sub
sidis voor hun onderwijs geldt. En
ook het militairisme wordt uit de ge
wone middelen betaald. De Staats-
pensionneerders zullen het geld wel
weten te vinden, evenals de Engel
sche regeering. De heer De Raadt
heeft aangetoond, dat uit de inkom
stenbelasting 15 millioen meer is te
halen, en ook prof. Treub heeft den
weg aangewezen. Uit de directe be
lastingen is 2 3 maal meer te ha
len dan thans, zonder tot een onbil
lijke heffing te komen.
Spr. komt tot de bezwaren tegen
het Staatspensioen. Men spreekt van
Staatsbedeeling, maar men eischt het
Staatspensioen als recht. Hebben de
officieren jarenlang een premie-vrij
pensioen gehad bij wijze van bedee
ling? Heeft men het geld voor het
bijzonder onderwijs bedeeling ge
noemd
De officieren, zoo wordt gezegd,
hadden lage loonen, maar van de
minimum-lijders, de onderwijzers, de
volksopvoe lers nog wel, eischte men
wel premiebetaling.
Het rechtbewustzijn van het volk
ziet in de Staatspensionneering geen
bedeling, doch pensioen. Zóó blijkt
het rechtsbewustzijn van het volk in
Denemarken te zijn, waar de oudjes
het ouderdomspensioen beslist gevoe
len als een recht. Velen, die geen
bedeeling willen aanvaarden, nemen
met graagte het ouderdomspensioen.
Ook in Engeland gevoelde men zeer
wel het verschil tusschen bedeeling
en pensioen,
i Staatspensioen is de uitbetaling