Gemengd. A. A. Becu, aft,'erhage en P. J. de Badts. Voorts werd, als vervolg op de goed geslaagde proef, besloten tot verharding door middel van koolteer van den grind weg vanaf de haven tot aan de hofstede van B. Van Ooteghem, de Kooiweg, Schaapwegen, Platteweg en de weg tot aan de Kruisdijk. Aan den heer J. G. Meijer werd op zijn gedaan verzoek eervol ontslag verleend als ontvanger-griffier van het waterschap met ingang van 15 Juli a.s. SLUIS, 19 Mei. Heden kwam de ge meenteraad onder voorzittei schap van den heer J. E. Boogaard, burg., in vol tallige zitting bijeen. De notulen der vorige vergadering werden gelezen en goedgekeurd. Op voorstel van B. en W. werd voor gesteld de vuilniskar te verkoopen aan Ch. Lannoye voor f25. Verder werd aan het algemeen arm bestuur van Sluis een verhoogd subsidie toegestaan voor het opnemen van het kind vau wijlen G. Mabesoone. Vervolgens deelde de voorz. mede dat er een verzoek was ingekomen van den heer T. van der Zee om de concessie voorwaarden over te mogen dragen aan de firma H. Desclée Co te Brugge. Alvorens dit besluit te nemen, wilde de voorz. eerst nog het een en ander uit het nieuwe gascontract mede doelen. De lichtsterkte der gaslantaarns zal 70 kaarsen bedragen, terwijl nu de licht sterkte 35 kaarsen is. Er mogen geen lilliput-branders gebruikt worden doch auer-branders. De gemeente zal nu vol gens dit nieuwe contract voor 60000 uren, de som van f 500 moeten betalen, terwijl thans voor 83750 branduren ook f500 moet betaald worden. 46 straat lantaarns zullen nu het geheele jaar dus ook de zomermaanden branden, doch niet met lichte maan, dan zullen voort aan 11 straatlantaarns ontstoken wor den, terwijl 's nachts steeds 5 lantaarns zullen branden, een bij den dokter, een bjj den pastoor en 3 op de kade. Voor iedere te plaatsen lantaarn bo ven de 46 thans bestaanden, zal de ge meente f 12,50 moeten betalen en krijgt daarvoor 160Q branduren. Wanneer een lantaarn iederen dag brand dus ook met lichte maan, dan kost zoo'n nieuwe lantaarn niet meer dan f 12.50. Moet een nieuwe lantaarn ook des nachts branden dan moet voor ieder uur boven de 1600 uren een halve cent betaald worden. In dat geval kost een nieuwe lantaarn f23.50 per jaar. Particulieren betalen 8 cent de M:i en 6 cent de M;i voor kookgas, terwijl nu 15 cent de M3 betaald moet worden. De firma Des clée zal aan al de thans aangeslotenen gratis de branders en kousjes enz. ver nieuwen, zoodat de thans aangeslotenen zonder eenige onkosten het aerogeengas kunnen verruilen met steenkolengas. Verder deelt de voorz. mede, dat on langs op zijn bureau een vertegenwoor diger van een firma uit Bremen zich kwam aanmelden, met verzoek een gas fabriek hier te mogen oprichten. Tegen zulke lage prijzen als ee firma Desclée kon deze firma geen gas leveren. De firma bouwde zoowel aerogeengas als steekolengas. Op een vraag welk gas hij nu beter vond, daar hij toch beide gassen kon leveren, was zijn antwoord. Het licht van steenkolen gas is veel beter, maar leeken zullen op het eerste gezicht het aerogeen-gas mooier vinden. Het aero- geen-gas geeft een sterk wit licht maar verspreidt zich niet, terwijl het steen kolen-gas minder wit is, maar zich veel meer verspreidt. Op de straten en in de hoeken van de kamers is dat zeer goed waar te nemen. Bovendien, zeide de vertegenwoordiger, is steenkolen-gas veel goedkooper. Dhr Bakker betwijfelde dit. Hij was in de achterbuurten van Brugge geweest en daar was de verlichting door steen kolengas heel wat minder dan hier de aerogeen-verlichting. phr Brand wilde dat wel gelooven. In de achterhuurt.m van Biugie wordt nog steeds gebruik gemaakt vau de zoo genaamde vleennuiskousjas, wat een zeer slecht licht geeft, doch hij is het geheel met den voorz eens, dat stom- kolengatf meer licht verspreidt als aeio- gbbn-gas en dat spreekt ook van zelf, daar'dq, kousjes voel grooter zijn en dus een grootere oppervlakte licht afstraalt, doch het aerogeen-lioht is witter en daardoor lijkt het alsof het beter is. Dhr Stern merkte op, dat wanneer men hetzelfde licht krijgt als thans, dat men dan tevreden mag zijn, wat door geen der leden werd tegengesproken. Daarna wordt besloten aan den heer van der Zee machtiging te verleenen om de concessie voorwaarden aan den