Zaterdag 11 Februari 1911.
20" Jaarg,
tirttt flieitwê- m ^utUniiMabwr ^ecnmscfi-iDfaanM-en
FEUILLETON.
ONTWAAKT.
ke
PI
lil1,111
an
Abonnement per 3 maanden 0.50, franco per post
door het geheele rijK 0.55, voor België ƒ0.625 en voor
Amerika l dollar voor 3 kwartalen bij vooruitbetaling.
Abonnementen worden aangenomen bij boekhandelaren
en brievengaarders.
Advertentiën van 1 tot en met 5 regels 25 cents, elke
gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaats
ruimte. Bij abonnement lager tarief.
Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdag
middag te twee ure.
Dit bhul verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond by den nitgever C. DIELEJIJA te Breskens.
Binnenscheepvaart.
Tor aigemeene vergadering van do
;hippers-vereeniging „Schuttevaêr" is
Mi' een commissie een advies uitge-
i nicht in zake de vraag of toezicht
oodig is op de binnensehipperij en de
[immissie beantwoordde deze vraag be-
estigend, zoo wat de schepen als wat
bemanning aangaat.
Het kan niet ontkend worden, dat
suis vaak roekoloos wordt gevaren,
[en vindt zelfs op stoombooten sehip-
ors, die niet alleen niet bij do schippe-
zijn groot gebracht-, maar zonder
enige voorbereiding van geheel andere
akken naar het schippersvak overgaan.
Vele schepen zijn ten eenenmale on-
eewaardig (drijvende doodkisten). Een
lantdTl gevallen worden opgesomd van
cheepsrampen, waarbij de oorzaak was
oo te schrijven aan onbekwaamheid van
qen schipper of onzoewaardigheid van
?<iet schip. Ongetwijfeld echtor komt
gj lit nog veel meer voor dan is na te
;aan, omdat de oorzaken van scheeps-
ampen in den regel niet geheel zijn op
helderen.
De Commissie is voorts van oordeel,
lat het toezicht in quaestie zich behoort
ti° uit te strekken zoowel tot de stoom- en
motorbooten als tot de zeilschepen.
Dit neemt niet weg, dat ten aanzien
jJvan bepaalde punten de voorschriften
terschillend kunnen worden gesteld, al
taar mate men met stoom- of motor
booten dan wel zeilschepen te doen
heeft.
Ten aanzien van de wijze, waarop
het toezicht ware te regelen, komt de
1(1 commissie tot de volgende besluiten.
Waar tegenwoordig een scheepsregis
ter (behalve dat voor de hypotheken)
iel
Daarbuiten nam de duisternis hand
over hand toe, en toen het licht der
coupé op het onschuldig, wit gelaat van
meisje naast mij viel, toen ik de
nimmer veranderende uitdrukking ervan
gadesloeg, overviel mij een onbeschrij
felijke angstde angst dat haar hart
in een omhulsel van ijs huisvestte, dat
geen liefde zou kunnen ontdooien.
Vermoeid van droeve overpeinzingen
viel ik eindelijk in een soort van slaap.
Het laatste wat ik mjj kon herinneren
was, dat ik niettegenstaande mijn ge
nomen besluit, haar witte, fljngevormde
kleine hand, in de mijne' nam en in
sluimerde.
Ja, het was slaap, ten minste als
ontbreekt schijnt het nut hiervan voor
schopon niet twijfelachtig. Thans ,is
zelfs het aantal binnenschepen niet be
kend. Op verzuim van de verschillende
verplicht te stellen aangiften zou straf
moeten staan. Intusschen is een essen
tieel vereischte voor het welslagen van
dit register, dat alle kosten zoo laag
mogelijk worden gesteld. De overgangs
rechten, die thans op geregistreerde ak
ten worden geheven, zijn oorzaak, dat
de verkoop van schepen in den regel op
eenvoudige quitantie geschiedt, zoodat
de eigenaar vaak een behoorlijken titel
ontbeert. Deze fout moet bij de inrich
ting van het register worden vermeden.
