Gemengd.
A. A. Becu, aft,'erhage en
P. J. de Badts.
Voorts werd, als vervolg op de goed
geslaagde proef, besloten tot verharding
door middel van koolteer van den grind
weg vanaf de haven tot aan de hofstede
van B. Van Ooteghem, de Kooiweg,
Schaapwegen, Platteweg en de weg tot
aan de Kruisdijk.
Aan den heer J. G. Meijer werd
op zijn gedaan verzoek eervol ontslag
verleend als ontvanger-griffier van het
waterschap met ingang van 15 Juli a.s.
SLUIS, 19 Mei. Heden kwam de ge
meenteraad onder voorzittei schap van
den heer J. E. Boogaard, burg., in vol
tallige zitting bijeen.
De notulen der vorige vergadering
werden gelezen en goedgekeurd.
Op voorstel van B. en W. werd voor
gesteld de vuilniskar te verkoopen aan
Ch. Lannoye voor f25.
Verder werd aan het algemeen arm
bestuur van Sluis een verhoogd subsidie
toegestaan voor het opnemen van het
kind vau wijlen G. Mabesoone.
Vervolgens deelde de voorz. mede dat
er een verzoek was ingekomen van den
heer T. van der Zee om de concessie
voorwaarden over te mogen dragen aan
de firma H. Desclée Co te Brugge.
Alvorens dit besluit te nemen, wilde de
voorz. eerst nog het een en ander uit
het nieuwe gascontract mede doelen. De
lichtsterkte der gaslantaarns zal 70
kaarsen bedragen, terwijl nu de licht
sterkte 35 kaarsen is. Er mogen geen
lilliput-branders gebruikt worden doch
auer-branders. De gemeente zal nu vol
gens dit nieuwe contract voor 60000
uren, de som van f 500 moeten betalen,
terwijl thans voor 83750 branduren ook
f500 moet betaald worden. 46 straat
lantaarns zullen nu het geheele jaar dus
ook de zomermaanden branden, doch
niet met lichte maan, dan zullen voort
aan 11 straatlantaarns ontstoken wor
den, terwijl 's nachts steeds 5 lantaarns
zullen branden, een bij den dokter, een
bjj den pastoor en 3 op de kade.
Voor iedere te plaatsen lantaarn bo
ven de 46 thans bestaanden, zal de ge
meente f 12,50 moeten betalen en krijgt
daarvoor 160Q branduren. Wanneer
een lantaarn iederen dag brand dus ook
met lichte maan, dan kost zoo'n nieuwe
lantaarn niet meer dan f 12.50. Moet
een nieuwe lantaarn ook des nachts
branden dan moet voor ieder uur boven
de 1600 uren een halve cent betaald
worden. In dat geval kost een nieuwe
lantaarn f23.50 per jaar. Particulieren
betalen 8 cent de M:i en 6 cent de M;i
voor kookgas, terwijl nu 15 cent de M3
betaald moet worden. De firma Des
clée zal aan al de thans aangeslotenen
gratis de branders en kousjes enz. ver
nieuwen, zoodat de thans aangeslotenen
zonder eenige onkosten het aerogeengas
kunnen verruilen met steenkolengas.
Verder deelt de voorz. mede, dat on
langs op zijn bureau een vertegenwoor
diger van een firma uit Bremen zich
kwam aanmelden, met verzoek een gas
fabriek hier te mogen oprichten. Tegen
zulke lage prijzen als ee firma Desclée
kon deze firma geen gas leveren.
De firma bouwde zoowel aerogeengas
als steekolengas.
Op een vraag welk gas hij nu beter
vond, daar hij toch beide gassen kon
leveren, was zijn antwoord. Het licht
van steenkolen gas is veel beter, maar
leeken zullen op het eerste gezicht het
aerogeen-gas mooier vinden. Het aero-
geen-gas geeft een sterk wit licht maar
verspreidt zich niet, terwijl het steen
kolen-gas minder wit is, maar zich veel
meer verspreidt. Op de straten en in
de hoeken van de kamers is dat zeer
goed waar te nemen. Bovendien, zeide
de vertegenwoordiger, is steenkolen-gas
veel goedkooper.
Dhr Bakker betwijfelde dit. Hij was
in de achterbuurten van Brugge geweest
en daar was de verlichting door steen
kolengas heel wat minder dan hier de
aerogeen-verlichting.
phr Brand wilde dat wel gelooven.
In de achterhuurt.m van Biugie wordt
nog steeds gebruik gemaakt vau de zoo
genaamde vleennuiskousjas, wat een
zeer slecht licht geeft, doch hij is het
geheel met den voorz eens, dat stom-
kolengatf meer licht verspreidt als aeio-
gbbn-gas en dat spreekt ook van zelf,
daar'dq, kousjes voel grooter zijn en dus
een grootere oppervlakte licht afstraalt,
doch het aerogeen-lioht is witter en
daardoor lijkt het alsof het beter is.
Dhr Stern merkte op, dat wanneer
men hetzelfde licht krijgt als thans, dat
men dan tevreden mag zijn, wat door
geen der leden werd tegengesproken.