heer Desclée over te dragon- Vervolgens ging de raad in geheime zitting over tot het behandelen van het kohier van de". Hoofd. Omslag. De wegens het dreigend gevaar voor tongblaar uitgestelde stierenkenrln- gen zijn thans o. m. bepaald te IJzen- dijke op Dinsdag 6 Juni nam. 3 uur en te Oostburg op Woensdag 7 Juni vut. 9 uur. Mej. S. J. C. Hammacher tijdelijk klerk der post. en tel. te Amsterdam is op verzoek overgeplaatst naar Eibergen. Aan den heer A. A. Hendrikse, burgemeester van Waterlandkerkje is toestemming verleend om tot 13 April 1917 te IJzendjjke te wonen. Bij de veiling van den steenen windkorenmolen te Hoofdplaat is konper geworden de heer Dierincks voorf'69UO. Het eerste Zeeuwsche Vliegcomi- té te Goes ondernam Zaterdagmiddag zijn eersten reclametocht. Voor dezen tocht hadden de padvin ders zich vrijwillig aangeboden, hetgeen zeer op prijs werd gesteld. De tocht was een reuzensucces 1 Met mildo hand werden reclame-biljetten uit gedeeld en aangeplakt. De bewoners van Noord-Beveland (dit eiland werd dien dag bewerkt) stonden vreemd te kijken naar de bruine pakjes dor padvinders, die zij voor het eerst te zien kregen. Veldarbeiders legden hun gereedschap pen neer, jong en oud kwam naar bui ten om hen te zien. Dit verhoogde niet weinig het succes van het Vlieg comité ten opzichte dei reclame voor hunne demonstration. Het Vliegcomité stelt zich voor ge heel Zeeland op deze wijze te bewerken. Maandag kwam bij het comité bericht dat de heer Archer zal vervangen wor den door den heer Fritz Lütge, die reeds vele schitterende hoogvluchten gedaan heeft. De heer Mulder zal met den Biplaan vliegen, dhr Fritz Lütge met den Mo- noplaan. De zekerheid vau uitmuntende prestatiën is bierdoor nog verbeterd. De heer Mulder maakte de vorige week een mooie vlucht met een dame, nl. mevr. Keiler uit Gilse Rijen. De heer Fritz Lütge is de man, die de vorige week in Frankrijk vloog en op 500 meter hoogte een defect aan z(jn machine krijgende, en vol plané prach tig wist neer te komen. Met deze vliegeniers kan het E. Z. V. de bewoners van' Zeeland prachtige vluchten in het vooruitzicht stellen. Vrijdag is te Rotterdam plotseling overleden de heer M. de Jonge, lid van Gedeputeerde Staten van Zeeland. Dezer dagen verkreeg de Rotter- damsche Diergaarde 2 eieren van haren Afrikaanschen- of Reuzen-Struisvogel en een gelijk aantal van den Nandoe of Amerikaanschen Struisvogel. Aan het bekende Hoenderpark „Do Nijverheid" te Vluardingen werd ver zucht deze eieren in een barer machi nes te willen uitbloeden. Geaoemd hoenderpark heeft deze taak op zich genomen en de eieren peplaatst in een barer machines met glazen dek sel, zoodat zij, die het Park mochten wenschen bezoeken, het broedproces kunnen gadeslaau. De eieren van den Reuzen-Struisvogel wegen gemiddeld U/s K G. per stuk en die der Nandoes ruim 1;a KG. Laten we hopen, dat de eieren zullen blijken bevrucht te zijn. Te Mannheim heeft zich een ver schrikkelijke familietragedie afgespeeld. Donderdagmorgen omstreeks zes uur werden de buren van de familie Krans opgeschrikt door het vallen van schoten. De 29jarige zoon van de familie Krans was in de slaapkamer van zijn ouders geslopen en had zijn vader, die lag te slapen, met twee kogels in den rech terslaap doodgeschoten en daarna het wapen tegen zich zelf gericht. De moe der, door het schieten wakker geworden, was op de vlucht gegaan en had zich op de 5e verdieping in veiligheid ge bracht Het gezin stond te goeder naam en faam bekend en van twist of onee- nigheid had nooit iemand gehoord. De moordenaar leed eenige jaren lang aan tering. Men veronderstelt nu, dat hij zich bewust geworden was, dat hij nooit meer zou genezen, en dat hij daarom besloot, een eind aan zijn leven te ma ken, om zjjn ouders het verdriet over zijn dood te sparen, zou hjj hen dan eerst dooden. Men vond den jongen man stervend met een kogel door zijn hoofd, in bed liggen. Op de tafel lagen een aantal haastig geschreven ontwer pen voor telegrammen, om de familie te waarschuwen. De moeder was door den uitgestanen schrik wezenloos en kon geen woord uitbrengen. De vliegwedstrijd Parijs Madrid waarvan Zondag de eerste etappe, Pa rijs— Angouleme, ten bedrage van 375 K. M., zou worden afgelegd, is om zeer treurige redenen niet