Een toezicht op nieuwbouw i-; ge-
wcnscht. Toch behooren niet abstracte
eischen te worden gesteld, waaraan de
verschillende typen van schepen zullen
moeten voldoen. Allicht zouden dan
de eischen door de technische ambte
naren te hoog worden opgedreven ten
nadeele van de minder kapitaalkrachtige
schippers. Aan een Raad voor de Bin
nensehipperij onder wolken inspecteurs
of agenten zouden zijn aan te stellen,
worde de bevoegdheid gegeven, nieuwe
schepen, die reeds dadelijk onzeewaardig
of beslist ondeugdelijk zijn, af te keuren.
Dit zal aan do minder gegoede schippers
zeiven ten goede komen, aangezien zij
nu vaak genoegen moeten nemen met
de schepen, zooals doze door de scheeps
bouwers worden afgeleverd. Indien zij
gelijk veel voorkomst het schip
geheel of nagenoeg geheel op crediet
bestellen, staan zij niet sterk genoeg
tegenover de bouwers en ondeugdelijke
schepen te weigeren.
Aanbevolen wordt een classificatie
der schepen in vier klassen, naar gelang
zij bevaren de Zuiderzee, de Zeeuwsche
stroomen (bezuiden de Kil en het Spui),
de grootere rivieren of de eigenlijke
binnenwateren. Deze onderscheiding naar
de gevaarlijkheid van het vaarwater is
van belang, opdat verschillende eischen
hooger kunnen worden gesteld al naar
mate de wateren, waarop de schepen
zich bevinden, meer gevaar opleveren.
De Raad zou de bevoegdheid tot af
keuring van onzeewaardige schepen
moeten hebben. Doch voor de schepen,
uitsluitend de binnenwateren in engeren
zin bevarend, zouden alleen mogen wor
den afgekeurd, de schepen, die onmid
dellijk gevaar voor zinken opleveren.
Op deze binnenwateren bestaat geen ge
vaar voor menschenlevens. Het motief
voor ingrijpen des wetgevers moet dan
ook gezocht worden in de stremming
van het vorkeer, die gezonken schepen
kunnen teweegbrengen.
Voorschriften omtrent diepgang moe
ten verschillend zijn voor Zuiderzee en
Zeeuwsche Stroomen eener- en andere
wateren anderzijds. Voor eerstbedoelde
wateren is 5 c.M. uitwatering beneden
het laagste punt van gangboord als een
minimum te beschouwen. Overal ware
te verbieden met water op dek te va
ren. Overigens zou bij de regeling van
dit punt ook rekening te houden zijn
met de capaciteit en den vorm van het
schip.
Verplichting om het schip geregeld
op de werf te doen nazien is mede een
belang van de schippers zeiven te ach
ten, die nu vaak in jaren hun schip
niet op de werf brengen en daardoor
het onderhoud verwaarloozen. De ter
mijn ware op drie jaren te stellen.
Overigens gelde de verplichting algemeen
zoowel voor houten als voor ijzeren
schepen en op alle trajecten.
Schipperspatenten te eischen voor
Zuiderzee en Zeeuwsche stroomen on
voor stoom- en motorbooten bovendien
op de binnenwateren. De examens zou
den door een commissie van deskundi
gen zijn af te nemen en mogen uitslui
tend over de practischo kennis loopen.
Theoretische eischen mogen niet wor
den gesteld (bijv. niet eisch van lezen
en schrijven.) Daaraan kunnen vele
schippers niet voldoen en men wachte
zich, de schippers die lezen noch schrij
ven kunnen broodeloos te maken, aan
gezien deze aan den wal in het geheel
niet in staat zijn, iets te verdienen.
Voor de stoom- en motorvaart kunnen
de eischen iets hooger worden gesteld.