Daarna wordt besloten aan den heer
van der Zee machtiging te verleenen
om de concessie voorwaarden aan den
heer Desclée over te dragon-
Vervolgens ging de raad in geheime
zitting over tot het behandelen van het
kohier van de". Hoofd. Omslag.
De wegens het dreigend gevaar
voor tongblaar uitgestelde stierenkenrln-
gen zijn thans o. m. bepaald te IJzen-
dijke op Dinsdag 6 Juni nam. 3 uur en
te Oostburg op Woensdag 7 Juni vut.
9 uur.
Mej. S. J. C. Hammacher tijdelijk
klerk der post. en tel. te Amsterdam is
op verzoek overgeplaatst naar Eibergen.
Aan den heer A. A. Hendrikse,
burgemeester van Waterlandkerkje is
toestemming verleend om tot 13 April
1917 te IJzendjjke te wonen.
Bij de veiling van den steenen
windkorenmolen te Hoofdplaat is konper
geworden de heer Dierincks voorf'69UO.
Het eerste Zeeuwsche Vliegcomi-
té te Goes ondernam Zaterdagmiddag
zijn eersten reclametocht.
Voor dezen tocht hadden de padvin
ders zich vrijwillig aangeboden, hetgeen
zeer op prijs werd gesteld.
De tocht was een reuzensucces 1 Met
mildo hand werden reclame-biljetten uit
gedeeld en aangeplakt. De bewoners van
Noord-Beveland (dit eiland werd dien
dag bewerkt) stonden vreemd te kijken
naar de bruine pakjes dor padvinders,
die zij voor het eerst te zien kregen.
Veldarbeiders legden hun gereedschap
pen neer, jong en oud kwam naar bui
ten om hen te zien. Dit verhoogde niet
weinig het succes van het Vlieg comité
ten opzichte dei reclame voor hunne
demonstration.
Het Vliegcomité stelt zich voor ge
heel Zeeland op deze wijze te bewerken.
Maandag kwam bij het comité bericht
dat de heer Archer zal vervangen wor
den door den heer Fritz Lütge, die reeds
vele schitterende hoogvluchten gedaan
heeft.
De heer Mulder zal met den Biplaan
vliegen, dhr Fritz Lütge met den Mo-
noplaan. De zekerheid vau uitmuntende
prestatiën is bierdoor nog verbeterd.
De heer Mulder maakte de vorige
week een mooie vlucht met een dame,
nl. mevr. Keiler uit Gilse Rijen.
De heer Fritz Lütge is de man, die
de vorige week in Frankrijk vloog en
op 500 meter hoogte een defect aan z(jn
machine krijgende, en vol plané prach
tig wist neer te komen.
Met deze vliegeniers kan het E. Z. V.
de bewoners van' Zeeland prachtige
vluchten in het vooruitzicht stellen.
Vrijdag is te Rotterdam plotseling
overleden de heer M. de Jonge, lid van
Gedeputeerde Staten van Zeeland.
Dezer dagen verkreeg de Rotter-
damsche Diergaarde 2 eieren van haren
Afrikaanschen- of Reuzen-Struisvogel
en een gelijk aantal van den Nandoe of
Amerikaanschen Struisvogel.
Aan het bekende Hoenderpark „Do
Nijverheid" te Vluardingen werd ver
zucht deze eieren in een barer machi
nes te willen uitbloeden.
Geaoemd hoenderpark heeft deze taak
op zich genomen en de eieren peplaatst
in een barer machines met glazen dek
sel, zoodat zij, die het Park mochten
wenschen bezoeken, het broedproces
kunnen gadeslaau.
De eieren van den Reuzen-Struisvogel
wegen gemiddeld U/s K G. per stuk en
die der Nandoes ruim 1;a KG.
Laten we hopen, dat de eieren zullen
blijken bevrucht te zijn.
Te Mannheim heeft zich een ver
schrikkelijke familietragedie afgespeeld.
Donderdagmorgen omstreeks zes uur
werden de buren van de familie Krans
opgeschrikt door het vallen van schoten.
De 29jarige zoon van de familie Krans
was in de slaapkamer van zijn ouders
geslopen en had zijn vader, die lag te
slapen, met twee kogels in den rech
terslaap doodgeschoten en daarna het
wapen tegen zich zelf gericht. De moe
der, door het schieten wakker geworden,
was op de vlucht gegaan en had zich
op de 5e verdieping in veiligheid ge
bracht Het gezin stond te goeder naam
en faam bekend en van twist of onee-
nigheid had nooit iemand gehoord. De
moordenaar leed eenige jaren lang aan
tering. Men veronderstelt nu, dat hij
zich bewust geworden was, dat hij nooit
meer zou genezen, en dat hij daarom
besloot, een eind aan zijn leven te ma
ken, om zjjn ouders het verdriet over
zijn dood te sparen, zou hjj hen dan
eerst dooden. Men vond den jongen
man stervend met een kogel door zijn
hoofd, in bed liggen. Op de tafel lagen
een aantal haastig geschreven ontwer
pen voor telegrammen, om de familie
te waarschuwen. De moeder was door
den uitgestanen schrik wezenloos en
kon geen woord uitbrengen.