kunnen doorgaan. De „Petit Parisien" had den wedstrijd georganiseerd, de koning van Spanje had hem onder zijn beschermheerschap genomen en de Fransche regeering, in 't bijzonder de minister van oorlog had hare belangstelling in de onderneming getoond, door acht officieren aviateurs op te dragen, de 2Ü deelnemers over de 700 K.M. van het traject door Frankrijk te volgen. Behalve de minister van oorlog Ber- teaux, zou ook de minister president Monis op het vliegterrein van Issy les Moulineaux het vertrek der deelnemers aan den wedstrijd bjjwonen. Beide hoeren hebben inderdaad aan huil voornemen gevolg gegeven en tragisch toeval juist zij zjjn in de eerste plaats het slachtoffer geworden van een vreeselijk ongeluk, dat zich aldus heeft toegedragen. Het gebeurde Zondagochtend, twee minuten over half zeven, aldus wordt uit Parijs aan de „Courant" gemeld. Te 5.10 uur was de eerste deelnemer ver trokken en daarna was voor zes andere, met regelmatige tusschenpoozen, het sein tot vertrek gegeven. Vijf machines waren, in de richting van Angouleme, uit het oog verdwenen, maar de twee overige raakten, na zich over een af stand van slechts enkele meters voort, bewogen te hebben, onklaar. Te 6 30 precies zette de aviateur Train, op een eendekker van eigen constructie, voor zien van een 70 paardekrachts Gnome motor, zich in beweging. Het toestel vloog zoo zwaai, dat ik onmiddellijk den indruk kreeg, dat het niet ver zou komentoch kwam de gedachte aan de mogelijkheid van een ongeluk niet in mij op. Na op geringe hoogte, oen afstand van ongeveer 200 meter te hebben af gelégd, kwam de machine voorover hel lende snel naar beneden, en wij, toe schouwers verwachten niet anders dan dat ze zonder hevigen schok den grond zou bereiken. Maar het terrein was niet vrij. Er stonds een peloton kur« rassiers opgesteld, die, zoo noodig, zou den optreden om onder het publiek de orde te bewaren. En niet ver van hen af bevond zich een klein gezelschap bestaande uit den minister president Monis, den minister van Oorlog Berteaux, den heer Deutsch, algemeen bekend door zijn uitloven van tal van prijzen in wedstrijden op het gebied van lucht vaart en aviatiek, en eenige militaire en civiele personen, verbonden aan de departementen der beide ministers. Uit vrees nu van op de kurassiers neer te vallen, wendde de vlieger zijn toestel naar links, en kwam daardoor juist te midden van de groep der auto riteiten terecht. Monis, Berteaux en Deutsch hadden geen tijd om zich door een sprong opzij te redden, en alle drie weiden zij dour de in volle vaart neer- plottende machine getroffen. Vreeselijk werden de ramgzaligen ge havend. De nog woest rondwentelende schroef sneed een der armen van Ber teaux vlak bij den schouder af, scheur de Monis gezicht aan den eenen kant geheel open, en bracht Deutsch eenige verwondingen van minder beteekenis toe. Een schok van ontzetting voer door de omstanders. Een man meende in zijn verbijstering niet te mogen nalaten, Berteaux' afgesneden arm op te rapen en dien zorgvuldig in de auto te leggen, waarheen men den ongelukkige, totaal bewusteloos en zijn bloed bij stroimen verliezende, ijlings gedragen had. Monis, met schrikkelijk bebloed gelaat, van zijn eene wang de helft afgerukt, werd naar een andere auto gebracht, en beide slachtoffers getransporteerd naar het in de nabijheid van het vliegterrein gele gene hospitaal Boucicaut. Tien minuten later kwam een gene raal mededeelen, dat minister Berteaux, zonder zijn bewustzijn te hebben her kregen, tengevolge van het zware bloed verlies overleden was. De berichten omtrent Monis' toestand luidden vrij geruststellend. De voortgang van den wedstrijd werd terstond verboden door den prefect vau politie Lëpine, die zich op het oogen- blik van het ongeluk op slechts korten afstand van de ministers en hun gezel schap had bevonden. De vlieger Train, zijns ondanks oor zaak der ontzettende gebeurtenis, had, wonder boven wonder, niet de geringste blessuur opgeloopen. Zjjn machine was slechts licht beschadigd, doch overdekt met bloed de grond er om heen trou wens ook. Het was een vreeseljjk schouwspel, deze twee auto's, met die wreed verminkte lichamen ,en bloedige laii' j0D|

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1911 | | pagina 2