'Umhun. OURANT. Abonnement per 3 maanden 0.50, franco per post ƒ0.55, voor België /'0.75 en 1 dollar a 3 kwartalen bij vooruitbetaling voor Amerika. Abonnementen worden mede aangenomen bij boekhandelaren en brievengaarders. i\o 1?60. Katcrdii^ (9 October 1912. 23c Jaargang. Advertentiën van 15 regels 25 cents, elke gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaatsruimte. Bij abonnement lager tarief. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag en Vrijdagmiddag te twee ure. Uit blad vc ■.'-schijnt rik en Dinsdag- en Vrijdagavond by den uitgever C. DIELEHAR te Breskeus. Invaliditeits- en Ouderdomsverzekering. Dinsdag is in de Tweede Kanier ..e behandeling aangevangen van boven staand onderwerp. De heer Do Jong afgevaardigde voor Hoorn leidde de bespreking er van in. Na eeue korte algemeene inleiding handelde spr. over eeriige onderdeelen. Zal het tot loonsvei hooging komen, dan zal het geschieden los van de pre mieheffing, door de meer of mindere kracht van de organisatie der arbei ders. Een bekend schrijver in het Katho liek Sociaal Weekblad heeft, reeds den weg aangewezen om tot loonsvei la ging over te gaan. Aan patroons, die nu een loon betalen, gaande bo ven de noodzakelijke levensbehoeften, geeft die schrijver in overweging dat loon met het cog op de premieheffing te verlagen. De loonsverhooging, üie men verwacht, is dus slechts iets dat zeer in de lucht hangt. In het verslag der Commissie van Voorbereiding wordt de tariefpolitiek vastgekoppeld aan de voorziening in de,sociale nooden. Welnu, in de lan den, waar men een andere tariefpo litiek als thans bij ons gevolgd heeft, is gebleken, dat de arbeiders niet ge kregen hebben wat hun nu ook hier te lande wordt voorgespiegeld. Spr. beroept zich voor dit standpunt op het rapport van de Labourpartij over de sociale positie der Duitsche arbei ders. In dat rapport wordt gewezen op de schrikbarend hooge prijzen der voedingsmiddelen, waardoor de ai- beiders zich het onontbeerlijke niet kunnen aanschaffen en hun gezinnen niet behoorlijk kunnen voeden. Spr. beroept zich voorts voor zijne meening op de betrouwbare statistie ken van de Ortskrankenklassen, uit welke statistieken bleek, dat de loo- nen daalden en de prijzen der levens middelen stegen. En waar de loonen stegen, daar overtrof de stijging van de prijzen der levensmiddelen de loonstijging. Hetzelfde bleek uit het Engelsche rapport over de jaren 1908—1911. Reeds op deze gronden is spr. te gen dit ontwerp Hij heeft nog over wegende bezwaren. Op 2 Maart 1905 heeft Pesadowsky in den Duitschen Rijksdag gezegd, dat geen verstandig mensch meer dwangverzekering zou invoeren, als men aan het begin der verzekering stond. Thans gaan wij 7 jaar na die uitspraak de dwangverzekering in voeren. Door de samenvoeging van invali diteits- en ouderdomsverzekering is de rente voor de invaliditeit te 'aag, het ouderdomspensioen geheel ontoe reikend. Erger, het wordt, zelfs ha 20 jaar premiebetaling, een aalmoes 1 Dat geldt voor elke loonklasse. In den tijd, waarin de invaliede arbeider zijn kinderen nog moet opvoeden, zal hij een rente krijgen die nog blijft be neden cijfers van de bedeeling. Ook in Duitschland is gebleken dat het bedrag der invaliditeitsrente voel te laag is de hoogste bedraagt ƒ102.60. Slechts éen achtste der uitkeeringeu bereikt dit bedrag. De meeste renten blijven er nog ver onder. En in dit ontwerp blijven de bedragen nog onder de renteuitkee- ringen in Duitschland, ofschoon in sommige gevallen de premie dubbel zoo groot is. Wèl de dubbele premie maar geen dubbel pensioen. Men geeft het pensioen aan de menschen die reeds