Bij de regeling van dit punt moet
een overgangsbepaling worden gemaakt
in dien zin, dat de schippers, die nu
jaren in de vaart zijn, het patent zon
der examen kunnen verkrijgen.
Bij scheepsrampen stelle de Raad een
onderzoek in. Blijkt van schuld van
oon schipper dan moet de Raad naar
omstandigheid een berisping kunnen
toediener of don schipper tijdelijk of
blijvend het recht om als schipper te
varen kunnen ontzeggen.
Toont het onderzoek aan, dat een
ramp was te wijten aan de ondeugde
lijkheid van het schip, dan moet dit
afgekeurd kunnen worden.
Vele rampen zijn te wijten aan on
oordeelkundig of roekeloos laden (zware
en hooge deklasten.)
Voorschriften hieromtrent kunnen
echter niet uitgevaardigd worden, aan
gezien deze niet in formules te brengen
zijn. Den ambtenaren de bevoegdheid
slaap nog iets anders beteekent 'dan
rust en vrede
Nooit, sedert den nacht waarin ik
het huwelijk vernam, had het onder
drukt geween eener vrouw weder zoo
duidelijk in mijne ooien geklonken;
nimmer waren mijne droomen de wer
kelijkheid van den aDgst, dien de blin
de voor jaren had doorgestaan, zóo na
bij gekomeu. Ik was dan ook recht
dankbaar, toen dat geween al scheller
en scheller klonk en zich eindelijk op
loste in het gefluit van de locomotief
die mij aankondigde, dat wij Edinburgh
'naderden. Ik liet de hand mijner vrouw
los, en verzamelde mijne gedachten. Die
droom moest wel zeer levendig zijn ge
weest, want toen ik ontwaakte parelde
mij het zweet op het voorhoofd.
Daar ik nimmer te Edinburgh ge
weest was, en ik het een en ander van
deze stad wenschte te bezichtigen, ha
ik myne vrouw voorgesteld er twee of
drie dagen te blijven. Zij had daarin
toegestemd op eene wijze alsof tijd en
plaats haar volkomen onverschillig wa
ren. Het scheen mij toe, dat niets der
wereld hare belangstelling kon gaande
maken I
Wij reden naar het hotel en soupeer
den te zamen. Naar de wijze waarop
wij ons gedroegen, zoude men ons als
vriend en vriendin hebben aangemerkt.
Pauline dankte mij voor elke kleine at
tentie, die ik haar bewees, en dat was
alles. De reis was lang en vermoeiend
geweestzij zag er afgemat uit.
Ge zjjt vermoeid, Pauline, zeide
ikzoudt ge naar uwe kamer willen
gaan
Ik ben zeer vermoeid, antwoordde
ze op bijna klagenden toon.
Goeden nacht, dan, hernam ik
morgen zult gij u wel beter gevoelen,
en dan zullen we de merkwaardigheden
der plaats gaan bezichtigen.
Zij stond op, reikte mij de hand en
wenschte mij goeden nacht. Pauline
trok zich in haar apartement terug, ter-
wjjl ik een wandeling ging maken door
de verlichte straten, en overdacht met
een bezwaard hart de voorvallen van
den dag. Man en vrouwWelke spot
ternij was voor mij in deze woorden
gelegenWant in elk opzicht, behalve
wat de wettigheid onzer vereeniging
betrof, waren wij nog even ver van el
kander verwijderd, als toen ik haar voor
de eerste maal te Turijn gezien had.
En toch hadden wij dezen morgen de
gelofte gedaan om elkander te bemin
nen en te steunen, tot de dood ons zou
de scheiden. Waarom was ik zoo o-
verijld geweest om Ceneri op zjjn woord
te gelooven? Waarom niet gewacht
tot ik mij vergewist had dat het meis
je mij kon liefhebben, of tenminste dat
zij in staat was te beminnen
(Wordt vervolgd.)