Zaterdag 11 Februari 1911. 20" Jaarg, tirttt flieitwê- m ^utUniiMabwr ^ecnmscfi-iDfaanM-en FEUILLETON. ONTWAAKT. ke PI lil1,111 an Abonnement per 3 maanden 0.50, franco per post door het geheele rijK 0.55, voor België ƒ0.625 en voor Amerika l dollar voor 3 kwartalen bij vooruitbetaling. Abonnementen worden aangenomen bij boekhandelaren en brievengaarders. Advertentiën van 1 tot en met 5 regels 25 cents, elke gewone regel meer 5 cents. Groote letters naar plaats ruimte. Bij abonnement lager tarief. Advertentiën worden ingewacht tot Dinsdag- en Vrijdag middag te twee ure. Dit bhul verschijnt eiken Dinsdag- en Vrijdagavond by den nitgever C. DIELEJIJA te Breskens. Binnenscheepvaart. Tor aigemeene vergadering van do ;hippers-vereeniging „Schuttevaêr" is Mi' een commissie een advies uitge- i nicht in zake de vraag of toezicht oodig is op de binnensehipperij en de [immissie beantwoordde deze vraag be- estigend, zoo wat de schepen als wat bemanning aangaat. Het kan niet ontkend worden, dat suis vaak roekoloos wordt gevaren, [en vindt zelfs op stoombooten sehip- ors, die niet alleen niet bij do schippe- zijn groot gebracht-, maar zonder enige voorbereiding van geheel andere akken naar het schippersvak overgaan. Vele schepen zijn ten eenenmale on- eewaardig (drijvende doodkisten). Een lantdTl gevallen worden opgesomd van cheepsrampen, waarbij de oorzaak was oo te schrijven aan onbekwaamheid van qen schipper of onzoewaardigheid van ?<iet schip. Ongetwijfeld echtor komt gj lit nog veel meer voor dan is na te ;aan, omdat de oorzaken van scheeps- ampen in den regel niet geheel zijn op helderen. De Commissie is voorts van oordeel, lat het toezicht in quaestie zich behoort ti° uit te strekken zoowel tot de stoom- en motorbooten als tot de zeilschepen. Dit neemt niet weg, dat ten aanzien jJvan bepaalde punten de voorschriften terschillend kunnen worden gesteld, al taar mate men met stoom- of motor booten dan wel zeilschepen te doen heeft. Ten aanzien van de wijze, waarop het toezicht ware te regelen, komt de 1(1 commissie tot de volgende besluiten. Waar tegenwoordig een scheepsregis ter (behalve dat voor de hypotheken) iel Daarbuiten nam de duisternis hand over hand toe, en toen het licht der coupé op het onschuldig, wit gelaat van meisje naast mij viel, toen ik de nimmer veranderende uitdrukking ervan gadesloeg, overviel mij een onbeschrij felijke angstde angst dat haar hart in een omhulsel van ijs huisvestte, dat geen liefde zou kunnen ontdooien. Vermoeid van droeve overpeinzingen viel ik eindelijk in een soort van slaap. Het laatste wat ik mjj kon herinneren was, dat ik niettegenstaande mijn ge nomen besluit, haar witte, fljngevormde kleine hand, in de mijne' nam en in sluimerde. Ja, het was slaap, ten minste als ontbreekt schijnt het nut hiervan voor schopon niet twijfelachtig. Thans ,is zelfs het aantal binnenschepen niet be kend. Op verzuim van de verschillende verplicht te stellen aangiften zou straf moeten staan. Intusschen is een essen tieel vereischte voor het welslagen van dit register, dat alle kosten zoo laag mogelijk worden gesteld. De overgangs rechten, die thans op geregistreerde ak ten worden geheven, zijn oorzaak, dat de verkoop van schepen in den regel op eenvoudige quitantie geschiedt, zoodat de eigenaar vaak een behoorlijken titel ontbeert. Deze fout moet bij de inrich ting van het register worden vermeden. Een toezicht op nieuwbouw i-; ge- wcnscht. Toch behooren niet abstracte eischen te worden gesteld, waaraan de verschillende typen van schepen zullen moeten voldoen. Allicht zouden dan de eischen door de technische ambte naren te hoog worden opgedreven ten nadeele van de minder kapitaalkrachtige schippers. Aan een Raad voor de Bin nensehipperij onder wolken inspecteurs of agenten zouden zijn aan te stellen, worde de bevoegdheid gegeven, nieuwe schepen, die reeds dadelijk onzeewaardig of beslist ondeugdelijk zijn, af te keuren. Dit zal aan do minder gegoede schippers zeiven ten goede komen, aangezien zij nu vaak genoegen moeten nemen met de schepen, zooals doze door de scheeps bouwers worden afgeleverd. Indien zij gelijk veel voorkomst het schip geheel of nagenoeg geheel op crediet bestellen, staan zij niet sterk genoeg tegenover de bouwers en ondeugdelijke schepen te weigeren. Aanbevolen wordt een classificatie der schepen in vier klassen, naar gelang zij bevaren de Zuiderzee, de Zeeuwsche stroomen (bezuiden de Kil en het Spui), de grootere rivieren of de eigenlijke binnenwateren. Deze onderscheiding naar de gevaarlijkheid van het vaarwater is van belang, opdat verschillende eischen hooger kunnen worden gesteld al naar mate de wateren, waarop de schepen zich bevinden, meer gevaar opleveren. De Raad zou de bevoegdheid tot af keuring van onzeewaardige schepen moeten hebben. Doch voor de schepen, uitsluitend de binnenwateren in engeren zin bevarend, zouden alleen mogen wor den afgekeurd, de schepen, die onmid dellijk gevaar