met éen been in het graf staan. Waartoe in Duitschland het dwang- stelsel leidde, blijkt uit het goval, dat oen vrouw die lam geworden was, geen invaliditeitsrente kmeg, omdat zij niet twee derde van haar arbeids kracht had verloren. Zij kon nog breien 1 En er is geen enkele reden waarom het hier anders zou gaan. De Rijks verzekeringsbank zal zich, als bij de Ongevallenwet, geheel houden aan de letter van de wet. Ook het ouderdomsponsion zal treu rig zijn. Nemen we een plattelands arbeider die 54 jaren premie heeft be taald, en nemen we een gunstig loon voor hem aan, dan krijgt deze zwoe ger (wiens laagste loon is geweest ƒ4 en het hoogste ƒ12)ƒ2.90 per week! Dat zal het loon zijn voor zijn 54-jarige premiebetaling. En voor velen zal het pensioen nog beneden de rijksdaalder blijven. De minister geett maxima, maai die zijn onbereikbaar voor de overgroote meer derheid der arbeiders. Ook het ou derdomspensioen blijft onder de be- deelingscijfers, en is veel te duur ge kocht met premiebetaling en de druk kende lasten van het Tarief. Men spiegele zich aan de Duitsche resul taten. In Duitschland zitten alleen in Ber lijn 2500 mannen en ruim 2200 vrou wen, alle rentetrekkers in arm huizen. Waren de ouderdomspensioenen hoog genoeg, dan zouden niet zoove- len tot hun dood onder de bedeelden blijven. Die lage pensioenen, zoo zegt men gelden alleen voor het over gangstijdperk. Maar dit overgangstijd perk duurt 20 jaar. Het stelsel, dat er toe leidt 20 jaar lang zulk een schriel pensioen uit te keeren, is bij voorbaat, veroordeeld. Maar er zijn meerdere bezwaren. Zóó, dat de industrie-arbeiders het pensioen van de landarbeidors zullen betalen. Immers uit de cijfers blijkt dat de sterfte onder eerstgenoemden veel grooter is. De iDdustrie arbei ders betalen dus het pensioen van de landarbeiders. En nu komt er bij, dat de landar beiders slechts zeer z.-lden, in hun bedrijf, de invaliditeitsrente zullen verwerven. I Immers het komt niet veel voor, dat de landarbeider zijn volle arbeids kracht verliest. De voornaamste grief tegen het ontwerp is dus, dat het de loontrekkenden zeer onvoldoende helpt. Daarbij komt nog, dat voor velen bo ven de 70 iaren het overgangsartikel niet zal baten. Voor hen zal het „oud en arm" blijven bestaan. De vrouwen, die niet in fabriek of werk plaatc hebben gear beid, zullen na jarenlang in het huis gezin te hebben gezwoegd ook het ouderdomspensioen derven en ook klei ne patroons is reeds een beletsel om aan de vrijwillige verzekering deel te nemen. De eenige logische conclusie, die spr. ten volle aanvaardt, is, dat de staat zelf zijn oude burgers pen- sionneert. Op die logische conclusie steunt de staatspensinnneering. De kleine patroon kan er niet toe komen zich en zijn vrouw te verzeke ren. Het is verklaarbaar dat zij van de vrijwillige verzekering geen ge- gebruik maken. In andere landen is die vrijwillige verzekering mislukt en er is geen reden om aan te nemen, dat ze hier zal slagen. De economische onvrijheid der klei ne baasjes, niet loontrekkenden, zul len geen ouderdomspensioen krijgen. De sociaal-democraten zijn steeds voor staatspensiouneering geweest, de vrije liberalen willen vrijwillige ver zekering en de vrijzinnig-democraten hebben zich uitgesproken voor vrij stelling van de laagste loonen. De Liberale Unie heeft zich reeds voor jaren van de dwangverzekering losge maakt, dank zij de Engelsche regee ring, die de staatspensionneering uit de sfeer van de theorie redde en in de practijk overbracht. Reeds in 1908 heeft de heer Goe man Borgesius gewezen op den omslag van het Duitsche stelsel. Week aan week heeft „de