De vliegwedstrijd Parijs Madrid
waarvan Zondag de eerste etappe, Pa
rijs— Angouleme, ten bedrage van 375
K. M., zou worden afgelegd, is om zeer
treurige redenen niet kunnen doorgaan.
De „Petit Parisien" had den wedstrijd
georganiseerd, de koning van Spanje
had hem onder zijn beschermheerschap
genomen en de Fransche regeering, in
't bijzonder de minister van oorlog had
hare belangstelling in de onderneming
getoond, door acht officieren aviateurs
op te dragen, de 2Ü deelnemers over de
700 K.M. van het traject door Frankrijk
te volgen.
Behalve de minister van oorlog Ber-
teaux, zou ook de minister president
Monis op het vliegterrein van Issy les
Moulineaux het vertrek der deelnemers
aan den wedstrijd bjjwonen.
Beide hoeren hebben inderdaad aan
huil voornemen gevolg gegeven en
tragisch toeval juist zij zjjn in de
eerste plaats het slachtoffer geworden
van een vreeselijk ongeluk, dat zich
aldus heeft toegedragen.
Het gebeurde Zondagochtend, twee
minuten over half zeven, aldus wordt
uit Parijs aan de „Courant" gemeld. Te
5.10 uur was de eerste deelnemer ver
trokken en daarna was voor zes andere,
met regelmatige tusschenpoozen, het
sein tot vertrek gegeven. Vijf machines
waren, in de richting van Angouleme,
uit het oog verdwenen, maar de twee
overige raakten, na zich over een af
stand van slechts enkele meters voort,
bewogen te hebben, onklaar. Te 6 30
precies zette de aviateur Train, op een
eendekker van eigen constructie, voor
zien van een 70 paardekrachts Gnome
motor, zich in beweging. Het toestel
vloog zoo zwaai, dat ik onmiddellijk
den indruk kreeg, dat het niet ver zou
komentoch kwam de gedachte aan de
mogelijkheid van een ongeluk niet in
mij op.
Na op geringe hoogte, oen afstand
van ongeveer 200 meter te hebben af
gelégd, kwam de machine voorover hel
lende snel naar beneden, en wij, toe
schouwers verwachten niet anders dan
dat ze zonder hevigen schok den grond
zou bereiken. Maar het terrein was
niet vrij. Er stonds een peloton kur«
rassiers opgesteld, die, zoo noodig, zou
den optreden om onder het publiek de
orde te bewaren. En niet ver van hen
af bevond zich een klein gezelschap
bestaande uit den minister president
Monis, den minister van Oorlog Berteaux,
den heer Deutsch, algemeen bekend
door zijn uitloven van tal van prijzen
in wedstrijden op het gebied van lucht
vaart en aviatiek, en eenige militaire
en civiele personen, verbonden aan de
departementen der beide ministers.
Uit vrees nu van op de kurassiers
neer te vallen, wendde de vlieger zijn
toestel naar links, en kwam daardoor
juist te midden van de groep der auto
riteiten terecht. Monis, Berteaux en
Deutsch hadden geen tijd om zich door
een sprong opzij te redden, en alle drie
weiden zij dour de in volle vaart neer-
plottende machine getroffen.
Vreeselijk werden de ramgzaligen ge
havend. De nog woest rondwentelende
schroef sneed een der armen van Ber
teaux vlak bij den schouder af, scheur
de Monis gezicht aan den eenen kant
geheel open, en bracht Deutsch eenige
verwondingen van minder beteekenis toe.
Een schok van ontzetting voer door de
omstanders. Een man meende in zijn
verbijstering niet te mogen nalaten,
Berteaux' afgesneden arm op te rapen
en dien zorgvuldig in de auto te leggen,
waarheen men den ongelukkige, totaal
bewusteloos en zijn bloed bij stroimen
verliezende, ijlings gedragen had. Monis,
met schrikkelijk bebloed gelaat, van
zijn eene wang de helft afgerukt, werd
naar een andere auto gebracht, en beide
slachtoffers getransporteerd naar het in
de nabijheid van het vliegterrein gele
gene hospitaal Boucicaut.
Tien minuten later kwam een gene
raal mededeelen, dat minister Berteaux,
zonder zijn bewustzijn te hebben her
kregen, tengevolge van het zware bloed
verlies overleden was. De berichten
omtrent Monis' toestand luidden vrij
geruststellend.
De voortgang van den wedstrijd werd
terstond verboden door den prefect vau
politie Lëpine, die zich op het oogen-
blik van het ongeluk op slechts korten
afstand van de ministers en hun gezel
schap had bevonden.
De vlieger Train, zijns ondanks oor
zaak der ontzettende gebeurtenis, had,
wonder boven wonder, niet de geringste
blessuur opgeloopen. Zjjn machine was
slechts licht beschadigd, doch overdekt
met bloed de grond er om heen trou
wens ook. Het was een vreeseljjk
schouwspel, deze twee auto's, met die
wreed verminkte lichamen ,en bloedige
laii'
j0D|