voor zinken opleveren. Op deze binnenwateren bestaat geen ge vaar voor menschenlevens. Het motief voor ingrijpen des wetgevers moet dan ook gezocht worden in de stremming van het vorkeer, die gezonken schepen kunnen teweegbrengen. Voorschriften omtrent diepgang moe ten verschillend zijn voor Zuiderzee en Zeeuwsche Stroomen eener- en andere wateren anderzijds. Voor eerstbedoelde wateren is 5 c.M. uitwatering beneden het laagste punt van gangboord als een minimum te beschouwen. Overal ware te verbieden met water op dek te va ren. Overigens zou bij de regeling van dit punt ook rekening te houden zijn met de capaciteit en den vorm van het schip. Verplichting om het schip geregeld op de werf te doen nazien is mede een belang van de schippers zeiven te ach ten, die nu vaak in jaren hun schip niet op de werf brengen en daardoor het onderhoud verwaarloozen. De ter mijn ware op drie jaren te stellen. Overigens gelde de verplichting algemeen zoowel voor houten als voor ijzeren schepen en op alle trajecten. Schipperspatenten te eischen voor Zuiderzee en Zeeuwsche stroomen on voor stoom- en motorbooten bovendien op de binnenwateren. De examens zou den door een commissie van deskundi gen zijn af te nemen en mogen uitslui tend over de practischo kennis loopen. Theoretische eischen mogen niet wor den gesteld (bijv. niet eisch van lezen en schrijven.) Daaraan kunnen vele schippers niet voldoen en men wachte zich, de schippers die lezen noch schrij ven kunnen broodeloos te maken, aan gezien deze aan den wal in het geheel niet in staat zijn, iets te verdienen. Voor de stoom- en motorvaart kunnen de eischen iets hooger worden gesteld. Bij de regeling van dit punt moet een overgangsbepaling worden gemaakt in dien zin, dat de schippers, die nu jaren in de vaart zijn, het patent zon der examen kunnen verkrijgen. Bij scheepsrampen stelle de Raad een onderzoek in. Blijkt van schuld van oon schipper dan moet de Raad naar omstandigheid een berisping kunnen toediener of don schipper tijdelijk of blijvend het recht om als schipper te varen kunnen ontzeggen. Toont het onderzoek aan, dat een ramp was te wijten aan de ondeugde lijkheid van het schip, dan moet dit afgekeurd kunnen worden. Vele rampen zijn te wijten aan on oordeelkundig of roekeloos laden (zware en hooge deklasten.) Voorschriften hieromtrent kunnen echter niet uitgevaardigd worden, aan gezien deze niet in formules te brengen zijn. Den ambtenaren de bevoegdheid slaap nog iets anders beteekent 'dan rust en vrede Nooit, sedert den nacht waarin ik het huwelijk vernam, had het onder drukt geween eener vrouw weder zoo duidelijk in mijne ooien geklonken; nimmer waren mijne droomen de wer kelijkheid van den aDgst, dien de blin de voor jaren had doorgestaan, zóo na bij gekomeu. Ik was dan ook recht dankbaar, toen dat geween al scheller en scheller klonk en zich eindelijk op loste in het gefluit van de locomotief die mij aankondigde, dat wij Edinburgh 'naderden. Ik liet de hand mijner vrouw los, en verzamelde mijne gedachten. Die droom moest wel zeer levendig zijn ge weest, want toen ik ontwaakte parelde mij het zweet op het voorhoofd. Daar ik nimmer te Edinburgh ge weest was, en ik het een en ander van deze stad wenschte te bezichtigen, ha ik myne vrouw voorgesteld er twee of drie dagen te blijven. Zij had daarin toegestemd op eene wijze alsof tijd en plaats haar volkomen onverschillig wa ren. Het scheen mij toe, dat niets der wereld hare belangstelling kon gaande maken I Wij reden naar het hotel en soupeer den te zamen. Naar de wijze waarop wij ons gedroegen, zoude men ons als vriend en vriendin hebben aangemerkt. Pauline dankte mij voor elke kleine at tentie, die ik haar bewees, en dat was alles. De reis was lang en vermoeiend geweestzij zag er afgemat uit. Ge zjjt vermoeid, Pauline, zeide ikzoudt ge naar uwe kamer willen gaan Ik ben zeer vermoeid, antwoordde ze op bijna klagenden toon. Goeden nacht, dan, hernam ik morgen zult gij u wel beter gevoelen, en dan zullen we de merkwaardigheden der plaats gaan bezichtigen. Zij stond op, reikte mij de hand en wenschte mij goeden nacht. Pauline trok zich in haar apartement terug, ter- wjjl ik een wandeling ging maken door de verlichte straten, en overdacht met een bezwaard hart de voorvallen van den dag. Man en vrouwWelke spot ternij was voor mij in deze woorden gelegenWant in elk opzicht, behalve wat de wettigheid onzer vereeniging betrof, waren wij nog even ver van el kander verwijderd, als toen ik haar voor de eerste maal te Turijn gezien had. En toch hadden wij dezen morgen de gelofte gedaan om elkander te bemin nen en te steunen, tot de dood ons zou de scheiden. Waarom was ik zoo o- verijld geweest om Ceneri op zjjn woord te gelooven? Waarom niet gewacht tot ik mij vergewist had dat het meis je mij kon liefhebben, of tenminste dat zij in staat was te beminnen (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Breskensche Courant | 1911 | | pagina 1