Vaderlander" gepleit voor het staatspensioen. De voorstanders hiervan dringen de zaak der invaliditeitsverzekering niet op den achtergrond. De minister wijst alle verbeteringen af. Zoo wil deze geen verlaging van den leeftijdgrens op grond van de vrees voor concurrentie een argu ment, dat door de statistieken tot een onjuistheid wordt gestempeld. De minister wil ook geen blijvende staats pensionneering gedurende 75 jaren. Maar het is nu reeds duidelijk, dat dit ontwerp van tydelijk karakter zal zijn. Wat de staatspensionneering aan gaat, inderdaad, zij is duur en kost millioenen. Maar alle waar naar zijn geld 1 Wat kost de regeling van den minister Aan premies zullen betaald worden 18 millioen de staat zal lO^a millioen goven, die uit het tarief moe ten komen. De premies alleen druk ken dus niet den last uit, op het volk gelegd. Die last wordt nog ver hoogd met de 101/2 millioen uit het tanef. Als door de premie-heffing reeds de pryzen van de levensmidde len zullen stijgen, hoe zullen zij dhn wel stijgen door het verhoogde tarief. De heer Van Best heeft in een vergadering die prijsverhooging dan ook toegegeven. Die prijsverhooging zal niet alleen betreffen het geïm porteerde artikel, maar ook de ande re artikelen. Het volk krijgt nog veel hooger lasten te betalen dan in de schatkist worden gebracht. In Duitschland betaalt het volk 8-maal het bedrag, dat aan graanrechten in de schatkist komt. De 10 millioen, die men uit het Tarief wil halen, zal voor 't minst in het dubbele door het volk worden op gebracht. Bij elkaar stygen de las ten voor het volk tot 40 millioen. Een staatspensioen van f 3 voor al le 70-jarigen zou ongeveer 15 20 millioen kosten. Voor de Invalidi teitsverzekering zou dan een 25 mil lioen overblijven. En van dat bedrag zou men het grootste deel op het be drijf kunnen leggen. Dan zou men veel rechtvaardiger handelen dan thans. De Nederl. Vereeniging voor Werkgevers zelve heeft een regeling aanbevolen, waarbij de invaliditeits verzekering wordt gescheiden van de ouderdomspensioneering. Men vraagt waar de millioenen zijn te halen voor h6t Staatspedsioen. De rechtetzijde echter heeft zelve nooit gevraagd van waar de millioe nen zullen komen, wanneer 't de sub sidis voor hun onderwijs geldt. En ook het militairisme wordt uit de ge wone middelen betaald. De Staats- pensionneerders zullen het geld wel weten te vinden, evenals de Engel sche regeering. De heer De Raadt heeft aangetoond, dat uit de inkom stenbelasting 15 millioen meer is te halen, en ook prof. Treub heeft den weg aangewezen. Uit de directe be lastingen is 2 3 maal meer te ha len dan thans, zonder tot een onbil lijke heffing te komen. Spr. komt tot de bezwaren tegen het Staatspensioen. Men spreekt van Staatsbedeeling, maar men eischt het Staatspensioen als recht. Hebben de officieren jarenlang een premie-vrij pensioen gehad bij wijze van bedee ling? Heeft men het geld voor het bijzonder onderwijs bedeeling ge noemd De officieren, zoo wordt gezegd, hadden lage loonen, maar van de minimum-lijders, de onderwijzers, de volksopvoe lers nog wel, eischte men wel premiebetaling. Het rechtbewustzijn van het volk ziet in de Staatspensionneering geen bedeling, doch pensioen. Zóó blijkt het rechtsbewustzijn van het volk in Denemarken te zijn, waar de oudjes het ouderdomspensioen beslist gevoe len als een recht. Velen, die geen bedeeling willen aanvaarden, nemen met graagte het ouderdomspensioen. Ook in Engeland gevoelde men zeer wel het verschil tusschen bedeeling en pensioen, i Staatspensioen is de uitbetaling

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1912 | | pagina 1